Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:49

Pinacolada schreef:
Ik vind het bijzonder dat er zo wordt gekeken naar ongevaccineerden :o

Niet naar ongevaccineerden, maar mijn zusje en haar hele gedrag :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:52

IMANDRA schreef:
Relaxed schreef:
Wat zouden jullie doen.. Sinterklaas vieren we bij mij, mijn ouders en zusje (met zwager en mijn neefje) komen dan gourmetten. Dat is dus 2/5 volwassenen niet gevaccineerd en nog een wandelende virusbom. Ik merk dat het me aan alle kanten tegen staat om dat door te laten gaan, maar ik weet ook dat er gezeik van komt vanuit mijn zusje (zij mag namelijk wel principes hebben, maar iemand anders niet..)

Persoonlijk zou ik dan van je zusje en zwager een test vragen, als ze dat weigeren zouden ze niet welkom zijn bij mij. Wel lastige situatie zeg… maar jij mag idd ook gewoon aan je principes vasthouden!

Ik weet dat jij bent van het onderzoeken en de cijfers, maar eerlijk is eerlijk, dan weet je toch ook dat als je oprecht de kans op besmetting wilt verkleinen, alleen van ongevaccineerden een test vragen geen zin heeft? Als je echt veilig wilt spelen kan beter iedereen testen.

Karl66

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:55

@Douce, ja dat heeft wel zin. Of het op dit moment nog voldoende zin heeft, is de vraag, maar het heeft zeker zin. Als gevaccineerde ben je domweg besmettelijker en als je besmettelijker bent, dan draag je meer bij aan het verhogen van het R-getal. Of je met alleen het testen van de ongevaccineerden het R-getal voldoende omlaag brengt is zeker de vraag, dus extra maatregelen daarnaast is alleen maar goed. Maar dat verandert er niks aan dat het vragen van een test aan ongevaccineerden meer bijdraagt aan het verlagen van het R-getal dan het vragen van een test aan gevaccineerden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:56

Pinacolada schreef:
Ik vind het bijzonder dat er zo wordt gekeken naar ongevaccineerden :o

Wat vind je er bijzonder aan ? Zowel ongevaccineerden als gevaccineerden die alles verder doen zonder ook maar ergens rekening mee te houden plaatsten zichzelf toch in een verkeerd daglicht?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:59

Ik kreeg het idee dat het feit dat ze niet gevaccineerd zijn een probleem is voor het samen vieren van Sinterklaas. Ken het familie verhaal verder niet dus excuses als het anders is.

Ik ga echt niet anders naar iemand kijken om een vaccinatie. Ieder heeft zijn eigen redenen en respecteer elkaar, Corona zorgt al voor zoveel verdeeldheid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:00

Ik zou sowieso niet gaan gourmetten, maar dat is meer door de stank :r Tja, wat is wijsheid? Als je ouders er verder niet moeilijk over doen en jij vindt het zelf ook niet erg om evt corona op te lopen, zou ik het door laten gaan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:00

Karl66 schreef:
@Douce, ja dat heeft wel zin. Of het op dit moment nog voldoende zin heeft, is de vraag, maar het heeft zeker zin. Als gevaccineerde ben je domweg besmettelijker en als je besmettelijker bent, dan draag je meer bij aan het verhogen van het R-getal. Of je met alleen het testen van de ongevaccineerden het R-getal voldoende omlaag brengt is zeker de vraag, dus extra maatregelen daarnaast is alleen maar goed. Maar dat verandert er niks aan dat het vragen van een test aan ongevaccineerden meer bijdraagt aan het verlagen van het R-getal dan het vragen van een test aan gevaccineerden.

Geloof je oprecht dat als ze straks november gaan analyseren, die lagere besmettelijkheid van gevaccineerden nog zo sterk is? De laatste berichten in het nieuws veranderen al duidelijk van toon. Vaccineren helpt tegen ziekenhuisopnames maar minder tegen overdracht.

Als je kwetsbare mensen hebt die aanwezig zijn en je wilt de kans op besmetting echt verkleinen kun je voor de veiligheid maar gewoon beter allemaal testen.

Overigens moet ik wel lachen om het omwisselen van gevaccineerd en ongevaccineerd in je bericht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:09

verootjoo schreef:
Eelco schreef:

Mensen die het nu kunnen hebben het ook moeten leren, toch?
Heb je 4 jaar nodig om die handeling te leren?

Dit is al wel van wat pagina’s geleden, maar serieus :7

Verpleegkunde is een opleiding. En je leert op de opleiding niet alleen die handelingen, die kan je idd makkelijk leren. Maar het hele stuk erom heen, zeker als hbo-verpleegkundige moet je ook leren. Het inzicht, het herkennen wanneer je aan de bel moet trekken, het herkennen als je patiënt instabiel wordt, het weten wat je dan moet doen, het herkennen wanneer je acuut actie moet ondernemen, en niet te vergeten; welke actie je moet ondernemen.

Verpleegkunde is niet alleen dat een arts zegt wat je moet doen en dat je het dan gaat uitvoeren he. Ook niet alleen mensen wassen en voor ze zorgen en op tijd de pillen geven :+

Dit geeft maar weer aan dat het vak echt zonder schroom compleet wordt overschat.

We vergeten ook maar even de BIG-registratie ;)

Wat maakt het allemaal nog uit, je haalt gewoon een vliegtuig vol uit Thailand of India, hoe ze moeten communiceren met patiënten en collega's, dat maakt niet uit. Of de kwalificaties gelijk zijn aan die van Nederland maakt niet uit. Foutje? Maakt niet uit ;)

Stelt niets voor joh :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:20

Oh ja die BIG :+

Ik schrijf ook nog eens overschat, en ik bedoel natuurlijk onderschat :D

Ik heb trouwens eens 2 co-assistenten aan mijn bed gehad die gingen bloedprikken. Je vraagt je af wat daar fout aan kan gaan. Nou, sindsdien weet ik dus dat daar best veel fout aan kan gaan, zelfs na 4-5 jaar geneeskunde. Zelf vonden ze dat het aan mij lag omdat ik gespannen was en moeilijk te prikken ben.
Moeilijk te prikken is echt niet het geval, en gespannen werd ik pas toen bleek dat ze geen flauw idee hadden wat ze aan het doen waren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:22

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:26

Soort winkelverbod voor werkende mensen :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:28

Ik snap echt dat verschil voor winkels niet, dan gaan toch veel meer mensen in het weekend

Suzanne F.

Sizzle schreef:

Ja dat ook, maar ze pakken er ook sportende mensen (ook jongeren) mee. Die trainen ook meestal ‘s avonds. In ieder geval na 17.00 uur.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:29

Karl66 schreef:

Dit.

Bovendien is het in deze theoretische situatie míjn huis waar ik mag bepalen. Ik ga niet ongevaccineerden weigeren, maar een test is wel het minste wat ze kunnen doen om het risico verder te verlagen (de vaccineerden hebben immers al het vaccin genomen, en het risico op besmette ongeteste gevaccineerden is kleiner dan het risico op besmette geteste ongevaccineerden). Willen ze dat niet dan hebben ze wat mij betreft pech.

Overigens doen wij in veel gevallen al een zelftest als we met groepen samenkomen. Ondanks de vaccinatie die we gehad hebben.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 25-11-21 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:30

verootjoo schreef:
Oh ja die BIG :+

Ik schrijf ook nog eens overschat, en ik bedoel natuurlijk onderschat :D

Ik heb trouwens eens 2 co-assistenten aan mijn bed gehad die gingen bloedprikken. Je vraagt je af wat daar fout aan kan gaan. Nou, sindsdien weet ik dus dat daar best veel fout aan kan gaan, zelfs na 4-5 jaar geneeskunde. Zelf vonden ze dat het aan mij lag omdat ik gespannen was en moeilijk te prikken ben.
Moeilijk te prikken is echt niet het geval, en gespannen werd ik pas toen bleek dat ze geen flauw idee hadden wat ze aan het doen waren :=

Ik heb geen prikangst (ik ben ook lang bloeddonor geweest) maar ik ben wel moeilijk te prikken.
Ik lag eens lang in het ziekenhuis en had een week of 4 infuus.
Maar na een week of 2 viel iedere keer het infuus eruit en had ik allemaal ontstekingen.
Uiteindelijk moest de anesthesist komen (en later nog eens op een zaterdag) om het infuus goed te kunnen plaatsen en dat het bleef zitten. Was ook niet in een streekziekenhuis, maar in Erasmus :D

Maar ach, we moeten blij zijn met iedereen die wil werken in de zorg, ongeacht of ze gekwalificeerd en geschikt zijn ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:34

Ik vind wel dat er heel erg kleinerend wordt gedaan over bijv vluchtelingen die in hun thuis land chirurg waren… verpleegkundigen uit Thailand .. er zijn echt meer landen waar artsen goed opgeleid worden (en net alsof we het hier zo lekker doen momenteel)

En winkels sluiten om 1700… in wat voor wereld leven die politici en omt-ers :n

Electra, zo is niet hoe ik mn eerste bericht bedoelde maar er is echt over gesproken in de eerste golf, dat er goede artsen zijn (geen prutsers, echt , de arrogantie zeg, alsof wij de enige zijn die wat kunnen) die nu bij wijze van een krantenwijk hebben, das is toch gênant eigenlijk ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-11-21 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:35

Relaxed schreef:
Sizzle schreef:
Omdat je schrijft dat je vooral zorgen hebt voor je ouders en niet voor jezelf. Dan moeten je ouders toch zelf beslissen of ze wel of niet durven?
Als je het zelf voor jezelf eng vind of gewoon bijeenkomsten nu geen goed idee vind dan zeg je het af. Jouw huis, jouw feestje. Dan gaan ze maar zonder jou bij je zus gourmetten.

Ik schrijf ook dat het voor mij vooral een principe kwestie is en het niet goed voelt. Ik wacht morgen de persco sowieso ff af.

Als het om welke reden dan ook niet goed voelt, dan zeg je het gewoon af.
Al zou je de huidige situatie als mooi excuus willen gebruiken omdat je gewoon geen zin in je zus hebt := Jouw keuze hoor :j

Maar als je er zelf wel zin in hebt, zelf het risico aanvaardbaar vindt, en ze sowieso wel hun plan doorzetten maar dan bij een ander thuis....tja dan kan je het net zo goed door laten gaan toch?

Het stukje dat je bang zou zijn dat jouw zus haar gezin door jullie besmet zou worden, daar heb ik persoonlijk minder mee want dat is haar eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Maar op dit moment waarop je geen 1 extra persoon meer richting het ziekenhuis wilt zien gaan kan ik me ook daar wel iets bij voorstellen....

Vorig jaar hadden wij half maart met de hele familie gereserveerd in een fijne eetgelegenheid / binnen speeltuin, als feestje voor die kleine van ons. Oma's, opa, tantes en ooms, nichtjes....hadden er veel zin in want eerder ook al erg lekker gegeten daar en de kinders ook een fijne avond gehad *\o/*

Maar toen kwam het Corona gebeuren om het hoekje kijken en wij hadden er een onheilspellend gevoel bij -O- Overlegd met de familie, of we het niet beter af konden blazen.... maar eigenlijk had iedereen het gevoel van nee joh het zal wel meevallen toch...? Iedereen had zoiets van we willen ons ook niet aanstellen, die kinders kijken er hartstikke naar uit, het is al maanden gereserveerd, tegenover die mensen kan je het ook niet maken om maar een paar dagen van te voren af te zeggen....

Maar wij hebben toen toch besloten dat we het niet op ons geweten wilden hebben als het daar fout zou gaan. Vooral ook door de oudere garde die er bij zou zijn. Dus toch afgezegd en toen we dat doorgaven kregen we te horen dat ze toch eigenlijk wel opgelucht waren.

Paar dagen later werd de eerste lockdown afgekondigd....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:37

Alsof winkels sluiten om 17 uur gaat werken? Dan gaan mensen overdag en in het weekend op elkaar staan.
Wat schiet je daar nou mee op? Alsof je ‘s alleen avonds besmet wordt met Corona.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:39

Suzanne F. schreef:
Alsof winkels sluiten om 17 uur gaat werken? Dan gaan mensen overdag en in het weekend op elkaar staan.
Wat schiet je daar nou mee op? Alsof je ‘s alleen avonds besmet wordt met Corona.

Die begrijp ik ook niet.
Hoe korter de tijd hoe meer mensen tegelijk binnen. Ruimere tijd zou logischer zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:44

Ruime tijd en desnoods minder mensen binnen en niet die rijen die er vorig jaar eens waren buiten. Met vroeger dicht maak je het drukker ipv rustiger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:46

Sizzle schreef:

Ik las al ergens dat alle thuiswerkende mensen nu maar overdag erop uit moeten, naar theater, bioscoop, winkel en dan 's avonds werken :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:47

Douce schreef:
Karl66 schreef:

Geloof je oprecht dat als ze straks november gaan analyseren, die lagere besmettelijkheid van gevaccineerden nog zo sterk is? De laatste berichten in het nieuws veranderen al duidelijk van toon. Vaccineren helpt tegen ziekenhuisopnames maar minder tegen overdracht.

Als je kwetsbare mensen hebt die aanwezig zijn en je wilt de kans op besmetting echt verkleinen kun je voor de veiligheid maar gewoon beter allemaal testen.

Overigens moet ik wel lachen om het omwisselen van gevaccineerd en ongevaccineerd in je bericht.

Het gaat niet om geloven, het gaat om wat de cijfers zeggen. En die cijfers zeggen dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn dan ongevaccineerden. Ook met de deltavariant. Daar valt weinig aan te geloven, analyses laten dat namelijk zien. En ja, de virusload is even groot, maar als gevaccineerde heb je die virusload korter en daardoor ben je minder besmettelijk en werkt vaccineren dus ook tegen overdracht.

Ja, ook als gevaccineerde moet je gewoon verantwoordelijkheid nemen en je laten testen als je klachten hebt, op dat moment afstand houden etc. etc. En ook hier laten de cijfers weer zien dat gevaccineerden als populatie dat beter doen dan ongevaccineerden. Dus ook in die zin zijn gevaccineerden veiliger dan ongevaccineerden. En dan hoef je hier als ongevaccineerde niet te melden dat dit niet waar is, omdat jij je wel aan alle regels houdt. Als groep doen ongevaccineerden het gewoon slechter dan gevaccineerden. En verder maakt het ook niet uit voor de bewering die je als eerste deed, vaccineren werkt, dat laten de cijfers zien. En dus is verstandig om je wel te laten vaccineren en dom om je niet te laten vaccineren. Je hebt het recht om het niet te doen, maar dan blijft het nog steeds gewoon dom. Dit natuurlijk ook weer met de disclaimer dat er een heel, maar dan ook heel klein percentage is die zich echt niet mag laten vaccineren, waar dat niet voor geldt. Maar het gros van de mensen die zich niet laten vaccineren (ook hier op Bokt), daar geldt dat niet voor, want die kunnen zich prima laten vaccineren, maar willen niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:48

Wat een lülkoek verhaal zeg, als ze voor zo'n halfzachte net-niks aanpak kiezen zijn ze echt niet goed wijs... volgens mij is er nu echt geen andere (verstandige!) optie dan overal het slot op voor 2 weken. Kan je daarna weer verder kijken met dit soort plannen maar als je dat nu gaat doen is dat gewoon een hele dikke middelvinger naar de zorg -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:54