Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:57

Van de week ga ik ook maar eens zitten om belastingaangifte te doen. Ik ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:18

Help ik heb een fout gemaakt in mn belastingaangifte. De ex van mn vriend heeft ook nog een paar maandjes bij ons ingeschreven gestaan maar dat was ik helemaal vergeten. Aangezien de minderjarige kinderen bij ons ingeschreven bleven staan zal dit wel invloed hebben op mijn teruggaaf. Voordat ik nu een half uur in de wacht ga staan bij de belastingdienst.........kan ik dit nog herstellen??????

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 15:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:59

Oké dan zal ik eens kijken of dat verschil maakt. Ik krijg nooit geld terug en nu ineens een flink bedrag dus dacht dat het kwam door de minderjarige kinderen. Maar weet dus niet wat het effect is van een extra huisgenoot naast mijn vriend. Toeslagen krijgen we sowieso niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:29

Een kind op je adres kan zorgen voor de inkomens afhankelijke combinatie korting. Dus dat zou de hogere teruggaaf kunnen verklaren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 19:43

Dus dan klopt mijn vermoeden dat het door hen komt. Hebben die kleine kinderen toch nog nut :') :P

Ik zal het aangifte programma nog eens opnieuw doorlopen en zijn ex erbij zetten als huisgenoot. Want mijn vriend is met haar over 2015 nog wel fiscaal partner ivm het huis en zij moest nog voor het hele jaar inwonend worden opgegeven dus ben bang dat we anders dubbel die korting krijgen en straks flink terug kunnen betalen -O-

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:56

SophievdV schreef:
Een kind op je adres kan zorgen voor de inkomens afhankelijke combinatie korting. Dus dat zou de hogere teruggaaf kunnen verklaren ;)

Mijn zoontje is daar twee dagen te laat voor geboren.....sip

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:02

Keet: bummer! :(

Gloa: dan zou ik het inderdaad veranderen, want het hebben van een fiscaal partner heeft inderdaad invloed en vermoedelijk is hij met zijn ex fiscaal partner als ik het zo lees en bovendien is het niet jouw kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:14

SophievdV schreef:
Keet: bummer! :(

Gloa: dan zou ik het inderdaad veranderen, want het hebben van een fiscaal partner heeft inderdaad invloed en vermoedelijk is hij met zijn ex fiscaal partner als ik het zo lees en bovendien is het niet jouw kind.

Ja klopt hij is met zijn ex over 2015 nog fiscaal partner. Het zijn ook niet mijn kinderen maar dat vroeg de fiscus niet. De vraag was of ik of mijn huisgenoot minderjarige kinderen hebben. Ik heb ook aangeklikt dat ze niet van mij zijn en dat ik ze ook niet erkend heb. Dus alles gewoon naar waarheid en als de berekening dan uitkomt op die korting dan kunnen ze mij dat niet kwalijk nemen.

Maar ik ga hem inderdaad opnieuw invullen en dan eens kijken wat er gebeurd als ik de moeder voor die 2 maanden nog als huisgenoot opgeef.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:14

Voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting hadden ze ook minimaal 6 maanden bij je in moeten wonen, ik dacht te begrijpen dat dat niet het geval was. Maar zoals ik t nu lees was t alleen de moeder die er maar een paar maanden heeft gewoond? Dan zou ik het even aanpassen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 00:23

De kinderen hebben het hele jaar bij ons gewoond. Ik ben begin maart bij mijn vriend ingetrokken en de moeder van de kinderen heeft tot begin mei nog bij ons op de gba gestaan, omdat ze om fiscale redenen niet eerder bij haar nieuwe vriend kon inschrijven. Dus tusen haar en mij zit 2 maandjes overlap.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 07:25

Waren ze ook gehuwd? Anders was ze tot mei zijn fiscaal partner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:54

Ze zijn sowieso fiscaal partner voor 2015. Ivm de woning is dit fiscaal interessanter. Mag ook nog omdat in dat jaar de scheiding is aangevraagd.

Ik heb het net even nagekeken en het zit bij mij inderdaad in de combinatiekorting. Maar ik kom niet door het programma heen. Zodra ik zijn ex voor die 2 maanden als huisgenoot opgeef en alle vragen naar eerlijkheid beantwoord dan loopt het vast omdat hij dan 2 mogelijke fiscale partners herkent. Ik krijg dan ook niet meer de mogelijkheid om om voor geen fiscale partner te kiezen. Zodra ik uitvink dat 1 van ons beiden een kind heeft kom ik wel weer door maar dit heeft geen invloed op de uiteindelijke berekening.

Ik heb net ook even hun aangifte bekeken en zij krijgen geen van beiden de combinatiekorting. Aangezien we op dit adres dus niets dubbel krijgen heb ik besloten het zo maar te laten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:08

Ben jij ook zijn fiscale partner? Voldoe je aan één van de voorwaarden daarvoor?

De Belastingdienst kijkt niet per adres maar per belastingplichtige. Als jij iets claimt waar je geen recht op hebt, zul je dat moeten terugbetalen. Ik ben het wel met je eens dat de vragen van de website onduidelijk zijn en niet altijd tot de juiste conclusies leiden (ik had hetzelfde probleem :P). Dat voorkomt wellicht boetes, maar geeft je verder geen juridische basis voor die korting helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:28

Ik mag zijn fiscale partner zijn maar ben dit niet omdat hij dat voor 2015 nog met zijn ex is.

De vraag van de fiscus luidt: heeft 1 van u beiden inwonende minderjarige kinderen -> ja. Daarna komt pas de vraag of ik met mijn vriend fiscale partners wil zijn -> nee. Op basis daarvan kent het rekenprogramma mij dus blijkbaar die combinatie korting toe.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:52

Je kan wel een deel van het jaar partner zijn. Maar goed, het zou kunnen dat het op deze manier gunstiger is.

Typisch, ik probeer het te reconstrueren, maar ik krijg andere vragen?

Citaat:
Had u in 2015 een echtgenoot?

Nee

Had u in 2015 een huisgenoot?

Ja

Naam huisgenoot

Stond u heel 2015 ingeschreven op hetzelfde adres als NAAM?

Ja

Had u een notarieel samenlevingscontract met NAAM?

Nee

Had u een kind samen met NAAM?

Nee

Heeft 1 van u een kind van de ander erkend?

Nee

Was u met NAAM partners in een pensioenregeling?

Nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:14

Ik krijg nog een aantal vragen extra :j kan ze morgen even opzoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:45

Ben bezig met invullen, nouja het meeste is al ingevuld, alleen ben ik in juli overgestapt van opleiding en bijbaan naar ''echt'' werk. Ik heb dus tot juli loonheffing gekregen bij mijn bijbaan en daarna bij de andere baan, alleen staat de loonheffing bij bijbaan op 0. Is hier een makkelijke manier voor om de loonheffing te berekenen? Loonstrookjes word ik niet veel wijzer van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:52

De jaaropgaaf van je bijbaan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:13

Doen ze niet aan(PostNL), wat ik vind is dat het dan op loonstrook van december zou moeten staan, maar mijn laatste is van juli :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:22

Hoezo doen ze niet aan >;) zijn die opgaves niet net zo wettelijk verplicht als van al je financieële producten..........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-16 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 19:35

Geen idee, maar zit me nu af te vragen of ik het misschien verkeerd bekijk, als je voor een baan loonheffingskorting hebt dan is het logisch waarschijnlijk dat loonheffing dan op €0 staat?
Dus dan zou het niet kloppen dat er bij mijn huidige baan loonheffing staat aangezien ik daar ook direct gebruik heb gemaakt van de korting? Verschilt het dan ook nog of je via uzb werkt of direct voor werkgever?

Ik geloof niet dat dit iets is om te doen als je griep hebt :')

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:43

Fiscaal partners kun je maar met 1 iemand zijn in een jaar. Dan geldt het "oudste" :)

Je kijkt bij Postnl naar de cumulatieven op de loonstrook van je laatste loonstrook.

Het kan best 0 zijn als ze rekening hebben gehouden met de loonheffingskorting. Bij Post.nl werk je waarschijnlijk niet heel veel uur... en op basis daarvan zou je waarschijnlijk onder de grens blijven ;) dus is er niets ingehouden. 0 kan dus gewoon "kloppen" want ze beginnen zo fijn te bedenken dat zo de rest van het jaar loopt bij de loonadministratie.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 23:51

Ja vind het nu logisch idd, en keek even naar de aangifte van vorig jaar en ook die stond op 0 terwijl ik er toen het hele jaar had gewerkt, maar ook heel weinig uur idd. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:20