Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 07:45

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 21:27

Het zou natuurlijk ook wel heel erg naïef zijn om te denken dat ze de gegevens van een evt Corona app wel goed kunnen beveiligen. Mensen die echt aan die data willen geraken komen er echt wel aan. Het laat gewoon maar weer eens zien hoe makkelijk gevoelige persoonsgegevens op straat kunnen komen te liggen. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken, so what? Ik heb toch niets te verbergen? Zeg dat nog maar eens nadat verzekeringspremies omhoog zijn geschoten omdat ze weten dat je een bepaalde ziekte hebt óf hebt gehad. Je geen hypotheek kunt afsluiten etc....etc...

Een Corona app is om diverse redenen niet wenselijk.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:43

Inmiddels is bekend dat het RIVM tijdelijk toegang verkrijgt tot informatie van zendmasten.
Dit in de strijd om Covid-19

Daar waar de app. tot nu toe is mislukt juist vanwege de privacy waarborging is er gewoon via de achterdeur alles maar open gezet. Waar zijn ze mee bezig? Ik vind het een uiterst kwalijke zaak!

En jullie...?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:45

Laatst bijgewerkt door _Penotti op 29-05-20 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:46

Ik vind het ook heel kwalijk, zeker omdat het beleid tav covid zo zwalkend is. Wat wil men nou precies controleren en met welk doel? En als dat niet duidelijk is, welke rechtvaardiging is er dan voor dit soort schending van privacy?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:47

Volgens RTLZ krijgt het RIVM toegang. Stond niets bij dat ze het wilde...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:47

Shadow0 schreef:
Ik vind het ook heel kwalijk, zeker omdat het beleid tav covid zo zwalkend is. Wat wil men nou precies controleren en met welk doel? En als dat niet duidelijk is, welke rechtvaardiging is er dan voor dit soort schending van privacy?

Mijn idee...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:49

En wat als ik 2 telefoons bij me heb? Denken ze dan dat het heel druk is ofzo? Of dat ik heel dicht op iemand sta?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:49

Je ziet dat je als burger gewoon schandalig in de maling wordt genomen!

Zogenaamd is alles eigen verantwoording van de burger. Vrijheid blijheid in NL. Geen lockdown toch?
Maar als de burger vrijwillig niet meewerkt dan dwingen ze het via een achterdeur stilletjes af. Proberen geen ophef te maken...

En zo gaan we beetje bij beetje meer op China lijken.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 29-05-20 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:51

Door dit soort acties kan ik wel begrijpen dat er mensen zijn die denken dat er een dubbele agenda achter het Corona gebeuren zit.
Het RIVM heeft niets te maken waar ik wel en niet kom.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 16:54

Ik schrik hier toch van. Voor mij het begin van een afkalvende democratie!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:04

Zou zo'n anti hacking/ stralings hoesje werken?
Dan heb je wel je telefoon bij. Kun je ook bellen als het moet.
Maar zit te telefoon in het hoesje ontvangt/zend hij niets meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:08

Vliegtuigstand werkt ook. Geen verbinding = geen tracking, daar is in principe geen hoesje voor nodig, maar je kunt dan dus ook niet gebeld worden of internetten via je mobiele data.

Alternatief kun je alleen wifi toestaan (en als je dat nog anoniemer wilt, via vpn verdergaan) alleen weet ik niet of er nog veel open wifi beschikbaar is

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:12

Ja is vliegtuig stand voldoende?

Niet gebeld/ appt kunnen worden als ik niet thuis ben vind ik meestal zo erg niet.
Als ik in nood maar zelf weg kan bellen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:41

Ja, vliegtuigstand is voldoende, dan wordt er niets meer verzonden of ontvangen, en wordt er geen contact met zendmasten gemaakt. En als je android hebt kun je die snelkoppeling in je bovenste menu zetten, en is in- en uitschakelen zo gedaan.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:42

Ja daar staat hij al.
Bedankt!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:18

Shadow0 schreef:
Vliegtuigstand werkt ook. Geen verbinding = geen tracking, daar is in principe geen hoesje voor nodig, maar je kunt dan dus ook niet gebeld worden of internetten via je mobiele data.

Alternatief kun je alleen wifi toestaan (en als je dat nog anoniemer wilt, via vpn verdergaan) alleen weet ik niet of er nog veel open wifi beschikbaar is

Via VPN weinig vrije wifi. Meestal wel in restaurants etc. Als die open zijn tenminste.
Dus we gaan massaal aan de vliegtuigstand? Haha...

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:51

Shadow0 schreef:
Ja, vliegtuigstand is voldoende, dan wordt er niets meer verzonden of ontvangen, en wordt er geen contact met zendmasten gemaakt. En als je android hebt kun je die snelkoppeling in je bovenste menu zetten, en is in- en uitschakelen zo gedaan.

Weet je dat zeker? Ik was verbaasd bij het programma Hunted dat ze telefoons nog kunnen traceren als deze uitstaan. Alleen batterij eruit werkt maar dat kan niet meer met de huidige toestellen (waarom niet?)..

Met misschien werkt dat op een andere manier, weet iemand dat?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:53

Ben ik ook benieuwd naar. Dacht idd ook je altijd traceerbaar was via zendmasten. Tenzij de kaart eruit is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:58

Ik vind dit op internet:

Fabel 5. In vliegtuigmodus bent u niet traceerbaar. Door uw smartphone in vliegtuigmodus te plaatsen, maakt u gsm- en wifi-communicatie onmogelijk en lijkt het dus alsof u niet meer traceerbaar bent. Uw iPhone kan inderdaad niet meer gevonden worden met Find my iPhone , of uw Android-toestel met de Android Device Manager . Maar uw toestel blijft wel nog contact zoeken met de gsm-masten in uw buurt (u wordt alleen niet gestoord bij telefoontjes en u kunt niet meer zelf telefoneren). Voor uw gsm-operator bent u dus nog steeds traceerbaar. Zelfs als u uw sim-kaart uit uw telefoon haalt, is dat het geval, want uw telefoon zelf stuurt nog altijd een uniek ingebouwd nummer uit. De enige manier om dat te vermijden, is door uw batterij uit uw toestel te halen – als dat mogelijk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:59

Waar vind je dat Sizzle?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:59

Okee....bizar eigenlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:02

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:02

Ja klopt zo was het in Hunted ook. Heel veel mensen die dachten ik zet mijn telefoon uit, maar die werden nog gewoon getraceerd.. Komt overeen met de informatie van Sizzle. Batterij kan er niet meer uit tegenwoordig. Zo'n hoesje zou dat werken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:05

Hmmmm, gek als ik de link plaats moet je inloggen.
Dit staat er:

Citaat:
Advies toegevoegd op 7 oktober 2015
TELEFONIE - SMARTPHONE

Gelooft u deze smartphonefabeltjes nog?

Over het juiste gebruik van smartphones worden vaak een aantal dingen verteld die gewoon niet kloppen. Ga zelf na of u de volgende vijf smartphonefabeltjes nog gelooft.
Fabel 1. Sluit de apps die op de achtergrond draaien om stroom te sparen. Het heeft geen zin om de apps op de achtergrond te sluiten om zo uw batterij te sparen of uw toestel sneller te laten werken. Zowel iOS als Android zorgen ervoor dat deze apps zogoed als geen geheugen of processorkracht gebruiken (tenzij ze bv. muziek afspelen of af en toe e-mail binnenhalen natuurlijk). Deze apps worden gewoon in een sluimerstand gehouden, van waaruit ze snel weer opgestart kunnen worden. Het heeft dan ook geen zin om bv. een Android ‘task killer’-app te installeren.

Fabel 2. Laat uw batterij eerst volledig leeglopen alvorens op te laden. Dat hoeft zeker niet voor elke laadbeurt, want de huidige Li-ion-batterijen hebben geen last van een geheugeneffect zoals de oudere NiCAD- en NiMH-batterijen. Als u dat eenmaal om de drie maanden doet, is dat ruim voldoende: dan hercalibreert u de batterij zodat uw toestel de juiste waarde voor de batterijstand blijft tonen in de statusbalk.

Waar u ook niet bang voor hoeft te zijn is om uw smartphone de hele nacht te laten laden. Als de batterij opgeladen is, stopt uw toestel gewoon met om bijkomende stroom te vragen. U kunt de batterij dus niet ‘overladen’ en zo beschadigen.

Fabel 3. Gebruik alleen de lader die oorspronkelijk bij uw smartphone zat. De producent laat u graag geloven dat u alleen de meegeleverde lader of een andere lader van hetzelfde merk mag gebruiken als u bij het laden het toestel niet wilt beschadigen. In werkelijkheid mag u elke lader van een betrouwbaar merk gebruiken. U mag de kabel bv. in een lader steken die past in de sigarettenaansteker in uw auto, of in een extern batterijpak. Het enige dat kan gebeuren, is dat uw smartphone wat trager oplaadt dan normaal, omdat zo’n andere lader net wat minder laadvermogen heeft.

Fabel 4. U heeft een schermbescherming nodig tegen krassen. De meeste recente smartphones gebruiken voor het scherm een extra harde glassoort, waarop het heel moeilijk is om er krassen op te maken. Een plastic folie over het scherm is in dat geval overbodig. Veel gevaarlijker voor uw scherm is een valpartij en daar helpt zo’n folie helemaal niet tegen. Als u toch uw smartphone wilt beschermen, investeer dan liever in een stevig hoesje waarmee u de randen en de achterkant van uw toestel beschermt. Als uw scherm dan toch barst bij een val, blijft uw toestel meestal nog werken en moet u alleen uw scherm laten vervangen. Dat is niet goedkoop, maar minder duur dan een nieuw toestel.

Fabel 5. In vliegtuigmodus bent u niet traceerbaar. Door uw smartphone in vliegtuigmodus te plaatsen, maakt u gsm- en wifi-communicatie onmogelijk en lijkt het dus alsof u niet meer traceerbaar bent. Uw iPhone kan inderdaad niet meer gevonden worden met Find my iPhone , of uw Android-toestel met de Android Device Manager . Maar uw toestel blijft wel nog contact zoeken met de gsm-masten in uw buurt (u wordt alleen niet gestoord bij telefoontjes en u kunt niet meer zelf telefoneren). Voor uw gsm-operator bent u dus nog steeds traceerbaar. Zelfs als u uw sim-kaart uit uw telefoon haalt, is dat het geval, want uw telefoon zelf stuurt nog altijd een uniek ingebouwd nummer uit. De enige manier om dat te vermijden, is door uw batterij uit uw toestel te halen – als dat mogelijk is.