je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:33

Roodvos schreef:
God heeft ons niet geschapen met een defect. God heeft 2 volmaakte mensen (Adam en Eva) geschapen die deze volmaaktheid kwijtraakten toen ze zondigden tegen God.
Volgens mijn logica klopt dit al niet. Als A&E echt volmaakt waren geweest hadden ze niet gezondigd. De conclusie kan dan niet anders dan dat ze van begin af aan al niet volmaakt waren. En dat het dus ook maar gewone mensen waren.

God heeft 2 volmaakte mensen geschapen die een keuze maakten onafhankelijk te willen zijn van God.
Daartoe in verleiding gebracht dat als zij van de verboden vrucht zouden eten ze gelijk aan God zouden zijn.
Want alhoewel zij dus volmaakt waren, waren ze wel geschapen met een eigen wil op basis waarvan ze dus hun eigen keuzes konden. maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:41

CharleyT schreef:
Inmiddels van ''Je geloof meegeven aan je kind'' naar geloofsdiscussie afgedwaald. zo herkenbaar, veel bijbelteksten, veel uitleg vanuit verschillende opvattingen. En wie heeft er gelijk?
Alsof ik 30 jaar terug in de tijd ga, de bekende zondagdiscussies over het geloof bij oma thuis. Ooms en tantes vlogen elkaar bijna in de haren, iedereen had het bijbelse gelijk aan zijn zijde.
Het is zo'n verbindend boek ? voorlopig noemen velen zich christen, maar vechten elkaar de tent uit wie de Echte christen is.

Ik vind het jammer dat jij dat ervan maakt, want volgens mij is dat hier niet het geval. De discussie ontstaat omdat er vragen worden gesteld die je dan probeert te beantwoorden. En ja, in mijn geval dan dus op basis van de bijbel. Christus heeft ons ook de opdracht gegeven om over Gods koninkrijk te vertellen. Dat voel ik dus ook als een verantwoordelijkheid, maar wat iedereen daar dan vervolgens mee doet, moet iedereen zelf weten. Ik respecteer ieders mening, maar vind het ook fijn als die van mij gerespecteerd wordt.

De kennis van de bijbel probeer ik dan ook vooral in mijn eigen leven toe te passen en aan mijn kind mee te geven (die overigens al geen kind mee is). Maar ook voor haar geldt dat wat zij daarmee doet, ook haar eigen keus en verantwoordelijkheid is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:36

CharleyT schreef:
Inmiddels van ''Je geloof meegeven aan je kind'' naar geloofsdiscussie afgedwaald. zo herkenbaar, veel bijbelteksten, veel uitleg vanuit verschillende opvattingen. En wie heeft er gelijk?
Alsof ik 30 jaar terug in de tijd ga, de bekende zondagdiscussies over het geloof bij oma thuis. Ooms en tantes vlogen elkaar bijna in de haren, iedereen had het bijbelse gelijk aan zijn zijde.
Het is zo'n verbindend boek ? voorlopig noemen velen zich christen, maar vechten elkaar de tent uit wie de Echte christen is.

Ik weet niet of je mij ook bedoeld; ik noem mijzelf zeker geen christen en ik geef voortdurend aan dat er geen waarheid is en alles interpretatie is. Dus niemand heeft gelijk. Er bestaat geen gelijk.

En wat betreft de verschillende bijbelvertalingen, die zijn wel degelijk anders. Waarschijnlijk ook de reden waarom vrijwel elke stroming zijn eigen vertaling heeft.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:00

Nikass schreef:
CharleyT schreef:

Ik weet niet of je mij ook bedoeld; ik noem mijzelf zeker geen christen en ik geef voortdurend aan dat er geen waarheid is en alles interpretatie is. Dus niemand heeft gelijk. Er bestaat geen gelijk.

En wat betreft de verschillende bijbelvertalingen, die zijn wel degelijk anders. Waarschijnlijk ook de reden waarom vrijwel elke stroming zijn eigen vertaling heeft.

Nee hoor Nikass, ik bedoel niemand speciaal. Het is meer de herkenning, van een rustig gesprek over van alles en nog wat naar een stevige discussie over geloof, net als hier van ''je geloof meegeven aan je kind'' naar een discussie over geloof met bijbelteksten, sodom en gomorra enz.

Blijkbaar roept geloof dit op.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:08

Babootje schreef:
Roodvos schreef:
God heeft ons niet geschapen met een defect. God heeft 2 volmaakte mensen (Adam en Eva) geschapen die deze volmaaktheid kwijtraakten toen ze zondigden tegen God.
Volgens mijn logica klopt dit al niet. Als A&E echt volmaakt waren geweest hadden ze niet gezondigd. De conclusie kan dan niet anders dan dat ze van begin af aan al niet volmaakt waren. En dat het dus ook maar gewone mensen waren.

God heeft 2 volmaakte mensen geschapen die een keuze maakten onafhankelijk te willen zijn van God.
Daartoe in verleiding gebracht dat als zij van de verboden vrucht zouden eten ze gelijk aan God zouden zijn.
Want alhoewel zij dus volmaakt waren, waren ze wel geschapen met een eigen wil op basis waarvan ze dus hun eigen keuzes konden. maken.

Als God volmaakt was geweest dan waren er volmaakte mensen geschapen, en had God geen mogelijkheid tot verkeerde keuzes toegelaten. En hadden we nu een wereld zonder ellende, waarin Zijn schepselen elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Daarbij is de schepping wat betreft natuur en klimaat ook niet bepaald volmaakt, ijstijden, hittegolven etc. Waarom niet in zijn almacht in 1 keer een ideale wereld geschapen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:12

Babootje schreef:
Sizzle schreef:
Als het te sterk afwijkt laat je een eigen vertaling schrijven en geeft je stroming een nieuwe naam wat vervolgens uiteraard het ware geloof is. Die andere arme stakkers hebben de waarheid nog niet gevonden.

Wat bedoel je daar precies mee Sizzle?

Dat is helaas zoals ik het geloof ervaren heb: navelstaarderig. Al die stromingen interpreteren het allemaal net even anders en daarmee heb je ontelbare religies die allemaal vinden dat zij het licht gezien hebben en degene die dat ene lichtje nog niet gevonden hebben moeten dringend bekeerd worden.
Het heeft mij in iedergeval ertoe gezet dat ik er volledig van weg ben.

Neemt niet weg dat ik het juist heel belangrijk vind dat een kind een goede achtergrond meekrijgt in wat er allemaal zo ter keuze staat en dan kan het zelf met enige voorkennis bepalen of het bij een clubje wil aansluiten of toch maar niet.
Immers zijn er ook veel mensen die er kracht uithalen en dat is ook een boel waard.
Mijn broer zit bij een soort moderne evangelie gemeente achtige kerk maar zover ik weet is hij niet daadwerkelijk gelovig. Hij vind het daar gewoon gezellig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:11

Sizzle schreef:
Juist omdat het echt voor alle soorten van interpretaties vatbaar is snap ik sowieso al niet waarom mensen daar überhaupt in kunnen geloven :o

... mij is ingepeperd 'dat de oude Romeinen geen fantasie hadden'. (Ze konden knokken, gebouwen maken en wetten opstellen.)
En de 'bril' waardoor het westen het christendom heeft leren kennen komt van "een soort van militairen annex juristen plus ingenieurs".

De pastoor zal wel niet blij geweest zijn met Charley T.
Puur logisch is het ook simpelweg zo. (Als de hele mensheid zou afstammen van A&E, dan is er sprake van huwelijken tussen broers en zussen.)

Ik lees het iets symbolischer: 'we hebben allemaal dezelfde voorouders'. (Apen, vissen en die levensvormen uit oersoep plus bliskem - dat maakt de blik alleen maar breder.) Dus niets te blauw bloed of afstamming van de goden (zoals keizer Hirohito).

Maar dat hetzij militairen, juristen en ingenieurs daar qualitate qua niet zo mee uit de voeten kunnen begrijp ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:18

CharleyT schreef:
Als God volmaakt was geweest dan waren er volmaakte mensen geschapen, en had God geen mogelijkheid tot verkeerde keuzes toegelaten. En hadden we nu een wereld zonder ellende, waarin Zijn schepselen elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Daarbij is de schepping wat betreft natuur en klimaat ook niet bepaald volmaakt, ijstijden, hittegolven etc. Waarom niet in zijn almacht in 1 keer een ideale wereld geschapen?

Je hebt serieus zinnige vragen. Allereerst is je eerdere vraag over Adam en Eva ook een interessante.
Als alle mensen zijn geboren uit Adam en Eva. moeten hun kinderen met elkaar huwen en ook weer kinderen krijgen. Hoe kan dat nu als in Leviticus staat dat dat niet mag? (Incest).
Ale mensen stammen van Adam en Eva af (Ge 3:20; 5:4). Adams vrouw Eva was als ’been van zijn gebeente en vlees van zijn vlees’ zelfs nauwer met hem verwant dan een zuster (Ge 2:22-24). Het was geen schande om met een zuster of halfzuster getrouwd te zijn. Uit het verslag blijkt dat Abraham meer dan 2000 jaar later met zijn halfzuster Sara trouwde (Ge 20:2, 12). Ook na de vloed, toen mensen nog steeds erg hoge leeftijden bereikten zijn Noach's kleinzoons ongetwijfeld met hun nichten getrouwd.
In 1513 voor GT (of voor het jaar 0 waarin Christus werd geboren) gaf God Israel de (Mozaische) wet die je in Leviticusvindt. Daarin werden verbintenissen verboden en gerangschikt onder incest (Le 18:9, 11; 20:17). Dat kan ermee te maken hebben dat een huwelijk tussen naaste verwanten schadelijker werd naarmate het mensengeslacht verder van Adams oorspronkelijke volmaaktheid af kwam te staan. De kracht van de eerste nakomelingen van Adam blijkt wel uit hun lange levensduur, terwijl een van hen (Methusalah) volgens het bijbelse bericht zelfs 969 jaar heeft geleefd. Leeftijden van 500, 700, 800 en 900 jaar waren geen uitzondering (Genesis 5).

Inmiddels is er ook wetenschappelijk onderzoek dat de mogelijkheid ondersteunt dat we allemaal afkomstig zijn van Adam en Eva. O.a. het onderzoek van Nathaniel Jeanson naar mitochondriaal DNA lijkt (ik zeg het voorzichtig) te bevestigen dat wij hetzelfde DNA delen als Adam en Eva. (Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen dus houd een slag om de arm)
Eén van de meest duidelijke bewijzen dat de mensheid bij twee mensen is begonnen, is het mitochondriaal DNA-onderzoek van dr. Nathaniel Jeansson. Zijn onderzoek toont duidelijk aan dat onze gemeenschappelijke, vrouwelijke voorouder (Eva, red.) leefde binnen het bijbelste tijdsbestek van een paar duizend jaar geleden. Het kan niet zo zijn dat de vrouwelijke voorouder meer dan 100.000 jaar geleden leefde. Bovendien laten genetica zien dat mens en aap geen gemeenschappelijke voorouder delen. Daarvoor zijn te veel verschillen in hun DNA geconstateerd."

Jouw tweede vraag:
Als God volmaakt was geweest dan waren er volmaakte mensen geschapen en had God geen mogelijkheid tot verkeerde keuzes toegelaten.
Dat is waar, dat had hij kunnen doen. Maar God heeft ervoor gekozen hen een eigen wil te geven omdat het voor hem meer waarde heeft dat mensen uit liefde voor hem kiezen. Omdat wij naar Gods eigenschappen zijn gemaakt, kun je je dat misschien wel voorstellen.
Maar de mensen zijn niet Gods eerste schepping. Zijn eerste schepping was zijn zoon Jezus. De eerstgeborene zoals de bijbel hem ook wel noemt. Samen met Jezus heeft hij al het andere geschapen, de hemel, de aarde, het leven in de hemel en het leven op aarde. Voordat zij dus het leven op aarde schiepen, schiepen zij het leven in de hemel. Dit waren engelen, die ook Gods zonen werden genoemd. Net zoals dat God mensen op aarde schiep met een eigen wil zo schiep hij ook het hemelse leven met een eigen wil. Een van de zonen van God in de hemel wilde ook gelijk aan God worden en werd afvallig. hij verleidde niet alleen Eva maar ook andere engelen (die later demonen werden genoemd).

Gods schepping in de hof van Eden was in die zin ook ideaal. Er waren geen hittegolven, ijstijden of andere natuurrampen. De bijbel verschaft informatie dat er voor de vloed een andere atmosfeer op aarde was.
Door een watergewelf dat boven.rondom de aarde hing, had de aarde mogelijk een constante temperatuur. Voor de vloed had het nog nooit geregend en werd de aarde bevochtigd door damp.
Het voedsel op aarde was overvloedig.
Tijdens de vloed kwam dit watergewelf in de vorm van regen op de aarde en veranderde het klimaat.
Wetenschappelijk onderzoek (fossielenverslag) naar de ijstijd laat zien dat dezelfde tijd dat er over de hele wereld zoogdiersoorten uitstierven het klimaat veranderde en dat verschillende dieren zoals bv tienduizenden mammoeten tegelijk in Siberië werden gedood en snel ingevroren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:57

Babootje schreef:
Sizzle schreef:
Als het te sterk afwijkt laat je een eigen vertaling schrijven en geeft je stroming een nieuwe naam wat vervolgens uiteraard het ware geloof is. Die andere arme stakkers hebben de waarheid nog niet gevonden.

Wat bedoel je daar precies mee Sizzle?

Sizzle schreef:
Dat is helaas zoals ik het geloof ervaren heb: navelstaarderig. Al die stromingen interpreteren het allemaal net even anders en daarmee heb je ontelbare religies die allemaal vinden dat zij het licht gezien hebben en degene die dat ene lichtje nog niet gevonden hebben moeten dringend bekeerd worden.
Het heeft mij in iedergeval ertoe gezet dat ik er volledig van weg ben.

Neemt niet weg dat ik het juist heel belangrijk vind dat een kind een goede achtergrond meekrijgt in wat er allemaal zo ter keuze staat en dan kan het zelf met enige voorkennis bepalen of het bij een clubje wil aansluiten of toch maar niet.
Immers zijn er ook veel mensen die er kracht uithalen en dat is ook een boel waard.
Mijn broer zit bij een soort moderne evangelie gemeente achtige kerk maar zover ik weet is hij niet daadwerkelijk gelovig. Hij vind het daar gewoon gezellig.

Ik bedoelde eigenlijk jouw bewering van het "laten schrijven van je eigen vertaling". Op het moment dat je zoiets beweert zou ik ook graag willen horen op basis waarvan je die bewering doet.
Volgens mij zijn Jehovahs Getuigen namelijk de enigen met een "eigen" vertaling van de bijbel dus vandaar dat ik dat vraag :D Maar op het moment dat je eraan twijfelt of deze vertaling getrouw is, dan nodig ik je graag uit om je op de hoogte te stellen van de vertaalprincipes van deze uitgave.

Verder hoeft niemand onze uitleg van de bijbel voor waar aan te nemen. We vinden het alleen heel belangrijk om de boodschap die erin staat bekend te maken. Over de hele wereld, want dat is onze opdracht.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

Mungbean

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:22

Misschien was het woord vertaling wat onhandig gekozen, ik bedoelde meer de uitleg (als in: hoe vertaal je dat in begrijpelijk Nederlands).
De een doet wel aan Jezus, de ander niet, de een doet aan Maria en de ander verafschuwd dat idee. Heiligen benoemen t.o..v beeldenvereerings afkeer. De een neemt het o.t. letterlijk, een ander n.t. en alles wat daar aan willekeur tussen hangt. Dan nog wat verdwaalde schriften die in sommige bijbels wel zitten en andere niet. En als toppunt degenen die expres een vreemde taal gebruiken om vooral geen kritische vragen te krijgen (vb. Amisch). Variaties in alle smaken die allemaal naar datzelfde boek wijzen en allemaal hebben ze gelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:02

De bijbel is vanuit de grondtekst, in het oud-Hebreeuws en oud-Grieks, op vele manieren vertaald. Dit zijn talen die niet meer worden gebruikt als spreektaal.
En inzichten over wat de juiste vertaling is, verschillen tussen theologen en geloofsrichtingen.
Er zijn veel woorden die ontstaan zijn in een andere tijd en context, waarin niet een eenduidig antwoord op is, ook over de vertaling van de godsnaam.
Mijns inziens is de bijbel is geen pakketje met wetten en regels dat uit de hemel is komen vallen, maar verhalen van eeuwen over God en mensen in de Joods-Christelijke cultuur.
Natuurlijk maakt het uit wat de context van de ouders wat ze daarover vertellen en meegeven aan de kinderen.
Kinderen voed je altijd op vanuit je eigen waarden en context.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:18

Roodvos schreef:
Interessante vraag Shenavallie. Ik ben echter al een stap eerder afgehaakt.
Citaat:

Er wordt ook altijd gezegd dat god de mens heeft geschapen naar zijn voorbeeld. Kortom: god is ook een persoon met zwaktes en goede en slechte eigenschappen, net als de mens. Dus waarom de mens zou moeten boeten voor de fouten van hun verre voorouders is sowieso onlogisch.

Naar mijn idee heeft de mens juist god(en) geschapen om het gepeupel er onder te kunnen houden door te dreigen met hel en verdoemenis.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:19

Ik heb maar even doorgescrold want volgens mij gaat het helemaal niet over het oorspronkelijke onderwerp. En dat is zonde want dat is veel interessanter dan de theologische verhandelingen die ik hierboven lees.

Reactie van Janneke laat ik aan mij voorbij gaan.
Wel wil ik opmerken dat ik op een hele andere manier naar de bijbel en de oorsprong van een deel van de verhalen kijk. Inhoudelijk is voor mij lang niet zo interessant als een aantal andere factoren :) Ik zeg ook niet dat ik het geen waardevolle verhalen vindt. Het zijn oude overleveringen die een hoop vertellen. Maar ze zijn voor mij niet waardevoller dan andere oude verhalen die ons zijn overgeleverd.

Overigens vind ik het een geschenk dat ik niet belast ben met geloven, maar met vooral kijken met een meer kritische en wetenschappelijke blik naar werkelijk alles.

Ik kreeg nog de vraag wat voor kunst ik onze kinderen mee geef. Ik heb zelf veel gedaan met middeleeuwse bestiaria. Oftelwel middeleeuwse fantasiedieren. Onlangs heb ik voor school een les voorbereid over draken, eenhoorn etc inclusief prachtige tekeningen uit deze boeken.
Dat doe ik thuis ook. Ik vertel verhalen en weef daar dingen in. Over ridders, middeleeuwse gebruiken. Vertel Griekse mythologieën op een voor kleuter te begrijpen niveau. Heb een boek over Titiaan momenteel open liggen op de tafel en vraag wat ze zien.
Er staat dagelijks klassieke muziek op en mijn dreumes van bijna 2 slaat op het ritme van de Goldberg Variationen mee op de tafel als dat op staat.
Dus eigenlijk doe ik met kunst en cultuur wat anderen met geloof doen. Ik doordrenk ze er in :))
We gaan veel naar musea.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:21

elnienjo schreef:
Er wordt ook altijd gezegd dat god de mens heeft geschapen naar zijn voorbeeld. Kortom: god is ook een persoon met zwaktes en goede en slechte eigenschappen, net als de mens. Dus waarom de mens zou moeten boeten voor de fouten van hun verre voorouders is sowieso onlogisch.

Naar mijn idee heeft de mens juist god(en) geschapen om het gepeupel er onder te kunnen houden door te dreigen met hel en verdoemenis.

Naar zijn beeld (niet voorbeeld) maar zoals hij de mens voor zich zag.
Net zoals iemand een kunstwerk maakt.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:31

Ik ben zelf gelovig opgevoed en had het niet anders gewild. Het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben en al mijn principes en levensovertuigingen komen voort uit mijn ervaringen in de kerk. Stuk voor stuk positief. De levenswijze is mij dus altijd bijgebleven, alleen het 'geloof' niet.

Dit verschilt natuurlijk per kerk. De kerk waar ik heen ging bestond uit warme mensen met een goed hart, superveel leerzame activiteiten, echt een community. Ook na het verlaten van de kerk geven de mensen nog steeds om je (En nee, niet omdat ze je zo graag terug willen, maar omdat 'dat' juist een principe is die de kerk je leert.)

Ik ben hierdoor heel bewust van mijn goede en foute keuzes en kijk altiid vanuit een anders perspectief. Ook relativeer ik heel goed het gedrag van de mensen die ik het minst mag.

Ik denk dat een (goede) kerk voor elk kind een mooie basis is, zolang je maar als ouder duidelijk maakt dat het kind zelf kan beslissen wat hij/zij wel of niet wil aannemen van de kerk. Ik ben ook met bepaalde dingen van mijn kerk niet eens, dus dat neem ik dan ook gewoon niet aan. Het kind bewust laten maken dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en dat dat ook goede mensen zijn met blijdschap in hun leven en recht op evenveel respect (dit leert de kerk je tevens ook).

Zodra een kind dan ouder word zal het zelf heel snel inzien wat wel/niet echt is voor hem/haar en zelf de beslissing kunnen nemen, wetende dat de ouders hun niet oordelen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:57

Elnienjo: nee dat is dan weer niet zo. De mens heeft een besef van goed en kwaad en is daarmee naar God’s beeld geschapen. Is volgens mij ook al eerder voorbij gekomen.

We zijn wel een beetje afgedwaald van de originele vraag ja. Al vind ik het nog steeds wel interessant om te volgen. Zoveel verschillende opvattingen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:05

Mavelle schreef:
Elnienjo: nee dat is dan weer niet zo. De mens heeft een besef van goed en kwaad en is daarmee naar God’s beeld geschapen. Is volgens mij ook al eerder voorbij gekomen.

We zijn wel een beetje afgedwaald van de originele vraag ja. Al vind ik het nog steeds wel interessant om te volgen. Zoveel verschillende opvattingen..

Ja zoveel opvattingen en interpretaties. Daarom zijn er ook zoveel verschillende stromingen en kerken. Jammer, want het zorgt alleen maar voor verdeeldheid.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 10:05

_lautje_ schreef:
Ik heb maar even doorgescrold want volgens mij gaat het helemaal niet over het oorspronkelijke onderwerp. En dat is zonde want dat is veel interessanter dan de theologische verhandelingen die ik hierboven lees.

Reactie van Janneke laat ik aan mij voorbij gaan.
Wel wil ik opmerken dat ik op een hele andere manier naar de bijbel en de oorsprong van een deel van de verhalen kijk. Inhoudelijk is voor mij lang niet zo interessant als een aantal andere factoren :) Ik zeg ook niet dat ik het geen waardevolle verhalen vindt. Het zijn oude overleveringen die een hoop vertellen. Maar ze zijn voor mij niet waardevoller dan andere oude verhalen die ons zijn overgeleverd.

Overigens vind ik het een geschenk dat ik niet belast ben met geloven, maar met vooral kijken met een meer kritische en wetenschappelijke blik naar werkelijk alles.

Ik kreeg nog de vraag wat voor kunst ik onze kinderen mee geef. Ik heb zelf veel gedaan met middeleeuwse bestiaria. Oftelwel middeleeuwse fantasiedieren. Onlangs heb ik voor school een les voorbereid over draken, eenhoorn etc inclusief prachtige tekeningen uit deze boeken.
Dat doe ik thuis ook. Ik vertel verhalen en weef daar dingen in. Over ridders, middeleeuwse gebruiken. Vertel Griekse mythologieën op een voor kleuter te begrijpen niveau. Heb een boek over Titiaan momenteel open liggen op de tafel en vraag wat ze zien.
Er staat dagelijks klassieke muziek op en mijn dreumes van bijna 2 slaat op het ritme van de Goldberg Variationen mee op de tafel als dat op staat.
Dus eigenlijk doe ik met kunst en cultuur wat anderen met geloof doen. Ik doordrenk ze er in :))
We gaan veel naar musea.

Dat vind ik dan ook weer interessant Lautje, we doen hier ook veel aan muziek echt van alles van klassiek tot jazz tot pop tot country (gelovige liederen leren we ze niet omdat ze dat op school wel doen). Het trommelen op jambe doen ze beiden graag en ook het dansen vinden ze geweldig. We bezoeken regelmatig theater . Dat is ook hele goede inhoud om mee te krijgen, ben benieuwd hoe dat in de pubertijd zal worden !.Het topic is inderdaad aan het afdwalen, gelukkig komen er nog wel goede posts binnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:13

Citaat:
Er wordt ook altijd gezegd dat god de mens heeft geschapen naar zijn voorbeeld. Kortom: god is ook een persoon met zwaktes en goede en slechte eigenschappen, net als de mens.

Mijn Joodse vrienden zijn dit van harte met je eens.
... de Romeinse keizers die het christendom van zijn Joodse wortels wilden ontdoen konden hier niets mee. (God moest zijn als de keizer : almachtig - jaja... - onfeilbaar :j alwetend _/-\o_)
Citaat:
Dus waarom de mens zou moeten boeten voor de fouten van hun verre voorouders is sowieso onlogisch.

Ik denk niet dat dit onlogisch is: zoals wij opgescheept zitten met de gevolgen van de industriële revolutie en de komende generaties bakken problemen met het milieu cadeau krijgt.
(= Ik vind erfzonde op zich geen onlogisch begrip, al hoort het niet thuis in het calvinisme.)
Citaat:

Marx is dat volkomen met je eens.

De Romeinse keizers zijn zich (... helaas...) met het christendom gaan bemoeien omdat het toen al een machtsfactor was, op eigen houtje geworden. (En omdat het een machtsfactor was, kwam er keizerlijke bemoeienis.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:22

tempura schreef:
Ik ben zelf gelovig opgevoed en had het niet anders gewild. Het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben en al mijn principes en levensovertuigingen komen voort uit mijn ervaringen in de kerk. Stuk voor stuk positief. De levenswijze is mij dus altijd bijgebleven, alleen het 'geloof' niet.

Dit verschilt natuurlijk per kerk. De kerk waar ik heen ging bestond uit warme mensen met een goed hart, superveel leerzame activiteiten, echt een community. Ook na het verlaten van de kerk geven de mensen nog steeds om je (En nee, niet omdat ze je zo graag terug willen, maar omdat 'dat' juist een principe is die de kerk je leert.)

Ik ben hierdoor heel bewust van mijn goede en foute keuzes en kijk altiid vanuit een anders perspectief. Ook relativeer ik heel goed het gedrag van de mensen die ik het minst mag.

Ik denk dat een (goede) kerk voor elk kind een mooie basis is, zolang je maar als ouder duidelijk maakt dat het kind zelf kan beslissen wat hij/zij wel of niet wil aannemen van de kerk. Ik ben ook met bepaalde dingen van mijn kerk niet eens, dus dat neem ik dan ook gewoon niet aan. Het kind bewust laten maken dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en dat dat ook goede mensen zijn met blijdschap in hun leven en recht op evenveel respect (dit leert de kerk je tevens ook).

Zodra een kind dan ouder word zal het zelf heel snel inzien wat wel/niet echt is voor hem/haar en zelf de beslissing kunnen nemen, wetende dat de ouders hun niet oordelen.

Welke stroming ben jij mee opgegroeid? Want dit klinkt als een kerk waar ik als - tot nu toe nog steeds - buitenkerkelijke wel eens een dienst van zou willen meemaken. Ik ben een keer bij een dienst van de Pinkstergemeente geweest en die viel voor mij zwaar tegen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:25

Janneke2 schreef:
Citaat:
Er wordt ook altijd gezegd dat god de mens heeft geschapen naar zijn voorbeeld. Kortom: god is ook een persoon met zwaktes en goede en slechte eigenschappen, net als de mens.

Mijn Joodse vrienden zijn dit van harte met je eens.
... de Romeinse keizers die het christendom van zijn Joodse wortels wilden ontdoen konden hier niets mee. (God moest zijn als de keizer : almachtig - jaja... - onfeilbaar :j alwetend _/-\o_)
Citaat:
Dus waarom de mens zou moeten boeten voor de fouten van hun verre voorouders is sowieso onlogisch.

Ik denk niet dat dit onlogisch is: zoals wij opgescheept zitten met de gevolgen van de industriële revolutie en de komende generaties bakken problemen met het milieu cadeau krijgt.
(= Ik vind erfzonde op zich geen onlogisch begrip, al hoort het niet thuis in het calvinisme.)
Citaat:

Marx is dat volkomen met je eens.

De Romeinse keizers zijn zich (... helaas...) met het christendom gaan bemoeien omdat het toen al een machtsfactor was, op eigen houtje geworden. (En omdat het een machtsfactor was, kwam er keizerlijke bemoeienis.)

Ik vind jouw manier van uitleggen echt heel prettig. Moest ik even kwijt. :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:29

Nog even een kermis in mijn hoofd: als 'god' zou willen dat je hele leven om 'hem' moet draaien, is hij dan eigenlijk niet ontzettend ijdel en een vorm van zelfverering? Beiden behoren naar mijn idee bij het lijstje met hoofdzonden?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:47

En toch dankt het christendom zijn expansie succes voor een heel groot deel aan de Romeinse keizers.
In het begin was het een Joodse sekte welke bestreden werd. Later werd het het verplichte geloof binnen het keizerrijk.
De vraag kan zelfs gesteld worden of dat het christendom zo groot was geworden als de Romeinse keizers zich er niet mee hadden bemoeid.
Het idee leeft dat vanaf de middeleeuwen heel Europa wel christelijk was. Echter was dat zeer betrekkelijk.
Zonder het keizerrijk en diens infrastructuur en organisatiestructuur is het heel waarschijnlijk dat verspreiding van het christendom langzamer was gegaan, grote delen van Europa niet of minimaal had bereikt of dat de Islam eerder in West Europa was gekomen en verspreid.
Want ook al was er groot verval van het keizerrijk in de zogenaamde Dark Ages (hele moeilijke term die geen recht doet aan de tijdsperiode) en bleef altijd een bepaalde infrastructuur binnen Europa bestaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:07

@Babootje,bedankt voor je heel interessante uitleg over engelen!

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:58

Shenavallie schreef:
tempura schreef:

Welke stroming ben jij mee opgegroeid? Want dit klinkt als een kerk waar ik als - tot nu toe nog steeds - buitenkerkelijke wel eens een dienst van zou willen meemaken. Ik ben een keer bij een dienst van de Pinkstergemeente geweest en die viel voor mij zwaar tegen.

Mormoons.
Zoals ik al eerder zei, het geloof is me niet bijgebleven. Ook bij mijn ouders op een gegeven moment niet meer, ze zijn nog heel lang geweest voor de mensen. Mijn moeder zij altijd dat het voor haar op een gegeven moment een 'sprookje' werd. Ze is om die reden weggegaan, maar met heel veel moeite.