Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:16

Ik heb het hele topic doorgelezen, heftige ervaringen voor sommigen hier...

Ik kwam vanmorgen op het station (reis ook dagelijks met de trein) en zag de tekst ook op de borden staat :( niet op mijn traject, maar het deed me wel iets...

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:19

Hele heftige docu om te zien, maar ook mooi om het van deze kant belicht te zien. Ik heb heel veel respect voor haar dochters en haar vriend hoe zij hiermee omgingen. In het begin zat ik wel met de vraag waarom haar dochters haar niet hebben gewezen op een andere manier van zelfdoding in plaats van te springen, zodat er minder mensen trauma van de sprong zouden overhouden. Verder in de docu hoor je dat ze Herman Brood als grote voorbeeld zag en hem bijna aanbad omdat hij wél durfde te springen. Lijkt me een ontzettend moeilijke situatie, ben er ook redelijk van ontdaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:27

Gelukkig nog nooit mee gemaakt, wel cliënt gehad die regelmatig thuis werd gebracht omdat ze van het spoor was geplukt.
Nu ik het opschrijf denk ik, wat gek dat we haar nooit op een gesloten afdeling op hebben laten nemen.

Het is denk ik, geen egoisme, maar iemand die of ziek is of die een impulsieve daad heeft begaan ( ik denk dat iedereen wel eens zo'n moment heeft gehad dat ie denkt: als ik nu spring is alles voorbij. De een springt echt, de ander heeft nog een stemmetje wat hem tegenhoudt )
Of iemand bij wie het al heel lang donker is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:49

Ik ben eigenlijk eens benieuwd, enkele jaren geleden zijn ze in enkele stations gestart met een proefproject van blauwe lampen. Het idee erachter was dat die blauwe lampen mensen tot inkeer zouden moeten brengen. Het zijn vaak alleen zo'n lugubere dingen dat je waarschijnlijk geen resultaten zal horen in de krant

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:50

Egoïsme (uit het Lat.: ego = ik), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap waarbij iemand streeft naar eigen voordeel en geluk met verwaarlozing van de belangen en het geluk van anderen.

Heel eerlijk is het dus best egoïstisch.
Al zullen er echt wel mensen zijn die juist het niet meer tot last zijn van anderen laten meewegen.
Maar buiten dat iets egoïstisch is kan het nog wel begrijpelijk zijn.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:51

Mijn achterneef (toen jongvolwassen)heeft lang geleden op deze wijze een einde gemaakt aan zijn leven.
Hij was enig kind en had die avond ruzie met zijn ouders.
Hij is opgestaan en weggegaan met de woorden:"Stik er maar in, ik krijg jullie wel!"
Hij heeft het huis verlaten (ze woonden niet ver van de spoorlijn) en ongeveer een half uur tot een uur later hoorden zijn ouders de trein toeteren en remmen....De vader zei direct dat het om *piep* zou gaan, hij had helaas gelijk.
Hij heeft zijn ouders inderdaad gekregen, ze zijn er nooit overheen gekomen en hebben het verdriet altijd met zich meegedragen. Het schuldgevoel...
De vader leeft nog en zie ik af en toe, altijd als ik hem zie moet ik aan deze toestand denken en kan ik me niet voorstellen hoe hij al die jaren met dit verdriet en gemis door is gekomen. Verschrikkelijk!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:04

Je kind zal t maar doen ;( toch zou ik denken dat er meer aan de hand was, als je vader meteen denkt dat jij t bent die voor die trein springt. Maakt het niet minder erg natuurlijk, dat is toch wel een van je grootste nachtmerries als ouder.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 16:48

De jongen in kwestie had al lange tijd wat gedragsproblemen/afwijkingen, klopt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:02

Needje schreef:
Egoïsme (uit het Lat.: ego = ik), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap waarbij iemand streeft naar eigen voordeel en geluk met verwaarlozing van de belangen en het geluk van anderen.

Al zullen er echt wel mensen zijn die juist het niet meer tot last zijn van anderen laten meewegen.

Dan ga je er van uit dat geluk de drijfveer is, ik denk dat de enige drijfveer is: het stoppen van de pijn, de duisternis, de zwarte gedachten. Als je dat een voordeel wil noemen.
Bovendien denk ik dat, tenzij iemand boos is en op wraak uit is, erg verwrongen, ziekelijke gedachtengang imo, de ander totaal buiten beeld is. Dus totaal niet bezig is met geluk of belangen van anderen.

@The_cat, kun je uitleggen wat het feitelijke nut van die lampen is, dus wat doet het?

Citaat:
Ik ben eigenlijk eens benieuwd, enkele jaren geleden zijn ze in enkele stations gestart met een proefproject van blauwe lampen. Het idee erachter was dat die blauwe lampen mensen tot inkeer zouden moeten brengen. Het zijn vaak alleen zo'n lugubere dingen dat je waarschijnlijk geen resultaten zal horen in de krant
Meld dit bericht

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:04

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:06

Wat ik ook heel luguber vond in die docu was dat er ee vrouw op de fiets fietste en een meter naast haar een springer terecht kwam, ze heeft daar echt veel last van gehad. Vreselijk.
Ik kon de docu compleet begrijpen, ik heb geen enkel moment gedacht; laat die moeder het niet doen. De manier waarop zoiets heeft moeten gaan is verschrikkelijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:10

bruintje123 schreef:
https://www.nrc.nl/nieuws/2010/04/20/bl ... 2-a1008010

Volgens de Japanners en het blauwe licht.

Daar ben je als nabestaanden helemaal de Sjaak, zie laatste alinea.

Jammer dat het blauwe licht niet helpt.
Moet zeggen dat de druk die op de japanese bevolking ligt enorm hoog is, ben eens een vrouw tegengekomen op reis, ze heeft er over verteld, maar ik vermoed dat het land kolossaal lijdt aan burnout verschijnselen.

....triest voor nabestaanden.....

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 21:39

Laura82 schreef:
Je kind zal t maar doen ;( toch zou ik denken dat er meer aan de hand was, als je vader meteen denkt dat jij t bent die voor die trein springt. Maakt het niet minder erg natuurlijk, dat is toch wel een van je grootste nachtmerries als ouder.

Helaas kunnen pubers/jong volwassenen in the heat of the moment beslissen om dit soort dingen te doen. Er hoeft niet altijd wat mee te spelen. Komt doordat het brein nog niet volledig ontwikkeld is.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:24

@Nanne, maar kom je dan zo snel op het idee om jezelf voor de trein te gooien?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:48

Ik bedoelde niet eens zozeer dat ik denk dat iemand dat niet kan beslissen, maar meer dat de vader meteen dacht dat het zijn zoon was. Ik denk/hoop dat ik dat als ouder toch niet zou verwachten.

Dat pubers iets dergelijks kunnen beslissen wist ik al wel, heel lang geleden alweer zijn hier 2 jongens gesprongen, die waren benieuwd hoe het zou voelen. Heeft vast wel meer gespeeld, maar het groepje waar ze mee optrekken was heel erg met dat soort dingen bezig, wat gebeurt er als...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 08:33

A3a1 schreef:
Needje schreef:

Dan ga je er van uit dat geluk de drijfveer is, ik denk dat de enige drijfveer is: het stoppen van de pijn, de duisternis, de zwarte gedachten. Als je dat een voordeel wil noemen.
Bovendien denk ik dat, tenzij iemand boos is en op wraak uit is, erg verwrongen, ziekelijke gedachtengang imo, de ander totaal buiten beeld is. Dus totaal niet bezig is met geluk of belangen van anderen.

Egoïstisch dus...
Ze willen alleen van hun pijn af en denken daarbij niet aan anderen.
Zeg nergens dat ik het ze kwalijk neem. Maar het gaat mij om de struggles die mensen hebben met het woord egoïstisch.
Geluk is ook een breed begrip. Als je geen pijn meer hebt is dat toch "geluk"?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:00

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:23

Doku Moeders springen niet van een flat is inderdaad héél indringend en mooi gemaakt.

Los daar van kreeg van de week deze mail van een modje na aanleiding van een van mijn reacties.

En veel terug te hebben gelezen kan ik me achteráf heel goed voorstellen dat deze vriendelijke maar terechte reactie kwam. :o

Eerlijk gezegd had ik me ook niet kunnen voorstellen dat mijn trein- trauma zoveel zou los maken.......maar wél heel mooi ( dat heb ik al vaker gezegd ) hoe zwaar het onderwerp ook is.
Wat het in mijn ogen "mooi "maakt zijn de worstelingen de verhalen/ervaringen die hier verteld worden, en de manier waarop daar op wordt gereageerd.
_/-\o_
Dat verdiend gewoon een hoop respect én is mogelijk nog een helpende hand ook.

Dus goed werk mods!! en aan ieder ga vooral zo door :j
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 10-02-17 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:27

Just saying, je mag geen pbs openbaar zetten op bokt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:29

Ladybird schreef:
Just saying, je mag geen pbs openbaar zetten op bokt

Sorry, verwijderd.
Dankjewel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:44

Als het iets is wat te maken heeft met berichten in dit topic, zou het dan niet handig zijn als betreffende Mod zelf een mededeling in het topic zet?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:49

Het is goed zo.
Ik denk dat de mensen die het betreft weten waar ik op doel.
Voor MIJN gevoel moest ik het gewoon even gezegd hebben.......algemeen.
Laten we vooral weer "gewoon "doorgaan waar we gebleven waren, dat is véél belangrijker dan mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:53

Ik zit inmiddels de hele week op een werkplek die uitzicht heeft op een spoorwegovergang. Ik zie mensen echt rare dingen doen....... Een van mijn collega's zei gisteren ook, zoooo we konden bijna de ramen lappen zeg! Tja een groffe opmerking wel, maar wij schrikken een paar keer per dag flink.......

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:58

Anoniem schreef:
Ik zit inmiddels de hele week op een werkplek die uitzicht heeft op een spoorwegovergang. Ik zie mensen echt rare dingen doen....... Een van mijn collega's zei gisteren ook, zoooo we konden bijna de ramen lappen zeg! Tja een groffe opmerking wel, maar wij schrikken een paar keer per dag flink.......

Breek me de bek niet open -_- Soms vraag ik me af of mensen hun verstand verliezen bij een spoor. Overlaatst had onze trein vertraging, en het was nipt voor sommige mensen hun aansluiting. Onze trein komt binnen spoor 4 en de andere stond op spoor 1. Een vrouw besloot dat het sneller ging als ze gewoon van spoor 4 naar spoor 1 zou lopen over de sporen, in plaats van de trap te nemen 8)7

Of vanuit onze toren zien we uit op Brussel-Noord. De idioten die je dan soms ziet lopen naast de sporen. Omdat het blijkbaar sneller is om in schaerbeek te zijn als je gewoon naast het spoor loopt dan als je de trap neemt 8)7

xHereIsAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:05

Net even de docu gekeken Moeders springen niet van flats..
pff, wat ongelofelijk heftig. ;(