Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 16:58

Foaly schreef:
Ik vroeg me gister even het omgekeerde af: waarom de IC's Utrect - Den Haag/Rotterdam allebei niet reden, en de sprinter Den Haag - Utrecht wel (met dus Japanse taferelen tot gevolg). Maar toen bedacht ik dankzij dit topic dat het wss aan het beschikbare materiaal lag :D

Gister was ik gelukkig vrij.

Maar dat kan ook liggen aan de hele route van een treinserie en de mogelijkheden om te keren op utrecht (en dat is heeeeeeel lastig omdat veel wissels weg zijn). Zo komen de ic's die utrecht- den haag/rotterdam rijden veel vanaf amersfoort. Als daar problemen zijn en je kan niet keren op utrecht dan kan je dus niets.

Bij grote chaos en problemen zoals door een storm kan je soms niet anders dan maar 1 of 2 treinen laten rijden uit het oogpunt van veiligheid. Dan kan je die treinen via zo min mogelijk wissels, hoogspanningssecties en met aangepaste snelheid laten rijden en rijdt er tenminste nog iets. Dat lukt niet als je de gebruikelijke 10 treinen over hetzelfde stukje spoor wil jagen.

Nayomie

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 17:10

Ik moet zeggen dat ondanks de vele storingen, er veel wel gefixt was voor vandaag. Slechts 8 minuten vertraging gehad, en dat kwam door een vertraagde IC die er voor moest. Denk dat er veel monteurs ook paraat moesten staan?

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 18:02

Gloa schreef:
Zwartreizers is 1 van vele redenen hè, niet DE reden ;)

Ah heb je gelijk ik, zie nu ook de ervaringen van een conducteur, niet bij stil gestaan.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 08:37

Als je met de trein reist en je neemt om wat voor reden dan ook een omweg - moet je dan bij het overstappen uit- en weer inchecken?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:15

Ja, officieel wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:16

Maar als het vanwege problemen op het spoor is geloof ik niet dat je daarop aangesproken gaat worden (mits je niet het halve land door tourt := )

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:25

Dus stel je moet betalen en ik zou zwolle-Amsterdam zuid - Utrecht doen dan zou ik dubbel tarief betalen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:34

JorineV schreef:
Als je met de trein reist en je neemt om wat voor reden dan ook een omweg - moet je dan bij het overstappen uit- en weer inchecken?

Bij een verstoring en 'omreizen' hoeft het niet.

Bij een normale dienstregeling is het reisadvies van de NSapp leidend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:35

MarlindeRooz schreef:
Dus stel je moet betalen en ik zou zwolle-Amsterdam zuid - Utrecht doen dan zou ik dubbel tarief betalen???

Als dat jouw route is bij een normale dienstregeling dan betaal je 2x voor een enkele reis. Zl-asz asz-ut en behoor je dus in zuid uit en in te checken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:52

JorineV schreef:

Ehm - er is omweg en omweg. De kortste route Hoogeveen Leiden is gewoon de intercity en blijven zitten.
Maar krijg ik het in de bol dat ik de Veluwe wil zien en het Naardermeer ipv de Oostvaardersplassen, stap ik over in Zwolle op een trein naar Amersfoort en ga langs het Gooi.
Daarna check ik uit in Leiden, de chip zal 'opmerken' dat de reis langer duurde, maar het kost hetzelfde.

(Ga ik ook nog eens een uur wandelen in Nijkerk wordt het een ander verhaal.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:00

Ja ik ga niet vrijwillig via Amsterdam-zuid naar Utrecht. Wat trouwens sowieso een dom advies is van de NS. Want dat is niet de kortste route als de boel niet rijdt. Dat is via Almere. Een paar minuten maar toch weer 3 minuten. :))

Mijn ergernis: trein eerder nemen zodat ik niet weer gedoe heb (4x gedoe in 10 dagen ofzo) en dat ze dan wel optijd rijden. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:23

Janneke2 schreef:
JorineV schreef:

Ehm - er is omweg en omweg. De kortste route Hoogeveen Leiden is gewoon de intercity en blijven zitten.
Maar krijg ik het in de bol dat ik de Veluwe wil zien en het Naardermeer ipv de Oostvaardersplassen, stap ik over in Zwolle op een trein naar Amersfoort en ga langs het Gooi.
Daarna check ik uit in Leiden, de chip zal 'opmerken' dat de reis langer duurde, maar het kost hetzelfde.

(Ga ik ook nog eens een uur wandelen in Nijkerk wordt het een ander verhaal.)

Tja een omweg is een omweg en meer km. Dat jij graag een ander uitzicht wil is een eigen keuze.

Het kan je een keer problemen opleveren met een wakkere hc als je controle krijgt tussen amersfoort en leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:27

MarlindeRooz schreef:
Ja ik ga niet vrijwillig via Amsterdam-zuid naar Utrecht. Wat trouwens sowieso een dom advies is van de NS. Want dat is niet de kortste route als de boel niet rijdt. Dat is via Almere. Een paar minuten maar toch weer 3 minuten. :))

Mijn ergernis: trein eerder nemen zodat ik niet weer gedoe heb (4x gedoe in 10 dagen ofzo) en dat ze dan wel optijd rijden. _O-

Sommige 'domme' reisadviezen bij een storing hebben ook temaken met reizigers spreiding en beschikbare materieel capaciteiten op bepaalde trajecten ;)

In jouw geval is het absoluut niet wenselijk als bij een verstoring iedereen via almere naar utrecht zou reizen vanuit zwolle. Want tussen almere en utrecht rijdt alleen een stoptreintje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:45

Citaat:
Tja een omweg is een omweg en meer km. Dat jij graag een ander uitzicht wil is een eigen keuze.

Het kan je een keer problemen opleveren met een wakkere hc als je controle krijgt tussen amersfoort en leiden.

Hoe dan?

In de oude situatie kocht je een kaartje, en kon de hc direct zien als je in de verkeerde trein zat.

Stel dat ik over de Veluwe en door het Naardermeer wil: ik check keurig netjes in op Hoogeveen, krijg controle, hc en ik wensen elkaar vriendelijk goedemorgen en verder niets.
Op zich lijkt het mij saaier voor de hc: je hebt geen idee waar je reizigers naartoe gaan.
Volgens mij is hier ook over nagedacht bij de invoering van de chipkaart en heeft men er voor gekozen dat dit kan. (Noem het een maas in de wet, maar het mag.)

(En voor hen die onzeker zijn mbt de overstap en er zijn geen ledschermen in de coupe: zelf de mond open doen, vroegah knipte de hc de kaartjes en zei standaard dingen als 'In Zwolle overstappen'.)

Uiteraard: het halve land door, niet uitchecken in Leiden en mij in Meppel op laten halen, en daar wel schijnheilig uitchecken- dat geeft problemen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-02-20 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:59

Omdat je met incheck plaats hoogeveen niet tussen schiphol en leiden in de trein hoort te zitten. Een oplettende hc weet en ziet dat.

In het andere topic is het ook al eens ter sprake geweest; nee het mag niet. Je behoort de route te reizen die de NS reisplanner aangeeft (met uitzondering van verstoringen).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:10

Gloa schreef:
Omdat je met incheck plaats hoogeveen niet tussen schiphol en leiden in de trein hoort te zitten. Een oplettende hc weet en ziet dat.

Mij ontgaat van alles.
Ten eerste: de reguliere intercity Hoogeveen Leiden gaat over Schiphol.
Maar okee, ik kreeg het in de bol om via Zwolle en Amersfoort te gaan.

O:) maar mensen die in Hoogeveen inchecken mogen toch naar Amersfoort reizen?

Dat er vragen kunnen komen is dan vooral tussen Amerfoort en Schiphol.

Wat ik mij herinner uit de regelementering is datik in dit geval niet richting Hoogeveen mag reizen.
(Als gezegd, als ik het plan zou hebben om niet uit te checken in Leiden, maar pas in Meppel. En als ik met incheck Hoogeveen van Leiden naar Schiphol reis is het andere koek.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-02-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:10

Hoogeveen stopt toch geen IC? Of stopt die 1 keer per dag in de ochtend daar?

Gewoon inderdaad de app volgen. Vriend heeft hier ook eens commentaar op gehad ivm steken. Check nu netjes uit en in op Zwolle.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:16

Nee klopt, vroegah hadden we een intercity die vanaf Zwolle in feite stoptrein was, nu is het overstappen in Zwolle of Meppel. :o

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:21

Zie net in de NS app dat er 's ochtends wel een keer een IC stopt in Hoogeveen, om 06.17

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:27

xPabloBokt schreef:
Zie net in de NS app dat er 's ochtends wel een keer een IC stopt in Hoogeveen, om 06.17

Ah ja dacht ik al. IC naar Leeuwarden stopt op 1 tijdstip ook overal (scheelt me weer in Zwolle wachten soms :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:30

Tuurlijk mag je in de ic zitten. Maar niet in die ene vanuit amersfoort :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:48

Vraag, in de OVinfo app zie ik dat er een storing is tussen Groningen en Leeuwarden, maar zie deze niet staan bij rijdendetreinen.nl. Ik reis niet via het traject maar ben wel benieuwd waarom het wel aangegeven wordt in die app en de andere app niet.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:23

Is dat niet nog van gisteren? Arriva meld ook niks op Twitter van een storing. (Instant paniek: want ik moet straks met de trein van Groningen naar Leeuwarden := )

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:35

MarJon schreef:
Is dat niet nog van gisteren? Arriva meld ook niks op Twitter van een storing. (Instant paniek: want ik moet straks met de trein van Groningen naar Leeuwarden := )

Dat zou nog wel eens kunnen ja. :))

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 14:52

Gloa schreef:
JorineV schreef:

Bij een verstoring en 'omreizen' hoeft het niet.

Bij een normale dienstregeling is het reisadvies van de NSapp leidend.

Oh dat stelt mij weer gerust dat ik niet ongemerkt aan het zwartreizen ben geweest! Volg eigenlijk altijd wat de app zegt maar ik heb me sinds de invoering van de chip nooit meer afgevraagd wat de kortste route is.

Wel echt een leerzaam topic, met al die insiders, leuk!