Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:22

Ik snap de gedachte zijn geld, mijn geld is ons geld wel.
Maar ik heb ook gezien hoe het enorm fout kan gaan als je het niet goed regelt. Mensen die elkaar de tent uitvechten, vaak over de rug van de kinderen.

Dan kan je maar beter vooraf goede en duidelijke afspraken maken. Dan weet je waar je aan toe bent. Als alles super blijft helemaal goed en heb je er ook geen last van.
Gaat het fout heb je duidelijkheid hoe het verdeeld wordt en kan je snel weer je eigen leven oppakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:28

mylittlejoy schreef:
chevax schreef:

Ayasha heeft hier imo helemaal gelijk. Ik zou me hier ook absoluut niet happy bij voelen.

Mwhua, je weet niet waar iemand vandaan komt. Ik ken ook mensen die van dichtbij hebben gezien hoe ze in de financiële sh*t kwamen door toedoen van anderen en daardoor supervoorzichtig zijn met dit soort zaken. Op zich niets mis mee om zaken gescheiden te houden, maar het moet wel eerlijk zijn. Dat is waar het in dit geval wat spaak op loopt (gecombineerd met de uitspraken van de vriend van TS).

Ik ben getrouwd met scheiding van goederen. Heb meer financiële oliebol gezien voor mijn 16e als de meeste op een heel leven. Maar er is een verschil tussen jezelf veilig stellen en anderen uitbuiten zonder enige empathie. Wat TS haar vriend doet is uitbuiten: wel aan alles doen betalen maar als ie haar beu is staat ze letterlijk op straat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:47

Ik heb het al eerder gezegd; Je kan van alles uitrekenen en hele constructies bedenken, maar ik denk toch echt dat communicatie hier the key is. Begrijpt hij jou wel, TS? Kan je met hem praten over de beslissingen? Misschien moet hij ook vertellen waar zijn gedachten vandaan komen.

Ook al regel je dit, het zal altijd een irritatie en discussiepunt blijven bij elke cent die jullie uitgeven of willen investeren. Dat blijft terugkomen.

Ik zeg eerlijk, wij zijn heel ouderwets in gemeenschap van goederen getrouwd en de laatste tijd komt het grootste deel van mijn man binnen. Ik maak er gewoon grapjes over als we wat willen kopen of elkaar iets geven. Of zoals met de dieren; welke helft is van jou? Wil je de voorste of de achterste helft of doen we ze overdwars. Dat moet gewoon kunnen.

Geld is echt wel een ding waar relaties op stuk lopen. Nu alles regelen, terwijl het zo een groot probleem is, gaat vroeg of laat echt weer opspelen. Alles regelen is goed, maar wel in samenspraak en harmonie.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:47

Ze betaalt niet aan alles.
Ze betaalt 300 per maand en eventueel vermeerderd met een deel van een herstelling of investering.

Probleem van TS is dat ze op de hypotheek wil bijgeschreven worden en vriend dat niet wil.
Dan zou ze echter wel veel meer moeten ophoesten dan die 300 en de af en toe bijdrage aan herstelling of investering

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:53

smurffie schreef:
Ik weet niet waar die 300 vandaan komt, maar ik zou de helft van de rente + de helft van de g/w/l ect normaal vinden.
Het terugbetaal deel en verbetering van de woning zijn dan voor hem.

Helft van de rente?.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:01

elmiran schreef:
smurffie schreef:
Ik weet niet waar die 300 vandaan komt, maar ik zou de helft van de rente + de helft van de g/w/l ect normaal vinden.
Het terugbetaal deel en verbetering van de woning zijn dan voor hem.

Helft van de rente?.

Ja, rente. Bij een hypotheek betaal je (meestal) een vast bedrag per maand. Een deel daarvan is aflossing en een deel is rente. Het is een lening, dus daar moet je rente over betalen.
Stel je betaalt 700 euro per maand, 500 is aflossing en 200 is rente. Dan betaal jij 100 euro voor de rente en je vriend betaalt 600 euro (500 aflossing + 100 rente).

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:01

Mjelleke schreef:
Voelt hele redelijk. Consequentie van die insteek is wel dat vriend ook zelf mag bepalen of, wanneer en welke investeringen hij in zijn huis wil doen.

Ik heb een beetje de indruk dat vooral TS heel graag een nieuwe badkamer en keuken wil, maar daar kan ik naast zitten.

Nieuwe keuken zit er al in. Mijn vriend had het zelf altijd over een nieuwe keuken en badkamer. Dit is een jaren 70 woning dus is ook echt wel nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:05

Die keuken heb jij toch ook al aan bijgedragen als ik de OP goed begrepen had?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:53

TS, jouw vriend is alleen maar bezig met zijn belangen en vergeet dat jij ook belangen hebt, jij hebt ook behoorlijk wat op moeten geven. Dat besef is er niet helemaal, hij denkt alleen maar aan de gevolgen die hem raken en niet aan de jouwe. Dat wimpelt hij makkelijk af met onrealistische oplossingen (zoals bij zijn ouders intrekken als het fout gaat).

Ken je iemand die hij vertrouwd en dingen aanneemt waarvan je weet dat die onpartijdig is als het tussen jou en hem gaat? Wellicht kan je die persoon vragen om samen het gesprek aan te gaan zodat bij hem duidelijk wordt waar jou zorgen liggen en hij ook zal moeten toegeven op bepaalde dingen.
Misschien kan diegene het net even anders verwoorden dat hij snapt wat dit met jou doet en wat voor gevolgen het voor jou heeft.

Dus een soort mediator. Je kan er ook eentje inhuren, maar als je iemand kent is dat een stuk goedkoper.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 18:46

Gesprek bij de notaris liep beter dan verwacht.

We gaan voor een samenlevingscontract+testament. Ze heeft veel uitgelegd, en geluisterd naar wat wij willen. Daarna advies gegeven.

Alle investeringen die ik doe krijg ik 100% terug als we uit elkaar zouden gaan. Advies gehad wat hier genoemd is, gezamelijke rekening, de helft van de rente van de hypotheek, GWL, boodschappen. Ik erf dit huis, en andersom erft hij al mijn bezittingen. Alvast geregeld als er kind(eren) komen ze pas erven als we er beide niet meer zijn. Degene die minder gaat werken als er een kind is minder mee betaald op de gezamelijke rekening. Partnerpensioen besproken.

Tijdens het gesprek kwam er ineens tussendoor dat als wij dit huis uit moeten (op latere leeftijd of na 10 jaar vanwege het traplopen) hij wel samen een huis wil kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:48

Oké goed zo. En de investeringen die je tot nu toe gedaan hebt? Heb je die ook beschreven? Krijg je die ook 100% terug?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:05

Ooh super. Dat klinkt heel goed!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:38

Fijn dat het gesprek zo goed gegaan is!
Hebben jullie ook besproken wat er gebeurd als hij de hypotheek kosten zelf niet meer kan betalen om wat voor reden dan ook?
Of heeft hij een goede ongeschiktheidsverzekering?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 19:42

Suzanne F. schreef:
Oké goed zo. En de investeringen die je tot nu toe gedaan hebt? Heb je die ook beschreven? Krijg je die ook 100% terug?

Ja, heb het gelijk gemeld dat ik de helft van de cvketel betaald heb. Meubels moeten we zelf regelen als we uit elkaar gaan. Mijn vriend geeft daar niet veel om dus dat komt wel goed.

Daarna nog bij de makelaar er naast binnen geweest. Ik zag de prijzen van een flat, en een appartement. Mocht het mis gaan, dan komt het met spaargeld wel goed. Ga daar natuurlijk niet vanuit, alleen geeft het rust door het zien van de prijzen / mogelijkheden.

Er komt natuurlijk nog een 2de gesprek. Ze zet het op papier, daarna wat aanpassingen waar nodig, en tekenen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:43

Goed zo, fijn!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 19:49

Sizzle schreef:
Fijn dat het gesprek zo goed gegaan is!
Hebben jullie ook besproken wat er gebeurd als hij de hypotheek kosten zelf niet meer kan betalen om wat voor reden dan ook?
Of heeft hij een goede ongeschiktheidsverzekering?

Ja. Hij gaat na kijken of hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering / hypotheekaflosverzekering heeft.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 20:01

Fijn dat het zo goed verlopen is. Dat komt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 23:07

Dit hoopte ik al. Goed nieuws en gefeliciteerd met deze mooie ontwikkeling binnen je relatie en leven! Super, dat je de adviezen zo mooi opgepakt hebt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 09:30

elmiran schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja, heb het gelijk gemeld dat ik de helft van de cvketel betaald heb. Meubels moeten we zelf regelen als we uit elkaar gaan. Mijn vriend geeft daar niet veel om dus dat komt wel goed.

Daarna nog bij de makelaar er naast binnen geweest. Ik zag de prijzen van een flat, en een appartement. Mocht het mis gaan, dan komt het met spaargeld wel goed. Ga daar natuurlijk niet vanuit, alleen geeft het rust door het zien van de prijzen / mogelijkheden.

Er komt natuurlijk nog een 2de gesprek. Ze zet het op papier, daarna wat aanpassingen waar nodig, en tekenen.

Fijne ontwikkeling!
Maak wel voor jezelf de keuze of je jouw spaargeld liever wil investeren in zijn huis (dat je met tijd dan wel terug krijgt, maar als het moment daar is heb je uiteraard altijd het risico dat hij dat bedrag terug betaalt in termijnen en niet in 1 keer) of toch ergens een investering voor jezelf wil doen in vastgoed. (maw: nu al dat appartementje kopen).
Je zou ervoor kunnen kiezen om een leuk vakantie appartementje of huisje te kopen, leuke investering, kan je met een leuke opbrengst verhuren én zelf/samen gebruiken om weekendjes weg te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:16

Duhelo schreef:
Fijne ontwikkeling!
Maak wel voor jezelf de keuze of je jouw spaargeld liever wil investeren in zijn huis (dat je met tijd dan wel terug krijgt, maar als het moment daar is heb je uiteraard altijd het risico dat hij dat bedrag terug betaalt in termijnen en niet in 1 keer) of toch ergens een investering voor jezelf wil doen in vastgoed. (maw: nu al dat appartementje kopen).
Je zou ervoor kunnen kiezen om een leuk vakantie appartementje of huisje te kopen, leuke investering, kan je met een leuke opbrengst verhuren én zelf/samen gebruiken om weekendjes weg te gaan.

Met zo'n knuppel zou ik dan nu ook zeggen "sorry ik heb hard gewerkt om deze inkomsten te kunnen verkrijgen betaal je eigen weekendje maar."
Als je alles gesplitst wil houden prima maar dan ook álles. Niet alleen de dingen waar je niks voor terug krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:25

Investeringen die je terugkrijgt in zijn huis groeien niet, alleen hij pakt waardestijging.

Ik zou idd maandelijks gaan beleggen of iets anders kopen waarmee je vermogen opbouwt

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:35

Jongens het gaat toch vooral om de bereidheid om het samen te doen ;)

Je hoeft toch niet om elke cent in te zitten.

Bij samen een toekomst opbouwen werkt de insteek "mijn huis" of "mijn geld" niet. Je maakt de keuze samen voor elkaar of om afzonderlijk aan je eigen toekomst te bouwen.

Ts heeft nu duidelijkheid en wat meer zekerheid en dat is heel mooi.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:39

De belangrijkste stap is vooral dat die rare kronkel over het huis nalaten aan zijn ouders van de baan is, dat ging natuurlijk nergens over.
Zo met het nieuwe huidige voorstel kun je tenminste ook zelf iets aan het huis naar smaak verbeteren en toch het recht op je investering behouden.
Echt heel veel beter doordacht zo :)
Tevens daarnaast je geld zinvol gebruiken voor wat anders en dan komt het vast goed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:45

Nouja je kent het verhaal van één kant (stel je voor dat de ouders geld in de woning hebben zitten en daarnaast ook garant staat voor zijn deel van de hypotheek ) Dan kan ik van de ouders uit die eis me wel voorstellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:50

Als het een schenking was dan is het heel apart om die schenking terug te eissen. Zou wat zijn als je alles wat je ooit aan iemand geschonken hebt terug eist na hun dood.
Als het een investering/lening was, dan kun je dat bedrag ook notarieel vastleggen, buiten alles andere om. Je gaat niet je partner onterven omdat je ouders je geld geleend hebben :n

Maar gelukkig is dat nu van de baan.