De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 09:10

Ach, de piek is er nu van af en is tijd dat nu de gezonde mensen immuniteit opbouwen tegen het virus. Op deze manier kunnen we juist de zwakkere beschermen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:43

Door ze het komende jaar maar gewoon niet meer te zien?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:30

Sheran schreef:

Door oudere en kwetsbare mensen zo veel mogelijk afzijdig te houden.

Is heel rot voor hun, ook mijn super sociale oma is nu heel eenzaam, maar voor hun veiligheid en de economie echt wel het beste.

Ik ben dan ook echt tegen versoepelen in de verpleeghuizen!

De andere kant van het verhaal is dat als er een vaccin beschikbaar is, dat deze groep die het als eerste mag krijgen.

Dan hebben ze als eerste weer hun complete vrijheid en veiligheid terug.

Ik ben dan ook van mening dat als je in de risico groep valt, je zelf extra moet opletten in de supermarkt bijvoorbeeld.

Ik houdt me aan de 1,5m in winkels, maar ik ontsmet niet mijn winkelmandje of kar.

Dat moet je zelf maar doen als je in de risico groep valt en/ of je jezelf daar beter bij voelt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:36

mvdende schreef:
Sheran schreef:

Door oudere en kwetsbare mensen zo veel mogelijk afzijdig te houden.

Is heel rot voor hun, ook mijn super sociale oma is nu heel eenzaam, maar voor hun veiligheid en de economie echt wel het beste.

Ik ben dan ook echt tegen versoepelen in de verpleeghuizen!

De andere kant van het verhaal is dat als er een vaccin beschikbaar is, dat deze groep die het als eerste mag krijgen.

Dan hebben ze als eerste weer hun complete vrijheid en veiligheid terug.

Ik ben dan ook van mening dat als je in de risico groep valt, je zelf extra moet opletten in de supermarkt bijvoorbeeld.

Ik houdt me aan de 1,5m in winkels, maar ik ontsmet niet mijn winkelmandje of kar.

Dat moet je zelf maar doen als je in de risico groep valt en/ of je jezelf daar beter bij voelt.

Bijzonder jij wil en verwacht ook van alles vóór jezelf? Maar zelf doe je dat dus niet voor anderen? Als jij besmet raakt kan je ook (onbewust) anderen besmetten? Daarom ontsmet je toch ook winkelwagentjes?

Daarbij waarom mag jij wel van alles terwijl mensen in een verpleeghuis dat niet mogen terwijl ze diep ongelukkig zijn? Zij moeten maar binnen blijven zodat jij van alles kan? Heel bijzonder.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:38

Als de jongere generaties zich wat beter aan de maatregelen zouden houden en daardoor verdere besmetting zoveel mogelijk indammen, zou de oudere generatie misschien wat betere kwaliteit van leven kunnen hebben d.m.v. bezoek enz. We moeten hier SAMEN doorheen zien te komen.

Verder heb ik niet echt het idee dat jij (mvdende) zich zoveel mogelijk aan de maatregelen houdt, maar liever zo snel mogelijk JOUW leven weer zo leidt als voor de crisis...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:44

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:48

@mvdende fijn dat je je oma vereenzaming gunt. Veel ouderen overlijden niet alleen aan corona maar ook aan eenzaamheid.

Ik begin jou steeds minder te begrijpen

En er zijn mensen in risico groepen die al zeker maanden geen supermarkt of zelfs buitenlucht gezien hebben.
Laatst bijgewerkt door purny op 10-05-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:59

Ninx schreef:
Goed kritisch verhaal van een jonge longarts.
Verstandig zijn, maar ook kritisch blijven denken.....

https://www.instagram.com/tv/B_-kuaeg3M ... g73kj205zq

Hij heeft echt een punt hoor. Meer dan één zelfs. :P
Ik hoop maar dat ze hem niet gaan censureren.
Bedankt voor het delen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:15

Ninx schreef:

Daar hebben we Bill Gates weer :roll: . Als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen heb je altijd mensen die het gaan geloven hè. Gewoon de zoveelste complotdenker, die heb je ook onder longartsen blijkbaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:22

Verschrikkelijk hoe ontzettend egoistisch sommigen kunnen praten over ouderen.
Deze mensen hebben er voor gezorgd dat jij lekker vrij in dit land kan en mag leven en krijgen als afdankertje dat ze opgesloten worden in een tehuis en worden behandeld als een klein kind. Leef je eens in in het ouder zijn. Stel je eens voor als je zelf de 75 bent gepasseerd.

Sluit ze maar op dan kunnen wij lekker weer ,,normaal,, leven!!
Ga je schamen!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:36

Marie_Anne schreef:
Ninx schreef:

Daar hebben we Bill Gates weer :roll: . Als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen heb je altijd mensen die het gaan geloven hè. Gewoon de zoveelste complotdenker, die heb je ook onder longartsen blijkbaar.

Niet ophouden met nadenken he?

Hij heeft een heel aantal steekhoudende argumenten. Hij sluit af met de hoop dat Bill Gates hopelijk een weldoener is, maar dat ook daar voldoende reden is voor alert blijven.
Het is echter 1 onderdeel van zijn verhaal. Dat kalm, steekhoudend en niet 'out there' is....

Jammer wanneer je 1 ding eruit tilt om alles teniet te doen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:42

Marie_Anne schreef:
Ninx schreef:

Ik was heel aandachtig aan het luisteren naar hem maar toen begon hij over 5g :wave:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:23

Ann schreef:
Als de jongere generaties zich wat beter aan de maatregelen zouden houden en daardoor verdere besmetting zoveel mogelijk indammen, zou de oudere generatie misschien wat betere kwaliteit van leven kunnen hebben d.m.v. bezoek enz. We moeten hier SAMEN doorheen zien te komen.

Hier in het dorp lijkt het juist de ouders generatie (70+) te zijn die zich niks aan trekt van maatregelen, gezellig samen komt op "het leugenbankje", hoestend en rochelend naar de supermarkt gaat, geen afstand houdt, etc

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:38

purny schreef:
@mvdende fijn dat je je oma vereenzaming gunt. Veel ouderen overlijden niet alleen aan corona maar ook aan eenzaamheid.

En er zijn mensen in risico groepen die al zeker maanden geen supermarkt of zelfs buitenlucht gezien hebben.

Ik gun het oma absoluut niet! Vind het echt heel vervelend voor haar!

Maar de lockdown zoals nu is niet vol te houden. Daarom komen er ook versoepelingen, als jij (of oma) in een risico groep valt, dan moet je dus zélf gaan bedenken welk risico je acceptabel vind en hoe je daar mee om gaat.

En bezoek in een verzorgingshuis is gewoon echt niet handig nu en verspreid het virus alleen maar. En die mensjes zijn heel kwetsbaar.

Daarnaast mag je je winkelmandje ontsmetten, het hóeft niet...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:42

mvdende schreef:
Maar de lockdown zoals nu is niet vol te houden. Daarom komen er ook versoepelingen, als jij (of oma) in een risico groep valt, dan moet je dus zélf gaan bedenken welk risico je acceptabel vind en hoe je daar mee om gaat.

Er komen versoepelingen omdat er weer plaats is voor jou op de IC, niet omdat de lockdown niet vol te houden is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:45

mvdende schreef:
purny schreef:

En bezoek in een verzorgingshuis is gewoon echt niet handig nu en verspreid het virus alleen maar. En die mensjes zijn heel kwetsbaar.

Zo is het ook voor het omaatje niet vol te houden. Je bent niet de enige die het moeilijk vol te houden vindt daar zitten we allemaal mee. en een winkelwagentje ontsmetten is maar een hele kleine moeite waarmee je misschien heel wat ellende voor anderen of misschien zelfs wel voor je zelf kunt voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:47

Ninx schreef:
Hij heeft een heel aantal steekhoudende argumenten.

Dat vond ik eigenlijk niet. Het was meer een soort impressionistisch schilderen met woorden: hij suggereert wel iets, maar hij zegt het niet echt. Er is ook nauwelijks iets te weerleggen van wat hij zegt... omdat het geen uitspraken zijn met voldoende substantie om het te weerleggen.

Maar als het even suggestief en volkomen kalm geheel toevallig wat conspiracies aanhaalt (antivax, anti5g, doen alsof Bill Gates vanalles bestuurt), plus een heleboel 'censuur' roepen, dan heb ik het idee dat dit alleen maar de 'nette pak'-versie is van diezelfde kwalijke conspiracies.
Zorgvuldig uitgezocht om alles precies niet te zeggen, maar dat de mensen die ernaar luisteren toch wel meekrijgen wat er bedoeld wordt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:48

Ik vind het zo raar dat mensen zeggen 'het niet vol te kunnen houden'. Psychiatrische en zware psychische aandoeningen daargelaten, maar hóe kun je dit niet volhouden? Niet leuk, natuurlijk niet. Maar wat voor een ideaal leven zonder enige tegenslag heb je dan, als je dit al niet vol kunt houden voor een goed doel?

Het verschil tussen links en rechts wordt nu ook erg duidelijk in de samenleving, zie ik :P. Ik snap het wel dat mensen de economie weer op gang willen brengen, maar zelf zet ik mensen boven economie. Ik vind die hele wereld waarin we leven toch een beetje verwerpelijk. Maar dat is een andere discussie.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:50

Met niet vol te houden bedoel ik voor de economie enz.

Voor bedrijven is de lockdown zoals nu niet vol te houden nee....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:52

mvdende schreef:
purny schreef:

Het is een fabel dat er alleen oude mensen met een voltooid leven "die toch wel dood gaan" in verpleeghuizen wonen. Echt dikke onzin. Ook 30-ers na een ongeval. 40-ers met na een herseninfarct. Mensen met jonge kinderen. Die volop in het leven stonden toen het grote kwaad hen overkwam. Dus jij vind dat een moeder die in een verpleeghuis woont omdat ze haar nek gebroken heeft toen ze van de trap af viel, haar 6 jarige kind de eerste 2 jaar niet mag zien? Bah. Dat is echt naar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:52

Sheran schreef:
Ik vind het zo raar dat mensen zeggen 'het niet vol te kunnen houden'. Psychiatrische en zware psychische aandoeningen daargelaten, maar hóe kun je dit niet volhouden? Niet leuk, natuurlijk niet. Maar wat voor een ideaal leven zonder enige tegenslag heb je dan, als je dit al niet vol kunt houden voor een goed doel?

Het verschil tussen links en rechts wordt nu ook erg duidelijk in de samenleving, zie ik :P. Ik snap het wel dat mensen de economie weer op gang willen brengen, maar zelf zet ik mensen boven economie. Ik vind die hele wereld waarin we leven toch een beetje verwerpelijk. Maar dat is een andere discussie.

Toch vind ik depressie hier in wel wat vergeten en ik vrees naar de cijfers. Vooral onder jongeren .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:54

mvdende schreef:

Volgens mij spreek je je zelf een beetje tegen. Je zegt dat je tegen versoepeling bent maar niet bij je oma.

En winkelwagens en mandjes ontsmetten hoort bij mijn ritueel

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:54

lenaa_tje schreef:
Sheran schreef:

Toch vind ik depressie hier in wel wat vergeten en ik vrees naar de cijfers. Vooral onder jongeren .

Dat schaar ik onder psychische aandoening. Wat ik trouwens meer zie bij mensen met depressie nu is dat ze zich juist heel erg terugtrekken en vergeten worden. Ze zijn (hier iig) niet zelf degenen die te dichtbij komen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:55

mvdende schreef:

En jij trekt je het lot van de bedrijven en de algemene economie aan ? :')

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:56

@sheran nee dat zie ik ook maar daardoor hoor ik wel weer meer zelfmoorden. Dat baat mij veel zorgen. Vorig jaar meerdere keren van veel te dichtbij meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-05-20 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt