Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:59

silvericathy schreef:
Ik vraag me af of dit überhaupt de moeite waard is. :+

https://www.bva-auctions.com/nl/auction/lot/61069/18495307

Ik heb er nul verstand van maar, dus ik kan je niet helpen.

Zijn het 'speciale munten', dat de catalogus waarde hoger is dan 5 cent?
Of zijn de muntjes bij elkaar gewoon die 8000 nog wat euro waard, als je ze bij elkaar optelt zeg maar?

Want in het eerste geval is het natuurlijk maar de vraag of je dan ook echt iemand vindt die het voor (bijvoorbeeld) de catalogus prijs wil overnemen.

In het tweede geval moet je het ergens zien te storten, waar ook kosten en een hoop moeite aan vast zitten

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:00

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:05

trouwens met dat bedrag zelfs na aftrek van het winnende bod kan je een paard kopen en contant afrekenen! :+
Dat zou een mop zijn!

Kairos

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:16

Weet iemand hoe deze functie in Word heet?
Ik heb een automatische inhoudsopgave, die gebaseerd is op het gebruik van een bepaald koptype in Word. Tot gisteren, stond er aan de linkerkant van mijn beeldscherm een overzichtje
H1.
H2.
Enzovoorts. Ik kon dan op H1 klikken en werd naar H1 gestuurd. Hoe heet deze functie? Het is opeens weg, maar ik zou het graag terug willen :') Ik heb namelijk nergens op geklikt, het is gewoon opeens weg.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:20

Dat heet "navigation pane", en kun je aan en uitzetten onder 'view' (sorry, weet zo de NL termen niet, mij pc staat op EN)

Edit: even gezocht en dat heet "navigatiedeelvenster" onder "beeld"

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:22

Bnet schreef:
Dat heet "navigation pane", en kun je aan en uitzetten onder 'view' (sorry, weet zo de NL termen niet, mij pc staat op EN)

Bedankt, ik heb hem gevonden! :)

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:28

Kairos schreef:
Bnet schreef:

Bedankt, ik heb hem gevonden! :)

En met "control F" lukt dat ook :j +:)+ !

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:20

Hoe noemen we : genieten van iemand anders zijn genot ?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:28

'Ik ben blij voor je'?

Ik heb geen idee of er ook een specifiek woord is voor het tegenovergestelde van leedvermaak :')

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:37

_Bonte_ schreef:

Goede vraag. Mijn eerste ingeving is sympathie/ sympathiek zijn, maar dat is niet specifiek voor het geluk van een ander.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:39

Suzanne_k schreef:
_Bonte_ schreef:

Goede vraag. Mijn eerste ingeving is sympathie/ sympathiek zijn, maar dat is niet specifiek voor het geluk van een ander.

Ik heb zelfs gegoogel’d
Maar er komen vaak seksuele zaken voorbij

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:49

Meegenieten?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:51

_Bonte_ schreef:

Compersie
Blijdschap om een anders blijdschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:22

Schemerdier schreef:
Ik vraag me af, nav het onpopulaire meningen topic, waar onze obsessie ivm werken toch vandaan komt. Iedereen moet maar zoveel als hij kan werken werken werken.
Waarom wordt het bewonderd dat iemand die oud is toch nog blijft doorwerken, of iemand die ziek is, terwijl die daardoor vaak dan compleet op is in zijn vrije tijd?

We leven toch niet om te werken? Er is zoveel welvaart, er is steeds minder mankracht nodig om dezelfde dingen te produceren, en toch moeten we allemaal maar het grootste deel van ons leven doorbrengen om de bazen rijker te maken en blij te zijn met het kleine deeltje wat je er zelf aan overhoudt :=

Werken zou imo enkel nodig moeten zijn om een doel te bereiken, maar is geen doel op zich.

1 woord: kapitalisme. :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:40

Mkango schreef:
Schemerdier schreef:
Ik vraag me af, nav het onpopulaire meningen topic, waar onze obsessie ivm werken toch vandaan komt. Iedereen moet maar zoveel als hij kan werken werken werken.
Waarom wordt het bewonderd dat iemand die oud is toch nog blijft doorwerken, of iemand die ziek is, terwijl die daardoor vaak dan compleet op is in zijn vrije tijd?

We leven toch niet om te werken? Er is zoveel welvaart, er is steeds minder mankracht nodig om dezelfde dingen te produceren, en toch moeten we allemaal maar het grootste deel van ons leven doorbrengen om de bazen rijker te maken en blij te zijn met het kleine deeltje wat je er zelf aan overhoudt :=

Werken zou imo enkel nodig moeten zijn om een doel te bereiken, maar is geen doel op zich.

1 woord: kapitalisme. :+

2 woorden: te makkelijk.

Lang voordat de term kapitalisme bedacht was, bestond in veel culturen ook al de gedachte 'dat we op aarde zijn om hard te werken (en veel te bidden)'. Uiteraard werd en wordt die houding actief gestimuleerd door degenen die daar het meeste van profiteren, maar het heeft ook daadwerkelijk voordelen.
Onze welvaart en sociale zekerheid bestaan grotendeels doordat we gemiddeld meer werken/produceren/doen dan wat we zelf direct op korte termijn nodig hebben. Dat overschot gebruiken we deels als spaarpot voor de toekomst, maar wordt vooral via belastingen geïnvesteerd in allerlei luxes als infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg, kustbescherming, sociale zekerheid, etc.

Het alternatief - slechts werken totdat je de boterham voor de komende avond verdiend hebt en de rest van de dag achterover leunen en relaxen - dat levert uiteindelijk al die overschotten niet op. Of dat op de lange termijn echt gelukkiger maakt, dat valt te bezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:55

oomens schreef:
2 woorden: te makkelijk.

Lang voordat de term kapitalisme bedacht was, bestond in veel culturen ook al de gedachte 'dat we op aarde zijn om hard te werken (en veel te bidden)'. Uiteraard werd en wordt die houding actief gestimuleerd door degenen die daar het meeste van profiteren, maar het heeft ook daadwerkelijk voordelen.
Onze welvaart en sociale zekerheid bestaan grotendeels doordat we gemiddeld meer werken/produceren/doen dan wat we zelf direct op korte termijn nodig hebben. Dat overschot gebruiken we deels als spaarpot voor de toekomst, maar wordt vooral via belastingen geïnvesteerd in allerlei luxes als infrastructuur, onderwijs, gezondheidszorg, kustbescherming, sociale zekerheid, etc.

Het alternatief - slechts werken totdat je de boterham voor de komende avond verdiend hebt en de rest van de dag achterover leunen en relaxen - dat levert uiteindelijk al die overschotten niet op. Of dat op de lange termijn echt gelukkiger maakt, dat valt te bezien.
Het was ook maar een grapje, maar jouw uitleg klopt ook niet. Je ziet immers in de geschiedenis dat er sprake was van ofwel subsistence, waarbij het vrij inherent is dat er hard gewerkt moet worden, ofwel mensen die met zo min mogelijk werken, zo rijk mogelijk werden. Je verkreeg als Romein echt geen status door zelf je land te ploegen of in de zilvermijnen te werken, dat liet je doen als je een beetje aanzien had, zodat je zelf tijd had voor andere dingen, zoals filosofie, literatuur, theater en andere 'intellectuele' bezigheden. Daarom was lange tijd een superlichte huid ook het schoonheidsideaal in Europa, want dat betekende immers dat je niet buiten op het land hoefde te werken, maar binnenshuis kon blijven.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:45

Onlangs hoorde ik iets in een podcast over tijdmanagement, dat het begrip 'leisure' meer en meer aan het verdwijnen is. Vroeger deden de rijken gewoon niets en was dat ook een ideaal. Wandelingetjes maken, dineren, jagen,... Tijdverdrijf.

Nu is de gewone mens er zo op vooruitgegaan qua welvaart, en toch werken we nog steeds zo veel. (Al snap ik zeker het nut van werken en je dag vullen hoor, geeft structuur en een zinvol gevoel. Maar dat kan natuurlijk ook vie niet/minder betaalde projecten en vrijwilligerswerk, voor dingen waar je echt achterstaat).

Vrije tijd en nietsdoen lijkt wel een hoofdzonde soms :=
Zo keken mijn vriendinen ' :wow: ' toen ik zei dat ik niet mijn hele leven 5 dagen per week wil werken. Alsof dat een heel raar idee is of zo.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:02

Toen ik jong was zaten mijn zussen mij altijd zo te pushen om ook met een bijbaantje te beginnen. En zelfs als 16-jarige zei ik al: ik heb m'n hele leven nog om te werken. Nu werk ik (als 25-jarige) voor het eerst voor m'n leven fulltime en ik kan al niet wachten om dat zo snel mogelijk te stoppen :+ Ik wil wel graag wat doen, maar dan start ik m'n eigen bedrijf op

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:13

Schemerdier schreef:
Onlangs hoorde ik iets in een podcast over tijdmanagement, dat het begrip 'leisure' meer en meer aan het verdwijnen is. Vroeger deden de rijken gewoon niets en was dat ook een ideaal. Wandelingetjes maken, dineren, jagen,... Tijdverdrijf.

Nu is de gewone mens er zo op vooruitgegaan qua welvaart, en toch werken we nog steeds zo veel. (Al snap ik zeker het nut van werken en je dag vullen hoor, geeft structuur en een zinvol gevoel. Maar dat kan natuurlijk ook vie niet/minder betaalde projecten en vrijwilligerswerk, voor dingen waar je echt achterstaat).

Vrije tijd en nietsdoen lijkt wel een hoofdzonde soms :=
Zo keken mijn vriendinen ' :wow: ' toen ik zei dat ik niet mijn hele leven 5 dagen per week wil werken. Alsof dat een heel raar idee is of zo.

Ik ben nog geen 30 en ik werk 24 uur per week, wordt ook raar naar gekeken :') Standaard de vraag: heb je dan kinderen? Nope… Kom zo ook rond en werk om te leven :Y)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 17:31

Mijn man en ik werken beiden 32 uur. Hele goede beslissing geweest, heerlijk die extra dag. Ook geen kinderen. Kan je eindelijk iets met daglicht doen ipv dat het perse in het weekend moet. Mag van mij wel meer standaard worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 19:53

Ik vraag me af hoe het ook al weer met partities op de laptop zit. Ooit was er een tijd dat ik er thuis in was, maar ik begin toch ineens te twijfelen.
Mijn laptop heeft zichzelf in twee partities verdeeld, waarvan de tweede voor software, drivers, dat soort nuttige flauwekul is. Maar dat ding is 25 gb, waar er nog geen 4 van gebruikt worden. En dat terwijl de C-schijf eigenlijk aan de krappe kant is. Kan ik veilig een gb'tje of 10 terug naar C schuiven of kom ik dan in de problemen met updates en dergelijke?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:50

fleurtjeuh schreef:
_Bonte_ schreef:

Compersie
Blijdschap om een anders blijdschap

Mooi woord

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 22:51

Jammer dat het niet echt gebruikt wordt (en ook niet heel blij klinkt, trouwens O:) )

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:26

Wat betekent dat onderste symbol, ik zie drank, drugs (spuiten en pillen) maar wat is dat rare ding?
Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:26

bierpul?