Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:01

Esther28 schreef:
Als mensen gemaakt waren om vega te eten was ons gebit en spijsverteringsstelsel daar wel op gemaakt. Een mens is nou eenmaal een omnivoor.

Daarover verschillen de meningen ;) Zelfde geldt voor onze melkproducten. Kunnen wij eigenlijk niet zo goed tegen.

Allemaal leuk en aardig de opmerkingen dat de dieren in NL het niet zo slecht hebben. Maar helaas wordt dat vlees voor export op de wagen (in pakjes) gegooid. Waar komt het vlees uit onze supermarkten vandaan? Dat zou ik nou graag willen weten. Dit alleen al is een reden om alleen biologisch vlees te kopen voor vriend (ik eet geen vlees). Vriend eet max. 3 - 4 keer per week vlees, alleen biologisch.

Dat onze dieren het zo goed hebben is niet hoe ik het zie. Opgehokt en vetgemest worden is niet mijn idee van een natuurlijke situatie. Dat dieren onderdeel zijn van de voedselketen vind ik ook onzin. Prima als jij met je zelfgemaakte speer een koe gaat doden, maar een pakje vlees in de supermarkt kopen kan iedere onverlaat. Dat heeft niks met de voedselketen te maken.

Vis eten vind ik nog verschrikkelijker dan vlees o.m. vanwege de bijvangst en de wijze waarop zij sterven.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:04

Kinke schreef:
Tillie20 schreef:
Iemand die zelf vlees eet draagt bij aan verschillende milieu problemen, het broeikas effect, watertekort, kappen van regenwoud, hongerproblemen etc.

En deze problemen lijken vaak nog ver weg, maar dat is totaal niet meer zo. Telkens worden nieuwe onderzoeken gepubliceerd dat wat ze eerder dachten juist een onderschatting was van het probleem. Het komt allemaal steeds korter bij. Net zoals bij andere problemen waarbij de consument een grote rol speelt(zoals bijvoorbeeld de broodfok), staat geen vraag gelijk aan geen aanbod.

Iedereen die vlees eet, werkt mee aan een slechter 'morgen'. Dat is een feit, geen mening. Welk excuus je ook hebt om vlees te eten(waarvan geen een excuus echt een goed excuus is). Vlees eten is géén noodzaak.

We zijn met veel te veel mensen op deze aarde om vlees eten als noodzaak te behandelen(zoals we nu doen). En het is niet alleen dat we vlees eten omdat dat 'moet' voor onze gezondheid(wat trouwens niet zo is, maar goed), maar we zijn ook gewoon méér vlees gaan eten. We hebben nog nóóit zo veel vlees en zo weinig groenten gegeten. Ons dieet is de afgelopen jaren 3% meer naar carnivoor verschoven, dat klinkt weinig, maar dat is een overgang die normaal duizend(en) jaren nodig heeft! Het is zo erg zelfs dat het voedingscentrum de norm van groenten per dag naar beneden heeft geschroefd omdat het anders te hoog zou lijken voor veel mensen. Wie eet er 300g groenten per dag?

Een hond is een carnivoor en kan nauwelijks zetmeel verteren. Een hond heeft vlees nodig. Wat nauwelijks nog aanwezig is in de meeste brokken. Dat is niet te vergelijken.

Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?

_O- _O-
Sorry, maar ik vind dit gewoon lachwekkend. Als je zo begaan bent met de wereld, dan is het heel simpel. Jezelf niet voortplanten want de mens is de grootste vernietiger van de aarde, of je nou wel of geen vlees eet. Je consumeert, dus je vervuilt, je reist dus je vervuilt, je leeft dus je vervuilt.
Voor de aarde zou het het beste zijn als de mens zsm uitsterft.
:)*
wacht eens even…..nu ik er zo over nadenk….ik eet wel vlees maar ik heb mijn niet voortgeplant. Ik ben pas begaan met de natuur!

Ik snap de lachwekkendheid eraan niet. Wat je zelf zegt klopt namelijk. De mens valt niet bepaald goed voor de aarde te noemen. En ik vind het idee van ons minder voortplanten ook echt geen rare kwestie als je kijkt naar hoe snel we groeien (helaas is het exponentieel). Maar dat is weer een andere discussie. Waar het nu om gaat is dat mensen inderdaad minder moeten consumeren, minder moeten reizen, minder moeten vervuilen. En ik snap dat men erover valt dat vegetariërs klagen over vleeseters en andersom niet, maar dat komt omdat het voor de vleeseters niet uitmaakt of iemand wel of geen vlees eet, maar andersom maakt het voor vegetariërs (die om milieutechnische redenen dat zijn) wel uit omdat ze zich betrokken voelen bij de wereld en het idee hebben dat vleeseters dat compleet aan hun schoen lappen. Denk ik dan. Maar ik vind die reactie van Tillie20 dus eigenlijk heel terecht en ik snap de "belachelijkheid" er niet van.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:09

8nnemiek schreef:
Citaat:
Dit is wel heel kort door de bocht en ook nog eens niet waar.

Plantaardig voedsel bevat veel minder vet. Ik heb er pas nog een paar interessante docu's over gezien. De maag is erop gebouwd om mooi vol te kunnen eten met plantaardig gevarieerd voedsel en als die vol zit kan krijgen je hersenen een seintje waardoor je stopt met eten. Als je veel vlees eet dan kun je veel meer eten dan je daadwerkelijk nodig hebt, je krijgt dat seintje te laat. In landen waar veel vlees wordt gegeten zijn mensen ook gewoon dikker. Ik hoef geen voorbeelden te noemen, toch ;)

Ja, mooie one-liners maar het maag-darmstelsel en daarbij horende metabolismen van eiwitten, koolhydraten en vet zitten wel wat complexer in elkaar dan jij nu schetst. Het heeft wel wat meer onderbouwing nodig dan één simpel mechanisme. Daarnaast meeste vlees in supermarkten is zo mager mogelijk omdat de dieren in de Nederlandse veehouderij zijn zo gefokt zijn dat ze zo weinig mogelijk vet bevatten (omdat de consument dat graag wil) dus vlees in de supermarkt bestaat voornamelijk uit eiwit. Daarnaast is overgewicht gewoon het resultaat van teveel eten en niet van met regelmaat een normale portie vlees eten. Ik ken heel wat vegetariërs met overgewicht trouwens.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:14

Selka schreef:
Allemaal leuk en aardig de opmerkingen dat de dieren in NL het niet zo slecht hebben. Maar helaas wordt dat vlees voor export op de wagen (in pakjes) gegooid. Waar komt het vlees uit onze supermarkten vandaan? Dat zou ik nou graag willen weten. Dit alleen al is een reden om alleen biologisch vlees te kopen voor vriend (ik eet geen vlees). Vriend eet max. 3 - 4 keer per week vlees, alleen biologisch.

Hier haal je inderdaad een goed punt aan. Ik persoonlijk vind het dierenwelzijn in Nederland vrij goed geregeld en denk dat de dieren het ook wel relatief goed hebben hier. Maar wij lopen daarin wel voor op andere landen, waar onze kiloknallers dan wellicht weer vandaan komen..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:19

Tillie20
Wat jij zegt is alleen te accepteren als je alle andere dingen ook laat. Je moet in een zelfgebouwd huis wonen, en alles wat je gebruikt zelf maken.
Immers draagt transport (auto, trein, vliegtuig) heel groot mee aan de vervuiling van het milieu, als ook de fabrieksindustrie.
Fietsen kan ook niet meer want die wordt in een fabriek gemaakt. Snijden moet met houten zelf gemaakte messen want die andere komen ook uit de fabriek.

Je pakt nu een stelling en vuurt op mensen die vlees eten puur en simpel omdat jij het niet doet. Ga het dan aub niet hebben over "een beter morgen" want jij levert immers ook maar een zeer kleine bijdrage aan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:20

Selka schreef:
Esther28 schreef:
Als mensen gemaakt waren om vega te eten was ons gebit en spijsverteringsstelsel daar wel op gemaakt. Een mens is nou eenmaal een omnivoor.

Daarover verschillen de meningen ;) Zelfde geldt voor onze melkproducten. Kunnen wij eigenlijk niet zo goed tegen.

Dat onze dieren het zo goed hebben is niet hoe ik het zie. Opgehokt en vetgemest worden is niet mijn idee van een natuurlijke situatie. Dat dieren onderdeel zijn van de voedselketen vind ik ook onzin. Prima als jij met je zelfgemaakte speer een koe gaat doden, maar een pakje vlees in de supermarkt kopen kan iedere onverlaat. Dat heeft niks met de voedselketen te maken.

Vis eten vind ik nog verschrikkelijker dan vlees o.m. vanwege de bijvangst en de wijze waarop zij sterven.

Precies, wij zijn wat mij betreft juist geen vleeseters. Überhaupt dierlijk voedsel zouden we moeten minimaliseren. Dus ook eieren en kaas etc. De bewijzen liggen er al, door vooral plantaardig te eten los je een hele hoop gezondheidsproblemen op.

Kinke

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:33

Waarom zo moeilijk doen allemaal? Gewoon geen kinderen meer krijgen, de mens sterft uit en de aarde is gered.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:39

Helemaal mee eens, denice :j

De meeste mensen weten het ook wel. Als je iemand vraagt wat gezond eten is dan is het eerste wat mensen zeggen 'groente en fruit', en toch laten ze de groente liggen en nemen liever een hamburger van mc donalds of een zak friet met frikandel, want dat is gewoon zo lekker en gemakkelijk. Ik denk dat je het heel goed kan vergelijken met een verslaving.

Geen kinderen krijgen, ik doe m'n best :Y) Maar het probleem wat je dan krijgt is dat de mensen die bewust leven uitsterven en de mensen die het geen ruk kan schelen die hebben dan alle vrijheid om de rest van de planeet te verwoesten :7
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:41

8nnemiek schreef:
Helemaal mee eens, denice :j

De meeste mensen weten het ook wel. Als je iemand vraagt wat gezond eten is dan is het eerste wat mensen zeggen 'groente en fruit', en toch laten ze de groente liggen en nemen liever een hamburger van mc donalds of een zak friet met frikandel, want dat is gewoon zo lekker en gemakkelijk. Ik denk dat je het heel goed kan vergelijken met een verslaving.

Ja want hamburgers en frikandellen zijn het enige vlees dat wij kennen :')

Je gaat nu wel erg off-topic hoor..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:43

8nnemiek, gewoon een wereldwijd voortplantingsverbod voor iedereen :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:43

sharon, Ik ga toch niet al het vlees dat wij kennen opnoemen om even een punt te maken :+

Haha ja, voortplantingsverbod, ik ben voor :))

Op zich vind ik het geen heel stom idee zoals je in China bv maar een kind mag krijgen, maar dan wel íets minder streng op de oeps-kindjes :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:44

Noem dan biefstuk of gehaktbal of runderlapje :) bij wijze van, vind fastfood gelijk noemen ook beetje apart, er zijn enorm veel soorten vlees.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:45

Kinke schreef:
8nnemiek, gewoon een wereldwijd voortplantingsverbod voor iedereen :D

Waar kan ik tekenen?

Wie zou dit gaan handhaven trouwens :P

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:50

8nnemiek schreef:
sharon, Ik ga toch niet al het vlees dat wij kennen opnoemen om even een punt te maken :+

Haha ja, voortplantingsverbod, ik ben voor :))

Op zich vind ik het geen heel stom idee zoals je in China bv maar een kind mag krijgen, maar dan wel íets minder streng op de oeps-kindjes :Y)

Nee, maar dat je nou net fastfood moet noemen, erg jammer.

Ik vind het belachelijk dat jullie praten over een voortplantingsverbod..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:51

waarom sharonnn? Dat is toch gewoon het beste voor het voortbestaan van de aarde?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:53

Je hebt uitersten en uitersten.. :+

Ik vind t dan op zich wel weer een idee om 1 of 2 dagen in de week geen vlees te eten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:54

De mens is het meest destructieve voor de aarde, dus in die zin als je de wereld echt wilt verbeteren moet je het vrij van mens laten. Goed, aarde als alsnog uitsterven als de zon er niet meer is.

Beetje te laat komt het voortplantingsverbod, ben net zwanger :')

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:55

amoj schreef:
Heb niet het hele topic door gelezen, maar voor degenen die denken dat er beesten lijden in de veehouderij; ga eens naar een boer toe en bekijk het met eigen ogen. Laat de boer zijn verhaal vertellen met de enorme kennis en passie die hij heeft voor zijn dieren. Als boeren dat niet hadden, bestond het vak boer al helemaal niet meer, want als boer heb je het echt niet breed.

Vind dit altijd een beetje een dooddoener om eerlijk te zijn.

Ik ken het wel uit eerste hand, mijn afschuw voor de bio-industrie komt daar vandaan.
Wat ik nog het meest schokkende vond is hoe normaal dingen worden voor mensen die helemaal niet normaal zijn. Dat de gemiddelde boer een goed hart heeft zal je mij niet horen ontkennen, maar ik heb wel gezien dat ze dingen helemaal prima en normaal vinden die voor iemand die niet die beroepsdeformatie heeft nogal schokkend zijn.

Neem de kalfjes, kistkalveren mogen niet meer. De leek denkt dan dat kalfjes gewoon wat ruimte hebben gekregen. Gaat kijken op zo'n bedrijf en schrikt zich het apezuur. Want die kalfjes staan niet meer in het pikkedonker in een kist, maar zo heel veel beter is het ook weer niet. Een iglo met een uitloop, dat kalf heeft het goed voor elkaar, want die kan zich omdraaien. Wat een geweldig leven!!!
In het voer komt amper ijzer voor, want dan blijft het vlees zo mooi wit voor de export. Dat dat kalf ijzer nodig heeft, zich niet zo heel erg lekker voelt met oa bloedarmoede wordt normaal gevonden, maar is het niet.

Varkens, een trots nieuw bedrijf opent de deuren, laat zien wat voor pracht ze allemaal hebben. Goed voor het welzijn van de dieren vinden ze en ja, het is beter dan wat ze daarvoor hadden.
De leek denkt, he, dat wil ik wel eens zien en komt bij de zeugenstallen en vooral de kraamstallen. Die schrikt zich weer het apezuur, want hij dacht, zeugen hebben gewoon ruimte gekregen sinds ze niet meer vastgeketend mogen worden. Helaas is het weer niet veel beter geworden, ipv kettingen is het nu een hok ter grote van een gemiddelde salontafel, het dier kan zich niet eens omdraaien erin. Bij die mooie, nieuwe, moderne stallen zitten er ook nog eens buizen die naar beneden kunnen worden geklapt zodat ze zeug niet op kan staan.
Hartstikke normaal volgens de branche, maar is het dat ook?

De arme leek geeft het nog 1 kans en gaat naar die spiksplinternieuwe vleeskippenstal. De boer blaakt van trots, hij voldoet aan alle eisen van deze tijd en loopt zelfs een beetje voor hier en daar.
Ze voldoen al aan het streven voor de "kip van morgen", wat een verbetering op de plofkip zou zijn die met 42 kilo op 1 vierkante meter zit(+/- 20 kippen, ja los die puzzel maar eens op, teken maar een vierkante meter uit en probeer daar 20 kippen op te plaatsen). De "kip van morgen" mag met 1 of 2 kippen minder op de vierkante meter, ziet nooit daglicht, geen natuurlijk dag/nacht ritme, maar gericht op groei. De "kip van morgen" mag wel wat langzamer groeien wat leuk klinkt, maar om maar 3 dagen gaat.
De boer ziet dat de leek inmiddels wat wit om de neus ziet en doet een poging een fantastische verbetering te laten zien van de afgelopen jaren, de "kippenzuiger". De leek valt flauw zodra hij de "kippenzuiger" in actie ziet.
Normaal in die branche, absoluut, maar weer blijft het daar wel bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:00

Bloedarmoede bij kalveren is verboden.

Doordat de kalveren weinig ijzer krijgen, hebben ze vaak last van lichte bloedarmoede. Hierop wordt gecontroleerd via het hemoglobinegehalte in het bloed. Een kalf moet volgens Europese regelgeving minimaal 4,5 mmol hemoglobine per liter bloed hebben.

Wetenschappers adviseren een minimale waarde van 6,0 mmol/liter van elk kalf gedurende het hele leven, om bloedarmoede te voorkomen. Vleeskalverbedrijven controleren dit zelf. Vaak krijgen kalveren een ijzerinjectie toegediend om boven die waarde te blijven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:02

Kinke schreef:
Tillie20 schreef:
Iemand die zelf vlees eet draagt bij aan verschillende milieu problemen, het broeikas effect, watertekort, kappen van regenwoud, hongerproblemen etc.

En deze problemen lijken vaak nog ver weg, maar dat is totaal niet meer zo. Telkens worden nieuwe onderzoeken gepubliceerd dat wat ze eerder dachten juist een onderschatting was van het probleem. Het komt allemaal steeds korter bij. Net zoals bij andere problemen waarbij de consument een grote rol speelt(zoals bijvoorbeeld de broodfok), staat geen vraag gelijk aan geen aanbod.

Iedereen die vlees eet, werkt mee aan een slechter 'morgen'. Dat is een feit, geen mening. Welk excuus je ook hebt om vlees te eten(waarvan geen een excuus echt een goed excuus is). Vlees eten is géén noodzaak.

We zijn met veel te veel mensen op deze aarde om vlees eten als noodzaak te behandelen(zoals we nu doen). En het is niet alleen dat we vlees eten omdat dat 'moet' voor onze gezondheid(wat trouwens niet zo is, maar goed), maar we zijn ook gewoon méér vlees gaan eten. We hebben nog nóóit zo veel vlees en zo weinig groenten gegeten. Ons dieet is de afgelopen jaren 3% meer naar carnivoor verschoven, dat klinkt weinig, maar dat is een overgang die normaal duizend(en) jaren nodig heeft! Het is zo erg zelfs dat het voedingscentrum de norm van groenten per dag naar beneden heeft geschroefd omdat het anders te hoog zou lijken voor veel mensen. Wie eet er 300g groenten per dag?

Een hond is een carnivoor en kan nauwelijks zetmeel verteren. Een hond heeft vlees nodig. Wat nauwelijks nog aanwezig is in de meeste brokken. Dat is niet te vergelijken.

Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?

_O- _O-
Sorry, maar ik vind dit gewoon lachwekkend. Als je zo begaan bent met de wereld, dan is het heel simpel. Jezelf niet voortplanten want de mens is de grootste vernietiger van de aarde, of je nou wel of geen vlees eet. Je consumeert, dus je vervuilt, je reist dus je vervuilt, je leeft dus je vervuilt.
Voor de aarde zou het het beste zijn als de mens zsm uitsterft.
:)*
wacht eens even…..nu ik er zo over nadenk….ik eet wel vlees maar ik heb mijn niet voortgeplant. Ik ben pas begaan met de natuur!

Het is niet lachwekkend. Ik heb eerder in dit topic de cijfers, de feiten gepost maar daar werd toen niet op gereageerd ;)
Ik ben ook niet van plan om kinderen te krijgen. Ik zeg nergens dat ik perfect ben, dat ik de aarde niet vervuil. Ik reis dagelijks met de trein voor mijn studie, ondanks dat de trein steeds meer op groene stroom rijdt, vervuil ik daar toch indirect de aarde mee. Het gaat erom dat je probeert bewust om te gaan met de aarde. Er wordt geleefd alsof we nog een reserve aarde hebben om naar toe te gaan. De aard van de mens is om gewoonweg alle problemen te negeren 'Dat komt later wel'. Tot het te laat is.

Ik snap niet waarom je zo cynisch doet, er is niks om echt trots op te zijn(Geldt ook voor mij, is geen persoonlijke aanval ;)). Gewoon bewust bezig zijn en zoveel mogelijk doen als je kan.

Mensen zijn omnivoor ja, maar het probleem hier is dat er normaal een evenwicht is. Zijn er veel prooidieren, dan zal de populatie van de predatoren toenemen. Het aantal prooidieren neemt weer af, waardoor het aantal predatoren weer toeneemt. Zo houdt de natuur zich in evenwicht. Dan is er ook niets ergs aan vlees eten: de dieren hebben een goed leven gehad en de aarde wordt niet vervuild. Wij hebben een grote verschuiving in de balans gecreëerd waardoor er niets natuurlijks meer aan is(met alle gevolgen van dien). Verder consumeren we véél te veel vlees en véél te weinig groenten. Ons dieet bestond nog niet zo heel lang geleden vooral uit groenten en graanproducten en soms vlees.

Wil je de feiten nog lezen, have fun:

"Er zijn twee grote argumenten tégen het eten van vlees:
1. Het milieu
2. Dierenwelzijn

Ik las laatst een artikel over de hamburgers die nu in het lab gemaakt worden. Binnen 20 of 30 jaar zou hiermee een vleesindustrie opgestart kunnen worden voor menselijke consumptie. Dat duurt nog veel te lang. Over 20 jaar zullen we met 9 miljard mensen op deze wereld zitten. Dat is zo'n 5,5 miljard mensen méér dan dat de aarde langdurig kan 'dragen', ecologisch gezien. Vleesindustrie is de meest intensieve industrie, er is 7kg graan nodig om 1kg vlees te krijgen. Dan nog niet gesproken over de methaan en CO2 uitstoot en de hoeveelheid water(wat beperkt is op deze aarde) die gebruikt moet worden om zo'n lapje vlees op je bord te krijgen. Verder moet het vlees gekoeld getransporteerd worden: ook niet heel goedkoop.

Mensen zijn niet bereid om minder of geen vlees te consumeren, waardoor er steeds meer dieren per vierkante meter gehouden zullen worden. De levensomstandigheden van die dieren, die net zo goed leed voelen én begrijpen zoals mensen, worden steeds slechter. Vlees in de hoeveelheden die gegeten worden door ons zijn absoluut ongezond. We eten gemiddeld bijna het dubbele aantal gram vlees per dag dan nodig is. Het aantal groenten wat wij per dag eten zijn gewoon ontoereikend. Het is zelfs zo erg dat het voedingscentrum, bekend van de schijf van vijf, de norm van aantal groenten per dag enorm naar beneden heeft bijgesteld zodat het mensen niet ontmoedigd. Per dag zou je zo'n 400gr groenten en 300gr fruit moeten eten. Als je al deze feiten ziet(want dat zijn ze), dan zou ik eens goed nadenken of ik nog in die mate vlees zou willen eten. Het is slecht voor het milieu, het is slecht voor je gezondheid, het is slecht voor je portemonnee, het is slecht voor dierenwelzijn(dieren worden nog steeds als een ding behandeld helaas), het is slecht voor het voortbestaan van de mensheid(klimaatverandering(ook een feit) zorgt voor extremer weer). Er zijn zo enorm veel vervangingen voor vlees die ook nog goedkoper zijn en vaak ook even lekker! Je hoeft zeker niet te stoppen met vlees te eten, zelfs een dag per week geen vlees of vleesvervanging maakt een enorm verschil. Of dagelijks alleen het minimale aan vlees. We moeten eens als 'slimste' ras van deze aarde onze verantwoordelijkheid nemen en daarbij te beginnen met kritisch naar onszelf te kijken. Kan ik verantwoorden waarom ik (in deze mate) vlees eet?

Verder kan je kijken naar het dierenwelzijn. Overal waar dieren worden gehouden, is gewoon dierenleed. Zou jij helemaal jezelf zijn als je maar beperkt ruimte had om je te bewegen? In Nederland worden de dieren nog relatief goed gehouden, maar in Duitsland(waar een groot deel van ons vlees vandaan komt) ligt de standaard een stuk lager. Ben je blij dat je bijvoorbeeld uitloopeieren koopt? 50% van de kuikens die geboren worden zijn mannelijk en worden door een shredder gehaald op het moment dat ze uit hun ei komen gekropen. Waarom hebben deze dieren geen recht op leven?

Dieren worden zodra ze geboren worden(zoals bij kalveren bij melk koeien) vaak vrijwel meteen bij hun moeder weggehaald. Deze dieren voelen net zo goed als ons moederliefde en leed. Waarom hebben zij geen recht om hun kind te zien? Waarom worden dieren als dingen behandeld? Wat is het verschil met onze huisdieren die wij waarderen om hun karakter? De dieren die op ons bord liggen hebben ook net zoveel karakter. "

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:04

Daarbij toegevoegd, we hebben helemaal geen dierlijk voedsel nodig om gezond te blijven. Juist niet! Laat kaas, eieren, zuivel, vlees etc nou eens een maand staan en praat dan eens verder.

Ik eet enkel 4 avonden per week nog een klein stukje vlees/vis omdat ik het heel erg lekker vind, maar verder eet ik niets meer wat van dieren af komt. Mis ik het? Nee! Ik eet veel fruit, groentes, brood en noten.

Kijk maar eens docus als 'fat sick, nearly dead' en 'Forks over knifes'. Die hebben mij heel erg aan het denken gezet!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:12

Bowen schreef:
amoj schreef:
Heb niet het hele topic door gelezen, maar voor degenen die denken dat er beesten lijden in de veehouderij; ga eens naar een boer toe en bekijk het met eigen ogen. Laat de boer zijn verhaal vertellen met de enorme kennis en passie die hij heeft voor zijn dieren. Als boeren dat niet hadden, bestond het vak boer al helemaal niet meer, want als boer heb je het echt niet breed.

Vind dit altijd een beetje een dooddoener om eerlijk te zijn.

Ik ken het wel uit eerste hand, mijn afschuw voor de bio-industrie komt daar vandaan.
Wat ik nog het meest schokkende vond is hoe normaal dingen worden voor mensen die helemaal niet normaal zijn. Dat de gemiddelde boer een goed hart heeft zal je mij niet horen ontkennen, maar ik heb wel gezien dat ze dingen helemaal prima en normaal vinden die voor iemand die niet die beroepsdeformatie heeft nogal schokkend zijn.

Neem de kalfjes, kistkalveren mogen niet meer. De leek denkt dan dat kalfjes gewoon wat ruimte hebben gekregen. Gaat kijken op zo'n bedrijf en schrikt zich het apezuur. Want die kalfjes staan niet meer in het pikkedonker in een kist, maar zo heel veel beter is het ook weer niet. Een iglo met een uitloop, dat kalf heeft het goed voor elkaar, want die kan zich omdraaien. Wat een geweldig leven!!!
In het voer komt amper ijzer voor, want dan blijft het vlees zo mooi wit voor de export. Dat dat kalf ijzer nodig heeft, zich niet zo heel erg lekker voelt met oa bloedarmoede wordt normaal gevonden, maar is het niet. Tja dan zie je maar weer dat je niet weet waar je het over hebt. Die iglo`s staan bij de melkboeren, waar het kalfje opgevangen wordt voor het naar de groepshuisvesting gaat. De benaming kistkalveren komen vanuit de mester, waar de kalfjes in zogenaamde ksiten zij aan zij stonden, waar ze zich dus niet om konden draaien.. iets met de klok horen/zien luiden maar niet weten waar de klepel hangt? Als je dan met ooggetuige verhaal komt, zorg dan dat je de juiste informatie koppelt aan hetgeen wat je gezien hebt!

Varkens, een trots nieuw bedrijf opent de deuren, laat zien wat voor pracht ze allemaal hebben. Goed voor het welzijn van de dieren vinden ze en ja, het is beter dan wat ze daarvoor hadden.
De leek denkt, he, dat wil ik wel eens zien en komt bij de zeugenstallen en vooral de kraamstallen. Die schrikt zich weer het apezuur, want hij dacht, zeugen hebben gewoon ruimte gekregen sinds ze niet meer vastgeketend mogen worden. Helaas is het weer niet veel beter geworden, ipv kettingen is het nu een hok ter grote van een gemiddelde salontafel, het dier kan zich niet eens omdraaien erin. Bij die mooie, nieuwe, moderne stallen zitten er ook nog eens buizen die naar beneden kunnen worden geklapt zodat ze zeug niet op kan staan.
Hartstikke normaal volgens de branche, maar is het dat ook? Tja in de kraamstal ligt de zeug idd redelijk vast, dit kan in mijn ogen beter.. echter dat ze niet op kunnen staan is onzin. de rekken zorgen ervoor dat de biggetjes wel bij de moeder kunnen komen, maar de moeder niet bij de big. Dit om doodliggen te voorkomen. Meestal in de nieuwbouwstallen zal de zeug nog maar 5 a 6 weken per cyclus "vast" staan. dit is in de week van dekken. en tijdens de kraamperiode. De rest staan ze vaak op stro en lopen ze los in stro hebben 24/7 eten.

De arme leek geeft het nog 1 kans en gaat naar die spiksplinternieuwe vleeskippenstal. De boer blaakt van trots, hij voldoet aan alle eisen van deze tijd en loopt zelfs een beetje voor hier en daar.
Ze voldoen al aan het streven voor de "kip van morgen", wat een verbetering op de plofkip zou zijn die met 42 kilo op 1 vierkante meter zit(+/- 20 kippen, ja los die puzzel maar eens op, teken maar een vierkante meter uit en probeer daar 20 kippen op te plaatsen). De "kip van morgen" mag met 1 of 2 kippen minder op de vierkante meter, ziet nooit daglicht, geen natuurlijk dag/nacht ritme, maar gericht op groei. tja van vleeskuikens heb ik niet zoveel verstand, dus daar kan ik helaas niet veel over zeggen. Echter 3 kippen minder is al echt veel, zou wat meer mogen.De "kip van morgen" mag wel wat langzamer groeien wat leuk klinkt, maar om maar 3 dagen gaat.
De boer ziet dat de leek inmiddels wat wit om de neus ziet en doet een poging een fantastische verbetering te laten zien van de afgelopen jaren, de "kippenzuiger". De leek valt flauw zodra hij de "kippenzuiger" in actie ziet.Die kippenzuiger zorgt wel voor diervriendelijker kippen oprapen ;-)
Normaal in die branche, absoluut, maar weer blijft het daar wel bij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:13

vuurneon schreef:
Bloedarmoede bij kalveren is verboden.

Doordat de kalveren weinig ijzer krijgen, hebben ze vaak last van lichte bloedarmoede. Hierop wordt gecontroleerd via het hemoglobinegehalte in het bloed. Een kalf moet volgens Europese regelgeving minimaal 4,5 mmol hemoglobine per liter bloed hebben.

Wetenschappers adviseren een minimale waarde van 6,0 mmol/liter van elk kalf gedurende het hele leven, om bloedarmoede te voorkomen. Vleeskalverbedrijven controleren dit zelf. Vaak krijgen kalveren een ijzerinjectie toegediend om boven die waarde te blijven.

Dus ze mogen weg met een waarde van 4,5, maar ze hebben 6.0 nodig om bloedarmoede te voorkomen.
Hmmmzzzz, heb je zelf wel nagedacht over wat je schreef? Want die waarde die mag is te laag, nogsteeds is dat zo.
En de boer die op het laatst even een shotje ijzer geeft om aan die waarde te voldoen, wat niet nodig was geweest als er geen ernstig tekort was geweest in de eerste plaats.

Ik weet dat dit de "verbeteringen" zijn, waar de branche vaak trots mee schermt, maar als je even er beter naar kijkt valt het vies tegen. Het is minder erg geworden, maar "goed" is het nogsteeds niet.

De export naar amerika en italie oa vraagt om wit kalfsvlees, ze willen niet te roze, het moet zo wit mogelijk.
Aan die vraag wordt zoveel mogelijk voldaan en dat doen ze door een tekort aan ijzer in de voeding, wat dus bloedarmoede oplevert.
Het mag niet op papier, maar de waarden die wel mogen zijn gewoon bloedarmoede, als je daar ook nog eens naast legt dat er dus leuke truukjes worden uitgehaald zoals dat shotje ijzer op het laatste moment is de realiteit ineens niet meer zo zonnig.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:13

Vind jij dit niet verkapt dierenleed goed proberen te praten @wendyenbram. Zou het voor die dieren allemaal niet veel beter/prettiger zijn als zij gewoon in de vrije natuur kunnen leven zonder de mens?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:15

Heel veel dieren redden t niet eens in de natuur zonder hulp van de mens ;)

Ga jij eens 500 koeien loslaten in t "wild" en zien hoe die t redden en over zijn na 3 jaar? Zelfde met andere dieren :) Dat redden ze nu eenmaal niet.