Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:26

Femke_Tweety schreef:
Interessant nieuw artikel, vandaag voor het eerst op pubmed.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an open-label non-randomized clinical trial

Eerste resultaten van proef op mensen met hydrochlorquine.

Er waren natuurlijk al veel berichten over dit middel, en het wordt ook al ingezet bij mijn weten (ook in NL)
Maar dit is het eerste, nog vrij kleine, onderzoek met resultaten en volledige omschrijving.

Ik zie nog wel wat dingen die beter kunnen in het onderzoek.
Maar dit zijn wél de eerste resultaten die ik kon vinden waarbij niet in vitro resultaten zijn, maar echt op patiënten.

De moeite van het hier delen waard denk ik.

Er is o.a. op twitter al enkele dagen veel commotie over deze studie, ik denk dat dit een duidelijke samenvatting daarvan is: https://scienceintegritydigest.com/2020 ... nfections/
Daar komt nog een pijnlijk verhaal achteraan over (zeer waarschijnlijke) fraude in het verleden door de senior auteur van het artikel, ofwel de man die de grote verantwoordelijke achter dit onderzoek was: https://mobile.twitter.com/schneiderleo ... 8651448322

Kortom: zonder een goede, grotere randomized trial is er nog geen duidelijk bewijs dat deze combi echt werkt, en momenteel sterven mensen omdat ze op eigen houtje deze medicatie innemen. Plus dat er een tekort komt/is voor patiënten die het al jaren slikken voor ziektes waar het wél bewezen voor werkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 11:41

Yessy schreef:
Femke_Tweety schreef:
Interessant nieuw artikel, vandaag voor het eerst op pubmed.

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an open-label non-randomized clinical trial

Eerste resultaten van proef op mensen met hydrochlorquine.

Er waren natuurlijk al veel berichten over dit middel, en het wordt ook al ingezet bij mijn weten (ook in NL)
Maar dit is het eerste, nog vrij kleine, onderzoek met resultaten en volledige omschrijving.

Ik zie nog wel wat dingen die beter kunnen in het onderzoek.
Maar dit zijn wél de eerste resultaten die ik kon vinden waarbij niet in vitro resultaten zijn, maar echt op patiënten.

De moeite van het hier delen waard denk ik.

Er is o.a. op twitter al enkele dagen veel commotie over deze studie, ik denk dat dit een duidelijke samenvatting daarvan is: https://scienceintegritydigest.com/2020 ... nfections/
Daar komt nog een pijnlijk verhaal achteraan over (zeer waarschijnlijke) fraude in het verleden door de senior auteur van het artikel, ofwel de man die de grote verantwoordelijke achter dit onderzoek was: https://mobile.twitter.com/schneiderleo ... 8651448322

Kortom: zonder een goede, grotere randomized trial is er nog geen duidelijk bewijs dat deze combi echt werkt, en momenteel sterven mensen omdat ze op eigen houtje deze medicatie innemen. Plus dat er een tekort komt/is voor patiënten die het al jaren slikken voor ziektes waar het wél bewezen voor werkt.

Dank voor deze nuancering!!
Ik had dit allemaal niet meegekregen.

Precies waarom ik dit topic leuk vind.
Mensen die echt wat wetenschappelijker en kritischer kijken!

Ik gaf in mijn tekst al aan dat ik zag dat er wel wat dingen beter hadden gekund in dit onderzoek, en dat zijn deels de dingen die ik terug zie komen in de links die jij plaatst.
(Oa het verschil in controlegroep ben testgroep)

Blijft staan dat het wél een interessant onderzoek is, en dat verder (en wat beter uitgevoerd/beschreven) onderzoek wel echt interessante resultaten kan gaan opleveren.

Want dat het onderzoek slecht uitgevoerd is, betekent nog niet direct dat er niet een mogelijk interessante werking van chloroquine is.
Het maakt de resultaten uit dit onderzoek wél duidelijk mínder betrouwbaar.

Ik hoop dan ook dat er een verder onderzoek komt, wat beter van opzet.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:03

Ik ben al een tijdje stille meelezer in dit topic.

Ik zag net dit bericht op de livestream van het AD. Hebben jullie hier misschien de achterliggende bronnen van gelezen/gezien? Het baart me momenteel aardig wat zorgen ivm met mijn eigen zwangerschap (nu 22 weken).

Afbeelding

Kelan

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:09

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:12

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:55

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:55

Kelan schreef:
En deze is ook wel interessant. Het is weliswaar een opinie, maar wel van o.a een biofysicus, en een hoogleraar epidemiologie

https://www.parool.nl/wereld/wetenschap ... ~b594fcce/

Mooi banketstaaf vanuit de nek. De doden mogen dan meevallen maar dat komt puur en alleen doordat ze proberen de golf laag te houden. Wanneer de hele wereld gewoon besmet raakt zonder maatregelen vallen er zeker heel veel doden puur omdat er nergens plek is om te behandelen. Dus ook paar dagen wat extra zuurstof is dan niet mogelijk en ook aan andere ziektes word je dan niet behandeld omdat er geen personeel meer voorhanden is.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:12

Bigone, heb je het hele artikel gelezen? Daarin staat bv. ze het verbod op grote evenementen wel effectief vinden. Het is zeker geen oproep om maar niets te doen. Maar wel om goed na te denken wat je doet.

En ik denk (en ja dat is een mening) dat het wel goed is om ook naar de andere aspecten te blijven kijken. We focussen met z'n allen nu zo op COVID-19 ziekte en doden, dat we misschien wel een beetje een tunnelvisie krijgen met z'n allen.
Wat nu als we 100 mensen redden van COVID-19, maar er aan de andere kant 1000 mensen overlijden door de maatregelen die we daarvoor nemen (bv doordat hun ziekte nu niet op tijd behandeld wordt (zie bv dit artikel https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232844 ... doden.html ), of door de economische of psychische consequenties van de maatregelen).
Dat is het middel misschien erger dan de kwaal.

En dat zijn (wederom mijn mening) wel dingen om goed over na te blijven denken. Als individu, maar zeker ook als maatschappij. Om te zorgen dat je uiteindelijk dat doet, waardoor in totaliteit de minste mensen doodgaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:43

Dat ben ik met je eens, maar dat ze achter het verbod staan betekend niet dat het dan te handelen is. Nu is er al een tekort aan van alles. Ik begrijp dat er nuances zitten tussen Trump, alles weer open met Pasen en alles dicht tot ! juni maar je kunt dit alleen plaatselijk bekijken(denk ik)
Wou maar dat ik of iemand anders een oplossing had maar voorlopig moet we roeien met de riemen die er zijn. Er zullen sowieso veel economische slachtoffers vallen want de eerste bedrijven zijn al failliet , corona gaf hen net het laatste zetje.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:49

Kelan schreef:
Bigone, heb je het hele artikel gelezen? Daarin staat bv. ze het verbod op grote evenementen wel effectief vinden. Het is zeker geen oproep om maar niets te doen. Maar wel om goed na te denken wat je doet.

En ik denk (en ja dat is een mening) dat het wel goed is om ook naar de andere aspecten te blijven kijken. We focussen met z'n allen nu zo op COVID-19 ziekte en doden, dat we misschien wel een beetje een tunnelvisie krijgen met z'n allen.
Wat nu als we 100 mensen redden van COVID-19, maar er aan de andere kant 1000 mensen overlijden door de maatregelen die we daarvoor nemen (bv doordat hun ziekte nu niet op tijd behandeld wordt (zie bv dit artikel https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232844 ... doden.html ), of door de economische of psychische consequenties van de maatregelen).
Dat is het middel misschien erger dan de kwaal.

En dat zijn (wederom mijn mening) wel dingen om goed over na te blijven denken. Als individu, maar zeker ook als maatschappij. Om te zorgen dat je uiteindelijk dat doet, waardoor in totaliteit de minste mensen doodgaan.

Precies, deze deelde ik eerder ook al.
Jij legt het alleen beter uit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 13:54

Ik denk dat nuchter en rationeel denken absoluut ruimte moet hebben nu, naast dat er ruimte moet zijn voor alle emoties van mensen.

Ik ga de artikelen straks lezen!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:03

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat nuchter en rationeel denken absoluut ruimte moet hebben nu, naast dat er ruimte moet zijn voor alle emoties van mensen.

Dat is héél hard nodig, beetje met 2 beentjes op de grond nadenken.
Maar dat komt ook door de te veel dramatische koppen in de krant.
En de goede berichten in premium.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:09

Femke_Tweety schreef:

Hier met ik het heel erg mee eens. In Frankrijk zie je aan de ene kant, dat mensen waar ze kunnen zo lang als ze de ruimte kregen de regels aan hun laars lapten (in Nederland heerst veel meer discipline en wordt er veel opener en volwassener met de bevolking gesproken), aan de andere kant zie je nu met de totale afsluiting ook zaken als een vrouw die beboet is daar ze maandverband had gekocht → bewezen feit→ want de agent vond het niet behoren tot de 1ste levensbehoefte. Dit soort gebeurtenissen blijken hier aan de orde van de dag te zijn en dan is al het perspectief en het hoe en waarom wel uit het oog verloren.

Dus dat nuchtere denken waardoor maatregelen genomen worden zodat de IC's het werk aan blijven kunnen vind ik goed, maar daarnaast moeten we ook zo nuchter zijn door de Corona ook niet enorm op te blazen want de ebola in Africa vond ik vele male zorgelijker (50% doden) als wat hier nu aan de hand is. Tevens mag er ook wel wat meer historisch besef zijn, want nu hebben we een gezondheidszorg op een enorm hoog niveau, we kennen de hygiënische wetten, we hebben eten volop (in oorlog was dat er ook niet meer + onze mannen cq (klein) kinderen moesten naar het front ipv binnen blijven zoveel mogelijk), de infrastructuur is OK etc, en als je dat vergelijkt met vroeger met ziektes als de pest, tyfus e.a ziektes hadden we dat niet.

Daarom vind ik zelf dit topic zo waardevol en lees ik dit mee. Laten we inderdaad de wetenschap goed belezen hier, en verder ook met een bepaalde nuchterheid met de emoties en de feiten om gaan. En natuurlijk op je buik aan de beademing liggen is hartverscheurend en ook ik kan het niet aanzien zonder tranen in mijn ogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 14:11

_Penotti schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dat is héél hard nodig, beetje met 2 beentjes op de grond nadenken.
Maar dat komt ook door de te veel dramatische koppen in de krant.
En de goede berichten in premium.

En dat laatste van jou is dan weer een mening.

Overigens 1 waarvan ik vind dat hij enigszins hout snijdt.

Ik zie beide kanten.
De mensen die bagetaliseren
En de mensen die panikeren.

Beide is niet per se handig.
Maar beide zijn naar mijn idee wél te begrijpen, afhankelijk van iemands leeftijd, denkvermogen, emphatisch vermogen, geschiedenis, kennis, mensen om hem/haar heen etcetera.

Laten we waken ervoor waken om ieder die er anders instaat dan jijzelf als minder belangrijk of terecht te beschouwen.

Ik ga de artikelen zo lezen.

En dan hoop ik straks ook weer wat interessante publicaties te kunnen delen ook.

Maar nu eerst even andere belangrijke zaken.
Met mijn hond de zon in...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:18

Mooie post Femke_Tweety. Sluit ik me van harte bij aan!

En aan de anderen: super mooi dat we hier zo mooi, en met respect voor elkaar, alles kunnen uitwisselen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:21

Met je eens hoor.
Vond alleen, maar inderdaad mijn mening geen feit, de angst de overhand aan het nemen.
En angst is niet gezond voor een mens.
een ander geluid tussendoor lijkt me, geen feit, dan zeker ook nodig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:57

_Penotti schreef:
Met je eens hoor.
Vond alleen, maar inderdaad mijn mening geen feit, de angst de overhand aan het nemen.

Hoe ga je dan met die angst om? Want het is nogal wat dat de hele wereld besmet raakt en dat sommige besmettingshaarden bijvoorbeeld in Italie en Spanje gewoon op hol lijken geslagen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:02

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:04

Loretta schreef:
_Penotti schreef:
Met je eens hoor.

Hoe ga je dan met die angst om? Want het is nogal wat dat de hele wereld besmet raakt en dat sommige besmettingshaarden bijvoorbeeld in Italie en Spanje gewoon op hol lijken geslagen.

Logisch blijven nadenken, luisteren naar mensen met meer kennis.
En niet bang zijn als je niet tot de risicogroep behoort..

Trouwens daar hoor ik wel toe maar ben beslist niet bang

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:11

Dat ik het nog steeds niet op hol vind. Ja sorry, kan er niets aan doen.
Ja wereldwijd nu 25000 doden. En dat gaat stijgen. Maar op ruim 7 miljard, mwah.
Maar nog veel en veel meer besmettingen waarvan de meeste mensen, zelfs zonder hulp, prima van genezen.

De wereld is vol, heel vol, we wonen in kluitjes op elkaar. Reizen veel.
De gezondheidszorg is op veel plaatsen zo goed dat er ook veel oude mensen leven. Of ook jongere met klachten in leven blijven.
En ja die gaan nu wat sneller dood als andere jaren.
Maar de meeste hadden sowieso niet nog 10 jaar resterend op hun klokje. En was de gezondheidszorg niet zo goed waren ze er al niet meer geweest.
Klinkt cru, maar zo zie ik het wel.

En ik weet helaas heel goed hoe het is om familie te verliezen, dus daar komt mijn gevoel ook niet vandaan. Of misschien juist ook wel.
Dood gaan we allemaal, de enige zekerheid in leven die we hebben.

En wat ik denk, dat is wel doemdenken, geen feiten.
Dat dit nog maar een voorproefje is van wat ons ooit staat te wachten als we de wereldbevolking zo laten groeien.
Dat kan gewoon niet.

Maar dit hele bericht is geen bericht voor dit topic, misschien verplaatsen naar dat andere?
Wil je op me terug komen, zet daar de quote maar neer :j

Loretta schreef:
_Penotti schreef:
Met je eens hoor.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:15

_Penotti schreef:
Ja wereldwijd nu 25000 doden. En dat gaat stijgen. Maar op ruim 7 miljard, mwah.
Maar nog veel en veel meer besmettingen waarvan de meeste mensen, zelfs zonder hulp, prima van genezen.

En het is natuurlijk zo dat er meer gesproken wordt over de doden en besmettingen, dan over de aantallen die genezen. Gisteren zijn er bijvoorbeeld in Italië zo'n 700 overleden, maar ook weer 1000 mensen genezen verklaard, maar daar hoor je men niet bepaald over.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:17

Nee dat trekt geen krantenkoppen. Die willen ook verkopen :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:20

Whale schreef:
_Penotti schreef:

En het is natuurlijk zo dat er meer gesproken wordt over de doden en besmettingen, dan over de aantallen die genezen. Gisteren zijn er bijvoorbeeld in Italië zo'n 700 overleden, maar ook weer 1000 mensen genezen verklaard, maar daar hoor je men niet bepaald over.

In bergamo is volgens deskundigen de piek nog niet in zicht. In bergemo kun je dus aardig zeggen dat het op hol lijkt te zijn geslagen. Ik vraag me af op welke manier daar dan de meeste besmettingen plaatsvinden aangezien de stad al een tijdje in lockdown verkeerd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:25

verkeerde topic idd:+
Laatst bijgewerkt door Cer op 27-03-20 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:26

Dit topic is bedoeld voor wetenschappelijke links en/of discussies. De gewone berichten kunnen beter in het algemene topic worden geplaatst, vind ik.