Maar gelukkig is niet iedereen zo
En zijn er genoeg mensen die naar het meereizen vragen, die wel respect hebben en weten wat beleefdheid is. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
En zijn er genoeg mensen die naar het meereizen vragen, die wel respect hebben en weten wat beleefdheid is. Magrathea schreef:Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor, ga ergens anders zeuren daarover) en de mensheid vergeet nog wel eens dat als je 1x per 2 weken een vertraging van langer dan dat had dat alle andere keren het wel goed ging![]()
Wij hebben hier op Rotterdam Alexander een serieus probleem gehad dat de trein hier altijd vertraging opliep omdat er honderdduizend man allemaal bij het laatste deurtje in wilde stappen terwijl het voorin uitgestorven wasMaar nee, de NS is slecht!
Ze zegt alleen dat ze het duur vindt en dat ze het gewoon vraagt en dat je nee kunt zeggen. Gewoon nee. Kost geen moeite, hoef je niet interessant te doen met kopjes koffie, koekjes of wat dan ook, je hoeft alleen maar nee te zeggen. En that it.ElineS schreef:Gini schreef:Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.
Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.
Ik ga er niet zomaar vanuit. Ik vraag en daar kan iedereen vrij ja of nee op antwoorden.
, maar ik houd er niet van. Betalen is natuurlijk nooit fijn, maar op deze manier worden voorzieningen alleen maar duurder en duurder of wordt het hele systeem gewoon afgeschaft, waarbij de goeden met de slechten gestraft worden. En dat enkel en alleen voor je eigen kleine voordeel, van menslievendheid gesproken. 
Gini schreef:ElineS schreef:
Ik ga er niet zomaar vanuit. Ik vraag en daar kan iedereen vrij ja of nee op antwoorden.
Maar je gaat ervan uit dat iemand 'ja' zegt. Zou nog maar erg zijn moest je verplicht toestemmen. Je gaat er dus wel vanuit dat er wel iemand op het perron staat die jou wel mee wil nemen op zijn of haar kaart.
Over het tweede deel van je bericht: "samen reizen" heeft voor mij inderdaad een andere connotatie dan "iedere persoon die toevallig in dezelfde trein zit". Als ik tegen iemand zeg: "ik ben momenteel samen met Pietje Puk op reis naar Tenerife" dan veronderstel je dat Pietje Puk een vriend van me is waarmee ik samen op vakantie ga, niet dat het toevallig de persoon is die langs mij zit op het vliegtuig.
Maar goed, als je de regels zo wilt oprekken dat je er net doorheen kan glippen, mij niet gelaten, maar ik houd er niet van. Betalen is natuurlijk nooit fijn, maar op deze manier worden voorzieningen alleen maar duurder en duurder of wordt het hele systeem gewoon afgeschaft, waarbij de goeden met de slechten gestraft worden. En dat enkel en alleen voor je eigen kleine voordeel, van menslievendheid gesproken.
. Een andere keer had ik daar geen tijd voor en ben ik naar de conducteur gelopen dat ik een verkeerd kaartje had en mocht ik vervolgens op het andere station met hem meelopen en nog een juist kaartje kopen.vuurneon schreef:Maartje1990 schreef:Ja, want je krijgt maar 1 opleiding gefinancierd. De 2e moet je zelf betalen. Of je moet zo slim zijn om 2 opleidingen tegelijkertijd te doen, dan betaal je er maar 1
Of je moet van mbo naar hbo gaan
M_D_H schreef:Dank je..of van HBO naar universiteit...
je krijgt maar 10 jaar in totaal om te studeren...
Ook als je 2 opleidingen doet..
Gini schreef:Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.
Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.
Bedankt haha Maartje1990 schreef:vuurneon schreef:
Of je moet van mbo naar hbo gaanM_D_H schreef:Dank je..of van HBO naar universiteit...
je krijgt maar 10 jaar in totaal om te studeren...
Ook als je 2 opleidingen doet..
Je kan best langer over een 2e opleiding (of een 3e) doen maar dat betaal je zelf, krijg je geen stufi voor. Zoals je al zei.
Sammie schreef:Hoe kun jij nou beoordelen of ZeSteigert ordinair, respectloos en onbeleefd isZe zegt alleen dat ze het duur vindt en dat ze het gewoon vraagt en dat je nee kunt zeggen. Gewoon nee. Kost geen moeite, hoef je niet interessant te doen met kopjes koffie, koekjes of wat dan ook, je hoeft alleen maar nee te zeggen. En that it.
Doe dat dan ook als je geen zin hebt om iemand mee te laten reizen. Maar ga aub geen conclusies trekken dat iemand arrogant is door dat te vragen..
Sizzle schreef:Iemand kan heel beleefd zijn en toch de vraag asociaal vinden.
Dus die koppeling raakt kant noch wal.
Ik zou gewoon nee schudden, maar als iemand je daarbij wil uitlachen staat er nergens in de wet dat dat niet mag volgens mij. Een zwerver op rotterdan cs die je elke keer weer ten huwelijk vraagd heb ik daarentegen wel eens wat onfatsoenlijker geantwoord trouwens. Toch deed hij eigenlijk ook niets verkeerd......
Emita schreef:Gini schreef:Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.
Dit is precies het punt waarom ik dit topic heb geopend! Maar ik kom vaak moeilijk uit mijn woorden via internetBedankt haha
Zwerte schreef:Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.
sflj schreef:Dat kun je dan toch ook op een normale manier zeggen?
En jij bent er niet van gediend dat iemand je iets vraagt? (Iets dat jou geen geld, moeite enz. kost?)
Sizzle schreef:Ik zie niet in waarom je niet je ongenoegen mag tonen als je ergens niet van gediend bent.