Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:47

Ik had vroeger een vriendin die standaard een half uur te laat was, op de minuut. Ongeacht wat we gingen doen etc.

Dus als we hadden afgesproken voor iets waarbij we echt op tijd moesten zijn, dan sprak ik een half uur eerder met haar af. Dat werkte super goed, tot ze erachter kwam en vervolgens dus op dat extra half uur nóg een half uur te laat kwam -O-

Zelf kon ze niet zo uitleggen waarom ze altijd te laat was, maar ze was gewoon zo dus ik hield er uiteindelijk maar rekening mee en vertrok bij haar dan ook altijd maar later van huis zodat ik minder lang hoefde te wachten.

Terwijl ik er zelf echt heel veel moeite mee heb om ergens te laat aan te komen :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-21 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:56

Ik vind het echt vervelend als iemand te laat is en daardoor een afspraak met een arts of tandarts of fysiotherapeut uitloopt.
Ik ben op tijd. Heb moeite met staan en zitten. En dan moet ik langer wachten vanwege/op iemand anders.
Dus meer pijn vanwege een telaatkomer.

Bij de tandarts spreek ik nu direct na de pauze af.
Zijn we beide op tijd.

Na een akkefietje met de revalidatiearts word ik of op tijd geholpen of ik mag ergens op een bed gaan liggen.

Ik snap wel dat op tijd komen niet altijd lukt. Dat een brein rare dingen kan doen.
Maar maak daar niet mijn probleem van.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:04

De mensen die er echt onder lijden zijn mijn vrienden.

Treinen wachten niet
Dokters gaan gewoon door
Tandartsen gaan gewoon de volgende helpen
Vliegtuigen lopen geen vertraging voor mij op

Overal waar ik te laat ben is het mijn eigen ding en lijd ik zelf onder.....

Het is voor mij niet prettig om mijn vrienden te laten zitten. Gelukkig beseffen hun dat het allemaal zeer onbewust is en dat ik respect voor ze heb.

Het komt wel eens voor dat ik op tijd ben en dan komen mijn vrienden een half uur later met de tekst "we hadden je nog niet verwacht!"

Ik lag erom en incasseer het, omdat ik allang blij zijn dat mijn vrienden coulant naar me zijn!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:11

Als je zo'n moeite hebt met op tijd komen maar je doet wel echt je best en je voelt je schuldig als het niet gelukt is dan vind ik dat wel wat anders dan als het vanuit laksheid komt.

Ik heb weleens gehad dat ik met een vriend afgesproken had wat leuks te gaan doen, en hij veel te laat kwam aankakken waardoor we uiteindelijk maar ergens een uurtje konden zijn..want ja, om 5 uur sluiten de meeste zaken. Dat was pure laksheid en dan nog boos worden omdat ik het hem kwalijk nam. Echt idioot..

*Ik zat inmiddels al zo'n 1.5u te wachten*, s"ochtends vroeg opgestaan om op tijd klaar te zijn. :(
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 18-02-21 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:15

Ik lees ook echt 2 verschillende.
Mensen die het erg vinden het wel proberen maar war het niet bij lukt.
En andere die zoiets hebben, nou en, wat zeur je nou om 10/min half uur of zelfs langer. En niet inzien dat die ander net zo goed iets niet meer kan afmaken, of er moeite voor moet doen of ook zelfs wel stress ervaart om de tijd te halen.
Maar daar vervolgens wat zit te zitten.

En nee dat is niet als je een ongeveer om 2 uur afspraak hebt, maar dus bij een afspraak waar dus een tijd gereserveerd is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:20

Ik vind het vooral zo ontzettend jammer te lezen dat mensen zóveel stress ervaren. Had ik me ook totaal niet gerealiseerd. Dat is wel een eyeopener voor me.

Overigens viel mijn leidinggevende niet in de categorie 'stressen en het lukt tóch niet'. Bij hem gingen er volgens zijn hoofd gewoon 90 seconden in een minuut. En dacht-ie dat de maximumsnelheid ook de gemiddelde snelheid was van een reis. En die maximumsnelheid was bij hem sowieso 140-150. Dus dan denk je dat je in anderhalf uur van Den Haag naar Maastricht kunt rijden :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:21

GabberGill schreef:

Treinen wachten niet
Dokters gaan gewoon door

Het is voor mij niet prettig om mijn vrienden te laten zitten. Gelukkig beseffen hun dat het allemaal zeer onbewust is en dat ik respect voor ze heb.

Het komt wel eens voor dat ik op tijd ben en dan komen mijn vrienden een half uur later met de tekst "we hadden je nog niet verwacht!"

Ik lag erom en incasseer het, omdat ik allang blij zijn dat mijn vrienden coulant naar me zijn!

De tandarts en dokter hebben er zeker wel hinder van als je niet op tijd komt, en andere wachtenden dan vaak ook.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:12

Shaggy09 schreef:
GabberGill schreef:

Treinen wachten niet
Dokters gaan gewoon door

De tandarts en dokter hebben er zeker wel hinder van als je niet op tijd komt, en andere wachtenden dan vaak ook.

Mijn tandarts en mijn dokter pakken gewoon de volgende. Je mag als laatkomer een nieuwe afspraak maken of wachten in de hoop dat er een plekje vrij komt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:37

Shaggy09 schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik aan de beurt was op de tijd van mijn afspraak.
Dat betekend dat, stel ik ben er niet, de volgende allang in de wachtkamer zit.

Andere wachtende hebben er dan juist geen last van, want dan loopt de (tand)arts weer wat in.
Ik heb zelfs gehad dat de tandarts zoveel uitliep dat ik ben weggegaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:15

Als het hier echt uitloopt belt de assistente op.
Ik had de 31 dec nog een afspraak staan en werd netjes gebeld dat ik nog wel een half uur later kon komen (nog meer langer zenuwen)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:54

Bij mijn vorige tandarts kon je een kwartier later komen zonder dat het opviel, je was dan wel lekker snel aan de beurt op je eigen plek in de planning.

Het kost mij ook moeite om op tijd te komen. Ik plan al best ruim maar toch gaat het vaak mis.
Zoals gisteren, heb nog een half uur, kan nog even wat administratie doen, sjips, de tijd vliegt.
Snel tanden poetsen en schoenen aan.
Oh wacht, ik moet nog even thee maken in mijn thermosfles, snel water koken.
Honden halsband om, tasje mee, dat alvast in de auto.
Ik moet gelijk na het honden uitlaten (heb hondenuitlaatservice) naar stal, moet m'n stalschoenen meenemen. Dan is het ook handig als ik een lunchpakketje meeneem, snel even maken.
Zit ik in de auto, staat mijn thermosfles thee nog binnen, uit de auto, thee ophalen.

Mensen zijn thuis, dus even een gesprekje als ik een van de honden ophaal.
De sneeuw is weg, het is druk in het bos, tref iemand die ik lang niet gezien heb, even een praatje maken, sjips tijd vergeten. Gelukkig zie ik een vriendin niet waarvan de auto wel op de parkeerplaats staat, scheelt weer tijd. Honden thuis brengen, gelukkig niemand thuis dus kan opschieten. En was ik toch nog op tijd op stal voor de smid. Maar het kan net zo makkelijk uit de hand lopen en dan ben ik wel te laat.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:08

Antwoord op de vraag

Omdat het kan.

Ik ben Brabantse van origine en enkele decennia geleden deden we daar niet moeilijk over.
Ge komt wanneer het oe uitkomt.Dus als Brabantse was ik altijd chronisch te laat. Dwz op sociale babbel afspraken. Bij belangrijke afspraken stipt op tijd. Zo werd je keurig opgevoed. Een arts laat je niet wachten, schoolhoofd ook niet.

De enige die te “ lijden “ hebben onder de “ laksheid “ zijn je vrienden. Maar die zijn exact hetzelfde dus niemand maakt zich druk. Waar ik me pas écht aan kan ergeren zijn mensen die chronisch te vroeg zijn.
Jij nog met de krulspelden of stofzuiger in de weer bent en ze “happy de peppy” al voor je deur staan: Jaaaa, we zijn wat vroeger!! Arghhhh!

Nu in het Belgische is het helemaal geen probleem, hier hebben ze de klok nog niet uitgevonden dus je ziet wel wanneer iemand “ afkomt “. Tot grote ergernis van mijn man, die is van Holland. Loopt te ijsberen door het huis. Of het nu zakelijke calls met midden Afrika zijn( zijn wat dat betreft halve brabanders ) of een gebuur die wat komt afhalen. Hij kan er niet tegen. De bloeddruk stijgt en gelijktijdig daalt het humeur.

Ben ik blij dat ik een Brabantse ben...who cares.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:12

Ik ben ook Brabantse, maar herken me niet in het Brabants kwartiertje.
Gelukkig mijn Brabantse vrienden en familie ook niet.
Nee ook geen kwartier te vroeg, gewoon op de afgesproken tijd. Daarvoor spreek je een tijd af :j

Anders hou je het globaal, vanavond kom ik langs of vanmiddag.
Dan is er geen tijd.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:15

Brainless schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik aan de beurt was op de tijd van mijn afspraak.

Andere wachtende hebben er dan juist geen last van, want dan loopt de (tand)arts weer wat in.

Ik ook niet haha! Zeker bij de dokter niet, mijn huidige tandarts is meestal maar 5 minuutjes te laat.

Bij vrienden zeg ik vaak gewoon "ik komt rond 20.00" of "Zal ik er tussen 20.00 en 20.30 zijn?". Dan bouw ik alvast wat marge in :Y) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:19

Ik kom vaak net op tijd of net te laat.
Ik plan mijn afspraken vaak net te krap in, moet op het laatste moment nog dingen doen of calculeer te weinig reistijd in en soms zit er nog wel eens wat tegen (kind dat een luier vol heeft op het moment van vertrek of iets vergeten).
Bij afspraken in het ziekenhuis oid ben ik eigenlijk altijd stipt op tijd, met vrienden en familie ligt dat vaak anders... net iets te laat dus :')
Ze zijn dat inmiddels wel van mij gewend en de meeste vriendinnen komen ook steevast te laat.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:30

Pareltjes schreef:
Antwoord op de vraag

Omdat het kan.

Ik ben Brabantse van origine en enkele decennia geleden deden we daar niet moeilijk over.
Ge komt wanneer het oe uitkomt.Dus als Brabantse was ik altijd chronisch te laat. Dwz op sociale babbel afspraken. Bij belangrijke afspraken stipt op tijd. Zo werd je keurig opgevoed. Een arts laat je niet wachten, schoolhoofd ook niet.

De enige die te “ lijden “ hebben onder de “ laksheid “ zijn je vrienden. Maar die zijn exact hetzelfde dus niemand maakt zich druk. Waar ik me pas écht aan kan ergeren zijn mensen die chronisch te vroeg zijn.
Jij nog met de krulspelden of stofzuiger in de weer bent en ze “happy de peppy” al voor je deur staan: Jaaaa, we zijn wat vroeger!! Arghhhh!

Nu in het Belgische is het helemaal geen probleem, hier hebben ze de klok nog niet uitgevonden dus je ziet wel wanneer iemand “ afkomt “. Tot grote ergernis van mijn man, die is van Holland. Loopt te ijsberen door het huis. Of het nu zakelijke calls met midden Afrika zijn( zijn wat dat betreft halve brabanders ) of een gebuur die wat komt afhalen. Hij kan er niet tegen. De bloeddruk stijgt en gelijktijdig daalt het humeur.

Ben ik blij dat ik een Brabantse ben...who cares.

Ik als rasechte Brabander, en mijn familie tevens kennen dit niet hoor. Echt nog nooit van gehoord.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:31

Brainless schreef:
Shaggy09 schreef:

Ja dit dus. Op dat moment heb ik er dus veel last van dat iemand (of waarschijnlijk meerderen) te laat aan komen kakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:19

Kan ik dat Brabants kwartiertje als excuus gebruiken om twee uur later bij mn Brabantse schoonfamilie aan te komen kakken voor het kerstdiner? Want dan ben ik om. O:)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:50

safina schreef:
Kan ik dat Brabants kwartiertje als excuus gebruiken om twee uur later bij mn Brabantse schoonfamilie aan te komen kakken voor het kerstdiner? Want dan ben ik om. O:)

Van mij mag je

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:19

Shaggy09 schreef:
Brainless schreef:

Ja dit dus. Op dat moment heb ik er dus veel last van dat iemand (of waarschijnlijk meerderen) te laat aan komen kakken.

Of dat je tandarts de afspraken te krap heeft ingepland. Dat is hier doorgaans het geval.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:27

Een gemiddelde tandartscontrole duurt 10 minuten. Verreweg de meeste vertraging bij tandartsen komt door het uitlopen van de tandarts, niet door het te laat komen. Als jij 10 minuten (dus een hele afspraak) te vroeg bent en degene voor je 5 minuten te laat, zou je de plaats van degene voor je krijgen, jij bent immers wel aanwezig en hij niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:26

Vandaag een afspraak gemaakt voor 19uur voor afhalen van een haan. Komen ze om 20.15 uur aanzetten.

Hahahah.....Ach ik zit warm binnen. De Belgen zijn erger dan de Brabanders..

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:09

Heb niet het hele topic gelezen maar ik snap je heel goed hoor TS!

Ik heb zelf een paar vriendinnen die ook altijd te laat komen. De echt goede vriendinnen heb ik het inmiddels van geaccepteerd... als we dan half 6 afspreken weet ik dat ik ze rond 6 kan verwachten, maar daar houd ik dan ook rekening mee met dingen inplannen. Maar ik vind standaard 2 uur te laat komen niet oké.

De vrouw van mijn vader begint meestal met zich klaarmaken op het moment dat we de deur uit zouden moeten. Toen het nog mocht en we af en toe een escape room gingen doen, noemde ik dan een tijd dat we ergens moesten zijn min een kwartier. Daardoor waren we altijd net op tijd :')
Ik vind de tip van Kuggur ook goed; na 15 minuten ga je weg. Je hebt wel kans dat ze dan boos gaat worden, maar blijkbaar zit dit je wel erg dwars dus moet je je bedenken of dat het je waard is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:01

Dat is het mooiste

Als ik te laat ben en iemand gaat iets anders doen of gewoon weg dan ben ik niet eens boos. Ik aanvaard dat omdat ik weet dat ik fout ben.

Als je daar boos om wordt ben je in mijn ogen een heks.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:18

Gabbergirl dat vind ik erg netjes van je.

Met vrienden spreek ik normaal een ongeveer tijd af.
Tussen 1430 en 1445 uur ben ik er.
En dat is prima.

Ik zit bij een orkest.
Veel mensen en veel instrumenten. De afspraak is 1925 uur klaarzitten en 1930begint de repetitie.
Telaatkomers storen dan echt. Opstaan van je plek. Muziekstandaard verschuiven of vasthouden.
Oftewel je kan niet spelen.

De regel is nu wachten met meespelen tot het mag van de dirigent als je te laat bent.
Maar dat lukt niet altijd even goed.