NatasjavE schreef:Ik ben een absolute Darwinist. (en Atheist)
Voor mij is de evolutie een vaststaand feit.
En zo is het voor mij precies zo.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:Dít allemaal op de ark van Noach?
Tot nu toe zijn ongeveer 1,75 miljoen soorten beschreven, maar niemand weet precies hoe groot het aantal in werkelijkheid is
Groep Aantal bekende
soorten werelwijd
Gewervelde dieren
45.000
Insecten 1.065.000
Weekdieren 70.000
Draadwormen 25.000
Overige dieren 115.000
Planten 270.000
Schimmels 72.000
Algen 40.000
Een- en weinigcelligen 40.000
Bacteriën 20.000
Virussen 4.000
Heb je wel een HELE grote boot nodig
DeSprinkhaan schreef:Arabesk schreef:Dít allemaal op de ark van Noach?
Tot nu toe zijn ongeveer 1,75 miljoen soorten beschreven, maar niemand weet precies hoe groot het aantal in werkelijkheid is
Groep Aantal bekende
soorten werelwijd
Gewervelde dieren
45.000
Insecten 1.065.000
Weekdieren 70.000
Draadwormen 25.000
Overige dieren 115.000
Planten 270.000
Schimmels 72.000
Algen 40.000
Een- en weinigcelligen 40.000
Bacteriën 20.000
Virussen 4.000
Heb je wel een HELE grote boot nodig
Er zijn momenteel ook theorieën (ik zeg niet dat ik daar in geloof), dat de mens veel meer kon duizenden jaren geleden dan nu (een periode, want de klassique oermens is er natuurlijk wel geweest), maar dat die kennis verloren is gegaan. Als dat zo is, zou het kunnen dat in plaats van dat ze de "dieren"in de ark mee hebben genomen, maar dat "Noa"in een "duikbootje" is gegaan, met koffers vol DNA
Nou ja, het is wel gekent dat in de renaissance allemaal wettenschapen zijn herondekt, die gedurende de middeleeuwen vergeten waren, misschien is dat vaker gebeurd
magda_90 schreef:Ik weet wat creationisme inhoudt, bedankt. Maar ik kan de reactie niet plaatsen op mijn vraag. Fylogenetische bomen zijn erg belangrijk in de (medische) wetenschap, waarom wordt dat onder creationisme geplaatst?
Of vat ik dit nu helemaal verkeerd op? Ik ben te nuchter voor het geloof dus daar kan het ook aan liggen.
DeSprinkhaan schreef:Er zijn momenteel ook theorieën (ik zeg niet dat ik daar in geloof), dat de mens veel meer kon duizenden jaren geleden dan nu (een periode, want de klassique oermens is er natuurlijk wel geweest), maar dat die kennis verloren is gegaan. Als dat zo is, zou het kunnen dat in plaats van dat ze de "dieren"in de ark mee hebben genomen, maar dat "Noa"in een "duikbootje" is gegaan, met koffers vol DNA
juniper schreef:DeSprinkhaan schreef:Er zijn momenteel ook theorieën (ik zeg niet dat ik daar in geloof), dat de mens veel meer kon duizenden jaren geleden dan nu (een periode, want de klassique oermens is er natuurlijk wel geweest), maar dat die kennis verloren is gegaan. Als dat zo is, zou het kunnen dat in plaats van dat ze de "dieren"in de ark mee hebben genomen, maar dat "Noa"in een "duikbootje" is gegaan, met koffers vol DNA
Ik weet niet hoor, ik studeer archeologie en heb hier nog nooit van gehoord.Kun je dit onderbouwen?
Kuggur schreef:vivian_ve schreef:Waar ik het wel mee eens ben, is de stelling dat de scientific point of view een religie is. Ik geloof erin en ik vind de bewijzen overtuigend genoeg. Toch blijft het in feite een religie
Hoe kun je wetenschap definieren als religie? Leg dat eens uit.
"Ik geloof erin" is bepaald niet genoeg. Ik geloof dat het morgen gaat vriezen (Ik woon in IJsland) Maakt dit de weersvoorspelling mijn religie? Met de weervoorspeller in het journaal mijn profeet? Volgens jouw definities wel....
Je gaat vrolijk voorbij aan allerlei definierende eigenschappen van de wetenschappelijke methode en religie die duidelijk aantonen dat dit twee héél verschillende zaken zijn, het lijkt me niet nodig je die voor te kauwen gezien je een wetenschappelijke opleiding volgt.
Dat je desondanks vind dat de "scientific standpoint"zoals je het noemt eigenlijk een religie is vind ik bizar.
Citaat:Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven. Deze religiositeit kan al dan niet beschouwd worden in relatie tot een macht, of manifestaties van een macht, of een (bewust) niet nader gedefinieerd beginsel, essentie of entiteit. Het gaat daarom dus niet per se om een identiteit, een persoon.
Kuggur schreef:Er trouwens nog een grappige consequentie van de jonge aarde theorie van creationisten; Als je dat gelooft dan moet je ook geloven dat het observeerbare universum heel klein is.
Ik lees verschillende leeftijden, maar laten we de populaire tien duizend jaar sinds de schepping aanhouden.
Dan zouden aardse telescopen niet verder kunnen kijken dan tienduizend lichtjaar, en zou het observeerbare universum een bolvormige ruimte zijn met een doorsnee van twintig duizend lichtjaar.
Wel de doorsnede van ons eigen melkwegstelsel is zo´n 100.000 lichtjaar, en dat is maar een miniscuul deel van het universum dat we kunnen zien.....
Patriess schreef:Ik ben atheïst en geloof ook volledig in de evolutie theorie!
Vind dit een zeer interessante discussie. Het enige wat ik mij afvroeg tijdens het meelezen:Kuggur schreef:Er trouwens nog een grappige consequentie van de jonge aarde theorie van creationisten; Als je dat gelooft dan moet je ook geloven dat het observeerbare universum heel klein is.
Ik lees verschillende leeftijden, maar laten we de populaire tien duizend jaar sinds de schepping aanhouden.
Dan zouden aardse telescopen niet verder kunnen kijken dan tienduizend lichtjaar, en zou het observeerbare universum een bolvormige ruimte zijn met een doorsnee van twintig duizend lichtjaar.
Wel de doorsnede van ons eigen melkwegstelsel is zo´n 100.000 lichtjaar, en dat is maar een miniscuul deel van het universum dat we kunnen zien.....
Is 'lichtjaar' niet een aanduiding van afstand? Dan heeft het toch geen invloed op de 'tijd' die de aarde bestaat? Of denk ik nu verkeerd?
papagroom schreef:adam en eva waren dus apen......