Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Re: Petitie tegen het afschieten van (zwerf)katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:11

Katten belasting zou ik prima vinden, als je kat nooit buiten komt is dat dan wel weer onzin en t is vrij moeilijk te controleren, maargoed. Al onze katten zijn ook netjes gecastreerd of gesteriliseerd.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:18

tja ik ben blij dat jij wel castreert of steriliseert maar er zijn dr genoeg die dat niet doen en vele oeps nestjes hebben. Tja en met honden belasting is dat precies hetzelfde. Mijn hond loopt altijd op het terrein en komt niet van het erf af. Maar toch betaal ik net als de hondeneigenaren in het dorp die wel gebruik maken van hondenvoorzieningen belasting. Prima, zo houd je de voorzieningen (wel wrang dat mij dat extra kost.

Zo is dat dan ook met katteneigenaren gewoon belasting per kat in huishouden betalen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:27

Helaas is de petitie erdoor...... Ben benieuwd naar hoe men er over een jaar of 2 à 3 tegenaan kijkt.....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:35

Murthul schreef:
Katten belasting zou ik prima vinden, als je kat nooit buiten komt is dat dan wel weer onzin en t is vrij moeilijk te controleren, maargoed. Al onze katten zijn ook netjes gecastreerd of gesteriliseerd.

Onze hond komt ook niet van het eigen erf en we betalen ook hondenbelasting.
Dus dat vergelijk kan daardoor weggestreept worden. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:42

Kattenbelasting vind ik ook prima. Wil daar best voor betalen maar dan moeten ze dat wel invoeren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:55

Murthul schreef:
Een zwerfkat doden heb ik niet veel problemen mee, maar wat mij zo tegenstaat is dat het vaak gebeurt dat ook huiskatten werden geschoten.. Wij hebben op t moment 3 katten die buiten komen, waarvan 2 ook de hele buurt rondstruinen, wil dat dan meteen betekenen dat ze afgeschoten moeten worden? Als je t mij vraagt niet. Een kat is een dier met een eigen willetje, ik kan er moeilijk achteraan blijven huppelen om te voorkomen dat mijn kat dat muisje vangt.. Dat is de natuur, niets aan te doen.

En dit is nu dus de mentaliteit die veranderd moet worden,een kat is een huisdier en hoort op eigen terrein.
Wettelijk vastgelegd.

Jouw rondstruinende katten kunnen een hoop mensen veel schade en ergernis gberokkenen,om nog maar te zwijgen over de schade die ze aan de inheemse fauna veroorzaken.
Dan hebben we het nog niet over de geplunderde cavia/konijnenhokken en volières.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:09

little_king schreef:
Murthul schreef:

Onze hond komt ook niet van het eigen erf en we betalen ook hondenbelasting.
Dus dat vergelijk kan daardoor weggestreept worden. :)

Die vergelijking gaat voor mij ook niet op, ik vind t prima om belasting te betalen over de dieren die ik houd. Maar je kunt er de donder op zeggen dat er mensen gaan klagen met als argument 'maar mijn poekkie is raskat, dus die komt nooit buiten'.

Ik denk dat er in nederland wel meer buitenkatten dan binnenkatten leven maar dat die percentages niet extreem veel verschillen, terwijl het grootste percentage honden wél hun behoeftes buiten de deur doen.

Ik ben zelf eigenlijk nog het meeste voorstander om dierenbelastingen bij de gemeentelijke belastingen in te stoppen, dan hoeft er ook geen dierenpolitie langs te komen om te onderzoeken of mevrouw X niet stiekem een hond heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 14:22

Ik heb niet alles gelezen sorry :o

Wat mensen niet beseffen is dat jagers gewoon legaal iedere kat mogen schieten die ze zien lopen.
Mocht het diertje onderhoopt toch een bandje om hebben wordt dat rap verwijderd en huppekee, het is ineens tot zwerfkat gebombardeerd.

Verder barst het hier in de velden van de jagershutjes en die jagers voeren eerst weken de duiven zodat ze ze in grote getale in één keer overhoop kunnen knallen.
Die jagers willen geen katten er bij die natuurlijk ook op die grote verzameling dikke vette makkelijk te vangen duiven afkomen.

Katten zijn dus vogelvrij en worden doordat jagers "wild"voeren ook van je erf afgelokt.

Ik had een paar jaar geleden zelfs een jager die pal tegen mijn hekwerk een hutje had gebouwd en met enorme ladingen mais de houtduiven liep te voeren.
Alleen aten mijn sierduiven natuurlijk ook mee en die werden zonder pardon vrolijk mee afgeschoten |( -:(-

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:18

Belachelijk!! Dat doen de jagers hier niet! Hoeven ze ook niet te proberen komen ze het land niet meer op!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:21

Ze mogen alleen in provincies afgeschoten worden als daar toestemming voor gegeven is door de provincie. Anders is een jager gewoon in overtreding.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:24

Ik woon in Belgie en hier mogen ze dat dus gewoon doen.
Trouwens in Nederlands Limburg blijkbaar ook want daar staan ook tig hutjes (ik woon op de grens)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:44

spatter schreef:
Ik woon in Belgie en hier mogen ze dat dus gewoon doen.
Trouwens in Nederlands Limburg blijkbaar ook want daar staan ook tig hutjes (ik woon op de grens)

Omdat ze overlast veroorzaken en schade zouden toebrengen aan de natuur, mogen verwilderde katten in Nederland worden afgeschoten door jagers. Dit kan door provincies zo geregeld worden via artikel 67 van de Flora- en Faunawet. De verwilderde kat staat op de lijst van ‘exoten’ die afgeschoten mogen worden. Volgens de wet horen exoten niet thuis in de Nederlandse natuur en brengen ze grote schade toe. Daarom dienen ze verwijderd te worden.
Provincies mogen dus zelf bepalen of de verwilderde katten afgeschoten mogen worden door jagers. Op dit moment hebben in ieder geval Friesland, Flevoland, Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Brabant een aanwijzing op grond van artikel 67 van de Flora- en Faunawet. Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Holland en Limburg hebben niet zo’n provinciale aanwijzing. Desondanks vindt er bijvoorbeeld in Limburg evengoed jacht op katten plaats, omdat veel jagers niet weten dat er alleen op exoten gejaagd mag worden als de provincie daarvoor een aanwijzing heeft.

Waar het niet mag zijn ze simpelweg strafbaar bezig als ik dit zo lees. Ik woon in Friesland dus mocht mijn kittiekat worden afgeschoten mag ik er niets van zeggen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 15:53

Maar nu mag het in nederland dus nergens meer.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:04

Ik ben ook tegen het afschieten van katten. ik bedoel maar: Er zijn ook te veel mensen, als die ik een een natuurgebied lopen, moeten die dan ook afgeschoten worden?
Ik snap wel dat er mensen voor zijn, maar dat zijn vaak geen katten liefhebbers. Voor die mensen: Vul in de plaats van "kat", "paard" of "hond" in. Ben je er dan nog tegen?
Katten zijn de dieren waar wij gek op zijn, ik moet er niet aan denken hoor, dat mijn schatjes zomaar worden afgeschoten.. ;(

p.s. ik heb niet alles gelezen, sorry voor als dit al eens is langsgekomen

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:19

Dan jou je ze toch binnen je erf,, net zoals een hond ook niet buiten loopt te jagen en het paard ook niet bij de buren in de tuin schijt..
Laatst bijgewerkt door little_king op 13-11-13 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:19

little_king schreef:
Maar nu mag het in nederland dus nergens meer.

Volgens mij nog wel volgens bovenstaand verhaal alleen niet een massale schietpartij.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:24

Karla_1999 schreef:
Ik ben ook tegen het afschieten van katten. ik bedoel maar: Er zijn ook te veel mensen, als die ik een een natuurgebied lopen, moeten die dan ook afgeschoten worden?
Ik snap wel dat er mensen voor zijn, maar dat zijn vaak geen katten liefhebbers. Voor die mensen: Vul in de plaats van "kat", "paard" of "hond" in. Ben je er dan nog tegen?
Katten zijn de dieren waar wij gek op zijn, ik moet er niet aan denken hoor, dat mijn schatjes zomaar worden afgeschoten.. ;(

p.s. ik heb niet alles gelezen, sorry voor als dit al eens is langsgekomen

Dan moet je je schatjes op je eigen terrein houden.

Onzin dat het vaak geen kattenliefhebbers zijn...ik ben een groot kattenliefhebber en mijn paarden lopen keurig in hun eigen weide.
Dat is namelijk het grote probleem,de mentaliteit van een groep kattenbezitters... "het is de kat z'n natuur","een kat kun je nu eenmaal niet binnen houden" en nog meer van die onzin.

Als mensen gewoon keurig hun dieren op hun eigen terrein houden,hoef je ook niet bang te zijn dat hij wordt neergeschoten.

Onverantwoorde eigenaren hebben dit probleem veroorzaakt,door hun dieren ongecastreerd naar buiten te schoppen.
Mensen moeten gewoon verantwoording nemen voor hun huisdieren maar met katten schijnt dat enorm moeilijk te zijn.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:42

Het is gewoon zielig om je katten binnen te houden. "het is de kat z'n natuur","een kat kun je nu eenmaal niet binnen houden" Dit is zeker geen onzin! En hoe wil je een kat op je eigen terrein houden? Hekjes er omheen zetten? :roll: Nee serieus, waarom beschouwen ze katten niet gewoon als levend wezen? Een mens hoef je toch ook niet binnen te houden? of op je eigen terrein te houden? Dat vind dus onzin. Een kat moet gewoon lekker kunnen gaan en staan waar ze willen.
Ik heb een goed idee: Mensen moeten tegenwoordig binnen blijfen, kunnen ze dat niet? Dan moeten ze maar gecastreerd worden :j

En dat dat vaak niet-kattenliefhebbers zijn, bedoel ik niet iedereen, dus misschien ook wel niet jou...
Laatst bijgewerkt door Karla op 13-11-13 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:43

Karla_1999 schreef:
Het is gewoon zielig om je katten binnen te houden. "het is de kat z'n natuur","een kat kun je nu eenmaal niet binnen houden" Dit is zeker geen onzin! En hoe wil je een kat op je eigen terrein houden? Hekjes er omheen zetten? :roll: Nee serieus, waarom beschouwen ze katten niet gewoon als levend wezen? Een mens hoef je toch ook niet binnen te houden? of op je eigen terrein te houden? Dat vind dus onzin. Een kat moet gewoon lekker kunnen gaan en staan waar ze willen.
Ik heb een goed idee: Mensen moeten tegenwoordig binnen blijfen, kunnen ze dat niet? Dan moeten ze maar gecastreerd worden :j

*\o/* _/-\o_ *\%/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:13

Karla_1999 schreef:

En dat dat vaak niet-kattenliefhebbers zijn, bedoel ik niet iedereen, dus misschien ook wel niet jou...

Wat is er zielig aan om je kat op eigen terrein te houden? Jij wilt een kat,dus is het jouw probleem om hem daar te houden.
Mijn zus lukt het prima om haar katten op eigen terrein te houden dus zo'n onmogelijke opgave is het niet.

Paarden zijn migratie-dieren,toch houd ik ze op eigen land.Mijn buurman ziet mij aankomen als ik ze tussen zijn schapen zet.Denk je dat hij begrip kan tonen als ik met een verhaal aankom dat paarden veel moeten lopen en het is hun natuur om verder te trekken naar betere graslanden.

Jij mag best aan de kleine kindertjes uitleggen waarom hun konijntjes opgevreten zijn door de kat van de buren... "dat is de natuur"

Kat mag niet jagen...staat in de wet en dat jij ervoor kiest om boven de wet te leven is op zijn zachts gezegd niet echt netjes tegen over anderen die zich daar wel aanhouden.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:27

En hoe denk je dat je een kat moet laten stoppen met jagen? Tanden eruit trekken en dan maar thuis een kunstgebitje in voor het eten?

En ik kan ook niet geloven dat een kat konijnen te pakken kan krijgen. Wij hadden konijnen in een ren buiten staan, dus geen dakje of iets er op en ze zijn nog nooit gepakt door andere dieren, daarbij heeft de hele buurt katten ;) Dus dat valt wel mee.

Onze kat komt dus wel gewoon overal buiten, nooit geen klachten gehad en is netjes gecastreerd. Evenals onze vorige katten; allemaal gecastreerd of gesteriliseerd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:39

Friso_lover schreef:
En hoe denk je dat je een kat moet laten stoppen met jagen? Tanden eruit trekken en dan maar thuis een kunstgebitje in voor het eten?

En ik kan ook niet geloven dat een kat konijnen te pakken kan krijgen. Wij hadden konijnen in een ren buiten staan, dus geen dakje of iets er op en ze zijn nog nooit gepakt door andere dieren, daarbij heeft de hele buurt katten ;) Dus dat valt wel mee.

Onze kat komt dus wel gewoon overal buiten, nooit geen klachten gehad en is netjes gecastreerd. Evenals onze vorige katten; allemaal gecastreerd of gesteriliseerd.

Dat jullie konijnen nooit gepakt zijn kan maar ik weet dat de cavia's van een vriendin wel ten prooi zijn gevallen aan de katten.Leg dat maar eens uit aan een 5-jarig kind.
Diertjes zaten keurig in hun hok op eigen terrein...
Zo ook een stel konijnen....

Nogmaals...hoe jij voorkomt dat je kat jaagt is jouw probleem.Honden die achter schapen aangaan worden ook afgemaakt,zou eigenlijk ook niet mogen he...tis de natuur. :roll:

Mentaliteitsprobleem...een kat is een huisdier,een huisdier heb je voor jezelf en niet voor een ander.

Nogmaals het wetsartikel Flora- en faunawet art 16.3:

Citaat:
Een ieder is verplicht te verhinderen dat een dier dat hem toebehoort of onder zijn toezicht staat, in het veld dieren opspoort, doodt, verwondt, vangt of bemachtigt.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009640/g ... 14-10-2013

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:40

En hoe weet je zo zeker dat dat katten zijn die dat doen? Vossen doden ook?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:43

Katten, misschien moeten we ze maar helemaal uitroeien of mooie bontkraagjes van maken }>

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:43

Karla_1999 schreef:

Het zit ook in de hond z'n natuur om te jagen en vrij los te lopen, maar toch het merendeel zorgt ervoor dat ze op eigen terrein blijven. Zelfde als paarden zijn dieren die graag zwerven en toch houden we ze op hun eigen weiland. Zou een mooie boel worden als we alle dieren hun gang maar laten gaan want dat zit in ze. Een mens hoeft niet binnen te blijven maar heeft ook niets te zoeken op andermans terrein als dat niet toegestaan is of ga jij bij iedereen in de tuin je behoefte zitten doen als je moet?