Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 07:51

Huertecilla schreef:
Bedankt. De vraag hoe de serotonine huishouding is moet ook op de lijst. De keuze is groot genoeg tenslotte.
Liever een lekker ongecompliceeerd dier dan een depressief mens.

Tja was dat maar zo makkelijk. :)

Het kan allemaal prima in orde lijken maar dan door een heftige levensgebeurtenis kan er een disbalans ontstaan waardoor de melancholieke aard van het beestje toch nog naar boven komt.

Bovendien,..ga je bij iedereen die potentieel een blijvertje is de Hamilton Rating Scale for depression afnemen? :')
En bij welke date? :')

Daarnaast kan je ook een prima serotonine huishouding hebben maar toch behoorlijk gecompliceerd karakter hebben.

Maar ik snap wat je bedoeld ik heb ook een lijst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:04

Shenavallie schreef:
Cer schreef:
Shenavallie: Dat doet toch iedereen?

Wat bedoel je precies?

Zichzelf horen spreken :j

Ik lees hier steeds "je mag je mening niet opdringen!! >;) " om vervolgens een andere mening op te dringen :') vandaar mijn 'dat doet toch iedereen'. Alleen is een gangbare mening makkelijker opdringbaar dan een een minder gangbare, dat is misschien het verschil?

Citaat:
Bovenstaande bespreken bij een eerste date is wellicht wat vroeg
Ik weet niet precies wat het 'bovenstaande' precies betrof, maar dat is bijv geniaal aan internet daten. ALLES op tafel tijdens t eerste half uur, je kan het maar weten :j

Ik zou ook gelijk willen weten of iemand geintereseerd is in een vervolgdate in plaats van wachten op een berichtje, niets kunnen sturen want je mag niet gelijk antwoorden want dan kom je hopeloos over etc etc en al die andere achterlijke date regels :')
Gewoon zeggen "joh, wat vind je ervan?" en hup, voor de draad ermee +:)+

Citaat:
Een vriendin van mij viel van verliefdheid in verliefdheid. Ik kan dat niet volgen.
Vaak verdrietig omdat het voor de man alleen lust was en verder geen klik
als die vriendin bij de eerste date gelijk had gevraagd om hoe de vork in de steel zat, en de betreffende kerel eerlijk had verteld dat het om de seks te doen was, had het haar wellicht een hoop verdriet bespaard?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:34

Huertecilla schreef:
NatasjavE schreef:
Zeker.

Kijk maar eens hoe mensen verschillend op medicijnen kunnen reageren. Zo reageert ook niet ieder mens het zelfde of in de zelfde mate op de biochemische reacties in het eigen lichaam.

De grote groep ja,...maar individueel kunnen er grote verschillen ontstaan.

Serotonine spiegels zijn daar een goed voorbeeld van. Niet iedereen heeft daarvan voldoende van in de juiste plaatsen in de hersenen of kan door verschillende oorzaken niet optimaal gebruikmaken van de aanwezige serotonine.

Gevolg,...depressie.

Bedankt. De vraag hoe de serotonine huishouding is moet ook op de lijst. De keuze is groot genoeg tenslotte.
Liever een lekker ongecompliceeerd dier dan een depressief mens.

Een mens kan naaste de onbalans van de serotonine-huishouding ook depressief worden van een partner die geen rekening houdt met de gevoelens van een ander of de ander totaal wegcijfert. Als je maar lang genoeg met zo'n (mag ik het woord gebruiken?) "zelfingenomen" persoon omgaat, wordt je vanzelf depressief. Beetje banketstaaf om dan aan de kant gezet te worden, terwijl de oorzaak niet bij de depressieve persoon ligt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:39

Cer:
Bovenstaande bespreken is bespreken in welke relatievorm potentiële partner geïnteresseerd is.
Voor mij te vroeg tijdens een eerste date, mijn vraag tijdens een eerste date zal idd eerder zijn "voor herhaling vatbaar"?

Oh zeker, dan was haar veel verdriet bespaard gebleven. Ze heeft een wat dikkere rationele laag moeten kweken, juist omdat ze zo snel verliefd wordt. Daarnaast om zelf het voortouw te durven nemen. Niet afwachten wat een ander wil maar het voor haar geschikte moment "pakken" om haar bedoelingen kenbaar te maken.
Zijn moet dat bijvoorbeeld veel eerder doen dan dat ik dat doe :)
Maargoed, tegen mannen met mooie praatjes ben je soms niet opgewassen...

HC, de "verlichte" geest en de gevangenen van hun eigen gedachten.
Interssant. Maar wéér, wellicht ben ook jij gevangenen van je eigen gedachten.
En mocht ik gevangenen van mijn eigen gedachten zijn, ik ben er heel tevreden mee :Y)
Mijn relaties beginnen met aftasten, elkaar leren kennen, ruimte geven, niets eisen. Op het moment dat ik bepaalde gevoelens begin te krijgen check ik bij mijn potentiële partner "hoe gaan we nu verder".
Zint ons beide elkaars mening dan wordt het meer, de ratio verdwijnt naar de achtergrond en ik laat de chemie het overnemen (bij wijze van spreken) :Y)
Liggen onze meningen te ver uit elkaar dan is dat soms heel vervelend maar heb ik een leuke tijd gehad en het is beter dat onze wegen scheiden omdat (ratio) we geen goede match zouden zijn voor een duurzame relatie.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-09-15 08:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:43

Cer schreef:
Shenavallie: Dat doet toch iedereen?

Wat bedoel je precies?[/quote]

Zichzelf horen spreken :j

Ik lees hier steeds "je mag je mening niet opdringen!! >;) " om vervolgens een andere mening op te dringen :') vandaar mijn 'dat doet toch iedereen'. Alleen is een gangbare mening makkelijker opdringbaar dan een een minder gangbare, dat is misschien het verschil?

[quote]

Hopelijk is de quote gelukt.

Daar heeft mijn vader ooit een mooi stukje van in mijn Poëzie-album geschreven:

Mij mag je gerust vergeten,
als je maar mijn wens onthoudt.
Dat is dat je zult worden,
een fijn mens, geliefd, vertrouwd.
Iemand die niet alles beter kan of beter weet.
Het liefst van zichzelf hoort spreken,
maar een ander aandacht geeft.

Daar komt inderdaad het zinnetje in terug, maar de hoofdmoot is dat je aandacht hebt voor en oprecht luistert naar een ander zonder je eigen mening te willen doordrukken. Ik hou me nog dagelijks aan deze woorden, omdat ik ze zo mooi vindt. Ik luister graag naar anderen (en vind het ook leuk om nieuwe of andere inzichten te krijgen), maar moet wel bekennen dat ik een enorme weerstand voel als het gaat om iemand die zichzelf alleen maar wil laten horen en geen aandacht voor anderen heeft. Als ik bijvoorbeeld ergens op bezoek ben en merk dat iemand graag iets wil vertellen, maar dat een ander er continu doorheen kwekt of duidelijk niet luistert en aan de mededeling voorbij gaat of zich verheven voelt, dan kan ik me daar sterk aan ergeren. Meestal zeg ik daar dan ook iets van: "Volgens mij was Pietje net iets aan het vertellen" of "Heb je wel gehoord wat Pietje zei?". Soms negeer ik ook degene die er door heen kwekt en blijf ik alleen maar reageren op degene die eigenlijk aan het woord was.
Meestal wordt dit wel opgepakt door de mensen die de boventoon (willen) voeren, maar een enkeling is erg hardnekkig en zal het nooit afleren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:43

De quote is dus niet gelukt, maar hopelijk lukt het wel om te begrijpen wat ik bedoel. :o

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:48

Volgens mij is hier eerder de toon "oké, maar ik ben het er niet mee eens" als we weer voorgeschoteld krijgen dat we moeten "lérén".

Het opdringerige wat ik hier leest valt bijvoorbeeld onder "jullie zijn gevangenen van de eigen geest".
Uh nee... Helemaal niet.
Dat wij "anders" denken wil niet zeggen dat we gevangen zitten in onze eigen geest, vastzitten aan een norm en niet verder kijken.
Neen, we hebben gewoon een andere keuze gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 02-09-15 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:48

Ik snap wat je bedoelt hoor :j en ik vind persoonlijk social media het meest briljante podium om te zien hoe dat (niet) werkt.. Het enige wat niet gaat is door elkaar heen kletsen, hoewel bijna tegelijkertijd posten ook als zoiets gezien kan worden.

Wat ook zo fantastisch is is de opmerking 'je dringt je zienswijze op! en dat is fout! En jouw zienswijze is fout want...!' en dan doen ze vervolgens hetzelfde.. geniaal :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:50

Snorlex schreef:
Volgens mij is hier eerder de toon "oké, maar ik ben het er niet mee eens" als we weer voorgeschoteld krijgen dat we moeten "lérén".

Het opdringerige wat ik hier leest valt bijvoorbeeld onder "jullie zijn gevangenen van de eigen geest".
Uh nee... Helemaal niet.
Dat wij "anders" denken wil niet zeggen dat we gevangen zitten in onze eigen geest, vastzitten aan een norm en niet verder kijken.

+:)+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:53

Snorlex schreef:

Uh nee... Helemaal niet.

Zeker mee eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:30

Snorlex schreef:
En mocht ik gevangenen van mijn eigen gedachten zijn, ik ben er heel tevreden mee :Y)

Dat heet comfortzone Snorlex.
Is een belangrijk aspect wat weerstanden tegen open bespreken opwerpt.

Ik weet dat ik niet weet wat ik niet weet.
Ben daar níet tevreden mee.
Wil leren, mezelf ontwikkelen, een completer mens worden, het geleerde doorgeven.
Vannacht gefascineerd gestudeerd en ineens was het 04.00!!
Een luik tot een totaal nieuwe wereld is vorige week donderdag voor mij geopend door mijn lief. Ben nog wel éven bezig voor ik er aan de oppervlakte wat van begríjp. Verwacht meer inzicht over mezelf en dát maakt open communiceren weer makkelijker.

Nee, ik ben níet tevreden in mijn eigen gevangenis; er is zóveel meer; altijd.
Als je moeite hebt met de bewoording, gebruik ik die van Zen dat je pas na het beklimmen van je eigen berg ziet dat deze slechts één topje is in een landschap van bergen wat achter de horizon verdwijnt.

Heb een ´gat´ in mijn hoofdhuid, een gebroken teen, twee dikke kniëen en een gevarieerde selectie schaafwonden van de beklimming dit weekeinde. Over grenzen verleggen gesproken. Letterlijk de bergketen zien na de beklimming en héél inzchtelijk over mezelf.
Was een dráma trouwens. Moest een groepslid gered worden en de rugzag van mijn zoon is door een vos meegenomen ´s nachts. Zat eten in vandaar, maar ook zijn bril. Spoorzoeken dus en phewww. Bril zat nog in de gescheurde tas.
Was er ook nog een bron hoog op de berg waar we water zouden aanvullen drooggevallen.
Maar goed; zoon en ik hadden een mega-leerzaam tóp-avontuur buiten verschillende comfortzones, letterlijke en figuurlijke.

p.s. op de berg in mijn slaapzak op de stenen niet kunnen slapend mijn vriendinnen missend heel veel nagedacht over hen en de relatie.
Nét aan mijn ´ene´ lief onder woorden gebracht dat ik háár emotionele investering zie en waardeer. Dat ik graag een stuk kwali-tijd aan het bespreken daarvan wil toewijden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:10

Huertecilla schreef:
Snorlex schreef:

Ja en nee. Het een heeft niet automatisch het andere tot gevolg omdat jij het zo ervaart.

Waar ik voor kies voelt prettig voor mij, noem het een comfortzone dikke prima.
Laat mij lekker in mijn comfortzone, ik voel me prettig :Y)
Waarom moet ik iets anders als ik me prettig voel?
De comfortzone wil overigens niet zeggen dat men per definitie anders uitsluit.
Ik kies ervoor omdat ik mij bij deze het meest prettig voel. Klaar. Punt.
Dat heeft níets te maken met "weerstanden om een open gesprek aan te gaan".

De mens is zo verschillend. Ik begrijp dat jij altijd op zoek bent naar meer, geest verruimen, dingen ontdekken. Dat is mooi, dat is goed!
Ik doe dat ook bijvoorbeeld in studie, reizen, sporten...
Op relatiegebied voel ik daar geen behoefte toe omdat de situatie waarin ik mij bevind uiterst prettig is.
Vind ik het niet meer prettig? Dan ga ik zoeken naar waar ik mij wel prettig voel en een gesprek daarover aan met betrokkenen.

Dus uit de comfortzone, zomaar naar open bespreken.
Dat kan toch niet?!
Jawel.
Dat jij het anders ziet sluit niet uit dat het voor een ander wel zo werkt.
Geestverruimend niet?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:49

Snorlex schreef:
Op het moment dat ik bepaalde gevoelens begin te krijgen check ik bij mijn potentiële partner "hoe gaan we nu verder".
Zint ons beide elkaars mening dan wordt het meer, de ratio verdwijnt naar de achtergrond en ik laat de chemie het overnemen (bij wijze van spreken) :Y)
Liggen onze meningen te ver uit elkaar dan is dat soms heel vervelend maar heb ik een leuke tijd gehad en het is beter dat onze wegen scheiden omdat (ratio) we geen goede match zouden zijn voor een duurzame relatie.

Overigens ik lees dit terug en wil toch nog graag toevoegen dat in geval van de laatste situatie "vervelend" natuurlijk een enorm understatement is.
Gevoelens en ratio staan soms haaks op elkaar. Maargoed, tranen horen misschien ook bij verliefdheid (en cold turkey alle contactgegevens verwijderen :') ).
Verliefdheid kan het gevoel geven van hoge bergen en helaas diepe dalen.
Ik denk niet dat je het ooit de "dalen" weg kunt nemen ondanks zo veel en goed mogelijk communiceren.
Misschien wel de diepte van de dalen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:51

Shenavallie schreef:
Snorlex schreef:

Uh nee... Helemaal niet.

Trouwens de afgelopen twee jaar een open relatie geprobeerd. Ook andere dingen van buiten "mijn gevangenis". Maar het is heel simpel, het is niks voor mij en het maakt mij niet gelukkig.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:21

Shenavallie schreef:
Een mens kan naaste de onbalans van de serotonine-huishouding ook depressief worden van een partner die geen rekening houdt met de gevoelens van een ander of de ander totaal wegcijfert. Als je maar lang genoeg met zo'n (mag ik het woord gebruiken?) "zelfingenomen" persoon omgaat, wordt je vanzelf depressief. Beetje banketstaaf om dan aan de kant gezet te worden, terwijl de oorzaak niet bij de depressieve persoon ligt.

Zou inderdaad kunnen, maar hoeft niet per definitie. Wanneer je dit bij aanvang van de relatie weet en hiermee akkoord gaat, hoeft dit geen 'probleem' te zijn.

Citaat:

Ik weet dat ik niet weet wat ik niet weet.

Hoeft geen comfortzone te zijn. Wanneer je voor jezelf hebt besloten dat een bepaalde relatievorm voor dat moment (eventueel met de partner van dat moment) bij je past, terwijl je op de hoogte bent van de andere opties (wat ik uit het verhaal van Snorlex haal), is het een bewuste keuze.
Comfortzone is voor mij niet verder durven kijken, ondanks dat je je eventueel niet prettig voelt in je huidige situatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:20

Callisto04 schreef:
Trouwens de afgelopen twee jaar een open relatie geprobeerd. Ook andere dingen van buiten "mijn gevangenis". Maar het is heel simpel, het is niks voor mij en het maakt mij niet gelukkig.

Zoals jij het telkenmale beschrijft was het heel anders dan een open relatie.

Jij hebt onder druk van jouw vreemdgaande vrouw tegen jouw wil toegestaan dat ze er minnaars én geheime minnaars op nahield en jij thuis zat.
Je leefde in een afgedwongen incompatibele situatie met alsnóg bedrog.
Héél wat anders dan samen in vrijwíllige overeenstemming gelijkwaardig een open relatie proberen.

Geen wonder dat jij met een bak katers zit en het houdt ook in dat je géén zinnig woord over eerlijke open relaties te melden hebt want dat hád je niet.

Wat je wél uit eerste hand kan melden is dat het allemaal niet werkt zonder integere open communicatie, wát je ook afspreekt.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:29

Ik ben er vrijwillig ingestapt. Zij had als TIOLI om onze relatie verder te zetten dat ze ook buitenshuis haar gangen kon gaan. Dat soort druk kan in het begin of gaandeweg worden gezet; Als jij aankomt met TIOLI's zet je ook druk, van de eerste date. Eerlijk of niet eerlijk, daar kan jij niet over oordelen volgens je eigen principes. Bedilzucht en jij hebt geen zicht op mijn balans, noch een oordeel daarover te vellen.

Ik heb 1 kater, die is 12 jaar oud en zijn naam is Elmo. Hij heeft altijd honger en haat drukte en lawaai.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:33

:(:)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:34

mooi gesproken Callisto

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:37

Kinke schreef:
mooi gesproken Callisto

Wat zegt hij dan?

Hij is het alleen maar nergens mee eens als ik het schrijf.

Wat lees jij over hoe hij vindt dat je aan een relatie moet beginnen en hoe je die onderhoudt?
Als je geen randvoorwaaarden mag inbrengen aan het begin en gaandeweg niets aangepast kan worden, hoe werkt het dán zonder bedrognoodzaak?
Samen lijden??

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:45

Huertecilla schreef:
Kinke schreef:
mooi gesproken Callisto

Wat zegt hij dan?

Hij is het alleen maar nergens mee eens als ik het schrijf.

Wat lees jij over hoe hij vindt dat je aan een relatie moet beginnen en hoe je die onderhoudt?
Als je geen randvoorwaaarden mag inbrengen aan het begin en gaandeweg niets aangepast kan worden, hoe werkt het dán zonder bedrognoodzaak?
Samen lijden??

Hoe je aan een relatie begint? Voor mijn part open, zonder voorwaarden. Een relatie begint met elkaar leren kennen. Zonder direct al mijn eisenbundel op tafel te gooien. Als na verloop van tijd blijkt dat er genoeg raakvlakken/overeenkomsten zijn is wat mij betreft alles bespreekbaar, maar ik weet niet of ik ermee akkoord ga gaan, dat kan ik niet inschatten aangezien dat over dingen kan gaan waar ik nooit over nagedacht heb. Ik ben eerder gevoelig voor bepaalde persoonlijkheidstrekken dan voor andere voorwaarden. Enige dat niet bespreekbaar is zijn mijn kinderen, dat is de enige TIOLI omdat zij een deel van mij zijn.
Ik heb nooit enige bedrogaandrang, laat staan bedrognoodzaak gevoeld. Nochtans genoeg kans toe gekregen gedurende die 19 jaar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:55

Huertecilla schreef:
Ik doe wel meer dingen die niet in het NL-woordenboek staan, laat staan het versimpelde voor dummies.

Het is heel opvallend hoe jij alleen reageert op dingen waarmee je een ander quasi moeilijk vragen wilt stellen. Als jij aangesproken wordt op het feit dat jij andere Bokkers beledigt dan blijft het opeens ontzettend stil vanaf jouw kant. Jij schrijft liever over hoe je iemand een ontbijt op bed brengt e.d., alles om jezelf op die troon te blijven plaatsen. Die troon is blijkbaar erg hoog als je zo neerkijkt op anderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:55

Callisto04 schreef:
Hoe je aan een relatie begint? Voor mijn part open, zonder voorwaarden. Een relatie begint met elkaar leren kennen. Zonder direct al mijn eisenbundel op tafel te gooien. Als na verloop van tijd blijkt dat er genoeg raakvlakken/overeenkomsten zijn is wat mij betreft alles bespreekbaar, maar ik weet niet of ik ermee akkoord ga gaan, dat kan ik niet inschatten aangezien dat over dingen kan gaan waar ik nooit over nagedacht heb. Ik ben eerder gevoelig voor bepaalde persoonlijkheidstrekken dan voor andere voorwaarden.

Geen wonder als jedan een partner treft die alles naar eigen goeddunken invult.

Citaat:
Enige dat niet bespreekbaar is zijn mijn kinderen, dat is de enige TIOLI omdat zij een deel van mij zijn.

Wat is daar anders aan dan eigenschappen/denkwijzes welke deel zijn van een ander?

Citaat:
Ik heb nooit enige bedrogaandrang, laat staan bedrognoodzaak gevoeld. Nochtans genoeg kans toe gekregen gedurende die 19 jaar.

Wel geleden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:18

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Hoe je aan een relatie begint? Voor mijn part open, zonder voorwaarden. Een relatie begint met elkaar leren kennen. Zonder direct al mijn eisenbundel op tafel te gooien. Als na verloop van tijd blijkt dat er genoeg raakvlakken/overeenkomsten zijn is wat mij betreft alles bespreekbaar, maar ik weet niet of ik ermee akkoord ga gaan, dat kan ik niet inschatten aangezien dat over dingen kan gaan waar ik nooit over nagedacht heb. Ik ben eerder gevoelig voor bepaalde persoonlijkheidstrekken dan voor andere voorwaarden.

Geen wonder als jedan een partner treft die alles naar eigen goeddunken invult.

Citaat:
Enige dat niet bespreekbaar is zijn mijn kinderen, dat is de enige TIOLI omdat zij een deel van mij zijn.

Wat is daar anders aan dan eigenschappen/denkwijzes welke deel zijn van een ander?

Citaat:

Wel geleden.

Omdat mijn kinderen niet bespreekbaar zijn en dat ook blijven. Een echt breekpunt dus, want het zijn nu eenmaal mijn kinderen. Al de rest is open voor bespreekbaarheid, wat niet betekent dat ik zomaar alles pik of ga doen in functie van.
Als iemand anders onbespreekbare eisen heeft, is dat zijn/haar probleem en heb ik daar geen waardeoordeel over. Maar zeggen dat je staat voor open communicatie, tegelijkertijd zeggen dat je onbespreekbare eisen op tafel legt bij date 1 en vervolgens stellen dat alle afspraken aan te passen zijn en cours de route is voor mij moeilijk verenigbaar. Als alles aan te passen is, waarom dan er op date 1 een breekpunt van maken?
Weer een mooie post vol passieve agressie trouwens, wat blijkbaar allemaal kan terwijl 1 persoonlijke opmerking aan jouw adres resulteert in waarschuwings pb van een mod.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:05

Ik lees het anders denk ik.

Volgens mij heeft iedereen punten die onherroepelijk breekpunten zijn, HC dus ook. Hij geeft alleen al bij een eerste date aan wat voor hem onoverkomelijke punten/ breekpunten zijn. Daarmee geeft hij de potentiele partner dus de keuze: Of accepteren dat hij bepaalde dingen niet gaat veranderen, of besluiten dat hij misschien niet de juiste persoon is voor haar. Juist door duidelijkheid te verschaffen over wat hij van een relatie verwacht, kan een potentiele partner op basis van zo volledig mogelijke informatie beslissen of zij het wel of niet een kans wil geven.

Hij vraagt van een potentiele partner ook een dergelijke openheid over haar verwachtingen, en gaat niet door met daten als hij het idee heeft dat ze niet op eenzelfde lijn zitten en dat ook niet gaan komen.

Daarnaast wil hij dat als gaandeweg dingen, gevoelens, situaties veranderen, daar nog steeds open over gepraat kan worden. En aangezien gevoelens en zo in de loop der tijd wel eens veranderen, kan het dus zijn dat dingen die in het begin van de relatie een no-go waren, gaandeweg toch bespreekbaar kunnen worden. Maar ook dat dingen die in het begin van de relatie werkten, na verloop van tijd niet meer werken en zelfs een no-go worden. Zolang daar over gepraat blijft worden, is er in elk geval geen reden tot bedrog. En daar gaat het uiteindelijk om in dit topic. Bedrog.