"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:08

Sammie schreef:
Tja.. Zoveel mensen zoveel wensen..

Let's eat grandpa.. Of Let's eat, grandpa..

Opa zal blij zijn met die komma. :D

Al zei mijn opa altijd over mijn oma; vroeger kon ik haar wel opeten <3 , had ik dat toen maar gedaan }>

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:31

PowerReiner schreef:
Oude testament, nieuwe testament, die kerk, zus kerk.

Iedereen die gelooft, gelooft toch in God? Hoe kunnen daar zo verschrikkelijk veel stromingen in zijn. Alles stamt toch immers van 1 boek af? Dat mensen hun eigen opvattingen hebben kan ik enigzins begrijpen, wat ik minder snap, is dat de bijbel schijnbaar zo is geschreven dat het op onwijs open staat voor al die verschillende opvattingen.

Lijkt wel alsof je het niet wil begrijpen :+

Om een voorbeeld te noemen. Petrus (of Paulus, die namen haal ik altijd door elkaar :') ) schrijft in het Nieuwe Testament zelfs, dat hij vindt dat je niet moet trouwen > alleen moet blijven. Ik weet zo gauw niet meer wat er precies staat, maar daar komt het op neer. Vervolgens is het aan de gelovige om dit te zien als een mening van hem, of om dit te zien als een soort goed advies van God, want... het staat immers in de Bijbel.

Ook staan er veel dingen in de Bijbel die vooral beschrijven hoe de cultuur destijds was, en dus niet in onze huidige zou passen. Anderen zien dat weer anders, die vinden dat daar geen verschil in is/

Het is volgens mij meer dan logisch dat iedereen dingen anders interpreteert. Sommigen vinden dat je alles heel letterlijk moet nemen, de ander vindt juist dat het met een korrel zout moet.
Zo denken sommige mensen dat de 6 dagen waarin de aarde geschapen zou zijn, eigenlijk staat voor duizenden jaren. Anderen nemen het heel letterlijk en vinden het wel 6 dagen. Sja... Wie heeft er gelijk? Misschien niemand...

De Bijbel is geen opstelling van regeltjes en feitjes waar precies staat wat je moet vinden en wat je moet doen. Mocht je dat wel denken, dan zou ik toch adviseren om het voor de gein eens door te lezen. Puur om je kennis hierover uit te breiden en jouw onbegrip over de verschillende soorten Christen weg te nemen.

lor1_1984

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:36

Ik denk dat de bijbel eerder een boek van richtlijnen is dan van regels. :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:45

Dat is niet zo'n leuke opmerking. Heb al vaker aangegeven dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik zal het wellicht nooit gaan begrijpen, niet omdat ik het niet wil, maar blijkbaar omdat ik een andere gedachtegang heb.

Ook al eerder gezegt dat ik meer dan eens de bijbel heb opgepakt om mij er verder in te verdiepen, ik geloof niet, maar ben wel degelijk geinteresseerd. Maar nee, ik kom er echt niet door.
De meeste kennis die ik heb opgedaan is praktijkkennis. Ik heb vroeger op christelijke scholen gezeten en heb er dus voldoende over meegekregen om mijn keuze hierin te maken.

Het was zeker niet de bedoeling om dit helemaal open te gooien omdat dit topic hier niet voor bedoeld is en ik het daarom niet wilde vervuilen.
Zoals eerder gezegt, ik wil wel begrijpen, maar ik zie de dingen anders, misschien komt dat omdat ik niet geloof. Who knows.

Zo lang iedereen maar gelukkig is juich ik het allemaal toe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:46

Overigens een zin waar het hele celibaat van de Rooms-Katholieke kerk op is gebaseerd. Een opmerking in een brief van Paulus. Terwijl ie verderop stelt dat je beter wel kunt trouwen als je niet alleen kan / wil / etc. blijven (oid - branden van onbegeerte)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:53

PowerReiner schreef:
Dat is niet zo'n leuke opmerking. Heb al vaker aangegeven dat iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt. Ik zal het wellicht nooit gaan begrijpen, niet omdat ik het niet wil, maar blijkbaar omdat ik een andere gedachtegang heb.

Ook al eerder gezegt dat ik meer dan eens de bijbel heb opgepakt om mij er verder in te verdiepen, ik geloof niet, maar ben wel degelijk geinteresseerd. Maar nee, ik kom er echt niet door.
De meeste kennis die ik heb opgedaan is praktijkkennis. Ik heb vroeger op christelijke scholen gezeten en heb er dus voldoende over meegekregen om mijn keuze hierin te maken.

Het was zeker niet de bedoeling om dit helemaal open te gooien omdat dit topic hier niet voor bedoeld is en ik het daarom niet wilde vervuilen.
Zoals eerder gezegt, ik wil wel begrijpen, maar ik zie de dingen anders, misschien komt dat omdat ik niet geloof. Who knows.

Zo lang iedereen maar gelukkig is juich ik het allemaal toe.

Haha dat je de Bijbel niet door komt snap ik wel. Dat is ook lastig, maar stel je zou er scannend doorheen gaan, dan zie je dat het vooral een boek van verhalen is. En briefen aan gemeenten in die tijd. Niet zo zeer regels en richtlijnen. Kort gezegd is dat de reden waarom de ene groep ergens wel wat op pikt (zoals inderdaad het celibaat dus) en de andere niet.

Overigens zit ik een beetje in het zelfde schuitje als jij. Christelijk opgevoed, Christelijke school gezeten, ouders zijn Christelijk maar zelf kan ik het niet geloven.

Wat ook een mooi voorbeeld is, mijn oma vond altijd dat alle vrouwen rokken moesten dragen (niet alleen in de kerk) want, in de Bijbel staat dat mannen geen vrouwenkleding mogen dragen en vrouwen geen mannenkleding :+ Sja... Dan kom je echt op meningen uit. Want als ik de broek die ik draag een vrouwenbroek vindt, maar een ander vindt broeken sowieso helemaal niet vrouwelijk. Dan kom je alweer op een andere mening over één stuk in de Bijbel uit.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:58

O dat is wel iets ander schuitje. Mijn familie was niet gelovig en ben dus niet gelovig opgevoed. Alleen op Christelijke scholen gezeten en dus ook Christelijke vriendjes en vriendinnnetjes gehad.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet zo ben opgevoed. De kans was groot geweest dat ik in plaatst van stoepranden dan in de kerk had gezeten op zondag _O-
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook bij hele leuke (jongeren)kerken geweest. Maar de meesten die ik gezien heb waren maar stoffig, saai en erg lang van stof.

Ik zal je tip eens proberen, om het scannend te doen in plaats van echt lezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:19

Ik vind de stelling: Je moet de bijbel gelezen hebben anders kun je niet geloven! wel een hele aparte.
Eeuwen hebben mensen gelooft en kwamen ze naar de kerk om te luisteren, juist omdat ze de bijbel niet MOCHTEN en vaak ook niet konden lezen.
Volgens mij is de terug loop van de kerkgangers vooral te wijten aan het feit dat mensen de bijbel nu zelf kunnen lezen en daarvoor niet meer op zondag of zaterdagavond naar de kerk hoeven gaan.

Verder heeft vooral de katholieke kerk zoveel schade aangericht in tehuizen dat ik niet snap dat er nog mensen zijn die uberhaubt nog naar hun kerken gaan.
Geloven doen je vanuit je hart en GOD is overal, daar heb je geen halvegare in een jurk voor nodig die zijn handen niet kan thuis houden omdat hij van de bisschop niks mag.
Het feit ook dat bij hun de vrouwen enorm wordt achtergesteld , geeft ook al aan hoe ze buiten de gewone wereld leven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:23

PowerReiner schreef:
O dat is wel iets ander schuitje. Mijn familie was niet gelovig en ben dus niet gelovig opgevoed. Alleen op Christelijke scholen gezeten en dus ook Christelijke vriendjes en vriendinnnetjes gehad.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik niet zo ben opgevoed. De kans was groot geweest dat ik in plaatst van stoepranden dan in de kerk had gezeten op zondag _O-
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook bij hele leuke (jongeren)kerken geweest. Maar de meesten die ik gezien heb waren maar stoffig, saai en erg lang van stof.

Ik zal je tip eens proberen, om het scannend te doen in plaats van echt lezen.

Oh :') Nouja, ik vond de zondag inderdaad niet leuk. Want dan mochten we geen TV kijken (want dat deden we de hele week al) en moest ik inderdaad 2 keer naar de kerk. Inmiddels zijn mijn ouders niet meer zo streng, en buiten dat zijn ze sowieso luchtig hoor. Regelmatig bezoeken we metal concerten, mijn pa, wat familieleden en ik... haha.

spatter Sja, ik vind een preek aanhoren toch altijd heel anders dan Bijbel lezen xD Bij een Preek krijg je namelijk een interpretatie te horen van een bepaald Bijbelstuk, terwijl als je zelf Bijbel leest thuis, je zelf ook een interpretatie moet vormen. Dat laatste vinden heel veel mensen juist lastig. En dan doemen er allerlei vragen op. "Waarom staat dit er en wat zal dit en dat betekenen?"

En je opmerking over de Katholieken vind ik wat kort door de bocht. Dat er een aantal idioten bij zitten betekent niet dat alle Katholieke mensen aan kleine jongetjes zitten :')

En dat vrouwen worden achtergesteld gebeurt bij de ene Christelijke stroming wel en de andere niet. Persoonlijk vind ik alle regels die puur en alleen voor/tegen vrouwen opgesteld worden onderdrukkend. Zo heb ik er een hekel aan dat vrouwen niet op de preekstoel mogen in veel kerken, alleen vrouwen kledingvoorschriften krijgen en dat uitsluitend vrouwen binnen de Islam hoofddoeken en lichaambedekkende kleding moeten dragen.

Geloven/gemeenten of groeperingen met dat soort regels wil ik gewoon niet bij horen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:09

Sammie schreef:
Overigens een zin waar het hele celibaat van de Rooms-Katholieke kerk op is gebaseerd. Een opmerking in een brief van Paulus. Terwijl ie verderop stelt dat je beter wel kunt trouwen als je niet alleen kan / wil / etc. blijven (oid - branden van onbegeerte)

In duizenden jaren oude Indiase religies [o.a. het Jainisme] wordt celibatair leven ook aanbevolen omdat men dan gemakkelijker de Verlichting kan bereiken. Dit is dan wel in combinatie met vegetarisme, en ahimsa, dat betekent geweldloosheid. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:31

Voor diegenen die oprecht geïnteresseerd zijn hoe het er aan toe gaat in een vrije baptisten gemeente wil ik verwijzen naar www.debethel.nl
Daar is via de mediastream de mogelijkheid om een dienst bekijken.

Veel kerken in het noorden lopen massaal leeg omdat er veel met het vingertje gewezen.
De baptisten gemeente waar ik naar toe ga heeft zo'n 2000 leden in een dienst en dan heb je er een om 9:00 en om 11:30 en later op de avonds om 19:30 is er een thema dienst of een ontmoetingsdienst.
Omdat de gemeente zo groot is ben je in gedeeld bij een huiskring die 1x per week samen komt.
Voor sommigen is dat te groot maar ik vind het heerlijk.
Het heeft door zijn grootte ook een diversiteit aan mensen met verschillende gaven en talenten.
Deze worden belangeloos ingezet op zoveel verschillende gebieden.
Er zijn speciale lotgenoten avonden voor alleenstaanden, gescheiden ouders en ouders met een gehandicapt kinderen.
Nieuw zijn de speciale svonden voor mensen die homo zijn en ouders van transgender kinderen.

Waarom die gemeente zo groeiende is, ik denk door dat ze ingaan op de behoefte van mensen om geliefd en geaccepteerd te zijn.

En dat heeft niets te maken met dat ze wel of geen bijbel tot hun beschikking hebben.
De kerken die leeg lopen hebben last van het feit dat ze met hun kerk niet laten zien waar ze wel over spreken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:41

Oh ja, bij ons kun je ook meeluisteren: http://www.emmauskerkeindhoven.nl/ . Iedere zondag om 10.00. Wij hebben recent een groter gebouw gekocht omdat we er in het oude pand niet meer in konden met z'n allen...

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:54

Mag ik even zeggen dat ik het niet gepast vind dat er geadverteerd word met de kerk.
Dat vind ik onder zieltjes winnen vallen,en je geloof opdringen aan mensen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:57

Hoezo, geadverteerd? Je HOEFT van mij niet mee te luisteren. Maar ik lees hier zoveel vooroordelen dat ik het wel met OsMo eens ben, dat het geen kwaad kan om de mogelijkheid te bieden eens mee te luisteren, zodat mensen eens kunnen horen hoe het er nou echt aan toe gaat en wat er nou echt gepreekt wordt. Maar het hoeft niet hoor, ik heb al meermaals aangegeven dat het mij niet kan schelen of en wat je gelooft. En ik merk er persoonlijk ook helemaal niets van of je meeluistert of niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 19:59

Jemig, zout over ofzo? Men legt iets uit.. geef een link ter informatie. . Als je dat onder zieltjes winnen en opdringen vindt vallen heb je imo wel een realiteitscheck nodig. Je klikt of je klikt niet. Denk dat er dan op bokt een hoop mensen dingen opdringen en zieltjes winnen met allerlei linkjes naar paardnatuurlijk hoefnatuurlijk en allerlei rijmethodes ala adb.. en daar wordt zelden zo overdreven op gereageerd.

Waarom die angst?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-09-15 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:01

Huh, dat vind ik echt apart. Overal mag reclame voor gemaakt worden, maar niet voor de kerk :?
Voor leningen, kopen op afbetaling, slecht voedsel, slecht drinken, evenementen, feesten... Overal wordt voor geadverteerd. Waarom mag de kerk niet aan PR doen en meer naar buiten treden? Dat snap ik echt niet.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:02

Het stoorde me punt
En ik mag mijn mening geven ,was niet aanvallend bedoelt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:03

Je mag je mening geven, maar wees dan ook voorbereid dat er reactie op komt.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 20:05

Blue_Eyes schreef:
Je mag je mening geven, maar wees dan ook voorbereid dat er reactie op komt.

En daar heb ik ook niks op tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:35

Saffire je hoeft niet te kijken hoor. Er zijn mensen die wel die interesse hebben.
Immer kun je pas echt oordelen als je zelf hebt onderzocht.

Ik kreeg een berichtje dat mijn link het niet deed.
Dus bij deze de correcte link: http://www.bethel.nl/

Alleen dus voor de oprecht geïnteresseerden, de rest scrolt maar fijn over heen :j
No hard feelings :o

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:42

Oh, jij zit bij Orlando Bottenbley! Wat leuk, hoe gaat het met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:56

Hij is nog steeds in goede staat van dienst :D Blij tot in zijn botten zal ik maar zeggen want die man die wordt zo enthousiast als ie je weer ziet.
Jammer genoeg gaat hij volgend jaar met pensioen :o

Ik heb diepe bewondering voor die man en vind het jammer dat hij volgens jaar afscheid gaat nemen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:31

Christendom is niet meer cool, dat is niet meer welkom. Islam is nu de nieuwe hippe Godsdienst, dan zal niemand reageren met "dat vind ik niet kunnen, zo zieltjes winnen".

Oke oke, dat is ook best salty van mij :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:34

Nee want niemand praat naar over de islam natuurlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:40

Ik denk dat zon nikaab ook wel mode gaat worden in de komende zomer :D