Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:34

Oeh dat vind ik een moeilijk, of je pesten zelf in de hand hebt. Ik ken wel verhalen dat mensen gepest zijn maar ik weet nooit hoe dat dan ging en waarom dat gedaan werd en vooral ook hoe die persoon erop reageerde. Laat ik vooropstellen dat ik pesten VERAFSCHUW. als ik ooit iemand zag pesten kwam ik altijd voor die persoon op, ongeacht of ik hem/haar kende/aardig vond of wat dan ook.
Soms, vind ik zeer zeker dat een persoon het gewoon uitlokt om gepest te worden. Denk hierbij aan echt nerdie kleren, een fout kapsel, onhygienisch, gewoon echt fout gedrag. Dan vráág je er gewoon om. Ik vind het gewoon dom dat je je op die manier kleedt. Kijk tuurlijk, iedereen moet zichzelf kunnen zijn maar het leven op de middelvare school is gewoon verschrikkelijk als je je afzet van de menigte. Thuis kun je zijn wie je wilt, als je dat op school ook wilt, zul je moeten accepteren dat je gepest wordt, of je moet je voor school gewoon veranderen.
Dat is echt heel fout, maar in mijn ogen helaas wel waarheid.

Ik zal zelf nooit iemand pesten om hoe hij of zij eruit ziet, maar anderen doen dat wel.
Maar soms, bijvoorbeeld iemand die vrij dik is, iemand die echt hele slechte ogen heeft en een bril moet, iemand die gehandicapt is (lichamelijk) daar kun je echt niks aan doen. (ik bedoel, je valt ook niet in 2 weken ff 50 kilo af ofzo) en misschien is iemand ziek en moet dikmakende medicijnen slikken. daar kun jeniks aan doen.

Soms zie je ook van die mensen die heel onderdanig zijn richting de pesters. die letterlijk doen wat ze zeggen en hun kopje laten hangen als ze geslagen worden, en niets doen als ze een trap in hun maag krijgen.
Als iemand mij aan zou raken.. dan zoek ik ze op buiten school. ik pak ze als ze alleenn zijn(want iederen pester is alleen heel zwak)
Ik zou ook langs het huis van die persoon gaan en spreken met de ouders en aangifte doen bij de politie van mishandeling.
Daar ben ik keihard in, maar heel veel mensen vinden dat normaal en laten dat gebeuren.
Dan denk ik ook: ja verdomme, heb je een kans om ze terug te pakken (Als ze je hebben geslagen oid.) en dan laat je het erbij zitten om te voorkomen dat t erger wordt.. KAN HET ERGER DAN!?
volgens mij is mishandeling echt het toppunt van pesten.

Het beste is gewoon als je pesters kunt dissen. maar ik ben daar niet zo goed in. tenminste vroeger niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:49

RoyceMack schreef:
Soms, vind ik zeer zeker dat een persoon het gewoon uitlokt om gepest te worden. Denk hierbij aan echt nerdie kleren, een fout kapsel, onhygienisch, gewoon echt fout gedrag. Dan vráág je er gewoon om. Ik vind het gewoon dom dat je je op die manier kleedt.

Maar wie bepaalt of iemand 'nerdie' kleding draagt? En of iemand een 'fout kapsel' heeft? Daar begint het dan toch al? Dat iemand bepaalt wat 'goed' of 'fout' is qua kleding en kapsel. Dat gaat niemand iets aan. Er is geen 'goed' of 'fout' in kleding of uiterlijk. Als je zegt, pesten omdat iemand een bril draagt, dat kan niet, kun je niet zeggen: maar met foute kleding lok je het zelf uit. Nee, net zo min.

Citaat:
Als iemand mij aan zou raken.. dan zoek ik ze op buiten school. ik pak ze als ze alleenn zijn(want iederen pester is alleen heel zwak)
Ik zou ook langs het huis van die persoon gaan en spreken met de ouders en aangifte doen bij de politie van mishandeling.
Daar ben ik keihard in, maar heel veel mensen vinden dat normaal en laten dat gebeuren.
Dan denk ik ook: ja verdomme, heb je een kans om ze terug te pakken (Als ze je hebben geslagen oid.) en dan laat je het erbij zitten om te voorkomen dat t erger wordt.. <knip>

Maar daar is het probleem met het karakter weer: als je zo weerbaar bent dat je het zo kunt oplossen, ben je geen 'goed' pestslachtoffer. Dat probeert een pester dan hooguit één keer. Maar als je zo weerbaar niet bent, dan heeft dit geen effect (zelfs áls je het al zou durven in een vlaag van wanhoop) en wordt je idd later 2x zo hard teruggepakt.

Dat is het nou net. Je hebt het karakter om gepest te worden, dat wordt feilloos herkent door pesters, en dat karakter is héél moeilijk te veranderen, met hulp maar zeker zonder hulp.

En misschien heb je uiteindelijk een beetje 'mild' pesten wel nodig om harder te worden, is pesten misschien uiteindelijk net zoiets als jonge roofdieren die speels aan het vechten zijn - om sterker te worden voor later.

Veel mensen (ook hier in het topic) die vroeger gepest zijn en dat zonder al te veel littekens overleefd hebben, zijn later (heel) succesvol geworden, misschien juist wel ómdat...

Het treurige is dat er (teveel) mensen zijn die het pesten niet overleven, of met veel geestelijke littekens. En alleen daarom al is pesten uiteraard verwerpelijk.

Kwanyin

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:55

Vergeet ook niet dat er kinderen zijn die het thuis alles behalve breed hebben. Kinderen die na school naar een schamel huisje in een sociale wijk toegaan waar mama in haar eentje elke week puzzelt om met het geld rond te komen. Dan krijg je ook bv kinderen die onhygiënisch rondlopen of aftandse kledij dragen, gewoon omdat ze niet anders kunnen. Of soms zelfs dat mama zelf de haren knipt op een misschien sullige wijze, gewoon omdat het geld dat zo voor de kapper wordt uitgespaard heel goed van pas komt. Maar hebben ze het dan zelf in de hand, als het door factoren van buitenaf zou komen?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:31

Pesten is een geweldig middel om het 'wij' gevoel binnen een groep te versterken. Een gezamenlijke vijand of pispaaltje versterkt de onderlinge relaties in de pestende groep. En het allermooiste is dat ik precies dat in dit topic zie gebeuren.

Ik ben afgehaakt na de eerste 6 pagina's waar de opmerkingen jegens bello2005 steeds persoonlijker werden. Iemand uit de groep lichten en met zijn allen negatieve aandacht geven. Klinkt dat niet bekend in de oren? Zo onschuldig kan pesten beginnen, zonder dat de pesters zich daar heel erg bewust van zijn. En zo'n proces gaat van kwaad tot erger.

Blijkbaar hebben de anti-pesters binnen dit topic zelf niet eens door hoe sluipend zoiets gaat. Iemand wijkt af van de groep, in dit geval bello2005 door haar gedachten die afwijken van de groepsconsensus, en deze persoon wordt in de spotlight geplaatst.

Pesten is zo'n natuurlijk proces dat je dit nooit helemaal in de hand kan hebben. Daarom is het zo belangrijk dat ouders en leerkrachten of leidinggevenden bij volwassenen er bovenop zitten en bijtijds opmerken dat iemand buiten de groep wordt gesloten. Daarbij is het soms nodig om de gepeste persoon bepaalde tools aan te reiken, bijv. in de vorm van een assertiviteitscursus. In andere situaties is een goed gesprek met de groep misschien beter op zijn plaats. Belangrijkste is dat het in een heel vroeg stadium gesignaleerd wordt. En als je zoiets opmerkt op school of op je werk, wees dan ook niet bang om een ander te beschermen. Dat kan zoveel uitmaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:41

@Saar
Ik ben er voor om niet de gepeste op cursus te doen (hoewel dat wel lekker makkelijk is), maar juist de groep te leren dat er ook ''andere'' mensen zijn.
In je hele verdere leven kom je mensen tegen die anders zijn dan gemiddeld.
Dit kunnen heel verlegen mensen zijn, maar ook mensen met een bijzondere levens-/kleedstijl.

Waarom niet iedereen leren dat elk mens recht heeft om mee te doen; dat iedereen zijn eigen identiteit/karakter heeft met elk zijn eigen kwaliteiten.
Waarom moet degene die iets afwijkt maar een cursus doen om bij de rest te horen.
Je kan ook de rest leren andere te helpen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:49

Dat ben ik helemaal met je eens. Vandaar dat ik in mijn post ook aangaf dat het van de situatie afhangt. Want er zijn een hoop gepesten die wel heel veel baat hebben bij zo'n cursus en het heel fijn vinden om te leren hoe ze hun grenzen kunnen aangeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:01

Saar4 schreef:
Blijkbaar hebben de anti-pesters binnen dit topic zelf niet eens door hoe sluipend zoiets gaat. Iemand wijkt af van de groep, in dit geval bello2005 door haar gedachten die afwijken van de groepsconsensus, en deze persoon wordt in de spotlight geplaatst.

Ik heb het idee dat je de crux mist. Bello werd niet 'aangepakt' om haar afwijkende mening, maar op de manier waarop ze die bracht. Ze bracht die dusdanig onrespectvol/agressief dat zij eerder de 'pester' dan de gepeste was. Alleen zit hier toevallig een groep ex-gepesten die ondertussen geleerd hebben hoe je daarop reageert. Ik kan het dus niet eens zijn met je analyse van dit topic.

Overigens is dit het bespreken van een gebruiker, wat eigenlijk helemaal niet mag, maar in dit geval denk ik dat het wel even nodig is om de nuance aan te brengen. Maar laten we het hierbij houden.

Ik ben het wél eens met je principe dat pesten een groepsproces is dat sluipend kan ontstaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:07

Ibbel schreef:
Saar4 schreef:

Ik heb het idee dat je de crux mist. Bello werd niet 'aangepakt' om haar afwijkende mening, maar op de manier waarop ze die bracht. Ze bracht die dusdanig onrespectvol/agressief dat zij eerder de 'pester' dan de gepeste was. Alleen zit hier toevallig een groep ex-gepesten die ondertussen geleerd hebben hoe je daarop reageert. Ik kan het dus niet eens zijn met je analyse van dit topic.

Ik zou het met je eens zijn als de opmerkingen niet steeds persoonlijker werden. In mijn opinie stond dat los van een bokker aanspreken op een bepaalde manier van communiceren maar ging het steeds meer om het versterken van de band tussen de ex-gepesten. Wij zijn beter want zij is een beetje dom en ze klinkt als een klein kind terwijl ze al veel ouder is. Dat gedoe.