kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:40

Ben ik heel makkelijk in hoor, als je 'bijna aan het stikken bent' moet je je adem niet inhouden.
En als je toch je adem inhoud kan je je ook niet verslikken.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:47

JessAndHope schreef:
Ben ik heel makkelijk in hoor, als je 'bijna aan het stikken bent' moet je je adem niet inhouden.
En als je toch je adem inhoud kan je je ook niet verslikken.

Nouja ieder zo zijn mening heb ook nog geen eigen kinderen misschien dat het scheelt dat die er dan wat gemakkelijker over denken.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:48

Ben momenteel zwanger en je wilt niet weten hoe groot mn beschermingsdrang is naar mn kindje toe.
Maar ik ben ook heel makkelijk in dingen ja.
Als ik al 4x waarschuuw dat iets gevaarlijk is en dat je kan vallen en ze luisterd niet. Valt ze toch en komt ze dan huilend naar me toe: ja jammer hoor, heb je toch gewaarschuuwd? Moet je maar luisteren.
Dus als je bijna stikt omdat je zélf je adem in houd... tsja... de koekoek met je, doe je toch echt zelf!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:51

haha maar dat ze het zelf doen ben k wel met je eens...en dat vind ik van dat waarschuwen ook...als ze een keer vallen worden ze hard van...laat ze maar verf,zand enz eten na een hap hoeven ze echt niet meer

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:51

:= idd! Ga ze niet 10x waarschuwen hoor... daahaag, je leert het vanzelf!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:52

Tjee zeg, dit gaat over een baby van nog maar 9 maanden! Denk je echt dat hij/zij snapt dat als het onder de koude douche gezet wordt dat dit is omdat hij/zij haar adem inhield???? Mijn dochtertje is 15 maanden en die zou het nog geen eens snappen en zij is bijna 2x zo oud.. De baby van 9 maanden heeft echt nog geen driftbuien om vervelend te zijn hoor! Dan is er echt iets aan de hand. Het kan ook zijn dat ze niet wil slapen, maar hij/zij snapt echt nog niet dat ze daarvoor op haar kop krijgt. Nog maar 9 maanden he! Die weet geeneens wat water is :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:53

Daarom zeg ik: snap niet dat ze dan wel al bewust de adem inhouden...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:54

Dat doet hij of zij ook niet! Zou wel een hele knappe baby zijn. Hij/zij kan wel onbewust de adem in houden. Maar dat is heel iets anders! Voor iets onbewusts kan je niet straffen! Ha ha een baby van 9 maanden kan/hoef je sowieso nog niet te straffen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:41

Ulrika, in de mist die uit een plantenspuit komt verslik je je niet zomaar, hoor ;) Dat is meer 'Hee! Koud!' *en adem in*

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:02

Vraagje: Hoe leer je je vierjarige alleen in te slapen? Wij zijn er dus ooit mee begonnen (bijblijven tot ze slaapt, beginnersfout :+ ), ging de laatste tijd eigenlijk wel goed (als in dat ze slaapt zodra ze het bed raakt), maar vanavond maakt ze er werkelijk een potje van. Wakker blijven, aandacht vragen, aaargh. Ik wil er vanaf, ik wil haar in bed kunnen stoppen zonder dat ik er eeuwig bij moet zitten. Laten gillen vind ik een reeele optie, ware het niet dat het bij ons vrij gehorig is en ze acuut haar zusje wakker schreeuwt, dat wil ik niet dus heeft ze weer aandacht. Foutfoutfout. Ze heeft ons gewoon in de maling en dat weet ze dondersgoed, ons verwende sikkie!

Maar nu, juf Frost, hoe lossen we dit op!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:51

Dit is erg lastig hoor,heb je al eens met beloningen gewerkt? Bv een klok neer zetten en dan is bv een kwartier niet roepen en aandacht vragen een punt waard.Klok kijken is moeilijk maar een zandloper zou ook kunnen.Als ze dan nog niet slaapt mag ze het aan geven,en dan weer zandloper net zo lang tot ze slaapt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:56

Oh dat is een goeie. Ga ik eens over nadenken. Ze wil ook een "prinsessenkamer" dus dat is wel mooi beloningsmateriaal.

Ze weet gewoon precies dat ze met gillen de aandacht weer heeft. Pakken we overdag anders aan hoor, maar dit is zo lastig omdat haar zusje dan slaapt...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:39

iedere keer terugzetten in haar bed, zonder iets te zeggen behalve: welterusten
en dit blijven herhalen, verder echt geen aandacht geven
dit duurt de 1e nacht waarschijnlijk heel lang maar zal op een gegeven moment minder worden omdat ze weet dat ze het niet voor elkaar gaat krijgen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:49

zusje uit logeren sturen en investeren in oordopjes zeg ik :D
Als Gioy moeilijk doet met slapen mag ze van mij 1 keer nog wat water drinken, 1 keer nog naar de wc, en de derde keer kom ik kijken en zeg ik dat ik niet ga reageren op haar roepen omdat ze moet gaan slapen. Dan weet ze ook waarom ze niks terug hoort (dat ze niet bang wordt dat ze alleen gelaten is)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:40

Hmmm, hoorde vanochtend dat ze dus 's middags na school bij opa en oma had geslapen, dat verklaart al een hoop.

Hmmm, ja, zo zou ik het ook wuillen aanpakken hoor, steeds terugleggen etc, maar ze begint dus hysterisch te krijsen als we dan weglopen. Vind ik op zich niet zo erg, behalve dan dat zusje dan geheid wakker wordt... En dat weet ze dan precies, dus dat hebben we fijn voor elkaar gecreeerd...

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:58

Even ter inleiding, ik ben zwanger, maar nog geen moeder, heb geen opleiding gedaan die me zou kunnen ondersteunen, en dus geen enkele ervaring, maar toch misschien een optie:

als je haar nou eens laat gillen en als ze dan haar zusje wakker brult niet haar troosten, maar laten gillen en het wakker geworden zusje meenemen naar beneden, is wel even vervelend voor de jongste (al kun je die volgens mij beter zo is een of 2 avonden daadwerkelijk wakker hebben, dan iedere dag bang te moeten zijn voor de dreiging) maar nog vervelender voor de oudste, ze bereikt dan immers het tegenovergestelde met haar gedrag, zij krijgt nog steeds niet wat ze wil en zusje mag lekker bij paps en mams zitten, kijken of dat gillen dan nog zo leuk is :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:04

dat je bang bent weet ze, kinderen voelen dat gelijk aan.... niet bang zijn dus dat zusje wakker wordt, dat is dan maar even zo en daar zul je even doorheen moeten.
Wellicht valt het mee en slaapt zusje er gemakkelijk doorheen :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:34

Hmmm ja, misschien hebben jullie gelijk.

Het is ondertussen zo'n patroon geworden, is heel lastig om te onderbreken. En aangezien mijn hubbie van de makkelijke is zal ik de kar wel moeten trekken, en dan moet je wel aardig stevig in je schoenen staan!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:21

JodieR schreef:
Ik heb ook een probleempje. Met mijn dochter van 9 maanden. Als ze haar 'zin' niet krijgt of ergens niet mee eens is. Of niet direct word opgepakt wanneer zei wil. Gaat ze lopen 'perssen' beentjes gekruist en rood aanlopen. Ze heeft wel last van holding breath (haar adem in houden als ze 'boos / pijn etc ' heeft.
Maar k vind het heel moeilijk om nou te kijken wanneer ze pijn heeft om aandacht vraagt. Over 2 weken komt ook de wijkverpleegkundige om te kijken hoe het gaat.
Maar ik dacht misschien hebben jullie hier ook nog wel tips.

Simpelweg terug denken aan dat wat eerder is voorgevallen toch, en de oorzaak herleiden? Lijkt me vrij eenvoudig.
Is ze net gevallen? dan houd ze wss adem in vanwege pijn of schrik
Kreeg ze net geen koekje? dan houd wss adem in om aandacht te trekken/emoties te uiten.

Ik vind jullie oplossingen om dan een glas water in een baby's gezichtje te gooien, erg wreed. Jemig, hoe kom je er uberhaupt op? 8)7
Er kan naar mijn weten niets gebeuren als je het gewoon negeert, en door het te negeren voed je het gedrag ook niet... En zal ze zich dus gewoon snel herstellen. Ook actief negeren wil in dit soort situaties vaak helpen, pak een speelgoedje dat ze leuk vind of zing een liedje en leid haar daardoor af... Die boze bui is ze dan zo weer vergeten, met als gevolg dat het zonnetje binnen de kortste keren weer straalt.

Zijn er serieus mensen die hun kind voor 'straf' onder een koude douche zetten? Nooit gedacht, echt niet. >;)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:34

Met een 4 jarige kan je heel best al afspraken maken.
Niet doen vlak voordat ze naar bed gaat, maar s'ochtends al een gesprekje aanknopen dat ze nu een grote meid is, en ze best alleen kan gaan slapen zonder te gillen want dat jij het heel vervelend vind dat ze zo doet en het helemaal niet leuk vind.
Wat bij ons een doorbraak was dat ze best nog even wakker konden zijn, maar dan wel stil in bed blijven liggen of bijvoorbeeld zelf nog even "boekje lezen".

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:27

WowAmigo schreef:
Oh dat is een goeie. Ga ik eens over nadenken. Ze wil ook een "prinsessenkamer" dus dat is wel mooi beloningsmateriaal.

Ze weet gewoon precies dat ze met gillen de aandacht weer heeft. Pakken we overdag anders aan hoor, maar dit is zo lastig omdat haar zusje dan slaapt...

Zusje slaapt wel weer in. Ze weet nu dat dat gillen een machtsmiddel is en dat moet je dus doorbreken. Dan maar 3 avonden haar zusje wakker gillen, maar daarna zal het echt wel klaar zijn als ze merkt dat het niet het gewenste resultaat oplevert: aandacht ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:27

Mijn jongste wordt in de nacht nog wel eens wakker, gelukkig niet iedere nacht. :)
Wij zijn ook van het laten huilen maar werkt nu echt niet want dan staan er 2 kinderen in de nacht naast me terwijl ze de volgende dag naar school moeten. Geen optie dus voor ons. :n

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:16

WowAmigo schreef:
Vraagje: Hoe leer je je vierjarige alleen in te slapen? Wij zijn er dus ooit mee begonnen (bijblijven tot ze slaapt, beginnersfout :+ ), ging de laatste tijd eigenlijk wel goed (als in dat ze slaapt zodra ze het bed raakt), maar vanavond maakt ze er werkelijk een potje van. Wakker blijven, aandacht vragen, aaargh. Ik wil er vanaf, ik wil haar in bed kunnen stoppen zonder dat ik er eeuwig bij moet zitten. Laten gillen vind ik een reeele optie, ware het niet dat het bij ons vrij gehorig is en ze acuut haar zusje wakker schreeuwt, dat wil ik niet dus heeft ze weer aandacht. Foutfoutfout. Ze heeft ons gewoon in de maling en dat weet ze dondersgoed, ons verwende sikkie!

Maar nu, juf Frost, hoe lossen we dit op!

Ow ow ow die fout heb ik ooit ook eens gemaakt.
Ik ben toen begonnen mijn zoontje op bed te leggen en zelf bovem blijven, was ophangen noem maar op.
Wel negeren als ze je roepen.
Mijn zoontje sliep na een paar avonden gewoon in zijn eigen bedje in, zonder dat ik erbij hoefde te blijven..
Kon na die paar dagen ook gewoon naar beneden lopen als hij nog wakker was.
Ik wens je wel succes ermee want makkelijk zal het niet zijn...

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:23

hier een stagair-leidster van een kinderdagopvang van kinderen 0-4,
Ik lees veel slaapproblemen bij kinderen,
op de kinderopvang blijft er altijd 1 leidster bij tot alle kinderen slapen (dat is geen beginnersfout sommige kinderen hebben dat gewoon de eerste jaren nodig*)
Maar ik snap dat dat niet altijd kan, maar een kind van 4 moet je wel ongeveer uit kunnen leggen waarom ze nu moet gaan slapen en waarom jij er niet bij kan blijven

*Ik ken een ouder die zijn kind tot zijn 6de bij hun in bed heeft laten slapen en die is gewoon uitgegroeid tot een leuke jongen zonder problemen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:40

MamboBeach schreef:
Mijn jongste wordt in de nacht nog wel eens wakker, gelukkig niet iedere nacht. :)
Wij zijn ook van het laten huilen maar werkt nu echt niet want dan staan er 2 kinderen in de nacht naast me terwijl ze de volgende dag naar school moeten. Geen optie dus voor ons. :n

Je hebt binnenkort herfstvakantie...... Dus het probleem de volgende dag school heb je dan niet.

Als er 1 aan het huilen was... sliep de andere gewoon door. Ze sliepen destijds op dezelfde kamer. En heb ze altijd, mits ze niet helemaal overstuur waren, laten huilen. Je hoort het verschil echt wel of ze aan het drammen/dreinen zijn of echt helemaal overstuur.