Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bigbrown schreef:Hebben ze oplossingen voor, Genetische modificatie. Zodat het mogelijk is om bijvoorbeeld soja dichter bij huis te telen en het transportkilometers scheelt. Maarja dan krijg je weer mensen die daar over vallen....
Er is toch wel altijd wat te klagen is het niet?
Er zullen overal voor en tegenstanders van zijn dus denk dat het onmogelijk is om te zeggen of iets goed of niet goed is want er zijn altijd wel voor en tegen argumenten.

Mizora schreef:Je hoeft soja niet genetisch te manipuleren om het in Nederland te telen. Het wordt nu al met succes in Nederland geteelt.
http://www.agrifirm.com/agrifirm-plant/ ... -nederland
Dora88 schreef:Als je leest, zie je dat ik ook aangeef dat we moeten zoeken naar oplossingen om minder of duurzamere soja te gebruiken. Ook wat trabsportkilometers betreft. Want of het transport en de verwerking wel allemaal even duurzaam gaat... En dat geld zowel voor humaan als voor de veehouderij. Lokaal eten, klaar.
Myrna91 schreef:Ik kom ook van de boerderij, ouders hebben een bedrijf met vleeskuikenouderdieren. Dit zijn de ouders van de vleeskuikens om het zo maar te zeggen. Gewoon gangbaar, kippen hebben het hier prima voor elkaar hoor! Als je naar het milieu kijkt, kun je het beste gewoon gangbaar kippenvlees kopen dit geeft de minste CO2 uitstoot.
* en ik steun er ook de boer mee. Myrna91 schreef:
Hondlief mag genieten van de lever 
Mizora schreef:Die labels zijn er wel, er wordt veel het sterrensysteem van de dierenbescherming gebruikt. Maar op het moment dat kipfilet 30€/kg kost omdat het 70 dagen geleefd heeft met maar 10kippen binnen per m2, is het opeens niet meer zo van belang voor een hoop mensen. Ik koop zelf vaak de scharrel kipdijfilets (dat is afhankelijk van de winkel waar je komt 1 of 2 sterren).
Hier staat het Nederlandse systeem: https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf
Mizora schreef:Die labels zijn er wel, er wordt veel het sterrensysteem van de dierenbescherming gebruikt. Maar op het moment dat kipfilet 30€/kg kost omdat het 70 dagen geleefd heeft met maar 10kippen binnen per m2, is het opeens niet meer zo van belang voor een hoop mensen. Ik koop zelf vaak de scharrel kipdijfilets (dat is afhankelijk van de winkel waar je komt 1 of 2 sterren).
Hier staat het Nederlandse systeem: https://beterleven.dierenbescherming.nl ... uikens.pdf
palousa_boy schreef:Voor thuisverkoop geld natuurlijk hetzelfde. Je kunt 1 koe per jaar laten slachten, maar daar kun je maar een paar mensen blij mee maken, dan nog wat restjes aan nog een handje mensen, en dan houd je zelf vlees voor in de molen over.
Of je moet per halve of kwart koe verkopen, en dan het vlees gelijk verdelen. Voordeel daarvan is dat je geen voorraad hoeft te hebben en direct kunt leveren als het spul bij de slager vandaan komt.
. Hier in de buurt zie je vanalles. Kinke schreef:Om een betrouwbare leverancier te zijn voor de slager, moet je dus een flinke aanvoer hebben. Wij zouden bijvoorbeeld best meer willen verkopen, maar daarvoor is onze kudde (totaal tussen de 25 en 30 dieren) veel te klein. Wij zouden dan veel meer koeien moeten houden, dit betekent het bouwen van een grotere stal, daar hebben we simpelweg geen geld voor.