Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:30

Winged schreef:
Magrathea schreef:
Wat :wow: daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Het is toch niet dat je één persoon bent als stel?
Ik kan me hele specifieke situaties indenken waarbij het misschien relevant is (als je 1 persoon hebt die per se een privékamer wil ofzo) maar normaal gesproken... :n

Nou, het is voor stellen heel gebruikelijk om te denken 'als stel' wanneer ze een cadeau doen. Dat heb ik mijn familie ook grondig af moeten leren hoor :+ Inmiddels weten ze wel dat we het mooi per persoon doen. Wil best eens extra betalen, maar niet altijd 'stel' en 'persoon alleen betaalt dubbele'

Ja okee, maar dan nog betaal je per persoon toch? Ik geef ook vaak als ik op verjaardag ga samen met mijn vriend een kado maar bij een groepskado dragen wij toch echt allebei bij. :') (Of hij betaalt wat meer als ik bijv even geen geld heb ofzoiets.)
Dat je geen twee mensen meer bent als stel... Zo hoop ik niet te worden :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:38

Als ik evenveel zou moeten betalen als een stel dan ga ik echt wel stamppij maken, kom op nou. Ik heb geen twee inkomens, het stel waarschijnlijk wel en houden ze wss nog meer over ook nog. Dus ik vind het niet meer dan normaal dat, dat meisje 1/3de betaalde. Ik ben echt niet gierig maar ik vind het wel belachelijk om een stel als 1 persoon te zien??? :=
Maar gelukkig komt dit bij mij eigenlijk ook niet voor :D

Wel leuk topic dit! Ik herken heel veel dingen wel.

Ik had een keer een date die bleef eten ook, we hadden sushi besteld. Ik had zijn drankje betaald onder het mom van je hebt al benzinekosten hier heb je het drankje (we waren ook wat wezen drinken in de stad). Had ik de sushi besteld en wou die alles precies betalen wat hij had gegeten ipv gewoon door 2 delen. Uiteindelijk moest die 2 euro minder betalen ofzo?? Nou het was wel echt de laatste date :+ Ik ben zelf totaal niet gierig en vind dat altijd zo gierig.... als je nou idd veel minder hebt gegeten ofzo maar het ging echt om een zeewiersalade die ik had besteld en hij niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:40

Rena100 schreef:
We moesten ook met handschoenen en een emmer de stal uitmesten (drollen) want anders nam je te veel schoon vlas mee en dat was zo zonde en duur.

Oh, maar dat doe ik ook.
Het bespaard gewoon rustig een pak vlas per maand en het mest nog eens makkelijker uit ook.

Hier altijd gezeik rondom betaling van eigen consumpties met eten..
vrienden willen altijd delen, nou wij niet. Worden ze boos... Zijn wij de gierige en de zeikerds.
terwijl zijn altijd dik aan de drank zitten en ik niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:43

Magrathea schreef:
Ja okee, maar dan nog betaal je per persoon toch? Ik geef ook vaak als ik op verjaardag ga samen met mijn vriend een kado maar bij een groepskado dragen wij toch echt allebei bij. :') (Of hij betaalt wat meer als ik bijv even geen geld heb ofzoiets.)

Het is bij ons bijna standaard om als stel te betalen en degenen die alleen zijn betalen net zoveel als stel. Maar ik ga daar toch eens wat van zeggen de volgende keer, ik ben kennelijk dus niet de enige die hier een probleem mee heeft.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:47

ingvdh schreef:
Magrathea schreef:

Het is bij ons bijna standaard om als stel te betalen en degenen die alleen zijn betalen net zoveel als stel. Maar ik ga daar toch eens wat van zeggen de volgende keer, ik ben kennelijk dus niet de enige die hier een probleem mee heeft.

Nou nee, je bent daar echt niet de enige in. Als ik een cadeau geef op stal bv. ben ik ook alleen en betaald mijn vriend ook niet mee, ik ga dan echt niet hetzelfde betalen als een stel dat met zn tweeën meedoet aan het cadeau.

Jolliegirl schreef:
Hier altijd gezeik rondom betaling van eigen consumpties met eten..
vrienden willen altijd delen, nou wij niet. Worden ze boos... Zijn wij de gierige en de zeikerds.
terwijl zijn altijd dik aan de drank zitten en ik niet.

Hier dacht ik inderdaad ook aan. Ik vraag alleen maar om te delen als ik weet dat ik ongeveer gelijk of zelfs minder heb gedronken. Als ik meer heb gedronken als de andere betaal ik wel altijd sowieso meer.

Ik had het hier met een bbq... Iedereen van de familie moest 20 euro betalen, voor het eten én het drinken. Ik en mijn moeder eten niet zo veel, en we drinken allebei geen tot weinig alcoholische dranken. Kwam er op neer dat ieder 20 euro moest betalen zodat er zon bier ding kon komen..

Ik merk dat oude frustraties van mij weer naar boven komen door dit topic... :+ :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:50

Rachel_x schreef:
Het was nogal de situatie die het vreemd maakte. Ze dringt zichzelf tot 2x toe om met ons mee te rijden (een wild vreemde)zodat ze zelf geen 5 euro kwijt is. En dan nog moeilijk doen ook :P inclusief met de andere fratsen die paar uur met haar, en een flinke jetlag vond ik dat niet zo tof. :')

Ja dat snap ik, persoonlijk zou het me door het bedrag ook niet uitmaken hoor ( 1,70 of 2,50.. :+ ) Maar in principe had ze wat dát betreft nog wel een punt haha

ingvdh je hebt gelijk hoor.. Je kunt het er op zn minst een keer over hebben. Het lijkt mij dat die mensen dan ook wel inzien dat het gewoon scheef is

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:00

Toch vind ik de discussie over het bijdragen aan een cadeau lastig. Ik ben het met jullie eens dat je - als je mee doet aan een groepscadeau - per persoon moet rekenen. Maar vinden jullie dan ook dat je als stel zijnde (als het niet om een groepscadeau gaat) ook automatisch een duurder kado moeten geven?

Toen ik vrijgezel was kocht ik ongeveer een kado van rond de 10-15 euro (soms wat duurder, afhankelijk van de relatie die je hebt met de jarige). Nu ik een gezin heb (ik, mijn man, zoontje) koop ik niet automatisch een kado van 20 of 30 euro. Het is natuurlijk niet automatisch zo dat als je met zijn 2-en bent ook direct het dubbele te besteden hebt.
Laatst bijgewerkt door Noppes op 08-05-18 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:09

Noppes schreef:
Toch vind ik de discussie over het bijdragen aan een cadeau lastig. Ik ben het met jullie eens dat je - als je mee doet aan een groepscadeau - per persoon moet rekenen. Maar vinden jullie dan ook dat je als stel zijnde (als het niet om een groepscadeau gaat) ook automatisch een duurder kado moeten geven?

Toen ik vrijgezel was kocht ik ongeveer een kado van rond de 10-15 euro (soms wat duurder, afhankelijk van de relatie die je hebt met de relatie). Nu ik een gezin heb (ik, mijn man, zoontje) koop ik niet automatisch een kado van 20 of 30 euro. Het is natuurlijk niet automatisch zo dat als je met zijn 2-en bent ook direct het dubbele te besteden hebt.

Ik zou niet eens weten hoe duur of hoeveel geld anderen geven als ik in mijn eentje (of als stel) iets los geef. Dus nee, daar hou ik ook geen rekening mee.
Heb wel één jongen van de groep die gewoon nooit wat geeft, en hij krijgt wel altijd wat van anderen. Ik heb er na 5 jaar maar voor gekozen om dan ook maar niks meer te geven aan hem.. :')

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:10

Noppes schreef:

Toen ik vrijgezel was kocht ik ongeveer een kado van rond de 10-15 euro (soms wat duurder, afhankelijk van de relatie die je hebt met de relatie). Nu ik een gezin heb (ik, mijn man, zoontje) koop ik niet automatisch een kado van 20 of 30 euro. Het is natuurlijk niet automatisch zo dat als je met zijn 2-en bent ook direct het dubbele te besteden hebt.

Mijn vriend en ik zitten momenteel niet heel ruim, dus hebben we afgesproken dat hij cadeaus koopt voor zijn vrienden/familie en ik voor die van mij. We geven het dan wel weer samen. Ik vind dit een prima oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:18

Ik doe eigenlijk niet aan cadeau's, dat is in de loop der jaren bij iedereen gewoon afgeschaft, ideaal ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:19

Noppes schreef:

Neuh. Maar zijn mensen daar zo mee bezig dan? Ik hou echt niet bij of een cadeau 15 of 25 euro gekost heeft hoor, ik ben allang blij als het iets leuks is waar over nagedacht is. :j En met twee inkomens kan je nog steeds minder overhouden dan een goedverdienende alleenstaande.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:19

Heel lang geleden,toen ik nog aan daten deed,had ik een blind date met een man op het treinstation.Die wilde toen eten,wat ik dan moest betalen.Dat doe ik uit principe niet,want voor dat soort mannen moet je blijven betalen.Toen ben ik met hem naar een daklozenopvang van de Kerk gegaan,waar je gratis mocht eten. En toen vroeg hij ook nog om daar dan in te kunnen zonder eerst door de kerk te moeten!Nee dus. Zelf ben ik heel gelovig.Enfin,we hebben daar lekker gegeten en het was heel gezellig.Toen heb ik hem teruggebracht naar de trein en uitgezwaaid.Later wilde hij nog contact met mij en zelfs mee op reis,maar ik vond toch dat het niet zo klikte.

Amandavd

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:21

Wie zegt dat je het als stel breder hebt dan een persoon alleen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:22

anjali schreef:
Heel lang geleden,toen ik nog aan daten deed,had ik een blind date met een man op het treinstation.Die wilde toen eten,wat ik dan moest betalen.Dat doe ik uit principe niet,want voor dat soort mannen moet je blijven betalen.Toen ben ik met hem naar een daklozenopvang van de Kerk gegaan,waar je gratis mocht eten. En toen vroeg hij ook nog om daar dan in te kunnen zonder eerst door de kerk te moeten!Nee dus. Zelf ben ik heel gelovig.Enfin,we hebben daar lekker gegeten en het was heel gezellig.Toen heb ik hem teruggebracht naar de trein en uitgezwaaid.Later wilde hij nog contact met mij en zelfs mee op reis,maar ik vond toch dat het niet zo klikte.

Ik vind het vooral raar dat je met die kerel bij de daklozenopvang bent gaan eten :o . Als je een date hebt met een kerel en hij wil dat jij betaald en jij voelt daar niks voor zeg je hem toch dattie het mag bekijken? Daklozenopvang lijkt me voor daklozen en dat waren jullie niet lijkt me?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:23

Amandavd schreef:

En dan moet je als single persoon maar extra betalen omdat een stel dat niet kan? Ik ben als vrijgezel niet verantwoordelijk voor de inkomsten van een stel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:27

Amandavd schreef:

Als je zo gaat redeneren moet je alle kosten naar rato van inkomen gaan verdelen... Dat worden gezellige etentjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:31

Het ligt er ook wel een beetje aan toch? Ik bedoel, mijn vriend en ik hebben onze eigen vrienden en hoewel ik met liefde mee ga naar een verjaardag ga ik niet bijdragen aan een (duur) groepscadeau. Ik geef mijn vriend wel een tientje namens mij of neem een lekkere fles wijn mee ofzo, dat vind ik dan leuker. Zou dat ook eigenlijk niet van mijn vriend verwachten.. Zelfs voor mijn moeder koop ik samen met mijn zusje een gezamenlijk cadeau en koop ik dan met mijn vriend apart nog iets kleins. Verwacht echt niet van hem dat hij zo veel investeert in een cadeau voor mijn moeder. Maar wij zijn bezig met samenwonen en wonen dus nog niet bij elkaar en zijn ook nog niet zo heel lang bij elkaar wat dat betreft dus misschien maakt dat een verschil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:35

secricible schreef:
anjali schreef:

Ik vind het vooral raar dat je met die kerel bij de daklozenopvang bent gaan eten :o . Als je een date hebt met een kerel en hij wil dat jij betaald en jij voelt daar niks voor zeg je hem toch dattie het mag bekijken? Daklozenopvang lijkt me voor daklozen en dat waren jullie niet lijkt me?

nee,maar ik wel een bijdrage daar gegeven voor het eten hoor.Maar dat is dan voor de Kerk waar ik zelf bij ben,aan betaal en toen ook vrijwilligerswerk voor deed. En die opvang is er voor iedereen,ook voor mensen die niet dakloos zijn maar andere problemen hebben.Of zomaar gezelligheid willen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:36

Ik vind groepscadeaus überhaupt al zo'n heisa, daar begin ik liever niet aan. Daarnaast vind ik het dan fijner als iedereen vantevoren even iets overmaakt (wat ze er dan zelf ook maar aan uit willen geven) en dat er dan pas een cadeau gekocht wordt. Ja sommige mensen geven dan 5 euro en anderen 15, maar dan wordt het in elk geval voor niemand een te dure aangelegenheid.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:42

Winged schreef:
Amandavd schreef:

En dan moet je als single persoon maar extra betalen omdat een stel dat niet kan? Ik ben als vrijgezel niet verantwoordelijk voor de inkomsten van een stel ;)

Dat zeg ik niet. Maar andersom geldt het precies zo. Waarom zou jij als stel meer moeten betalen omdat iemand anders alleen is? Daar ben jij als stel ook niet verantwoordelijk voor.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:44

Amandavd schreef:
Dat zeg ik niet. Maar andersom geldt het precies zo. Waarom zou jij als stel meer moeten betalen omdat iemand anders alleen is? Daar ben jij als stel ook niet verantwoordelijk voor.

Omdat je meestal als twee ook twee inkomens hebt. En je bent een individu toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:45

Diezelfde klant waar ik het eerder over had mag overigens ook niet meer in de Etos komen. Als ze een feestje had ging ze daar nl haar volledige make-up doen, zonder verder iets te kopen :')

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:46

Niniane schreef:
Rongyos schreef:
- Met 20 man in een fijn restaurant eten (hele avond daar geweest) en dan €5,-fooi neerleggen..... sorry dat gaat er bij mij niet in. Geef dan helemaal geen fooi. (Overigens is het in sommige landen zoals bv Japan juist een belediging om fooi te geven).
- Vliegen vanaf Weeze met 4 personen omdat 'het goedkoper is dan Eindhoven' (waar we dus wonen); roteind rijden, rottige vluchttijden en er dan daar in Weeze achterkomen dat dezelfde bestemming vanaf Eindhoven €10,- pp duurder is, maar wel betere tijden. (Ik en een vriendin hadden toen echt een nog groter ochtendhumeur :-)) Ik laat NOOOIT meer iemand anders een vlucht voor mij boeken...
-Op een festival geeft iedereen wel eens een rondje en 1 persoon nooit; maar bij rondjes van de anderen wel dure drankjes bestellen...
- Een vriendin van mij had het volgende; ' Ga je gezellig mee naar een optreden van artiest X in Ziggo? We hebben nl. een kaartje over'. 'Gezellig, niet helemaal mijn smaak, maar avondje uit is altijd leuk'. En dan aan het eind van de avond; 'Oja, wil je het kaartje nog wel even terugbetalen, was €75,-'. Slik.... dat gebeurt haar dus ook niet meer. Zelf ben ik hier dus altijd superduidelijk over als ik eens een kaartje ofzo over heb; wil geen gedoe achteraf.
- Met schoonfamilie uit eten; aan het einde de rekening niet door 12 delen, makkelijkste toch? Maar echt per gerecht en drankje gaan tellen wie wat heeft gehad. Prima..... maar hoeft niet van mij als iedereen vergelijkbaar heeft gegeten en gedronken en het leuk was.
-Klanten die moeilijk doen over 3 cent afrondingsverschil op een factuur van 10K.....

Dat vliegen vanuit Weeze omdat het dan goedkoper zou zijn is ook niet snugger, aangezien je waarschijnlijk gewoon voor benzine heen en terug moet betalen.

Nou, vooral de opmerking vooraf; 'geen vluchten vanuit Eindhoven naar ide bestemming' door diegene die boekte voor ons, was voor mij achteraf echt the limit. Die benzine maakte me nog niet eens zoveel uit; zuinige auto, met 4 man gezellig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:47

Winged schreef:
Amandavd schreef:

Omdat je meestal als twee ook twee inkomens hebt. En je bent een individu toch?

Maar die 2 inkomens hoeft niet meer te zijn als het inkomen van 1 persoon. Dus omdat je met twee man bent moet je maar meer kunnen betalen?

Dat ligt er maar net aan wat je afgesproken hebt denk ik. Wij doen meestal als stel een cadeau geven. Wat de waarde van dat cadeau is heeft niks te maken met of wij alleen zijn of met twee.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:49

Amandavd schreef:

Ik vind het meestal logisch om per persoon te rekenen en niet per gezin. Dan betaalt een stel inderdaad meer.