Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:23

Shadow0 schreef:
Maar dat is het mooie: iedereen mag dergelijke prioriteiten zelf stellen. :j Als het kan en je wilt het graag heeft de rest van de wereld er niets mee te maken :) (Nee, zelfs niet als je in de bijstand zit. Dan ben je toch nog steeds geen publiek bezit.)

Klopt helemaal hoor, maar ik vind her wel soms moeilijk om mijn vriendin te steunen als ze dan ook nog haar eigen risico wil laten betalen door de gemeente....ze komt ook niet makkelijk rond hoor..., maar ze rookt wel flink...en het beetje geld war ze heeft koopt ze een zwembad met dure opblaaspomp voor haar kinderen...weg reserve...en dan heeft ze dikke 100 euro tandartsrekening wat eigen risico is en daar heeft ze geen geld voor.

Je kan het maar 1 keer uitgeven en prioriteit is dan voor de leuke dingen, de algemene dingen komen als laatste aan de beurt en dan is her geld op.

Meer werken wil ze niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:24

Ik was als de dood maar een collega die het ook heeft laten doen bij die arts heeft me overtuigd en echt waar, ik ben er zo gelukkig mee. Was een investering, maar wel een goeie. Ze konden mijn ogen zodanig corrigeren dat ik later zelfs geen multifocale glazen ga nodig hebben wanneer ik weer een leesbril moet. In normale omstandigheden ben ik met deze operatie zo'n 20 jaar verzekerd van een goed tot zelfs perfect zichtsvermogen.

Het scheelt echt een pak centen: ik kan goedkope maar goede zonnebrillen op, geen gepieker meer wanneer ik om lenzen moet maar krap bij kas zit, geen risico's meer op infecties en dat soort dingen omdat ik erg gevoelige ogen heb, geen gezeik meer in de winter met aangedampte glazen wanneer je ergens binnengaat. En ook, ik ben niet meer afhankelijk van een bril. Was die stuk, dan ging het me min. €500 kosten en ik kon écht niet zonder. Geen bril = geen werk, geen auto, niks. Ik zag gewoon amper wat zonder, veel te gevaarlijk dus.

little_king

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:26

Helaas zijn mijn ogen niet stabiel, afgelopen jaar weer van -6 naar -6,5 gegaan.
Ik vind het jammer dat het sowieso niet in het ziekenfonds zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:28

Iedereen ging het laten doen. Maar als je medisch, sociale gronden hebt, zoals kinderbrillen en zo slecht zien...ga eens praten met je huisarts...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:29

Ik heb hier ook jam staan te maken deze week :P

Ik heb nu 7 potten bramenjam met kaneel en een vleugje citroen staan, en 4 potten bramen/aardbeienjam (aardbeien komen van de markt).
En ik ga nu eens speuren voor een recept om (bramen)siroop te maken.

Oftewel... ik kom hier om in de bramen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:29

Oh lekker, ik zit met bakken vol pruimen, ga morgen uitdelen...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:46

Bijstand 880,15 excl vakantiegeld
huurtoeslag 265,00
zorgtoeslag 88,00
------- +
subtotaal 1233,15
huur 555,00
gwl 150,00
zorgverz 110,00
overige verz 50,00
tel int tv 30,00
mobiel 20,00
boodschappen 200,00
------- -/-
totaal 118,15 per maand

Vakantiegeld 46,32 per maand

totaal 164,47 ( of 118,15 als je je vakantiegeld niet kan opsplitsen ) per maand voor onvoorziene dingen. Dan heb ik het gwl redelijk hoog, ziektekosten niet de laagste en overige verzekeringen ook niet heel laag...

Dan valt het met armoede toch wel mee, als je geen schulden etc hebt laten ontstaan in ieder geval.

Ik vind het wel knap als je het vrijwillig doet en je dus een keuze hebt! Succes TS!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:53

je hebt het goed op een rijtje! Ik vind 1233 euro niet weing. Ik werk 20 uur per week maar ik krijg het niet! Idd, zorgen dat je geen schulden maakt, want dan wordt het lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:54

In België moet je al -8 hebben wil je kans maken op een extra terugbetaling van je ziekenfonds. Daardoor vallen heel wat mensen uit de boot die ook een bril nodig hebben om te kunnen functioneren.

Zo, voor iets meer dan dat bedrag ga ik dus gewoon voltijds werken iedere maand...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:00

Babsiej, dat is als alleenstaande ouder he. als alleenstaande zit je op 628,68 euro p/m wat betreft bijstandsuitkering. ;)
+ 33,09 vakantiegeld.

huurtoeslag is dan 263 bij een huur van 550
en zorgtoeslag zal ook wel 88 euro zijn dat is volgens mij de max ?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:09

Nee hoor dat is als alleenstaande..

Als je eigen woonruimte hebt, en daar ben ik vanuit gegaan in de berekening daarom ook huur gwl etc, krijg je een toeslag van 251,47. excl vakantiegeld ad 13,23.

http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm

Als alleenstaande ouder zit je incl de toeslag op 1131,61

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:15

Babsiej, ik zie dat bedrag van 880 toch echt staan bij 'alleenstaande ouder'. En het lijkt me uberhaupt erg onwaarschijnlijk dat een alleenstaande ouder minder krijgt dan een alleenstaande zonder kind.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html

Met 200 euro per maand minder, en overigens moet je het eigen risico ook meebegroten (da's ong 30 euro per maand,) dan wordt het volgens jouw berekening als alleenstaande toch aardig krap.

Edit: en in jouw link staat dat bedrag als je een toeslag ontvangt, maar die kun je alleen in speciale gevallen ontvangen, da's dus absoluut niet standaard.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:19

Die toeslag is standaard wanneer je eigen woonruimte hebt hoor.

Dus mijn rijtje klopt als een bus...

Overige verzekeringen is 50,00.. Dan heb je 29 eigen risico en 21 voor een wa, inboedel verzekering, dat red je echt hoor.. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:23

Onderste regel in de 1e tabel moet je er ook bij optellen. Dan kom je wel weer op die 880 uit.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:24

Toeslag alleenstaande (ouder)

1. De toeslag, zoals bedoeld in artikel 25 WWB, bedraagt:
a.
20 procent van de gehuwdennorm voor een belanghebbende in wiens woning geen ander zijnhoofdverblijf heeft.

Gehuwden ontvangen 1323,53 /100 x 20 is precies het toeslagbedrag

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:34

Russel, ik weet niet wat je hier doet maar je bent de hele tijd off-topic.
Je hebt geen bijstand en zit niet op bijstandsniveau maar geeft wel enorm af op mensen die het vangnet nodig hebben.
Een tandarts valt niet onder eigen risico maar daar heb je een aanvullende verzekering voor nodig. Voor kinderen onder de 18 is dat anders.
Ik las iets over brillen. Daarvoor zijn de aanvullende verzekeringen. Ik betaal extra voor de aanvullende verzekering en daar zit dan de fysio, tandarts en opticien bij.
Dus daar heeft de WWB (bijstand) niks mee te maken.

Het eigen risico van 350€ betaalt de gemeente echt niet. Ik betaal dat in 10 termijnen aan de zorgverzekeraar. De basispremie wordt ingehouden van mijn uitkering.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:55

Hier in zwolle heeft de gemeente een speciale collectieve verzekering voor minima, je hoeft dan geen eigen risico te betalen, maar wel de aanvullende verzekering van de gemeente, betaal je uiteindelijk nog steeds meer... breetje krom....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:05

Ik heb echt de allergoedkoopste verzekering genomen.. Ik ben jarenlang extra verzekerd geweest voor tandarts en bril.. maar als je dan ziet wat je dat extra kost per maand, dat krijg je er nooit uit, al heb je meerdere gaatjes per jaar.. Dus dat doe ik niet meer. Ik betaal nu iets in de 70 euro per maand, en krijg 88 euro zorgtoeslag :Y) Die 10 euro per maand zet ik opzij om het consult van de tandarts van te betalen :) En dan natuurlijk hopen op niet te veel extra kosten, eerdere jaren is dat alleen bij een antibiotica kuurtje gebleven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:12

Flicka je hebt dus zelf wel bijstand begrijp ik uit je post. Als je goed leest, geef ik, niet af, maar haal wel verschillen aan en daar ben ik niet de enige in..

Dat jouw gemeente die vergoedingen niet betaald wil nog niet zeggen dat andere gemeenten dat ook niet doen??

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:31

Het gaat hier om mensen die moeten of willen leven van een minimum boodschappenlijstje.

Het gaat dus niet om een vriendin van jou die voor haar kindjes een opblaaszwembadje aanschaft terwijl ze een uitkering heeft.
Dat is off topic. Je doet dit vaak.

Ga jij maar eens onderzoek doen naar de andere gemeentes, houd je van de straat ;)

@Annemiek: ik heb de aanvullende verzekering alleen al nodig voor de fysio. Kanaalstenose en artrose. Bovendien ben ik al 55+ dus mijn gebit heeft af en toe wel wat onderhoud nodig.eigen ris

Ik betaal volgens mij 126€ per maand. Niet goedkoop maar wel via de gemeente en een rugoperatie zit er aan te komen. Nogmaals: eigen risico wordt hier niet vergoed.

Bonus sperciebonen waren al op bij de AH, gelukkig was de broccoli in de aanbieding.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:33

little_king schreef:
Ik zie geen wedstrijd, ik zie wel mensen die denken dat alleen maar mensen in de bijstand het moeilijk hebben en de rest vanzelfsprekend luxe heeft.

Nou ben je ook een beetje aan het generaliseren niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:36

Nou mensen die hier in de bijstand zitten krijgen vaak genoeg extra tegemoetkomingen hoor op brillen en dat soort dingen. Die hebben op eender welk type medisch consult al een extra tegemoetkoming. Visites in het ziekenhuis waar ik werk kosten normaal €35 à €50 waarvan de helft teruggestort wordt door je ziekenfonds. Ben je sociaal statuut, dan betaal je amper €2,77 tot €7 uit eigen zak. Maw, altijd nog een hoop minder dan de gewone mens die geen recht heeft op bijstand.
Dat geldt ook gewoon wanneer ze bij de TA langskomen of op visite bij de oogarts. Hun ziekenfonds betaalt veel meer terug, voor eender wat.

Ook al zijn de artsen waar ik werk niet geconventioneerd en mogen ze supplementen aanrekenen, dit doen ze niet bij mensen met een sociaal statuut tenzij die voor een 1-persoonskamer kiezen voor luxezorgen vb. plastische chirurgie zonder medische noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:38

flicka Als je het topic van et begin af aan volgt, dan heb je ook gemerkt hoe de lijn off topic zich heeft gevormd.

Jij hoeft niet zo aanmatigend te doen...

Zoals je leest zijn er dus ook werkenden, ja werkende mensen die het budget van een bijstander hebben...en dus net zo weinig te besteden hebben...die zijn niet zielig, maar komen net zo goed in de problemen als ze een tandarts rekening krijgen, hebben geen vangnet en daar gaar dit topic dus ook over...

De werkende mens die denkt op bijstandsnivo te gaan leven om wat te kunnen sparen of tenminste maar rond te komen.

Helaas, komen dan de verschillen boven tafel.

Maar voor bijstanders niet zo prettig, als blijkt dat ik dus inzage krijg in de financien van mij vriendin omdat ze helaas altijd klaagt dat ze niet fijn kan leven en dus denkt dat wij veeeeeeel meer te besteden hebben, wat dus niet zo is..

De andere kant van het verhaal.

De keuzes dus in besteding...

Maar als je gekleud wilt lezen en je meteen aangevallen wil voelen, be my guest ;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:58

@Varekaj, hoe kan jij hier meepraten als je in Belgie woont? Er zijn daar andere maatstaven, ga dus lekker op een paardenforum daar klagen.

Russel, volgens mij lift jij mee op dit topic. Je hebt het alleen maar over familie , buren e.d.

Ik lees het topic vanaf het begin maar misschien kun jij mij jouw omstandigheden nog even uitleggen?
Volgens mij heb jij een of meerdere paarden of een partner.

Voor alle duidelijkheid nog even: het gaat hier om leven van bijstandsniveau.
Voor een alleenstaande is dat rond de 880 per maand. Met de zorgverzekering eraf houd ik nog 750€ over.

Iemand had het hier over een huur van 150 euro, haha, dat moet wel in een gehuchtje zijn, ik betaal 530 euro voor een flat. En dat is een sociale huurwoning hoor. 220€ huurtoeslag.

Ik voel me niet aangevallen maar wil wel dat het hier on topic blijft. Voor de mensen die het aangaat.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:59

Caily schreef:
Een koophuis is voor iemand in de bijstand al luxe...

Een huurhuis, dát is pas luxe!
Ik moet mijn eigen dak repareren, de cv is al 2 jaar kapot en hebben vaak geen verwarming of warm water, moet ik zelf repareren/vervangen, dat kost klauwen met geld!
Toen ik nog huurde belde ik de woningbouw en die stuurde een mannetje voor de verstopte wc (de ene verhuurder is beter dan de ander natuurlijk), hij zorgde voor de verwarming, onderhoud, buiten boel schilderen....
Koophuis is verre van luxe! En je betaald vaak meer hypotheek dan huur (die je écht niet aflost en geld overhoud want je moet alles ook weer investeren aan onderhoud!) EN je krijgt geen huurtoeslag...
Aan het einde van de rit zit je met een focking dure hypotheek, met een huis die je met de huidige markt aan de straatstenen niet kwijt raakt want je kan ook niet meer investeren om het op te knappen....