Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:28

Cer, nou ja weet ik niet. Waarom is die wet nu ineens vreemd dan terwijl er alleen iets aangepast is aan de leeftijd en de bewoording inzake aanranding e.d.? Was die wet met de 'oude' leeftijd niet ook al vreemd dan? Ik vind 12 - 14 jaar zelf wel erg jong namelijk maar dat is persoonlijk :o.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:47

Cer schreef:
Daarom is die nieuwe wetgeving blijkbaar ook zo vreemd :j

En ouders die aan het overtreden van die wereldvreemde wet meewerken zijn... strafbaar 8)7

Tegelijkertijd verantwoordelijk voor goed opvoeden, begeleiden, noem maar op |o

Dat terugdraaien van de +:)+ NL wetgeving is echt :?

:?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:55

Sees schreef:
Ik vind 12 - 14 jaar zelf wel erg jong namelijk maar dat is persoonlijk :o.

Inderdaad; persoonlijk :)*

Juist het voorziening dat persoonlijk verschillende was nu net het sterke punt van de oude wetgeving.

Waarom haal je nu eigelijk 12 -14 aan?
De wet zegt nu 16 'vrij'.
De oude wet zei helemaal NIET 'vanaf 12' maar erkende 12 - 16 als individueel verschillend en boven 16 'vrij'.
In de VS begrepen ze dat ook niet en gingen de media op de loop met 'vanaf 12 vrij'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:17

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
Ik vind 12 - 14 jaar zelf wel erg jong namelijk maar dat is persoonlijk :o.

Inderdaad; persoonlijk :)*

Juist het voorziening dat persoonlijk verschillende was nu net het sterke punt van de oude wetgeving.

Waarom haal je nu eigelijk 12 -14 aan?
De wet zegt nu 16 'vrij'.
De oude wet zei helemaal NIET 'vanaf 12' maar erkende 12 - 16 als individueel verschillend en boven 16 'vrij'.
In de VS begrepen ze dat ook niet en gingen de media op de loop met 'vanaf 12 vrij'.

Daarbij is iedere puber van die leeftijd ook anders. :j Het is maar net waar je aan toe bent. Ik was op mijn 14de al sexueel actief; ik was er klaar voor. Ik had het nooit gedaan als ik dat niet was.

Daar tegenover ken ik nu ook 14-jarige meisjes die ik dat echt nog lang niet zie doen. Ook die ik dat wel zie doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:21

Sees schreef:
terwijl er alleen iets aangepast is aan de leeftijd en de bewoording inzake aanranding e.d.?

Het gaat nu net om leeftijd en bewoording welke daardoor fundamenteel verschil uitmaken :)*

Nu is onder 16 verboden.
Dat was 'van 12 tot 16' NIET per definitie toegestaan maar individueel verschillend aan de rechter.
'Iets' aangepast van verstandig realistisch naar wereldvreemd onuitvoerbaar en dus leidend tot anarchie in deze. Daar kan ik NIETS goeds in zien :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:23

A3a1 schreef:
Niet iedereen dus.
Er zijn ook mensen die het verfrissend vinden.

Een andere kijk, een ander geluid.

En omdat ik het opneem voor hem, ben ik zijn vriendinnetje.
Dan ben ik in mijn dagelijkse leven een pedofiel.

Ja, echt ik ga het morgen meteen mijn baas melden.

Je komt net kijken op bokt. :')

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:51

lieveli schreef:
A3a1 schreef:
Niet iedereen dus.
Er zijn ook mensen die het verfrissend vinden.

Een andere kijk, een ander geluid.

En omdat ik het opneem voor hem, ben ik zijn vriendinnetje.
Dan ben ik in mijn dagelijkse leven een pedofiel.

Ja, echt ik ga het morgen meteen mijn baas melden.

Ik dan schijnbaar ook :+
Toch alweer aardig wat jaartjes overigens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:32

DatBenIkNou schreef:
lieveli schreef:

Ik dan schijnbaar ook :+

en het ALLER _O- ste is dat ik volgens de betreffende redenering meer recht van spreken zou hebben dan degenen die dit opmerken *D

Maar goed dat is allemaal niet het onderwerp dus laten we daar niet over verder gaan, want dan komt er een slotje en hebben de ...euhmm... conservatieven weer de zin.

Even teruggrijpend naar het onderwerp; er zijn WEL grenzen aan liefde:
1. door de biologie
2. door de wetgeving

Het enige relevante spanningsveld is het verschil tussen biologie en wetgeving: Vanaf 12, 11 kan de biologie van de liefde werken doch de huidige NL wet stelt dat daar pas vanaf 16 sexuele invulling aan gegeven mag worden.

Boven de 16 is 'het' wat wie er ook van vindt, wettelijk volledig ter beoordeling en invulling van de betrokken individuen.
Dat staat helemaal niet ter discussie.
Evenmin als geslacht, ras, afkomst, opleidingsniveau, inkomen of haarstijl. Vadertje Cats was destijds al een moralistische fijnpoeperd :roll:

Verder kennen alleen de betrokken individuen de motiverende factoren. Een mening daarover door een derde is gebaseerd op diens EIGEN perceptie en dat is dus niet relevant over de situatie van anderen..

Urbanus

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 18:46

Nee, niemand heeft het over meer recht van spreken. Dan is een aanname die je doet.

Maar het is heel logisch dat iemand die net nieuw is op bokt, bepaalde mensen niet goed kent. Lijkt me gewoon logica.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:23

Nou, ik ontstip dit topic maar, want sinds HC hier is komen binnenlopen gaat het alleen nog maar over hem, zelfs als de posts met het onderwerp te maken hebben. Prestatie hoor...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:39

Daar doe je toch zelf aan mee?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:29

Gewoon op de foei lijst zetten en berichten waarin 'ie gequote is voorbijscrollen.
Nergens geen last meer van. :P

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:41

lieveli schreef:
Daar doe je toch zelf aan mee?
:')

Qua heel jong, lastig ... Naar mijn idee zijn de tieners van nu anders dan de tieners toen ik jong was (100 jaar geleden -O- ) is 13 jaar wat met 13 jaar dingen doet echt fout? 12 met 17 weer wel, maar 14 met 15 ook? En dan is het heel erg individue afhankelijk ook nog eens.

Dan is het een beetje naar inzicht van de common sense (wat ook niet alle ouders hebben :n ) en begeleiding van de ouders ofzo denk?

Die wettekst heb ik niet gelezen trouwens.. Aanranding is ook een vaag begrip..

Nb: "nergens geen".. Gaat nie werken nie :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:42

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
terwijl er alleen iets aangepast is aan de leeftijd en de bewoording inzake aanranding e.d.?

Het gaat nu net om leeftijd en bewoording welke daardoor fundamenteel verschil uitmaken :)*

Nu is onder 16 verboden.
Dat was 'van 12 tot 16' NIET per definitie toegestaan maar individueel verschillend aan de rechter.
'Iets' aangepast van verstandig realistisch naar wereldvreemd onuitvoerbaar en dus leidend tot anarchie in deze. Daar kan ik NIETS goeds in zien :n

En ook dát is persoonlijk HC ;).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:47

als ik het goed begrijp, was het volgens de wet meer persoonlijk, en is het nu een stuk minder persoonlijk geworden... of snap ik het verkeerd?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:50

Cer, wat ik bedoel is dat HC zegt dat het een wereldvreemd en onuitvoerbare wet is die leidt tot anarchie (beetje overdreven lijkt me :o ) en dat is zijn mening (= dus persoonlijk), geen feit ;).

Maar goed, het hele topic gaat niet om de wetgeving omtrent dit onderwerp maar wat wij er van vinden (halleluja we mogen onze mening geven). Ik vind dat we met z'n allen (me included) al best op (te) jonge leeftijd seksueel actief zijn. Net als dat ik de leeftijd van 16 - 18 te jong vind om een gedegen studiekeuze te maken.
Laatst bijgewerkt door Sees op 27-05-16 08:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:52

Anarchie? Nou de puinhoop in de wereld is natuurlijk wel direct verklaard zo!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:45

Ohhh zo :')
Heet dat "superlatieven" gebruiken ofzo? Ik vind t wel kleurrijk taalgebruik en til er niet zo zwaar aan. Maar dat is ook persoonlijk natuurlijk :j

Qua leeftijd, ik was vrij laat dus ik vind alles heel jong eigenlijk :oo :')

Het ligt er ook aan, persoonlijk, hoe iemand erin staat. Maar het ging in eerste instantie om relaties ... Is dat eigenlijk altijd inherent aan sex? Niet perse toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:15

Het ging om liefde. Een en ander kan allemaal los van elkaar staan.
Je hoeft zelfs binnen en liefdesrelatie niet persee sex te hebben inderdaad.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:29

Cer en Lusitana, nee daar hebben jullie gelijk in inderdaad. Als we onderscheid maken tussen liefdesrelaties met en zonder seks zou voor mij eea wellicht weer anders liggen. Hmmm, daar denk ik even over na.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:39

Maar hoeveel platonische liefdesrelaties zijn er eigenlijk?
Procentueel ik doe een grove schatting, 1:500.000
En de leeftijdsverschillen schat ik klein in en met een gemiddelde leeftijd van 60.

Mocht je het hebben over houden van zoals je van je familie en vrienden houd.

Maar ik ga ervan uit dat in dit topic een liefdesrelaties is waar ook sex in is of waar iig die aantrekkingskracht een rol speelt.
Maar misschien moet TS daar uitsluitsel over geven.

Mocht ik platonisch nemen en dan gaat het over denk en gevoelskracht...ik ben geneigd dat enger te vinden. Bij jongeren en plat. relatie met een oudere.
Omdat daarbij het veel gemakkelijker is de totale overgave te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:51

Er bestaan heel wat asexuelen, en er zijn ook heel wat streng gelovigen die zich houden aan geen sex voor het huwelijk, of als ze homo zijn, helemaal geen sex.
Er kan bovendien wel aanrekkingskracht zijn, maar daar hoeft niet meteen aan gehoor gegeven worden.
Hoe dan ook valt het van buitenaf al helemaal niet te beoordelen wat mensen binnen een relatie uitspoken.
Als iets mis gaat, gaat het mis, maar dat heeft gewoonlijk niet met leeftijd te maken, maar met karakters of substantie misbruik.

Maar waarom zou men een leeftijd aan sex verbinden? Daar ben je op een gegeven moment aan toe, en voor de een is dat vroeg, voor de ander laat en met wie je het dan wit doen is ook de keuze van die persoon lijkt mij. Heel wat mensen aan juist voor de eerste keer met een veel ouder iemand. Er is niet voor niets een spreekwoord dat zegt dat je het op ene oude fiets moet leren.
Dat wil niet zeggen dat ze daar ook meteen maar een langdurige relatie mee op aan bouwen...
Dat duurt gewoon tot ze er genoeg van hebben of gewoon verliefd worden op een ander.
Als er werkelijk een slechte geestelijke aansluiting is, hebben beide partijen er snel genoeg van hoor.
De relaties die het best werken zijn juist die waarin men zich thuis voelt, gehoord voelt. En daarin speelt leeftijd ook geen rol.

Overigens is die wet van age of consent, dus wanneer de jongere zelf zou kunnen bepalen wanneer hij of zij sex wil, in alle landen, en in de USA zefs in diverse staten, verschillend.
In Brazilië is het bv 14.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:26

Lusitana schreef:
Maar waarom zou men een leeftijd aan sex verbinden? Daar ben je op een gegeven moment aan toe, en voor de een is dat vroeg, voor de ander laat en met wie je het dan wit doen is ook de keuze van die persoon lijkt mij. Heel wat mensen aan juist voor de eerste keer met een veel ouder iemand. Er is niet voor niets een spreekwoord dat zegt dat je het op ene oude fiets moet leren.
Dat wil niet zeggen dat ze daar ook meteen maar een langdurige relatie mee op aan bouwen...
Dat duurt gewoon tot ze er genoeg van hebben of gewoon verliefd worden op een ander.
Als er werkelijk een slechte geestelijke aansluiting is, hebben beide partijen er snel genoeg van hoor.
De relaties die het best werken zijn juist die waarin men zich thuis voelt, gehoord voelt. En daarin speelt leeftijd ook geen rol.

In NL reflecteerde de wetgeving dit met een individuele flexibiliteit tussen 12 en 16.
Nu is dat een rigide grens van 16.
We weten allemaal dat veel jongeren (veel) eerder sex hebben.
Het niet realistische van deze grens geeft daardoor aanleiding tot het negeren van de wet door jongeren en hun ouders = anarchie.
Dat is een slechte zaak.

Ik ben het verder met jou eens dat het krampachtige over een paar jaar verschil tussen zeg 15 en 18 niet goed is en aan dergelijk verschil juist heel goed kan zijn mbt ervaring bij sexperimenteren.
Mijn 14 jarige zoon heeft dat heel helder op zijn netvlies: Weet prima dat de eerste vrienden/vriendinnetjes niet voor altijd zullen zijn. Dat hij aan een paar jaar oudere vriend/vriendin met ervaring juist meer heeft.

Mag uiteraard niet en ik zal hem daar als goed huisvader uiteraard op wijzen :+
Dat hij geen sex mag hebben voor hij 16 is en dat dit met een 17 jarige op verkrachting neer komt. :roll:
Serieus; als ik wil dat hij zijn eigen gang gaat en communicatie aflsuit moet ik dat zo doen.
In de werkelijke wereld had hij voor het weekeinde van San Marcos; de halve jeugd van het dorp met een tentje het weekeinde in de bergen, een handvol condooms uit de door mij daarvoor neergezette pot gegraaid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:30

Lusitana, an sich ben ik het in grote lijnen eens met je post maarrr ik ben wel van mening dat je op een bepaalde (jonge) leeftijd nog niet altijd goed kan overzien wat de 'gevolgen' van bepaalde acties op lange termijn zouden kunnen zijn. En ik vind het zeker niet verkeerd om bijvoorbeeld als verzorger jongeren daarop attent te maken.

En ik blijf erbij dat iemand van 14 geen sexuele relatie zou moeten hebben van iemand van 39. Of ze er nou beiden aan toe zijn of niet. Noem me ouderwets, kortzichtig, bekrompen of whatever maar ik vind dat echt not done :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 13:36

HC ik denk echt dat je het veel te overdreven stelt. Lekker belangrijk dat ouders en jongeren (op wellicht grote schaal) deze wet overtreden daar ligt niemand wakker van hoor. Ook de regering niet

Maar ik begrijp sowieso nooit zo goed waarom je je zo druk maakt over de wetten en regelgeving in NL daar heb jij toch al jaren geen last meer van :D.