Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:35

Nee, bedankt.
Je mist totaal de crux van de uiteenzetting die ik met Babootje had.
Het gaat hierbij niet om het waarheidsgehalte van de informatie in de bijbel.
Ik ben helemaal niet geinteresseerd in een gesprek met jou; mensen die met kleuterschoolrijmpjes aan komen zetten... :roll:

Janneke2

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:38

Oh, dear.

Ik schreef nog van iedereen kan zo een eigen bijbeltekst vinden - maar je laadt wel de verdenking op je van hatd weglopen als het moeilijk wordt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:40

Niet helemaal zo kinderachtig als "wat je zegt ben je zelf" maar je komt in de buurt.
"Moeilijk", laat me niet lachen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:57

Ibbel schreef:
"Hoe kijk jij er tegenaan?""
"Whirrrrrr, 7000 bijbelteksten"

Dat is volgens mij geen antwoord op de vraag.

Dat staat me ontzettend tegen in ieder topic op bokt over geloof. Er wordt niet gepraat over wat je gelooft, hoe je gelooft, waarom je gelooft, wat je daarbij voelt, nee, er worden honderden bijbelteksten over tafel gegooid.

Dat noem ik dus gewoon onGELOOFlijk. Ik kan er met de pet niet bij dat je uberhaupt gelooft, maar dat je dat alleen kunt 'verdedigen' door met bijbelteksten te gooien.
Dat zou toch uit de kern van jezelf moeten komen? JIJ moet toch inherent geloven? Ook als er geen bijbel was?

Ik vind dit wel een leuke.

Ik geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Daarvoor is het allemaal te menselijk, te inconsequent. Ik zou verwachten dat als de bijbel werkelijk geïnspireerd zou zijn door een alwetende God, dat ook de wetenschappelijke stukken accuraat zouden zijn. Dat lijkt mij een redelijke verwachting.

En dan staan er dingen in die ik ronduit verwerpelijk en immoreel vind. Ik kan die niet goedpraten én volhouden dat ik eerlijk ben naar mezelf.

Ik geloof dat God bestaat, ik geloof dat Jezus het woord van God is en God zelf, en ik denk dat mensen over hem hebben geprobeerd te vertellen. Er staan wel echt heel mooie dingen in imo, maar het is een collectie van boeken, waarvan ik het een relevanter vind dat het andere.
Dat is ook een reden dat ik niet met bijbelteksten kom, gewoon omdat het mij niet heel veel zegt.

Verder gaat het om je persoonlijke relatie met God. Maar ik vind het opdringen van een christelijke, of moslim moraal, of welke religieuze moraal dan ook, onzinnig. Ethiek is zo een complex iets, en kijkend naar de geschiedenis van het Christendom vind ik het niet echt een lichtend voorbeeld van een hogere moraal, en dan druk ik me voorzichtig uit.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 23:05

Ibbel schreef:

Dat staat me ontzettend tegen in ieder topic op bokt over geloof. Er wordt niet gepraat over wat je gelooft, hoe je gelooft, waarom je gelooft, wat je daarbij voelt, nee, er worden honderden bijbelteksten over tafel gegooid.

Dat noem ik dus gewoon onGELOOFlijk. Ik kan er met de pet niet bij dat je uberhaupt gelooft, maar dat je dat alleen kunt 'verdedigen' door met bijbelteksten te gooien.
Dat zou toch uit de kern van jezelf moeten komen? JIJ moet toch inherent geloven? Ook als er geen bijbel was?
Mensen voor wie de Bijbel als belangrijke basis nemen voor hun geloof verwijzen nu eenmaal naar de 'bron' van hun geloven.

Ik haal overigens wel heel wat informatie uit dit topic en ik vind het aangenaam dat er Bijbelteksten aangehaald en besproken worden. Hopelijk blijft dit :-)

Als er geen Bijbel was dan zou ik nog geloven in een hogere macht en zou ik zoekende zijn, zoekende naar God (en dat is wat ik nu ook doe...).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 09:39

Babootje schreef:
Kuggur schreef:
Als je de wederopstanding à la Jehova's Getuigen analyseert moet je natuurlijk wél binnen dat wereldbeeld blijven.
Geen evolutie, en een jonge aarde, die 50.000 jaar geleden dus nog lang niet bestond.

Edit; Babootje was me al voor zie ik nu.

De aarde kan ouder zijn. Veel ouder zelfs. De menselijke geschiedenis echter, vanaf de schepping van Adam is qua jaren bekend. De afstammingen staan in de bijbel. En wordt berekend op nu iets meer dan 6000 jaar.
Ruim 300.000 jaar geleden liepen er al dieren rond op aarde identiek aan ons, met de specifieke skill om van een object een gebruiksvoorwerp te maken. En nog wat andere gewoontes die de mens uniek maken.

Google maar eens op Homo Naledi.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:07

Anna79 schreef:
Ik ben Christen, ga naar een vrije baptisten gemeente, die zeer bijbelgetrouw is. Ik beschouw mijzelf als vrij radicaal (dat was Jezus zelf ook). Maar radicaal staat niet gelijk aan oordelend, Jezus zegt zelf dat als je iemand veroordeeld, je zelf geoordeeld zal worden. Dus wie ben ik om iemand te veroordelen, ik probeer om op Jezus te lijken, met vallen en opstaan want ik ben ook maar een mens. Het is ook niet interessant om iemand eerst te willen kneden in het perfecte vormpje en deze dan welkom te heten in je geloofsgemeenschap, God is degene die de persoon zal gaan vormen als deze daarvoor open staat met als enige doel dat de persoon daar gelukkig van wordt en tot het doel van zijn bestaan komt. Ik schrik ervan wat er blijkbaar nog steeds in de biblebelt speelt dat is hier echt niet zo (Friesland). Wel is mijn kerk niet één die met alle winden mee waait, alles wordt geleerd van uit de bijbel met de nadruk op de genade en liefde van God voor alle mensen.
O ja, Jezus had trouwens niks met religie hè, Hij is zelfs gedood door een religieuze club in die tijd. Jezus trok zich het lot van de verstoten mensen aan. Ik denk zeker dat Hij met veel mensen omging waar de meesten van ons met een grote boog omheen zouden lopen. Dat vind ik zo mooi, het begint al met zijn geboorte, in een stal, waar Hij aanbeden werd door herders (lees uitschot) en Wijzen (soort paragnosten), vervolgens trok hij op met volk van allerlei allooi (discipelen) en prutsmutsen en besmettelijke mensen, belastingontduikers etc. Hij kwam niet voor de mensen die het wel voor elkaar hadden maar voor de verschoppelingen om Zijn leven te geven om hen en ieder die dat wil te redden. Dat maakt me heel nederig en vind ik zo prachtig aan mijn geloof...

Mooi dit <3 .

Wat ik vaak zo jammer vind in het hele onderwerp geloof en christendom. Dat het vaak zo onnodig hard gaat. Van beide kanten overigens. Ik snap dat de harde insteek van sommige stromingen binnen het christendom tot harde tegen reacties komt. Maar ik vind het zo jammer.

Ik ben opgegroeid als dochter van een Rooms Katholieke pastor. Ik ben gedoopt, eerste communie, vormsel. En heb vele zondagen in de kerk gezeten. Mijn vader is erg progressief. En volgt de bijbel naar de boodschap, niet naar het woord.

Wat ik me kan herinneren van de vele preken die ik gehoord heb van hem en zijn collega’s is vooral dat het ging om naasten liefde. Om elkaar helpen. Om niet te oordelen. Compassie.

Hij zou nooit tegen iemand zeggen dat die naar de hel gaat. Ik kan me überhaupt niet herinneren dat het woord hel heel veel genoemd werd. Voor hem gaat geloof niet over het wel of niet mogen hebben van abortus of het wel of niet homo mogen zijn. Gij zonder zonde werpe de eerste steen. Het gaat om verdraagzaamheid, compassie, elkaar helpen.

Ik ben opgegroeid tot een zeer vrijdenkende vrouw. Hoe vaak ik wel niet denk “laat elkaar nou toch met rust en in hun eigen waarde”. Ik plaats altijd de kanttekening. Ik ben de eerste die in de bres springt voor de underdog. Of ik nou eens ben met de underdog of niet. Ik bekijk eigenlijk altijd alles van meerdere kanten. Voor mij is zelden iets zwart/wit en probeer me altijd in een ander te verplaatsen. Dat heb ik van mijn vader (en moeder) zo geleerd.

Ik ga eigenlijk nooit meer naar de kerk. Ik weet niet of ik geloof. Ik ben er gewoon niet zo mee bezig, dus vind het ook niet zo belangrijk daar een antwoord op te hebben. Maar ik heb alleen maar mooie en fijne herinneringen aan mijn opvoeding en de katholieke gemeenschap waar ik in opgegroeid ben. Ik kijk er met een warm hart op terug.

Als ik dan hoor hoe hard en oordelend het er vaak aan toe gaat. En heel begrijpelijk hoe hard daar tegenin wordt gegaan.

Begrijpelijk. Maar ik vind dat zo ontzettend jammer. Omdat ik ook heb gezien dat het anders kan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:27

Avalanche schreef:
Ibbel schreef:

Ik vind dit wel een leuke.

Ik geloof niet dat de bijbel het woord van God is. Daarvoor is het allemaal te menselijk, te inconsequent. Ik zou verwachten dat als de bijbel werkelijk geïnspireerd zou zijn door een alwetende God, dat ook de wetenschappelijke stukken accuraat zouden zijn. Dat lijkt mij een redelijke verwachting.

En dan staan er dingen in die ik ronduit verwerpelijk en immoreel vind. Ik kan die niet goedpraten én volhouden dat ik eerlijk ben naar mezelf.

Ik geloof dat God bestaat, ik geloof dat Jezus het woord van God is en God zelf, en ik denk dat mensen over hem hebben geprobeerd te vertellen. Er staan wel echt heel mooie dingen in imo, maar het is een collectie van boeken, waarvan ik het een relevanter vind dat het andere.
Dat is ook een reden dat ik niet met bijbelteksten kom, gewoon omdat het mij niet heel veel zegt.

Verder gaat het om je persoonlijke relatie met God. Maar ik vind het opdringen van een christelijke, of moslim moraal, of welke religieuze moraal dan ook, onzinnig. Ethiek is zo een complex iets, en kijkend naar de geschiedenis van het Christendom vind ik het niet echt een lichtend voorbeeld van een hogere moraal, en dan druk ik me voorzichtig uit.

Hier kan ik me heel erg in vinden. Ik vind dus zelf ook dat geloven en wetenschap elkaar niet hoe uit te sluiten.

Ik ben wetenschapper in hard en nieren. En het gekke is dat hoe meer ik leer over de wetenschap hoe meer ik juist weer wel de kant op neig dat ik in een God geloof. Het is zó briljant en complex. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat allemaal maar toevallig was.

Maar het scheppingsverhaal in de bijbel en de wetenschap hoeven elkaar voor mijn gevoel niet uit te sluiten. Het was de verklaring van ruim 2000 jaar geleden omdat ze niet beter wisten. Net als dat naar mijn idee de vele hele specifieke regels dienden als een soort wetboek om te overleven.

De mens heeft vele duizenden jaren in balans met de dood geleefd. Overleven was moeilijk. En veel in de bijbel heeft overleving van de mensheid als doel. Wat ook niet gek is. Dieren doen ook niks anders dan alles wat ze kunnen om te overleven. Vrijwel al het natuurlijk dierlijk gedrag staat in het teken van reproductie.

Ik zie de bijbel als een menselijke poging om de boodschap en gedachtegoed van Jezus op te schrijven. Overigens met flinke politieke manipulatie van een Rooms katholiek instituut als je het mij vraagt.

Hoe ik er tegenaan kijk is het scheppingsverhaal een metafoor voor de big bang. Ik weet dus niet of ik in God geloof. Maar het onderwerp big bang en evolutie theorie (waar ik wel 100% in geloof) staan dat antwoord niet in de weg. If anything, maken die juist dat ik meer geloof dan minder.

De moraal en de boodschap van de bijbel staan voor mij totaal niet in lijn met het exacte woord van de bijbel. Ik vind het exacte woord van de bijbel ook helemaal niet zo interessant.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:46

Ik kan me ook goed vinden in wat jij schrijft, Shiloh. Het gaat allemaal om Jezus. Om naastenliefde, om compassie, om empathie. En ik kán en wil niet liefdeloos mensen veroordelen. Je naaste is een kind van God, net als jij. Behandel ze ook zo. De boodschap is liefde.

Moraal en ethiek is complex. Ik kan me een college op de theologische universiteit herinneren dat over ethiek ging, en de centrale vraag was of er zoiets is als een objectieve moraal, en dan kom ik toch weer uit bij God, maar dan niet via de bijbel. Zoals gezegd, ik weet iets teveel over de bijbel om die nog als geïnspireerd te zien, laat staan onfeilbaar. Maar als ik het principe van liefde ten grondslag neem, en de waarde die de verlichting hecht aan menselijk leven, maar ook zaken als autonomie en menselijke integriteit, kan ik niet anders dan achter abortus staan.
Want abortus redt levens, in meerdere opzichten. Soms fysiek, zoals met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar ook in gevallen van armoede of onvoldoende zorg, onvoldoende geestelijke of lichamelijke capaciteit om voor een kind te zorgen.
Maar ook heel pragmatisch. Je gaat over de grenzen van menselijke lichamelijke integriteit heen als je iemand dwingt een zwangerschap uit te dragen. Bevallingen zijn soms al traumatisch als ze gewild zijn. Laat staan wanneer iemand dat niet wil. Dat is niet liefdevol, niet vol compassie.

Mensen verbieden van elkaar te houden, en arbitrair besluiten dat maar een vorm van liefde acceptabel is....... ik kan het niet en wil het niet. Ik ken een stel dat al 25 jaar getrouwd is. Ze zijn elkaars eerste liefde, zijn trouw en eerlijk. Ik geloof dat het zeer schadelijk zou zijn die uit elkaar te trekken.

En aan het eind van de dag ben ik verantwoordelijk voor wat ik doe, maar heb ik geen zeggenschap over het leven van een ander.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:46

Wat een mooie post Shiloh, en je zet het perfect in perspectief, die oude geschriften :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:19

Shiloh twee mooie posts heb je geschreven.

Mijn man gelooft niet, ik roer in de pot zoals ik al eerder schreef. ;) Hij vroeg me ten huwelijk jaren geleden en we zouden voor de wet gaan trouwen. Ik ben niet aangesloten bij een kerk maar werkte toen in een katholiek klooster en een van de pastors mocht ik erg graag. Ik zou graag voor de niet zintuigelijke wereld mijn beloftes willen doen vertelde ik mijn man. Hij voelde daar niets voor en dat was het dan.
Tot op een moment we het over onze trouwdatum hadden en hij na doorvragen doorkreeg dat ik me niet getrouwd zou voelen zonder de inzegening en dienst via de pastor in aanwezigheid van de zusters. Dat vond hij zo schokkend dat hij onmiddellijk wilde dat ik alles ging regelen. }>
Zo geschiedde en dus zijn we in mei in aanwezigheid van een kleine familie/ vrienden groep in alle stilte voor de wet getrouwd met een etentje en in oktober in de kapel met een leuke intieme viering in aanwezigheid van onze familie, vrienden zelfs mijn moeder was er nog bij en mijn broer uit de UK, alle zusters etc met een knallend feest er achter aan. Mijn man vond het prachtig en zeer liefdevol <3 Ik praat over 15 jaar geleden.

Tot op de dag van vandaag praten wij nooit over het geloof. Niet uit ongeïnteresseerdheid maar uit respect voor elkaars verschillende opvattingen. Als ik kaarsjes op wil steken als we kerken bezoeken dan geeft mijn man altijd lief zijn opgespaarde euro's aan mij, en gaat rustig in de bank zitten wachten totdat ik uit gebeden ben. <3 Gezamenlijk gaan we dan de kerk of kathedraal bekijken.

Ooit in Parijs kwam ik met mijn jongste zoon in de Sacre Coeur 's avonds laat. Wat een verrassing dat er een dienst net begon. Ik gaf aan dat ik even wilde meedoen, waarop mijn zoon gemoedelijk naast me ging zitten en we na een 20 minuten vertrokken. Buiten gaf hij aan dat het wel een hele speciale sfeer had gegeven die indrukwekkend was ook al had hij er niets van verstaan. Ik was het met hem eens.

Verder nergens meer over gesproken en verder gegaan met ons gave weekend. Zo kan het dus ook. Een kind naar mijn hart! Leven en laten leven, accepteren en elkaar vrij laten. Waarom zou ik mijn man of mijn zoon lastig vallen met mijn overwegingen waar hij totaal niet mee bezig is? Ik vind dat ik dan teveel in zijn persoonlijke vrijheid treed.
En waarom zou hij een potje moeilijk gaan doen als het gaat om die dingen die voor mij belangrijk zijn en in mijn persoonlijke vrijheid treden? Wij hebben het dus heel erg leuk en gezellig en fijn. Met heel veel liefde en respect voor de ander zijn persoon.

Ik zou het erg fijn vinden als we dat hier ook zo kunnen hebben. Want waarom zijn mensen hier zo actief om alsmaar te laten weten dat ze er niets mee hebben? Ik lees het, en ik vind het echt prima, maar ik denk ook wel eens: "joh, leven en laten leven, nu weet ik het wel dat je er niets mee hebt. So what, waarom dat notabene in een Christentopic alsmaar naar voren brengen?"
Onbegrijpelijk vind ik dat, en tevens ook de reden dat ik mijn opvattingen niet in het openbaar weggeef , daar het zo persoonlijk is, zo eigen, en zo te maken heeft met wie ik ben en hoe ik de wereld waarneem. Waarschijnlijk geldt dit voor meer gelovigen of mensen die net als ik "in de pot roeren".

Over de bijbel citaten in dit topic. Als je er niets mee hebt, joh, dan scroll je toch gewoon door. Maar om in een topic over dit onderwerp daarover te vallen vind ik hoogst verbazingwekkend en zelfs respectloos. Dit omdat juist het Christendom en de bijbel (met name in mijn ogen het nieuwe testament) zoveel met elkaar te maken hebben. Laat iedereen met het Christendom omgaan zoals hij of zij zelf wil van er totaal niets mee hebben tot zeer bijbelvast zijn en elke dag naar de kerk gaan. Wat kan het de ander schelen?

Ik heb dyslexie, dus als die teksten me teveel worden, dan denk ik: "respect voor je poging, maar ik scroll even verder naar beneden, dikke doei :evaw: " en dan lees ik het diagonaal zoals ik me zelf geleerd heb in mijn werk waar veel stukken langskwamen om te voorkomen dat ik de interessante stukken zou missen. Door dat diagonaal lezen pik ik de krenten eruit die voor mij dan weer interessant zouden kunnen zijn voor verdieping of ik pik er niets uit en laat het gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:29

Babootje schreef:
Excuus Ibbel, maar zo kijk ik ertegenaan. De bijbel is de basis van mijn geloof en dus haal ik de bijbel ook aan als onderbouwing van ijn uitleg over wat ik geloof en hoe ik tegen de eindtijd aankijk. Niet om mezelf te verdedigen. Waarom zou dat nodig zijn? Ik geef toe het is een complexe vraag en daarom is het antwoord ook niet heel eenvoudig. Je hoeft t ook niet te lezen natuurlijk.

Het komt op mij over (dat bedoel ik overigens in het algemeen, niet jij in het bijzonder, hoewel je een goed voorbeeld bent) als:

Ik geloof in Orcs en Elven, want dat staat in 'In de Ban van de Ring'.
Waarom geloof je daarin? Nou, omdat op pagina 322 van deel 2 'huppeldepup' staat.

Niemand ziet ooit Elven of Orcs, maar dat maakt niet uit, het staat in 'In de Ban van de Ring', dus bestaan ze.

Niet om disrespectvol te zijn verder, maar áls er een god zou zijn, dan zou je toch op z'n minst af en toe eens een berichtje verwachten. Van die visioenen en stemmen waar de bijbel vol mee staat.

En je hebt vást weer een bijbelcitaat waar duidelijk uit wordt waarom 2000 jaar geleden de boodschappen om de oren vlogen, en het nu al 2000 jaar radiostilte is.

Maar ik wil geen bijbelcitaat, ik wil jouw gevóel gewoon eens horen. En niet alleen van jou trouwens, Babootje, maar ook heel graag van andere gelovigen hier in het topic.

Waarom geloof jij in een god, wat zit er in jouw innerlijk waardoor je 'weet' dat er een god is.
Dat intrigeert me, want ik geloof niet in een god. En waarom je dat wel zou doen begrijp ik gewoon echt totaal niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:31

Maar is god nou een persoon van vlees en bloed ( geweest) of een hogere macht..meer tussen hemel& aarde..heelal???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:32

Ibbel schreef:
Waarom geloof jij in een god, wat zit er in jouw innerlijk waardoor je 'weet' dat er een god is. Dat intrigeert me, want ik geloof niet in een god. En waarom je dat wel zou doen begrijp ik gewoon echt totaal niet.

Waarom zou je er dan een gesprek over willen?
Om steeds te kunnen zeggen dat jij niet gelooft?
Want eerlijk, ik zou niet zoveel behoefte voelen om iets toe te lichten na zo'n post waar dan instaat "niet om disrespectvol te zijn verder, maar..." en dan vervolgens best wel disrespectvol verder te gaan..

Dat vind ik dan weer gek... :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:33

Cer schreef:
Waarom zou je er dan een gesprek over willen?
Om steeds te kunnen zeggen dat jij niet gelooft?

Nee, om het te proberen te begrijpen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:37

Citaat:
Dat intrigeert me, want ik geloof niet in een god. En waarom je dat wel zou doen begrijp ik gewoon echt totaal niet.

Precies. en als je er zo instaat Ibbel, hetgeen je goed recht is en waarvoor ik zeer veel respect hebt, dan denk ik dat het je zou sieren om gewoon wat op de achtergrond te zijn en het wat meer te laten gebeuren. Wellicht dat je dan veel meer tot je krijgt van wat je wil en je nieuwsgierigheid meer wordt bevredigd als het gaat om dit onderwerp en wat de ander beweegt.

Dat doe ik ook in topics met onderwerpen waar ik niets mee heb maar waar ik wel nieuwsgierig ben van wat de mensen drijft. Zo lees ik al jaren mee met bepaalde onderwerpen op Bokt, waar ik nu van begrijp waarom mensen denken zoals ze denken. Maar ik laat ze absoluut met rust en alle vragen die ik had worden dan meer en meer beantwoord door gewoon rustig mee te lezen. Dat heeft voor mij met bescheidenheid te maken als het om mijn eigen opvattingen gaat (want wie ben ik) en met respect te maken dat ik tot in het diepst van mijn wezen voel voor de ander zijn of haar opvattingen of ik het nu wel of niet mee eens ben, wel of niet een verbinding mee hebt.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:49

pien_2010 schreef:
Shiloh twee mooie posts heb je geschreven.

Ik zou het erg fijn vinden als we dat hier ook zo kunnen hebben. Want waarom zijn mensen hier zo actief om alsmaar te laten weten dat ze er niets mee hebben? Ik lees het, en ik vind het echt prima, maar ik denk ook wel eens: "joh, leven en laten leven, nu weet ik het wel dat je er niets mee hebt. So what, waarom dat notabene in een Christentopic alsmaar naar voren brengen?"
Onbegrijpelijk vind ik dat, en tevens ook de reden dat ik mijn opvattingen niet in het openbaar weggeef , daar het zo persoonlijk is, zo eigen, en zo te maken heeft met wie ik ben en hoe ik de wereld waarneem. Waarschijnlijk geldt dit voor meer gelovigen of mensen die net als ik "in de pot roeren".

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Geloof is zo'n persoonlijk en fundamenteel iets, dat ik het heel moeilijk vind om daar heel open over te zijn. Ik respecteer een ieder zijn opvattingen, of je in een God, Buddha, aliens of spaghettimonsters gelooft, maar ik vind het moeilijk om uitleg te geven in een wat hardere discussie.

Ibbel, wel grappig dat je het over de werken van Tolkien hebt. Hij omschreef Lord of The Rings zo: "fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision"

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:08

Ibbel schreef:
Babootje schreef:
Excuus Ibbel, maar zo kijk ik ertegenaan. De bijbel is de basis van mijn geloof en dus haal ik de bijbel ook aan als onderbouwing van ijn uitleg over wat ik geloof en hoe ik tegen de eindtijd aankijk. Niet om mezelf te verdedigen. Waarom zou dat nodig zijn? Ik geef toe het is een complexe vraag en daarom is het antwoord ook niet heel eenvoudig. Je hoeft t ook niet te lezen natuurlijk.

Het komt op mij over (dat bedoel ik overigens in het algemeen, niet jij in het bijzonder, hoewel je een goed voorbeeld bent) als:

Waarom geloof je daarin? Nou, omdat op pagina 322 van deel 2 'huppeldepup' staat.

Niemand ziet ooit Elven of Orcs, maar dat maakt niet uit, het staat in 'In de Ban van de Ring', dus bestaan ze.

Niet om disrespectvol te zijn verder, maar áls er een god zou zijn, dan zou je toch op z'n minst af en toe eens een berichtje verwachten. Van die visioenen en stemmen waar de bijbel vol mee staat.

En je hebt vást weer een bijbelcitaat waar duidelijk uit wordt waarom 2000 jaar geleden de boodschappen om de oren vlogen, en het nu al 2000 jaar radiostilte is.

Maar ik wil geen bijbelcitaat, ik wil jouw gevóel gewoon eens horen. En niet alleen van jou trouwens, Babootje, maar ook heel graag van andere gelovigen hier in het topic.

Waarom geloof jij in een god, wat zit er in jouw innerlijk waardoor je 'weet' dat er een god is.

Misschien moet je gewoon accepteren dat je het nooit zult begrijpen. Ik kan jou ook niet uitleggen wat mijn gevoel is bij katholiek zijn, probeer het dus ook niet want het is inderdaad mijn gevoel/geloof.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:09

Popstra schreef:
Maar is god nou een persoon van vlees en bloed ( geweest) of een hogere macht..meer tussen hemel& aarde..heelal???

Wel, volgens christelijke theologie is Jezus deel van de drie-eenheid van god, dus in principe een incarnatie van god, en gelijktijdig (en ook tijdelijk) een persoon van vlees en bloed.
Maar dit is niet iets wat ik persoonlijk geloof, en andere religies hebben hier hun eigen, héél andere ideeen over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:30

Ingewikkeld wel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:39

Ibbel schreef:

Als gezegd, ik ben zogezegd een geboren mysticus.
Om één of andere reden heb ik een soort van lijntje met Boven. En in een aantal zaken die 'in bijbel en kerk gebeuren' herken ik dat andere mensen ook zo'n soort lijntje hebben.
Verwacht niet te veel expliciets, ik hoor geen stemmen oid - maar het woord 'radiostilte' gaat voor mij net niet op, klinkt mij net iets te stil.

Orcs en Elven, engelen en duivels: ik hou me er niet zo mee bezig.
En zo ja, dan vooral als beeldspraak. Dat er mensen zijn die je hoop of moed inspreken, dieren die je helpen
- en welke dichter was dat: 'Mij spreekt de blomme een tale...'?
Mag van mij 'boodschapper van het goede' heten.
En het tegendeel bestaat ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:51

Citaat:
Verwacht niet te veel expliciets, ik hoor geen stemmen oid - maar het woord 'radiostilte' gaat voor mij net niet op, klinkt mij net iets te stil.

Dit dus. Dappere post.

Waarbij komt dat van jongs af aan de maatschappij ingericht is op het afwijzen van dit soort kinderen en mensen en ervaringen.
Prima, die groep leert dus te zwijgen en draagt zaken in het hart als een lantaarntje in hun leven met zich mee zonder daar ooit over te spreken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:01

Ibbel schreef:
Babootje schreef:

Een gevoel laat zich nu eenmaal niet zo makkelijk uitdrukken in woorden.
Dat is hetzelfde als vragen waarom mensen een kinderwens hebben of waarom je precies op jouw partner verliefd bent geworden.

Geloof kan je niet cognitief beredeneren. Daarom is het ook geloof. Cognitief beredeneren doen we met wetenschap. Geloven met de Bijbel, in het geval van christenen dan.

Ik zou ook echt niet weten hoe ik mijn geloofsgevoel zou moeten omschrijven. Ik voel Gods nabijheid en voel zijn sturing.
Ik merk ook regelmatig tekenen van Hem, bv in dromen of gedachten waarmee Hij mij in de juiste richting duwt, zodat ik mijn leven kan inrichten naar hoe Hij bedoeld heeft en waar ik het beste op mijn plek ben om dienstbaar te zijn naar de wereld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:23

Lau07 schreef:
Ibbel, wel grappig dat je het over de werken van Tolkien hebt. Hij omschreef Lord of The Rings zo: "fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision"

Dat heb ik dan ook niet per ongeluk gekozen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 15:27

pien_2010 schreef:
Precies. en als je er zo instaat Ibbel, hetgeen je goed recht is en waarvoor ik zeer veel respect hebt, dan denk ik dat het je zou sieren om gewoon wat op de achtergrond te zijn en het wat meer te laten gebeuren. Wellicht dat je dan veel meer tot je krijgt van wat je wil en je nieuwsgierigheid meer wordt bevredigd als het gaat om dit onderwerp en wat de ander beweegt.

Ik zal wel te dom zijn om iets te leren van bijbelteksten. Die zeggen mij niets. Dus met meelezen krijg ik geen antwoord. Ik stop dus maar met vragen :evaw: