Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:43

Brainless schreef:
janderegelaa schreef:
TS haar vriend heeft al meer bekeuringen gehad en FM had hem in ieder geval gewaarschuwd dat hij de trajectcontrole inreed. Met gegarandeerd een bekeuring, óók zonder staande houding.

Met FM hoef je in ieder geval alleen nog maar scherp te zijn op wat er achter je gebeurd. Overigens let ik altijd wel op hoever ik over een snelheid heenga op de snelweg. In principe niet meer dan 20 km ivm registratie ;)

Hij reed geen traject controle in.
De politie heeft hem van de weg getrokken omdat hij veel te hard reed.

Met FM moet je ook voor je kijken hoor.
Je weet nl nooit wat er gebeurd en alles kan ineens vol op de rem gaan.

Ik rijd max 5 te hard en alleen als dat kan (bv 's nacht hier op de snelweg; dan kom ik letterlijk niemand tegen).

Dat stukje 100 op de A12 bij Utrecht is trajectcontrole, ik rij daar bijna iedere dag. Met dat je alleen maar scherp hoeft te zijn met wat er achter je gebeurd bedoel ik politie mee. Van voren krijg je een waarschuwing.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:52

lieveli schreef:
Jaaaa want de huizen liggen voor het oprapen. :')

Bij www.mooiland.nl hebben ze altijd betaalbare woningen te huur, per direct.
Anders zou ik vragen of ik bij goede vrienden kan wonen, of hem zeggen dat ie op moet hoepelen met zijn idiote gedrag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:56

_San87_ schreef:
Ga uit van 2 maanden rijbewijs kwijt en een boete van 1000 euro en het kan eigenlijk alleen maar meevallen.

Wat poedersuiker zeg. Je vriend is nu bij zijn ouders?

gezien z'n verleden met bekeuringen kan het ook nog wel eens tegenvallen.
als hij een gewoonte heeft van meer dan 30 km te hard, maar nog nooit meer dan 50 te hard..
dan kan het prima zijn dat de officier van justitie niet meer zo welwillend is.. die boetes boven de 30 zijn namelijk ook al schikkingen.

nu las ik ergens, maar dat is geen strafblad.. echter, boven de 30 kilometer te hard > forse snelheidsovertreding> officier van justitie. dit wordt wel geregistreerd op een strafblad en heet justitiële documentatie. Na twee jaar na de laatste 'veroordeling' wordt dat vernietigd. De aanvaarding van een geldboete is hetzelfde als een veroordeling.

Er wordt naar dit strafblad gekeken als er een boete door de officier van justitie moet worden opgelegd of een beslissing omtrent het rijbewijs moet worden genomen. Hoe groter de optelsom, zelfs zonder de 50 kilometer eerder te hebben overschreden, hoe groter de kans op nare verassingen wordt.

BigOne

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:26

Er zit nog wel verschil tussen geflitst worden of staande gehouden worden voor een snelheidsovertreding, bij een flitser kan men namelijk nooit bewijzen dat diegene die de auto op naam heeft ook daadwerkelijk reed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:29

Ts, heb je ondertussen al een goed gesprek met hem gehad? Ben benieuwd hoe hij er een paar dagen later over denkt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:34

bigone schreef:
Er zit nog wel verschil tussen geflitst worden of staande gehouden worden voor een snelheidsovertreding, bij een flitser kan men namelijk nooit bewijzen dat diegene die de auto op naam heeft ook daadwerkelijk reed.

je krijgt een bestuurdersverklaring thuis bij meer dan 30 kilometer te hard en eventueel een oproep tot verhoor.. onder de 30 kilometer ben je als houder van de auto gewoon verantwoordelijk, omdat het daarboven een strafblad gebeuren wordt, kun je dus een bestuurdersverklaring laten afleggen door diegene die gereden heeft, of op het bureau gaan verklaren dat je niet reed.

je hebt wel rechten als verdachten (het gaat immers niet meer om een gewone verkeersovertreding), zoals bijvoorbeeld rechtsbijstand het recht om gehoord te worden zodat je kunt aantonen of aannemelijk kunt maken dat je zelf niet reed.

http://www.flitsservice.nl/juridisch/ht ... 0_main.php

verderop op die pagina

Citaat:
Hoe nu verder? De 10 dagen termijn

Meestal duurt het zo’n 3 dagen voordat jouw rijbewijs op het parket is aangekomen. Daar aangekomen komt het te liggen bij de afdeling strafgriffie. Op de papieren die je hebt ontvangen bij de invordering staat een telefoonnummer van deze afdeling. Vanaf dag 3 kun je bellen met dit nummer en vragen of de Officier van Justitie al een beslissing heeft genomen over jouw rijbewijs. Houd alle papieren bij de hand, want er zal je om zaaknummers e.d. gevraagd worden. Wij raden je aan elke dag te bellen vanaf dag 3 totdat er een beslissing is genomen. Houd een lijst bij van de namen van iedereen die je spreekt, op welke datum dit was, en ongeveer hoe laat. Dit kan op een later tijdstip goed van pas komen. Bij het OM zijn ze nogal eens vergeetachtig.
Indien de Officier van Justitie wel binnen deze 10 dagen een beslissing neemt, kan hij tot het volgende besluiten;

1) Je rijbewijs blijft ingevorderd tot aan de zitting.
2) Je rijbewijs wordt terug gegeven tot aan de zitting.
3) Je rijbewijs wordt terug gegeven en u kunt een transactie voorstel tegemoet zien.
4) Je rijbewijs wordt terug gegeven, verdere strafvervolging wordt gestaakt.
Voor overtredingen van 50 t/m 69 km/u te hard waarbij er géén sprake is van een geregistreerde snelheidsovertreding in de laatste 5 jaar, bestaat er een redelijke kans dat de Officier van Justitie besluit tot optie 2, teruggave van je rijbewijs tot aan de zitting. Let wel, dit is geen garantie! Het staat de Officier van Justitie vrij een andere keuze te maken.

optie 3 en 4 zijn de mazzel categoriën.. drie is dus eigenlijk hetzelfde als een 30-50 overtreding behalve dat je je rijbewijs een paar dagen kwijt was.. optie 4. dan zijn er fouten in de procesgang gemaakt. 2 geld dus als je niet of nauwelijks verder met een schikkingsvoorstel te maken hebt gehad.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-12-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:44

De gevaarlijkste lui vind ik die niet meestromen met de rest van de weggebruikers. Ik rijd op een 130 km weg 130 , knald er opeens een auto met 100 km vlak voor mij. Ik kon niet naar links vanwege een auto, niet remmen vanwege auto achter mij dus ik moest naar rechts en rechts inhalen. Het was een 5 baans weg en ik reed op de middelste baan. Levensgevaarlijke situatie. Je moet opletten als je van baan wisselt en meedenken met je mede weggebruikers. Doe je dit niet ontstaan er dodelijke situaties. Liever te hard en goed meedraaien met het verkeer dan te langzaam.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:03

Of van die mensen die gas geven als ze zien dat je aan het inhalen bent en hun er dan ineens achter komen dat ze bijvoorbeeld 110 rijden waar je 130 mag.
Dan komt er dus ineens weer een rechts naast je rijden waardoor je niet terug kan naar je baan.

Of ze geven gas om jou in te halen, en als ze voor je rijden zakt de snelheid ineens 20 km/h..

En zo kunnen we natuurlijk nog wel een par zaken noemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:08

lifaya schreef:
De gevaarlijkste lui vind ik die niet meestromen met de rest van de weggebruikers. Ik rijd op een 130 km weg 130 , knald er opeens een auto met 100 km vlak voor mij. Ik kon niet naar links vanwege een auto, niet remmen vanwege auto achter mij dus ik moest naar rechts en rechts inhalen. Het was een 5 baans weg en ik reed op de middelste baan. Levensgevaarlijke situatie. Je moet opletten als je van baan wisselt en meedenken met je mede weggebruikers. Doe je dit niet ontstaan er dodelijke situaties. Liever te hard en goed meedraaien met het verkeer dan te langzaam.

Liever gewoon netjes met voldoende afstand in de stroom die zich aan de max houdt en bij de omstandigheden aanpast.

Als die stroom te hard rijdt, tja pech gehad stroom.
Liever wat onder max snelheid dan er boven. Hoe je dat ook wendt of keert is dit net als de zwaartekracht. Kan je tegen zijn maar is toch echt zoals het is.

Rijdt eens wat langzamer dan het maximum; dan passen er meer autos op de weg en is het
risico lager :)*

Ondertussen nog steeds niemand uitgerekend hoeveel meer schade een auto met 180 kan veroorzaken dan een Claymore mijn en wel een mening over minder risico van te hard 8)7
Geen wonder dat er zo makkelijk te snel gereden wordt |o
en maar mauwen over anderen.... :roll:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:18

Huertecilla, antwoord op je rekenkundige vraag = Ontzettend veel hele kleine stukkies waar geen auto en zeker geen mens onbeschadigd uit zal stappen maar helaas hebben sommigen dat nog steeds niet door, die voelen zich onoverwinnelijk. De petjes/boomklevers/polderjochies of slipdeskundigen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:21

Zelfs in de file gebeuren ongelukken en dat heeft dan niets met de maximum snelheid te maken ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:40

Interessante discussie. Ik heb er niet echt een oordeel over. Vind het gevaarlijk (dat is autorijden sowieso al) maar doe het zelf te vaak om een ander daarvoor te veroordelen. Ik zit veel in de auto voor mijn werk en rij wel eens 20 of heel soms 30 km/u harder dan maximaal toegestaan. Als je dan ineens van een 130 naar een 100 gebied gaat (en soms varieert dat per kilometer, om gek van te worden! En verwarrend) rijd je dus een moment 50+ km te hard. Wil niet zeggen dat ik dit regelmatig doe hoor, maar soms wil je gewoon even door na een hele dag in de auto, of let je gewoon niet op je snelheid. Ik rijd overigens *AFKLOPPEEEENNN* nooit boetes. Wat wel een teken is dat het niet veel voorkomt. Al vind ik het zelf al best vaak. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen; voor 11 boetes in een jaar moet je echt je stinkende best doen! Dan gaat het écht écht niet over incidenten of even niet opletten. Dan rij je structureel als een idioot (of weet je heel lang niet dat er ergens trajectcontrole is :p)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:48

Zag ergens iemand die zei dat hij het 100 bord gemist zou kunnen hebben. Maar volgens mij zit er op elk hectometerpaaltje een 100 bordje :) altijd handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:49

Keet schreef:
Zag ergens iemand die zei dat hij het 100 bord gemist zou kunnen hebben. Maar volgens mij zit er op elk hectometerpaaltje een 100 bordje :) altijd handig

Ik kan me wel voorstellen dat je niet op die bordjes kijkt als je er niet vanuit gaat dat de max snelheid veranderd is.. Maar een vitaal onderdeel van autorijden is imo toch wel dat je de borden goed in de gaten houdt en het dus niet laat gebeuren dat je met 130 door een 100-zone knalt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:51

IHN schreef:
dan vind ik toch echt het systeem in DL beter...boetes zijn niet zo gigantisch hoog, en voor kleine overtredingen betaal je maar een tientje ofzo..
maar vanaf 20 km per uur krijg je 1 punt, en gaan de boetes fors omhoog (nog niks vergeleken bij Nederland).
Bij 40 km per uur te hard krijg je 2 punten en kan je je rijbewijs een maand inleveren...

bij 8 punten in totaal ben je je rijbewijs minimaal 6 maanden kwijt en misschien wel definitief (hangt vd idiotentest af...psychologische test om te kijken of je wel geschikt bent om auto te rijden).

De boetes vallen hier inderdaad alles mee, voor parkeren krijg je bij ons vijf euro, dan kun je het risico nog een keer nemen.
Mijn man rijdt ook nog wel eens te hard. Heeft net vorige maand zijn rijbewijs in kunnen leveren, omdat hij twee keer binnen een jaar meer dan 30 km te hard reed. Boete was 'maar' 125 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:54

Huertecilla schreef:
lifaya schreef:

Liever gewoon netjes met voldoende afstand in de stroom die zich aan de max houdt en bij de omstandigheden aanpast.

Als die stroom te hard rijdt, tja pech gehad stroom.
Liever wat onder max snelheid dan er boven. Hoe je dat ook wendt of keert is dit net als de zwaartekracht. Kan je tegen zijn maar is toch echt zoals het is.

Rijdt eens wat langzamer dan het maximum; dan passen er meer autos op de weg en is het
risico lager :)*

Ondertussen nog steeds niemand uitgerekend hoeveel meer schade een auto met 180 kan veroorzaken dan een Claymore mijn en wel een mening over minder risico van te hard 8)7
Geen wonder dat er zo makkelijk te snel gereden wordt |o
en maar mauwen over anderen.... :roll:

Sinds de invoering van max 130km/h op de Nederlandse snelwegen, is de gemiddelde rijsnelheid op de snelwegen in NL AFGENOMEN!! Waar zeur jij in godsnaam over.

Hoeveel schade dat is, heb ik eens mogen aanschouwen; gelukkig was het lichaam van de chauffeur verwijderd, maar dat is niet op de plaats van het ongeluk gebeurt. Met een Suzuki Alto aan 120km/h proberen een Land Rover Defender terug te koppen die met 90kn/h aan komt zetten is niet zo gezond. De chauffeur is op een afgesloten terrein uit het wrak gesneden. De chauffeur van de Defender had zijn duim gekneusd en wat blauwe plekken van de gordel.

En jouw gejammer over die lagere snelheden kan ik ook wel pareren: ik kan je zeggen dat je je bijzonder ongemakkelijk voelt op het moment dat je de 80km/h niet vast kunt houden door gebrek aan vermogen en je vrachtautootje door je grotere collega's voorbij gestoken wordt. Hoezo heb je in NL geen power nodig want geen heuvels. De A50 in NL is bijzonder onvriendelijk voor de Hollandse gierigheid niet te investeren in adequaat motorvermogen dat ook gewoon helling op snelheid vast kan houden.

Aanpassen is de enige juiste mentaliteit, naast het goed leren inschatten van het gedrag van je medeweggebruikers........

Blijft over dat ik hoop voor TS dat d'r vent er nu dan wel iets van leert.
Laatst bijgewerkt door ikke op 22-12-16 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:55

A3a1 schreef:
lieveli schreef:
Jaaaa want de huizen liggen voor het oprapen. :')

Bij http://www.mooiland.nl hebben ze altijd betaalbare woningen te huur, per direct.
Anders zou ik vragen of ik bij goede vrienden kan wonen, of hem zeggen dat ie op moet hoepelen met zijn idiote gedrag.

En TS moet dit serieus nemen?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:59

Emmaa_ schreef:
Keet schreef:

Ik kan me wel voorstellen dat je niet op die bordjes kijkt als je er niet vanuit gaat dat de max snelheid veranderd is.. Maar een vitaal onderdeel van autorijden is imo toch wel dat je de borden goed in de gaten houdt en het dus niet laat gebeuren dat je met 130 door een 100-zone knalt.

Ik rijd heel NL (en een stukje DL en BE) door en geloof me, het is echt niet altijd even duidelijk. En het wisselt heel vaak. Ik ben best vaak zoekende hoe hard ik nou mag. Zodat ik te allen tijde wel aan de max. zit natuurlijk 8-) Anders is het zonde :P

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 20:00

Amaryllis schreef:
Ts, heb je ondertussen al een goed gesprek met hem gehad? Ben benieuwd hoe hij er een paar dagen later over denkt.

Ja! Heb er met hem over gepraat. Hij is heel erg geschrokken en heb wel het idee dat hij voortaan normaal/normaler gaat rijden. Heb hem gezegd dat als hij nog een keer een gevaar voor zijn omgeving is of hij krijgt een boete dat ik weg ben en hij het lekker zelf uit mag zoeken :)

Voor de rest ga ik niet in op de discussie die jullie voeren :P

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:04

Nou sorry hoor maar die vergelijking vrachtwagens / autos?

Van een vrachtwagen verwacht ik dat dat ie 80/90 rijd, en een karretje ook. Van een dood normale auto niet. Dus ik vind het vreemd dat bokt het normaal vind dat er autos op de snelweg 60 rijden. Nee die moeten ze heel snel van de weg af halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:16

RoosvanBlue schreef:
Ik rijd heel NL (en een stukje DL en BE) door en geloof me, het is echt niet altijd even duidelijk. En het wisselt heel vaak. Ik ben best vaak zoekende hoe hard ik nou mag. Zodat ik te allen tijde wel aan de max. zit natuurlijk 8-) Anders is het zonde :P

In België is er een overdaad aan verkeersborden. Na ieder kruispunt staat er 1 en op de autosnelweg is het 120. Mag je een stuk zo snel niet, staat het echt wel heel duidelijk aangegeven. Ben Belg en rij een pak km, wie het hier niet ziet, is echt wel blind.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:30

ikke schreef:
Sinds de invoering van max 130km/h op de Nederlandse snelwegen, is de gemiddelde rijsnelheid op de snelwegen in NL AFGENOMEN!!

:j :j :j

en het waarom leg ik uit: er passen dan MINDER autos op een weg. Het probleem van afstand houden en het harmonica effect doen de rest.

Blijft dat een auto bij 130 meer risico IS dan bij 120 meer dan bij 100 meer dan bij etcetera.

Tja Bigone. En ondertussen wel een mening ventileren. Dat kan, mag; is alleen ongefundeerd.

@Palousa Boy: het gaat niet om het aantal ongevallen maar om de ERNST ervan.
Wat maakt 100 of 1000 x blikschade nu uit in het licht van 1 dode?
Voor mij niets, NIETS; is maar geld.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:33

RoosvanBlue schreef:
Waarom is het zonde?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:41

RoosvanBlue schreef:
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen; voor 11 boetes in een jaar moet je echt je stinkende best doen! Dan gaat het écht écht niet over incidenten of even niet opletten. Dan rij je structureel als een idioot (of weet je heel lang niet dat er ergens trajectcontrole is :p)

Ik sinds 1976 niet 1 boete voor te snel rijden.
Niet 1 voor rood licht, niet voor parkeren etc.
In al die jaren 1 boete; voor een kapot achterlicht op nota bene de aanhanger. Was een 'diender' die zijn doel moest halen. Had het lampje in de auto.
Wel een half miljoen kilometers gereden door de meeste landen van Europa.

Ook 23 jaar race-ervaring.

Op basis van ervaring EN de wetten van Newton: Speed kills.

Maar goed, wat weet ik :D
Ik tor gewoon lekker rustig over de weg en zwaai galant terug naar iedereen die toetert. Accurater; boos kijkt want niemand toetert of gebaart ooit.
Ik rij in een oudere terreinwagen met kogelgaten *D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:56

Voordeel van zo'n terreinwagen: die zijn niet gemaakt voor snelweg en zijn een stuk comfortabeler bij 80 dan bij 130 (150 halen ze vaak niet eens).

Met een moderne middenklasser merk je nieteens dat je veel te hard gaat als je alleen op de weg bent en even niet naar je teller kijkt.

Maargoed, daar hebben ze de cruisecontrole voor uitgevonden, instellen en gaan. Alleen niet vergeten bij te stellen als dat nodig is :)