Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:26

kohtje schreef:
Benfan schreef:
Mensen die met 50 euro betalen bij kleine bedragen, man wat kan ik me daar aan ergeren. Ze doen dit bij ons vrij vaak omdat om de hoek een pinautomaat zit. Dan komen ze wat kleins halen om het geld te breken zodat ze verder kunnen winkelen. Ik vraag ze elke keer steenvast of ze willen pinnen, ivm tekort aan kleingeld in de kassa. Heb al meerdere winkeliers horen klagen hierover, zeker s morgens heb je niet genoeg kleingeld voor zulke grappen. En helemaal als mensen daarna het maar gepast uit hun portemonnee halen.. nou!! NNOOUUU!!!

Ik pin nooit! Heb niet eens een pinpas. Meestal heb ik wel kleingeld bij me.
Maar je doet net of je het uit eigen zak moet wisselen. Neem aam dat er genoeg wisselgeld is in een supermarkt.

Dat valt nog vies tegen. In sommige supermarkten (waaronder de winkel waar ik nu werk) is er altijd wel voldoende wisselgeld ja, maar ik heb ook een tijd in een supermarkt gewerkt waar ik regelmatig met een lege kassa zat. Vooral op dagen als koninginnedag, dan wou iedereen even een blikje cola halen van 15 cent met een briefje van 50 zodat ze lekker veel kleingeld hadden. Ik doe m'n best, maar als je nog maar 2/3 muntjes van alles hebt en er is nergens in de winkel meer kleingeld te krijgen houdt het toch snel op.

Wij hebben toen gewoon briefjes opgehangen met het vriendelijke verzoek of iedereen zo veel mogelijk wou pinnen omdat we simpelweg geen wisselgeld hadden.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:26

Overdrijven is ook een vak hoor. Je kunt prima in de rij staan als je per se geen eten mee wil nemen van huis. Het is keuzes maken, of langer pauze en eten van huis of korter pauze en brood wat net uit de oven is.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:29

linoleum schreef:
muntdrop schreef:
Mensen die eerst beltegoed halen en dan opeens een andere provider moeten. Ja jammer dan dat kunnen we gewoon niet ruilen, staat ook op de bon. En dan nog met een verhaal komen van "ja ik ruil zo vaak beltegoed". Ja hoezo koop je dan zo vaak de verkeerde :')

Inmiddels verkopen wij geen beltegoed maar aan de servicebalie, gaat allemaal via Post NL balie. Maar daarvoor werd het ons ook aangeleerd om twee maal te vragen of het bedrag en provider klopt. Dit dus om te voorkomen dat ze verkeerde hebben. Verkocht is verkocht, dus helaas niet ruilen. Als het gebeurde raadde ik die mensen altijd aan om in familie/vriendengroep te vragen of iemand wat aan kaart had.

Bij ons doet de 'gewone' servicebalie ook alle post nl dingen. Was in dit geval dus een kindje die het eventjes moest halen voor mama. Kon dus niet geruild worden en toen kon mama wel opeens naar de winkel komen om stampij te maken. :'). Wij moeten het inderdaad ook nog even extra vragen.

Personeel rekent hier altijd alles af aan de servicebalie omdat de rij daar vaan veel sneller gaat. Maar persoonlijk vind ik het echt geen drama als iemand nog snel iets bij een gesloten collega afrekent (als ik zelf klant ben).

Anoniem

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:30

Maar ook bij het servicepoint afrekenen is voordringen.
Daarom is dat hier alleen toegestaan als je om 8 uur eten haalt.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:32

dees_daan schreef:
Maar ook bij het servicepoint afrekenen is voordringen.
Daarom is dat hier alleen toegestaan als je om 8 uur eten haalt.

Nee want ze staan gewoon in de rij, alleen gaat de rij daar vaak sneller. En dan hoeven de mensen die bij de gewone kassa in de rij staan ook weer minder lang te wachten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:33

Emmaa_ schreef:
Vooral op dagen als koninginnedag, dan wou iedereen even een blikje cola halen van 15 cent met een briefje van 50 zodat ze lekker veel kleingeld hadden.

Maar, denk ik dan, dat weet je toch rond koninginnedag? Daar kun je dan toch rekening mee houden als supermarkt?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:36

Ach, hebben klanten er veel last van als ik mijn bolletje afreken bij de balie ipv de kassa? als ik over moet werken heb ik geen brood mee, en dan moet ik wel wat halen wil ik niet halverwege de dag dood neervallen. En dan is een kwartier erg weinig om een broodje te halen, smeren, eten, naar de wc gaan en weer terug naar je kassa lopen (opweg naar je boodje/kassa/wc is er ook altijd een klant die iets niet kan vinden of wilt weten, en die moet je natuurlijk ook gewoon helpen :+ )

Als wij een telefoontje kregen dat we pauze mochten nemen, ging het bordje aan het einde van de band en werd iedereen die al in de rij stond geholpen. Als je daarna nog aansluit, tja, dan heb je pech. We krijgen altijd pauze als het rustig is en er dus nog genoeg kassa's open zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:37

Shadow0 schreef:
Emmaa_ schreef:
Vooral op dagen als koninginnedag, dan wou iedereen even een blikje cola halen van 15 cent met een briefje van 50 zodat ze lekker veel kleingeld hadden.

Maar, denk ik dan, dat weet je toch rond koninginnedag? Daar kun je dan toch rekening mee houden als supermarkt?

Als supermarkt kan je daar rekening mee houden ja, als je als caissière achter de kassa wordt gekwakt met een teamleidster die zelf ook pas 17 is en de kluis niet open kan maken kan je daar niet meer zo heel veel aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:41

Mogen klanten ook bij het service point afrekenen? Zo nee dan is het wel degelijk voordringen.

Bij ons mogen klanten met een paar producten dat niet meer, dus wij ook niet.

Ik zie het ook niet als probleem maar er zijn blijkbaar wel klanten die zich er aan storen, eigenlijk merk je dat al als je achter ze in de rij staat en ze met een volle kar gewoon uitladen terwijl ik dus maar 1 product heb, de ene klant laat me voor, de ander niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:44

Ja, dat is ook wat mij zo tegenstaat aan dat soort dingen... niemand kan er meer wat aan doen.
Ben het wat dat betreft ook helemaal met Zwerte eens - de mensen die het kunnen veranderen worden niet bereikt, en het probleem levert vervolgens frustratie tussen cassieres en klanten, die er beide weinig aan kunnen doen en allebei goede redenen hebben om te handelen zoals ze doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:45

Tsja, op dat soort dagen hebben wij regelmatig naar het management gebeld of er niet vanuit een ander filiaal kleingeld kon komen, omdat we gewoon echt op zo'n drastisch punt kwamen dat we de winkel bijna dicht wouden gooien.. Maar er wordt echt niks aan gedaan :n Het vervelendste is inderdaad dat het voor erg veel wrijving tussen de caissières en de klanten zorgt, wat vaak ruzie oplevert.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:49

Misschien een idee dat cassieres de klanten gaan verwijzen naar de leidinggevende in vervelende situaties? Dus bijv in het geval van iets kleins betalen met 50 euro, gewoon je excuses maken naar de klant dat je op dat moment die service niet kan leveren en erbij vermelden dat ze een klacht kunnen indienen bij degene die dat bepaald. Ik heb zelf nog nooit een cassiere gehad die mij gewoon vertelt dat zij hier ook niks aan kunnen doen. Wel alleen de mededeling dat ze door hun briefjes heen zijn. En als je dan vraagt of ze geen nieuwe kan halen/vragen, krijg je alleen "nee" te horen, wat imo ook kan betekenen dat ze er gewoon geen zin in hebben. Je leest het in zulke topics ook: veel gaan er van uit dat iedereen dat wel weet. Hele foute aanname!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:50

Even een andere vraag: Vragen jullie wel eens geld bij? Bijvoorbeeld als het 30,20 is en de klant met 50 euro aankomt dat je dan 20 cent erbij vraagt? Zo ben je namelijk niet snel door je wisselgeld heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:52

purny schreef:
Even een andere vraag: Vragen jullie wel eens geld bij? Bijvoorbeeld als het 30,20 is en de klant met 50 euro aankomt dat je dan 20 cent erbij vraagt? Zo ben je namelijk niet snel door je wisselgeld heen.

Dat deed ik altijd maar sommige klanten zeggen standaard 'nee'..
Het gaat wel minder snel dan, maar wij konden ook geld bij krijgen, als je het maar op tijd aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:53

Ja, en dat doe ik niet alleen als het 30,20 is. Ook als het 32,20 is vraag ik (als ik niet zo veel wisselgeld meer heb) of de klant 20 cent of misschien 2,20 erbij heeft. Als je vraagt om 20 cent en iemand pakt er een grote buidel met kleingeld bij kan je het altijd vragen toch?

Soms heb je helaas van die dagen waarop het allemaal niet wilt werken, als je begint met een praktisch lege lade en je eerste paar klanten kunnen niks bij geven houdt het al snel op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:54

Ik vraag het altijd, beetje zielige blik opzetten. Krijgen ze ook nog een schuldgevoel en komen ze de volgende keer met extra kleingeld. }:)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:56

Ik geef altijd zelf aan dat ik 0,20 of 2,20 bij heb bij wijze van. Dit komt ook omdat mijn muntgeldvakje heeeel klein is en dus heeeel snel overvol zit. Dus; ik dump altijd zo gauw ik kan mijn kleingeld.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:13

Ik vraag ook zoveel mogelijk geld bij. Kan heel veel uitmaken met het geld in je kassa gedurende de dag.

Daarnaast vind ik het zelf heel simpel, als ik met m'n werkkleding in de winkel loop, dan help ik klanten. Die kunnen namelijk niet zien dat ik pauze heb. Mocht de klant een vraag hebben die wat langer duurt om te behandelen, dan haal ik een collega voor ze erbij.
Afrekenen van onze eigen boodschappen doen we ook aan servicebalie, maar als er klanten staan, help ik die eerst en dan pas mijn collega's.

Maar nu mogen wij gewoon een kwartier pauze houden. Als ik eerst nog klanten help bij servicebalie, dan kom ik minuut later terug van pauze, omdat ik ook minuut later heen ben gegaan.

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 20:25

Zwerte schreef:
Misschien een idee dat cassieres de klanten gaan verwijzen naar de leidinggevende in vervelende situaties? Dus bijv in het geval van iets kleins betalen met 50 euro, gewoon je excuses maken naar de klant dat je op dat moment die service niet kan leveren en erbij vermelden dat ze een klacht kunnen indienen bij degene die dat bepaald. Ik heb zelf nog nooit een cassiere gehad die mij gewoon vertelt dat zij hier ook niks aan kunnen doen. Wel alleen de mededeling dat ze door hun briefjes heen zijn. En als je dan vraagt of ze geen nieuwe kan halen/vragen, krijg je alleen "nee" te horen, wat imo ook kan betekenen dat ze er gewoon geen zin in hebben. Je leest het in zulke topics ook: veel gaan er van uit dat iedereen dat wel weet. Hele foute aanname!

Wij als caissières kunnen geen extra geld ophalen (briefjes muntjes e.d) Als wij b.v.b bijna geen briefjes van 5 meer hebben halen wij er een team lijdster/manager bij die het geld uit een of andere kluis halen. Helaas duurt dit vaak eventjes en zal de klant (die met een hoog bedrag een product betaald met een klein bedrag) eventjes moeten wachten. Wij proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen, door de kassa's goed in de gate te houden. Gelukkig komt het bij ons dan ook niet vaak voor, dat de kassa's "leeg" zijn en wij de klant geen wisselgeld kunnen terug geven.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:48

Even terugkomend op mensen die alleen maar willen wisselen. De meest ergerlijke situatie vind ik als mensen komen vragen of je kan breken en vervolgens als het niet kan (ik weiger alleen als ik het echt een probleem heb als ik het wel doe) ze de winkel induiken om één (goedkoop) product te vinden. Dan kan ik het nog steeds niet, want ik heb niet plotseling wel wisselgeld. :+ Blijft een moeilijk concept voor mensen.

Zwerte schreef:
Misschien een idee dat cassieres de klanten gaan verwijzen naar de leidinggevende in vervelende situaties?

Helaas ben ik op zondag zelf de 'leidinggevende', maar ik doe ook maar wat de bedrijfsleider me verteld heeft om te doen. Ik verwijs regelmatig klachten door naar de bedrijfsleider, of zelfs ons hoofdkantoor, maar meestal krijg ik dan de volle laag dat dat pas weer op maandag kan. :') Prima, klaag daar ook meteen maar over, ik kan er nu niet zoveel aan doen. :+

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:03

Man man wat een gezeur om wisselgeld.... Zorg als supermarkt dat je altijd voldoende op voorraad hebt, ook al kost het een paar centen (winst genoeg :o ).
Zoiets heet 'service', net zoals je collega's niet helpt bij een gesloten kassa, vriendelijk bent, niet kakkelt met collega's onder het werk en netjes geld terug telt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:05

manie schreef:
Man man wat een gezeur om wisselgeld.... Zorg als supermarkt dat je altijd voldoende op voorraad hebt, ook al kost het een paar centen (winst genoeg :o ).
Zoiets heet 'service', net zoals je collega's niet helpt bij een gesloten kassa, vriendelijk bent, niet kakkelt met collega's onder het werk en netjes geld terug telt!!

Ja, want als caissière bepaal je echt zelf met hoe veel wisselgeld je in je la begint :j Ik heb wel 100.000 keer aan de bedrijfsleiding doorgegeven dat er echt meer kleingeld moest komen (met name voor de zondag en feestdagen) maar er zijn bij sommige supermarkten nou eenmaal krappere richtlijnen voor dan bij anderen

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:07

Emmaa_ schreef:
manie schreef:

Ja, want als caissière bepaal je echt zelf met hoe veel wisselgeld je in je la begint :j Ik heb wel 100.000 keer aan de bedrijfsleiding doorgegeven dat er echt meer kleingeld moest komen (met name voor de zondag en feestdagen) maar er zijn bij sommige supermarkten nou eenmaal krappere richtlijnen voor dan bij anderen

Bovendien moet er ook maar net iemand zijn die in de kleingeldkluis kan komen. Op zondag moeten we het doen met de 'restjes' kleingeld die over zijn van zaterdag, en dat is meestal niet zo heel veel.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:14

Dat is dan toch echt de verantwoordelijkheid van je leidinggevenden...
Snap inmiddels wel waarom er zoveel scholieren achter de kassa zitten, 'de leiding bepaald en IK kan er niks aan doen'..... Lekker makkelijk.
Maar aangezien ik toch KM's moet maken voor mn boodschappen, rij ik liever eem stukje verder.
Naar een super die WEL klantvriendelijk is én personeel niet leeft van pauze tot pauze....

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:16

Ik vind eigenlijk niet dat klantvriendelijkheid iets te maken heeft met de hoeveelheid wisselgeld in de kassa om heel eerlijk te zijn.