MiraMar schreef:Interessante discussies hier! Ik heb (nog) niet het hele topic gelezen (dus weet ook niet zeker of het misschien al eerder is genoemd), maar even een reactie op het 'mijn kind weet dat hete thee 'au' is' enzo. Ik heb laatst een lezing van een dame van de Brandwondenstichting bijgewoond, en dat was nogal een eyeopener. Kinderen kunnen misschien wel al heel jong leren dat 'heet' 'au' is, maar dat is dan puur napraten. Ze kunnen nog niet de gevolgen overzien (puur hersentechnisch gezien), van 'heet' is 'au', dus thee over je heen betekent verbranden. En denk niet te snel dat het wel is geland; ze koppelen een 'gebod/verbod' aan de persoon en de situatie, dus als mama even naar de keuken loopt of naar de wc is, geldt die 'au, heet' opeens niet meer. Blijf dus áltijd alert met hete dranken! Ook verbranden kinderen zich al bij 45 graden, terwijl volwassenen dat pas bij 60 graden doen. Dus een kopje thee dat al 20 minuten staat is nog steeds gevaarlijk. En nog een enge - kinderen hebben nog niet de reflex van hun handje wegtrekken als ze zich verbranden, dus een handje aan een te hete verwarming levert heel hard huilen op, maar dat handje blijft daar gewoon liggen...
Mijn dochter weet heel goed wat au is en als ik zeg dat mama's theeglas zeer doet weet ze dat het au is en er dus niet aan moet zitten. Ik heb al eerder aangegeven dat oorzaak-gevolg op 2-jarige leeftijd niet kan dat ontwikkelen ze pas veel later.
Uiteraard staat er alleen thee op tafel als mama of papa erbij is. Als ik weg loop of me omdraai gaat het glas mee, niet omdat ik mijn dochter niet vertrouw maar uit veiligheid.