Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:22

Hee, ik baal ook ontzettend. Ik ben normaal al beperkt in wat ik kan doen, zowel financieel als qua gezondheid. Nu helemaal, want de dingen die ik nog kan en zelfs dingen die ik echt nodig heb zijn onzeker of kunnen niet. Maar liever dit en dan over een tijdje weer langzaam opkrabbelen als wereld en de risicogroepen beschermd hebben, dan gewoon maar doorgaan en schouders ophalen dat er grote groepen dood gaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:22

germie schreef:
Ze wachten niet eens maatregelen af, dat is het probleem. Men zegt dat er een afvlakking lijkt te komen, wacht dan nog even. Dat maakt het zo enorm pijnlijk. En daarmee zijn ze dus extreem onbetrouwbaar. Het is gewoon een psychologisch spelletje, als je dit direct zegt heb je opstand, nu berusten velen er in. Maar ik slaap er gewoon niet meer van. Want wanneer kan ik wel weer gewoon mijn hobby uitoefenen? Ik leef niet om te werken, maar werk om te leven. En dat leven is volledig tot stilstand gekomen, elk pleziertje is weggevallen.
Komt de reisbranche straks weer op gang? Kan ik dan 2 juni op vakantie? Maar ook bepaalde aankopen, dat is nu niet leverbaar, maar wanneer wel? Hier is nog steeds geen thuisbezorgd.nl Dus een restaurant steunen gaat ook niet. Dan moet ik eerst bij iemand op bezoek (dat mag wel) om dan het te laten bezorgen. Maar mensen kopen nu niets meer, niet alleen ik, maar anderen ook niet. Dat komt niet zomaar meer op gang hoor. Mijn plannen om een onderneming te starten zijn voorbij. Dat komt er niet meer van. Maar ook mijn hobby is me ontnomen en daarmee mijn toekomst.
Geef mij dat virus maar, dan ben ik daarna immuum. En zo denken velen. Ik ben er niet bang voor, maar ook veel ouderen niet. Die hebben ook zoiets van krijg ik het en ga ik dood, dan ga ik maar dood.

Je bent een vreselijke jankerd.

Hele goede maatregelen van onze overheid en zeer begrijpelijk. Van mij zouden ze alleen ook de politie in mogen schakelen voor de handhaving maar dat komt misschien nog.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:27

Maar Germie, je geeft aan boos te zijn op alle mensen die naar het strand enz zijn geweest?

Maar dat is toch gewoon toegestaan? En sterker nog dat is nu met de strengere regels ook gewoon nog toegestaan!

Niet met meer dan 3 personen, maar bijvoorbeeld een stelletje of bijvoorbeeld mijn hond en ik mogen gewoon nog naar het strand.

Als er 200 stelletjes lopen, zijn er ook 400 mensen op het strand. Als iedereen 1,5m afstand houdt is er niets aan de hand.

En ja, als ik ruim 1 uur in de auto heb gezeten om bij het strand aan te komen, dan ga ik even lekker het strand op in mn eentje, houdt afstand van andere. Ook als het kneiter druk is op de parkeerplaats.

Nu ben ik afgelopen weekend niet geweest, maar als het een keer strandweer is in mei, dan heb je grote kans dat ik dan wel ga. (Als het dan niet helemaal verboden is)

Ik ga dan niet naar een hotspot zoals Zandvoort, Bloemendaal of Scheveningen, maar naar een klein kust dorpje Ter Heijde aan zee. Maar daar kan het ook druk zijn.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:36

Ik ben ontzettend blij met de manier waarop onze regering deze crisis probeert leefbaar te maken/houden. Ter bescherming van zo veel mogelijk mensen. Het tijdelijk inleveren van een deel van mijn vrijheid en het niet meer uitoefenen van mijn hobby is dan een klein offer :).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:38

_San87_ schreef:
Ik ben ontzettend blij met de manier waarop onze regering deze crisis probeert leefbaar te maken/houden. Ter bescherming van zo veel mogelijk mensen. Het tijdelijk inleveren van een deel van mijn vrijheid en het niet meer uitoefenen van mijn hobby is dan een klein offer :).

Eens hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:42

mvdende schreef:
Maar Germie, je geeft aan boos te zijn op alle mensen die naar het strand enz zijn geweest?

Maar dat is toch gewoon toegestaan? En sterker nog dat is nu met de strengere regels ook gewoon nog toegestaan!

Niet met meer dan 3 personen, maar bijvoorbeeld een stelletje of bijvoorbeeld mijn hond en ik mogen gewoon nog naar het strand.

Als er 200 stelletjes lopen, zijn er ook 400 mensen op het strand. Als iedereen 1,5m afstand houdt is er niets aan de hand.

En ja, als ik ruim 1 uur in de auto heb gezeten om bij het strand aan te komen, dan ga ik even lekker het strand op in mn eentje, houdt afstand van andere. Ook als het kneiter druk is op de parkeerplaats.

Nu ben ik afgelopen weekend niet geweest, maar als het een keer strandweer is in mei, dan heb je grote kans dat ik dan wel ga. (Als het dan niet helemaal verboden is)

Ik ga dan niet naar een hotspot zoals Zandvoort, Bloemendaal of Scheveningen, maar naar een klein kust dorpje Ter Heijde aan zee. Maar daar kan het ook druk zijn.....

Dit vetgedrukte mag nu dus niet meer, als je op die parkeerplaats geen 1,5 meter afstand kunt houden. En als het kneiterdruk is kan dat niet natuurlijk. Daar was Rutte juist zo boos over gisteren. Goed om je te realiseren, want juist door die houding hebben we nu deze regels.

Dus: niet een uur in de auto gaan zitten om ergens heen te gaan nu, als je niet bereid bent om om te draaien en weer naar huis te gaan als het druk is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:43

Ik baal ook echt ontzettend.

Heb een pleuris hekel aan de herfst en winter en kijk al vanaf september uit naar het voorjaar, weer lekker weer en veel weekendjes leuke dingen doen zoals Animal Event, Dog Pop, we zouden een weekend naar Schijndel gaan naar De Wit, een weekendje België naar de klimmassieven met vrienden, weekendje instructie in België, 2 weken op de camping in de zomer...

Tot nu toe is 95% daarvan gecanceld en daarmee ook 95% van mijn sociale contacten.

Wat het leven er niet gezelliger op maakt.

Het vooruitzicht op geen zomer en ruim 1 jaar wachten op de leuke dingen is echt killing!

Maar ik kan er niets aan veranderen en depressief worden werkt ook niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:45

Gewoon thuisbijven, je niet te ver verplaatsen.
Een uur in de auto is onnodig, dat was toch een duidelijke boodschap gisteren.

Je mag een frisse neus halen, maar doe het verstandig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:47

Ppfff 1 juni, en in het hoogseizoen is het altijd het rustigste m'n branche wat zou betekenen dat er ongeveer tot september geen werk zal zijn, ik hoop zo dat m'n werkgever de tijd kan overbruggen :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:49

Echwel schreef:
Gewoon thuisbijven, je niet te ver verplaatsen.
Een uur in de auto is onnodig, dat was toch een duidelijke boodschap gisteren.

Je mag een frisse neus halen, maar doe het verstandig.

Ja, ik snap ook oprecht niet hoe de duidelijke woorden geïnterpreteerd worden als ik stap in de auto om een uur naar het strand te rijden en daar te gaan wandelen. Dat is nu juist níét de bedoeling, en de reden dat we met aangescherpte maatregelen te maken hebben.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:49

Marie_Anne schreef:
mvdende schreef:

Dit vetgedrukte mag nu dus niet meer, als je op die parkeerplaats geen 1,5 meter afstand kunt houden. En als het kneiterdruk is kan dat niet natuurlijk. Daar was Rutte juist zo boos over gisteren. Goed om je te realiseren, want juist door die houding hebben we nu deze regels.

Dus: niet een uur in de auto gaan zitten om ergens heen te gaan nu, als je niet bereid bent om om te draaien en weer naar huis te gaan als het druk is.

Als je een parkeerplaats kan vinden en precies op dat moment komen de mensen van de auto links of rechts naast je aangelopen, dan wacht je toch even tot ze zijn ingestapt/ uitgestapt en je veilig de auto uit kunt met 1,5 meter afstand?

Het zelfde geld voor als je bijvoorbeeld door een "fuik" moet zoals de strand opgang. Daar kunnen mensen ook echt wel zorgen voor 1,5m afstand. Al vormt zich maar een rij met 1,5m afstand en dan één voor één door het smalle stuk.

Het is allemaal prima te doen, maar dan moet iedereen wel daaraan meewerken.

En nogmaals, ik ga dan niet naar Scheveningen toe bijvoorbeeld, maar zoek een rustiger strandje op. Maar de gehele kustlijn is druk als het 25°c is met zon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:52

Ik zit net te denken, is het zo dat de wat ouderen het allemaal makkelijker oppakken dan de jongere en het ook beter uitvoeren om thuis te blijven?
Laatst bijgewerkt door Echwel op 24-03-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:53

mvdende schreef:
Als je een parkeerplaats kan vinden en precies op dat moment komen de mensen van de auto links of rechts naast je aangelopen, dan wacht je toch even tot ze zijn ingestapt/ uitgestapt en je veilig de auto uit kunt met 1,5 meter afstand?

Het zelfde geld voor als je bijvoorbeeld door een "fuik" moet zoals de strand opgang. Daar kunnen mensen ook echt wel zorgen voor 1,5m afstand. Al vormt zich maar een rij met 1,5m afstand en dan één voor één door het smalle stuk.

En nogmaals, ik ga dan niet naar Scheveningen toe bijvoorbeeld, maar zoek een rustiger strandje op. Maar de gehele kustlijn is druk als het 25°c is met zon.

Ja goed, dan gaan de burgermeesters ingrijpen en de stranden op slot gooien, ook leuk.

Het punt is, dus niet lekker massaal naar het strand te gaan. Ik snap niet wat daar moeilijk aan is :).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:54

Marie_Anne schreef:
mvdende schreef:

En nogmaals, ik ga dan niet naar Scheveningen toe bijvoorbeeld, maar zoek een rustiger strandje op. Maar de gehele kustlijn is druk als het 25°c is met zon.[/quote]

Ga er maar vanuit dat je geen parkeergelegenheid op kan , gemeenten hebben de parkeerplaatsen afgesloten. Dus voor je een uur in de auto gaat zitten zou ik dat eerst uitzoeken, afgelopen zondag was alles afgesloten, en terecht, er stonden tot in Haarlem files naar Zandvoort op zaterdag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:56

8nnemiek schreef:
Germie, als jij corona krijgt dan kun je daar permanente longschade aan overhouden. Dat lijkt me niet handig voor je hobby. Heb je daar al eens aan gedacht?

Precies dat ja. Dan kun je nooit meer duiken. Een kennis van mij deed ook aan duiken en die heeft ook longschade maar die kan haar hobby ook niet meer uitoefenen. Alleen daarvoor zou je al voorzichtig moeten willen zijn. Dit virus kan ook jonge mensen treffen, dat hebben we al gezien. En het gaat vaak om hele ernstige longontstekingen.

Ik baal er ook van, nu is het mooi weer en nu kan ik heel veel leuke plannen die ik in de winter heb gemaakt niet meer uitvoeren. Maar dat is even niet anders. Ik vind het nu vel belangrijker om te voorkomen dat er nog meer mensen ziek worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:57

Om even terug te komen op de inkomensondersteuning voor ZZP-ers...ik sprak zojuist iemand van de gemeente daarover, ze zijn overstelpt met vragen hierover (heel verrassend ;) ) Ze weten pas eind deze week hoogstwaarschijnlijk hoe ze dit aan gaan pakken. Benieuwd hoe lang het überhaupt gaat duren om dit aan te vragen en hoe lang het dan duurt voor je iets ontvangt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:02

Iedereen heeft er op zijn eigen manier last van, schoolgaande kinderen in welke leeftijd ook, ouderen die kinderen niet zien, mensen die zouden gaan trouwen in deze periodes, mensen met eigen bedrijven, sporters met doelen en planningen van alle nivos- amateurs tot olympische, mensen die geen afscheid kunnen nemen van dierbaren , ieder pleit hier voor parochie.
Ik heb respect voor iedereen die in deze periode aan een ander denkt en anderen steunt op watvoor manier ook.
Saamhorigheid !
Al dat gejank van ikke dit ikke dat, ik krijg er erge jeuk van, je bent de enige niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:05

bedoel je mij nu knollentuin? Zo is mijn bericht in ieder geval niet bedoeld, is ter info dat de regeling toch nog niet uitgewerkt is. Ik was zelf wel in de veronderstelling dat dit zo was. Gelukkig heeft mijn man een baan in loondienst, dus verhongeren zullen we zeker niet

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:07

Citaat:
Ga er maar vanuit dat je geen parkeergelegenheid op kan , gemeenten hebben de parkeerplaatsen afgesloten. Dus voor je een uur in de auto gaat zitten zou ik dat eerst uitzoeken, afgelopen zondag was alles afgesloten, en terecht, er stonden tot in Haarlem files naar Zandvoort op zaterdag.

Waar ik heen ga heb ik 365 per jaar 99,9% kans op een parkeerplaats. Ik kan hem nl altijd bij mijn ouders voor de deur of in de straat zetten. Dan is het 10 minutjes lopen naar het strand.

En mijn ouders blijf ik zien, tenzij één van ons ziek is. Ze zijn beide 53 dus het zijn geen bejaarden, daar blijf ik bij uit de buurt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 24-03-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:08

mvdende schreef:
Marie_Anne schreef:

Nou, nee. Dat is niet prima te doen, want niet iedereen werkt mee. Volle parkeerplaatsen en fuiken met een rij mensen moet je nu gewoon mijden. Ik denk dat dat soort plekken allemaal wel gesloten zullen worden nu ook.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:10

mvdende schreef:

Zoals ik het begrijp is het niet meer dan twee. Drie of meer is samenscholing.

Jij en je hond of stellen kunnen dan inderdaad wel.

Citaat:
De politie gaat optreden als drie of meer mensen (gezinnen uitgezonderd) zich niet aan de regels houden.

Bron NOS

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:12

M'n branche ligt door het virus waarschijnlijk zo'n 6 maanden zo goed als stil qua werk omdat er in het hoogseizoen ook altijd al weinig is en we daarom normaal dan al op vakantie gaan daarom. Ik maak me hier grote zorgen om want er zullen dan heel veel bedrijven in failliet gaan zelfs al is het werk waarvan je weet dat het nodig is en na al die maanden weer aan zal trekken. Zit echt te denken of ik aan een thuis studie moet beginnen hoe wel ik niet zou weten wat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:13

Kinke schreef:
bedoel je mij nu knollentuin? Zo is mijn bericht in ieder geval niet bedoeld, is ter info dat de regeling toch nog niet uitgewerkt is. Ik was zelf wel in de veronderstelling dat dit zo was. Gelukkig heeft mijn man een baan in loondienst, dus verhongeren zullen we zeker niet

Nee, ik bedoel jou niet, voelde je je aangesproken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:17

Kinke schreef:

Nee, officieel was die regeling nog niet goedgekeurd, dat moet eerst gebeuren en daarbij dus ook de precieze uitwerking. Vandaar dat gemeente nog niks weten, eigenlijk. Ja, je hebt de huidige regeling voor ZZPers en daar zal het vast op lijken, maar net als bij de werktijdverkorting zal er wel wat aangepast moeten worden.

Ik weet trouwens niet of de regeling nu al wel er doorheen is, zaterdag zat ik naar de radio te luisteren waar dit uitgelegd werd en dus ook waarom mensen het nog niet aan kunnen vragen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:36

https://www.businessinsider.nl/donald-t ... -economie/

Trump wil de Amerikaanse economie niet te lang op zijn gat laten liggen in elk geval.

Nou roept Trump wel vaker wat, maar ik ben benieuwd of en hoe snel ze daar dan weer maatregels gaan opheffen. Zal dit dan alleen voor USA gelden of zou er ook weer wat internationale handel op gang komen?

Tegelijkertijd is Philips bang dat Trump een verdrag in gaat zetten om alle beademingsapparatuur in USA te houden. Wel treurig als dat daadwerkelijk zou gebeuren.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/23/ph ... r-a3994610