Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lielle schreef:Esmeej333 schreef:En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.
dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.
Lusitana schreef:Wat me opvalt is dat werkelijk geen enkele vegetariër er een probleem mee heeft om dan maar brood of garnering te eten als er niks anders is, maar dat vleeseters het meteen maar asociaal, pardon, ongastvrij vinden als eer geen rekening met ze wordt gehouden...terwijl er prima alternatieven voor hen aanwezig zijn!
Magrathea schreef:@Horsiee, 'Ik vind het lekker' vind ik geen moreel argument. Bovendien word ik ondertussen ziek van vlees (ja, echt, ik heb het zelf mogen ondervinden). De vraag is al een keer gesteld, maar stel je houdt heel erg van varkensvlees, ga je op een islamitische bruiloft daar ook over zeuren?
@yarrah, wat gaafMaar dan krijg je inderdaad wel dat mensen denken 'oh lekker' en dan staat de vegetariër met lege handen... Vind dat toch altijd een beetje sneu
![]()
Maar ik ken het wel hoor, laatst heb ik een vegetarische champignonragout gemaakt op een weekendje weg met veel vleeseters. Was de enige vegetariër. Pan was een beetje groot uitgevallen, nou mooi dat ie tot het laatste kloddertje op ging!
IMJ schreef:Lusitana schreef:Wat me opvalt is dat werkelijk geen enkele vegetariër er een probleem mee heeft om dan maar brood of garnering te eten als er niks anders is, maar dat vleeseters het meteen maar asociaal, pardon, ongastvrij vinden als eer geen rekening met ze wordt gehouden...terwijl er prima alternatieven voor hen aanwezig zijn!
Ik ben vleeseter maar begrijp het standpunt van TS juist heel goed!(zie mijn eerdere posts)
Ik vind lasagne zonder vlees heerlijk! Kies er zelfs wel voor in restaurants.
Je wordt uitgenodigd op hun feest met hun overtuiging! Wie ben ik dan om me daar druk om te maken?
Lusitana schreef:IMJ schreef:
Ik ben vleeseter maar begrijp het standpunt van TS juist heel goed!(zie mijn eerdere posts)
Ik vind lasagne zonder vlees heerlijk! Kies er zelfs wel voor in restaurants.
Je wordt uitgenodigd op hun feest met hun overtuiging! Wie ben ik dan om me daar druk om te maken?
Ja, ik had ook moeten zeggen "terwijl er veel vleeseters zijn die", want uiteraard zijn er vleeseters die er geen probleem mee hebben. Maar wat ik bedoel is dat commentaar uit de vleeseters hoek komt.
Ik ben trouwens geen vegetariër maar eet weinig vlees.
IMJ schreef:Mijn vegetarische vriendinnetje kreeg eens uiensoep zonder vlees. De bouillon was echter wel van rund..
Dat was dus niet de bedoeling! Dus kan me best voorstellen dat er vegetarisch bovenstaat, dan weet je zeker dat er echt niets wat met vlees te maken heeft in zit!
Lielle schreef:Esmeej333 schreef:En als iemand nou in zoverre principieel vegetarisch dat hij niet wilt er op zijn bruiloft dode beesten zijn? Sommige vegetariërs willen dat gewoon echt niet, en daar kan ik me heel goed wat bij voorstellen.Moet het bruidspaar zijn principes dan aan de kant gaan zetten op hun eigen bruiloft voor hun gasten? Je kunt toch best een avondje zonder vlees, en daar hoor je je als gast niet aan te ergeren. Er is zoveel dat je kunt eten zonder vlees.
dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.
minikatje schreef:Lielle schreef:dat kan idd. Dan hecht het bruidspaar dus meer belang aan hun overtuiging mbt dode beesten dan aan gastvrijheid.
Dan hecht je als gast meer aan aan je eigen maag dan aan de overtuiging van het bruidspaar.
ik mag aannemen dat als een bruidspaar die overtuiging heeft ze dat ook gewoon mogen doorvoeren op een feest ter ere van hun verbintenis en dat dus ook die stempel draagt?
moeten mensen die een wicca ceremonie houden ook maar gelijk een dominee uitnodigen voor de toevallige christenen?
kom op zeg, ze geven het feest voor zichzelf en willen dat graag delen met jou sls gast. sorry, de wereld draait op dat moment niet om jou(dat komt met je eigen bruiloft)
Lielle schreef:minikatje schreef:
Dan hecht je als gast meer aan aan je eigen maag dan aan de overtuiging van het bruidspaar.
ik mag aannemen dat als een bruidspaar die overtuiging heeft ze dat ook gewoon mogen doorvoeren op een feest ter ere van hun verbintenis en dat dus ook die stempel draagt?
moeten mensen die een wicca ceremonie houden ook maar gelijk een dominee uitnodigen voor de toevallige christenen?
kom op zeg, ze geven het feest voor zichzelf en willen dat graag delen met jou sls gast. sorry, de wereld draait op dat moment niet om jou(dat komt met je eigen bruiloft)
ik heb toch niet gezegd dat ik dat fout vind? Ik kan respect voor die keuze opbrengen, als iemand zoveel waarde hecht aan die levensovertuiging, ga ik dat niet veroordelen.
Ik zou het anders doen, dat staat mij vrij.
Ik probeer de discussie uit het 'ja maar zonder vlees kun je toch ook lekker eten cirkeltje te halen', maar dat lijkt tamelijk kansloos.
(enne, ik ben al tien jaar getrouwd).
Magrathea schreef:Nou Berdien, sommige mensen wel denk ik![]()
Waar ik echt wel jeuk van krijg is de mate waarin hier 'vleeseters houden rekening met vegetariërs dus andersom moet het ook' wordt gehanteerd. Vleeseter vs vegetariër is echt níét vergelijkbaar (in het algemeen dan toch, Berdien uitgezonderd bijvoorbeeld). Kan iemand me bijvoorbeeld een moreel argument geven om WEL vlees te eten? Iets milieugerelateerd? We waren het er dacht ik over eens als iets je gevoelsmatig niet lekker zit (zie het voorbeeld over grappig bedoelde sketches) dat je dat dan niet toe hoeft te laten op je bruiloft. Waarom geldt dit allemaal ineens niet als het om vlees eten gaat?
Ik vind het argument 'ik eet vlees en ik hou rekening met jou, jij moet dus ook rekening houden met mij' echt niet opgaan. Ik hou namelijk geen 'rekening met' iemand die vlees eet. Het is namelijk niet zo dat je niks anders KAN eten dan vlees. Dat je per definitie allergisch bent voor elke vegetarische maaltijd. Als je bij mij (of op mijn bruiloft, that is) komt eten, mag je ervan uit gaan dat ik moeite doe om iets lekkers voor je neer te zetten. Er eten hier regelmatig niet-vegetariërs en die hoor ik nooit klagen over het gebrek aan vlees. (Ik hoop dat ze daarin eerlijk zijn, ik denk het wel aangezien ik zelf ook nooit een blad voor de mond neem)
Ik denk dat ik dus mag concluderen dat als ik vleeseters lekker wil laten eten, daar niet per se vlees voor nodig is. Of het moet er zo eentje zijn die elke dag een lap vlees op zijn bord heeft en simpelweg weigert te geloven dat het anders ook lekker kan...tja. Maar zelfs mijn vader is ondertussen fan van het vegetarische spul van de Ap (voor 1-2x per week), dus ik hou de moed erin
xx_Horsiex schreef:LadyMadonna schreef:Betreft rekening houden met vleeseters. Vlees eten is nog steeds de standaard, vegetarisch is afwijkend.
Ik lust graag een speklapje, dat krijg ik op een islamitisch feest ook niet. Big deal....
Is het nu echt zo ontzettend zo ontzettend moeilijk om je aan te passen zonder daar iets voor terug te verwachten?
Ik zeg toch net dat ik net zoals Urielle er ook voor zou zorgen dat er voor iedereen wat wils is, dus wat zeur je nou? Ik kan toch ook zeggen dat op een feest waar vlees geserveerd wordt, dan eet maar wat groenten of sla? Jij kiest er toch voor om vegetariër te worden?
Ik heb al meerdere malen in dit topic gezegd dat ik op mijn bruiloft ook voor echte vegetarische gerechten zou kijken, die bestaan uit meer dan sla. En dat hebben meer mensen gezegd maar blijkbaar willen mensen dat niet horen.
Lielle schreef:als je mij rechtstreeks aanspreekt, zie je laatste alinea in combinatie met mijn quote, lijkt me dat tamelijk persoonlijk. Maar mijn bericht was (muv de tekst tussen haakjes) (ook) niet persoonlijk bedoeld, alleen een toelichting nav een onterechte aanname.
@magrathea, misschien wel, maar dat was ik niet.
LadyMadonna schreef:xx_Horsiex schreef:
Ik zeg toch net dat ik net zoals Urielle er ook voor zou zorgen dat er voor iedereen wat wils is, dus wat zeur je nou? Ik kan toch ook zeggen dat op een feest waar vlees geserveerd wordt, dan eet maar wat groenten of sla? Jij kiest er toch voor om vegetariër te worden?
Ik heb al meerdere malen in dit topic gezegd dat ik op mijn bruiloft ook voor echte vegetarische gerechten zou kijken, die bestaan uit meer dan sla. En dat hebben meer mensen gezegd maar blijkbaar willen mensen dat niet horen.
Chill... Als het aan jou gericht was had je naam er wel bij gestaan of een quote.
Mijn reactie was algemeen, geen reden om het persoonlijk op te pakken.
Ook is het niet gericht aan de mensen die er geen probleem van maken, maar dat lijkt me logisch
Ayasha schreef:Magrathea schreef:Nou Berdien, sommige mensen wel denk ik![]()
Waar ik echt wel jeuk van krijg is de mate waarin hier 'vleeseters houden rekening met vegetariërs dus andersom moet het ook' wordt gehanteerd. Vleeseter vs vegetariër is echt níét vergelijkbaar (in het algemeen dan toch, Berdien uitgezonderd bijvoorbeeld). Kan iemand me bijvoorbeeld een moreel argument geven om WEL vlees te eten? Iets milieugerelateerd? We waren het er dacht ik over eens als iets je gevoelsmatig niet lekker zit (zie het voorbeeld over grappig bedoelde sketches) dat je dat dan niet toe hoeft te laten op je bruiloft. Waarom geldt dit allemaal ineens niet als het om vlees eten gaat?
Ik vind het argument 'ik eet vlees en ik hou rekening met jou, jij moet dus ook rekening houden met mij' echt niet opgaan. Ik hou namelijk geen 'rekening met' iemand die vlees eet. Het is namelijk niet zo dat je niks anders KAN eten dan vlees. Dat je per definitie allergisch bent voor elke vegetarische maaltijd. Als je bij mij (of op mijn bruiloft, that is) komt eten, mag je ervan uit gaan dat ik moeite doe om iets lekkers voor je neer te zetten. Er eten hier regelmatig niet-vegetariërs en die hoor ik nooit klagen over het gebrek aan vlees. (Ik hoop dat ze daarin eerlijk zijn, ik denk het wel aangezien ik zelf ook nooit een blad voor de mond neem)
Ik denk dat ik dus mag concluderen dat als ik vleeseters lekker wil laten eten, daar niet per se vlees voor nodig is. Of het moet er zo eentje zijn die elke dag een lap vlees op zijn bord heeft en simpelweg weigert te geloven dat het anders ook lekker kan...tja. Maar zelfs mijn vader is ondertussen fan van het vegetarische spul van de Ap (voor 1-2x per week), dus ik hou de moed erin
Geinig, en dan vragen vegetariërs zich af waarom ze zoveel tegenstand krijgen...![]()
Ik heb geen moreel argument nodig om iets te eten. Ik vind het lekker. Punt.
Het is ook niet zo dat jij geen vlees KAN eten dus zou er met jou ook geen rekening gehouden moeten worden, dat je het niet wil heeft niks te maken met niet kunnen.
En nee, ik zou geen problemen hebben met uitsluitend vegetarisch eten op een bruiloft.