Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:36

Dat krijg je vanzelf als jij jezelf hoger plaatst dan kontjes afvegen.

Ondanks dat ik daar niet aan mee heb gedaan heb ik wel gegniffeld aan die lik op stuk antwoorden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ElineCath schreef:
bruintje123 schreef:
Nee?
Hij is toch geen officiële instantie?

Nee vriendin laat vals id zien en portier belt direct de politie?
Dan kan beter de politie blijven staan. :+

Vragen mocht hij wel, mijn vraag was of de politie hier een boete voor mocht geven. Naar mijn weet kon de portier je alleen weg sturen en is het pas id fraude wanneer je dit tegen politie oid doet, en dat in geval van uitgaan de boete pas gegeven kon worden als je met nep id binnen door politie gepakt werd.

En dat is dus niet waar. Denken dat het wel zo werkt is gewoon dom gedacht. Zegt niks over je intelligentie, verder. Wel over je beperkte kennis van de wet :).

Destination

ElineCath schreef:
Ayasha schreef:
Volgens mij gaat de discussie al lang niet meer over jouw beginpost. :=

Hier en daar nog wat posts over mijn extreem lage inteligentie, incl stomme plaatjes.

Nou ja, om nu te zeggen dat je als HBO'er geen kontjes hoeft af te vegen ....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:38

Sorry dan had ik je op dat punt verkeerd begrepen.
Wat niets afdoet aan mijn antwoorden.

Gelukkig niet zeg dat alleen de politie dan iets mag doen.
Dan kun je ook overal inbreken. Als je het maar niet voor de agent zijn neus doet.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:39

Ik vind de opmerking naar mij waarop mijn antwoord gericht is net zo kleinerend.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:40

Nou, degene die die opmerking maakte voor haar reactie kon ook wel even dimmen. :)
Dat sloeg ook werkelijk waar nergens op.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:40

bruintje123 schreef:
Vragen mocht hij wel, mijn vraag was of de politie hier een boete voor mocht geven. Naar mijn weet kon de portier je alleen weg sturen en is het pas id fraude wanneer je dit tegen politie oid doet, en dat in geval van uitgaan de boete pas gegeven kon worden als je met nep id binnen door politie gepakt werd.

Je kan altijd wachten tot de boete binnen is en dan een duidelijk bezwaarschrift schrijven! Het is het proberen waard, zou ik zeggen :) succes.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:41

Vragen mocht hij wel, mijn vraag was of de politie hier een boete voor mocht geven. Naar mijn weet kon de portier je alleen weg sturen en is het pas id fraude wanneer je dit tegen politie oid doet, en dat in geval van uitgaan de boete pas gegeven kon worden als je met nep id binnen door politie gepakt werd.[/quote]
En dat is dus niet waar. Denken dat het wel zo werkt is gewoon dom gedacht. Zegt niks over je intelligentie, verder. Wel over je beperkte kennis van de wet :).[/quote]

Klopt, en als mijn kennis van de wet groter was had ik mijn vraag hier niet gesteld natuurlijk.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:43

Bentuh schreef:
Je kan altijd wachten tot de boete binnen is en dan een duidelijk bezwaarschrift schrijven! Het is het proberen waard, zou ik zeggen :) succes.

Nogmaals, niet mijn boete!! Maar bedankt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:43

Dat kan. Maar op welke grond zou die ongeldig verklaard worden.
Je bent betrapt op een strafbaar feit.
En op die plek ook een erg geloofwaardig feit.
Daarnaast heb je dat pas ook nog in bezit als de politie arriveert.
Dus het verhaal van de beveiliger dat de vriendin zich vals identificeerde is wel erg aannemelijk.

Dat verlies je dus :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ElineCath schreef:
Klopt, en als mijn kennis van de wet groter was had ik mijn vraag hier niet gesteld natuurlijk.

En volgens mij had je heel snel door dat je een domme vraag stelde, maar wilde je jezelf niet laten kennen en schoot je in de verdediging. Am I right?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Bentuh schreef:
bruintje123 schreef:

Alleen maar uitstel van executie.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:48

_San87_ schreef:
En volgens mij had je heel snel door dat je een domme vraag stelde, maar wilde je jezelf niet laten kennen en schoot je in de verdediging. Am I right?

Nee niet right, ik probeerde uit te leggen wat mijn mening erover was, accepteerde het antwoord wel

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:50

En bij antwoord 7 van prrrr had je al een duidelijke uitleg :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:50

ElineCath schreef:
_San87_ schreef:

Nee niet right, ik probeerde uit te leggen wat mijn mening erover was, accepteerde het antwoord wel

Ah ja, helaas doet wat jij vindt er niet toe en iets anders dan accepteren kon ook niet. Boete is terecht, niet aan te vechten en betalen is de enige optie. Of nou ja, niet betalen is ook een mogelijkheid, maar die consequenties zijn ietsje vervelender :+.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:52

Dat jij en vele anderen onder ons het antwoord wel wisten, wil niet zeggen dat TS een domme vraag stelt.
Jeetje waar gaat dit heen zeg..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:53

_Dribbel schreef:
Dat jij en vele anderen onder ons het antwoord wel wisten, wil niet zeggen dat TS een domme vraag stelt.

Thanx! Volgensmij zijn er erg weinig opgevoed met geen domme vragen maar domme antwoorden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:53

_Dribbel schreef:

Aaah kom op... Lees de OP nog eens na.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:54

ElineCath schreef:
_Dribbel schreef:

Thanx! Volgensmij zijn er erg weinig opgevoed met geen domme vragen maar domme antwoorden.

Mwa, het is meer logisch nadenken :). En tuurlijk, iedereen stelt wel eens domme vragen, ik heb ze ook gesteld, maar ben er vervolgens ook gewoon voor uit gekomen dat ik een domme vraag stelde :D.

Tinkertje89

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:57

Zo gek is dat toch niet dat als je iets doet wat niet mag, dat dat consequenties heeft? ook mensen van 17 hebben zich aan de regels te houden, die zijn er niet voor niks....

Ayasha
Blogger

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:58

als de modjes slim zijn gooien ze dit op slot want het gaat nergens meer over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:59

De vraag was niet dom.
Maar na duidelijke onderbouwing nog steeds herhalen dat alleen de politie iets mocht doen was niet zo handig.

Al vond ik sommige opmerkingen over boa's enz wel erg dom. Vooral na ook opheldering.
En die waren niet van ts.

Maar ach we hebben onze tijd weer vol gekletst toch. :+

Fijne avond en ts nog veel uitgaans plezier over de jaartje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:07

Ben heel nieuwsgierig welke club je in wou :o

Toen ik 17 was gingen we naar het feest van de Hockey club.
En de week daarna van de tennisvereniging.

Heel wat clubs gezien in mijn leven....maar ik vind ook echt dat 17 jarige daar niet horen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-09-15 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MissMiekjee

Bentuh schreef:

Je kan een bezwaarschrift schrijven, ik denk dat het verloren moeite is. In principe is deze boete volledig rechtsgeldig, ik zou eigenlijk niet weten op grond waarvan de vriendin van de TS bezwaar zou kunnen maken.

Ik weet niet of het verder al gezegd is, excuse me als ik in herhaling val, maar ik zal proberen uit te leggen waarom die boete daadwerkelijk (rechts)geldig is. Die boete komt namelijk voort uit het volgende wetsartikel:

"Hij die een reisdocument, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht of een ander identiteitsbewijs dat afgegeven is door een dienst of organisatie van vitaal of nationaal belang, valselijk opmaakt of vervalst, of een zodanig geschrift op grond van valse persoonsgegevens doet verstrekken dan wel een zodanig geschrift dat aan hem of een ander verstrekt is, ter beschikking stelt van een derde met het oogmerk het door deze te doen gebruiken als ware het aan hem verstrekt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie." (art. 231, Wetboek van Strafrecht)

Hoe het er staat klinkt het natuurlijk als een hoop abracadabra :+ . Maar wat hier eigenlijk staat is het volgende:

Iemand heeft een officieel identiteitsbewijs, afgegeven door de gemeente. Die persoon vervalst de kaart, maakt valse gegevens voor zichzelf of geeft hem aan iemand anders, met als doel om iemand anders die persoon te laten lijken, of krijgt de kaart/vervalsing. Wanneer dit gebeurt, kan er een straf opgelegd worden; een gevangenisstraf (max. 6 jaar) of een boete (maximaal 5e categorie, ik meen voor jongeren dat die €3.900,- is uit mijn hoofd), dit is afhankelijk van de ernst van de fraude.

Het is dus bij je vriendin gebeurd dat iemand haar een ID heeft gegeven, met als doel om iemand anders te doen lijken. Volgens de wet is dus zowel je vriendin als degene die de ID heeft uitgeleend strafbaar.

Omdat het gaat om een gelegenheid binnen te komen, valt je identiteitsfraude onder de lichte overtredingen. Deze worden altijd administratief afgehandeld; dat wil zeggen: er komt geen rechter aan te pas. In dat geval kun je in de boetebase van het OM kijken welke fout je begaan hebt en welke boete er aan vast hangt. In dit geval is dat €370,- (https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase ... 2197421919). Je krijgt hier geen strafblad voor, want je pleegt geen misdrijf.

Er staat in bovenstaande wet helemaal niet voor welk doeleinde of tegen wie je precies ID-fraude probeert te plegen; dat betekent dus (omdat de wet geldt voor iedereen) dat je tegen geen enkele persoon of om welke reden dan ook ID-fraude mag plegen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden hoe en waarom :).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

ElineCath schreef:

En dat is dus niet waar. Denken dat het wel zo werkt is gewoon dom gedacht. Zegt niks over je intelligentie, verder. Wel over je beperkte kennis van de wet :).[/quote]

Klopt, en als mijn kennis van de wet groter was had ik mijn vraag hier niet gesteld natuurlijk.[/quote]
Dat is hetzelfde als een auto huren met een valse ID. Dat geldt toch ook niet alleen maar als je hem van een politieagent huurt.

Die portier geeft jou( :D ) of jouw vriendin aan wegens ID fraude. Jullie hadden beter direct weg kunnen lopen toen het uitkwam. Had een boete gescheeld.