Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:57

Jaaa de sprinter tussen Gouda en Leiden, heeeeerlijke verbinding maar niet heus *\o/*
Ik hoef alleen maar op maandag en dinsdag met de trein, want de rest van de dagen loop ik stage, maar ik ben maandag én dinsdag te laat gekomen door die zogenaamde ''gladde sporen''. -O- Zoals een vriend van mij altijd zegt: #poedersuiker

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:08

Iejoorr schreef:
Jaaa de sprinter tussen Gouda en Leiden, heeeeerlijke verbinding maar niet heus *\o/*
Ik hoef alleen maar op maandag en dinsdag met de trein, want de rest van de dagen loop ik stage, maar ik ben maandag én dinsdag te laat gekomen door die zogenaamde ''gladde sporen''. -O- Zoals een vriend van mij altijd zegt: #poedersuiker

Zou jij met een paard wat op ijzers staat over een natte, ijzeren plaat lopen?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:13

Kinderen op de bankjes achter je in de bus die mee lopen te staren op je telefoon. Nou heb ik het sowieso al niet zo op kinderen hoor maar dit is wel echt bloed en bloed irritant

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:19

Inoterry schreef:
Iejoorr schreef:

Zou jij met een paard wat op ijzers staat over een natte, ijzeren plaat lopen?

Nee, maar het is wel opvallend dat het elke ochtend tussen en 7 en 9 is, daarna is het opeens weer over :+ En nee ik overdrijf dit niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:23

Iejoorr schreef:

Gladde sporen zijn echt een heel erg groot probleem en bemoeilijken het rijden enorm. Een complete trein heeft minder contactoppervlak op het spoor dan een auto met 1 band op het asfalt. Tel daar nog eens bij op dat je staal op staal hebt en geen stroef rubber op stroef asfalt en hopelijk kan je dan wat beter begrijpen hoe rampzalig gladde sporen werkelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-15 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:25

Hoho, ik zeg ook nergens dat het niet gevaarlijk is. Maar het valt wel op dat het alleen bij dit traject zo vaak voorkomt en dat het om 9 uur BAM opeens voorbij is en alles weer rijdt, en dat dag na dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:39

Iejoorr schreef:
Hoho, ik zeg ook nergens dat het niet gevaarlijk is. Maar het valt wel op dat het alleen bij dit traject zo vaak voorkomt en dat het om 9 uur BAM opeens voorbij is en alles weer rijdt, en dat dag na dag.

Dat komt omdat er op onder andere dat traject 's nachts geen treinen rijden. Gedurende de nacht condenseren vuildeeltjes en vocht op het spoor. De eerste paar treinen in de ochtend moeten dan de spoorstaven als het ware weer schoon en droog rijden waarna er wel weer voldoende grip is. Een neveligge of zonnige ochtend hebben ook veel invloed op het aanhouden of juist snel verdwijnen van gladheid

'S avonds in de schemering hebben we vaak ook nog een glad momentje als er grote temeperatuursverschillen zijn en vocht weer condenseert op het spoor.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 21:47

Mijn grootste ergernis in het OV is super cliché :') ; Stinkende mensen. Of mensen die uit hun neus eten.

Daarnaast vind ik het ook echt vies als mensen hun honden op een stoel laten liggen. Ik snap dat echt niet. Ligt er daar zo'n vieze hondenpieletje op een stoel. Bah. :\

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:13

Ik reis van ma-vr altijd hoorn-alkmaar met de trein, en weet ook wat tactische plekken zijn om rustig te zitten ondertussen gelukkig, maar kan me er best aan irriteren als mensen inderdaad niet even kunnen wachten met instappen, sterk ruikend-/krakend voedsel gaan eten of naast je komen zitten als de trein nog halfleeg is

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:30

Ik heb vandaag voor het eerst een kind met mijn heup en haar moeder met mijn schouder weer terug het perron op geduwd nadat ze in gingen stappen terwijl er nog mensen aan het uitstappen waren. :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:55

Iejoorr schreef:

Niet alleen bij dat traject hoor, de lijn Roosendaal-Vlissingen is er ook berucht om en zo zijn er nog meer trajecten in Nederland. En zoals Gloa al schreef, 's morgens is het erger omdat de eerste treinen de rails 'schoon' moeten rijden. Dit is al jaren een bekend probleem, vooral in de herfsttijd. Ik heb er juist alle bewondering voor dat de machinisten meestal toch nog in staat zijn om de nodige tonnen rijdend/glijdend staal tijd te stoppen en dan ook nog eens bij het juiste bordje aan het perron _/-\o_ .

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:43

Zo irritant. Mensen die al instappen voordat iedereen is uitgestapt. Of als je wilt uitstappen en er echt een muur van mensen om die deur heen staat. Ja sorry maar dan beuk ik je zeer subtiel aan de kant. Moet er toch ergens Door kunnen ofnie...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:11

Huilende kinderen en extreem stinkende mensen.
Verder ben ik niet zo lastig.

Laatst wat hilarisch meegemaakt, ik had een kaartje voor de tweede klas en stond te wachten op de trein s'avonds.
Maargoed donker, enkel twee conducteurs op utrecht centraal en ik was in een deel met echt tig camera's.
Gewoon niet normaal meer. :+
Ik zeg de heren gedag, we hebben het over de verbouwing en de trein komt.
Reis je eerste klas? Werd er gevraagd.
Ik gezegd van niet, vervolgens zeggen de heren: omdat we je zo vriendelijk vinden mag je als je wil in de eerste klas gaan zitten. :D :')
Ik dacht al waarom nou, bleek dat die twee zelf na de controle daar gingen zitten en dat ze het kennelijk wel gezellig vonden. _O- :')
We hebben het nog leuk over de bevroren wissels, blaadjes en andere dingen die voorkomen gehad, best leerzaam.
Zo weet ik nu dat treinen door een soort antivriesbad rijden, en dat bevroren wissels komen van brokken ijs die bij de wissels eraf vallen en die daardoor blokkeren. -:)
Verder was het antwoord op waarom rijden ze in alaska/name it wel gewoon, dat er daar veel minder treinen op meer kilometers spoor rijden.
Achteraf had ik het laatste zelf kunnen bedenken, maar okee dat weten we ook weer.

Onze sporen schijnen erg druk te zijn, en dat zorgt ervoor dat er minder treinen rijden bij o.a. Sneeuw. :+

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:10

Iejoorr schreef:

Ik moet zo weer een poging wagen -O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:53

Gisteren toen ik echt op tijd weg moest voor een belangrijk symposium. Ik kom om 6:30 aan op het metrostation. Er stonden geen metro's op het bord, lekker duidelijk weer. 5 min later: Wegens een technische storing is er geen metroverkeer mogelijk.

Om half fiets 7 's morgens? :') Echt hoor, die dingen rijden werkelijk bijna altijd. Maar precies op dat moment niet. Gelukkig kon ik nog op tijd de trein pakken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:10

Jij had dan dezelfde metro vriendlief gisteren want die belde me uit bed: 'schat de metro rijdt niet, kan je mij naar werk brengen'.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:34

Dat kan goed, alleen tussen CS en Gaasperplas en tussen Isolatorweg eb Gein reden af en toe metro's. Ik moest naar Poortwachter eigenlijk, uiteindelijk afgesproken bij Holendrecht want daar kon ik wel komen. Zo zie je maar weer hoe afhankelijk je eigenlijk bent van het OV.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:18

Gloa schreef:
Iejoorr schreef:

Dat komt omdat er op onder andere dat traject 's nachts geen treinen rijden. Gedurende de nacht condenseren vuildeeltjes en vocht op het spoor. De eerste paar treinen in de ochtend moeten dan de spoorstaven als het ware weer schoon en droog rijden waarna er wel weer voldoende grip is. Een neveligge of zonnige ochtend hebben ook veel invloed op het aanhouden of juist snel verdwijnen van gladheid

'S avonds in de schemering hebben we vaak ook nog een glad momentje als er grote temeperatuursverschillen zijn en vocht weer condenseert op het spoor.

Wat leuk dat iemand met echt verstand van zaken zulke dingen kan uitleggen en nuanceren. Dat is wel echt een toevoeging aan zo'n topic.

Weer iets geleerd :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:18

Over het algemeen vervloek ik het OV. Mijn grootste ergernis zijn andere mensen :)) Mensen die te vroeg instappen (meestal heb ik er geen boodschap aan en loop ik stoïcijns door, maar soms zeg ik er ook wat van. Heb een keer in een bus gehad dat niet 1 iemand, maar iedereen die stond te wachten zich die bus inwierp. Toen heb ik er wat van gezegd), huilende kinderen, mensen die je verdrukken. Maar ook onaardige buschauffeurs. Tuurlijk kan je wel eens je dag niet hebben, maar je kan wel even hoi terugzeggen als ik je begroet. 1 keer spande echt de kroon. Het was tijdens de Nijmeegse Vierdaagse, dus de bus reed anders. Op de heenweg waren we ook met lijn 6 gekomen, ondanks dat hij eigenlijk niet op die route reed en op de terugweg stond lijn 6 er weer, dus wij dachten 'mooi, die kunnen we ook nemen'. Voor de zekerheid nog maar wel aan zo'n info-mannetje gevraagd, maar ja, we konden lijn 6 nemen.
Prima, wij stappen in en drukken als we eruit moeten op de stop-knop. Maar de chauffeur rijdt gewoon door. Dus ik roep dat we er graag uitwillen. Geen reactie. Ik roep nog een keer, wat harder dit keer, maar nog steeds geen reactie. Inmiddels loopt mijn reisgenoot naar voren om te vragen of we eruit mogen en om me heen hoor ik al mensen mompelen met de vraag of de chauffeur doof is. Inmiddels wordt voorin de bus mijn reisgenoot vakkundig genegeerd. Dus ik loop ook naar voren, inmiddels flink pissig en zeg dat we eruit willen, want we hadden gedrukt. Nog steeds geen reactie. Ik herhaal het nog een keer wat dwingender en wat zegt ze? "Ik hoor daar niet te stoppen. En anders kan ik overal wel gaan stoppen." 8)7 Volgens mij had deze chauffeur het concept van een bus niet helemaal begrepen. Daar lijkt het me namelijk vrij logisch dat je bij de haltes stopt als mensen eruit willen :=
Maargoed, ik boos natuurlijk. Maar eerst uitleggen dat de info-medewerker had gezegd dat ze daar wel zou stoppen en dat haar collega ons met dezelfde lijnbus daar had opgehaald. Maar dat was niet haar probleem. Nou, toen was ik me toch een partij boos. Heb gezegd dat ik me een partij van een klacht in zou dienen, dat klantvriendelijkheid ver te zoeken was, etc.
Niet veel later stond ze stil voor een stoplicht dus ik vroeg of ze ons er daar snel uit wilde laten want ze stond toch stil. Nog steeds geen reactie. Even later stond ze weer (een hele tijd) stil om een andere bus voor te laten. Dus wij weer dat ze ons uit die bus moest laten. Volgens mij had ze toen genoeg van ons gezeik want ze liet ons er daar uit, maar echt waar, ik heb nog nooit zo'n onvriendelijke buschauffeur meegemaakt. Dit viel niet eens meer onder je dag niet hebben, maar gewoon onder onbeschoft gedrag. Ik heb uiteraard een klacht ingediend en hoewel ik normaal altijd netjes een reactie krijg heb ik hier nooit meer wat van gehoord. Wel jammer, want had graag gehoord hoe de busmaatschappij hier tegenaan zou kijken.

Maar om ook nog wat positiefs te zeggen:
Ze zijn nu ook bezig met werkzaamheden tussen Nijmegen en Arnhem. Heel handig, not. En ik had natuurlijk ook niet gekeken, want dat is altijd alleen maar in de weekenden. Dus woensdag was ik een uur te laat. Maar ik moet zeggen dat de NS dat echt heel netjes had opgelost met de bussen. Er ging iedere 5 minuten wel een bus weg en ondanks dat het zo druk was, was er een goede doorloop. Donderdag was ik uit voorzorg wat eerder vertrokken, maar ik had geen vertraging, hooguit een paar minuten.

En ik heb inderdaad ook eens conducteurs gehad van wie ik mocht plaatsnemen in de eerste klas. Maar daar had ik wel spijt van toen ik daar ging zitten, want het was zo'n nieuwe trein dus die banken waren nog knoerthard :))

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:04

Hier rijdt ook zo'n chauffeuse op de bus. Regelmatig gewoon niet stoppen voor haltes (of er nou gedrukt is of dat er iemand staat te wachten) en geen gedag zeggen, oordopjes in en overduidelijk ongeinteresseerd kauwgum kauwen als je instapt. Als ik zie dat zij de bus rijdt ben ik bijna geneigd om de volgende te pakken :=
Zo irritant!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:48

Traject Gouda - Alphen aan den Rijn is in de omgeving al jaren een berucht traject. Zou ook eerst een soort Randstadrail worden, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan, waardoor er nu weer normale treinen op het traject rijden.

Gisteren een hele positieve ervaring. Wilde in Utrecht met de bus en was nog onderweg naar de bushalte toen de bus al kwam aanrijden en ik hem dreigde te missen, was ook eigenlijk te laat weggegaan. Maar de chauffeur liet me toch instappen, echt blij mee. Daardoor ook een trein eerder kunnen halen.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 00:11

Vandaag van Eindhoven naar Stellendam gereisd. Metro's reden weer eens niet van rotterdam centraal, dus een of andere stadsbus gepakt en uiteindelijk toch op rotterdam zuidplein gekomen.

Dat is ook echt vaak drama!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:36

Ja Alphen - Gouda is altijd feest :+ Ik zit in Rotterdam op school, en in principe kan ik over Alphen-Gouda of over Leiden. Maakt niet heel veel uit en vanaf mijn dorp gaat er zowel een bus naar Alphen als naar Leiden. Op papier is het ongeveer even lang, maar vertrouw dat traject voor geen meter dus ga altijd over Leiden. Soms moet ik wel eens omreizen over Gouda, maar dan vrees ik altijd met grote vrezen of die Sprinter Alphen wel haalt :+

Wat ook grappig is, vroeger had het dorp naast mijn woonplaats een station aan het traject Alphen-Leiden. Hazerswoude-Koudekerk heette het station. Toen ik op de middelbare school zat, zou er een nieuw station komen. Idee was dat het gereed zou zijn rond de tijd dat ik naar het MBO ging (2009 was dat). Nu zit ik intussen op het HBO, en is er nog geen station :+ 2018 gaan ze bouwen is het plan nu.
Die lighttrain weet ik ook nog goed, wat een onding was dat zeg := geel, wit en een hele rare kleur lichtblauw waren die.

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:04

Wat een heerlijk topic zeg! :D

Ik kan er zo slecht tegen als er standaard elke dag tegen een bepaalde tijd dezelfde trein zó vol zit dat je er niet eens meer bij past. Maar dat er nooit een extra treinstel ingezet word.. :n

Meestal reis ik met mijn hond, hier koop ik netjes een kaartje voor en hij ligt tussen mijn benen in de trein. Ik ga dan meestal op een 4-zits plek zitten met hem. Als het druk word komen er vaak mensen bij zitten, tuurlijk geen probleem. Ik zit vaak al met mijn benen opgevouwen, en hun dus ook. Ik krijg regelmatig opmerkingen dat "die hond" ook maar moet betalen, neemt zo veel plek in beslag etc.. En als ik over het hondenkaartje begin krijg ik natuurlijk een grote bek :')

Wat ik wel leuk vind aan het OV is dat ik standaard door mijn buschauffeur gegroet word!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 13:39

Soms kan een trein niet langer worden gemaakt omdat hij dan niet meer langs sommige perrons past. Een mooi voorbeeld hiervan is de intercity tussen Roosendaal-Vlissingen. Vroeger reed er 1 keer per uur een stoptrein tussen Roosendaal en Vlissingen en 1 keer een intercity van Vlissingen naar Amsterdam cs vv. Nu gaat er 2 keer per uur een intercity van Vlissingen naar Lelystad, via Amsterdam cs vv. Alleen die stopt tegenwoordig dus ook op alle stations die vroeger stoptreinstation waren. Er zijn treinen bij die vroeger met 10 bakken (rijtuigen) aardig vol zaten in de spits, alleen passen er geen 10 bakken op Rilland-Bath, Krabbendijke, Kapelle-Biezelinge en Arnemuiden. Daarom mogen er nu maximaal 6 bakken rijden op die lijn. Je snapt wel dat er nu op bepaalde tijden treinen rondrijden die echt overvol zijn. Maar helaas kan het niet anders.