Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:10

secricible schreef:
Ik snap niet waarom iemand niet in een jurk zou kunnen lopen. Niet willen, oké, prima. Maar dat is een keuze.
Anders dan bij schoenen, waarbij je gewoon mogelijk fysiek niet in staat bent om op specifieke schoensoorten te lopen. Vind ik iets totaal anders.

Als iemand zich daar echt niet fijn in voelt? Een vrouw in een mooi pak is toch net zo goed?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:13

Sizzle schreef:
Germie, ik weet om welke broek het gaat.
Dat is gewoon geen black of white tie, ookal is hij nog zo fatsoenlijk. Definitie staat los van acceptatie.
Goede vrienden accepteren elkaar, ook als diegene niet aan definities voldoet. Maar doen alsof het wel binnen de definitie past is zoiets als beweren dat teenslippers ook heus een alternatief zijn voor veiligheidsschoenen. Is het niet.

Maar dat is ook niet de broek waar ik het over heb als het om een nette jeanspantalon gaat, die is gewoon effen grijs of zwart. De broek die ik toen noemde was wat feller gekleurd, maar zeker een nette pantalon. Maar niet in zwart of wit.
Maar ook daar werd bespottelijk gedaan over een wandelpantalon, totdat getoond werd dat die helemaal niet zo stereotiep was en toch echt wel netjes was. Dit was een mooi voorbeeld van een vooroordeel alleen omdat iets een wandelpantalon heet, maar als het bij een andere zaak anders zou heten was het ineens wel geaccepteerd.

Er zijn wel redenen waarom een vrouw niet in een jurk kan lopen. Er kan gewoon sprake zijn van zich totaal niet thuisvoelen in die kleding. Je mag iemand tegenwoordig niet meer beoordelen op sexe of geaardheid, en daarmee kan een persoon met een vrouwelijk uiterlijk zeggen dat een jurk niet gedragen kan worden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:13

Maar er werd ergens gesteld dat een nette wandelbroek en schoenen ook gala is en dat is gewoonweg niet zo is. Gala heeft een duidelijke richtlijn wat het inhoudt. Dat je er jezelf niet aan wil of kan houden is iets anders maar stellen dat het gala is.......nope. En er is wel meer wat je aankan dan een spijkerpantalon of hoe het ook werd genoemd. En serieus ben ik benieuwd hoe dat eruit ziet, nooit van gehoord. Want een broek is of een jeans of een pantalon, kan niet beiden zijn imo.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:46

germie schreef:
Sizzle schreef:
Germie, ik weet om welke broek het gaat.
Dat is gewoon geen black of white tie, ookal is hij nog zo fatsoenlijk. Definitie staat los van acceptatie.
Goede vrienden accepteren elkaar, ook als diegene niet aan definities voldoet. Maar doen alsof het wel binnen de definitie past is zoiets als beweren dat teenslippers ook heus een alternatief zijn voor veiligheidsschoenen. Is het niet.

Maar dat is ook niet de broek waar ik het over heb als het om een nette jeanspantalon gaat, die is gewoon effen grijs of zwart. De broek die ik toen noemde was wat feller gekleurd, maar zeker een nette pantalon. Maar niet in zwart of wit.
Maar ook daar werd bespottelijk gedaan over een wandelpantalon, totdat getoond werd dat die helemaal niet zo stereotiep was en toch echt wel netjes was. Dit was een mooi voorbeeld van een vooroordeel alleen omdat iets een wandelpantalon heet, maar als het bij een andere zaak anders zou heten was het ineens wel geaccepteerd.

Er zijn wel redenen waarom een vrouw niet in een jurk kan lopen. Er kan gewoon sprake zijn van zich totaal niet thuisvoelen in die kleding. Je mag iemand tegenwoordig niet meer beoordelen op sexe of geaardheid, en daarmee kan een persoon met een vrouwelijk uiterlijk zeggen dat een jurk niet gedragen kan worden.

Oke, ik ga je een vraag stellen, maar ik wil nu alvast duidelijk maken dat ik dit niet banketstaaf bedoel, maar dat het misschien wel banketstaaf gaat klinken, maar nogmaals, zo bedoel ik het niet, ik probeer het alleen duidelijk voor mijzelf te krijgen.

En jeanspantalon of een wandelpantalon, bestaat dat echt? Of zet jij er zelf pantalon achter omdat jij het op een pantalon vind lijken?
Want ik heb heel google afgezocht omdat ik nieuwsgierig was naar de broeken die jij bedoeld, en ik kom echt niet verder dan gewone spijkerbroeken en wandelbroeken :o
Heet het echt een jeanspantalon of wandelpantalon? En hoe ziet dat er dan uit, want ik krijg dus geen hits op google :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:54

Nee, ik blijf niet in herhaling vallen, ik heb dat ooit gepost hier en ja, toen werd beaamd dat het echt een pantalon was. Trouwens, een broek is ook gewoon een pantalon toch?
Ik heb het al door, het is puur om iemand die een minimale afwijkende mening heeft voor schut te zetten. Je doet maar, maar je kwetst er ook mensen mee. Dat je dat ook maar beseft.

Ik heb daadwerkelijk een zwarte en een grijze jeanspantalon, en een wandelpantalon. Waar gekocht? geen idee meer. Maar dit zijn dus hele chique broeken. En nee, ik zet ze niet op de foto zodat een ander er de spot mee kan drijven. Ik zal ze dragen als ik ergens wordt uitgenodigd waar een gewone broek niet volstaat. Ik ben niet van plan om mij te laten beledigen, want ik heb ook gevoel. Maar ik kan iedereen verzekeren, ze zijn er echt.
Ik krijg overigens wel degelijk hits op google. Maar bij wandelpantalon komen ook gewoon wandelbroeken naar voren. Die schaar ik onder de broek en niet onder de pantalon. Een wandelpantalon is een luxe broek in een effen kleur, maar van fijnere stoffen dan een gewone pantalon, en uiteraard ook met zakken. Er zouden zelfs hakken onder staan. Zie het dus als een hele dure chique functionele pantalon, en dat in een effen kleur zonder kniestukken. Maar ze zijn er dus.

Ik vind alleen dat het beledigen en mensen voor schut zetten nu wel mag ophouden. Het kwetst ook. Terwijl de persoon er zelf niets aan kan doen dat een hakschoen niet gedragen kan worden.
Maar het kwetsen zou eens op moeten houden.
Als iemand bepaalde kleding wel passend vindt, dan is dat zo, en die mening kun je respecteren. Voor schut zetten is niet nodig. Je kent de persoon ook helemaal niet. Dus je weet ook niet dat de persoon er altijd netjes uitziet. Je weet niet wie er achter zit, maar doet of het wel zo is.

Urbanus

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:00

Niemand neemt jou kwalijk dat je een hak niet kunt dragen en een vrouw in een mooi maatpak vind ik persoonlijk waanzinnig gaaf.

Maar wat hier schuurt is dat je ongelooflijk hardnekkig volhoudt in wat jij vindt, je niet open staat voor een ander, het topic volledig naar jezelf toetrekt en een discussie initieert die je de eerste week van december ook al hebt gevoerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:04

Oke, ik bedoelde het oprecht niet als een belediging, ik kan mij er gewoon geen voorstelling van maken en ik krijg oprecht geen hits op google :n Ik heb ook niet het gevoel dat ik jou voor schut heb gezet, ik probeer het gewoon duidelijk te krijgen zodat ik weet wat jij bedoeld :j

Een broek is trouwens geen pantalon, een pantalon is een broek, maar een broek is geen pantalon. Een beetje zoals alle duimen, wat wel vingers zijn maar niet alle vingers zijn duimen :j

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:25

Eens met de post van Urbanus.

Mensen moeten dragen wat ze willen hoor, maar roepen dat een wandelpantalon en wandelschoenen binnen de dresscodes voor gala past is gewoon met een gestrekt been iets vertellen wat niet klopt. Als je daar tegengas op krijgt vind ik het niet helemaal fair om je te verschuilen achter 'jullie kwetsen me'. Er is gewoon online te lezen wat gepast is voor een gala.

Een wandelpantalon en wandelschoenen onder gala proberen te scharen is geen 'minimaal afwijkende mening' en valt behoorlijk buiten de grensgevallen (die er wel degelijk zijn).

Dat niet iedereen zich prettig voelt bij een dresscode zoals white tie of black tie is natuurlijk prima. Je er niet aan kunnen aanpassen kan. Je er niet aan willen aanpassen kan ook (zou wel even overleggen met degene die dit van de vraagt, om te kijken wat er wel geapprecieerd wordt of dat je dit feestje beter kan skippen). Maar waarom doen alsof iets wel binnen de gestelde dresscode past?

Ik snap het niet. Waarom een topic binnenstormen en bij hoog en laag beweren dat paarden zes benen hebben?

Ik snap nieteens waarom ik het nog probeer te snappen. :') Maar sorry, ik vind het echt te makkelijk om te roepen dat je beledigd en gekwetst wordt zonder zelf enige verantwoordelijkheid te nemen voor behoorlijk stellige uitspraken die niet kloppen. Zo klap je elke discussie plat, terwijl er zoveel interessante dingen te zeggen zijn over dresscodes, waarom mensen zich er wel of niet aan kunnen en/of willen houden en de grijze gebieden die er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:40

Eens! Een dresscode is een een dresscode, of je het nu mooi/leuk vindt of niet. En als je daar niet aan mee wilt doen, dan ga je niet. Vind het zelf wel duidelijk als er een dresscode vermeld wordt op een uitnodiging. Vroeg mij alleen dus in een eerdere post af of er mensen rekening zouden houden met mensen die om welke reden dan ook, niet in staat zijn om, in het geval van gala bijvoorbeeld, op hakken kunnen lopen. Worden die dan afgebrand, want niet strikt aan de code gehouden. Was iets wat ik me afvroeg.

En van gala naar wandelbroek snap ik echt niet Germie; dat staat zover van elkaar...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:42

pantalon, dat is wat anders. Een jurk gaat sowieso niet. Maar goed, zullen we ophouden met mensen beledigen en kwetsen? Eens worden hoeft niet, meningen zijn gezegd. Wat de 1 gala vindt, vindt de ander niet. Dat kan en dat mag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:43

Dresscode is dresscode, als je je er niet aan wilt houden mag je van mij nog steeds gerust gaan. Wees alleen niet verbaasd als je of aan de deur wordt geweigerd (benefiet gala met white tie dresscode verschijnen in een jeans bijvoorbeeld) of dat je mega uit de toon valt.

Pantalons scharen onder white tie is gewoon incorrect. Dat betekend niet dat je het niet aan mag trekken maar dan geldt bovenstaande weer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:45

germie schreef:
pantalon, dat is wat anders. Een jurk gaat sowieso niet. Maar goed, zullen we ophouden met mensen beledigen en kwetsen? Eens worden hoeft niet, meningen zijn gezegd. Wat de 1 gala vindt, vindt de ander niet. Dat kan en dat mag.

Ja maar Germie: gala is gala... dat ziet eruit zoals het eruit ziet... niet anders omdat jij dat vindt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:52

germie schreef:

Nee, dat kan en dat mag niet!
Het is geen mening, het is een feit.
Dit is net zo iets als beweren dat de aarde plat is en omdat dat jouw mening is mag dat. NEE! De wereld is niet plat die is rond en gala is white tie of black tie en dan draag je als vrouw een jurk en pumps!
Jij kan in andere kleding naar een gala gaan, maar daarmee draag jij nog geen galakledij :n
Dan ben je gewoon een persoon op een gala... In de verkeerde kleding :j En als jij je daarbij goed voelt is dat natuurlijk helemaal prima... Maar het is geen gala :n
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 24-01-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:54

Of een mooi pak.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:55

Urbanus schreef:
Of een mooi pak.

Nee, als je het echt of white tie of black tie hebt, mag je als vrouw ook geen pak dragen...
Officieel dan.
Ik vind een vrouw in een pak trouwens wel erg mooi en heb dat ook wel eens gedaan naar bruiloften oid <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:57

Of, om een ander voorbeeld te nemen: een 45 km autootje is een auto - soort van. Het heeft 4 wielen, een motor, en je zit er warm en droog in. Je mag ermee op 50 km en 80 km wegen rijden, maar niet op de snelweg. Je kunt er best mee op de snelweg, het ding heeft nog steeds 4 wielen, maar als je dat dóet, rijd je niet per se opeens in een 'echte' auto. En als de politie je ziet, word je verwijderd van de snelweg.

Zo duidelijker? :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-01-23 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:58

Adelaide71 schreef:
Vroeg mij alleen dus in een eerdere post af of er mensen rekening zouden houden met mensen die om welke reden dan ook, niet in staat zijn om, in het geval van gala bijvoorbeeld, op hakken kunnen lopen. Worden die dan afgebrand, want niet strikt aan de code gehouden. Was iets wat ik me afvroeg.

In mijn ervaring is dat niet het geval, zeker in Nederland niet. Als je niet op hakken kunt of wilt lopen zijn er aardig wat platte alternatieven die wij ook als netjes beschouwen. Is dat dan 100% akkoord volgens de dresscode? Wellicht niet. Maar ik ken niemand die daarop aanslaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:59

In een galajurk tot de grond zie je in principe niet (makkelijk) of iemand op platte schoenen of op hoge hakken loopt. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat die platte schoenen een enorme dealbreaker zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:05

Ibbel schreef:
Of, om een ander voorbeeld te nemen: een 45 km autootje is een auto - soort van. Het heeft 4 wielen, een motor, en je zit er warm en droog in. Je mag ermee op 50 km en 80 km wegen rijden, maar niet op de snelweg. Je kunt er best mee op de snelweg, het ding heeft nog steeds 4 wielen, maar als je dat dóet, rijd je niet per se opeens in een 'echte' auto. En als de politie je ziet, word je verwijderd van de snelweg.

Zo duidelijker? :D

Oh, dat is echt een perfect voorbeeld, slim!

Ibbel schreef:
In een galajurk tot de grond zie je in principe niet (makkelijk) of iemand op platte schoenen of op hoge hakken loopt. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat die platte schoenen een enorme dealbreaker zijn.

Klopt inderdaad, daarbij gaat het vooral om dat je als vrouw een hak draag, hoe hoog die hak is, daar zijn geen voorschriften van :n
Zo heb ik pumps met een hakhoogte van 10 cm (perfect voor als ik moet opzitten en pootjes moet geven, maar niet perse hoef te lopen, behalve van de auto naar mijn zitplaats en weer terug :+)
Pumps met een hakhoogte van 5 a 6 cm (perfect voor avonden waarbij ik moet staan en dansen maar ook nog vaak zat moet zitten)
en een pump met een hakhoogte van 2 cm, zitten zo lekker als ballerina's, onder een gala jurk zie je hooguit net de punt van de schoen maar niet de hoogte van de hak en zijn perfect voor avonden waarbij we de hele avond moeten staan of dansen <3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:06

Precies. En in kleding (een jurk of een pak) waar de schoenen wel zichtbaar zijn, kunnen sandaaltjes, ballerina's of loafers een alternatief zijn. Als je door medische indicatie daar niet goed op kunt lopen lijkt het me logisch dat je schoeisel aantrekt waar je wel op kunt lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:06

Voordeel van rolstoel is dat je makkelijk die hakken aan kan waar niet op te lopen is. :+ Dus volledig houden aan dresscode haha.

Een dresscode zoals White of Black tie staat gewoon vast wat daaronder valt. Dat is geen mening. Zoals al eerder geschreven, je kan alsnog welkom zijn in andere kleding, maar dat maakt die kleding niet ineens wel volgens dresscode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:08

Doubtless schreef:
Adelaide71 schreef:
Vroeg mij alleen dus in een eerdere post af of er mensen rekening zouden houden met mensen die om welke reden dan ook, niet in staat zijn om, in het geval van gala bijvoorbeeld, op hakken kunnen lopen. Worden die dan afgebrand, want niet strikt aan de code gehouden. Was iets wat ik me afvroeg.

In mijn ervaring is dat niet het geval, zeker in Nederland niet. Als je niet op hakken kunt of wilt lopen zijn er aardig wat platte alternatieven die wij ook als netjes beschouwen. Is dat dan 100% akkoord volgens de dresscode? Wellicht niet. Maar ik ken niemand die daarop aanslaat.

Thanks! :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:09

Wat ik gehoord heb van een collega op het schoolgala: officieel hoort een galajurk dus tot de grond te komen. Ergens las ik tot op de hak maar dat is dus niet waar. Dus dan zie je niet welke schoenen iemand aan heeft en kan het dus ook een chique nette platte schoen zijn (weet alleen niet waar je die koopt).

Je hebt eisen en wensen. Als een bruidspaar op de kaart zet dat ze wensen dat alle vrouwen in een lange jurk komen en de mannen in een pak dan zou ik daar mijn best voor doen. Neem aan dat je niet zomaar zo'n uitnodiging krijgt, of ik mezelf daar prettig in voel, misschien thuis niet maar in de setting zou je jezelf juist underdressed voelen als je een broek aan doet.

Ik vind het alleen heel lastig, ik zag van de week een trouwfoto met de bruid en haar vriendinnen. Ik vond alle vriendinnen in degelijke jurken staan die ik niet zelf zou kiezen als zijnde: feestelijk. Terwijl ik in de gewone setting nooooit jurken draag. Het is maar wat je feestelijk vindt in veel gevallen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-01-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:11

germie schreef:

Als ik een feestje geeft onder de noemer.. gala, dan mag jij (als jij mijn vriendin bent) komen zoals je wilt, alleen heb je wel kans dat andere je even raar aankijken.
Maar als je naar een echte gala gaat (stel: je bent uitgenodigd door de koningin) dan kun je het niet maken om in een pantalon met wandelschoenen te komen.

En uitzonderingen heb je altijd.. ik ben getrouwd terwijl ik een rugbrace en balerinas droeg (iets met een gebroken rug) en ja ik had toen wel een trouwjurk aan en niet een wandelpantelon/joggingbroek, met blouse/t-shirt omdat dit lekkerder zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:12

Duidelijk Zonnetje. Zoals jij het beschrijft is het voor die mensen dus prima te doen.
En mee eens: als het de wens van bijvoorbeeld het bruidspaar of degenen die het feest geven met een bepaalde dresscode, dan doe je daar je best voor. Tenminste: dat zou ik doen.