Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:51

pmarena schreef:
Ik heb heel wat te stellen gehad met mijn zus.... had ook meer nadelen dan voordelen :P

Maarja je ziet ook wel eens kinderen die toch heel lief voor elkaar zorgen zeg maar, i.p.v. elkaar te lijf te gaan..... maar dat zal wel net zo'n ideaalplaatje zijn als een super lief en zoet slapende / etende / lachende baby terwijl het in het echt toch vaak anders is :P

Zie het echt niet zitten om de hele dag politie-agentje te moeten spelen :=

Hihi, de moeder van een vriendin van me vond haar kinderen al een stel terroristen naar elkaar, tot ze hoorde hoe het er bij ons aan toe ging. :+
Daar waren die van haar engeltjes bij vergeleken. :')
Maar ik kende er ook die op af en toe een ruzietje/meningsverschil na erg goed met elkaar konden en soms zelfs dikke vrienden waren.
Overigens merkte ik niet zoveel of dat meer of minder was bij grote leeftijdsverschillen, wel dat de tweeling die ik kende echt super close waren maar dat hoor je wel vaker. :)

vuurneon

Re: Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:06

De tweeling hier moest gescheiden worden vanaf geboorte want vanaf baby maakten ze het elkaar al lastig :') is nu ze beide volwassen zijn wel wat beter geworden, maar echt vrienden? Nee. Ze moeten geen week samen op vakantie gaan. Nou ja, wel samen op vakantie: de een in Spanje en de ander in Portugal :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:08

M'n zusje (6 jaar jonger) en ik slaan elkaar ook nog steeds de hersens in als we elkaar zien, zie of spreek haar zelfs helemaal niet meer.
Voorheen sloegen we elkaar de hersens in na 3 dagen in hetzelfde huis en toen we jong ware was het dagelijks minstens 2x oorlog in de kiet. :=

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:28

Zo ik heb alles gelezen.....

Hier twee kids, ZL bijna 3 en DL 3 maanden.
Ik herken tot nu toe het "van 1 naar 2 is lastiger"
Maar wij waren dan ook ingesteld op hetzelfde begin als bij ZL met nu ook nog een jaloerse peuter erbij.
DL is tot nu toe super makkelijk, ZL absoluut niet jaloers en ik ook veel relaxter (al was ik bij ZL ook geen stress kip).

ZL heeft behoorlijke krampjes gehad de eerste weken en ook reflux. Eerste week op de neonatologie, dus kraamweek was niet wat ik verwacht had.
ZL sliep pas met 17 maanden door, best pittig dus.
Al waren de nachtvoedingen wel snel te doen, hij heeft altijd kort gedronken maar zeker in het begin nachten gehad dat hij niet kon slapen en we dus samen op de bank eindigde zodat ML wel kon slapen.

DL slaapt rond 11 uur en de ene nacht komt ze voor een voeding en de andere slaapt ze tot 7 uur/ half 8.

Verder vind ik de draagdoek echt heerlijk, nam ZL zo al overal mee naartoe (afgelopen zomer veel gewandeld in Engeland, ZL bij ML in de doek/drager en gaan maar) en nu in huis ook DL veel in de draagdoek zodat ik mijn handen vrij heb voor ZL.

Mijn ouders wonen op 700km en schoonouders op bijna 300km, hier dus echt op gastouder aangewezen.

Wat ik nu even lastig vind is het net zindelijk zijn en ergens heen moeten. Morgen eind van de middag ook even weg, maar hij is echt net zindelijk dus ook nog wel ongelukjes. Debk dus dat hij een luier broekje aan krijgt.

Ik zou denk ik nog wel graag een derde willen, ML vind twee op dit moment genoeg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:26

Hoezo is 1 maar alleen? Klinkt net alsof een enig kind zielig is, want geen broers of zussen. Onderzoek wijst uit dat enig kinderen juist vaak veel gelukkiger zijn als kinderen met broers of zussen. Verder kun je de dingen die je met een broer of zus deelt en leert ook delen en leren met neefjes, nichtjes, vriendjes en vriendinnetjes. En soms is het niet altijd een keus, in ons geval is de keus ook deels gemaakt doordat het fysiek gezien gewoon niet ging, en niet verstandig is.

Ik vind het jammer dat veel mensen nog steeds zo denken over gezinnen met 1 kind, en enig kinderen. Hoe vaak ons ook niet gevraagd wordt wanneer de 2e komt. Ik vind het echt bizar dat het blijkbaar normaal wordt gevonden om naar zoiets persoonlijks te vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:21

Van de bassisschool-leeftijd herinner ik me eigenlijk vooral broers / zussen die elkaar vooral maar lastig vonden :=

De jongere die mee wil doen met de oudere (en een vriend/innetje) maar de oudere die dat niet wil :P

Broertjes die elkaar de hele tijd de pan in hakken. Broers / zussen die elkaar lopen irriteren door spullen af te pakken enzo. Blegh.

Volgens mij was het zeldzaam dat ze lief voor elkaar waren / elkaar hielpen :)

En als dat wel zo was dan was het vaak de oudere die zorgzaam was voor de jongere....maar dan een beetje op een verstikkende manier die jongere maar constant zitten te "moederen", sturen en corrigeren waardoor die er weer de schijt van kreeg :P

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:29

Tja, ik vind voor alles wel wat te zeggen.. Zelf ben ik heel blij dat er mensen bewust voor geen kinderen kiezen, of eentje. Hier komt nr 4 eraan, en ondanks dat deze gepland en zeer gewenst is, voel ik ook weleens de druk van: "de wereld wordt steeds voller'. Zo blijft het toch mooi in evenwicht, haha.

Voor de kinderen heb ik nooit zo bewust nagedacht, dat het voor hun zo leuk is. Tuurlijk speelde het ook mee, maar je weet nooit hoe dat loopt. Mijn jongens slaan elkaar nog net niet de hersens in.. Ze hebben ook veel aan elkaar hoor, maar dat geruzie soms..

Maar wij wilden zelf heel graag een groter gezin. Neemt niet weg dat ik het heerlijk vind om alleen op pad te gaan, of met maar 1 kind. Die tijd vind ik ook heel belangrijk, niet dat ze altijd maar moeten delen, maar echt bewust de tijd voor 1 kind. Dat wordt ook wel lastiger met meer kinderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:06

Marocje, wat mijn ouders deden toen wij de leeftijd van 15-16 hadden bereikt dat wij elk op vakantie gingen met 1 ouder. Vakantie naar keuze, wij bepaalden de bestemming (binnen Europa) en de activiteit. De 1 had een zonvakantie is Spanje, de ander ging te voet een tocht maken met tent op de rug in de Ardennen en weer een ander ging naar Parijs en Disneyland. Leuke is dat mijn zus dat nu ook met haar kinderen dat doet. Echt een week 1 op 1, geweldig!
Ik als nakomertje mocht 2 keer overigens :') toen hadden wij het heel breed en ging ik met zowel pa en ma alleen op vakantie.
Soort afsluiting van de familievakanties omdat de tijd ook eraan zat te komen dat wij niet meer mee wilden met hun.

(Tussendoor ook uiteraard wel 1 op 1 aandacht en tijd, maar de vakantie was echt een hoogtepunt daarin :j )

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:12

Oh, dat is ook wel gaaf zeg! Dat is echt een goede! Dacht eerst even:" maar dat is toch geen vakantie, zo apart?' Maar je hebt het echt over de laatste vakantie(s).

Ik hoor dat ook wel meer hoor, dat de ouders bijvoorbeeld elke zaterdag gaan winkelen, en dan om de beurt een kind mee. Mijn ouders wonen op Texel, en onze kinderen mochten ook om te beurt daar logeren. Helaas is dat nogal een geregel, want het ligt niet in de buurt en om drie kinderen in 1 vakantie daarheen te krijgen of terug, is echt teveel. Bovendien werken mijn ouders nog (hebben daar een winkel) dus dat moet ook allemaal ertussen passen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:42

Wij doen los van elkaar dingen met onze dochter. Ik denk dat dit ook goed is voor de ontwikkeling en de band die je met je kind hebt. Mijn man doet hele andere dingen samen met haar als ik, gaan ze samen met de trein naar Schiphol bijvoorbeeld. Hij is sowieso vaak met haar samen omdat ik onregelmatig en ook in de weekenden werk. Zo'n vakantie is echt superleuk! Wij waren vroeger met zijn 4-en. En dan is het heel lastig een vakantie uit te kiezen die voor de jongste en de oudste kinderen leuk is. Ik ging om die reden als 16 jarige ook voor het eerst niet meer mee. Bleef liever thuis om op het huis en de honden te passen, en vakantiewerk te doen.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:25

Hier ook één op één activiteiten met de kinderen. Werkt heel goed! +:)+
Ze zijn nog maar vijf (bijna zes) dus geheel zelf activiteit kiezen kunnen ze nog niet maar of wij kiezen (als iets bijvoorbeeld tijdelijk is zoals een zandbeelden tentoonstelling) of we geven ze een aantal opties waar ze uit kunnen kiezen.

En ook gewoon activiteiten met hele gezin, vinden ze ook heel leuk. Aandacht moeten delen hebben ze gelukkig geen moeite mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:36

Onze dochter is net 6 maar die kan heel goed zelf een activiteit kiezen hoor. Moet je eens proberen haar op een ander idee te krijgen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:23

SusanH schreef:
Onze dochter is net 6 maar die kan heel goed zelf een activiteit kiezen hoor. Moet je eens proberen haar op een ander idee te krijgen :+

Hoezo? Elk weekend naar Plopsaland is toch geweldig? :') :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:08

Op die leeftijd simpele goedkope dingen die toch leuk zijn met kinderen doen.De Efteling op die leeftijd, dat weten ze een half jaar later toch niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:10

Maar de Efteling vind ik zelf zo leuk :')

Net als Disneyland... Oooh het liefst ga ik straks met mn kids elke meivakantie naar Disneyland :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:20

Britta31 schreef:
Op die leeftijd simpele goedkope dingen die toch leuk zijn met kinderen doen.De Efteling op die leeftijd, dat weten ze een half jaar later toch niet meer.

Mijn oudste kan serieus nog exact vertellen over onze reis naar Disneyworld.. hij was 3. Hij weet dingen die ik al lang niet meer weet, maar die als je er over nadenkt echt zo gebeurd zijn. Zelfde met de vakantie in Disneyland Parijs toen hij 4 was. Inmiddels is hij bijna 9.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:55

Met 6 is je geheugen juist fantastisch.
De meeste mensen kunnen zich vanaf 3-4 jaar dingen herinneren.
Neemt niet weg dat je ook leuke goedkope dingen kan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:59

Ik heb ook altijd nog dingen kunnen herinneren van toen ik een jaar of 2 was, alleen de laatste jaren begint dat wel te vervagen moet ik zeggen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:23

Ooo de Efteling :+ vreselijk :') nachtmerries over de draak we hebben nog een paar nachten na mogen genieten (2 a 3 keer per nacht wakker schrikken, niet in slaap kunnen vallen). Mijn man en ik vinden het sowieso al vreselijk een pretpark (snap de naam ook niet), maar mijn schoonouders wilden ons perse meenemen. Ze was toen 4. Wij gaan er met haar niet meer heen, iig niet tot ze een heel stuk ouder is. Ze kan het zich trouwens niet meer herinneren, pas zei ze dat ze naar de Efteling wilde want daar was ze nog nooit geweest.

We hebben een abonnement op Ouwehands dierenpark, gaan we geregeld heen en is superleuk. Dieren kijken en daarna spelen in Ravot Aapia. En was niet duur, want mijn man kon via zijn werk een cadeau uitkiezen en dat was 1 van de cadeau's. Hebben we veel plezier van.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:35

Hier vinden de kinderen de efteling juist geweldig. Gaan er ook al heen sinds de oudst 2 of 3 is. Niks is hun te wild of te eng. En ook gewoon het land van Laaf vinden ze helemaal leuk. Het is dan bij ons ook een jaarlijks uitje.

Verder gaan we ook elk jaar wel naar een dierentuin of zo.

En papa en mama mogen ook een keertje in de vogelrock en een ander niet voor kids geschikte attractie waar geen te lange rij is. (dan past oma even op)*\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:36

Je hebt ook babyswitch. Kan je er allebei in ;)

Wij gaan met gup naar DisneyWorld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:37

Mijn man vindt achtbanen niet leuk, wil eigenlijk nergens in. Dus dan is zo'n uitje niet leuk. Heb bij de Julianatoren wel met dochter in de achtbaan gezeten, maar dat vond ze doodeng. We hebben wel heel veel rondjes in de draaimolen gemaakt daar. Die is heel leuk met al die paarden :j :D

Wat is babyswitch? Soort oppasservice?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:41

Bwah, Efteling met die stomme laven enzo... ik heb daar echt niks mee :=

Disneyland ook niet met die stomme poppenkostuums waar ze dan zo'n vent in hijsen, en dan Winnie de Pooh ook nog ineens een donkerbruine snuit :P

Moet hij wel echt héél graag willen hoor, dan gaan we er wel een keer naartoe :P

Ik vond vroeger Warner Brothers Movie World wel heel gaaf, gingen we naartoe toen dat net nieuw geopend was, dat was echt súpergaaf! :j :):) *\o/*

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:44

pmarena schreef:
Bwah, Efteling met die stomme laven enzo... ik heb daar echt niks mee :=
Disneyland ook niet met die stomme poppenkostuums waar ze dan zo'n vent in hijsen, en dan Winnie de Pooh ook nog ineens een donkerbruine snuit :P

Moet hij wel echt héél graag willen hoor, dan gaan we er wel een keer naartoe :P

Ik vond vroeger Warner Brothers Movie World wel heel gaaf, gingen we naartoe toen dat net nieuw geopend was, dat was echt súpergaaf! :j :):) *\o/*

Ik heb zelf ook niks met de Laven, maar de kids vinden het geweldig. Ik vind de sprookjes gewoon erg leuk :) Efteling was ook één van onze eerste dates (met manlief)

Al ga ook ook net zo graag naar de wat extremere attractieparken (zonder kids) maar helaas bijna nooit tijd voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:53

De kleine zal ook zeker Disneyland gaan zien :j al is het alleen al omdat ik het leuk vind :') zal wel een moeder-zoon uitje worden, mijn man is a een mietje en b heeft een hekel aan drukte en muziek. Dus ik kan hem ook niet promoveren tot tashouder :')