Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:36

Twiggy2008 schreef:
MamboBeach schreef:
Wat wil je nu zeggen dan? Dat ik onredelijk ben? Of zeg ik ergens dat jij niet gezond bent? Volgens mij niet hoor. :)

Omdat jij extremer bent wil toch niet zeggen dat jij gezonder bent dan dat ik ben? Ik denk dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Bij ons is dat vlees eten met mate. ;)

Nee, ik zeg niet dat jij onredelijk bent, maar ik heb opmerkingen van bepaalde bokkers voorbij zie komen..... Daar heb ik het over. ;)
Ik ben extremer in gezond, biologisch eten, vergeleken bij anderen. Ik weet niet hoe jij gezond jij bent, maar ik merk dat wij in de regel weinig ziek zijn en een goede weerstand hebben. Hoop voor jou dat jullie dat ook hebben. Is toch heerlijk? Met of zonder vlees? :)

Ik dacht al, anders mag je het zeggen hoor als je me onredelijk vindt! :) Ik probeer allebei de kanten te begrijpen en respecteren namelijk. :)

Toevallig heb ik sinds jaren een forse griep en keelontsteking gehad een aantal maanden terug. Maargoed, ik heb ook 3 kinderen die met virusjes thuis komen enz. Een gezond leven houdt voor mij niet in dat je nooit eens ziek kan worden of iets. Een keer ziek worden is denk ik helemaal niet slecht namelijk, zoals verkouden of griep krijgen. Mijn nicht was altijd heel gezond met eten bezig, ook meer er mee bezig dan gemiddelde persoon. Helaas is zij ernstig ziek geworden... Wat ik ermee wil zeggen is dat als je gezond leeft dat heel goed is maar geen garantie is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:01

Tuurlijk is het geen garantie en hebben we hier ook wel eens een verkoudheidje e.d., maar ik ben door zware stress en de daardoor verminderde weerstand ook wel eens doodziek geweest. Maar ik loop rustig zonder jas naar buiten in de winter en we zijn gewoon relatief weinig ziek hier. Ik voel me goed, zie er prima uit, zeker voor mijn leeftijd en ik ben overtuigd dat dat mede komt door mijn eetgewoonten. ;)

En mijn dochter..... die groeit als een tierelier, nog even (40 cm) en ze is langer dan ik ben (en ze is nog geen 6 jaar). ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:16

germie schreef:
opisop_shop schreef:
dus als jij chips vindt stinken dan mogen je kinderen geen chips? En als jij geitenkaas lekker vindt dan moeten je kinderen verplicht geitenkaas eten?

DAT is nou juist egoistisch (egocentrisch).

En zo gaat het met het geloof ook.
Ik heb de opmerking er even lekker hard neergezet, er zijn namelijk vegetariers die gewoon open staan voor mensen met een andere mening, en je hebt mensen die gewoon werkelijk hun vegetarisme als enige waarheid verkondigen en waarbij vlees eten gewoon altijd fout is.
Ik vind dat iemand die vegetarisch is kinderen niet vegetarisch op moet voeden, maar gewoon de kinderen zo nu en dan vlees moet laten eten.

dan zou een zwaar reformatorisch stel de kinderen af en toe ook naar de satans kerk moeten laten gaan :+

je voed je kind nu eenmaal op naar je eigen levensvisie en stijl, daar is niets egoistisch aan :n
op het moment dat een kind oud en wijs genoeg is om dergelijke dingen in twijfel te gaan trekken en verder wil kijken dan dat de ouder doen, dan is het weer een kwestie van daar juist mee om te gaan

Anoniem

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:33

Juist, Sonja.
Als ik kinderen zou hebben zou ik ze ook in mijn geloof opvoeden, omdat ik geloof dat dat waar is, en omdat ik ervan overtuigd ben dat het goed is als ze dat geloven. Als ze dan later niet meer naar de kerk willen, dan moeten ze dat zelf weten, kinderen kun je na een bepaalde leeftijd niet meer sturen.
Ik zou ze ook mijn voedingsrichtlijnen meegeven, omdat ik denk dat dat het meest gezond is, en omdat ik wil dat mijn kinderen gezond opgroeien. Troep eten kan altijd nog, maar imo ben je een beroerde ouder als je een kind laat kiezen wat ze willen voor ze kunnen beoordelen wat goed voor ze is en wat niet. Ik weet zeker dat als ik een kind laat kiezen tussen een witlofschotel of een bord patat dat ze de patat kiezen. Maar ik vind de witlof veel gezonder voor ze, en dus hebben ze pech.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:57

Ik ben als kind vegetarisch opgevoed, en in die tijd werd ik daar zéér regelmatig over aangesproken.
'Mis je vlees niet?' 'Daarom dat je zo klein bent, door geen vlees te eten!'
Kom op zeg, ik ben precies even groot als mijn moeder (1m59), grootte is genetisch!

Dus nee, ik vind absoluut niet dat een vegetarisch opvoeding egoïstisch is. Veel vlees eten is sowieso absoluut niet gezond, onze maag kan de vertering eigenlijk niet aan!

Vanaf volgende week is er trouwens een actie in België, 'Dagen zonder Vlees', de overheid roept iedereen op een minimaal 1 week geen vlees te eten. Fantastisch toch!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:06

Ben jij nog steeds vegetarier moeshie?

Mijn halfzusje (10 jaar) wil ook graag vegetarier worden. Haar en mijn vader is ook vegetarier en mijn zus en ik ook. Zij mag het niet van haar moeder omdat ze bang is dat ze bouwstoffen mist. Is dit dan volgens jullie egoistisch?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:18

Ik heb niet het hele topic doorgenomen, maar als je kind vegetarisch opvoeden egoïstisch is, dan is opvoeding egoïstisch.
Bij de opvoeding wordt een kind gevormd naar de waarden en normen van de opvoeder. Dit houd dus van alles in zoals van manier van denken tot manier van doen, van geloof tot cultuur, van acceptatie dat een kind van 6 in de zomer om 7 uur nog buiten speelt tot de verplichting dat een kind van 6 om 7 uur in bed moet liggen enz.

Ik denk dat een beter vraagstuk zou zijn: Wanneer mag het kind zijn eigen keuzes maken en als het kind in een bepaalde situatie geen keuze mag maken, is dit dan egoïstisch van de opvoeder?

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:21

@Danneke80: Ja, ik ben nog steeds vegetariër! Heb onderweg wel een aantal keer een paar dingen geprobeerd, omdat ik toch wilde weten wat het was. (Zwamworsten bv, omdat iedereen daar zo van schranst :D en salami, kip heb ik ook geprobeerd, maar allemaal weer uit moeten spugen)

En idd, ik vind dat wel vrij egoïstisch van je moeder, het gaat toch om een meisje van 10 jaar die best haar eigen beslissingen al kan nemen op dat vlak.
En ook, je houdt ze toch niet tegen hoor, uiteindelijk doen ze het later toch!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:41

moeshie schreef:
@Danneke80: Ja, ik ben nog steeds vegetariër! Heb onderweg wel een aantal keer een paar dingen geprobeerd, omdat ik toch wilde weten wat het was. (Zwamworsten bv, omdat iedereen daar zo van schranst :D en salami, kip heb ik ook geprobeerd, maar allemaal weer uit moeten spugen)

En idd, ik vind dat wel vrij egoïstisch van je moeder, het gaat toch om een meisje van 10 jaar die best haar eigen beslissingen al kan nemen op dat vlak.
En ook, je houdt ze toch niet tegen hoor, uiteindelijk doen ze het later toch!

Ik vind niet dat je zo kan zeggen dat die moeder egoïstisch handelt. Moeder is er van overtuigd dat haar dochter voedingsstoffen mist als ze vegetarisch zou worden. Moeder heeft dus blijkbaar het beste met haar dochter voor en is bang dat ze niet de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. En wie zegt dat een 10 jarig meisje weet welke voedingsstoffen ze binnen moet krijgen? Dochter zal moeder dus moeten overtuigen dat wanneer ze vegetarisch eet, ze geen voedingsstoffen mist. En dat zal geen makkelijke opgave worden voor een meisje van 10 jaar om haar moeder met feitelijke argumenten over te halen. Dit is misschien ook nog te veel gevraag voor ene meisje van 10. Misschien, als ze een paar jaar ouder is, zal ze haar moeder wel kunnen overhalen. Tot die tijd zal ze zich moeten onderwerpen aan de regels die haar moeder stelt die denkt welke het beste te zijn voor haar dochter.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:44

Het is niet mijn moeder maar mijn stiefmoeder. Het meisje woont dus bij haar vegetarisch etende vader en haar moeder die wil dat ze vlees eet. Pa is nooit ziek en eet gezond. Dat ziet ze dus iedere dag. Dat speelt ook voor een groot gedeelte mee denk ik.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:48

Ik vind in algemene zin dat een ouder/opvoeder pas egoïstisch handelt, als deze ouder/opvoeder een keuze voor het kind maakt die de ontwikkeling van het kind belemmert.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:06

Fiffill schreef:
Voor die smaak ben ik ook een beetje bang, ik heb dat bijv. ook al met geitenkaas. :+

Ik ook! Snap niet dat ze van die melk kaas maken :+

annepaardoes schreef:
Ik vind in algemene zin dat een ouder/opvoeder pas egoïstisch handelt, als deze ouder/opvoeder een keuze voor het kind maakt die de ontwikkeling van het kind belemmert.

Ja maar als je kind aangeeft dat niet te willen kun je toch op zoek naar naar alternatieven? Mijn petekindje doet aan topsport, daar moeten ze ook kijken naar de voedingsstoffen die ze binnenkrijgt. Maar als je kind ervoor kiest dan moet je als ouder soms creatief zijn...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:18

Rianneke schreef:
Ja maar als je kind aangeeft dat niet te willen kun je toch op zoek naar naar alternatieven? Mijn petekindje doet aan topsport, daar moeten ze ook kijken naar de voedingsstoffen die ze binnenkrijgt. Maar als je kind ervoor kiest dan moet je als ouder soms creatief zijn...

Kun je je zin even iets concreter formuleren? Ik snap niet zo goed wat je precies bedoelt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:21

Zie nu ook dat het best een vage zin is geworden :o
Maar als je kind aangeeft geen vlees te willen eten kun je toch op zoek naar alternatieven? Naar mijn idee is het echt al lang en breed bewezen dat er genoeg vervangers voor vlees zijn...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:29

Rianneke schreef:
Zie nu ook dat het best een vage zin is geworden :o
Maar als je kind aangeeft geen vlees te willen eten kun je toch op zoek naar alternatieven? Naar mijn idee is het echt al lang en breed bewezen dat er genoeg vervangers voor vlees zijn...

Tuurlijk zou dat kunnen, maar dan moet een ouder daar wel voor open staan. En als een ouder daar niet voor open staat, wil dit nog niet zeggen dat de ouder egoïstisch handelt. Een ouder handelt vaak in de beste bedoeling voor zijn/haar kind.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:32

Dat wel, maar ik denk dat als je een kind dwingt om iets te eten wat ze eigenlijk niet willen je daar een doodongelukkig kind van krijgt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:39

Heb jij kinderen?
Weet je, je zult wel moeten, anders eten ze alleen patat en kipnuggets.........

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:46

Rianneke schreef:
Dat wel, maar ik denk dat als je een kind dwingt om iets te eten wat ze eigenlijk niet willen je daar een doodongelukkig kind van krijgt :o

Kijk maar daar komt de belemmering van de ontwikkeling om de hoek kijken. Als een kind niet lekker in zijn vel zit en erg ongelukkig is dan kan dit de ontwikkeling van het kind belemmeren. Wordt het kind dus daadwerkelijk doodongelukkig van het eten van vlees, dan kun je je inderdaad afvragen of het dan niet egoïstisch is van de ouder om het kind persee vlees te laten eten.

Edit: Maar wanneer kan een kind zo'n overwogen keuze maken? Hier is ook de leeftijd van het kind belangrijk. Kinderen willen wel vaker iets en zullen het lang niet altijd eens zijn met de opvoeding van hun ouders, maar als ouder zijnde trek je ergens een lijn: daar is wel discussie mogelijk en daar is discussie uitgesloten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:18

Zelf mocht ik het wel toen ik 10 was, maar ik heb een andere moeder. Vervanging kreeg ik trouwens niet, dan at ik het vlees maar niet en de rest wel. Ik hield het niet lang vol.
Op mijn 17de ben ik alsnog veggie geworden, toen woonde ik op mezelf en was het een stuk makkelijker.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:02

Yamcha schreef:
Heb jij kinderen?
Weet je, je zult wel moeten, anders eten ze alleen patat en kipnuggets.........

Nee die heb ik niet, maar op hun 10de zijn ze volgens mij wel oud en wijs genoeg om te zeggen of ze een dood dier op willen eten ja of nee :+ De kids van mijn broers en zussen zijn jonger en die weten al wel wat ze lekker vinden/lusten en wat niet. En die eten ook niet alleen patat en nuggets... Die komen bijv. bij mij om cherrytomaatjes vragen om te snoepen :+
Daarnaast vind ik het niet echt fair als een vader geen vlees hoeft te eten en het kind dat persee wel moet. Hoe leg je dat aan een kind uit? Nee je vader hoeft niet meer gezond (vlees) te eten want die is al groot :')

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:13

Wij staan 'op het punt' aan kinderen te beginnen (niet perse morgen, maar ook niet over 2 jaar), en wij eten beiden vlees. In de eerste instantie zou ons kind dus ook gewoon aardappels, groente en vlees krijgen. Als het kind ouder wordt en écht gaat beseffen dat het dode dieren eet en het hoe en waarom erachter enzo, en het besluit dan dat het dat niet wil, dan denk ik dat ik dat als ouder gewoon ga respecteren, als het in de plaats daarvan dan maar wel alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Dat wordt dan wel een afspraak, dat het kind zich daar ook bewust van wordt. Geen vlees eten ok, maar dan zorg je dat je wat anders eet waar die belangrijke stoffen wel inzitten.

De keuze van ons kind moet alleen niet gebaseerd zijn op het niet willen doen wat mama/papa zegt, maar het niet willen doen uit principe mbt de dieren vind ik. En daar moet een kind wel aan toe zijn om zo'n keuze te maken. ik noem bewust geen leeftijd omdat dat per kind kan verschillen. Anders is vlees eten gewoon vlees eten.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:22

Ik ben zelf moeder en ben vega sinds mn 6de jaar...was op dat moment een heerlijke Febo grillburger aan het eten toen ik aan mijn moeder vroeg waar vlees vandaan kwam. Toen ik dus hoorde dat het van dieren werd gemaakt heb ik mn burger weggegooid en wilde nooit meer vlees eten. Mijn ouders hebben dat gelukkig altijd goed gevonden en zijn sindsdien ook minder vlees gaan eten en mn paps is ook vega geworden.

Nu ik zelf moeder ben van een meissie van 9...heb ik haar in het begin wel zo nu en dan echt vlees laten eten. Toen zij 6 was vroeg zij aan mij waarom zij ander vlees at dan ik. Dus ik op mijn beurt uitgelegd van hoe en wat.............en ook zij wil gene vlees meer eten. Sindsdien zijn wij dus samen vega's.

Ik vind ieder moet zn eigen keuze maken! Soms probeer ik haar nog wel eens te porren voor een visje of vleesje maar dat wil ze echt niet!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:08

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:03

danneke80 schreef:
Ben jij nog steeds vegetarier moeshie?

Mijn halfzusje (10 jaar) wil ook graag vegetarier worden. Haar en mijn vader is ook vegetarier en mijn zus en ik ook. Zij mag het niet van haar moeder omdat ze bang is dat ze bouwstoffen mist. Is dit dan volgens jullie egoistisch?

ik denk dat het erg jammer is dat de moeder niet verder wil kijken dan dat de neus lang is ;)
als je kind iets wil zoals bijvoorbeeld vegetarisch eten , dan zou je als ouder jezelf er even in kunnen verdiepen om te kijken of en hoe je dit gezond doet , het idee dat je bouwstoffen etc gaat missen is gewoon echt niet correct , zeker tegenwoordig is het heel makkelijk om een kind vegetarisch te laten eten zonder dat je er als ouder echt moeite voor hoeft te doen kwa voeding samenstellen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:24

bedankt voor de link elpatcho, interessant :)