Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bigbrown

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:12

Hebben ze oplossingen voor, Genetische modificatie. Zodat het mogelijk is om bijvoorbeeld soja dichter bij huis te telen en het transportkilometers scheelt. Maarja dan krijg je weer mensen die daar over vallen....
Er is toch wel altijd wat te klagen is het niet?
Er zullen overal voor en tegenstanders van zijn dus denk dat het onmogelijk is om te zeggen of iets goed of niet goed is want er zijn altijd wel voor en tegen argumenten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:17

Bigbrown schreef:
Hebben ze oplossingen voor, Genetische modificatie. Zodat het mogelijk is om bijvoorbeeld soja dichter bij huis te telen en het transportkilometers scheelt. Maarja dan krijg je weer mensen die daar over vallen....
Er is toch wel altijd wat te klagen is het niet?
Er zullen overal voor en tegenstanders van zijn dus denk dat het onmogelijk is om te zeggen of iets goed of niet goed is want er zijn altijd wel voor en tegen argumenten.

Het probleem is idd niet zo zeer dat niemand het goed wil doen, in tegendeel, maar er zijn zoals ik al eerder zei, veel manieren om te denken dat je iets goed doet.

De een z'n dood, is de ander z'n brood toch? Al moet het milieu technisch wel realistisch blijven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:24

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:31

Dat is zeker zo, maar ik denk niet dat dat het geval is in de nederlandse veehouderij in verband met alle regeltjes en wetgeving inclusief alle controles die er zijn.
Buitenland daarentegen... :x

Mizora schreef:
Je hoeft soja niet genetisch te manipuleren om het in Nederland te telen. Het wordt nu al met succes in Nederland geteelt.

http://www.agrifirm.com/agrifirm-plant/ ... -nederland

Klimaatverandering?
Maakt het weer lekker dubbel, we kunnen gewone soja hier telen dankzij de verandering van het klimaat veroorzaakt door milieuproblemen om nu dus die milieuproblemen te voorkomen >;)
Ligt het dan aan mij of klopt er iets niet? :P

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:31

Dora88 schreef:
Als je leest, zie je dat ik ook aangeef dat we moeten zoeken naar oplossingen om minder of duurzamere soja te gebruiken. Ook wat trabsportkilometers betreft. Want of het transport en de verwerking wel allemaal even duurzaam gaat... En dat geld zowel voor humaan als voor de veehouderij. Lokaal eten, klaar.

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:35

Ik kom ook van de boerderij, ouders hebben een bedrijf met vleeskuikenouderdieren. Dit zijn de ouders van de vleeskuikens om het zo maar te zeggen. Gewoon gangbaar, kippen hebben het hier prima voor elkaar hoor! Als je naar het milieu kijkt, kun je het beste gewoon gangbaar kippenvlees kopen dit geeft de minste CO2 uitstoot.

Woon nu bij mijn vriend op het melkveebedrijf, gewoon gangbaar. Koeien hebben het hier top voor elkaar. melkrobots, koeborstels, koeien kunnen naar buiten enz. stal voldoet aan de hoogste welzijnseisen. Het mooiste is dat ze het zo goed in de stal hebben, dat ze bijna niet naar buiten willen. In het voorjaar, zomer en najaar, zolang het weer het toelaat zeg maar kunnen die koeien vanaf zeven uur naar buiten. en 's avonds tegen zeven uur halen we ze ze weer op als het nodig is. Koeien kunnen ten alle tijden weer naar binnen.

Hier nog een filmpje van ons bedrijf:

https://www.youtube.com/watch?v=nhZtw2jHCNQ

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:06

Myrna91 schreef:
Ik kom ook van de boerderij, ouders hebben een bedrijf met vleeskuikenouderdieren. Dit zijn de ouders van de vleeskuikens om het zo maar te zeggen. Gewoon gangbaar, kippen hebben het hier prima voor elkaar hoor! Als je naar het milieu kijkt, kun je het beste gewoon gangbaar kippenvlees kopen dit geeft de minste CO2 uitstoot.

Je bedoeld ouderdierbedrijven waar de dieren (vooral in de groei) een tekort aan voedsel krijgen omdat ze zo gefokt zijn dat ze erg snel te vet worden wat de productie aardig in de weg zou zitten (de dieren niet lang genoeg mee zouden gaan om mee te kunnen fokken dus)? Ze dus op een "levenslang" hongerdieet zitten?
Er geen baltsgedrag is door de manier van houden waardoor het paren nogal ruw is (en daarvoor vaak sporen worden geknipt/geamputeerd) en stevig wat stress en wonden veroorzaakt?
Waar er gefokt wordt op grote hanen en vlezige kippen die erg veel eieren leggen, wat dan ook nog eens wordt gestimuleerd waardoor eieren leggen vaak een pijnlijke aangelegenheid wordt wat je maar een beperkte tijd kan doen voordat de kip echt stuk blijft?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:58

Sorry Bowen, ik volg dit topic met veel interesse maar dit gaat me te ver, volgens mij kijk je nu ook door een bril die gewoon gekleurt wil zijn....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:11

Er is natuurlijk ook een verschil tussen gewoon voederen en vetmesten.
Niet elke vleeskuikenkweker fokt plofkippen die binnen 6 weken netjes 2kg wegen maar niet meer kunnen lopen.

Doen ze in Nederland veel aan labeltjes? Hier doen ze dat graag. Zo kan ik er op letten dat m'n eieren vrije uitloop eieren zijn, m'n kipfilet van een kip komt die minstens 90 dagen geleefd heeft (dus trager vetgemest) en m'n steak van een Franse koe komt die in Frankrijk geslacht werd.
En dat is enkel in de supermarkt.
Bij de plaatselijke slager weet ik precies welk dier er in de etalage ligt en vermits ik de betreffende boeren ken weet ik ook hoe ze geleefd hebben. Ooit al vlees gegeten van een Blonde die 3 jaar enkel op gras en hooi geleefd heeft? Bij leven was het een magnifieke os, op het bord was het zo ongeveer het malste vlees dat ik ooit gegeten heb.
En dan heb ik het nog niet over de stal waar m'n paard gestald staat. Daar kan ik eieren, kippen, varkens, kalfsvlees, rundsvlees en melk rechtstreeks van de boer krijgen. Idd duurder dan in de supermarkt maar ik weet hoe er met die dieren is omgegaan *hell, heb zelf nog achter de kippen gelopen omdat ze op wandeltocht vertrokken waren :') * en ik steun er ook de boer mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:15

Die labels zijn er wel, er wordt veel het sterrensysteem van de dierenbescherming gebruikt. Maar op het moment dat kipfilet 30€/kg kost omdat het 70 dagen geleefd heeft met maar 10kippen binnen per m2, is het opeens niet meer zo van belang voor een hoop mensen. Ik koop zelf vaak de scharrel kipdijfilets (dat is afhankelijk van de winkel waar je komt 1 of 2 sterren).

Hier staat het Nederlandse systeem: https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:17

Myrna91 schreef:
Hier nog een filmpje van ons bedrijf:

https://www.youtube.com/watch?v=nhZtw2jHCNQ

Mooi filmpje!

Ik houd thuis ook dieren voor de slacht, kalkoenen, kippen en varkens.
Ik houd ze niet via de biologische manier, maar natuurlijk ook niet volgens de richtlijnen van de bio-industrie, gewoon in een weitje met het voer en de verzorging die ze nodig hebben.
Vind ik ze oud/groot genoeg dan gaan ze richting slacht.

Ik heb ook een (plof)vleeskip lopen. We hadden er veel meer, maar 7 vossen hebben bijna 100 kippen geroofd en zij was de enige die over is gebleven. Als ze een haan was geweest dan was ze naar de slacht gegaan.
Ze staat op 'dieet', ze krijgt dus geen onbeperkt voer, maar hetzelfde als onze andere kippen. Hierdoor blijft ze goed op gewicht en heeft ze geen last van haar pootjes. ik wil haar (als ze eieren gaat leggen) gaan kruisen met onze Bresse haan, zodat we kleinere vleeskippen krijgen.
Wat Bowen hierboven beschrijft vind ik dus ook heel erg cru klinken (en onnodig aanvallend). Een levenslang hongerdieet..
Ik voer de kippen een keer per dag (in de ochtend) en mevrouw heeft dan al vaak genoeg gegeten en gaat der eigen ding doen, onze andere kippen zijn de rest van de dag vooral bezig met overal rond scharrelen en alles wat ze maar kunnen vinden op te eten.
Het paren bij ons kan er ook erg ruw uitzien (ondanks dat onze kippen helemaal volgens hun 'natuur' kunnen leven (ondanks dat ze daar al heel ver vanaf zitten doordat ze gedomesticeerd zijn)), maar zo gaat dat nou eenmaal bij kippen. Pikorde bepalen ziet er ook echt vervelend uit en dan heb ik het nog niet eens over kippen die een zwakke soortgenoot dood pikken (en opeten).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:20

Wij hebben sinds gisteren net weer een deel van 1 van onze Blonde dames in de vriezer :D Hondlief mag genieten van de lever :)
Labeltjes zijn ruim verkrijgbaar. Mensen kunnen hier bijvoorbeeld ook prima een Label Rouge kip kopen, maar die kost dan wel rond de 14 euro per stuk. Hier in de regio is ook veel huisverkoop van vlees, dus als mensen willen zijn er echt wel alternatieven voor het supermarktvlees. Zitten zelf ook te denken aan het houden van een paar kippen, voor de eieren en voor het vlees. Varkensvlees eten we niet zo veel, maar hier in de buurt is ook een bedrijf wat scharrelvarkens houdt. Onze portemonnee laat het echter nog niet toe om daar regelmatig in te slaan.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:23

Mizora schreef:
Die labels zijn er wel, er wordt veel het sterrensysteem van de dierenbescherming gebruikt. Maar op het moment dat kipfilet 30€/kg kost omdat het 70 dagen geleefd heeft met maar 10kippen binnen per m2, is het opeens niet meer zo van belang voor een hoop mensen. Ik koop zelf vaak de scharrel kipdijfilets (dat is afhankelijk van de winkel waar je komt 1 of 2 sterren).

Hier staat het Nederlandse systeem: https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf

Ik koop normaal nooit bio kip uit de winkel, maar doordat vossen bezig waren geweest moest ik wel en ik schrok van de prijzen, 25 tot 30 euro per kg! 8)7
Vraag me echt af waar die prijzen vandaan komen, wat de boer van die prijzen terug ziet en welke 'idioot' dat voor een stukje vlees gaat neerleggen. Zou bijna gaan denken aan een conspiracy tegen wakker dier zodat de plofkip terug mag komen in de schappen -O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:24

Het enige wat ik kan zeggen is dat de meeste boeren wel degelijk goed zijn voor hun dieren.

De idioten op filmpjes zijn veelal werknemers, echt niet de boeren zelf. Maar hoe het precies gaat weet ik natuurlijk niet.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:29

Ik ken verschillende kippen-/kalkoenenboeren waar ik ook regelmatig bij help met de werkzaamheden. Die beesten krijgen kwalitatief erg goed voer en zodra daar iets mis mee is dan wordt het voer direct vervangen. Daarnaast hebben die dieren misschien niet zo veel ruimte om te bewegen, maar dat is ook niet de bedoeling omdat ze immers zo snel mogelijk zo dik mogelijk moeten worden (ze zitten niet in kooien maar in hele grote stallen). De boeren lopen een aantal keren per dag een controlerondje door de stallen om de voer- en watertoevoer te controleren maar ook de gezondheid van de dieren. Wanneer de dieren iets mankeren dan wordt daar gelijk iets aan gedaan. Is het dier te beschadigd (wonden o.i.d.) wordt t uit z'n lijden verlost. Wanneer het te kromme poten heeft bijvoorbeeld dan gaat het op het eerst volgende transport. Er gaat minstens een maal per week een wagen naar de slachtfabriek dus dat duurt nooit zo lang. De weg naar de slachtfabriek is in alle gevallen eerder een kwestie van minuten dan uren (langste; 48 min. Korste; 19 min).

Ik vind het oprecht de minst inhumane manier om aan de marktvraag te voldoen. Het is gewoon niet rendabel meer om allemaal vrije-uitloopkippen te fokken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:38

Wat ik me afvraag waarom boeren niet meer rechtstreeks aan de consument verkopen of bv via de plaatselijke slager oid.

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:39

Bowen, hebt duidelijk een totaal verkeerd beeld van hoe het eraan toe gaat. Waarschijnlijk Kun je het in gevalletjes als jou ook nooit goed doen maarja. Ik zal even een korte uitleg geven hoe het ongeveer werkt.

Wij krijgen de kippen vanaf de opfokker als ze ca. 18 tot 20 weken oud zijn. Rond de 24 weken beginnen de hennen met het leggen van eieren. Als ze 60 weken oud zijn gaan ze weer weg, dit is ook afhankelijk van de markt, soms wordt het ook wel een 65 weken. Onze kippen leggen fors minder als leghennen. En tuurlijk worden de kippen gerantsoeneerd, als wij onbeperkt gaan eten worden we toch ook moddervet? Vergelijk het maar met topsporters, die hebben ook een bepaald dieet. Wij hebben een gemiddelde bevruchting van ruim 90%, dus over de hele legperiode zijn 90% van alle eieren bevruchte broedeieren. Als hanen agressief zouden zijn of zware tentakels zouden hebben laten de kippen zich niet treden, dus hebben wij geen bevruchte eieren. Geen bevruchte eieren betekend geen geld. We worden betaald per bevrucht broedei. ca. 8% van de totale koppel is haan, dus dat valt best mee. Kippen hoeven ook lang niet elke dag bevrucht te worden.

We hebben net een nieuwe stal gebouwd, dit is een zichtstal. Hier kan men dus van buitenaf vanuit de kantine naar de kippen kijken en naar het inpakstation van de eieren.

En over die langzaam groeiende kippen, hebben we ook wel eens aan gedacht en nagevraagd of het mogelijk is. Maar dit kon niet omdat er te weinig afzet voor is!

Hopelijk heb ik een beetje een goed beeld geschept.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:45

kohtje schreef:
Wat ik me afvraag waarom boeren niet meer rechtstreeks aan de consument verkopen of bv via de plaatselijke slager oid.

Doen ze wel. Google er maar op, vleesverkoop aan huis, landwinkel, etc. Voorbeelden genoeg ;).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:55

Om een betrouwbare leverancier te zijn voor de slager, moet je dus een flinke aanvoer hebben. Wij zouden bijvoorbeeld best meer willen verkopen, maar daarvoor is onze kudde (totaal tussen de 25 en 30 dieren) veel te klein. Wij zouden dan veel meer koeien moeten houden, dit betekent het bouwen van een grotere stal, daar hebben we simpelweg geen geld voor.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:26

Voor thuisverkoop geld natuurlijk hetzelfde. Je kunt 1 koe per jaar laten slachten, maar daar kun je maar een paar mensen blij mee maken, dan nog wat restjes aan nog een handje mensen, en dan houd je zelf vlees voor in de molen over.

Of je moet per halve of kwart koe verkopen, en dan het vlees gelijk verdelen. Voordeel daarvan is dat je geen voorraad hoeft te hebben en direct kunt leveren als het spul bij de slager vandaan komt.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:01

Mizora schreef:

Dat vind ik nou het meest vervelende... Vaak de mensen die het hardst klagen kopen het goedkoopste kipje uiteindelijk in de winkel.

De boer produceert dat waar hij voor betaald krijgt, als de consument niet bereid is meer te neer te tikken dan waarvoor een boer alleen een plofkip kan produceren dan kunnen ze ook weinig. Wordt er bijvoorbeeld meer beter leven vlees verkocht dan kán die boer ook voor beter produceren(en dat moeten ze ook om die ster te krijgen)

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:03

palousa_boy schreef:
Voor thuisverkoop geld natuurlijk hetzelfde. Je kunt 1 koe per jaar laten slachten, maar daar kun je maar een paar mensen blij mee maken, dan nog wat restjes aan nog een handje mensen, en dan houd je zelf vlees voor in de molen over.

Of je moet per halve of kwart koe verkopen, en dan het vlees gelijk verdelen. Voordeel daarvan is dat je geen voorraad hoeft te hebben en direct kunt leveren als het spul bij de slager vandaan komt.

Of per onderdeel. Zie je ook wel. Denk als je dat écht wilt en je vlees daardoor van extra waarde wilt voorzien, en beetje gunstig zit, kun je wel een systeem verzinnen :j. Hier in de buurt zie je vanalles.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:21

als eendekroos nu in dusdanige hoeveelheden verbouwd wordt dat het soja kan vervangen als eiwitbron..

gaan de vegatariers onder ons dan principieel eendenkroos eten omdat soja verbouwen zeer milieubelastend is..

En als eendekroos de neus uitkomt, stappen ze dan terug op soja, dus milleubelastend, of een goed gefokt (dus diervriendelijk) gefokt stukje koe, dat gevoed is met eendenkroos.. Dus een milieubewustere keuze dan soja eten?

gewoon interesse.. de mensen vanuit het oogpunt 'ik eet geen dier, want dat is geen dierenliefde' staan buiten deze vraag.. die eten dan liever iets dat het millieu zwaar belast dan een dier..

maar wat is het antwoord van de mensen die geen vlees eten omdat dit milieuvervuilender zou zijn dan eiwitrijke vervangers, met name soja producten..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:30

Kinke schreef:
Om een betrouwbare leverancier te zijn voor de slager, moet je dus een flinke aanvoer hebben. Wij zouden bijvoorbeeld best meer willen verkopen, maar daarvoor is onze kudde (totaal tussen de 25 en 30 dieren) veel te klein. Wij zouden dan veel meer koeien moeten houden, dit betekent het bouwen van een grotere stal, daar hebben we simpelweg geen geld voor.

Ik dacht misschien buiten het vaste assortiment om. Dus een paar keer per jaar "speciaal" vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:31

Ik heb als kind jaren naast een melkboer gewoond, die dieren werden prima verzorgd, overbuur was een varkensboer. Toen die starte, liepen de varkens gewoon buiten, later helaas niet meer. Ik ben nooit in de stallen geweest en weet dus niet hoe het er binnen aan toe ging.

TS, ik vind dat je moet doen wat je gevoel zegt. Of je blijft vlees eten, of niet, het moet goed voelen.

Enkel aan de veggies die hier hard van leer trekken tegen de niet veggies:
1. De glasteeltindustrie is enorm belastend voor het milieu, serres worden in de winter met olie warmgestookt en je wil niet weten wat ze moeten doen om de grond vruchtbaar te houden.
2. Boeren willen niet dat dieren hun kostbare groentjes opeten, dus worden duiven, ganzen, everzwijnen, herten en al die andere dieren die gek zijn op jonge plantjes gewoon afgeknald door ingehuurde jagers. Er zijn hier genoeg krantenartikels over terug te vinden.
3. Roadkill, alles wat we vervoeren geeft roadkill en laat ons vooral zwijgen over de vogels die vermoord worden op vliegvelden zodat vliegtuigen veilig zouden kunnen opstijgen.

En hoe gaan we het doen, gans de wereldbevolking alleen groenten? Waar halen we voldoende velden? Je moet zowel voor de dieren als voor de mensen aan voer komen. En wat geven we aan onze katten en honden? Die beesten zijn carnivoren. Is het dan nog toegestaan om voor hen dieren te slachten, of gaan we hen dwingen om een vleesloos en voor hen ongezond leven, te laten lijden?