Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:43

Ik ben zelf vegetarische en ik drink geen alcohol. Mijn partner eet bijna geen vlees en drinkt ook geen alcohol. Op alle feestjes waar ik kom wordt ik daar constant mee geconfronteerd en deal daarmee. Zeur er niet over, maar als ik zelf een feestje geef mag ik dan zelf bepalen wat er op tafel komt? Al mijn vrienden/kennissen kennen mij op die manier en respecteren dat.
Natuurlijk zou ik wel verschillende soorten vegetarische gerechten zorgen, zodat er keuze is en misschien wel zo gastvrij voor de mensen een klein alcoholische drankje die dat heel graag willen. Maar geen overdreven gezuip op mijn kosten.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:43

Ik vind het wel meevallen met ongastvrij, je mag naar een bruiloft, je mag gratis eten, er is van alles en nog wat te eten, er zit toevallig alleen geen dood beest in, boeiend.
Als ik alleen sla frieten en brood eet. Tsja ik haal zelf ook wel eens alleen een patatje,o boeiend, het is gratis eten en een gezellige dag. Beter dan alleen thuiszitten met een volledige uitgebreide vegetarische maaltijd. Kan me daar serieus niet druk om maken. Wanneer ben je dan gastvrij?
Er zit misschien ook wel een bepaald budget aan zo'n feest dat ze maar twee soort hoofdgerechten kunnen kiezen, en kiezen ze voor vlees en vegetarisch, klagen de viseters, kiezen ze voor vis en vegetarisch klagen de vleeseters. Er klaagt altijd wel iemand, je kunt bijna nooit iedereen tevreden stellen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:46

Lielle schreef:
Esmeej333 schreef:
En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.

dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.

Daar is niks mis mee. Er zijn grenzen aan gastvrijheid, anders zouden wildvreemde mensen bij je inwonen en je uitvreten. Waar die grenzen liggen, bepaalt ieder voor zich.

Hier in Portugal is iedereen heel gastvrij en ik ben in veel huizen binnen gevraagd en dan kreeg ik soms alleen een glaasje port en een biscuitje omdat ze niks anders te bieden hadden. Dan ga ik toch niet hen veroordelen dat ze geen rekening met met iedereen houden?

En nogmaals, de meeste mensen zullen wel voor een mix aan eten zorgen en idereen tevreden willen stellen, maar als iemand vegetarisch voedsel voor wil zetten, so be it. Je bent niks verplicht en om ze aan te vallen op hun gastvrijheid vind ik onzin. Ze zijn zo gastvrij om je voedsel te bieden., als gast moet je niet piepen over wat dat voedsel is.
Ik heb nog nooit honger geleden op feestjes waar alleen vegetarisch voedsel was.

Wat me opvalt is dat werkelijk geen enkele vegetariër er een probleem mee heeft om dan maar brood of garnering te eten als er niks anders is, maar dat vleeseters het meteen maar asociaal, pardon, ongastvrij vinden als eer geen rekening met ze wordt gehouden...terwijl er prima alternatieven voor hen aanwezig zijn!

Magrathea

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:49

Het grote verschil is gewoon dat een vleeseter alsnog keuze heeft uit alles (dingen die je écht niet lust daar gelaten, en laten we het aloude principe er even bijpakken: eerst proeven voor je zegt dat je het niet lust ^^ ) en de vegetariër het dus moet doen met stokbrood, sla en frietjes, als dat niet al is opgemaakt door de vleeseters. Bovenstaande vind ik erg lekker hoor, maar vind het jammer dat ik niet zo uitgebreid kan kiezen. Wat voor één keer niet erg is natuurlijk.. Maar een beetje begrip van de vleeseters zou niet misstaan :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:03

Lusitana schreef:
Wat me opvalt is dat werkelijk geen enkele vegetariër er een probleem mee heeft om dan maar brood of garnering te eten als er niks anders is, maar dat vleeseters het meteen maar asociaal, pardon, ongastvrij vinden als eer geen rekening met ze wordt gehouden...terwijl er prima alternatieven voor hen aanwezig zijn!

Ik ben vleeseter maar begrijp het standpunt van TS juist heel goed! :j (zie mijn eerdere posts)
Ik vind lasagne zonder vlees heerlijk! Kies er zelfs wel voor in restaurants.
Je wordt uitgenodigd op hun feest met hun overtuiging! Wie ben ik dan om me daar druk om te maken?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:07

Magrathea schreef:
@Horsiee, 'Ik vind het lekker' vind ik geen moreel argument. Bovendien word ik ondertussen ziek van vlees (ja, echt, ik heb het zelf mogen ondervinden). De vraag is al een keer gesteld, maar stel je houdt heel erg van varkensvlees, ga je op een islamitische bruiloft daar ook over zeuren?

@yarrah, wat gaaf :) Maar dan krijg je inderdaad wel dat mensen denken 'oh lekker' en dan staat de vegetariër met lege handen... Vind dat toch altijd een beetje sneu :+
Maar ik ken het wel hoor, laatst heb ik een vegetarische champignonragout gemaakt op een weekendje weg met veel vleeseters. Was de enige vegetariër. Pan was een beetje groot uitgevallen, nou mooi dat ie tot het laatste kloddertje op ging! :j

Sinds wanneer moet je een moreel argument hebben om vlees te eten? Kom op zeg. En nee daar ga ik niet over zeuren, net zoals ik al 1000x gezegd heb nooit te gaan zeuren op een bruiloft over het wel of niet serveren van vlees. Ik zeg alleen dat ik het anders zou doen. Ik word er ook een beetje moe van dat wij vleeseters maar altijd rekening moeten houden met de vega's. Waarom moet jouw keuze mijn probleem worden? Ik zou simpelweg vega gerechten serveren uit gastvrijheid voor mijn gasten die er voor kiezen geen vlees te eten.

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:16

Ik zie ook niet in waarom je ineens meer gastvrij zou zijn als de quiche zalm bevat, er rund in de aardappelsalade zit, en er kip in de champignonragout zit (en je het zelf dus niet meer kan eten). Het lijkt me voor het bruidspaar ook heel makkelijk dat je er zelf niet meer op hoeft te letten wat je precies wel en niet kan eten... Dat lijkt me ook weleens een verademing hoor.

Als vegetariër pas je je al continu aan, constant vragen naar de bouillon in de soep, of het vegetarisch gestremde kaas is, opletten dat mensen niet even snel met dezelfde lepel de huzerensalade en daarna de aardappelsalade opscheppen. Dat is ook helemaal niet erg, dat is een bewuste keuze, maar het is o zo fijn om daar één keer geen rekening mee te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:18

IMJ schreef:
Lusitana schreef:

Ik ben vleeseter maar begrijp het standpunt van TS juist heel goed! :j (zie mijn eerdere posts)
Je wordt uitgenodigd op hun feest met hun overtuiging! Wie ben ik dan om me daar druk om te maken?

Ja, ik had ook moeten zeggen "terwijl er veel vleeseters zijn die", want uiteraard zijn er vleeseters die er geen probleem mee hebben. Maar wat ik bedoel is dat commentaar uit de vleeseters hoek komt.

Ik ben trouwens geen vegetariër maar eet weinig vlees.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:21

Lusitana schreef:
IMJ schreef:

Ja, ik had ook moeten zeggen "terwijl er veel vleeseters zijn die", want uiteraard zijn er vleeseters die er geen probleem mee hebben. Maar wat ik bedoel is dat commentaar uit de vleeseters hoek komt.

Ik ben trouwens geen vegetariër maar eet weinig vlees.

Ik heb nergens de woorden asociaal en onfatsoenlijk gebruikt en de bokkers die hetzelfde standpunt hebben ook niet. Ik zeg alleen dat ik het minder gastvrij vind. Ik zeg, net zoals zei ook, dat wij WEL rekening houden met de mensen die vega eten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:23

Maar ik hou toch rekening met vleeseters? Ik zorg toch dat er voldoende keuze is in lekker eten voor jullie als ik een vegetarisch buffet heb?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:26

Nogmaals, ik vind gastvrijheid belangrijk, en daar hoort voor mij bij dat iedereen iets kan eten eten wat hij lekker vindt. Een goed vegetarisch gerecht en een lekkere vleesmaaltojd horen daar beide bij. Maar als iemand dode dieren belangrijker vindt, is dat zijn/haar goed recht. Ik hecht daar geen waarde aan, dat is mijn goed recht.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:29

IMJ schreef:
Mijn vegetarische vriendinnetje kreeg eens uiensoep zonder vlees. De bouillon was echter wel van rund..
Dat was dus niet de bedoeling! Dus kan me best voorstellen dat er vegetarisch bovenstaat, dan weet je zeker dat er echt niets wat met vlees te maken heeft in zit! :)

Nee, want dan hoort de vermelding erbij te staan van runderbouillion.

Als ik gebruik maak van "zonder vlees" dan is het zonder vlees :-). Ook bij het gebruik van gelatine zal er bij staan zonder gelatine. (voor wie het niet weet, gelatine wordt van botten gemaakt)
Trouwens, echte vegie's weten dat je zowiezo dat je heel goed op moet passen voor soepen. De meeste restaurants en catering bedrijven maken nog altijd veel gebruik van pakjes (lekker goedkoop en hoge opbrengst) ..... Daarom sta ik niet in de keuken er wordt niet echt meer puur gekookt.

Toch vind ik af en toe raar dat vegie's veel kaas eten. Voor het maken van kaas heb je stremsel nodig dat komt uit de maag van een kalf.....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:31

Lielle schreef:
Esmeej333 schreef:
En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.

dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.

Dan hecht je als gast meer aan aan je eigen maag dan aan de overtuiging van het bruidspaar.
ik mag aannemen dat als een bruidspaar die overtuiging heeft ze dat ook gewoon mogen doorvoeren op een feest ter ere van hun verbintenis en dat dus ook die stempel draagt?
moeten mensen die een wicca ceremonie houden ook maar gelijk een dominee uitnodigen voor de toevallige christenen? ;)

kom op zeg, ze geven het feest voor zichzelf en willen dat graag delen met jou sls gast. sorry, de wereld draait op dat moment niet om jou ;) (dat komt met je eigen bruiloft)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:35

Ik ben dit jaar drie weken door Zuid India getrokken, waar veel mensen vegetarisch eten.
Ik heb heerlijk gegeten. Bij thuiskomst had ik enorme zin in een karbonaadje, maar ik heb absoluut goede herinneringen aan het eten daar.
Een vegetarische bruiloft vind ik geen probleem, als het wel bereid is door een kok die snapt wat je met groentes en kruiden kunt doen, en geen fanatasieloze Valess burgers serveert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:39

minikatje schreef:
Lielle schreef:

Dan hecht je als gast meer aan aan je eigen maag dan aan de overtuiging van het bruidspaar.
ik mag aannemen dat als een bruidspaar die overtuiging heeft ze dat ook gewoon mogen doorvoeren op een feest ter ere van hun verbintenis en dat dus ook die stempel draagt?
moeten mensen die een wicca ceremonie houden ook maar gelijk een dominee uitnodigen voor de toevallige christenen? ;)

kom op zeg, ze geven het feest voor zichzelf en willen dat graag delen met jou sls gast. sorry, de wereld draait op dat moment niet om jou ;) (dat komt met je eigen bruiloft)

ik heb toch niet gezegd dat ik dat fout vind? Ik kan respect voor die keuze opbrengen, als iemand zoveel waarde hecht aan die levensovertuiging, ga ik dat niet veroordelen.
Ik zou het anders doen, dat staat mij vrij.

Ik probeer de discussie uit het 'ja maar zonder vlees kun je toch ook lekker eten cirkeltje te halen', maar dat lijkt tamelijk kansloos.

(enne, ik ben al tien jaar getrouwd).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:40

yarrah schreef:
Toch vind ik af en toe raar dat vegie's veel kaas eten. Voor het maken van kaas heb je stremsel nodig dat komt uit de maag van een kalf.....

Je hebt ook vegetarische stremsel en kazen zoals brie/schimmelkaas/schapen/geitenkaas/smeerkaas/feta worden gemaakt zonder stremsel.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:42

Lielle schreef:
minikatje schreef:

ik heb toch niet gezegd dat ik dat fout vind? Ik kan respect voor die keuze opbrengen, als iemand zoveel waarde hecht aan die levensovertuiging, ga ik dat niet veroordelen.
Ik zou het anders doen, dat staat mij vrij.

Ik probeer de discussie uit het 'ja maar zonder vlees kun je toch ook lekker eten cirkeltje te halen', maar dat lijkt tamelijk kansloos.

(enne, ik ben al tien jaar getrouwd).

whoa, het was niet persoonlijk bedoeld.
we hangen gewoon dezelfde mening aan nml, wat iemand op zn bruiloft doet moet hij/zij zelf weten. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:44

Heh, ik snap het niet meer. Er waren toch echt mensen die er serieuze problemen mee hadden om alleen vegetarisch te kunnen eten op een feestje :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:45

als je mij rechtstreeks aanspreekt, zie je laatste alinea in combinatie met mijn quote, lijkt me dat tamelijk persoonlijk. Maar mijn bericht was (muv de tekst tussen haakjes) (ook) niet persoonlijk bedoeld, alleen een toelichting nav een onterechte aanname.

@magrathea, misschien wel, maar dat was ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:46

Magrathea schreef:
Nou Berdien, sommige mensen wel denk ik :+

Waar ik echt wel jeuk van krijg is de mate waarin hier 'vleeseters houden rekening met vegetariërs dus andersom moet het ook' wordt gehanteerd. Vleeseter vs vegetariër is echt níét vergelijkbaar (in het algemeen dan toch, Berdien uitgezonderd bijvoorbeeld :+ ). Kan iemand me bijvoorbeeld een moreel argument geven om WEL vlees te eten? Iets milieugerelateerd? We waren het er dacht ik over eens als iets je gevoelsmatig niet lekker zit (zie het voorbeeld over grappig bedoelde sketches) dat je dat dan niet toe hoeft te laten op je bruiloft. Waarom geldt dit allemaal ineens niet als het om vlees eten gaat?

Ik vind het argument 'ik eet vlees en ik hou rekening met jou, jij moet dus ook rekening houden met mij' echt niet opgaan. Ik hou namelijk geen 'rekening met' iemand die vlees eet. Het is namelijk niet zo dat je niks anders KAN eten dan vlees. Dat je per definitie allergisch bent voor elke vegetarische maaltijd. Als je bij mij (of op mijn bruiloft, that is) komt eten, mag je ervan uit gaan dat ik moeite doe om iets lekkers voor je neer te zetten. Er eten hier regelmatig niet-vegetariërs en die hoor ik nooit klagen over het gebrek aan vlees. (Ik hoop dat ze daarin eerlijk zijn, ik denk het wel aangezien ik zelf ook nooit een blad voor de mond neem :+ )
Ik denk dat ik dus mag concluderen dat als ik vleeseters lekker wil laten eten, daar niet per se vlees voor nodig is. Of het moet er zo eentje zijn die elke dag een lap vlees op zijn bord heeft en simpelweg weigert te geloven dat het anders ook lekker kan... :Y) tja. Maar zelfs mijn vader is ondertussen fan van het vegetarische spul van de Ap (voor 1-2x per week), dus ik hou de moed erin :D

Geinig, en dan vragen vegetariërs zich af waarom ze zoveel tegenstand krijgen... _O-

Ik heb geen moreel argument nodig om iets te eten. Ik vind het lekker. Punt.

Het is ook niet zo dat jij geen vlees KAN eten dus zou er met jou ook geen rekening gehouden moeten worden, dat je het niet wil heeft niks te maken met niet kunnen. :+

En nee, ik zou geen problemen hebben met uitsluitend vegetarisch eten op een bruiloft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:51

xx_Horsiex schreef:
LadyMadonna schreef:
Betreft rekening houden met vleeseters. Vlees eten is nog steeds de standaard, vegetarisch is afwijkend.
Ik lust graag een speklapje, dat krijg ik op een islamitisch feest ook niet. Big deal.... :n

Is het nu echt zo ontzettend zo ontzettend moeilijk om je aan te passen zonder daar iets voor terug te verwachten?

Ik zeg toch net dat ik net zoals Urielle er ook voor zou zorgen dat er voor iedereen wat wils is, dus wat zeur je nou? Ik kan toch ook zeggen dat op een feest waar vlees geserveerd wordt, dan eet maar wat groenten of sla? Jij kiest er toch voor om vegetariër te worden?

Ik heb al meerdere malen in dit topic gezegd dat ik op mijn bruiloft ook voor echte vegetarische gerechten zou kijken, die bestaan uit meer dan sla. En dat hebben meer mensen gezegd maar blijkbaar willen mensen dat niet horen.

Chill... Als het aan jou gericht was had je naam er wel bij gestaan of een quote.
Mijn reactie was algemeen, geen reden om het persoonlijk op te pakken.
Ook is het niet gericht aan de mensen die er geen probleem van maken, maar dat lijkt me logisch

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:51

Lielle schreef:
als je mij rechtstreeks aanspreekt, zie je laatste alinea in combinatie met mijn quote, lijkt me dat tamelijk persoonlijk. Maar mijn bericht was (muv de tekst tussen haakjes) (ook) niet persoonlijk bedoeld, alleen een toelichting nav een onterechte aanname.

@magrathea, misschien wel, maar dat was ik niet.

huh, jij bent jouw quote toch niet?
ik nam deze quote alleen om aan te haken, anders was het wel zoiets van "Lielle, jouw mening vind ik.... blablabla"
Het is een forum, no hard feelings. CAPSLOCK TO DEAD duurt zo ontzettend lang, nog erger dan met een lepel. ;)

en weer terug naar de discussie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:53

LadyMadonna schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik zeg toch net dat ik net zoals Urielle er ook voor zou zorgen dat er voor iedereen wat wils is, dus wat zeur je nou? Ik kan toch ook zeggen dat op een feest waar vlees geserveerd wordt, dan eet maar wat groenten of sla? Jij kiest er toch voor om vegetariër te worden?

Ik heb al meerdere malen in dit topic gezegd dat ik op mijn bruiloft ook voor echte vegetarische gerechten zou kijken, die bestaan uit meer dan sla. En dat hebben meer mensen gezegd maar blijkbaar willen mensen dat niet horen.

Chill... Als het aan jou gericht was had je naam er wel bij gestaan of een quote.
Mijn reactie was algemeen, geen reden om het persoonlijk op te pakken.
Ook is het niet gericht aan de mensen die er geen probleem van maken, maar dat lijkt me logisch

Het gaat mij er om dat er in dit topic gedaan wordt alsof alle vleeseters monsters zijn die alleen maar aan zichzelf denken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:54

Ayasha schreef:
Magrathea schreef:
Nou Berdien, sommige mensen wel denk ik :+

Waar ik echt wel jeuk van krijg is de mate waarin hier 'vleeseters houden rekening met vegetariërs dus andersom moet het ook' wordt gehanteerd. Vleeseter vs vegetariër is echt níét vergelijkbaar (in het algemeen dan toch, Berdien uitgezonderd bijvoorbeeld :+ ). Kan iemand me bijvoorbeeld een moreel argument geven om WEL vlees te eten? Iets milieugerelateerd? We waren het er dacht ik over eens als iets je gevoelsmatig niet lekker zit (zie het voorbeeld over grappig bedoelde sketches) dat je dat dan niet toe hoeft te laten op je bruiloft. Waarom geldt dit allemaal ineens niet als het om vlees eten gaat?

Ik vind het argument 'ik eet vlees en ik hou rekening met jou, jij moet dus ook rekening houden met mij' echt niet opgaan. Ik hou namelijk geen 'rekening met' iemand die vlees eet. Het is namelijk niet zo dat je niks anders KAN eten dan vlees. Dat je per definitie allergisch bent voor elke vegetarische maaltijd. Als je bij mij (of op mijn bruiloft, that is) komt eten, mag je ervan uit gaan dat ik moeite doe om iets lekkers voor je neer te zetten. Er eten hier regelmatig niet-vegetariërs en die hoor ik nooit klagen over het gebrek aan vlees. (Ik hoop dat ze daarin eerlijk zijn, ik denk het wel aangezien ik zelf ook nooit een blad voor de mond neem :+ )
Ik denk dat ik dus mag concluderen dat als ik vleeseters lekker wil laten eten, daar niet per se vlees voor nodig is. Of het moet er zo eentje zijn die elke dag een lap vlees op zijn bord heeft en simpelweg weigert te geloven dat het anders ook lekker kan... :Y) tja. Maar zelfs mijn vader is ondertussen fan van het vegetarische spul van de Ap (voor 1-2x per week), dus ik hou de moed erin :D

Geinig, en dan vragen vegetariërs zich af waarom ze zoveel tegenstand krijgen... _O-

Ik heb geen moreel argument nodig om iets te eten. Ik vind het lekker. Punt.

Het is ook niet zo dat jij geen vlees KAN eten dus zou er met jou ook geen rekening gehouden moeten worden, dat je het niet wil heeft niks te maken met niet kunnen. :+

En nee, ik zou geen problemen hebben met uitsluitend vegetarisch eten op een bruiloft.

Natuurlijk heb je geen moreel standpunt nodig om het te eten, maar ik vind het wel een duidelijk verschil in mate van rekening houden met. Een avondje geen vlees eten zou voor vleeseters voor hun geliefden niet zo moeilijk moeten zijn. Ik kan in zoverre geen vlees eten dat als ik nu zou eten geheid ziek wordt, letterlijk misselijk bij het idee dood dier, en gewoon moreel bezwaard voel om vlees te eten. Dit hoef en wil ik niet andere mensen opleggen, maar kan me goed voorstellen dat je op jouw bruiloft geen dode beesten wilt en ook niet moet opletten of je vlees binnenkrijgt ja of neen. Vind dat toch anders als een gast die voor een avondje 'zonder lekker stukje vlees' moet.
Niks naar jou toe overigens, zie dat jij ook voor vrije keuze van het bruidspaar bent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:56

Een vleeseter eet vaak ook aardappelgerechten, brood/bladerdeeg, pasta, rijst, wraps, pannekoekjes, rauwe en of verwarmde groenten en kruiden in zijn maaltijd. het weglaten van 1 ingredient maakt het eten niet ineens vies of ongeschikt voor een vleeseter. Andersom zorgt het toevoegen van vlees er voor dat vegerariers het hele gerecht ineens niet meer kunnen (of willen) eten.

Ik koos zelf voor meerdere groentengerechten 1 of 2 vleesgerechten en een specifiek vegetarisch gerecht maar ik eet dan ook graag vlees.

Ik heb geen enkele moeite met smakelijke gerechten zonder vlees. Van mij hoeven vleesvervangers als tofu en nepvlees dan weer niet zo nodig! Gewoon een keuze uit verschillende lekkere groentegrechten of gerechten zonder vlees is prima.

Qua strengheid verschillen mensen onderling wel trouwens. hoe strenger hoe moeilijker om voldoende keuze aan te bieden...
Zelfde met mensen met bepaalde dieten. voor een combinatie van allergieen maakt het soms erg moeilijk.

Onze dochter heeft glutenallergie. Dat is ons heel erg meegevallen. Maar uit eten is wel een stuk lastiger! Dus ook met feesten. Die frituur waar de patat in wordt gebakken worden vaak ook de borrelhapjes en kroketten in gebakken.. En de gebruikte sauzen en kruidenmixen bevatten gluten rerwijl je zelf altijd de glutenvrije soort uitkiest in de winkel. die met maismeel ipv tarwemeel...
Maar goed. geen enkel probleem met vegetarisch of alcoholvrij. (liever vegetarisch dan alleen stamppot buffet:-P) als er voldoende keuze is zal ik het niet missen....