130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

crow

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:30

Ik rijd veel kilometers voor mijn werk en probeer redelijk zuinig te rijden, dus zelden 130.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:42

sflj schreef:
topsylover schreef:
Ik vind het zó vreemd dat er zoveel mensen met een rijbewijs zijn, maar er zo weinig mensen zijn die auto kunnen rijden.. :/
Elke dag houd ik weer mijn hart vast omdat er van die idioten met 90 proberen in te voegen op een A weg, waardoor iedereen bovenop de rem moet, mensen van links naar rechts schieten om die slome te ontwijken, waardoor er een kettingreactie ontstaat en je dus files krijgt. (En dat maar op een stukje A weg van 8 km := )
En niet alleen op A-wegen gaat dit zo, op N-wegen kunnen mensen er ook wat van! Rij gewoon de maximum snelheid, dat scheelt je een hoop ongelukken en stress. -:(- -:(-

Echt hoor, geef mij maar Duitsland! Lekker 180 op de rechterbaan, mensen die voor je aan de kant gaan als jij er met hoge snelheid aankomen en geen idioten die met 100 een vrachtwagen proberen in te halen (die het voorbeeld van mij hierboven weer schetsen)

Wat een onzin! Jij komt niet vaak in Duitsland?

Nope, dat klopt! Ik kom er niet zo vaak nee, maar de keren dat ik er heb gereden zijn uiterst positief geweest, en ik heb op een politie-achtervolging na geen enkele gekke dingen gezien in al die kilometers!
Zelfs in de grote stad waar we uren lang verdwaald hebben rondgereden tijdens de spits heb ik ook geen problemen gehad. De Duitsers zijn tenminste niet zo egoïstisch in hun rijden en laten je er lekker tussen als dat nodig is.

Verder ga ik graag met Shadow0 mee in het anticiperen. Je kunt zo makkelijk zien aan auto's wat ze gaan doen aan de kleinste signalen. Bv een auto die achter een vrachtwagen rijdt hem 99% van de tijd wil inhalen, een auto die tegen de middenlijn rijdt graag wil inhalen, een auto die van links naar rechts gaat is meestal om zich heen aan het kijken of hij opzij kan etc.
Ohja en mensen die alvast het gas loslaten op de snelweg voordat ze op de afrit zijn: |o |o
Ben ik nou de enige die geleerd heeft op rijles dat je het verkeer NIET mag hinderen? :?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:58

Ho, dat doe ik ook hoor, gas loslaten voor de afrit, mits er niemand achter mij rijdt op een korte afstand ;) Betekend dus niet direct dat je verkeer hindert.

Mijn moeder rijdt in een best sportieve auto maar houdt zich netjes aan de regels hoor :') En ik ook overigens als ik er in rijd. Ik heb daar nog nooit een lijn in kunnen trekken. Genoeg VW polo's voorbij gereden zonder te hard te gaan :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:58

Naar het type auto kijken is wel degelijk praktisch, een koekblikkie trekt nooit keihard weg, een busje heeft een grotere dode hoek en bij volvo en BMW laten ze bij een deel van de auto's de richtingaanwijzers weg ipv wordt ingebouwde voorrang geïnstalleerd :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:02

Kan je zeggen, mijn broer heeft een hele oude Starlet en trekt toch echt relatief hard op hoor :D Never judge a book/car by it's cover. :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:04

Ja ik zat eigenlijk automatisch alleen te denken aan het rijden op de snelweg. Maar klopt hoor. Ik ga ook nooit achter die kleine auto's staan bij een stoplicht :P. Soms vergis je je erin maar meestal gaat dat idd zo langzaam. Is het stoplicht na 3 auto's alweer op rood terwijl er veel meer auto's langs moeten kunnen :P (gauw tussen de andere auto's op de baan naast je proppen dan hihi)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-09-14 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:04

Ik rij ook zeker 130. Maar ook wel harder.
En om eerlijk te zijn rij ik niet op een snelheid waarop de suto het zuinigst is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 21:07

Haha, dat zeggen wij altijd over Audi's, die worden niet erg degelijk gebouwd want die hebben allemaal de richtingaanwijzers kapot :+
Golfjes pas ik altijd extra voor op, vooral in het zwart, waar het logo vanaf is :+
En volvo's kunnen alleen te hard rijden of te langzaam :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:10

Air: ik denk dat je mist dat uitspraken gaan over 'in het algemeen'. Je combineert verschillende zaken met elkaar. Als je ervan uit gaat dat een kleine of oude auto nooit x doet, dan ben je dom bezig ja. Maar daarvoor hebben we de concepten 'meestal' en 'vaak' uitgevonden. Verkeer is niet iets van alles of niets - je bepaalt steeds weer waar je je aandacht heenstuurt. Bij auto's die vaak ( <- ) betrokken zijn bij patserig rijgedrag ga je extra opletten. Je gaat nog niet in de ankers, natuurlijk niet, maar het krijgt alvast een vlaggetje. Al die zaken samen maken dat ik in elk geval meestal niet overvallen wordt door het gedrag van medeweggebruikers, zonder dat ik bij elke inhaalmanouvre alle opties afga (dat is namelijk niet vol te houden.) Je gebruikt al die dingen om mogelijke risico's te spotten en daar op te anticiperen - met nuance, niet met blinde conclusies.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:21

Als ik 130 km/u kan/mag dan doe ik dat meestal wel. := Je merkt het idd wel in verbruik van benzine...

Wat ook een nadeel van harder rijden dan 130 km/u is dat er dan vliegen op je voorruit gaan plakken. Bij lagere snelheden weten ze weg te vliegen ofzo. :')

Niets mis met Volvo! :D Ik rij veeeel braver en netter in mijn Vollie dan toen ik nog een Peugeot 206 GTI 2.0 onder mijn kont had. :') Ik vind over het algemeen Audi/BMW veel irritanter links en te hard rijden. :=
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 04-09-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:35

liedje89 schreef:
Naar het type auto kijken is wel degelijk praktisch, een koekblikkie trekt nooit keihard weg, een busje heeft een grotere dode hoek en bij volvo en BMW laten ze bij een deel van de auto's de richtingaanwijzers weg ipv wordt ingebouwde voorrang geïnstalleerd :P

Haha mooi bedacht!

Leuk topic, ik denk steeds 'goh komt me bekend voor!' En lach me rot :D

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:39

ik kijk eigenlijk niet achter het verbruik.
ik rij eigenlijk meestal een snelheid waar de baan best voor past.
soms heb je van die wegen waar er 50 bij staat maar waar er eigenlijk 70 of 90 had moeten staan.
zone 30 is meestal om de mensen te irriteren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:41

Maar in het algemeen heb je gewoon 0,0 aan in het verkeer. In het algemeen hoort namelijk iedereen zich aan de regels te houden.
Ook een koekblik kan voor je neus duiken(en dan juist gevaarlijker wanneer die geen 120 meer aankan).

Dat de excessen je opvallen betekend niet dat de rest in dezelfde soort auto ook zo rijdt: die vallen je gewoon niet op. Dus dat ''vaak'' is behoorlijk persoonlijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:43

inochiyo schreef:
ik kijk eigenlijk niet achter het verbruik.
ik rij eigenlijk meestal een snelheid waar de baan best voor past.
soms heb je van die wegen waar er 50 bij staat maar waar er eigenlijk 70 of 90 had moeten staan.

Zone 30 is nodig omdat dat vaak woonwijken zijn waar kinderen rondlopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:47

inochiyo schreef:

Ooh ja.... >;) dat zal echt de reden zijn |o

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:51

Hier in belgie wel ja.
Geen scholen of kinderen in de buurt, gewoon doorgangswegen, zonder aantoonbare reden.
aan scholen begrijp ik het, en in woonwijken kan je meestal niet sneller rijden.
maar op veel plaatsen irriteert het gewoon

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:19

Shadow0 schreef:
Air: ik denk dat je mist dat uitspraken gaan over 'in het algemeen'. Je combineert verschillende zaken met elkaar. Als je ervan uit gaat dat een kleine of oude auto nooit x doet, dan ben je dom bezig ja. Maar daarvoor hebben we de concepten 'meestal' en 'vaak' uitgevonden. Verkeer is niet iets van alles of niets - je bepaalt steeds weer waar je je aandacht heenstuurt. Bij auto's die vaak ( <- ) betrokken zijn bij patserig rijgedrag ga je extra opletten. Je gaat nog niet in de ankers, natuurlijk niet, maar het krijgt alvast een vlaggetje. Al die zaken samen maken dat ik in elk geval meestal niet overvallen wordt door het gedrag van medeweggebruikers, zonder dat ik bij elke inhaalmanouvre alle opties afga (dat is namelijk niet vol te houden.) Je gebruikt al die dingen om mogelijke risico's te spotten en daar op te anticiperen - met nuance, niet met blinde conclusies.

Bij-de-weg, hoeveel vlieguren heb jij, Shadow?

Poiuytrewq schreef:
Anticiperen doe je niet op type auto (hoe kom je er in godsnaam bij :))) maar als ik niet weet wat iemand gaat doen, minder ik ook vaart en iemand in een bmw kan ook invoegen zonder te kijken net zo goed als iemand in een daihatsu move :P
Maar als de mogelijkheid er is zit ik op de linkerbaan en knallen maarrr

Jawel hoor, ik neem ALLE relevante factoren mee :j Sterker nog, ik beoordeel zoiets in het westen van het land anders dan in het oosten van het land, simpelweg omdat die westerlingen veel te veel last van adrenaline hebben en daarmee idioot weggedrag aan de dag leggen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:26

Qua type auto doel ik idd zoals iemand al zei meer op bijv jet wegtrekken etc.

Daarnaast rijd ik ook een automaat. Als ik ietsje Mn grote teen naar beneden doe schakelt ie terug en wordt je in de stoek gedrukt. Ik zeg regelmatig 'rustig waggie' :').

Daarnaast is 150 in mijn BMW 5 serie niet anders dan dat ie 80 rijd. 150 in een koekblik rammel je er zowat uit :'). Kortom je hebt het dan sneller in de gaten.

Laatst bijv was het rustig op de weg. Ik was van hoogeveen naar zeeland gereden 's ochtends en moest 's middags weer terug. Het laatste stukje was moeizaam. Ik dacht 130/140 te rijden tot ik op mijn dashboard keek en de teller op 180 zag staan. Em echt je voelt aan de auto niks. Best link. Daarom heb ik wel meestal de cruise control aan staan :').

Maar ik beken ik maak ook wel.misbruik er van. En ik kan ook best drukken achter iemand die 90/100 rijd op de linker baan (opzouten, ga maar provenciale wegen rijden). En met Mn BMW gaan mensen sneller aan de kant dan wanneer ik er met Mn 106je achter zat :o :')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:31

Oh cp ik herken me zo in jou. Alleen ik zou wel wille ruilen van auto *rijdt in een opel omega* haha.

@ikke, ja je hebt ook wel gelijk. Alleen je verwachtingen kloppen niet altijd dus aan type auto hecht ik me niet teveel waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 22:36

Wat zelf irritant vindt is wanneer auto voor je rijd die niet in 1 keer op trekt.
(Bijv op 80 weg eerst 70 rijden en daarna heel langzaam door trekken tot 80).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:01

Fjorj schreef:
Wat zelf irritant vindt is wanneer auto voor je rijd die niet in 1 keer op trekt.
(Bijv op 80 weg eerst 70 rijden en daarna heel langzaam door trekken tot 80).

Nee, dan die gup in een VAG-derivaat. Komt ie naast me staan (links) bij het verkeerslicht. Licht op groen, wegrijden, gebeurt er niks naast je!! Ja, ruk op, als jij dan niet komt met die *schuttingwoord*bak van je, dan vertrek ik gewoon, je lost je problemen maar achter mij op! Ik heb het sukkeltje niet meer teruggezien.......

Poiuytrewq schreef:
Oh cp ik herken me zo in jou. Alleen ik zou wel wille ruilen van auto *rijdt in een opel omega* haha.

@ikke, ja je hebt ook wel gelijk. Alleen je verwachtingen kloppen niet altijd dus aan type auto hecht ik me niet teveel waarde.

Je moet er ook niet standaard vanuit gaan dat je verwachtingen kloppen (zie bovenstaand) maar op basis van waarneming kun je het voor zeker 90% correct voorspellen. Voor die laatste 10% bouw je zelf de marges is zoals Shadow die beschrijft.
Ik zal niet zeggen dat ik nooit verrast wordt, maar het is zeldzaam en dan ook meestal nog omdat ik mijn aandacht niet daar had waar ie moest zijn........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 05:46

Air schreef:
Kan je zeggen, mijn broer heeft een hele oude Starlet en trekt toch echt relatief hard op hoor :D Never judge a book/car by it's cover. :+

Dit. Wij hebben een Toyota Corolla van 94 en hij trekt echt sneller op dan 90% van de andere weg gebruikers, zonder herrie. Wanneer ik in de nieuwe Honda Fit rij dan erger ik me altijd kapot want dat ding wil echt voor geen meter. :=

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 07:23

Shadow0 schreef:
Air, het gaat ook om 'rekening houden met'. Maar de combinatie van al die factoren geeft mij toch meestal wel behoorlijk veel mogelijkheden om te voorspellen wat iemand gaat doen. De meeste asociale acties overvallen mij niet helemaal zomaar.

Voorspellen vind ik als je het 10/10 keer goed hebt. 9/10 keer is geen voorspellen mi, maar gewoon een betrouwbare inschatting kunnen maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:20

Kahawa schreef:
Shadow0 schreef:
Air, het gaat ook om 'rekening houden met'. Maar de combinatie van al die factoren geeft mij toch meestal wel behoorlijk veel mogelijkheden om te voorspellen wat iemand gaat doen. De meeste asociale acties overvallen mij niet helemaal zomaar.

Voorspellen vind ik als je het 10/10 keer goed hebt. 9/10 keer is geen voorspellen mi, maar gewoon een betrouwbare inschatting kunnen maken.

Nee, die ene is de uitzondering die de regel bevestigd en zelfs die pik je eruit........

Anthea schreef:
Air schreef:

Dit. Wij hebben een Toyota Corolla van 94 en hij trekt echt sneller op dan 90% van de andere weg gebruikers, zonder herrie. Wanneer ik in de nieuwe Honda Fit rij dan erger ik me altijd kapot want dat ding wil echt voor geen meter. :=

Is niet relevant. Het gaat erom dat je weet waar de grenzen van je eigen gebakje liggen. De kans is redelijk groot dat dat Corollaatje het aflegt tegen de Range, al was het maar omdat de Range een automaat is..... Daarmee is de Range geen snelle auto maar kan ie als ruim 20 jaar oude bak nog meer dan uitstekend met het huidige verkeer mee.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 08:30

Cp, dat was zuid holland :p

Soms kan ik ook mensen ergeren overigens, als ik voor werk onderweg ben en ik neem rotondes, dan gaat dat echt met een slakkengang. Alsof er trailer achter hangt zeg maar :+
Maar ik heb dan mijn baas achterin die op zijn laptop aan het werk is en met vlot door de bochten zit hij niet makkelijk.
Alleen ziet niemand hem vanwege de ruiten die achter verduisterd zijn.....