Ik heb maar even doorgescrold want volgens mij gaat het helemaal niet over het oorspronkelijke onderwerp. En dat is zonde want dat is veel interessanter dan de theologische verhandelingen die ik hierboven lees.
Reactie van Janneke laat ik aan mij voorbij gaan.
Wel wil ik opmerken dat ik op een hele andere manier naar de bijbel en de oorsprong van een deel van de verhalen kijk. Inhoudelijk is voor mij lang niet zo interessant als een aantal andere factoren

Ik zeg ook niet dat ik het geen waardevolle verhalen vindt. Het zijn oude overleveringen die een hoop vertellen. Maar ze zijn voor mij niet waardevoller dan andere oude verhalen die ons zijn overgeleverd.
Overigens vind ik het een geschenk dat ik niet belast ben met geloven, maar met vooral kijken met een meer kritische en wetenschappelijke blik naar werkelijk alles.
Ik kreeg nog de vraag wat voor kunst ik onze kinderen mee geef. Ik heb zelf veel gedaan met middeleeuwse bestiaria. Oftelwel middeleeuwse fantasiedieren. Onlangs heb ik voor school een les voorbereid over draken, eenhoorn etc inclusief prachtige tekeningen uit deze boeken.
Dat doe ik thuis ook. Ik vertel verhalen en weef daar dingen in. Over ridders, middeleeuwse gebruiken. Vertel Griekse mythologieën op een voor kleuter te begrijpen niveau. Heb een boek over Titiaan momenteel open liggen op de tafel en vraag wat ze zien.
Er staat dagelijks klassieke muziek op en mijn dreumes van bijna 2 slaat op het ritme van de Goldberg Variationen mee op de tafel als dat op staat.
Dus eigenlijk doe ik met kunst en cultuur wat anderen met geloof doen. Ik doordrenk ze er in

We gaan veel naar musea.