Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 04:47

Rianne_ schreef:
rianne67 schreef:
Wat ik moeilijk kan begrijpen, is waarom er mensen helemaal leven (in hun ogen) volgens de bijbel. Dan bedoel ik, altijd een rok dragen, geen tv kijken, niet computeren e.d. geen vinger uit steken op zondag omdat het een rustdag is....

Zoals al eerder aangegeven is in dit topic is dat niet iets wat in een bijbel staat maar het is meer waar de mensen zich fijn bij voelen. Dit is niet iets wat moet van het geloof maar sommige kerken zien zoiets liever wel. Maar er zijn genoeg mensen die geloven en dragen wat ze willen, wel tv kijken, wel computeren en wel gewone dingen ondernemen op zondag. Ik ken meer mensen die bovenstaande dingen wél doen ook al geloven ze, dan mensen die het niet doen. Het is ook net bij wat voor gemeente de mensen zitten en hoe zij zich er bij voelen. Dit betekend niet dat dat van hen slecht is, maar het is ook niet slecht als je anders leeft. [/qoute]

Frapant in dit verhaal is dus ........ toen het één van de testamenten die men wilde gana volgen kenden men nog geen BROEK, nog geen TV, en zeker nog geen PC. Men heeft dus besloten (al hoor ik altijd dat GOD heeft besloten) dat de man de ineens spontaan zelfverzonnen broek wël mag dragen en de vrouw niet ........ die moet in rok, weer of geen weer! We gaan voor het ROKJE!

daarnaast wordt iedereen geconfronteerd mnet de PC alleen al uit werkverband ........ of zijn dat alleen weer de christerlijke broekdragers> En waarom wel bokken maar geen TV kijkebn??????? Die link heb ik dan weer gemist :+

rianne67 schreef:
Waardoor ik er ook niet in geloof, is omdat er zoveel verschillende Godsdiensten zijn... Dat kan dan toch ook niet? We hebben toch niet meerdere mensen boven ons die ons ''aansturen'' ??

rianne schreef:
Natuurlijk kan het niet. Imo is er maar één God, maar de andere Godsdiensten geloven er op een andere manier in bijvoorbeeld. Toch zijn er veel overeenkomsten als je de verschillende geloven bekijkt.. Het Jodendom lijkt bijvoorbeeld heel erg op het Christendom, alleen is Jezus bij hun niet opgestaan en in het Christendom wel..

rianne67 schreef:
Soms denk ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde, af en toe gebeuren er dingen die ZO toevallig zijn. Dat het geen toeval meer is.... Maar wat er dan meer is, weet ik weer niet?

rianne schreef:
Ik denk dat je er niet te veel over na moet denken. Je moet geloven en niet teveel willen bewijzen. Het is een geloof en daardoor kun je sommige dingen niet aantonen. Maar dat sommige dingen zo toevallig zijn dat het geen toeval meer is, dat kan toch maar een ding betekenen? :) Dat móet iemand anders wel doen.

wow de gedoctrineerde middeleeuwse bende bestaat nog ... nee vooral niet nadenken, stel je voor! Ik vind het ook hoor ......... niemand zou meer mogen nadenken over de zoveelste herschreven versies bijbels van hervormden en sektes die vooral ingekorte en zonder levensantwoorden versies uit de middeleeuwen blind overnamen van de RK ....

vb reincanatie is dé lijdraad van elke religie ... voor 1200 ook van het christendom, alleen leefden men als beesen én was de RK kerk wel in voor wat geld donaties, dus die versie zijn geschrapt ........ resultaat in 2010 n. Chr. : het woord reincarnatie alleen al veroorzaakt een aversie bij hervormden en andere sektes zoals het bvcalvinisme , enz je reinste afschuw lees je op de gezichte van de zoveelse herschreven versie van de bijbel die zij dan ook denken te begrijpen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:20

Cerilene_ schreef:
Niwla schreef:
Ik denk heel eerlijk gezegd niet dat ongelovigen in de hemel komen..

Hier snap ik dan weer helemaal niets van. Ik begrijp werkelijk niet dat iemand die dit denkt nog gelovig kan zijn. Sorry als ik helemaal goed leef, niets fout doe, nooit anderen benadeel of wat dan ook maar ik lig toevallig niet aan de voeten van een of andere kerel, dan laat die me er niet in?!
Sorry met zo'n sadistische, machtswellustige, gemene persoonlijkheid zou ik nooit geassocieerd willen worden.
Ik kan me nog voorstellen dat je gelooft in god als een wijs en liefdevol 'iemand', maar als dat iemand onschuldige mensen in de hel laat branden omdat ze toevallig zijn eigen ikke niet hebben aanbeden... Nee sorry. Snap echt niet hoe je respect voor iemand zou kunnen hebben die dat ook maar zou overwegen.
(niet alle updates gelezen sinds vanmiddag, sorry als ieta al gezegd is)

Hier wil ik graag even op ingaan. :)

Ik geloof dat wij, als christenen, níet mogen oordelen of iemand wel of niet naar de hemel gaat. Waarom niet? Omdat alleen God dat weet, na onze dood zal God ons oordelen. Wij weten niet hoe dat gaat, alleen God. Er is 1 ding wel duidelijk; het zal op een rechtvaardige manier gaan.

Waar je wel over kunt nadenken is de vraag of het niet je 'eigen schuld' is of je naar de hemel gaat of niet. Jezus is voor ons aan het kruis gestorven en daarom kunnen onze zonden vergeven worden (de straf is als het ware al betaald). Als wij voor God staan ziet Hij of wij voor Jezus gekozen hebben. Als jij níet voor Jezus gekozen hebt maar je hebt wel een geweldig eerlijk en goed leven geleid ook tegenover andere mensen.. Tsja.. Nogmaals, ik denk niet dat wij mogen oordelen maar ik denk dat ik het antwoord toch wel zou weten.

God heeft zijn Zoon naar de aarde gestuurd voor JOU! Hij heeft daar op Golgotha al jou zonden, vuiligheid, rommel gedragen, Hij is daar voor JOU gestorven en JIJ hebt de keuze om voor Hem te kiezen of niet..
Kies je wel, dan ben je gered. Jezus heeft jou zonden op Zich genomen.
Kies je bewust niet... Ja, dan kan je de consequenties zelf wel overzien neem ik aan. :)

Het is geen wet van mede en perzen en je word niet gedwongen om God als je redder te accepteren, maar als jij het aanbod van Hem negeert en zijn 'cadeau' weggooid dan kies je daar zelf voor en moet je dus ook de consequenties aanvaarden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:25

christel1857 schreef:
God had ervoor moeten zorgen dat ie een mens had geschapen die geen geweld, perversie, pedofilie etc. in zijn aard had. Hij had de perfecte mens moeten scheppen, en dat heeft ie niet gedaan. Waarom heeft ie de aarde niet perfect gemaakt? Wat is daar logisch aan? Waarom moet er altijd een zwart zijn naast het wit, waarom kan alles niet gewoon wit zijn?
Kom op mensen dit moeten jullie je toch ook wel eens hebben afgevraagd?

God heeft de aarde perfect gemaakt. ;)
De duivel gooide roet in het eten. Die heeft de mensen verleid. En dan kun je je afvragen, waarom heeft God de mensen dan een wil gegeven zodat ze verleid konden worden. Heel simpel; God wilde geen mensen die leefde als robots, God wilde dat mensen een eigen keus hadden. Het is niet God die de wereld gemaakt heeft zoals hij nu is.. Dat zijn de mensen.

En geef toe, jij wil ook geen robot zijn, jij wil ook een eigen keuze hebben.

Niwla

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:40

Heel goed verwoord Hannah_Menno. Ik had de energie even neit om het zo mooi te omschrijven.

Otje: Ik begrijp niet helemaal wat je wilt met je post?
Niet alle christenen hebben geen tv, dragen alleen maar rokken, mogen geen PC hebben hoor. Dat is een heel klein gedeelte van de christenen. En nou en? Wat maakt jou dat nou uit? Laat ze lekker in hun waarde zou ik zeggen. :) Je hebt er toch geen last van?

Ik vind het ontzettend kwetsen dat je zomaar roept dat alle christenen geïndoctrineerd zijn. Je zegt hiermee dat wij allemaal klakkeloos aannemen wat een ander zegt. Dat is helemaal niet waar. Christenen zijn heus wel in staat om hun eigen keuzes te maken en doen dat ook. Ik ben idd christelijk opgevoed maar heb zelf de keuze gemaakt om ook christen te zijn. Niet omdat mijn ouders daarop aandrongen, maar omdat IK het geloof.

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:44

Ik ben ook gelovig en ik kan mij heel goed vinden in de posts van Niwla en Hannah_menno.

Geloven is voor mij een persoonlijke relatie met God, Hij biedt je zoveel aan, het enige wat je moet doen is zijn geschenk aanvaarden.
Je kan niet door hoe je leeft de hemel verdienen of juist de hel, als je Gods geschenk aanneemt zal dat zich uiten in een dankbaar leven waardoor je je wilt houden aan zijn regels voor je leven want je vertrouwt erop dat het dan alleen maar mooier en beter kan worden hier op aarde.

Edit: iets verduidelijkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:52

Ik zie de bijbel en het geloof puur symbolisch en als een leidraad voor het leven. Ik denk altijd bij mezelf, mensen denken toch echt niet dat Eva uit een rib van Adam komt... Voor MIJ is dit puur symbolisch bedoeld om mensen een goed leven te laten leiden, of zo goed en juist mogelijk!

Ik ken zat mensen die van de zwartekousenkerk zijn en die in hun bankje van de kerk zitten te bedenken wie ze maandag eens zullen gaan bedonderen... Kijk, als je verzekerd wilt zijn van een plaatsje in de hemel moet je dat natuurlijk ook niet gaan doen.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen, als je allemaal een goed leven probeert te leiden en of je al dan niet in God gelooft maakt denk ik niet zo uit...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:40

Gaby schreef:
gohya schreef:
Maar als je in God gelooft,geloof je dan ook in Satan [duivel]?
En dat er een hel is?

Ik niet, ik ben er voor mezelf nog geeneens uit of er een hemel is.

De Hemel is er wel,dat kan ik je zeggen.
En een Hel is er ook.Alleen de duivel bestaat niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:43

Ben je er geweest, gohya? :Y)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:12

Een mens is geen dier. Een mens heeft een ziel, een dier niet.
Voor een mens is er leven na de dood, voor een dier niet

De mens is idd het enige "dier" dat kan worden verleid door de duivel. Omdat een mens kan nadenken, kan redeneren. Een dier kan niet verleid worden omdat een dier dat besef niet heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:14

MysticTinker schreef:
Ben je er geweest, gohya? :Y)

[hahaha] Nee nog niet,maar wél gezien in een Visioen.
Maar daar moet je in geloven in visioenen.
Kan je zeggen dat het er prachtig is in de hemel,de Hel is echt een Hel.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:14

Ik twijfel nog een beetje of ik geloof. Ben wel altijd gelovig opgevoed, naar de kerk geweest etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:15

Dieren kunnen zeker nadenken. Dieren hebben ook gevoel en emoties. Waarom zouden ze dan geen ziel hebben? Waarom zou God alleen mensen een ziel geven? Zijn dieren niet goed genoeg voor hem? :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:16

MysticTinker schreef:
Dieren kunnen zeker nadenken. Dieren hebben ook gevoel en emoties. Waarom zouden ze dan geen ziel hebben? Waarom zou God alleen mensen een ziel geven? Zijn dieren niet goed genoeg voor hem? :=

Dieren hebben idd. ook een ziel!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:25

Ik moest m'n post even snel posten, zal hem even aanvullen.

Ik ben eigenlijk altijd Christelijk opgevoed. Altijd naar de kerk geweest, bidden voor het eten etc. M'n zusje is echter nooit naar de kerk geweest en m'n moeder is ook niet super gelovig. Ik heb soms momenten dat ik wel geloof, maar andere momenten totaal niet. Ik wil zelf wel geloven, ik doe er gewoon niet genoeg aan. Heb vaak wedstrijden op zondagen en ga dus eigenlijk nog weinig tot niet naar de kerk. Tsja ik weet het gewoon nog niet helemaal :D

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 11:41

Hannah_Menno schreef:
Hier wil ik graag even op ingaan. :)

Ik geloof dat wij, als christenen, níet mogen oordelen of iemand wel of niet naar de hemel gaat. Waarom niet? Omdat alleen God dat weet, na onze dood zal God ons oordelen. Wij weten niet hoe dat gaat, alleen God. Er is 1 ding wel duidelijk; het zal op een rechtvaardige manier gaan.

Waar je wel over kunt nadenken is de vraag of het niet je 'eigen schuld' is of je naar de hemel gaat of niet. Jezus is voor ons aan het kruis gestorven en daarom kunnen onze zonden vergeven worden (de straf is als het ware al betaald). Als wij voor God staan ziet Hij of wij voor Jezus gekozen hebben. Als jij níet voor Jezus gekozen hebt maar je hebt wel een geweldig eerlijk en goed leven geleid ook tegenover andere mensen.. Tsja.. Nogmaals, ik denk niet dat wij mogen oordelen maar ik denk dat ik het antwoord toch wel zou weten.

God heeft zijn Zoon naar de aarde gestuurd voor JOU! Hij heeft daar op Golgotha al jou zonden, vuiligheid, rommel gedragen, Hij is daar voor JOU gestorven en JIJ hebt de keuze om voor Hem te kiezen of niet..
Kies je wel, dan ben je gered. Jezus heeft jou zonden op Zich genomen.
Kies je bewust niet... Ja, dan kan je de consequenties zelf wel overzien neem ik aan. :)

Het is geen wet van mede en perzen en je word niet gedwongen om God als je redder te accepteren, maar als jij het aanbod van Hem negeert en zijn 'cadeau' weggooid dan kies je daar zelf voor en moet je dus ook de consequenties aanvaarden.

Ik snap het niet, je zegt dat je niet mag oordelen, maar je doet het later toch. Niet gelovigen zijn maar stom dat ze niet zien wie God is, wat Jezus voor ons zou hebben gedaan. Je wilt niet oordelen en toch laat je in reactie doorschemeren dat een goed niet gelovig mens niet in de hemel komt.

En God kan dus blijkbaar alle zonden vergeven, behalve de zonde van het niet geloven in Hem?

Snap ik niet...

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:50

MysticTinker schreef:

Ik geloof -dus ik zeg niet dat het zo IS- dat dieren gen ziel hebben. God heeft de mens boven de dieren gesteld. God heeft de mens verstand gegeven. Mensen kunnen denken: "Wat ga ik met mijn leven doen?" Of: "Ik pak nu dit mes en steek iemand neer." Een dier denkt niet: "Ik ga nu die kinderwagen omgooien en dat kind doden". Een dier handelt vanuit zijn instinct.

Christina: Ik geloof dat God alle zonden kan vergeven. Maar Hij doet dit alleen bij de mensen die dat WILLEN.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:51

Ik ben niet gelovig opgevoed, ben naar een openbare bassischool geweest en ik zit nu op een christelijke vmbo school. Wel was het zo dat ik altijd ergveel wist van het gebeuren om god heen. Het was zelfs zo erg dat mijn godsdienst lerares van de basischool dacht dat ik streng christelijk opgevoed werd. Helaas voor haar was dat niet het geval, haha :+

Mijn vader daarintegen is volgend mij roomskatholiek(?) opgevoed, maar mijn ouders hebben bewust gekozen om ons daarin vrij te laten. Wij gaan ook eigenlijk nooit naar de kerk. Wel moet ik zeggen dat de diensten van rooms katholiek (?) erg mooi zijn, als ik ooit dood zou gaan, dan zou ik in z'n kerk herdacht willen worden :j

En zoals Rebeccaa al zei, waarom heeft God eigenlijk zoveel ellende op deze wereld gebracht? Oorlog, ziektes, geweld en jaloezie? Waarom? Om het leven 'spannend' te houden? Of is het uitzich zelf onstaan? Ik vind dit een erg intressant onderwerp waar ik zeker vaak over na denk, maar eigenlijk nooit tot een conclusie kom..

En ik denk ook zeker dat dieren een ziel hebben. Zij kunnen denken, emoties uiten en dingen doen. Waarom zouden zij geen ziel hebben?

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:52

MysticTinker schreef:

Je verwoord het precies hoe ik er ook over denk :j

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:59

Ik ben niet gelovig, wel verscheidene keren met mensen die wel gelovig zijn meegeweest naar diverse kerken, maar niet overtuigd. ;)

Heb er uiteraard mijn mening over, maar denk dat het weinig toevoegt aan dit topic. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:06

Marijee schreef:
Ik ben niet gelovig opgevoed, ben naar een openbare bassischool geweest en ik zit nu op een christelijke vmbo school. Wel was het zo dat ik altijd ergveel wist van het gebeuren om god heen. Het was zelfs zo erg dat mijn godsdienst lerares van de basischool dacht dat ik streng christelijk opgevoed werd. Helaas voor haar was dat niet het geval, haha :+

Mijn vader daarintegen is volgend mij roomskatholiek(?) opgevoed, maar mijn ouders hebben bewust gekozen om ons daarin vrij te laten. Wij gaan ook eigenlijk nooit naar de kerk. Wel moet ik zeggen dat de diensten van rooms katholiek (?) erg mooi zijn, als ik ooit dood zou gaan, dan zou ik in z'n kerk herdacht willen worden :j

En zoals Rebeccaa al zei, waarom heeft God eigenlijk zoveel ellende op deze wereld gebracht? Oorlog, ziektes, geweld en jaloezie? Waarom? Om het leven 'spannend' te houden? Of is het uitzich zelf onstaan? Ik vind dit een erg intressant onderwerp waar ik zeker vaak over na denk, maar eigenlijk nooit tot een conclusie kom..

En ik denk ook zeker dat dieren een ziel hebben. Zij kunnen denken, emoties uiten en dingen doen. Waarom zouden zij geen ziel hebben?

Mag dat wel dan? Ik weet dat ik als iemand zonder geloof, niet zomaar op iedere begraafplaats begraven mag worden. Die grond is namelijk heilig ofzo. Dus daar mag niet iedereen zomaar liggen.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:09

_Tara_ schreef:
Mag dat wel dan? Ik weet dat ik als iemand zonder geloof, niet zomaar op iedere begraafplaats begraven mag worden. Die grond is namelijk heilig ofzo. Dus daar mag niet iedereen zomaar liggen.

Ik heb er genoeg niet-gelovigen gekent die begraven zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:20

Volgens mij dien je lid te zijn van de kerk om in een kerkdienst herdacht te worden na je dood.
De leden brengen namelijk met elkaar het geld bij elkaar om de kerk te laten bestaan. Mocht niemand lid worden en toch iedereen er gebruik van willen maken dan is op een gegeven moment het geld gewoon op. Dus geen verwarming meer, geen koster voor het beheer, geen voorganger enz enz

Bijna alle begraafplaatsen in NL zijn algemeen, daar ligt dus christen/moslim/atheïst/jood enz door elkaar.

Daarnaast zijn er specifieke begraafplaatsen voor Joden, Katholieken enz. Of je daar met een ander geloof of zonder geloof ook begraven mag worden weet ik eigenlijk niet. Maar waarom zou je dat willen?

Leg mij maar op een algemene begraafplaats. Dan kan ik later er met mijn vriend liggen aangezien hij bij geen kerk lid is en ik wel.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:25

Dan hebben wij zeker een aparte begraafplaats in zuidlimburg :') Mijn ouders hebben daar iig een keer naar geïnformeerd en daar mochten ze niet begraven worden.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:25

bah wat een topic zeg... ik ben ook gelovig, maar heb het gevoel hier voor rotte vis uitgemaakt te worden. Alsof je niet helemaal snik bent als je gelooft.

Het hele hemel en hel verhaal is voor mij maar bijzaak. Dat is iets voor later... Heb ik nu nog geen zicht op, en voor iemand anders mag ik niet oordelen. Ik geloof wel dat het goed en rechtvaardig zal zijn... omdat Jezus daarvoor gezorgd heeft. In de hemel zal je voor altijd bij God zijn, waarom zou je dat na je dood wel willen als je dat op aarde niet wil?

God is onze maker, Hij gaat nog zoveel verder dan onze hersenpan aan kan... Door Hem mag ik delen in die wijsheid. Hij heeft ons geen regels gegeven om ons te binden, maar om ons vrij te maken. Zijn wet is simpelweg alleen maar goed voor ons en voor anderen.
Daarmee werkt de wet ook als spiegel, laat ons zien wie we zijn, en wat we er zelf van maken. Zonder dit inzicht zouden we nooit kunnen zien waarom we Jezus nodig hebben.
Ik ben blij dat ik hem mag kennen en Hij mij wil helpen en steunen.

Heerlijk, van het weekend ga ik een WieKentJeWeg met de kerk... De sfeer is dan echt altijd zó goed! Niet vergelijkbaar met een familieweekend, of met gewoon met vrienden (al vind ik dat natuurlijk ook super) Het wordt dan toch altijd een beetje zichtbaar hoe God het eigenlijk bedoeld heeft <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:37

sjonnie48 schreef:
Citaat:
Het is geen wet van mede en perzen en je word niet gedwongen om God als je redder te accepteren, maar als jij het aanbod van Hem negeert en zijn 'cadeau' weggooid dan kies je daar zelf voor en moet je dus ook de consequenties aanvaarde

Wat een onzin , heel sneu als je dit geloofd , want dan wordt je dus wel gedwongen om het kado aan te pakken , anders kom je niet in de hemel .
Ik vind gelovige mensen erg arrogant om te denken , dat diegene die het kado weigeren ........tja eigen schuld , worden afgeserveerd naar de hel .
Gelukkig leef ik niet angst , en hoef ik ook niet verlost te worden ,
Bovendien zou de mens dan het enige dier zijn dat kan worden verleid door de duivel ?
Waar blijven andere dieren dan mensen na hun dood , volgens jou geloof ?
Dieren zijn namelijk puur , zij oordelen en veroordelen niet , doen nooit iets verkeerd .
Die zouden dan denk ik allemaal in de hemel komen , ben benieuwd ?

Onzin? Dat vind jij. ;) Ik voel me niet gedwongen, het is een vrije keuze en daar mag je voor kiezen ja of nee. En nee, ik leef niet uit angst, ik ken geen angst. Jij hoeft niet verlost te worden? Kun je je eigen zonden vergeven? Volgens mij niet. ;)
Dieren komen inderdaad in de hemel, en je zult zelf ook wel begrijpen dat dieren niet kunnen denken. ;)