present schreef:Suzanne F. schreef:Ik lees hier toch best lieve verhalen en ervaringen en mensen die echt gelukkig zijn in hun relatie. Als ik om me heen kijk dan zie ik toch meer relaties waar ik absoluut niet mee zou willen ruilen. Dan ben ik liever alleen. Of veel ruzie, of bij elkaar blijven om de kinderen, of het buiten de deur zoeken, of langs elkaar heen leven etc.
Dat je met of door de liefde gelukkiger zou moeten zijn is volgens mij nu precies één van die misvattingen waardoor zoveel mensen teleurgesteld raken. Ik denk dat het leven veel gemakkelijker is in je eentje. Niet per se gelukkiger of ongelukkiger, maar wel gemakkelijker. Liefde is een complicerende factor en hoe meer je ervan hebt hoe ingewikkelder het wordt. Ik ervaar het zo nu en dan als een kwelling, maar toch zou ik het niet willen missen. Liefde geeft energie, het maakt kwetsbaar, het confronteert, stimuleert, zet je aan het denken en altijd doet het íets met je, of dat nou prettig is of niet. Het geeft mij het gevoel dat ik leef.
Mooi geschreven. Hoe ingewikkeld soms ook, denk ik wel dat het zo is.

Als stille meelezer trouwens wilde ik toch wel even delen dat ik het echt fijn vind hoe hier alle visies gedeeld worden, met (over het algemeen