Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:44

ikke schreef:
De enige ergernis van zo'n 45km-autootje is als ie doorrijdt op een 80km weg waar ie (door borden aangegeven!) niet mag komen.

Dit even projecteren op bumperkleven. Dat mag beiden niet. Er is echter een fundamenteel verschil:
Die 45 kar op een 80 weg waar deze toevallig niet mag is GEEN groter DIRECT risico. De bumperklever is WEL een DIRECT risico.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-04-16 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:45

Zo werd ik vanochtend ingehaald door een opgewonden standje. Ik kwam uit de 30km/h zone inhet dorp, en maakte vaart voor de 60km/h zone buiten het dorp. Echter, met mijn combinatie van 11 meter én een voor mij onbekende auto ging hem dat niet snel genoeg. Daarbij heeft het weinig zin om hem tot 60 door te trekken en dan direct weer in de ankers te gaan voor de bocht. Hij klapte er voorbij, ging voor mij (en de haakse bocht...) in de ankers en bezorgde een tegenligger een hartverzakking omdat hij op die helft reed. Tja.... En ik reed niet in een kleine(re) auto, maar een Dodge van dik 2500 kilo en 450pk :') Mafketels heb je altijd en overal wel.

shiroihebi

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:36

Ik moest vanmorgen ook langs zo'n gigantisch voertuig dat niet harder ging dan 60. Dit is overigens de eerste keer dat ik met deze auto iemand heb ingehaald, omdat ik voor de rest altijd te langzaam ga (ik ga gewoon 80, ik gok nog harder).

Nou, dat kon meneer absoluut niet hebben! Ik zag hem gewoon boos kijken, terwijl hij ineens wél vaart kon maken. Tja, dan moet ik maar ietsje gas geven als hij ineens mij eruit wil rijden...kan moeilijk nog terug als ik halverwege mijn inhaalmanoeuvre zit en meneer levensgevaarlijk naast me komt rijden. Dus ja, auto kan wel hard :o

Snap dat het gevaarlijk is, maar ik reed al een tijd achter hem en hij moet me gezien hebben. Als ik hem vervolgens met aanzienlijke snelheid inhaal, vind ik het echt onbeschoft om ineens gigantisch gas bij te geven...Duurt het inhalen alleen maar langer van en is gevaarlijk, want ik had natuurlijk ook meer ruimte nodig. Als er wat aan was gekomen, was ik natuurlijk terug gegaan, maar meneer gunt het mij duidelijk niet eens -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:36

Dat is ook gewoon gevaarlijk :=

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:50

Dat is eigenlijk ook verboden...
Wat ik onlangs heb meegemaakt :
We reden op een 70 baan met drie autos, de eerste rijdt slechts 50, wij twee hangen er dus achter, steekt de auto voor mij die trage auto voorbij net op het moment dat er voor een aantal meter zo'n tussenstuk tussen de 2 linker en rechterrijhelft van de baan. Die auto reed dus aan de verkeerde kant en zou geen mogelijkheid gehad hebben om opzij te gaan mocht er een tegenligger zijn geweest !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:01

Riraito schreef:
Ik moest vanmorgen ook langs zo'n gigantisch voertuig dat niet harder ging dan 60. Dit is overigens de eerste keer dat ik met deze auto iemand heb ingehaald, omdat ik voor de rest altijd te langzaam ga (ik ga gewoon 80, ik gok nog harder).

Nou, dat kon meneer absoluut niet hebben! Ik zag hem gewoon boos kijken, terwijl hij ineens wél vaart kon maken. Tja, dan moet ik maar ietsje gas geven als hij ineens mij eruit wil rijden...kan moeilijk nog terug als ik halverwege mijn inhaalmanoeuvre zit en meneer levensgevaarlijk naast me komt rijden. Dus ja, auto kan wel hard :o

Snap dat het gevaarlijk is, maar ik reed al een tijd achter hem en hij moet me gezien hebben. Als ik hem vervolgens met aanzienlijke snelheid inhaal, vind ik het echt onbeschoft om ineens gigantisch gas bij te geven...Duurt het inhalen alleen maar langer van en is gevaarlijk, want ik had natuurlijk ook meer ruimte nodig. Als er wat aan was gekomen, was ik natuurlijk terug gegaan, maar meneer gunt het mij duidelijk niet eens -:(-

Dat soort gedrag ga je nog vaak tegen komen vrees ik. Als mensen trager willen rijden, prima, maar blijkbaar kan een aantal van die trage bestuurders het niet verdragen dat ze ingehaald worden, dus duwen ze op hun gas als je hen voorbij gaat. En tuurlijk ben jij dan de pineut. Ofwel moet je zelf te hard rijden om er voorbij te kunnen, of je moet er terug achter. En wees maar zeker dat ze onmiddellijk terug traag gaan rijden als je besluit om gewoon terug achter te gaan rijden. _-:(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:37

Ben benieuwd wat ik morgen weer tegen kom, weer 1000 km asfalt om gedurende 11 a 12 uur de mensen om me heen te bekijken ;)

Zal ik ze weer in de vangrail zien knallen voor m'n neus omdat ze nog ff snel willen inhalen op de afrit?

Of mensen tegen elkaar aan zien rijden omdat ze niet kijken voordat ze een baantje opschuiven?

Het is iig nooit echt heel saai want er gebeurt bijna elke keer wel iets.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:48

Vandaag maar 1 aso actie gezien en geen enkel ongeluk :)
Het was een polo overigens die perse 1 auto tijdwinst wilde in de file om daarna 100 te gaan rijden op de middenbaan van een 120 km weg met een compleet lege rechterbaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:57

ik zat dus vandaag achter een doos in een peugeot 107 , echt een trut eerste klas, richtingaanwijzers aanlaten, ruitenwissers aanlaten toen t stopte met regenen, en ze dacht dat ze een vrachtwagen reed geloof ik en gas pedaal was schijnbaar heet dus die tikte ze maar amper aan }:0 :+
En ik zeg niet dat alle kleine auto rijders zo zijn, maar dit was wel erg "stereotype"

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:30

Welnee ik kom ze ook wel eens tegen in een Jaguar.
Ik heb 1x op het punt gestaan een politie melding te maken toen een kerel uit de bergen (nummerplaat) met een pijp in zijn mond 70 bleef rijden op de linkerbaan van een 3 baans weg buiten de spits.
Dat was echt eng.

Ik ben best wel voorstander van rijbewijs opfris cursussen. Ik hoop echt dat iemand mij later ook eerlijk zegt dat het niet meer veilig is als de tijd daar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:06

Sizzle schreef:
Ik ben best wel voorstander van rijbewijs opfris cursussen.

Ik ook; intergraal met vernieuwen van rijbewijs.

Ben er wel tegenstander van dat dit dan een nieuw uitpersmoment wordt.

Imo zou dit vanaf 65 jaar overal in Europ gelijkgetrokken en frequenter en gratis moeten zijn.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:39

Sizzle schreef:
Ik ben best wel voorstander van rijbewijs opfris cursussen.

En hoeveel gaat de staat daar weer voor vragen ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:20

Het gaat mij om de veiligheid, wat de staat daarvoor vraagt is een totaal andere vraag.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:41

Ik heb vandaag een rit naar Brussel en weer terug gedaan en moet zeggen dat het allemaal zeer rustig is verlopen. Geen enkele keer gehad dat er een auto aan het bumperkleven was ofzo. Dus zo kan het ook.

Rij niet zo veel met de auto, doe dat ook niet graag, dus was blij dat het rustig gegaan is, want heb het al anders meegemaakt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:00

ts wanneer loopt je auto in het rood met zijn toerenteller?
oftewel hoeveel toeren kan hij maken voordat je in rood gebied zit ?

ik herken je verhaal totaal niet namelijk.
ik rij een Peugeot 106 met 75 pk.
met die kan ik met gemak alles voor blijven en rijd zelfs de meeste nog eruit.

en een verlengde Mercedes sprinter een diesel.
die trekt wel langzaam op als ik geladen ben .
Maar met een beetje handigheid en opletten kom ik ook met die wel met 90 de snelweg op aan het einde Vd strook. sneller red hij gewoon niet geladen na een haarspeld de snelweg op helaas

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:05

little_birdy schreef:
ts wanneer loopt je auto in het rood met zijn toerenteller?
oftewel hoeveel toeren kan hij maken voordat je in rood gebied zit ?

ik herken je verhaal totaal niet namelijk.
ik rij een Peugeot 106 met 75 pk.
met die kan ik met gemak alles voor blijven en rijd zelfs de meeste nog eruit.

en een verlengde Mercedes sprinter een diesel.
die trekt wel langzaam op als ik geladen ben .
Maar met een beetje handigheid en opletten kom ik ook met die wel met 90 de snelweg op aan het einde Vd strook. sneller red hij gewoon niet geladen na een haarspeld de snelweg op helaas

Klinkt inderdaad wel bekend. Zelfs mijn oude vrachtwagen (4 ton leeg, 80pk, oneindig koppel) kon prima meekomen. Geladen was inderdaad iets meer een puntje maar dat vooral ook omdat die lading dan paarden waren.

Ik heb met die wagen een keer in België bewust de regels overtreden. De helling onder Luik (20 jaar geleden) reed een vrachtwagen voor me in kruipgang omhoog. Ik had een kleien 5 ton (totaal) bij me en was al terug naar twee om nog maar enig koppel te hebben. Ik reed in op die vrachtwagen en durfde er niet achter te blijven hengen, beetje bang dat ie dat niet zou trekken dus, ondanks verbod, die vrachtwagen toch maar ingehaald. Was gelukkig niet heel druk en drie baans, dus heel veel last heb ik toen niet veroorzaakt, maar leuk was dat niet, aan 40km/h..........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:41

ikke schreef:
[De helling onder Luik

Een kwartier westwaards op de snelweg die voor ons naar alles leidt, is lange helling van 7% naar een pas van 756 m. hoog.
Vooral vanaf Malaga, weer naar huis, is deze een drama voor vrachtwagens want een procent meer en en paar kilometer langer.
Vanaf beide kanten is het minimaal 3 baans en zijn er geen inhaalbeperkingen.
Erg grappig is dat omhoog 120 geldt en omlaag aan de Malaga kant 100. Daar staat een radarcamera voor kassa spekken.

Maandagavond lekker rustig in de cabrio naar het filmfestival naar Malaga.
Tegen de pas op kroop een lange combinatie omhoog tegen de steeds steiler wordende helling. Een andere grote combinatie reed daarop anticiperend rond de 80 op de middenbaan.
Ik ga met 100 op de linker beiden voorbij.
Er komt een kleine Citroen achterop, lichten knipperend terwijl ik naast de vrachtwagens zit.
Er voorbij geef ik richting aan en ga naar rechts.
De Citroen kwam me niet voorbij en bleef steeds verder achter.
De steiler wordende helling was teveel.

Bovenop kwam het autootje dichterbij. Vier personen aan boord, ja dat wil dan wel zwoegen worden.
En DOOR vliegt het wagentje de helling af dus.... FLITS!

Stuk verderop is er alleen voor kassa spekken zinvolle trajectcontrole waar je 80 mag. Met drie snelheidsvallen op de 30 km. tussen de pas en Malaga is dit de meest lucratieve controle van Spanje. Elke toerist, Spaans of buitenlands en elke reiziger naar Marokko is de pisang. Meestal DRIE keer!!!
Ach ja, we tullen lekker met de cabrio.
Meestal sein ik met mijn arm uit het raam maar nu niet. Had dat wel gedaan als het een huurauto of Marakesh express zou zijn geweest. Dacht nu dat het locals waren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:59

Helling af 100 is bijna in overal in Europa zo is mijn ervaring. Is ook logisch imo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:11

Sizzle schreef:
Helling af 100 is bijna in overal in Europa zo is mijn ervaring. Is ook logisch imo.

In mijn ervaring niet, Is ook logisch imo:
De langere remweg bij dalen wordt ruimschoots gecompenseerd door de veel kleinere snelheidsverschillen aan de dalende kant.
Aan de steigende zijde is het zomaar 90 km/u en meer omdat vrachtwagens reglmatig met 30 of minder omhoog kruipen. Aan de dalende hooguit 50, want daar gaat bijna nooit iemand langzamer dan 70. een fietser zou nog sneller gaan!

Aan deze kant van de pas is het dalen overigens gewoon 120. Die 100- en 80 vallen zijn simpel kaskrakers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:16

Als het maar normaal aangegeven staat dan is iedereen zelf schuld dat ze niet gekeken hebben.
Ik woon in een land waar je haast iedere 100 meter een andere max snelheid hebt dus ik kijk nergens meer van op wat dat betreft :+
Maar pas op: in de ardennen en noord frankrijk is dalen doorgaans ook langzamer. In Duitsland gaat het soms per baan, dus ga je met de toegestane 120 van de ene baan naar de 100 baan, dan kun je net pech hebben.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:24

Oh mooi, dus als jij ooit geen auto meer kunt rijden fysiek ga je fietsen?
Want ja 45 km auto's moeten verbannen worden!
Een scooter kan hier dus ook niet.
Die dingen zijn niet zomaar bedacht, en ik kan zeggen dat twee verzekeraars die ik ken ze niet verzekeren, tenzij het als invalidevoertuig fungeert.
Voor de fun nemen ze ze dus niet eens op in de dekking. _/-\o_
En eens: op een 80 weg waar je niet in mag halen horen wij niet thuis, punt.
Maar op een giga brede rustige 80 weg in de vrij verlaten polder buiten de spits zit je dan gewoon niemand in de weg.
Maar ik ben dus de banketstaaf qua aso's omdat een deel geen rekening houdt met het overige verkeer en dat is erg jammer.
Want ik rijd dat ding niet voor de lol, ze zijn echt flink duur in aanschaf en blijven ook vrij waardevast.
Een mooie tweedehands kost gerust 5 tot 8000 euro.
Dus dat voor de lol gaat er dan gauw af hoor.

Overigens zijn de canta's, die smalle toegestaan op het fietspad.
Dat is officieel een invalidenvoertuig, de bredere brommobielen moeten dus officieel op de weg.
Tot 1.10 breed mogen ze op het fietspad, daarna moeten ze op de weg.
Ik zag laatst een brommobiel van 1,67 breed op het fietspad, dat ding was bijna zo groot als een Mini cooper.
En eerlijk gezegd mogen ze die van mij verbieden, omdat je dan mensen in de weg moet zitten omdat je geen keus meer hebt waar je rijdt.

Fifo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:31

Ik heb een Suzuki Alto, nieuwere model, ongeveer evenveel PK als die van jou. Ze zijn echt wel vlot zat hoor! Zijn echt motortjes die je wat hoger in toeren moet houden. Te weinig toeren is ook niet goed ivm smering etc, zeker als ie warm is (+/- 15 KM rijden vgm.) Kun je hem makkelijk een keer op zijn staart trappen.. :):) :)

Mijn Altoo'tje is geen race monster, maar vermogen genoeg; even een versnelling terug en gaan met die banaan! Ik rijdt ook gewoon 130 over de snelweg. Gewoon goed het verkeer in de gaten houden en bij bumperklevers een keer lichtjes op je rem gaan staan. Als je ze in halen staan ze vaak toch weer naast je bij het stoplicht. :D

Ik wilde een paar jaar geleden ook een 45 km wagentje, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik vind ze levensgevaarlijk, heb wel eens een filmpje gezien hoe er zo'n auto uitzag na een ongeluk. :n Laat staan als er een Tesla oid. invliegt van 2100 kilo tegen de 300 kilo wat een 45 km auto weegt, meestal zonder airbags oid.

Vaak rijden ze ook nog op wegen waar ze niet mogen rijden. (80KM wegen). Laatst met een trailer met 2 pony's erin achter zo'n ding gezeten op een lange 80 km weg, andere auto's vliegen je voorbij of moeten hard op de rem, omdat ze de snelheid niet in kunnen schatte, want zo'n kleine auto zie je als ie voor een grote trailer rijdt en inhalen doe je ook niet graag, wat zelfs ook niet mocht op die weg. :n :n :n

Van mij mogen ze die afschaffen. :j

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:07

In plek van op je rem te staan gewoon, als het al licht is, even je lichten opzetten. Lijkt hetzelfde en helpt meestal. Veel minder gevaarlijk ook dan echt remmen

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:57

Ik zat vanmiddag ook achter een 45 km wagentje. Was een 50 weg maar ik reed nog geen 30 en dan reed ik er nog steeds niet ruim achter.

Op die wegen vind ik het op zich nog wel kunnen, maar moet er niet aan denken dat ze op die gevaarlijke 80 weg rijden, brr. Zullen die mensen ook wel niet doen :o

Ik krijg overigens wel iets meer 'feeling' in deze auto, dus ik kom wel een stuk beter mee. Nog steeds geen 140 natuurlijk :') M'n moeder reed het laatste stuk naar huis achter me (had ik niet door) en die vond dat ik aardig vlotjes weg was steeds ivm met haar automaat :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:30

Ik heb geen enkele moeie met langzaam verkeer zolang ze zich dan ook gedragen als langzaam verkeer en geen onverstandige dingen doen in hun kwetsbare status.
De meeste tractoren gaan ook langzaam maar meestal gaan die op den duur wel even opzij om de file door te laten. Zo is het geven en nemen.

Op de snelweg naar mijn werk kom ik regelmatig auto's tegen die onder de vrachtwagen snelheid rijden.
Dat ze langzaam gaan kan ik mee leven, maar ik snap niet dat ze die route dan op de snelweg afleggen met lelijke geluidsmuur en stress door inhalend vrachtverkeer terwijl de alternatieve route prachtig is en zeker niet langer (eerder korter). Als ik relaxed zou tuffen ipv forensen dan zou ik echt daar gaan rijden.