We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:00

En voor de vrachtwagens vooral de wegen die in buiten gebieden niet gestrooid worden.... helaas vorig jaar ook een auto de sloot in zien gaan voor de deur van stal. Dat was de stalbaas van een koeienstal om de hoek. En daar wordt niet gestrooid.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:00

hagelslag schreef:
Janine1990 schreef:

My god...

Ik werk voor Friesland Campina, ik ben logistics planner op een van de grotere fabrieken in het noorden, waar wij ongeveer 2 miljoen liter melk per dag verwerken tot kaas.
Ik roep inderdaad de melk (en retentaat) af, plan de lijnen met de verschillende soorten kaas binnen onze restricties en zorg ook voor de afvoer van voerwei, reguliere wei en room. Hiervoor moet ik vrij precies weten hoe onze tank- en thermiseercapaciteit is. Welke overigens beperkt is.

Zoals je natuurlijk wel weet heeft FC 40 fabrieken die ze moeten voorzien van melk, dus het transport wordt centraal geregeld en van daaruit weet men ook precies welke fabrieken reguliere melk, weidemelk, planetproof of welke soort dan ook moeten hebben en welke ze beslist niet mogen hebben. Daarnaast hebben we ongeveer 11.500 leden-melkveehouders. En nee, een boer krijgt niet elke dag een RMO op de stoep op om de tank te legen. Maar wij vereisen wel een hele specifieke aanvoer (net als elke fabriek overigens).
Uiteraard ben je ook bekend met de microbiologische restricties in de voedingsmiddelenindustrie en weet je dat er een standtijd op rauwe melk zit, daarnaast hebben fabrieken een beperkte tankcapaciteit en kunnen ze niet vooruit gaan bufferen. Bufferen van melk zorgt voor een slechtere melkkwaliteit en zoals je weet is de controle hierop enorm streng.

De zuivelindustrie is enorm cradle-to-cradle, dit betekent dat onze wei ook weer wordt verwerkt op andere fabrieken in het land.
Naast dat dit cradle-to-cradle is, is het ook binnen fabrieken goed cradle-to-cradle geregeld en wordt bij diverse fabrieken het vocht dat bij het indikken van wei vrij komt hergebruikt voor reiniging.

Het is om diverse redenen van belang dat er een continue aanvoer van melk is op alle fabrieken. Dit komt bij onze 11.500 leden melkveehouders vandaan die hier heel hard voor werken. Wij werken er heel hard voor om hun geld om te kunnen zetten, want helaas wil de consument er verdomd weinig voor betalen.
Als wij (alle 40 FC fabrieken) melk zouden moeten bufferen omwille van het weer, heeft dit consequenties op microbiologisch niveau. Daarnaast gaat het ten koste van de kwaliteit van het product.
Tevens is dit transporttechnisch niet te regelen met de rijtijdenwet, zeker niet in combinatie met het statuut van de boer ten opzichte van de fabriek. Niet elke boer mag melk leveren aan elke fabriek.

Dan speelt het cradle-to-cradle aspect nog mee. Geen melk is geen productie en kan er toe leiden dat een fabriek stil komt te staan. Een stilstaande fabriek kan je niet à la minute weer opstarten. Wanneer de melk over standtijd gaat komt hier heel erg veel bij kijken, áls de melk niet moet worden afgevoerd! Tevens moet een lijn gereinigd worden voor opstart en als er geen water beschikbaar is duurt het erg lang voor dat mogelijk is. Aan onze kant is het geen probleem om water binnen te krijgen, het waterschap kan dat echter niet aanleveren. Daarnaast moet er in ons geval voldoende pekelniveau zijn. Als er onvoldoende kaas in pekel gaat, terwijl er wel uitgepekeld wordt (je wilt immers je kaas niet te zout hebben) gaat het niveau omlaag. Want zoals je weet laat kaas vocht los als het in de pekel zit. Je kan niet zomaar pekelwater van een andere fabriek krijgen en water in het bad gooien betekent kaas weggooien omdat het de specs niet haalt.

Oh, en wat hagelslag ook al aanhaalde, voerwei gaat naar dieren. Dat gaat ook gewoon door.

Dus ja, ik roep melk af en ik coördineer de productie van melk tot kaas en ik weet met zekerheid te zeggen, zeker na het contact dat ik vrijdag met centraal had, dat er geen aanpassingen worden gedaan in het transport omwille van het weer. Want de kosten wegen niet op tegen de baten.

Wat die laatste zin in je bericht doet, lijkt me in het geheel niet relevant en een onnodige aanval.

Ik denk dat je nu een beetje meer weet van de levensmiddelenindustrie. Kunnen we nu weer terug naar de sneeuw :)

Precies dat, maandag ochtend net na 4 uur stap ik in de vrachtauto om voer uit te leveren.
Weer of geen weer 't interesseert geen zwijn

En net zo precies zijn wij morgen zeer op tijd weer van de partij om onze koeien te melken en onze opritten sneeuwvrij te maken zodat onze melkboer veilig onze melk kan ophalen om naar de fabriek te brengen waar het op dat moment nodig is

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:01

Hier al pittig veel sneeuw! Benieuwd wat er morgen ligt. Zoals t doorgaat als nu zal dat best wel wat zijnAfbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:01

Boras schreef:
Maar de sneeuw lijkt me ook niet het grootste probleem, ijzel daarentegen wel.

Volgens mij kan het niet ijzelen als er sneeuw ligt? Maar nu twijfel ik...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:02

Hier vliegt inmiddels iets aan sneeuw door de lucht. Blijft niet liggen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:02

Hier worden de meeste opritten/erfen niet eens vrij gemaakt.

En vele wegen worden niet geschoven of gestrooid waar ik heen moet...

En alsnog hou ik van sneeuw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:03

Janine1990 schreef:
love_western schreef:

13 jaar terug moest vriend ook gewoon melk halen met sneeuw.

[ [url=m/JOU44d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aantal jaar terug ook meegeweest met behoorlijke sneeuwbuien. Brokken moesten gewoon gebracht worden.

Inmiddels werkt ie op de vuilniswagen. Maar met zulke dagen mist ie het grote spul wel.

Wij kregen vrijdag ook zulke gave plaatjes van een jaar of 10 terug. :+:

Ik kan me voorstellen dat je vriend het grote spul mist op zulke dagen! Hij zal nu vast regelmatigere tijden hebben, maar in tijden van 'crisis' maakt het onregelmatige het juist zo mooi!

Ja de nachtritten hield ie niet meer vol. Maar heeft nog vrij lang op de zaterdagen veevoer rond gebracht.

Wie weet in de toekomst weer. Maar voor nu is een vast contract in combinatie met onze toekomstplannen wel fijn :)

Maar zoals nu lijkt gaan ze maandag gewoon rijden met de vuilniswagens.

purny

Re: We krijgen heel veel sneeeeeeuw!!! En gladheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:12

Nu sneeuwt het hard door en het waait ook nog. Straten beginnen langzaam wit te worden

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 00:13

PSvanLot schreef:
Boras schreef:

Ja dat schijnt dus wel te kunnen. Dus dat wordt wel tricky. Vooral platgereden sneeuw denk ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:13

Het sneeuwt hier nu licht, maar gestaag. Het waait rond in de wind.

Als ik naar de weersites kijk, dan blijft het hier doorsneeuwen tot morgennacht (zo op ma) 1:00 uur. Ik ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Boras op 07-02-21 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:13

love_western schreef:
Ja de nachtritten hield ie niet meer vol. Maar heeft nog vrij lang op de zaterdagen veevoer rond gebracht.

Wie weet in de toekomst weer. Maar voor nu is een vast contract in combinatie met onze toekomstplannen wel fijn :)

Maar zoals nu lijkt gaan ze maandag gewoon rijden met de vuilniswagens.

Dat heb ik vaker gehoord. Niet alleen van RMO-chauffeurs, maar wel voornamelijk uit levensmiddelenindustrie.

Heel gek, maar hier, zuid-west Groningen, vlak bij de Friese grens heeft het de hele dag LOEI hard gewaaid... En ineens hoor ik niets meer... Watskeburt? Meer mensen die dit ervaren?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:16

Boras schreef:

Als ik naar de weersites kijk, dan blijft het hier doorsneeuwen tot morgennacht (zo op ma) 1:00 uur. Ik ben benieuwd.

Afbeelding

Edit: Deze gif past beter!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:18

Janine1990 schreef:
Boras schreef:

[ Afbeelding ]

Edit: Deze gif past beter!

Dit ben ik nu.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:20

Haha, ja die is goed :D

Janine1990

_San87_ schreef:
Dit ben ik nu.

_O-

Twinning is winning :+

ikke

PSvanLot schreef:
Boras schreef:

Dat ligt eraan wat er boven je hoofd gebeurt. Iets met temperatuursverschillen tussen luchtlagen.

Met het beetje sneeuw dat er nu ligt (die foto vanuit Borculo zou hier ook ongeveer gemaakt kunnen zijn) in combi met een koudere ondergrond en daar een regenbui op, nou, dan heb je de rapen gaar! Daar strooit RWS niet meer tegenop (zout strooien werkt niet meer onder -3 a -4 °C wegvlaktemperatuur) en wordt de weg een ijsbaan waar niks meer aan te houden is. Dan komt ook de koeienvoerboer en de melkwagen niet meer op het erf.

Dit is ook ongeveer wat er in '79 gebeurde.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 00:21

Ik ben echt kapot moe maar ben nog iets te hyper om naar bed te gaan :') Terwijl ik eigenlijk vroeg op wilde. :-=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:22

Zuid westen Brabant begint ook een beetje wit te worden.

Hond wilde niet eens naar "zijn" paal voor een plas, maar deed het nét buiten de deur tegen de dichtstbijzijnde struik. Snel weer naar binnen.

Het waait goed hier. Eens zien hoe het er morgen bij ligt als ik wakker word

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:27

Rondom den bosch is het wit :j lekker pak al!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:28

Ok ik dacht nog heel even dat ze wel erg extreem uitgeschoten waren met strooien, maar naast het zout ligt er nu ook sneeuw in de bermen. Op straat smelt het nog weg

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:34

Sintara schreef:
Ok ik dacht nog heel even dat ze wel erg extreem uitgeschoten waren met strooien, maar naast het zout ligt er nu ook sneeuw in de bermen. Op straat smelt het nog weg

Toen ik van stal naar huis reed was ik teleurgesteld dat er zout op de weg lag en het geen sneeuw was _O-

Ik wilde eigenlijk niet op bed voordat ik sneeuw zag... Maar dan moet ik tot half 2 wakker blijven... -O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:44

Hier in het oosten is het wel echt wit. Deed net even de achterdeur open en die vloog bijna uit mn hand door een windvlaag. Schraapte over de grond en had zo 3 cm sneeuw in de hand. Er gaan echt vlagen met sneeuw over de dagen.
Op stal heb ik cameras en is een open vlakte en daar sneeuwt het horizontaal. Het waait ook de stal in. Zucht. En de paarden gaan niet schuilen. Zucht. Maar goed ben heel benieuwd hoe dit vannacht verder gaat. Morgen hele dag sneeuw.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:45

Mag het sneeuwknopje uit?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:49

Britta31 schreef:

Nee :+

Ik wil ook sneeuw :j een lekker dik pak graag. I love winter! *\o/*

Een paar vlokjes gezien begin van de avond. In Heerenveen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:51

Britta31 schreef:

Sneeuwknop uit, hittegolf knop aan :~
Dat lijkt mij wel wat