Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Foaly schreef:*wandelt topic weer in* Safina, als je Ede Staal gaat luisteren: Mien toentje of Het het nog nooit zo donker west
Mindim schreef:Nikass schreef:Maar waar lezen jullie dan verschil in intelligentie? Ik lees alleen een verschil van uitdrukken/taalgebruik. Kan aan mij liggen hoor![]()
Safina je reageert op "dat mensen dialect zien als graadmeter voor een matigeontwikkeling" waar lees je dat dan? Op wie of wat reageer je dan, want Kinke noemt dat nou bepaald niet. Zij stelt alleen een vraag.
Waarom wordt opleidingsniveau er bij gehaald, denk je
Niet een keer maar meerdere malen.
Om alle andere generalisaties, gebaseerd op een paar mensen, maar even buiten beschouwing te laten.
safina schreef:Foaly schreef:*wandelt topic weer in* Safina, als je Ede Staal gaat luisteren: Mien toentje of Het het nog nooit zo donker west
Verdorie, ik versta de helft niet.![]()
Maar leuk dit, die gaat op mn afspeellijst!
In een voorprogramma van Lohues zag ik ooit Marlene Bakker, zangeres die ook zingt in Gronings. Was ook erg mooi.
Maar jullie spreken dus Gronings van huis uit? Ik heb er nog best hard aan moeten werken om hier de taal een beetje te leren verstaan. Spreken gaat bij mij nooit meer goedkomen. Dat klinkt nergens naar.
Foaly schreef:Nee, niet van huis uit helaas. Mijn moeder wel. Ik ben geboren in Gouda en toen ik zes was verhuisd naar Uithuizermeeden (Meij, zoals Ede dat zo mooi zegt). Daar leer je wel Gronings verstaan en ik als ik bij mn ouders ben, heb ik ook de neiging om met een accent te gaan praten terwijl ik hier in Den Haag 'keurig' AN praat
Maar ik vind het mooi, en zeg nou zelf: dieverdoatsie is toch een fantastisch woord
Nikass schreef:Geen idee, dat probeer ik nou juist duidelijk te krijgen. Maar jullie reageren heel algemeen en dan wordt het voor mij niet helder.
Generaliseren doen de meeste mensen sowieso al, en in een topic als dit helemaal. Dat hoeft niet zo heel erg te zijn, als men het betrekt op eigen ervaringen en anderen er niet mee diskwalificeert.
Een topic loopt natuurlijk zoals het loopt, dat vind ik op zich prima.
Maar opvallend vind ik wel dat hier nagenoeg alleen mensen reageren die uit het oosten of noorden van het land komen, of er al heel lang wonen. Een enkeling komt uit het midden van het land.
Ik zou wel graag meer willen horen van mensen die vanuit een stad in de randstad naar een dorp in het oosten of noorden zijn verhuisd (dacht dat dit ook de insteek van het topic was, maar maakt verder niet uit)
Ik vind het programma "voor hetzelfde geld" ook erg leuk, en ben benieuwd of mensen na verloop van tijd nog blij zijn met hun verhuizing uit de stad.
Ook heb je het programma "jouw stad, mijn dorp", daar zie je hoe mensen omgaan met de vele tegenstellingen (die er dus wel degelijk zijn)
Mindim schreef:Eigen ervaringen zijn prima, maar eigen ervaringen als feiten over een bepaalde groep neerzetten, daar ben ik niet zo van. Zo lees ik hier in dit topic over Groningers al het een en ander, waarvan ik denk![]()
En waar op gestoeld nou helemaal.
Ik ben Groningse, verhuist naar Drenthe, toen weer naar Groningen en nu sinds een paar jaar weer in Drenthe. In totaal 33 jaar in Groningen en 14 jaar nu in Drenthe.
Bij ons woonde ook een familie die uit het westen des lands kwam, ik kende ze verder nog niet. Mijn eerste ontmoeting met hen was wel eentje die ik nooit ben vergeten. Ik was net bevallen en liep rond met de kinderwagen. Hij stond in een veel te kleine zwembroek het gras te maaien en zij in haar bikini de heg te scheren. Ze zagen de kinderwagen en kwamen er aan gerend, even de baby bekijken.
Het eerste wat ze tegen me zeiden was: Kijk dat is nu wat je krijgt van een wippie, voor je het weet heb je een tandeloos zoogdiertje in een kinderwagen!". Ik heb ze heel erg vreemd en met een bek vol tanden aan staan kijken![]()
Nikass schreef:Fijne constructieve berichten Safina...heb je nou zelf niet door dat je de toon zet in dit topic?
Denk niet dat er nog veel reacties gaan komen van mensen met oprechte ervaringen.
Op mijn vragen aan jou ga je überhaupt niet in.
Dus dit wordt óf een ons kent ons topic, óf het stopt gewoon. Maar misschien is dat je doelVeel plezier ermee...
Nikass schreef:Fijne constructieve berichten Safina...heb je nou zelf niet door dat je de toon zet in dit topic?
Denk niet dat er nog veel reacties gaan komen van mensen met oprechte ervaringen.
Op mijn vragen aan jou ga je überhaupt niet in.
Dus dit wordt óf een ons kent ons topic, óf het stopt gewoon. Maar misschien is dat je doelVeel plezier ermee...
Kaka schreef:Klinkt als leuke mensen Mindim![]()
Hier van NH kust naar landelijk Overijssel verhuisd. Heb vooralsnog niet het idee dat men hier nou zo anders is dan bij ons.
Hoewel, als de papa’s op het schoolplein in rap Twents losgaan, haak ik af. Heb ze al beloofd, dat zodra het weer mag, ik ze, onder genot van een biertje West Fries zal leren.
safina schreef:belle_boef schreef:Ik kan inmiddels wel een behoorlijk beetje Drents. Ben der best een beetje Trots opal gebruik ik ook wel veel Groningse woorden na een aantal jaar daar te hebben gewerkt.
Maar ook spreken? Want dat lukt mij echt niet.