Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:44

Volgens mij beleven mannen en vrouwen er echt evenveel plezier aan. Vrouwen hechten zich wel net ietsje sneller denk ik. Door de hormonen. Zitten biologisch net iets anders in elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:15

Swah schreef:
Volgens mij beleven mannen en vrouwen er echt evenveel plezier aan. Vrouwen hechten zich wel net ietsje sneller denk ik. Door de hormonen. Zitten biologisch net iets anders in elkaar.

De biologie, de hersenen, van vrouwen is meer omvattender mbt sexuele beleving.
Is erg goed onderbouwd (en geverifieerd) wetenschappelijk onderzoek over.

Het potentieel net ietsje sneller hechten door vrouwen klopt inderdaad. Door de intenser beleving en de effecten daarvan bij herhaling met dezelfde partner. ´Hormonen´ is ietwat te simpel.
Lees maar eens wat over de chemie van liefde. Heel interessant en nog meer relativerend ;)

Het is voor het duurzaam onderhouden van een niet monogame relatie erg nuttig om enige kennis te hebben van het verschil in beleving en de (chemische) gevolgen daavan.
Net zo goed als het voor de sexuele beleving nuttig is om te weten hoe de anatomie van man/vrouw is te beseffen dat zonder empathie de indivueel verschillende effecten niet tot hun recht kunnen komen.
Al met al een geweldig boeiend, oneindig gevarieerd geheel waar je een mensenleven van kan leren en genieten.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:23

Ja klopt sec hormonen is iets te kort door de bocht. Maar de hechting werkt voor vrouwen wel iets anders dan voor mannen. Maar als je je bewust bent hoe alles werkt dan relativeert dat wel. :) Ik geloof niet meer zo in monogamie. En fijn dat dat steeds meer bespreekbaar wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:47

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:

Als dat in jou geval is, dat doe of jij of je bedpartner toch echt iets niet goed in mijn ogen.

De vrouwelijke beleving is veel intenser dan de mannelijke. Zo is het vrouwlijk orgasme VEEL krachtiger en meer van, de gehele, hele omvattend dan dat van mannen.
Tenminste, als de betrokkenen het goed doen ;)

Maar alleen daarom is het voor vrouwen toch niet leuker dan voor mannen? Ook als het orgasme voor vrouwen intenser is betekend dat toch niet dat de vrouw er meer lol on heeft? :) Een orgasme is niet alles bij sex, tenminste, in mijn ogen is dat zeker niet het enige wat er voor zorgt dat ik het naar m'n zin heb.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:13

Anoniem schreef:
Huertecilla schreef:
De vrouwelijke beleving is veel intenser dan de mannelijke. Zo is het vrouwlijk orgasme VEEL krachtiger en meer van, de gehele, hele omvattend dan dat van mannen.
Tenminste, als de betrokkenen het goed doen ;)

Maar alleen daarom is het voor vrouwen toch niet leuker dan voor mannen? Ook als het orgasme voor vrouwen intenser is betekend dat toch niet dat de vrouw er meer lol on heeft? :) Een orgasme is niet alles bij sex, tenminste, in mijn ogen is dat zeker niet het enige wat er voor zorgt dat ik het naar m'n zin heb.

Als je goed leest staat er ook niet 'leuker' maar 'intenser'. Mijn man zegt regelmatig dat hij jaloers is op mij (en zijn vriendin) als het gaat om orgasmes. Hoewel het voor mannen toch ook flink opgebouwd kan worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:27

Anoniem schreef:
[

Ok, ´leuk´ is een perceptie en subjectiever komt het niet.

Voor de rest echter, het meetbare, heeft de vrouw mbt sexuele beleving potentieel álles een dimensie extra. Zowel qualiteit als quantiteit.
Daarbíj komt nog eens dat veel meer vrouwen dan mannen het fijn vinden met beide sexen.
Kortom... *\%/* voor de vrouw +:)+

KPet schreef:
Mijn man zegt regelmatig dat hij jaloers is op mij (en zijn vriendin) als het gaat om orgasmes. Hoewel het voor mannen toch ook flink opgebouwd kan worden.

Compersie maakt dat je ook plezier ervaart van de intensiteit welke je partners ervaren. Blijft echter het mannelijke orgasme is als een ballon opblazen en doorprikken en het vrouwelijk als een schep uit een grote bak luxe ijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:40

Maar juist daaarom doe je dan als vrouw toch ook even extra je best het je man echt naar z'n zin te maken?
Ik ben het gewoon niet met die stelling eens dat de een meer plezier heeft dan de ander, in mijn ogen gaat er dan gewoon iets niet goed :j Een sterker/beter orgasme betekend helaas niet altijd dat je het (de hele tijd) naar je zin gehad heb... Een extreem voorbeeld, in bijv een orgasme tijdens een verkrachting...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:11

Anoniem schreef:
Maar juist daaarom doe je dan als vrouw toch ook even extra je best het je man echt naar z'n zin te maken?
Ik ben het gewoon niet met die stelling eens dat de een meer plezier heeft dan de ander, in mijn ogen gaat er dan gewoon iets niet goed :j Een sterker/beter orgasme betekend helaas niet altijd dat je het (de hele tijd) naar je zin gehad heb... Een extreem voorbeeld, in bijv een orgasme tijdens een verkrachting...

Om je een simpel voorbeeld te geven: een vrouwenhuid is vaak al veel gevoeliger dan een mannenhuid. Waardoor de hele tijd aanrakingen bij een vrouw veel meer opbouwen dan bij bij een man.
Wat niet wil zeggen dat de man geen plezier heeft! :)
Maar bij een man is het plezier, naar mijn ervaring, meer doelgericht, en bij een vrouw bouwt het dus in het hele lichaam op waardoor uiteindelijk het orgasme veel heftiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:26

Palmera schreef:
Anoniem schreef:

Om je een simpel voorbeeld te geven: een vrouwenhuid is vaak al veel gevoeliger dan een mannenhuid. Waardoor de hele tijd aanrakingen bij een vrouw veel meer opbouwen dan bij bij een man.
Wat niet wil zeggen dat de man geen plezier heeft! :)
Maar bij een man is het plezier, naar mijn ervaring, meer doelgericht, en bij een vrouw bouwt het dus in het hele lichaam op waardoor uiteindelijk het orgasme veel heftiger is.

Oh ja dat begrijp ik zeker! Ik ben het er alleen niet mee eens dat de vrouw, alleen vanwege een heftiger orgasme, er dus meer plezier in heeft dat een man :) Dan gaat er in mijn ogen gewoon iets mis, maar das mijn mening uiteraard :D
Het gaat toch om de hele "ervaring" en niet alleen om dat ene hoogtepunt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:17

Anoniem schreef:
Ik ben het er alleen niet mee eens dat de vrouw, alleen vanwege een heftiger orgasme, er dus meer plezier in heeft dat een man :) Dan gaat er in mijn ogen gewoon iets mis, maar das mijn mening uiteraard :D
Het gaat toch om de hele "ervaring" en niet alleen om dat ene hoogtepunt?

NOGMAALS:

Huertecilla schreef:
Ok, ´leuk´ is een perceptie en subjectiever komt het niet.

en daarbij zijn de hersenen ons met afstand meest krachtige sexuele orgaan :D

waarbij de anatomie van de vrouw er meetbaar op alle gebied meer potentieel voor heeft.

@Palmera; ik heb een ´vrouwenhuid´. Sterker nog; een ook voor vrouwen heel gevoelige huid. Dat is win-win omdat het én een rondom erogene plezierzone is én ik me automatisch in huid van mijn vrouwelijke partners verplaats. Blijft echter dat mijn mannenhersenen niet in staat zijn om het totale vuurwerk te ontsteken. Sterker nog, ik Zzzzénnnn dat tot nét niet omdat er i.t.t. na een vrouwelijk-, na een mannelijk orgasme een soort van anti-climax is. Die dip ervaar ik als meer onplezierige domper op het spel dan het orgasme plezierig is.

Ga zo naar het dorp, zoon voor de eerste schooldag wegbrengen en dan boodschappen doen. Zal vást opmerkingen krijgen over de onbekende schone aan mijn arm dit weekeinde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:20

Maar dan kan ik toch alsnog bij mijn punt blijven dat ik het er niet mee eens ben dat omdat een vrouw toevallig biologisch gezien er meer genot van heeft, een man er daardoor altijd minder plezier in heeft? :')
Ik snap wat je bedoelt hoor! Ik ben het ook puur niet eens met de manier waarop je je stelling geformuleerd hebt, en dat mag toch? :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 13:09

ik vind het leuk dat dit topic weer een beetje tot leven is gekomen met leuke en grotendeels respectvolle discussies :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:35

Anoniem schreef:
Maar dan kan ik toch alsnog bij mijn punt blijven dat ik het er niet mee eens ben dat omdat een vrouw toevallig biologisch gezien er meer genot van heeft, een man er daardoor altijd minder plezier in heeft? :')
Ik snap wat je bedoelt hoor! Ik ben het ook puur niet eens met de manier waarop je je stelling geformuleerd hebt, en dat mag toch? :D

Natuurlijk; dat is de 1ste Wet van Bokt: Alles wat anders dan bedoeld geïnterpreteerd/gelezen/opgevat kan worden zál etc.

Kortom; je hebt gelijk.
...en doorrrrrr met het onderwerp.

Buenas Fleurtjeuh, doe gerust een bijdrage :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:37

Nou nou, hoeft niet zo sarcastische he :')
Ik hoef het niet met je eens te zijn, net zoals jij dat niet met mij hoeft te zijn. Ik geef mijn mening, en jij de jouwe. Niks mis mee toch? Mag ik mijn mening dan niet geven en jij de jouwe wel? Dan wordt discusseren erg moeilijk namelijk :')

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:33

Anoniem schreef:

Als ik me weer tussenbeide mag wringen..... Ik denk dat het punt is dat je de stelling van huertecilla niet goed overneemt. Hij zegt niet dat een man minder plezier heeft, maar dat de beleving van seks ANDERS is. Meer of minder is een waardeoordeel dat jij erop plakt.

Correct me if I'm wrong trouwens Huertecilla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:01

KPet schreef:
Anoniem schreef:

Als ik me weer tussenbeide mag wringen..... Ik denk dat het punt is dat je de stelling van huertecilla niet goed overneemt. Hij zegt niet dat een man minder plezier heeft, maar dat de beleving van seks ANDERS is. Meer of minder is een waardeoordeel dat jij erop plakt.

Correct me if I'm wrong trouwens Huertecilla

...Maar dat zegt hij toch letterlijk hier?

Huertecilla schreef:
Je weet dat vrouwen meer lol aan sex hebben dan mannen?

Hij zegt dat vrouwen meer lol hebben, dat maakt dan automatisch dat de man minder lol heeft dan de vrouw.
Deze stelling haakte ik op in namelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:15

Anoniem schreef:

Wederom is perceptie realiteit.

Míjn glazen zijn half vol en ik lach liever *D
Goede wil, relatieveren, jezelf niet te serieus nemen is met sex ook véél leuker

Inderdaad _O- met boodschappen doen.
Moest eigenlijk nog wat halen bij de apotheek en ik heb een geweldige doorlopend lol-thema met de eigenaresse, maar het was me te druk. Geen zin om tussen de misantropen te wachten met mij halfvolle glazen :D
Komt morgen wel.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-09-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:22

Huertecilla schreef:
Anoniem schreef:

Wederom is perceptie realiteit.

Míjn glazen zijn half vol en ik lach liever *D

Mijn glazen zijn nooit leeg, deels drank en deels lucht 8-)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:51

Huertecilla schreef:
Aan de Rainbow; haal je schouders er over op.
Om het even wat negatief heb je alleen zelf last van.
De positieve kant is beter bij stap 1 een kandidaat terzijde dan na meer investering.

Dit was niet 1 meneer maar de zoveelste al.. Denk nummer 20 ofzo al.. Daarom moest ik even m'n frustratie kwijt..

Het was niet de bedoeling om een dikke discussie het leven in te blazen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:29

rainbow8 schreef:
Huertecilla schreef:
Aan de Rainbow; haal je schouders er over op.
Om het even wat negatief heb je alleen zelf last van.
De positieve kant is beter bij stap 1 een kandidaat terzijde dan na meer investering.

Dit was niet 1 meneer maar de zoveelste al.. Denk nummer 20 ofzo al.. Daarom moest ik even m'n frustratie kwijt..

Hmm.
Zoals Einstein opmerkte is hetzelfde blíjven herhalen en een ander resultaat verwachten de definitie van waanzin ;)
Wellicht een moment van reflectie mbt het plan van aanpak?

Hoewel ik al decennia hetzelfde dénk; dat je vanaf het begin eerlijk en open moet zijn over alles wat een besliscriterium voor een andere kan zijn, dat bovendien een minimaliseren van tijdverlies is, is dat in de praktijk niet altijd zo glashelder.
Zeker zonder persoonlijk kontakt in levende lijve ligt het gelijk eerlijk zijn niet zo zwart/wit. Je ziet hier op Bokt goed geillustreerd hoe wát je ook schrijft volstrekt onverwacht anders opgepakt kan dus zál worden.

Even wat licht op de luchtiger aspecten van niet monogaam:

Mijn zoon is inmiddels terug van eerste schooldag.
Was hem dit weekeinde met vriendin M. aan de arm op het feest tegengekomen toen hij met zijn vriendengroep op een terras zat te eten.
De vader van zijn beste vriend had mij blijkbaar gezien en merkte later op tegen zijn zoon dat het geen wonder is dat mijn zoon zo lang is want ´zijn moeder is ook niet klein´.
Euh, huh, zijn moeder is niet groot hoor.
Maar wie was die blonde vrouw dan?
De vriendin van zijn vader.
Maar hij woont toch bij zijn vader en moeder?
Ja.
:?
...

Omdat er door ons heel normaal mee wordt omgegaan is er voor de vriendenkring van mijn zoon ook niets vreemds aan.
Er was hier een vriendje over de vloer toen moeder/partner R. thuis kwam met energiedrank voor de fietstocht naar vriendin M.
Ga je morgen ver fietsen dan?
Ja, helemaal naar de kust; naar de vriendin van mijn vader.
Ah, ja, dan heb je wel wat energiedrank mee nodig.

Is evident dat het frictieloos is hier en voordelen heeft voor zoon, dús wordt het als +:)+ opgevat.
Mijn zoon heeft al jaren dezelfde klasgenootjes en die zien al die jaren dat hij én een leuk thuis én allerlei extra leuke voordelen heeft terwijl zijzelf en andere leeftijdsgenootjes de ene na de andere relatie-ellende meemaken.

Mijn zoon is heerlijk nuchter mbt vriendinnetjes:
Ik heb het niet over wat ik vind. Als ik dat zeg heb ik nooit een vriendin hier. Liever één dan geen, bovendien is het toch maar voor zo lang het duurt en dat is kort :)*
Komt over 10 jaar of zo wel en wie weet wat ik dan doe, waar ik dan ben.
_/-\o_
We doen iets goed :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 11:19

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:34

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:23

Wat enorm grappig dat dit topic nu omhoog komt. Hoe denken jullie over iemand die van een polygame relatie over denkt te kunnen stappen naar iets monogaams? Hebben jullie hier ervaring mee? Komt die drang op de langer termijn niet terug?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:02

Nikki_ schreef:
Wat enorm grappig dat dit topic nu omhoog komt. Hoe denken jullie over iemand die van een polygame relatie over denkt te kunnen stappen naar iets monogaams? Hebben jullie hier ervaring mee? Komt die drang op de langer termijn niet terug?

Dat is al meermalen de revue gepasseerd, beantwoord hier.

Verder; wat is ´langere termijn´?
Sexclusief monogame relaties duren in grote meerderheid/modaal niet zo lang. Ook dit is al meermalen genoemd en onderbouwd.

Wij hebben juist heel doelbewust voor geen slot op de deur gekozen opdát de relatie meer kans van duurzaam slagen heeft ivm met de verantwoordelijkheid van ons ouderschap.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:26

Zijn niet-sexclusieve relaties dan zoveel duurzamer? Alsof dat de enige parameter is die bepalend is voor de duurzaamheid...