Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:05

Ik moet wel bekennen, mensen als ZeSteigert, met zulke attitude, laat ik ook niet meereizen op mijn kaartje, ondanks dat ik er niet tegen ben en vaak genoeg mensen laat meereizen. Een arrogante 16 jarige ordinaire puber hoef ik niet naast mij te hebben zitten.

Maar gelukkig is niet iedereen zo ;) En zijn er genoeg mensen die naar het meereizen vragen, die wel respect hebben en weten wat beleefdheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:13

Magrathea schreef:
Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor, ga ergens anders zeuren daarover) en de mensheid vergeet nog wel eens dat als je 1x per 2 weken een vertraging van langer dan dat had dat alle andere keren het wel goed ging :+

Wij hebben hier op Rotterdam Alexander een serieus probleem gehad dat de trein hier altijd vertraging opliep omdat er honderdduizend man allemaal bij het laatste deurtje in wilde stappen terwijl het voorin uitgestorven was :+ Maar nee, de NS is slecht!

Sorry hoor, maar ik had echt wel vaker dan 1x in de 2 weken vertraging. Ik vind overigens 5 minuten ook vertraging want daardoor kan je wel je overstap missen.

En hoezo, het is toch gewoon normaal dat het goed gaat? Als de treinen gewoon op tijd rijden denk ik niet "OH WAT FIJN DANK JE WEL NS EN PRO RAIL!!!!!!", ik betaal geld voor de diensten die zij aanbieden, dus dan lijkt het mij ook vrij normaal dat ze gewoon op tijd rijden.

Overigens koop ik zelf nooit 40% kortingskaartjes om met vreemden mee te reizen, hoor, maar laat ik anderen wel altijd mee reizen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:15

Hoe kun jij nou beoordelen of ZeSteigert ordinair, respectloos en onbeleefd is :') Ze zegt alleen dat ze het duur vindt en dat ze het gewoon vraagt en dat je nee kunt zeggen. Gewoon nee. Kost geen moeite, hoef je niet interessant te doen met kopjes koffie, koekjes of wat dan ook, je hoeft alleen maar nee te zeggen. En that it.

Doe dat dan ook als je geen zin hebt om iemand mee te laten reizen. Maar ga aub geen conclusies trekken dat iemand arrogant is door dat te vragen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:38

ElineS schreef:
Gini schreef:
Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.

Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.

Ik ga er niet zomaar vanuit. Ik vraag en daar kan iedereen vrij ja of nee op antwoorden.

Maar je gaat ervan uit dat iemand 'ja' zegt. Zou nog maar erg zijn moest je verplicht toestemmen. Je gaat er dus wel vanuit dat er wel iemand op het perron staat die jou wel mee wil nemen op zijn of haar kaart.

Over het tweede deel van je bericht: "samen reizen" heeft voor mij inderdaad een andere connotatie dan "iedere persoon die toevallig in dezelfde trein zit". Als ik tegen iemand zeg: "ik ben momenteel samen met Pietje Puk op reis naar Tenerife" dan veronderstel je dat Pietje Puk een vriend van me is waarmee ik samen op vakantie ga, niet dat het toevallig de persoon is die langs mij zit op het vliegtuig.

Maar goed, als je de regels zo wilt oprekken dat je er net doorheen kan glippen, mij niet gelaten ;) , maar ik houd er niet van. Betalen is natuurlijk nooit fijn, maar op deze manier worden voorzieningen alleen maar duurder en duurder of wordt het hele systeem gewoon afgeschaft, waarbij de goeden met de slechten gestraft worden. En dat enkel en alleen voor je eigen kleine voordeel, van menslievendheid gesproken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:40

Overigens is er nogal een verschil tussen de groep die nooit zelf zou aanbieden aan een wildvreemde om mee te reizen met korting en de groep die niet echt nee durft te zeggen als iemand het komt vragen, terwijl ze zich er eigenlijk niet lekker bij voelen, of het helemaal niet willen.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:48

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, en ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik zou doen als iemand het me vraagt. Ik denk dat dat bepaald wordt door de manier waarop het gevraagd wordt, wie het vraagt en hoe mijn bui die dag is :D

Mensen in dit topic lijken wel nog te vergeten dat studenten met studenten OV niet gratis reizen. Ten eerste betaal je ook voor je OV, misschien niet zo veel en merk je het niet, maar het is wel zo (want vroeger kreeg je meer stufi als je geen OV had) en als je niet studeerde, dan had je geen OV. En wat moet je betalen om te studeren, juist ja, collegegeld! Want als je niet studeerde had je natuurlijk ook geen studenten OV. En dat collegegeld is een stuk meer dan die €50 per jaar voor een NS kortingsabonnement. Het is dus vooral geen gratis OV.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:56

Gini schreef:
ElineS schreef:

Ik ga er niet zomaar vanuit. Ik vraag en daar kan iedereen vrij ja of nee op antwoorden.

Maar je gaat ervan uit dat iemand 'ja' zegt. Zou nog maar erg zijn moest je verplicht toestemmen. Je gaat er dus wel vanuit dat er wel iemand op het perron staat die jou wel mee wil nemen op zijn of haar kaart.

Over het tweede deel van je bericht: "samen reizen" heeft voor mij inderdaad een andere connotatie dan "iedere persoon die toevallig in dezelfde trein zit". Als ik tegen iemand zeg: "ik ben momenteel samen met Pietje Puk op reis naar Tenerife" dan veronderstel je dat Pietje Puk een vriend van me is waarmee ik samen op vakantie ga, niet dat het toevallig de persoon is die langs mij zit op het vliegtuig.

Maar goed, als je de regels zo wilt oprekken dat je er net doorheen kan glippen, mij niet gelaten ;) , maar ik houd er niet van. Betalen is natuurlijk nooit fijn, maar op deze manier worden voorzieningen alleen maar duurder en duurder of wordt het hele systeem gewoon afgeschaft, waarbij de goeden met de slechten gestraft worden. En dat enkel en alleen voor je eigen kleine voordeel, van menslievendheid gesproken.

Ik ga er inderdaad vanuit dat tussen de tientallen studenten op het station, dat er wel 1 is die ja zegt.. En zo niet, dan heb ik pech. Dat heb ik ook weleens gehad, dat er niemand was met studentenOV. Dat was wel even rot, maar dat is mijn eigen schuld. Risico die je loopt zeg maar, dus daar ga ik niet over klagen, ook al zou ik een boete krijgen. De ene keer heb ik nog snel een normaal kaartje gekocht :). Een andere keer had ik daar geen tijd voor en ben ik naar de conducteur gelopen dat ik een verkeerd kaartje had en mocht ik vervolgens op het andere station met hem meelopen en nog een juist kaartje kopen.

Daarnaast, er worden geen regels opgerekt.. Er word niets gerekt en gebroken. De regels zijn gewoon zodanig dat je er op deze manier gebruik van kan maken.. Maar er is niets opgerekt of gebroken aan.

@Sammie: Ze noemt zichzelf ordinair. Ze is misschien niet arrogant, maar haar posts komen zeer arrogant op mij over en ook heel onbeleefd. Ik vind haar posts niet arrogant omdat ze vraagt of ze mee mag reizen. Ow nee, integendeel. We hebben dezelfde mening eigenlijk.

Ik vind alleen hoe ze het brengt in haar posts heel raar overkomen en vind het dan ook niet vreemd dat er vijandig op word gereageerd door anderen, die mensen die vragen voor meereizen al onbeleefd vinden. Dat versterkt ze alleen maar. Als zij naar mij zou toekomen op het perron met zo'n attitude zou ik ook nee tegen haar zeggen. Maar goed, mijn post was ook niet netjes en beleefd. Momentopname, daarvoor mijn excuses aan ZeSteigert.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:02

vuurneon schreef:
Maartje1990 schreef:
Ja, want je krijgt maar 1 opleiding gefinancierd. De 2e moet je zelf betalen. Of je moet zo slim zijn om 2 opleidingen tegelijkertijd te doen, dan betaal je er maar 1 :+

Of je moet van mbo naar hbo gaan :D

M_D_H schreef:
Dank je..of van HBO naar universiteit...
je krijgt maar 10 jaar in totaal om te studeren...
Ook als je 2 opleidingen doet..

Je kan best langer over een 2e opleiding (of een 3e) doen maar dat betaal je zelf, krijg je geen stufi voor. Zoals je al zei.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 17:11

Gini schreef:
Het gaat niet om mensen iets misgunnen. Het gaat erom dat je iets doet waarvan je er dan zomaar van uitgaat dat een ander persoon voor jou gaat liegen.

Dit gaat niet om menslievendheid, vriendelijkheid of karma hoor, dit is puur gierigheid. Als het spontaan zou gebeuren: mensen hebben per ongeluk kortingskaartje gekocht of zijn de groep waarmee ze zouden reizen kwijtgeraakt, dan ben ik de eerste om die personen te helpen. Maar bewust en structureel gaan bedelen bij mensen, nee, daar houd ik niet zo van.

Dit is precies het punt waarom ik dit topic heb geopend! Maar ik kom vaak moeilijk uit mijn woorden via internet :') Bedankt haha

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:14

Maartje1990 schreef:
vuurneon schreef:

Of je moet van mbo naar hbo gaan :D

M_D_H schreef:
Dank je..of van HBO naar universiteit...
je krijgt maar 10 jaar in totaal om te studeren...
Ook als je 2 opleidingen doet..

Je kan best langer over een 2e opleiding (of een 3e) doen maar dat betaal je zelf, krijg je geen stufi voor. Zoals je al zei.

En dat geld dan helaas ook voor het ov :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:46

Sammie schreef:
Hoe kun jij nou beoordelen of ZeSteigert ordinair, respectloos en onbeleefd is :') Ze zegt alleen dat ze het duur vindt en dat ze het gewoon vraagt en dat je nee kunt zeggen. Gewoon nee. Kost geen moeite, hoef je niet interessant te doen met kopjes koffie, koekjes of wat dan ook, je hoeft alleen maar nee te zeggen. En that it.

Doe dat dan ook als je geen zin hebt om iemand mee te laten reizen. Maar ga aub geen conclusies trekken dat iemand arrogant is door dat te vragen..

Ik wilde precies hetzelfde antwoorden!

Knap dat je dat vanaf een computerschermkunt zien. Dat ik arrogant en respectloos ben omdat iemand mij arrogant aan zou kijken en omdat mij dat echt niet uit maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:10

SanneS, waarom kocht je niet gewoon een voordeeluren kaart als je 3x pw met de trein moet :o?

Het is overigens ieder zijn recht om te reageren zoals hij wil. Waarom mag een Nee zegger niet gepikeerd zijn en mogen de voorstanders wel gepikeerd op zo'n reactie reageren :?
Ook niet iedereen is even lief voor Hehovas aan de deur en die doen ook niets verkeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:14

Als we dan toch van de regeltjes zijn :) Nee het is niet je recht om te reageren zoals je 'wil'.

En als er hier dan opmerkingen geworden over dat de vraag onbeschoft en asociaal is.. Geloof dat ik dan niet hoef uit te wijden over hoe je dan reageert ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:21

Iemand kan heel beleefd zijn en toch de vraag asociaal vinden.
Dus die koppeling raakt kant noch wal.

Ik zou gewoon nee schudden, maar als iemand je daarbij wil uitlachen staat er nergens in de wet dat dat niet mag volgens mij. Een zwerver op rotterdan cs die je elke keer weer ten huwelijk vraagd heb ik daarentegen wel eens wat onfatsoenlijker geantwoord trouwens. Toch deed hij eigenlijk ook niets verkeerd......

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:24

Sizzle schreef:
Iemand kan heel beleefd zijn en toch de vraag asociaal vinden.
Dus die koppeling raakt kant noch wal.

Ik zou gewoon nee schudden, maar als iemand je daarbij wil uitlachen staat er nergens in de wet dat dat niet mag volgens mij. Een zwerver op rotterdan cs die je elke keer weer ten huwelijk vraagd heb ik daarentegen wel eens wat onfatsoenlijker geantwoord trouwens. Toch deed hij eigenlijk ook niets verkeerd......

He, en ik maar denken dat ik speciaal was -O-

Nuh, volgens mij mag je gewoon voor jezelf opkomen als iemand je lastig valt. Tot op zekere hoogte natuurlijk, als iemand op je voet staat en jij timmert diegene tegen de grond is dat ook weer niet helemaal de bedoeling... Maar goed, we dwalen af

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:24

Dan snap je de koppeling niet.. Als iemand jou die vraag stelt en jij zegt nu je mag reageren zoals je wil zou ik het heel asociaal vinden om te roepen: Jij vuile gore paasei*t. Achterlijke ho*r dat je er bent! Hoe durf je het te vragen. Rot op met je kortingskaart.

Gewoon nee, nee sorry, daar doe ik niet aan mee, of nee, dat vind ik niet zo netjes of in die strekking :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:37

Emita schreef:
Gini schreef:

Dit is precies het punt waarom ik dit topic heb geopend! Maar ik kom vaak moeilijk uit mijn woorden via internet :') Bedankt haha

Maar dan kun je toch gewoon weigeren? Of reageer je ook zo op bedelaars, straatkrantverkopers, collectanten enz?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:40

Ik denk nooit in krachttermen maar kan wel ongelovelijk vuil kijken als ik niet gestoord wil worden.
Die blik staat regelmatig aan in het ov want dan gaat er niemand naast je zitten die een gesprekje wil voeren ;)
Sterker nog, ik heb wel eens een super slecht spelende straatmusikant uit de coupe van de metro gekeken.
Ik zie niet in waarom je niet je ongenoegen mag tonen als je ergens niet van gediend bent.

Volgens mij zegt gini ook nergens dat ze onfatsoenlijk wordt, maar waarom is het verboden dat ze zich daar aan ergert?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-06-14 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:41

Zwerte schreef:
Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.

zo denk ik er precies over.

:j :j :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:44

Dat kun je dan toch ook op een normale manier zeggen?

En jij bent er niet van gediend dat iemand je iets vraagt? (Iets dat jou geen geld, moeite enz. kost?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:46

Wie zegt er dat diegene dat niet doet?
Waarom gaan mensen er hier vanuit dat als iemand iets irritant vind ze automatisch tierende mongolen zijn?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:46

sflj schreef:
Dat kun je dan toch ook op een normale manier zeggen?

En jij bent er niet van gediend dat iemand je iets vraagt? (Iets dat jou geen geld, moeite enz. kost?)

mensen kunnen ook op een normale manier een kaartje kopen, en als dat dan zonder korting is, ja dan is het maar zo.

ik laat echt niet zomaar mensen met mij meereizen. >;) >;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:48

Ik snap ook niet waar nu ineens vandaan komt dat je niet normaal nee kan zeggen als je de vraag asociaal vind? Ik zeg gewoon netjes nee, ik reageer sowieso vrijwel altijd beleefd op anderen. Wat je zelf denkt van de vraag of die persoon hoeft toch niks te maken te hebben met hoe je reageert?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:50

Sizzle schreef:
Ik zie niet in waarom je niet je ongenoegen mag tonen als je ergens niet van gediend bent.

Hier sla je de spijker op de kop. In het topic over roken merkte ik dat ook. Het lijkt wel alsof je niets meer "niet fijn" mag vinden.
Want dan wordt je meteen weggezet als een asociale, altijd nors kijkende, (nog net niet) scheldende en roepende, arrogante zeurmiep.
Ik kijk niet vol misnoegen naar mensen die op het perron staan te "bedelen" voor een meereisplek, maar je kan me niet verbieden van te denken "hmmm, dat vind ik niet zo netjes". Net zoals ik anderen niet kan verbieden van het te doen. ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:52

Vriendelijk 'nee' zeggen maar ondertussen vuil aankijken, bijvoorbeeld? ;)