Wat gek dat toen mijn man voor zijn werk een week naar Zweden en Japan moest toen onze dochter 3 en 6 maanden oud was er niemand ook maar iets van vond, maar als een moeder een week weg moet/gaat is het fout??
Dit is een topic met voornaamlijk gelijkgestemden. Mensen die hechting, borstvoeding enzovoort belangrijk vinden. Als jij een week bij je kind van 5,5 maand weg gaat ga je alle principes van NO, OO, AP voorbij.
In mijn reactie op Facebook heb ik haar niet veroordeeld ik heb niet gezegd dat ik mezelf beter vind of iets dergelijks. Ik heb alleen aantoonbare feiten opgenoemd.
dromertje2
Geplaatst: 24-08-17 09:15
Dus zeg je eigenlijk dat andersdenkende hechting niet belangrijk vinden?
Als je op dezelfde toon op Facebook hebt geschreven als hier?
Daarbij, is er nog iets als afkolven of poedermelk, een papa waar het kind evengoed aan gehecht is.t is niet dat ze haar baby gaat afzetten bij een ckg ofzo en er niet meer naar om ziet.
Maar dit is een mooi voorbeeld dat men zelf heel veroordelend is maar tegelijkertijd zelf roept dat men vaak wordt veroordeeld op het natuurlijk opvoeden.
litilaura
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-17 09:19
Dat zeg ik niet, ik zeg wel dat wanneer je een week bij je baby weggaat dat niet goed is voor de hechting.
En lautje als je je ergert om het in jou woorden te zeggen aan 'een bepaald soort moeder' wat doe je dan in dit topic. Dit is net zoiets als wanneer je met een enorme kinderwens in het bewust kinderlozen topic gaat spuien. Iedereen is welkom in dit topic en andere meningen ook maar de enige die hier veroordeeld ben jij via Facebook.
Uw reactie hier was toch ook heel veroordelend litilaura.
_lautje_
Geplaatst: 24-08-17 09:36
Dat slaat wellicht niet op natuurlijk ouderschap en bepaalde onderdelen daarvan die ik welzeker interessant vindt (zoals veel natuur, open end speelgoed, etc) , maar meer op de houding van bepaalde mensen. Een houding die jij zeer goed tentoonspreid.
Waarom zou je zoiets opschrijven als dit zijn de feiten want het is niet goed als je een week weggaat bij je baby. Waarom doe je dat?? Het is zooo belerend en het voegt niks toe. Maar je reactie hier toe je hierover begon zegt al heel veel. Dat was namelijk ultiem veroordelend.
En nogmaals mijn vraag is het niet erg als de vader weggaat voor een week?
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 24-08-17 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Vjestagirl
Geplaatst: 24-08-17 09:37
Alsof haar kind hier trauma's aan overhoudt. Alsof het minder van haar zal houden als het 35 is. Als dit de vader was die een week naar een congresgong kraaide er geen haan naar.
Dat kind gaat dit volledig vergeten. Niemand heeft herinneringen aan die periode, alles wat je dénkt te weten heb je zelf gefabriceerd in je brein.
Het zou mijn keuze ook niet zijn, maar good for her dat ze haar eigen keuzes durft te maken en zich niet laat leiden door wat een ander vindt dat zij moet doen.
pmarena
Geplaatst: 24-08-17 09:42
Wat is nou weer het probleem eigenlijk
LL heeft i.m.o. net zoveel goed recht om het tenenkrommend te vinden als dat die moeder het goed recht heeft om een weekje voor zichzelf te kiezen. Er van uitgaande dat die kleine zonder al teveel shock-effect achtergelaten wordt.
Ik vind het weer een beetje pot-en-ketel hoor, iemand veroordelen omdat die zou veroordelen, vermoeiend gedoe
dromertje2
Geplaatst: 24-08-17 09:44
Inderdaad, ieder zijn manier. De 1 is niet perse beter als de ander en er is ook nog iets als grijs, niet alles is zwart/wit. Maar dat veroordelen hoeft echt niet. Je kan bv gerust zeggen dat je dit persoonlijl zelf niet zou doen. Kom je dan met die "feiten" aan, is dat belerend en veroordelend. Want jij vind dat feiten die bij jou opvoedingsstijl past. Een ander houd dan weer andere feiten aan.
Pmarena: als je zelf niet veroordeeld wilt worden op je natuurlijke opvoeding, waarom dat zelf dan doen bij een ander?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-08-17 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 24-08-17 09:44
Stille meelezer maar ik ben toch echt érg benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing over dat 'niet goed hechten' wanneer je een weekje er tussenuit gaat. Hoe moet je dat dan doen als je onverwacht in het ziekenhuis opgenomen wordt
Vind bepaalde aspecten van het natuurlijk ouderschap mooi en soms ook vanzelfsprekend, maar sommige 'natuurlijk ouderschaps mensen' zijn blijkbaar net zo banketstaaf bezig als 'gewone' ouders wat dat aangaat maakt het dus helemaal niks uit hoe je opvoedt
litilaura
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-17 09:48
@ vjestagirl ja een baby loopt hier schade van op er zijn studies geweest die aantonen dat de stresshormonen van een baby omhoog gaan wanneer de moeder de kamer uitloopt. Wat denk je dat het met het stresniveau doet wanneer de moeder een week weg gaat? De baby gaat op standje overleven waardoor emotionele groei er even niet in zit. Dit is ook de leeftijd waarop je kiekeboe met je kindje speelt om hem te leren dat wanneer je weg gaat je ook weer terug komt. Maar bij kiekeboe gaat het om een paar seconden dat je 'weg' bent wat moet een baby leren van een week weg gaan?
dromertje2
Geplaatst: 24-08-17 09:50
Dus mijn kind heeft een slechte hechting en schade opgelopen want hij is op juist 6 maanden naar de creche gegaan?
Er is nog een verschil in dat het stresshormoon omhoog gaat en effectieve schade maakt.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-08-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Nee want de eenkennigheidsfase ligt tussen de 4-6 maanden een goed gehecht kind zal het geen probleem vinden omdat het weet dat je toch weer terug komt.
Vjestagirl
Geplaatst: 24-08-17 09:53
En ook dat vergeten ze. Serieus, als papa een week naar een conferentie was gegaan had iedereen dit doodnormaal gevonden. Sterker nog: als papa een week met zijn vader naar Portugal was gegaan dan had iedereen het sneu gevonden voor mama, maar dan had niemand stil gestaan bij de baby.
Dat kind heeft ook een vader. Dat is ook een ouder waaraan het gehecht is. Een ouder waar het een band mee heeft, waar het zich veilig bij kan voelen. Afgezien van dat ik het belachelijk vind dat het nog steeds normaal is dat moeders altijd als primaire ouder gezien wordt, vind ik het ook ronduit beledigend naar de vader die keer op keer domweg buiten spel gezet wordt. Want hij is niet goed genoeg...
_lautje_
Geplaatst: 24-08-17 09:54
Liti: wellicht daalt het stressniveau ook wel weer. Je doet nu een aanname die je wetenschappelijk niet kan onderbouwen. Want wellicht daalt het stresshormoon al door aanwezigheid van papa en is er dus niks aan de hand. Want met een dergelijke redenering kan moeders ook niet gaan werken.
dromertje2
Geplaatst: 24-08-17 09:58
litilaura schreef:
Nee want de eenkennigheidsfase ligt tussen de 4-6 maanden een goed gehecht kind zal het geen probleem vinden omdat het weet dat je toch weer terug komt.
Het kind in het artikel is 5.5 maand, bijna 6 maand. Dan kan het weekje geen kwaad toch? Want het weet dat mama terug komt?
Anoniem
Geplaatst: 24-08-17 09:58
litilaura schreef:
Goh. Ik maar denken dat die fase een paar keer terug komt. En wat een kind leert als z'n moeder weg is? Dat ie ook nog een vader heeft. Ook tussen de 4 en 6 maanden.
Kijk, sowieso is het natuurlijk absoluut niet AP / OO en weet ik welke afkortingen er nog zijn, want volgens de "regels van de wet" van die stromingen moet je zowat 24/7/365 aan je (kleine) kind vastgeplakt zitten want anders doe je het tekort.
Je ziet dan veel dat moeders als ware martelaars er zowat aan onderdoor gaan om het maar "goed" te doen.
Maar als iemand een topic opent over Natuurlijk ouderschap is het toch niet zo gek dat diegene er van schrikt dat een moeder van een baby zonde moeite een week er tussenuit piept om in een modderbad te gaan zitten zo ver weg dat ze nooit snel thuis kan zijn als kleine haar nodig heeft, en ze met geen woord rept over in welke omstandigheden de baby achter blijft?
Ik ga er ook vanuit dat baby vast wel vaker (halve) dagjes door een ander verzorgd wordt en nu ook al niet 24/7 bij moeder is en dus niet ineens koud ergens gedumpt wordt... maar dat is ook maar giswerk want er zijn vast ook moeders die wel zo makkelijk denken.
Die gevoelens van LL mogen er gewoon zijn en al helemaal in een topic met deze titel
Je kunt er toch vanuit gaan dat die baby goed verzorgd achter blijft, dat spreekt toch volledig voor zich? Ze zal het heus niet in een box zetten met een weekvoorraad aan poedermelk, een waterkoker en een pak soepstengels, met de mededeling 'succes'
Ik vermoed dat hier goed de baby ook verzorgd wordt, in haar ogen het nooit goed is want de moeder is er niet. Dat er nog zoiets als een vader is of een ander hechtingsfiguur, zal niet veel uitmaken.
_lautje_
Geplaatst: 24-08-17 10:26
Zoals eerder gezegd er is ook een vader en niemand die er raar van opkijkt als die weg is voor een week.
Of je moet stellen dat een kind zich meer hecht aan de moeder dan aan een vader...
Hier gaat manlief in de eerste periode ook niet langer dan een dag weg hoor, en een week zouden we nu nog steeds niet doen (kleine is net één). Nu is de kleine hier ook duidelijk meer aan vader dan aan moeder gehecht, want die ziet 'ie de hele dag en moeder drie dagen in de week maar een halve dag (en de rest van de week de hele dag).
dromertje2
Geplaatst: 24-08-17 10:30
Dat heb ik ook al gehoord, dat een baby de eerste tijd geen vader nodig heeft
Vjestagirl
Geplaatst: 24-08-17 10:31
Mijn vader is de eerste 6 maanden van mijn leven alleen maar in het weekend thuis geweest, voor de rest zat hij in Londen. En ik heb een prima band met hem, helemaal niets mis mee.