Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:02

Nouks schreef:
Femke schreef:
Op zich begrijp ik best dat de fotograaf in kwestie zich niet bekend maakt.
Je kunt er op rekenen dat er dan namelijk nog een 25 pagina lange welles-niettes discussie zal ontstaan.
En wij zijn hier nu allemaal al 17 pagina's lang beïnvloed door de andere partij. Zonder dat we het verhaal van de fotograaf hebben gehoord. Aan de huidige reacties is nu al te lezen welke kant er hier in dit topic gekozen wordt.
Ik snap die keuze van de fotograaf daarom wel.

Ik snap ook best dat ze zich er nu niet meer mee bemoeit, maar mijns inziens heeft de andere partij nu ook niks meer goed te praten. In het begin van het topic had ik me nog kunnen voorstellen dat ieder verhaal twee kanten heeft en dat het door omstandigheden misschien nog niet gelukt was de foto's af te leveren oid, maar we zijn inmiddels een half jaar verder en als zoiets na een half jaar nog niet opgelost is blijft de andere partij als je het mij vraagt gewoon keihard in gebreke, ongeacht wat daaraan aan de grondslag ligt.

Helemaal mee eens Nouks. Ik zou niet weten met welke steekhoudende argumenten de fotografe nu nog zou kunnen komen.
Alle grenzen van klantvriendelijkheid en redelijkheid zijn al ruimschoots overschreden.
Ik vind het verbazingwekkend dat de fotografe deze kwestie nog steeds niet heeft afgewikkeld. :?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:46

Zo, nu worden er ook nog éisen gesteld? Dat van die 30 dagen begrijp ik, maar om het als eis te stellen...dat kun je toch niet maken nadat je iemand zo lang laat wachten? Ik snap dat niet... één ding weet ik wel en dat is bij wie ik nooit een fotoshoot zou doen. En ik vind eigenlijk dat haar naam best bekend mag worden gemaakt zodat evt. aankomende klanten gewaarschuwd zijn...

Faux schreef:
Nouks schreef:
Ik snap ook best dat ze zich er nu niet meer mee bemoeit, maar mijns inziens heeft de andere partij nu ook niks meer goed te praten. In het begin van het topic had ik me nog kunnen voorstellen dat ieder verhaal twee kanten heeft en dat het door omstandigheden misschien nog niet gelukt was de foto's af te leveren oid, maar we zijn inmiddels een half jaar verder en als zoiets na een half jaar nog niet opgelost is blijft de andere partij als je het mij vraagt gewoon keihard in gebreke, ongeacht wat daaraan aan de grondslag ligt.

Daar ben ik het mee eens. Ik vind het echt belachelijk en verbazingwekkend om te zien hoe dit loopt.. :n

Ik ook. Elk verhaal heeft twee kanten maar dit kun je toch niet meer goedpraten...

dropfruit

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:13

Natuurlijk heeft elk verhaal 2 kanten.
Maar als de fotografe aangegeven had aan de TS dat er wat problemen waren was dit topic niet geopend.
TS weet niet precies waarom het zo lang duurde en dan uiteindelijk krijgt ze foto's waar ze nogal van baalt.
Ieder mens heeft weleens ze dag niet en dat de foto's tegenvallen is voor alle partijen natuurlijk niet leuk.
Maar dat je dan als klant een half jaar achter de fotografe aan moet zitten,voorstellen doen voor oplossingen etc,dat vind ik niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:14

Als de naam dan niet in het topic gezet mag worden, zou ik dan van iemand een pb kunnen krijgen over welke fotograaf we het hebben? Ik wil niet graag in dezelfde situatie als TS komen als ik een fotoshoot boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:09

SSDesign schreef:
Geld terug krijgen volgens haar eisen? WOW! Dat je dat accepteert. Je hoort gewoon nu je geld terug te krijgen, niet over een maand. Van uitstel krijg je afstel ;)

Heb ook niet gezegd dat ik dat accepteer :+

Jullie zijn trouwen wel druk geweest hier _O-

Maar ik heb haar dus zeg maar een "tegene-mail" gestuurd, dus het is weer even afwachten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:35

Kaisa schreef:
Het volgende bedoel ik helemaal niet verkeerd naar de TS, begrijp haar verhaal goed en vind het ontzettend netjes dat ze geen naam bekend maakt. Maar ben toch erg benieuwd naar een reactie of de kant van het verhaal vanuit de fotografe. Elk verhaal heeft 2 kanten, of is dat bij dit verhaal niet? Er wordt gezegd dat ze meeleest, misschien via PB of een SA?

Dat lijkt me niet echt de verantwoordelijkheid van de TS, maar eerder van haar zelf :P Als zij 't wil vertellen moet ze zelf maar iets regelen... Zolang zij geen actoie onderneemt (wat ik al heel rveemd vind ) Is er dus kennelijk maar 1 kant van 't verhaal :)

Persoonlijk vind ik dit toch wel zo aso van de desbetreffende fotograaf dat ik allang haar naam bekend gemaakt zou hebben, puur uit frustratie. Ik zou ook niet echt ingaan op haar eisen :') (wat wsl iets zal zijn in de trant van dat je haar naam niet bekend mag maken ? hoewel ik het in dat geval raar vind dat je die eis op zichzelf niet bekend mag maken :') ) En gewoon je rechts bijstand etc. er op af sturen....

Echt wat een lef dat je nu nog met eisen komt..... Ik kan er met mijn hoofd niet bij gewoon :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:21

[***] schreef:
shilady schreef:
Ts
Ik denk dat je gewoon je verlies moet nemen......

>;)
Het gaat niet om een bedrag van € 25 hoor ...

Verder zou het inderdaad kunnen dat wat Jolanda zegt de reden is, maar dan is het wel erg makkelijk hé ...

Je bent hier al zolang mee bezig en nog steeds niet veel resultaat
nu heeft ze iets gezegt maar je heb nog steeds geen zekerheid
dus tenzij je de rechtsbijstand erbij haalt gaat het hem denk ik niet meer worden ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:29

Maar als je nu dus je mond houd over wie het is, heb je binnen 30 dagen je geld terug?
Ik zou die 30 dagen afwachten en als ze nog niks heeft teruggestort, zou ik haar nogmaals ingebreke stellen. En overleggen met rechtsbijstand over een aangifte te doen. Ze levert haar diensten niet en heeft nu toegezegd dat ze jou het geld terug gaat storten.
Eisen kan ze niet stellen maar de naam zou ik nog niet bekend maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:34

AaronYve schreef:
Ze levert haar diensten niet

Dat is niet helemaal correct... ;)
De dienst was een fotoreportage en een aantal foto's.
De fotoreportage is wel degelijk gedaan.
En er zijn bovendien aan de TS inmiddels ook al een aantal foto's geleverd.

Het enige waar nu discussie over is, is de afhandeling van de klacht van een ontevreden klant.
En dat is gewoon een stuk miscommunicatie tussen beiden en het ontbreken van leverings- en garantie voorwaarden, waardoor beide partijen nu samen overeen moeten komen hoe ze het op gaan lossen.

Bij een fotograaf met duidelijke voorwaarden voor levering en garantie zou zo'n probleem niet zo snel ontstaan.
Want dan kunnen beide partijen gewoon terugvallen op die voorwaarden en aan de hand daarvan het probleem oplossen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:36

Als we dan toch gaan muggenziften ... De dienst was een fotoreportage en een aantal afgedrukte foto's. En die heb ik nog niet ;) (en wil ik ook niet omdat we niet tevreden zijn over de gemaakte foto's).

Maar dat zijn details :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:37

Femke schreef:
AaronYve schreef:

Het enige waar nu discussie over is, is de afhandeling van de klacht van een ontevreden klant.
En dat is gewoon een stuk miscommunicatie tussen beiden en het ontbreken van leverings- en garantie voorwaarden, waardoor beide partijen nu samen overeen moeten komen hoe ze het op gaan lossen.

Bij een fotograaf met duidelijke voorwaarden voor levering en garantie zou zo'n probleem niet zo snel ontstaan.
Want dan kunnen beide partijen gewoon terugvallen op die voorwaarden en aan de hand daarvan het probleem oplossen. :)

Klopt maar ze heeft toch niet alle foto's en ook niet van kwaliteit die je van een goede fotograaf mag verwachten. Dus imo zijn de diensten dan wel geleverd maar niet zoals het hoort. je hebt gelijk over dat de dienst is geleverd maar het ''schilderwerk'' is maar half gedaan. Ze heeft er immers een flink bedrag voor neergeteld, terwijl bij wijze van een goede hobbyfotograaf van bokt de foto's die ze nu heeft ook had kunnen maken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:40

Waar ik dan benieuwt naar ben is of dat de fotografe een bokker is.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:40

Hoeveel hebben jullie ervoor betaald?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:45

Tsja dat van die kwaliteit... dat vind ik wel lastig, want wie bepaalt nou of het goed/slecht is? Denk dat het al enorm gescheeld had als de fotograaf niet gewoon alle foto's zo uit het toestel op haar site gezet had, zonder de foto's met afgehakte stukken etc. er tussenuit te zoeken. Dan is het echt zoeken tussen alle mislukte foto's naar een leuke... vind ik niet echt een handige manier, ik zou eerder zelf al een selectie maken en de klant daaruit laten kiezen. Ik vond zelf dat er wel wat aardige hoofdfoto's tussen zaten (wel aardig, niet bijzonder goed zeker voor dat geld) en de bewegingsfoto's waren gewoon niks eigenlijk (veel mensen op de achtergrond oa, maar dat hoeft niet per se door de fotograaf te komen... als je een groep klanten hebt die niet uit de weg gaan, tsja - een verhaal blijft 2 kanten hebben). Ik snap iig wel aan de hand van de foto's dat de TS er niet zo tevreden mee is, vooral niet als je meer verwacht van de fotograaf (en beter gezien hebt op haar site/bokt). Het is gewoon lastig dat er geen voorwaarden zijn om op terug te vallen, zoals Femke al zegt.

Masada schreef:

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:48

Masada schreef:

Ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:51

Precies, dat is het lastige... Wat de éne persoon prachtige foto's vindt, vindt een ander misschien helemaal niets. En zeker bij zo'n persoonlijk iets als fotografie, kan dat per individu nogal verschillen wat ze er van vinden.

En ook qua omstandigheden is het lastig te bepalen of iets de schuld van de fotograaf is, of de schuld van de eigenaar, of de schuld van beiden. Als het gaat om bijv. de actieshots.

Zelfs áls die schuldvraag beantwoord kan worden, is het weer moeilijk om daar voorwaarden of garanties aan te hangen achteraf. Omdat er vooraf niets over afgesproken is.

Dat kan een behoorlijk struikelblok vormen.
Zeker als een deel van de foto's best acceptabel is en een ander deel minder acceptabel (in de ogen van de klant).

@AaronYve: Dit betreft ook een goede hobbyfotograaf van bokt ;)

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:51

Ik ook ;D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:53

Hobby en geen prof? Ik wist dat ze van bokt kwam maar ze heeft dus geen kvk?
Nam aan van wel eerlijk gezegd. Want ze heeft toch een flink bedrag betaald zegt ts.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:54

Klopt Femke. :j Maar ik moet zeggen dat dit nu allemaal zo ontzettend lang duurt dat evt. fouten van de klant er eigenlijk bijna niet meer tegenop kunnen wegen...

AaronYve schreef:
Hobby en geen prof? Ik wist dat ze van bokt kwam maar ze heeft dus geen kvk?
Nam aan van wel eerlijk gezegd. Want ze heeft toch een flink bedrag betaald zegt ts.

Volgens mij is het idd een hobbyfotograaf (tenminste, ze heeft geen kvk dacht ik?). Voor een hobbyfotograaf kun je ook best een aardig bedrag neerleggen hoor, maar ik weet niet wat jij veel geld vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:57

Staat geen kvk op de site. Die is verplicht om te plaatsen als je 'm wel hebt.
Valt dus onder de categorie hobby ;)

Hoe veel of weinig iemand voor een shoot vraagt maakt daarbij niet uit. Ik ken profs die alleen gratis werken en ik ken hobbyisten die per shoot honderden euro's kosten ;)

@Fiffill: inderdaad, dat het zo ontzettend lang duurt is absoluut geen goede kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:01

Moesten er al fouten van de klant gemaakt zijn ... Heb van de fotograaf complimenten gehad dat alles zo goed was voorbereid en de paarden zo goed opgevoed waren en dat het super was dat het zo makkelijk & snel ging ...

Ivm die actiefoto's, dat heb ik hier in het verleden ookal eens aangehaald, die zijn gemaakt in een best wel grote weide, die aan 1 korte zijde grenst aan de andere stukken (waar dus ook de uitgang is en de anderen stonden te wachten) en waarbij de andere 3 zijdes bos als achtergrond hebben. Lijkt me dus niet dat het onmogelijk was om bos/groen als achtergrond te krijgen. Natuurlijk liep pony veel richting de andere paarden (zeker de eerste momenten) maar hij liep ook net zo hard de andere kant uit ... Er zijn ook foto's met een groene achtergrond, maar die zijn dan weer net op een "verkeerd" moment genomen en zijn dus om die reden niet leuk. Ik vind het niet leuk om een opgejaagde pony met weggedrukte rug en krampachtige houding op de foto te hebben bv. Ik denk als we op dat moment wat meer tijd hadden gehad dat het allemaal al een stuk beter was verlopen, maar na korte tijd was het volgens de fotograaf al gepiept. En ja .. ik had toen misschien alle foto's eens moeten vragen, maar toen kwamen de andere paarden al enzo ... en je vertrouwt toch op de fotograaf.

Even uitleg over dit gedeelte omdat die actiefoto's me toch wel nauw aan het hart liggen :+
Er zijn trouwens welgeteld 10 actiefoto's genomen (met actie bedoel ik dan rennen enzo, daarnaast zijn er nog vrijheidsdressuurfoto's genomen) en dat zijn ze dus allemaal rechtstreeks van het toestel ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:02

Ik krijg ze gratis maar mag verwachten als ik meer dan 50 euro betaal (heb geen bedrag gelezen van ts)
dan verwacht ik toch zeker goede service. Maar eerlijk gezegd wasik dan naar een prof gegaan. Ze wilde tenslotte al betere foto's dan die de gemiddelde fotobokker maakt en was bereid meer te betalen.

Ik denk dat het bedrag zeker meetelt want als je er werk van gaat maken dan kun je met een bedrag van 20 euro natuurlijk niks.
Zag dat het topic ergens van 2010 is dus schandalig is het zeker.

TS wat doe je nu.. wacht je die 30 dagen af? Zag dat je er niet mee akkoord ging maar weet ook niet ofdat haar enigste eis was...
Anders duimen dat ze snel voorbij zijn en dat je het geld zsm mag ontvangen

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:47

Jeetje... wat een belabberde situatie... Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit afloopt.
Hopelijk goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:54

Femke schreef:
AaronYve schreef:

LOL, dus als ik een messenset koop en ik ontvang in eerste instantie alleen het houten blok en een half jaar later 2 van de 8 messen mag ik ook niet klagen, ondanks dat ik de messen waarvoor ik de set heb gekocht nooit heb ontvangen? Volgens mij gaat het om de foto's (het eindproduct), niet om het feit dat er een fotograaf bij je op bezoek komt...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:01

Nouks: zou wat moois wezen. Als dat zo ging.

Ik zou totaal niet meer met haar discusieren en stappen ondernemen.