Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:05

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:
Valt me nu wel op dat de 'praat' ouders allemaal flink wat uren maken en de ouders die wel een vorm van straf gebruiken meer thuis zijn. Ik had net wel even een aha- momentje :+

Er waren 2 mama's die je hebben gezegd hoeveel ze werken :+

Dat waren 2 praatmama's, van Mindfields weet ik dat ze veel uren maakt al weet ik niet precies hoeveel.
En er zijn ook een paar mama's geweest die wel een vorm van straf gebruiken die aangaven niet of heel weinig te werken.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:06

anneliesdj schreef:
Valt me nu wel op dat de 'praat' ouders allemaal flink wat uren maken en de ouders die wel een vorm van straf gebruiken meer thuis zijn. Ik had net wel even een aha- momentje :+

Ik ben zo'n praat ouder en werk 24 uur.
Je kan het op verschillende manieren zien natuurlijk ook richting de thuisblijfouders. (kan zijn dat die eerder genoeg hebben van een bepaald gedrag omdat ze het meer meemaken en dus eerder de frutratie niveau hebben bereikt.) Denk niet dat het ligt aan werken maar vooral aan het type persoon en wat je wil bereiken

Sofy

Nee, zo bedoelde ik het ook niet chubby! Juist niet grenzeloos, en dat je hem kan aanspreken geloof ik onmiddellijk, dat is hij juist gewend :).
Ik kan me gewoon alleen voorstellen dat als je kind gewend is een uitleg te krijgen waarom hij iets niet moet doen (en geen straf krijgt), dat hij dan flink overstuur kan raken als hij wel straf krijgt, het nut idd niet ziet en zich er dus niet aan houdt (als ze wat ouder en minder volgzaam zijn :P). Of dat ze een 'grote mond' teruggeven: 'ja maar ik kon er niks aan doen, ik wil geen straf!', op zich terecht denk ik, maar lastig voor volwassenen die dit niet gewend zijn, het als brutaal zullen interpreteren en dan nog meer straf geven. Lijkt me dan niet fijn voor kind en volwassene?

Sjapaz

Dat is een beetje een kort door de bocht conclusie hoor. Ik ben ook een 'praat' mama als je dat graag zo wil noemen, maar ik ben maar 1 dag per week weg, de rest bij mijn dochter thuis.

Ik merk nooit verschil eigenlijk bij andere mensen, ze doet het daar dan prima. Het is eigenlijk nooit nodig haar echt aan te spreken op iets. En anders pikt ze dat ook heel goed op. Straf heeft ze nog nooit hoeven krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:08

ukkiepuk schreef:
Oorzaak-gevolg is bij een 2 jarige ook nog niet aan de orde, dat komt pas op veel latere leeftijd. Vanaf het moment dat zij ging ondekken (met 11 maanden tijgeren) ben ik gaan uitleggen, dat snapte ze héél snel.

Onze dochter gaat 3 dgn naar kdv en wij hebben angegeven dat we niet van de time-out en kindjes in de hoek e.d. zijn. Tot nu toe is het nooit in ze opgekomen om dit bij haar te doen. Toen ik haar laatst ging halen duwde ze een kindje, kindje viel om en begon te huilen. Onze dochter schrok van het huilen dus ik heb daar gelijk op ingehaakt door haar bij de hand te nemen en te zeggen dat het kindje nu pijn aan zijn billen had omdat het was gevallen omdat zij had geduwd. Ze wees naar het kindje en zei "au biele" (biele is billen :D ) en ik zei "ja, dat komt omdat ze is gevallen omdat jij haar duwde" Ze zei "oh, oh au biele" Ze stapt op het kindje af (die ik uiteraard bij me had genomen om te troosten) en wrijft over haar zere billen. Ik leg aan het kindje uit dat onze dochter haar geen pijn wilde doen maar dat ze nog niet wist dat je een ander kindje verdrietig maakt door te duwen. Ze pakte het handje van one dochter en ze gingen verder met spelen.

Ik had haar ook met uitleg op een stoutstoeltje kunnen zetten, maar dan had ik haar uit de situatie gehaald> ik wil juist dat ze oorzaak en gevolg ondekt, dus ik duw een kindje en die moet vervolgens huilen en heeft pijn. Niet ik duw een kindje en ik krijg straf van mama.

Maar denk je dan dat ouders die wel straffen hiervoor het kind op een stoeltje of in de hoek zouden zetten? Zouden daar geen stappen aan vooraf gaan?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:11

MiraMar schreef:
Interessante discussies hier! Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen (dus weet ook niet zeker of het misschien al eerder is genoemd), maar even een reactie op het 'mijn kind weet dat hete thee 'au' is' enzo. Ik heb laatst een lezing van een dame van de Brandwondenstichting bijgewoond, en dat was nogal een eyeopener. Kinderen kunnen misschien wel al heel jong leren dat 'heet' 'au' is, maar dat is dan puur napraten. Ze kunnen nog niet de gevolgen overzien (puur hersentechnisch gezien), van 'heet' is 'au', dus thee over je heen betekent verbranden. En denk niet te snel dat het wel is geland; ze koppelen een 'gebod/verbod' aan de persoon en de situatie, dus als mama even naar de keuken loopt of naar de wc is, geldt die 'au, heet' opeens niet meer. Blijf dus áltijd alert met hete dranken! Ook verbranden kinderen zich al bij 45 graden, terwijl volwassenen dat pas bij 60 graden doen. Dus een kopje thee dat al 20 minuten staat is nog steeds gevaarlijk. En nog een enge - kinderen hebben nog niet de reflex van hun handje wegtrekken als ze zich verbranden, dus een handje aan een te hete verwarming levert heel hard huilen op, maar dat handje blijft daar gewoon liggen...

Mijn dochter weet heel goed wat au is en als ik zeg dat mama's theeglas zeer doet weet ze dat het au is en er dus niet aan moet zitten. Ik heb al eerder aangegeven dat oorzaak-gevolg op 2-jarige leeftijd niet kan dat ontwikkelen ze pas veel later.

Uiteraard staat er alleen thee op tafel als mama of papa erbij is. Als ik weg loop of me omdraai gaat het glas mee, niet omdat ik mijn dochter niet vertrouw maar uit veiligheid.

Salsa

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:13

Hier gaat het glas thee ook op de plek waar ze niet bij kan. Ik ga dit soort dingen niet forceren bij de kind van 1,5 jaar precies zoals Ukkiepus zegt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:13

Salsa schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ben zo'n praat ouder en werk 24 uur.
Je kan het op verschillende manieren zien natuurlijk ook richting de thuisblijfouders. (kan zijn dat die eerder genoeg hebben van een bepaald gedrag omdat ze het meer meemaken en dus eerder de frutratie niveau hebben bereikt.) Denk niet dat het ligt aan werken maar vooral aan het type persoon en wat je wil bereiken

O nee ik link dat ook niet aan het werken op zich, maar idd aan het (veel) meer uren bij het kind zijn en dus veel eerder op frustratieniveau zitten.
Werkende ouders zijn de hele dag weg en wanneer ze thuis komen zijn ze blij de kinderen te zien, gaan gezellig eten, kletsen en kind moet alweer naar bed, dan heb je het over hooguit 2 uurtjes.
Daar komt nog bij dat kinderen van thuisouders meestal ook thuis zijn en daar zichzelf (evt met jonger broertje of zusje) moeten vermaken terwijl mama met andere dingen bezig is.
Kinderen van werkende ouders zijn op een creche met veel andere kinderen, veel speelgoed en een handvol leidsters die er zijn speciaal om de kinderen te vermaken.
Dus nee, dat verbaast me dan niet dat zulke ouders minder problemen hebben.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:13

ukkiepuk: als oorzaak-gevolg nog niet aan de orde is, hoezo kunnen kinderen het uitleggen dan wel begrijpen? Nu snap ík het niet helemaal meer :P. Je wilt oorzaak aan gevolg koppelen (mijn kind wil niks stuk maken, en speelt er dus niet mee) maar dat snappen ze op die leeftijd nog niet? Waarom dan wel die uitleg?
Zoals ik het voorbeeld van die duw lees, begreep je dochtertje uiteindelijk misschien niet dat het kindje pijn had omdat zij dat kind geduwd had. Wel dat het kindje pijn had, maar niet de oorzaak. Overigens denk ik dat je gelijk hebt om in zo'n geval ook geen straf te geven, maar ik zou wellicht iets strenger toegesproken hebben. Denk alleen dat je daar ook niet bijster veel mee bereikt, maar dat zou mijn initiële reactie zijn. Dan vind ik jouw oplossing dus ook beter, omdat het niet 'expres' gaat.

Maar ook intrinsiek gemotiveerde lieve kinderen zijn wel eens expres stout toch? Zo van, ik ben boos, dus ga ik nu slaan, ook al wil ik normaal gesproken niemand pijn doen? In zo'n situatie vind ik het dan toch wel een beetje gek om alleen maar aan te spreken ('je doet nu iemand pijn, dat wil je toch niet? hou dan eens op') ipv een (milde) straf te geven.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:14

anneliesdj schreef:
ukkiepuk schreef:
Oorzaak-gevolg is bij een 2 jarige ook nog niet aan de orde, dat komt pas op veel latere leeftijd. Vanaf het moment dat zij ging ondekken (met 11 maanden tijgeren) ben ik gaan uitleggen, dat snapte ze héél snel.

Onze dochter gaat 3 dgn naar kdv en wij hebben angegeven dat we niet van de time-out en kindjes in de hoek e.d. zijn. Tot nu toe is het nooit in ze opgekomen om dit bij haar te doen. Toen ik haar laatst ging halen duwde ze een kindje, kindje viel om en begon te huilen. Onze dochter schrok van het huilen dus ik heb daar gelijk op ingehaakt door haar bij de hand te nemen en te zeggen dat het kindje nu pijn aan zijn billen had omdat het was gevallen omdat zij had geduwd. Ze wees naar het kindje en zei "au biele" (biele is billen :D ) en ik zei "ja, dat komt omdat ze is gevallen omdat jij haar duwde" Ze zei "oh, oh au biele" Ze stapt op het kindje af (die ik uiteraard bij me had genomen om te troosten) en wrijft over haar zere billen. Ik leg aan het kindje uit dat onze dochter haar geen pijn wilde doen maar dat ze nog niet wist dat je een ander kindje verdrietig maakt door te duwen. Ze pakte het handje van one dochter en ze gingen verder met spelen.

Ik had haar ook met uitleg op een stoutstoeltje kunnen zetten, maar dan had ik haar uit de situatie gehaald> ik wil juist dat ze oorzaak en gevolg ondekt, dus ik duw een kindje en die moet vervolgens huilen en heeft pijn. Niet ik duw een kindje en ik krijg straf van mama.

Maar denk je dan dat ouders die wel straffen hiervoor het kind op een stoeltje of in de hoek zouden zetten? Zouden daar geen stappen aan vooraf gaan?

Als er iets aan vooraf zou gaan, zou het stoeltje (of straf) imo nooit nodig zijn. Ik lees hier genoeg dat ouders die wel straffen een kind die duwt/slaat onherroepelijk op de gang/stoeltje zetten omdat duwen/slaan een no go is. Dus ja ik denk dat ouders die wel straffen hun kind al dan niet met uitleg om een stoeltje of in de hoek zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:17

ukkiepuk schreef:
anneliesdj schreef:

Als er iets aan vooraf zou gaan, zou het stoeltje (of straf) imo nooit nodig zijn. Ik lees hier genoeg dat ouders die wel straffen een kind die duwt/slaat onherroepelijk op de gang/stoeltje zetten omdat duwen/slaan een no go is. Dus ja ik denk dat ouders die wel straffen hun kind al dan niet met uitleg om een stoeltje of in de hoek zetten.

Maar dat is toch heel onlogisch? Een kind zonder waarschuwen of uitleg gewoon wegsturen? Ja dan krijg je idd trauma's.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:19

Chubby schreef:
moeshie schreef:
Dat geldt net zo voor volwassenen, sommigen kunnen na 100 boetes nog hun lesje niet geleerd hebben, terwijl anderen er zelf nooit op zouden komen om een overtreding te plegen.

:D Even hoor, maar je geeft hier heel mooi aan dat juist straffen niet persé zoden aan de dijk zet qua leergedrag.

Nou, ik had na 1 boete (overigens geen auto-boete) mijn lesje geleerd! :D
Er zijn wel honderd dingen waar ik mijn geld met véél meer liefde aan wil uitgeven! :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:19

Sofy schreef:
Ik kan me gewoon alleen voorstellen dat als je kind gewend is een uitleg te krijgen waarom hij iets niet moet doen (en geen straf krijgt), dat hij dan flink overstuur kan raken als hij wel straf krijgt, het nut idd niet ziet en zich er dus niet aan houdt (als ze wat ouder en minder volgzaam zijn :P).

Dat zou kunnen. Maar dan heb je ook een rare maatschappij - straf voor dingen zonder nut en waarvan degene die de straf krijgt niet weet wat er aan de hand is. Want wat wil je dan bereiken?? Aantonen dat ze gehoorzaam zijn - pure machtstraining dus feitelijk? Een methode die in het leger veel gebruikt wordt - omdat ze daar willen dat je bevelen opvolgt zonder zelf na te denken, maar voor een vrije samenleving lijkt dat me toch niet de manier.

En ik heb me er zelf ook over verbaasd. Ik ben een aantal malen daarmee in aanraking gekomen, er werd gelijk gedreigd met allerlei consequenties, terwijl ik dacht: ze kunnen het ook gewoon vragen, dan had ik ook meegewerkt.

Citaat:
Of dat ze een 'grote mond' teruggeven: 'ja maar ik kon er niks aan doen, ik wil geen straf!', op zich terecht denk ik, maar lastig voor volwassenen die dit niet gewend zijn, het als brutaal zullen interpreteren en dan nog meer straf geven. Lijkt me dan niet fijn voor kind en volwassene?

Overigens kun je kinderen natuurlijk ook best uitleggen waarom je in sommige situaties gewoon niet op die manier moet reageren. Hele nuttige les. En volstrekt geen reden om te kiezen voor andere opvoeding.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:21

Ik ga uit van het principe dat zelf beleven meer leert dan gewaarschuwd worden. Dus wanneer mijn thee voldoende is afgekoeld om veilig te zijn, maar nog wel warm genoeg aanvoelt om een waarschuwing te zijn, dan mag hij daar gewoon aanzitten. Daarmee leer ik hem wat nu eigenlijk "heet" en "auw" is. Ik denk dat dat mede er voor zorgt dat hij minder nieuwsgierig is naar zaken waar ik hem voor de veiligheid voor waarschuw, ik waarschuw hem niet voor mijn eigen gemak, en dat weet hij.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:22

Sofy schreef:
Maar ook intrinsiek gemotiveerde lieve kinderen zijn wel eens expres stout toch? Zo van, ik ben boos, dus ga ik nu slaan, ook al wil ik normaal gesproken niemand pijn doen? In zo'n situatie vind ik het dan toch wel een beetje gek om alleen maar aan te spreken ('je doet nu iemand pijn, dat wil je toch niet? hou dan eens op') ipv een (milde) straf te geven.

Ze krijgt geen straf omdat ze boos is om iets, dat vind ik raar om te doen. Ze mag boos zijn en dit uiten, maar ze mag niemand anders pijn doen daardoor. Ik benoem dat ik begrijp dat ze boos is maar dat ze dat kan uiten door op de grond te gaan stampen of in een kussen te slaan, niet door iemand pijn te doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:24

Shadow0 schreef:
Een methode die in het leger veel gebruikt wordt - omdat ze daar willen dat je bevelen opvolgt zonder zelf na te denken, maar voor een vrije samenleving lijkt dat me toch niet de manier.

Heel waar! Ik probeer mijn kinderen op te voeden tot mensen die zelf kunnen denken.

Juist kinderen die kort worden gehouden en braaf moeten luisteren naar wat ze verteld wordt door ouders of schoolmeesters, zonder dat ze daar zelf iets bij voelen, volgen later gemakkelijker andere kinderen in kattenkwaad en worden pubers die zich gemakkelijker aansluiten bij de verkeerde vrienden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:25

Nee, ze zou idd geen straf krijgen omdat ze boos is, maar wel als ze dat uit door iemand te slaan. Dan krijgen ze straf omdat ze geslagen hebben terwijl ze weten dat dat pijn doet. Zoiets is dus wel alleen nodig als je al te laat bent met ingrijpen en de initiële reactie afleiden, maar dat gebeurt wel eens toch?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:26

anneliesdj schreef:

Ik ben een zogenoemde "praatmama" en ik heb bewust gekozen om thuis te blijven voor de kindjes, ik heb dus geen baan.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:29

Sofy schreef:
ukkiepuk: als oorzaak-gevolg nog niet aan de orde is, hoezo kunnen kinderen het uitleggen dan wel begrijpen? Nu snap ík het niet helemaal meer :P. Je wilt oorzaak aan gevolg koppelen (mijn kind wil niks stuk maken, en speelt er dus niet mee) maar dat snappen ze op die leeftijd nog niet? Waarom dan wel die uitleg?
Zoals ik het voorbeeld van die duw lees, begreep je dochtertje uiteindelijk misschien niet dat het kindje pijn had omdat zij dat kind geduwd had. Wel dat het kindje pijn had, maar niet de oorzaak. Overigens denk ik dat je gelijk hebt om in zo'n geval ook geen straf te geven, maar ik zou wellicht iets strenger toegesproken hebben. Denk alleen dat je daar ook niet bijster veel mee bereikt, maar dat zou mijn initiële reactie zijn. Dan vind ik jouw oplossing dus ook beter, omdat het niet 'expres' gaat.

Fabiënne haar nichtje heeft een bumba tekening voor haar gemaakt. Fabiënne vindt hetm geweldig om naar te kijken. Op een dag kreukte ze het papiertje in haar handen, de tekening is niet stuk maar wel gekreukt. Je kunt nu bumba's gezicht niet meer zien.
Op het moment dat ze dat deed legde ik haar uit dat ze de tekening niet kapot moet maken omdat ze dan niet meer naar bumba kan kijken. Ze heeft de tekening nog steeds en als ze er naar kijkt wijst ze het deel aan wat beschadigd is en zegt "pot" (kapot) "Jenne daan"(fabiënne gedaan) "Nie zien" (nu kan ik bumba niet zien) Ze heeft de tekening niet meer verder stuk gemaakt en gebruikt het nu om naar te kijken zoals het bedoeld is. Dit voorbeeld gebruik ik als ze ergens aanzit wat stuk kan gaan.

Uiteraard kan dit niet bij die dure chinese vaas van oma was, maar die staat ook niet in bereik :)

Ik hoop dat ik het iets duidelijker heb gemaakt, maar ben erg slecht in verwoorden. Chubby is daar beter in :D

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:30

Blindelings gehoorzamen is niet altijd goed, maar zeker ook niet altijd fout denk ik. Zie het binnen studentenverenigingen nog wel eens fout gaan: er wordt iets georganiseerd en als organisatie vraag je de vrijwilligers iets te doen. Gaat men vervolgens te veel zelf nadenken zonder het geheel te overzien, en gaan er dus dingen fout omdat men probeerde te 'helpen' door het anders te doen. In zo'n geval is 'dom bevelen opvolgen' wel eens handiger, en je hebt nou eenmaal niet altijd de tijd/aandacht om je hele instructie tot op de letter uit te leggen :D.
Ik geloof best dat ook een kind dat opgevoed wordt met uitleg en praten dit best kan, de wereld is immers niet zwart/wit. Maar ik denk dus ook dat soms alleen uitleg, en soms wel straf geen slechte tactiek is; soms moet er wel even gewoon geluisterd worden zonder uitleg of tegenspraak.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:32

Sofy schreef:
soms moet er wel even gewoon geluisterd worden zonder uitleg of tegenspraak.

Wanneer dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:33

Sofy schreef:
Nee, ze zou idd geen straf krijgen omdat ze boos is, maar wel als ze dat uit door iemand te slaan. Dan krijgen ze straf omdat ze geslagen hebben terwijl ze weten dat dat pijn doet. Zoiets is dus wel alleen nodig als je al te laat bent met ingrijpen en de initiële reactie afleiden, maar dat gebeurt wel eens toch?

Van de andere kant: wat wil je de kinderen meegeven? Dat ze niet mogen slaan omdat ze anders straf krijgen, of dat ze niet mogen slaan omdat dat andere mensen pijn doet?

Bedenk ook welke principiele achtergrond erachter zit: in het ene geval mensen die zich vooral laten leiden door een externe autoriteit: alles wat niet verboden is moet kunnen en daar hoef je verder niet over na te denken, en in het andere geval mensen die zelf een afweging maken of ze de gevolgen (ook voor anderen) aanvaardbaar vinden.

En blindelings opvolgen is wat mij betreft vrijwel altijd fout. Je neerleggen bij hierachie ('op dit moment bepaalt persoon X wat er gebeurt en ik voer dat uit, verder niet') is prima, maar dat is HEEL anders dan 'blindelings' uitvoeren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Quellian schreef:
Mijn zoontje gooide eergisteren een tennisbal op de kop van de hond, dan straf ik hem niet, maar ik leg hem uit dat het pijn doet, dat hij dat óók niet fijn zou vinden en dat hij het bést even goed kan maken met de hond. Dan geeft hij een kus op haar kop en zegt 'sorry Mummie'. Dat vriendlief daarna per ongeluk hetzelfde deed en er door zoonlief bij gehaald werd om zijn excuses te maken, betekent voor mij dat hij héél goed begrijpt wat oorzaak - gevolg is zónder straf/onderbreking/uit de situatie halen.

Het niet uit de situatie halen heeft ook mijn voorkeur, maar na 1 keer waarschuwen met uitleg (niet doen want..), en tweede keer waarschuwen is het klaar. Gebeurt het dan nog een keer haal ik haar uit de situatie, leg uit waarom (heel kort, je gaat op de trap want...) en daarna rond ik het samen met haar af. Dan begrijpt ze ook waarom (want ze kan het zelf herhalen als ik er naar vraag). Negen van de tien keer is 1 keer waarschuwen genoeg, maar soms niet.

Chubby

ukkiepuk schreef:
Ik hoop dat ik het iets duidelijker heb gemaakt, maar ben erg slecht in verwoorden. Chubby is daar beter in :D

Nee joh!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:34

Wat is in godsnaam een praatmama?