Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:42

Moos99 schreef:
Ze gaf aan in het begin van haar post maar één keer te reageren en als er verdere vragen zijn wilt ze gepb't worden. :)

En dat vind ik dus jammer, en ook een beetje raar, want de discussie wordt hier gevoerd. En het komt, zoals eerder al werd gezegd, over alsof JG niet voor andere meningen open staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:43

NatasjavE schreef:
Nikass schreef:
Dat JG en ook christenen vervolgens over heidenen en heidense gebruiken spreken als ware dat mensen en gebruiken buiten hun eigen geloof, slaat de plank volkomen mis en getuigt van een GEBREK AAN KENNIS

Nou,...ik ben het op veel punten niet eens met Zipporas post maar Kerst en Pasen waren ooit echt andere feesten dan christelijke feesten.

Het christelijk geloof heeft ze gewoon omarmt opdat de mensen hier ze makkelijker konden accepteren.

Wat heeft dat met mijn tekst te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:46

vuurneon schreef:
Is echt een geniaal stukje manipulatie :D

Je hebt veel varianten, echt zo briljant. Helaas ken ik ze heel goed, dus als een verkopen aan de deur staat vertel ik vriendelijk welke techniek ze toepassen haha

Voet tussen de deur is dat je met een redelijk verzoek begint (bv zou ik u een foldertje mogen aanbieden), waar veel mensen aan mee zullen werken; je voet zit dus tussen de deur figuurlijk gezien. Met als gevolg dat als je daarna een groter verzoek (het eigenlijke verzoek, doel waarvoor je kwam), de kans groter is dat ze mee werken.

Denk je nou echt dat ze in onderstaande posts doelen op de verkooptechniek die "foot in the door" genoemd wordt? :')

zusi2 schreef:
Dus ik wil de deur dicht doen toen stopte ze hun voet er tussen

mickydo schreef:
Hier ook wel eens een voet tussen de deur gehad en onbeleefde uitingen... Vind het prima dat iemand achter zijn geloof staat maar val mij er niet mee lastig .
1 keer zelfs de hond los moeten laten voordat ze eindelijk eens gingen. Dat stel heb ik overigens ook nooit meer gezien hier :).

Shenavallie schreef:
Vraag me ineens af: wat als iemand bij Jehova's aan de deur komt verkondigen dat jezus en god niet bestaan, inclusief foldertje van een (ik noem maar even wat) Atheïsten praatgroep. Zouden ze diegene dan ook binnen laten voor een bakje koffie en diegene uitgebreid aan woord laten of zullen ze dan ook de deur dicht doen? Wat als diegene zijn/haar voet tussen de deur steekt?

Dit is niet om te rellen, maar even een serieuze vraag.

Nee toch?

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:47

Ik vind het erg jammer dat je dat zegt Nikass.
Sommige mensen hebben geen zin om hier op bokt openlijk een discussie te voeren.. Ik persoonlijk ook niet. (en haal er nou niet bij dat ze het aan de deur niet zo erg vindt).

Ze heeft het duidelijk aangegeven, ze wil best in gesprek met bokkers, maar gewoon via privebericht. Niets mis mee.

Persoonlijk voelt het voor mij altijd alsof je kan zeggen wat je wilt, maar het blijft een eeuwige discussie zonder einde.
Sommige mensen willen hun gelijk halen, sommige mensen willen doordrammen waar ze in geloven of juist niet.
Sommige willen laten zien hoeveel ze weten..
Sommige willen de ander zo ver mogelijk de grond in trappen....

En sommige hebben geen zin om zoiets openbaar te doen, totaal vernederd te worden of een discussie te voeren die toch nooit eindigt.

En persoonlijk vond ik de sfeer hier nogal overkomen op een bepaald moment van: 'Als de JG zo graag wil discussiëren over dingen, waarom dan niet hier'...
Oftewel, als ze hier niet discussiëren willen, waarom dan wel aan de deur.
Laatst bijgewerkt door Fem op 13-04-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:49

safina schreef:
vuurneon schreef:

Je hebt veel varianten, echt zo briljant. Helaas ken ik ze heel goed, dus als een verkopen aan de deur staat vertel ik vriendelijk welke techniek ze toepassen haha

Voet tussen de deur is dat je met een redelijk verzoek begint (bv zou ik u een foldertje mogen aanbieden), waar veel mensen aan mee zullen werken; je voet zit dus tussen de deur figuurlijk gezien. Met als gevolg dat als je daarna een groter verzoek (het eigenlijke verzoek, doel waarvoor je kwam), de kans groter is dat ze mee werken.

Denk je nou echt dat ze in onderstaande posts doelen op de verkooptechniek die "foot in the door" genoemd wordt? :')

zusi2 schreef:

mickydo schreef:
Hier ook wel eens een voet tussen de deur gehad en onbeleefde uitingen... Vind het prima dat iemand achter zijn geloof staat maar val mij er niet mee lastig .
1 keer zelfs de hond los moeten laten voordat ze eindelijk eens gingen. Dat stel heb ik overigens ook nooit meer gezien hier :).

Shenavallie schreef:
Vraag me ineens af: wat als iemand bij Jehova's aan de deur komt verkondigen dat jezus en god niet bestaan, inclusief foldertje van een (ik noem maar even wat) Atheïsten praatgroep. Zouden ze diegene dan ook binnen laten voor een bakje koffie en diegene uitgebreid aan woord laten of zullen ze dan ook de deur dicht doen? Wat als diegene zijn/haar voet tussen de deur steekt?

Nee toch?

Ooit gehoord van broodje aap? (en daarmee wil ik niet zeggen dat alle bokkers liegen.. maar wel dat vele verhalen klakkeloos van mensen overgenomen worden. Zoals ik al zei... ik geloof echt dat maar 1% van de sterke verhalen ECHT waar zijn, de rest is toch vaak verdraaid, aangedikt of overgenomen van een ander)...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:50

Nikass schreef:
Moos99 schreef:
Ze gaf aan in het begin van haar post maar één keer te reageren en als er verdere vragen zijn wilt ze gepb't worden. :)

En dat vind ik dus jammer, en ook een beetje raar, want de discussie wordt hier gevoerd. En het komt, zoals eerder al werd gezegd, over alsof JG niet voor andere meningen open staan.

Jammer idd, want ze heeft er vast en zeker genoeg over te vertellen maar ik kan me er iets bij voorstellen. Het is voor mij nog net iets anders omdat ik zelf geen JG'er ben, maar je moet jezelf echt zo vaak verdedigen en dan ook vaak tegenover reacties die niet netjes zijn en tegen mensen die nergens niks vanaf weten en maar dingen roepen. Jammer voor de mensen die oprecht interesse hebben en een gezonde discussie willen voeren! Toen ik de topic titel las dacht ik nee nee, niet doen! :D Je weet wat je gaat lezen en hoe jij je gaat opvreten en alles wilt verdedigen wat er staat. Dat is best vermoeiend, en dan ben ik nog niet eens aanhanger van het geloof.

Maar ben het ermee eens, er kan hier een interessante discussie worden gevoerd dus jammer dat ze heeft besloten maar een x te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:53

Nikass schreef:
Moos99 schreef:

Kijk, als ik keer op keer JG aan mijn deur zou krijgenen steeds weer mijn eigen opvattingen moet verdedigen, dan hangt dat op een gegeven moment mij de keel uit. Dus zeg ik dan beleefd: "nee, bedankt, verder geen behoefte aan een gesprek."

En ja, dat mag natuurlijk omgekeerd ook. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:54

Fem schreef:
Ik vind het erg jammer dat je dat zegt Nikass.
Sommige mensen hebben geen zin om hier op bokt openlijk een discussie te voeren.. Ik persoonlijk ook niet. (en haal er nou niet bij dat ze het aan de deur niet zo erg vindt).

Ze heeft het duidelijk aangegeven, ze wil best in gesprek met bokkers, maar gewoon via privebericht. Niets mis mee.

Persoonlijk voelt het voor mij altijd alsof je kan zeggen wat je wilt, maar het blijft een eeuwige discussie zonder einde.
Sommige mensen willen hun gelijk halen, sommige mensen willen doordrammen waar ze in geloven of juist niet.
Sommige willen laten zien hoeveel ze weten..
Sommige willen de ander zo ver mogelijk de grond in trappen....

En sommige hebben geen zin om zoiets openbaar te doen, totaal vernederd te worden of een discussie te voeren die toch nooit eindigt.

En persoonlijk vond ik de sfeer hier nogal overkomen op een bepaald moment van: 'Als de JG zo graag discussiëren of dingen, waarom dan niet hier'...
Oftewel, als ze hier niet discussiëren willen, waarom dan wel aan de deur.

Maar dat is niet wat ik heb gezegd. (je laatste zin)
Ik vind het raar om wel deels mee te doen door 1 post te plaatsen en dan niet meer op reacties te willen reageren. Als je niet hier wil discussiëren prima, maar dan ook niet één lange post waar wij dan vervolgens niets mee kunnen in dit topic.
En jammer dat je dan invult wat ik waarschijnlijk wel zal gaan zeggen...

Moos: dat heb ik soms ook, bij andere onderwerpen. Maar het is aan jezelf wat je daar mee doet.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-04-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:56

@Nikass
Haar post is voor haar een boodschap met daarin reactie op alle posts hier. Ze wilt wel nog op reacties reageren die daar uit voort komen, maar dan gewoon met een persoon via een prive bericht. Dus het is niet zo dat je er niks mee kan. De vraag die jij hebt wilt ze waarschijnlijk graag aan jou uitleggen via een PB.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:58

Ja prima maar ik hoef geen pb gesprek, ik voer een discussie in dit topic. Doe mee of niet, maar steek niet een monoloog af en verdwijn dan weer. Eenrichtingsverkeer.

En -niet banketstaaf bedoeld- maar dit bevestigd wel het JG beeld...

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:03

Nikass schreef:
Ja prima maar ik hoef geen pb gesprek, ik voer een discussie in dit topic. Doe mee of niet, maar steek niet een monoloog af en verdwijn dan weer. Eenrichtingsverkeer.

Hoe bevestigd dit het JG beeld dan. Ze staan echt enorm open voor discussies en gesprekken, juist wel. Dat ze dit niet openlijk op een forum wil doen is een ander verhaal. Lijkt me te maken hebben met juist veel steriotypen (zoals jij nu praat over een JG beeld) die er al zijn en het moeten opnemen tegen zoveel negatieve reacties.

Als ze nu had gezegd ik reageer hierna nergens meer op, had ik het een ander verhaal gevonden.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:04

Er waren vragen in dit topic en vooroordelen en daar wilde ze blijkbaar graag op reageren of antwoorden.

Overigens probeerde ikmet mijn post niets im te vullen voor anderen.
Wel wilde ik aangegeven hoe die discussies vaal lopen en dat ze daar mogelijk niet verder aan deel wil nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:06

Safina, ik geloof oprecht er teveel mensen zijn die denken dat 'voet tussen de deur' letterlijk is en niet begrijpen dat het figuurlijk bedoelt is. Dus doordat mensen het 'voet tussen de deur' kennen van horen zeggen, niet altijd snappen dat het een bekende manipulatie techniek is en dat er geen echte voet bij komt kijken. Geeft ook niet, maar dat geeft wel een vertekend beeld natuurlijk als mensen het letterlijk nemen :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:08

Moos99 schreef:
Nikass schreef:

Hoe bevestigd dit het JG beeld dan. Ze staan echt enorm open voor discussies en gesprekken, juist wel. Dat ze dit niet openlijk op een forum wil doen is een ander verhaal. Lijkt me te maken hebben met juist veel steriotypen (zoals jij nu praat over een JG beeld) die er al zijn en het moeten opnemen tegen zoveel negatieve reacties.

Als ze nu had gezegd ik reageer hierna nergens meer op, had ik het een ander verhaal gevonden.

Ja dat bedoel ik: er is een bepaald algemeen beeld, wat natuurlijk niet altijd opgaat, maar door een verhaal af te steken waar wij naar mogen luisteren maar geen kritische discussie over mogen voeren bevestig je dat beeld alleen maar.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:10

Je mag de discussie best voeren, dat wil nog niet zeggen dat ze er perse aan willen deelnemen op een openbaar forum.
Hoogstwaarschijnlijk zouden ze dat graag face-to-face met je doen...
Geschreven woord kan soms zo anders komen dan het werkelijk bedoelt is.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:11

Daar komt bij, voor PB's staat ze open. Omdat jij nu de voorkeur hebt het hier verder openlijk te bespreken en zij dit niet wilt, betekent niet dat ze geen kritische discussie wilt voeren, ze wilt het alleen niet hier voeren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:18

Ik vind het ook raar dat je dan niet in dit topic wilt discussiëren. Kritiek zal haar vast ook in real life niet weerhouden van het langs de deuren gaan maar dan is een topic als dit te beledigend of wat dan ook om mee te doen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:19

safina schreef:
vuurneon schreef:

zusi2 schreef:

mickydo schreef:

Shenavallie schreef:

Nee toch?

Hier is eerder op een nette manier op gereageerd, dus is snap deze neerbuigende wedervraagstelling niet helemaal. Waarom zou deze vraag niet andersom gesteld mogen worden? Alles wat ik hier in dit topic heb gezet is pure waarheid. Dat van die spreekwoordelijke voet wordt door een aantal lezers wel erg letterlijk genomen. Wat anderen hier schrijven is hun beleving. Ik heb niet te maken gehad met "Wij komen god brengen" (wel een andere vorm van een verhaal over jezus en god, maar daar luister ik dan verder al niet meer naar) en ook niet letterlijk een voet tussen de deur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:21

Fem schreef:
Ooit gehoord van broodje aap? (en daarmee wil ik niet zeggen dat alle bokkers liegen.. maar wel dat vele verhalen klakkeloos van mensen overgenomen worden. Zoals ik al zei... ik geloof echt dat maar 1% van de sterke verhalen ECHT waar zijn, de rest is toch vaak verdraaid, aangedikt of overgenomen van een ander)...

Dank je wel, ik behoor namelijk bij die ene procent.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:23

Shenavallie schreef:
Fem schreef:

Dank je wel, ik behoor namelijk bij die ene procent.

Graag gedaan... :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:25

Fem schreef:
Je mag de discussie best voeren, dat wil nog niet zeggen dat ze er perse aan willen deelnemen op een openbaar forum.
Hoogstwaarschijnlijk zouden ze dat graag face-to-face met je doen...
Geschreven woord kan soms zo anders komen dan het werkelijk bedoelt is.

Nogmaals: dan had ze helemaal niet in dit topic moeten reageren. Ik vind het nogal een zwaktebod.

Wat betreft voet tussen de deur, dat hebben mijn ouders nog meegemaakt. Toen was dat echt nog geen spreekwoordelijk gezegde. Ik denk echter dat het nu minder vaak voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-04-15 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:30

vuurneon schreef:
Safina, ik geloof oprecht er teveel mensen zijn die denken dat 'voet tussen de deur' letterlijk is en niet begrijpen dat het figuurlijk bedoelt is. Dus doordat mensen het 'voet tussen de deur' kennen van horen zeggen, niet altijd snappen dat het een bekende manipulatie techniek is en dat er geen echte voet bij komt kijken. Geeft ook niet, maar dat geeft wel een vertekend beeld natuurlijk als mensen het letterlijk nemen :')

Op een cursus verkooptechniek zal het figuurlijk bedoeld zijn. Maar wat doet dat er in dit topic toe? Ik zie namelijk dat de mensen die hier in het topic over voeten tussen de deur praten, het letterlijk bedoelen. En als je mensen vraagt "wat doet een Jehova die de voet-tussen-de-deur-tactiek gebruikt" zal het gros antwoorden dat daarmee bedoeld wordt dat een Jehova met de voet verhindert dat de deur gesloten wordt.

Waardoor ik nog steeds denk dat het gros van die verhalen over voeten tussen deuren aangedikte verzinsels zijn. En dus niet voortkomen uit het te letterlijk interpreteren van een uitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:37

@shenaville ik snap niet zo goed wat je neerbuigend vindt aan mijn reactie. Ik haalde jouw voorbeeld aan om aan vuurneon duidelijk te maken dat mensen iets letterlijk bedoelen hier. Niet om commentaar te geven op jouw post. Mijn "nee toch?" slaat op mijn post aan Vuurneon, niet op jouw bijdrage. Waar ik trouwens ook helemaal geen moeite mee heb. Vond het zelfs een leuke vraag. :o

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 23:57

Toch grappig dat er gezegd word dat haar reactie nutteloos is.
Ik vind het namelijk heel veel toevoegen. Ze legt een groot deel beter uit als ik omdat ze duidelijk meer kennis heeft

Moos ook jou reactie deed mij doen lachen. Je zegt exact wat ik denk.
In Real life is het nog overduidelijker. Vaak weten mensen niet dat ik als jg ben opgevoed en eens in de zoveel tijd ben ik ergens waar dit onder werp valt. Ik zeg dan niks en observeer deze mensen.
Het begint met een verhaal vervolgens gaat iemand daar overheen met een nog heftiger verhaal en zo lijkt het of ze elkaar moeten overtreffen. De 1 heeft een Nog sterker verhaal als de ander en zit er ook daadwerkelijk pronkend bij.
Voor mij totaal ongeloofwaardig.

Ik heb slechts een keer of 30 in dit topic benoemd dat er rotte appels tussen zitten. Blijkbaar ook die dingen zeggen die niet kloppen of raar over komen ook dat geloof ik.
Maar ook ik denk dat heel veel aangedikt of niet waar is.

Ik ben niet eens een jg en ik vind het al een gebed zonder end hier

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:32

safina schreef:
@shenaville ik snap niet zo goed wat je neerbuigend vindt aan mijn reactie. Ik haalde jouw voorbeeld aan om aan vuurneon duidelijk te maken dat mensen iets letterlijk bedoelen hier. Niet om commentaar te geven op jouw post. Mijn "nee toch?" slaat op mijn post aan Vuurneon, niet op jouw bijdrage. Waar ik trouwens ook helemaal geen moeite mee heb. Vond het zelfs een leuke vraag. :o

Dan is het wat onduidelijk bij mij overgekomen. Ben blij dat je het uitlegt hoe je het bedoelde. ;)