Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:10

present schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik lees hier toch best lieve verhalen en ervaringen en mensen die echt gelukkig zijn in hun relatie. Als ik om me heen kijk dan zie ik toch meer relaties waar ik absoluut niet mee zou willen ruilen. Dan ben ik liever alleen. Of veel ruzie, of bij elkaar blijven om de kinderen, of het buiten de deur zoeken, of langs elkaar heen leven etc.

Dat je met of door de liefde gelukkiger zou moeten zijn is volgens mij nu precies één van die misvattingen waardoor zoveel mensen teleurgesteld raken. Ik denk dat het leven veel gemakkelijker is in je eentje. Niet per se gelukkiger of ongelukkiger, maar wel gemakkelijker. Liefde is een complicerende factor en hoe meer je ervan hebt hoe ingewikkelder het wordt. Ik ervaar het zo nu en dan als een kwelling, maar toch zou ik het niet willen missen. Liefde geeft energie, het maakt kwetsbaar, het confronteert, stimuleert, zet je aan het denken en altijd doet het íets met je, of dat nou prettig is of niet. Het geeft mij het gevoel dat ik leef.

Mooi geschreven. Hoe ingewikkeld soms ook, denk ik wel dat het zo is. :)

Als stille meelezer trouwens wilde ik toch wel even delen dat ik het echt fijn vind hoe hier alle visies gedeeld worden, met (over het algemeen ;) ) ruimte voor elkaars meningen en ervaringen. Ik vind het altijd mooi om dan uit ieders kant zeg maar een eigen beeld te vormen, wat bij jou het beste past. Andere kanten waar je nog nooit zo bij stil hebt gestaan, kunnen dan wel weer een mooie aanvulling vormen op je eigen kijk. :j

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:18

superpony schreef:
Ik vind het niet eerlijk als mensen zich niet uitten, niet praten en dan opeens ermee komen dat de liefde over is, dat ze niet verder kunne/willen etc.

Dat is toch wel iets wat ik vaak heb meegekregen in mn omgeving, dat 1 helft het totaal niet heeft zien aankomen.

Veel mensen zijn gewoon lafhartig. Dat is een recept voor mislukking, en niet alleen in de liefde.

MarlindeRooz schreef:
Dan zal ik maar niet vertellen wat voor gemene eerste gedachte ik had toen ik hem zag. _O-

Kom op, houd ons niet langer in spanning.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:21

Haha nou ik dacht, nadat ik 1,5 uur onderweg was geweest en hem voor het eerst zag: "appelflap, hij is kleiner dan ik".

En ik had mijn lengte in mijn tinderbio staan hij wist het dus en had niks gezegd. En normaal date ik dus geen mannen die kleiner zijn. Maar vond mezelf tegelijk heel erg kortzichtig dat ik me daar druk om maakte. Dat hij kleiner en bijna 10 kilo lichter is dan ik is maar een detail. _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:23

superpony schreef:
Earth schreef:
Wat grappig, ik wist ook direct dat ik wat met mijn man moest. Na 5 minuten al dat ik hem leerde kennen. Die connectie was echt heel sterk.

Ja, wij ook. We hebben het er nog weleens over hoe vreemd dat is gelopen. Beiden al vriendjes en vriendinnen gehad en totaal niet op zoek. Veel aan het stappen en beiden genoeg aandacht. We liepen tegen elkaar aan, begonnen te praten en het is niet gestopt.
Hij bracht me naar huis en toen was het gelijk raak. We zeiden tot morgen en het was geregeld. Ook geen gedoe zoals je weleens hebt met om elkaar heen draaien, via vriendinnen of vrienden als je jong bent.

Het mooie is dat hij het thuis en bij zijn oma gelijk vertelde en die waren echt verbaasd. Zijn oma zei ook gelijk tegen me dat ze het in zijn ogen zag en wist dat ik zijn "ware" was.

Liefde en verliefdheid kan ook wel samen.

Ruzies zijn nooit leuk, maar het kan ene vorm zijn om je te uitten en weer nader tot elkaar te komen. Ik maak nu geen ruzie meer, maar ik moet ook echt niet gaan binnenvetten. Dan is het of; loslaten, zo belangrijk is het niet, Of je uitten, praten etc.
Ik vind het niet eerlijk als mensen zich niet uitten, niet praten en dan opeens ermee komen dat de liefde over is, dat ze niet verder kunne/willen etc.

Dat is toch wel iets wat ik vaak heb meegekregen in mn omgeving, dat 1 helft het totaal niet heeft zien aankomen.

Ik dacht bij dat totaal niet aan zien komen, hoe dan, maar als de 1 de schijn goed op houdt kan ik me wel voorstellen, of ten minste dat probeer me voor te stellen, dat de ander verrast wordt.

Praten, en ook op tijd gaan praten, is zo belangrijk, en niet wachten tot je bom barst, want zo kan je of samen naar een wellicht minder pijnlijke scheiding toe groeien, of juist weer tot elkaar komen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:32

MarlindeRooz schreef:
Haha nou ik dacht, nadat ik 1,5 uur onderweg was geweest en hem voor het eerst zag: "appelflap, hij is kleiner dan ik".

En ik had mijn lengte in mijn tinderbio staan hij wist het dus en had niks gezegd. En normaal date ik dus geen mannen die kleiner zijn. Maar vond mezelf tegelijk heel erg kortzichtig dat ik me daar druk om maakte. Dat hij kleiner en bijna 10 kilo lichter is dan ik is maar een detail. _O-

+1
Héél herkenbaar en idd 10 cm kleiner en ruim 10 kilo lichter :+

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:36

Te licht bevonden voor de liefde...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:37

Hij is helaas wel een stuk sterker dan ik dus helaas. Maar goed ik kan me er nu niet meer aan storen. Nog een motivatie om te zorgen dat ik hetzelfde (of minder) ga wegen als hij. Maar vooral omdat dat gezonder is op lange duur. Kleiner worden of hem stretchen lukt niet denk ik. _O-

superpony

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:36

Apart is dat.

Ik denk dat daar toch een minimaal verschil is. Je spreekt af via internet en hebt iemand wel gesproken, maar niet gezien. Dan zal uiterlijk in eerste instantie vast wel een andere rol spelen.

Ik leerde mn man kennen en eigenlijk speelde uiterlijk geen rol, want die klik was er en het ging verder vanzelf.

Pas veel later toen ik me een keer irriteerde dacht ik; ik val normaal op, groot, breed en fout. Mijn man is net 10cm groter en heel slank. Ik ben klein en ook slank, maar wordt de laatste jaren iets voller. Hij niet, ondanks al het eten wat ik erin prop.

Wel maakt uitstraling de persoon. Wij zijn bijv aan het verbouwen en dan kan mijn man heel stoer ana het werk zijn, heel zelfverzekerd en handig en dat is super aantrekkelijk.
Maar hij kan ook moe zijn, wat tegenslag hebben en dat maakt iemand dan even minder aantrekkelijk. Zelfde persoon, maar net even een andere situatie.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:43

MarlindeRooz schreef:
Dan zal ik maar niet vertellen wat voor gemene eerste gedachte ik had toen ik hem zag. _O-

Ik vond die van mij maar een eikel...

Wolfwomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 18:46

Ik las hier ook een voorbeeld van stellen die uit elkaar gaan zonder dat de andere helft daar weet van heeft. Je hoort ook vaak van stellen die nooit ruzie hebben het ineens over kan zijn idd. Als er niet tot nauwelijks op tafel gegooid wordt waar iemand mee zit, lijkt mij die kans zeker aannemelijk dat het zomaar over kan zijn. Maar ook zullen er vast huwelijken zijn die jaren zo door gaan en dat er belangrijke zaken dus voor altijd onbesproken blijven.

Wat ik wel heel naar vind overigens. De mensen die pas als de partner dood is gaan klagen over hun partner.

Open communiceren doe ik juist graag in een relatie. Ook in vriendschapsrelaties trouwens. Er is niks ongemakkelijker dan een vriendin die zegt dat ze je jurk mooi vind terwijl ze die in feite afschuwelijk vind.

Maar het licht er ook wel een beetje aan met wie je bent natuurlijk in hoeverre dat v beide kanten lukt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:49

Bij de eerste zin die mijn man tegen mij zei moest ik zo hard lachen, dat ik al een beetje verkocht was :') Zijn humor vind ik nog steeds een van zijn leukste punten. Super belangrijk vind ik dat ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:51

Spoiler alert: Er zijn manieren om zonder ruzie om dingen te bespreken...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:54

Huertecilla schreef:
MarcoBorsato schreef:
Het gaat over de reportage, volgens mij. Sommige geïnterviewde mensen zitten in een open relatie en moeten lijdzaam toezien hoe hun partner verliefd is op een ander terwijl zij daar geen behoefte aan hebben.

Nogmaals; dat is niet iets van open relaties; het is altijd in elke relatievorm zo dat een partner verliefd kan worden op een ander.
Het is dan aan de betrokkenen hoe daarmee omgegaan wordt.
Er zijn legio ´monogame´ relaties waarbij een partner een minnaar/minnares heeft met of zonder dat de andere partner daar behoefte aan heeft. Bij Franse presidenten was dat zo´n beetje standaard ;)

Ik heb nog niet alles gelezen. Maar,denk jij niet dat de vrouwen van presidenten etc. minder tolerant zouden zijn als hun man hen niet zo'n hoge maatschappelijke positie en vette creditcard zouden leveren,en dat ze nu vanwege deze voordelen heel wat oogjes dichtknijpen voor de escapades van hun echtgenoot?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:03

anjali schreef:
Huertecilla schreef:

Nogmaals; dat is niet iets van open relaties; het is altijd in elke relatievorm zo dat een partner verliefd kan worden op een ander.
Het is dan aan de betrokkenen hoe daarmee omgegaan wordt.
Er zijn legio ´monogame´ relaties waarbij een partner een minnaar/minnares heeft met of zonder dat de andere partner daar behoefte aan heeft. Bij Franse presidenten was dat zo´n beetje standaard ;)

Ik heb nog niet alles gelezen. Maar,denk jij niet dat de vrouwen van presidenten etc. minder tolerant zouden zijn als hun man hen niet zo'n hoge maatschappelijke positie en vette creditcard zouden leveren,en dat ze nu vanwege deze voordelen heel wat oogjes dichtknijpen voor de escapades van hun echtgenoot?

Denk je dat het alleen te maken heeft met die creditcard en die maatschappelijke positie? Of zou het ook een stukje geloof en traditie zijn?

Ik weet niet of het door de liefde komt...
Maar mijn vriend maakt van mij wel een beter persoon.
Ik ben gegroeid naar een niveau wat ik zonder hem nooit gehaald had en vice versa

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:05

Earth schreef:
Bij de eerste zin die mijn man tegen mij zei moest ik zo hard lachen, dat ik al een beetje verkocht was :') Zijn humor vind ik nog steeds een van zijn leukste punten. Super belangrijk vind ik dat ook.

Ik vind humor en gein hebben samen ook echt heel erg belangrijk. :j

Qimm schreef:
Spoiler alert: Er zijn manieren om zonder ruzie om dingen te bespreken...

:)) Inderdaad.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:08

Toen ik mijn vriend voor het eerst zag in de kroeg stak ik mijn middelvinger op :+
Dat vond hij blijkbaar leuk want 't was liefde op het eerste gezicht!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:11

WesternWay schreef:
Toen ik mijn vriend voor het eerst zag in de kroeg stak ik mijn middelvinger op :+

:')

Mijn partner zag mij door het raam van de kroeg en wilde me leren kennen dus kwam naast me zitten.

Ik vond hem meteen een woest aantrekkelijke seksviking. <3

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:13

Ik ken de mijne van de intro van onze studie.
Zaten in dezelfde intro groep, dus beetje met elkaar opgetrokken.
We hebben het een half jaar ontkent, en toen bekend dat we elkaar leuk vonden en toen kregen we verkering :+ .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:17

Wij hebben eerst 5 jaar samen gewerkt voordat op Lowlands de fonk er dan definitief was.
Dus geen klassieke love-story.
Ik geloof ook niet dat ik extrovert genoeg ben voor een liefde op het eerste gezicht. Bij mij moet alles eerst van alle kanten bekeken en overwogen worden voordat ik iemand een kijkje in mijn ziel geef _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:18

Ja, je kan ook geen ruzie maken. Maar heel veel mensen maken toch eerst ruzie voordat ze ergens over gaan praten of het "goedmaken". Dat is niet goed, maar een manier en krijg je er niet bij iedereen uit.

Ook al maak ik geen ruzie meer, heb ik er wel van geleerd. En ondanks dat zijn wij nog bij elkaar en heb ik zoethappige stellen uit elkaar zien gaan. Die maakten nooit ruzie, hielden elkaar altijd vast, waren poeslief etc etc.

Wolfwoman, Dat is ook echt apart vaak.

Ik weet echt vrouwen die in ene slechte relatie zaten en eerst online iets met een ander opbouwde en toen opeens er vandoor gingen. Daarna kwam alle oliebol over hun man eruit..........En soms wil je dan niet weten wat er volgens zo een vrouw achter gesloten deuren gebeurde. Agressie bijv zie je niet aan iedereen.

Heb ook toevallig 2x meegemaakt dat mensen op het punt van scheiden stonden en 1 van de 2 ongeneeselijk ziek werd, waarop ze bij elkaar zijn gebleven. In beide situaties had de man al een ander, maar werd dat op een laag pitje gezet. Het was in het ene geval met kinderen en koophuis praktischer om niet meer te scheiden.
En in beide gevallen was het netjes tot het einde.

Maar daarna zag je wel veranderingen bij de man die toch maanden veel van zichzelf heeft opgeofferd.

Ik vind naar praten over een ex toch wel vreemd vaak. Je bent verliefd, kiest voor iemand en dara ben je zelf bij. Als het dan anders uitpakt, was je daar toch ook zelf bij.
Nog erger is het soms als mensen meerdere kinderen hebben en zeggen dat het na de eerste al minder werd. Waarom kies je dan nog voor kinderen met iemand?

Het ergste is op het schoolplein of langs het voetbalveld. Niet alelen gescheiden, ook getrouwde ouders, met name moeders, praten af en toe over hun man dat ik er echt ongemakkelijk van word. Ik ben toch wel een paar keer iets verderop gaan staan heel subtiel, omdat het te ver ging.

Nog erger is als de vader de week erop langs het veld staat en je hebt gehoord wat over hem verteld werd. De goede man weet van niks en staat de leuke vader te zijn. Genant gewoon. En niet voor hem, want hij kan er niks aan doen en wete van niks.

Nee, ik weet gelukkig 100% zeker dat mijn man niet op die manier over me kletst. In het begin had ik ene vriendin die alles wilde weten en over haar vriend sprak, maar ik kan dat gewoon niet. Ik kan roddelen, maar alleen over mensen die ik niet moet. Nooit over mensen die me dierbaar zijn.
En hij werd wel uitgelokt op zijn werk, maar dat had geen nut.

Het is alleen een keer gebeurt dat ik op de speaker stond zonder dat ik het wist en een pikant grapje maakte. Nou, dan weten de collega's meteen hoe het zit, hahaha. Ik zei ook; niks om je voor te schamen. Eerder om trots op te zijn :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:18

Een goede vriendin van mij wilde mijn vriend koppelen aan een gezamenlijke vriendin van haar en mij...
Mijn opmerking tegen die gezamenlijke vriendin was: Niet doen, het oog wil ook wat :')

Mijn vriend was totaal niet mijn type, maar nu vind ik hem woest aantrekkelijk en hij is wel de persoon die ik nodig heb. Iemand die sterk in zijn schoenen staat, zich de pis niet lauw laat maken, en een rots :j

Wat ons beide uit eindelijk aantrok?
Onze bijdehandte grote mond :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:41

anjali schreef:

Ik denk wél dat dit een factor kan zijn.
Je kent zelf vast ook legio (huis)vrouwen die hoofdzakelijk bij hun man als kostwinnaar blijven.
Is geen nieuws toch? Dat vrouwen hun partner bewust of onbewust ook op het kostwinnaar zijn selecteren of/en zijn maatschappelijk status. Dat bij sommigen liefde volstrekt afwezig is (geraakt) en de relatie defacto tot prostitutie met één klant is gereduceerd. Wat dan weer naar jouw vraag gekaatst kan worden.
Ik heb er overigens totáál geen waardeoordeel over. Het is zoals het is en een individuele keuzevrijheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:45

Ik weet ook wel zo iemand hoor.
Ze weet dat haar man er ‚stiekum‘ (dus niet met uitgesproken goedkeuring) er van alles naast heeft maar zij heeft haar mooie huis, paard aan huus, hoeft niet te werken. Die vind het wel best zo.
Zolang je maar gelukkig bent in het leven.

Ik moet er niet aan denken zo‘n financiele gevangenis, ik snap ook nooit dat vrouwen thuis blijven als de kinderen al bijna uit huis zijn, maar mijn leven is niet dat van anderen. Ik ben nou eenmaal een werkbij.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-11-20 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:46

Ja, joh, als zij daar op haar manier gelukkig mee is (en hij ook)... Dan is het toch goed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:51

Zo is het. Geluk gaat voor alles.

Ik vind mijn schoonouders echt een toppunt van een gelukkig huwelijk trouwens. Beide in de 80 en ze kijken nog altijd zo verliefd naar elkaar :)

Bij mijn ouders verwacht ik al zo‘n 30 jaar een scheiding, maar blijkbaar is het gemak van bij elkaar blijven groter dan de drang naar een eigen leven.