Vriend met een andere nationaliteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NYC

Re: Vriend met een andere nationaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:48

@ leonie,
We gaan in New York wonen. 2 jaar geleden dus met vriend besproken over eventueel samen wonen, we hebben eerst een verblijfsvergunning aangevraagd. Zonder verblijfs vergunning zou het hele plan gewoon van de baan zijn.
Voor de zomer vakantie hebben we een toezegging gekregen op een verblijfs vergunning voor een jaar. En hebben we echt definitief besloten om te gaan samen wonen.

Snelste manier om aan een permante verblijfs vergunning te komen is door te trouwen. Maar dat is een zorg voor over een jaar.

Nu zitten we dus tot december met de laatste dingen, alle grote dingen zijn bijna rond. Laatste grote ding is; beslissen wie hoe wanneer mijn paard gaat overvliegen. Loop hier een beetje op vast, vind het moeilijk om echt een bedrijf te kiezen. Zijn veel goede bedrijven, maar ik zie altijd wel beren op de weg. Vind het moeilijk om dingen uit handen te geven, en helemaal zoiets als paard naar de andere kant van de oceaan brengen.

Heb een 4 jarige zoon, die ik het stukje bij stukje vertel. December is nog zo ver weg van hem. En het is nogal wat. Laat hem dus langzaam beetje bij beetje aan het idee wennen.

Het word in elk geval een hele onderneming! Maar we zijn al een heel eind op weg.

Vind het vooral spannend het onbekende te gemoed te gaan. Hoe zal zoon het vinden op school daar? Hoe snel zal hij de taal leren? Hoe gaat hij zich daar aan de familie aanpassen? Hij heeft hier geen familie waar we contact mee hebben, daar heeft hij 2 paar opa & oma's en heel veel ooms en tantes. Hij heeft hier geen vader figuur. We heben net een waarom-heb-ik-geen-vader-fase gehad, waar hij soms nog heel veel vragen over heeft. Hij kan het niet helemaal plaatsen. Hij ziet het overal om zich heen, maar hij heeft er hier geen. Hij is gek op mijn vriend, vriend ook op hem. Maar zoon die moet wel wennen aan het een man in zijn leven. Hij geniet van de mannen dingen die ze doen. Maar toch snapt hij niet waarom hij steeds na een tijdje weer weg gaat, of waarom wij na een tijdje weer naar huis gaan. Hij mist hem dan echt.

Zal ik daar wel werk vinden? Krijg ik daar vrienden? Heb er wel vrienden, de vrienden van mijn vriend.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:14

@NYC, Ja emigreren is niet niks. Ik ben helemaal alleen vertrokken en vond dat ook erg heftig! Sommige van jou vragen had ik ook en sommige heb ik nog! Zoals het echt vinden van vrienden. Nu ga jij naar een hele andere omgeving, ik ben op het franse platteland gekomen en de gemiddelde leeftijd is hier veel hoger. Dus is het best lastig om in contact te komen met mensen van mijn leeftijd, behalve dus de vrienden van mijn vriend.
Wellicht kun je wat informatie uit het emigratie topic halen. Hier zitten heel veel bokkers die vertrokken zijn, met en zonder kinderen.
En als je vragen hebt, mijn pb box staat open (hoewel ik dus naar Frankrijk ben gegaan).

NYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:04

Net weer met zus geskypt...

Zij woont in de VS, ze heeft met haar ex 2 arabische kinderen geadopteerd. De kinderen praten onderlings Arabisch. Mijn zus heeft een Deense man die al een dochter heeft met een Deense vrouw, de dochter woont bij hun. Vader en dochter praten onderling Deens.

De zoon's hebben een mem en dad. Hun stiefvader noemen ze vader in het deens; far. De stiefdochter noemt mijn zus ook mem. Zo hebben ze ook hele rits aan familie aan 3 kanten.

In de VS Grandma & Grandpa. Mijn vader is er helaas niet meer, maar als er over hem gesproken word hebben we het over pake. Mijn moeder is beppe. Hun oma in denemarken is farmor.
zoons van zus spreken amerikaans, plat newyorks, arabisch en fries. Ze verstaan redelijk goed nederlands en deens maar spreken het niet.

Zus ex vader en mijn stiefvader zijn al 60 jaar bevriend, en beschouwen elkaar als broers. De kerst word door 3 familie's gezamelijk gevierd. Ex zus komt met zijn ouders en broer met gezin. Man van zus komt met de familie, ouders + 2 zussen met gezin en een scoonvader. Ex vrouw van de man van zus komt. Mijn volledige schoonfamilie is er, met aanhang en gezin. Wat op een man of 20 komt. Ik kom met mijn zoon.
De 2 zoon's van mijn zus zitten tussen hun vader en moeder. Man van zus zit naast haar ex en mijn vriend.
Kortom 1 grote familie, en alles leeft in vrede met elkaar.

Ik dacht de eerste kerst daar echt. WTF gebeurd hier. :')
Aan tafel word er amerikaans, plat New yorks , Nederlands , fries, frans , deens en arabisch gesproken.
Eerste kee

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 00:38

Zo dat is wel beetje veel van het goeie dan he?
Spannende tijden hoor!

Ons huis is als het goed is over 4,5 maand klaar. Dan wonen we naast de erasmusbrug aan de kade!
Spannend, maar voor hem beter. Als immigrant ben je in een grotere stad toch meer welkom en onopvallender dan in een dorp waar ik woon en hij nu ook is.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:38

Wat spannend NYC! Ik kan me voorstellen dat je het daar nu druk mee hebt, is ook niet niks, emigreren. Ik snap ook de onzekerheid mbt je zoontje, hopelijk gaan jullie het er beiden naar jullie zin hebben. Dat ie nog zo jong is, is waarschijnlijk wel in zijn voordeel om de taal snel op te pakken. Zo te horen zal het voor hem ook fijn zijn als je vriend niet meer 'opeens' weg gaat en jullie hopelijk gewoon fijn als gezinnetje samen kunnen leven.

Klinkt gaaf Jess, hopelijk gaan jullie je daar helemaal thuisvoelen :)

Mijn vriend is momenteel terug in Schotland. Erg spannende dag(en) vanwege het referendum. Ik ben denk ik net zo zenuwachtig over de uitslag als hij. Het is gewoon zo spannend en hangt toch best wel wat vanaf. Ik hoop zo dat ze hun onafhankelijkheid gaan krijgen. Maar ik kan alleen maar duimen, heb er verder geen enkele invloed op. :\

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 14:27

Ja dat is nu gaande he?
Spannend zeg!

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:49

Jep, vandaag wordt er gestemd. Vannacht/morgenochtend (vroeg) waarschijnlijk de uitslag. Ik hoop dat ik een beetje kan slapen vannacht, ik ben bang van niet :=

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:43

Komt vast allemaal goed NYC! je hebt je goed voorbereid en het is een fijne taal om te leren. Veel kinderen van 4 kunnen tegenwoordig zelfs aal engels door de tekenfilms.

Lekker offtopic maar ik hoop toch echt dat ze bij Engeland blijven horen voor de schotten. De problemen die anders op hun dak komen zien ze niet helemaal in geloof ik.

Spannend Jess! In een dorp word er inderdaad anders gereageerd, maar dat hoeft niet persee negatief te zijn toch? Kan ook heel welkom voelen.

Hier is het vooral frustrerend dat hij dus doordeweeks zo ver weg zit. Vooral als er bij een van ons wat gaande is wil je dat graag bespreken en bij elkaar kunnen zijn... Dit weekend zien we elkaar niet voor het eerst sinds 2 maanden ofzo een weekend niet, en ik vind er niks aan :P

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 00:25

nee snap ik, je wil altijd graag bij elkaar zijn. Je mist elkaar dan enorm lijkt mij

Ja het is ook wel zo, maar je maakt niet snel vrienden in een plaats (is eigenlijk een stad Spijkenisse maar met dorpsmentaliteit). Ze doen ook niet onaardig hoor daar is het te groot voor. Maar echt vrienden maken doe je er niet als je van buitenaf komt dus is hij een beetje aan mij gebonden.

In Rotterdam is het veel meer internationaal. Daar voelt hij zich ook beter op zijn plekje.
Ik heb nu nachtdienst morgen hebben we om 13.45 afspraakb ij de notaris voor de koopakte

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:11

Ik ken dat, ik zien mijn vriend verder ook nooit door de week. Al woont ie niet zo ver weg. We proberen elkaar elk weekend te zien, maar soms zit er wel eens één of twee weekenden tussen: Verschrikkelijk!
Ik vond het zo erg dat ik de laatste keer mijn vakantie vroegtijdig afgebroken heb zodat ik bij hem kon zijn.... :Y)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:21

De mijne zie ik dinsdag weer na zes weken *\o/* Op zich zijn die zes weken best snel voorbij gegaan, en dat is maar goed ook. Had niet veel langer moeten duren.. ;(

Hij vliegt op Brussel (Charleroi) dus we blijven eerst een nachtje daar in de buurt, de dag erna Brussel in en daarna terug naar mijn huis. Hij blijft helaas maar voor een weekje en op de dag dat hij weer terug moet heb ik natuurlijk weer een belangrijk tentamen. Lekker poedersuiker getimed, maar toen hij zijn tickets boekte wist ik nog niet dat de tentamens vijf weken eerder zouden zijn -O-

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:39

Ik volg al een tijdje het topic, maar kom nu toch ook maar een keertje meebabbelen :) Ik heb sinds juli een Engelse vriend. We kennen elkaar sinds begin april en zijn vanaf het begin echte maatjes geweest. In juli ben ik bij hem op bezoek geweest en de vonk is daar meteen overgeslagen.

Ik zou dit weekend als verrassing ( was alleen geen verrassing meer, want mams kon haar mond niet houden :') ) weer naar Engeland gaan. Helaas heb ik dit moeten schrappen want zit al ruim 4 dagen met een voedselvergiftiging in bed :(

Ik zie hem nu helaas pas weer in december. Flinke domper dus -O-

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:15

Oh, Tess, wat vervelend zeg!! December pas... dat duurt écht nog heel lang. -O- Beterschap! Kon je je tickets niet omboeken?

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 00:34

ojee dat is echt balen Tess. Wel leuk zo'n overzeese nieuwe vriend. Nou ja april valt ook weer mee.

Morgen gaan wij uit eten, zijn dan een jaar samen waarvan vanaf 1 mei samenwonend.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:07

Dankjewel Nissima. Ja vindt het zelf ook nog erg ver weg :( Voordeel is wel dat ik dan eindelijk mijn diploma op zak heb en dan waarschijnlijk een maandje naar daar kan ( mits ik iemand vindt voor mijn paard die maand )

Ik had zelfs al online ingecheckt dus annuleren ging niet meer :(
Gelukkig bestaat skype, zo voelt het toch nog een beetje alsof ik "dichter" bij hem ben.

Gezellig Jess en gefeliciteerd dan alvast! Mag ik vragen hoe mensen uit jullie omgeving ertegenaan keken dat jullie relatief " snel " zijn gaan samenwonen?

Ben er erg nieuwsgierig naar omdat ik waarschijnlijk binnenkort in een soortgelijke situatie ga zitten. Alleen ga ik dan die kant op. Ik merk dat veel mensen er vaak wel een mening over hebben als het zou gebeuren waarbij er geen nationaliteitsverschil zou zijn. Maar er toch net iets anders over denken als het dan ook gaat om een nationaliteitsverschil. Hoe hebben jullie dat ervaren ? ( vat je hem nog ? :+ )

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 21:17

Oh, wat ontzettend balen dat je ziek bent geworden nadat je had ingecheckt!! Zat je niet mee, dus..

Ik merk heel veel verschil tussen de meningen van mensen. Heb het natuurlijk nog niet gehad over verhuizen omdat we net een maandje samen zijn, maar sommige mensen reageren heel enthousiast ("Oh, dan heb je in ieder geval een lekker vakantieadresje daar!") en anderen (zoals mijn vader..) trekken hun wenkbrauwen op.

Gelukkig wisten veel van mijn vrienden al wel dat ik zelf al jaren Nederland uit wil, dus voor hen is dit ook niet echt een verrassing. :o

Kan me wel voorstellen dat het ineens "oké" is als je samen gaat wonen omdat je met iemand uit een ander land bent. Men snapt ook wel dat je graag samen bent en naar elkaar toe verhuizen is dan een logische tweede. Maar om nou in een ander land een huis voor jezelf te kopen, terwijl je vriend(in) daar al woont, is onhandig. Ik denk dat de meeste mensen zich dat ook bedenken :D

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:40

Meld me hier ook graag. Eerste 4 paginas gelezen. Ga zo de rest ook nog lezen. :)

Heb zelf een Duitse partner en woon zelf sinds juli in Duitsland. Overigens niet voor hem geemigreerd... heb hem hier leren kennen. :)
Nog heel pril allemaal dus!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:29

@ Tess; het relatief snel gaan samenwonen valt enigszins mee.
Kijk als je nog heel jong bent duurt het langer gezien je toch dan allebei thuis woont en zo langzaam aan elkaar leert kennen.
Wij zijn na ruim 8 maanden gaan samenwonen. Het scheelt al wel dat je beiden wat zelfstandigheid hebt. Nu zitten we in mijn appartementje omdat deze goedkoper was en zo we meer konden sparen voor het huis wat aankomend voorjaar af is.

Wij zijn beiden vrij open in wat we willen en wat niet. Je hebt toch al een goede rugzak als je beiden 32 bent. Wat we van elkaar kunnen verwachten en ook belangrijk wat vooral niet. Als je 18 bent ben je net wat flexibeler in het aanpassen naar elkaar dan later. Tuurlijk gebeurt het aanpassen ook, maar intussen na jaren realiseer je wel wat jij belangrijk vindt.

Mijn omgeving reageerde ook op zo'n manier. Wij zijn afzonderlijk ook zelfstandig genoeg om niet afhankelijk te zijn van elkaar, maar willen met elkaar leven :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 18:29

Leuk kyno, kun je ook een mondje duits?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:23

Welkom erbij Kyno. Spannend nog allemaal dus.

Hmm ik ben natuurlijk zelf naar Frankrijk verhuisd, maar niet direct gaan samenwonen. Het is nu al wel eens gevallen hoor, maar de noodzaak is nu nog niet enorm.

Moet ook kunnen op die leeftijd Jess. En je leert elkaar dan pas echt kennen vind ik...

Ik zie mijn mannetje nu 3 weken niet omdat ik naar nederland ga voor een ruime week. Wel leuk om al me vrienden weer te zien, maar ga hem wel missen hoor!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:10

Dankjewel! Het Duits begint al aardig te komen en meestal red ik me daar wel mee. Soms, als ik hem veel wil vertellen, schakel ik over op engels. Kan me dan net even beter uitdrukken, met name qua beleving/emoties etc. Hij spreekt matig engels maar kan me gelukkig wel volgen.

Wij wonen nog apart, vind dat ook nog wel even goed zo. Ookal zou ik natuurlijk liefst hem om me heen hebben, ik moet eerst even mijn rust weer vinden (relatie van 7,5 jaar net voorbij). En ook hij komt net uit een relatie incl samenwonen, waarbij de emoties nogal hoog zijn opgelopen dus eerst even pas op de plaats.

Begrijp ik het goed dat jullie een huis laten bouwen Jess? Wat spannend!

& Frankrijk... lijkt me super! Altijd al een zwak voor dat land gehad! 3 weken elkaar niet zien is inderdaad wel pittig. :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 04:45

Leonie, inmiddels al in nederland of er alweer bijna uit?

Kyno: Ja maar niet zelf de opdracht gegeven hoor. Het was een nieuwbouwproject, vlak naast de erasmusbrug, aan de kade. Laatst was ik wel weer een beetje kwaad. Maar merk nu ook dat, net als de nederlandse man, je ze even een uur of 2 in hun sopje laat gaarkoken je er meer aan hebt dan er tegen in gaan of erbij laten. Ging over iets heel stoms hoor, was ook zo weer over.
Soms kan hij gewoon net een grens over gaan die hij onbewust/bewust vindt en er op staat zeg maar.
Dat gaat gewoon bij mij niet lukken.

Verder hebben we vandaag gekeken voor kledingkasten op maat voor een inloopkast voor volgend jaar als het huis af is. We gaan vlak voor oplevering een offerte ervoor aanvragen.

Verder, ja soms zie je elkaar minder ook als je samenwoont hoor :D
Zo heb ik 5 nachtdiensten. Woensdagochtendkom ik eruit en woensdag einde ochtend gaat hij voor zijn werk voor 3 dagen naar Milaan.

En Kyno ik herken het zeker ook. Als ik vol zit met info, of emotie (leuk of niet leuk) schakel ik over naar engels want dan gaat het sneller. Zijn nederlands is nog niet zo goed.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:02

Ik woon in Australië en ben samen met een Aussie. Veel verschil merk ik qua nationaliteit niet, alleen zijn hun meer op zichzelf. Waar ik Nederlanders vaak heel open vindt en vaak samen vind ik de Aussies vaak meer gesloten en hun eigen weg gaan. Ze zijn altijd heel geïnteresseerd in je leven maar andersom moet je het er vaak uit trekken. :)

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 01:14

Ik vind het heerlijk hoor een beetje op mezelf zijn.
Lijkt me een heerlijk land overigens, Australie

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 01:39

Mijn vriend gaat in dec weer een week naar Servië. Maar hij gaat alleen, ik heb er even voor bedankt. 2x per jaar was voor mij wel even genoeg.