Open relatie/vreemdgaan toestaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Open relatie/vreemdgaan toestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:47

En wat nou als in de open relatie een van de 2 daadwerkelijk verliefd wordt op een ander?
Pff dat lijkt me wel een lastige kwestie dan, de ander is verliefd én heeft ook nog eens de vrijheid om daar seks mee te hebben...
Ik bedoel... je aangetrokken voelen en evt verliefd worden op een ander kan gebeuren, en dat je daar met je partner over kan praten is alleen maar heel fijn... maar ik krijg het toch wel een beetje benauwd als mijn vriend daar dan ook nog eens seks mee zou willen hebben :P

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:47

@Ilse, wat Pollo zegt kan wel kloppen, vwb de pil...werk merk heb je?? Want de ene werkt verhogend en de ander weer verlagend... die andere vragen moet je voor je zelf ook beantwoorden idd.
Plus misschien...vind je oraal wel fijn en penetratie gewoon niet? Of andersom? Daar zou je ook in kunnen experimenteren misschien!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:49

jarrah schreef:
En wat nou als in de open relatie een van de 2 daadwerkelijk verliefd wordt op een ander?
Pff dat lijkt me wel een lastige kwestie dan, de ander is verliefd én heeft ook nog eens de vrijheid om daar seks mee te hebben...
Ik bedoel... je aangetrokken voelen en evt verliefd worden op een ander kan gebeuren, en dat je daar met je partner over kan praten is alleen maar heel fijn... maar ik krijg het toch wel een beetje benauwd als mijn vriend daar dan ook nog eens seks mee zou willen hebben :P

Nou bij verliefd worden op een ander (wat overig ook net zo goed kan gebeuren in een "dichte" relatie) is het natuurlijk niet meer de bedoeling daar verder iets mee te doen!!
Want daar komt gevoel en emotiee bij kijken en zoals al eerder gezegd, emotioneel zijn de partners alleen van elkaar en vwb seks mogen ze verder kijken...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:57

POLLO schreef:
Hoe lang zijn jullie samen?
Slik je de pil? Kan het mee te maken hebben.
Zit je zelf goed in je vel?
Heb het zelf nl gehad dat ik bijna een burnout had en dan heb je ook geen zin. In niks niet.
Vind je hem nog aantrekkelijk?
Zomaar een paar vragen. Je hoeft er geen antwoord op te geven hoor. Mss dat je er is over na kan denken.

5 jaar
Ja, slik de Yasmin
Zit redelijk in mijn vel. druk met afstuderen, maar dit loopt al langer
Vind hem nog wel aantrekkelijk. Merk wel dat ik m lekkerder vind knuffelen als ie net gedoucht is ipv dat ie nog half naar chips ruikend in bed ligt. ;)
We wonen allebei nog thuis en mijn ouders zijn nogal beknepen wat dat betreft en bij zijn huis is t nogal gehorig. Dat remt ook wel. Toen we net samen waren niet, maar nu geneer ik me er misschien wel een beetje voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:01

Ilse, voel je niet schuldig.... jij kiest je libido toch ook niet uit? Mijn eerste gedachte is ook 'ben je aan de pil?'.

Maar vaak is het ook een gewoonte geworden. Vrouwen hebben heel vaak niet altijd zomaar zin maar moeten zin maken (ik ben zelf vaak te lui, dan vind ik het ook pas leuk als ik eenmaal bezig ben).

De meest voorkomende reden van weinig sex in relaties is het approach & retreat model (nee, niet van Parelli). De man is de natuurlijke initiatiefnemer (approacher). Maar als hij stuit op een vrouw die geen zin heeft en wordt afgewezen geeft dat een deuk in zijn ego. Voor een onzekere man kunnen een aantal afwijzingen zijn sex-zelfvertrouwen zodanig wegnemen dat hij helemaal geen initiatief meer durft te tonen. Beide partners trekken zich terug (retreat) en sex is in de taboesfeer belandt. Andersom bestaat tegenwoordig ook maar komt minder vaak voor.

The way I see it (geleerd van sexuologe Liesbeth Woertman): vrouwen tonen hun liefde door te willen praten, mannen tonen hun liefde door middel van sex. Dat betekent niet dat vrouwen alléén met hun parftner kunnen praten omdat elke vorm van communicatie partnerliefde betekent, en precies zo is niet elke vorm van sex liefde. Maar voor vrouwen is praten nodig, voor mannen is sex nodig. Binnen een relatie een man afwijzen die sex wil is hetzelfde als binnen een relatie een vrouw afwijzen die wil praten. Bovendien komen bij zowel samen praten en lachen als bij een orgasme hormonen vrij die de partnerbinding versterken, dat wil ik ook wel :o

Ik denk altijd maar zo; wie en ik om te bepalen dat mijn man zijn liefde aan mij niet mag tonen? Zelf zou ik toch ook geen relatie willen waar ik niet elke dag met elkaar kon praten? Ik heb het dan weer nodig om eerst te praten dus dat doen we, ieder krijgt wat hij wil. Twee egoistische intenties samen uitgevoerd. Ik neem meestal het initiatief tot praten, hij meestal het initiatief tot sex.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:03

jarrah schreef:

Als je verliefd wordt op een ander is dat in elke relatie een probleem. Als twee mensen echt sex met elkaar willen is er geen open relatie voor nodig om dat te doen hoor ;) .

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:09

Hij durft idd niet meer goed initiatief te nemen doordat ik m zo vaak afwijs. Hij zegt dan: bepaal jij maar wanneer je eraan toe bent, ik wacht wel af en ik heb gewoon geduld. Dat vind ik dan zo lief dat ik me nóg schuldiger ga voelen. snap je? ik zeg dan ook wel eens tegen hem: als je toch aan je trekken wilt komen, mag je van mij best even buiten de deur hoor! maar dat wil hij niet.

sallandval schreef:
Ilse, voel je niet schuldig.... jij kiest je libido toch ook niet uit? Mijn eerste gedachte is ook 'ben je aan de pil?'.

Maar vaak is het ook een gewoonte geworden. Vrouwen hebben heel vaak niet altijd zomaar zin maar moeten zin maken (ik ben zelf vaak te lui, dan vind ik het ook pas leuk als ik eenmaal bezig ben).

De meest voorkomende reden van weinig sex in relaties is het approach & retreat model (nee, niet van Parelli). De man is de natuurlijke initiatiefnemer (approacher). Maar als hij stuit op een vrouw die geen zin heeft en wordt afgewezen geeft dat een deuk in zijn ego. Voor een onzekere man kunnen een aantal afwijzingen zijn sex-zelfvertrouwen zodanig wegnemen dat hij helemaal geen initiatief meer durft te tonen. Beide partners trekken zich terug (retreat) en sex is in de taboesfeer belandt. Andersom bestaat tegenwoordig ook maar komt minder vaak voor.

The way I see it (geleerd van sexuologe Liesbeth Woertman): vrouwen tonen hun liefde door te willen praten, mannen tonen hun liefde door middel van sex. Dat betekent niet dat vrouwen alléén met hun parftner kunnen praten omdat elke vorm van communicatie partnerliefde betekent, en precies zo is niet elke vorm van sex liefde. Maar voor vrouwen is praten nodig, voor mannen is sex nodig. Binnen een relatie een man afwijzen die sex wil is hetzelfde als binnen een relatie een vrouw afwijzen die wil praten. Bovendien komen bij zowel samen praten en lachen als bij een orgasme hormonen vrij die de partnerbinding versterken, dat wil ik ook wel :o

Ik denk altijd maar zo; wie en ik om te bepalen dat mijn man zijn liefde aan mij niet mag tonen? Zelf zou ik toch ook geen relatie willen waar ik niet elke dag met elkaar kon praten? Ik heb het dan weer nodig om eerst te praten dus dat doen we, ieder krijgt wat hij wil. Twee egoistische intenties samen uitgevoerd. Ik neem meestal het initiatief tot praten, hij meestal het initiatief tot sex.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:09

Intressant topic dit.

Ik heb er welleens over nagedacht, zou ik liever een "open" of "dichte" relatie willen?
Dan kom ik toch uit op de "dichte" relatie.
Ik ben nu 3 jaar samen met mijn vriend, hou super veel van hem, sex is goed en ik zou me nu niet kunnen voorstellen dat ik mijn lust ergens anders weg moest halen.
Ik denk ook dat wanneer mijn vriend met het idee "open" relatie aan kwam zetten dat ik heel erg ging twijfelen over mijn eigen persoon, ik denk dat ik ook best jarloers ben aangelegd en zou het daarom ook niet kunnen denk ik.

Mijn ex hield er een dubbelleven op na, hij rotzooide met andere meiden en niet met 1 tegelijk, hierdoor ben ik ben gaan twijfelen en daarom zou ik het ook niet kunnen verdragen dat ik wist dat mijn vriend graag met een ander naar bed zou gaan.

Tuurlijk kun je vreemdgaan en een "open" relatie niet vergelijken, omdat je bij vreemdgaan niet op de hoogte word gesteld en bij een "open" relatie wel.

Wel vind ik het knap dat mensen ervoor durven uit te komen dat ze een "open" relatie hebben en dat ze zich er erg goed bij voelen.
Zelf moet ik er niet aan denken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:33

ilse86 schreef:
Hij durft idd niet meer goed initiatief te nemen doordat ik m zo vaak afwijs. Hij zegt dan: bepaal jij maar wanneer je eraan toe bent, ik wacht wel af en ik heb gewoon geduld. Dat vind ik dan zo lief dat ik me nóg schuldiger ga voelen. snap je? ik zeg dan ook wel eens tegen hem: als je toch aan je trekken wilt komen, mag je van mij best even buiten de deur hoor! maar dat wil hij niet.

Hé vervelend zeg... wel heel lief van hem én van jou. Schuldgevoel is alleen maar terecht als je iets expres doet. dat is toch niet zo?

Ik zou in elk geval een ander anticonceptiemiddel uitproberen ga desnoods voor condooms. Als je er gevoelig voor bent verdwijnt je libido met de pil als sneeuw voor de zon.

Doordat jullie allebei geen initiatief meer tonen heb je waarschijnlijk allebei helemaal een tekort aan fysiek contact. Probeer op te pakken waar je wél zin in hebt. Dus knuffelen (na de douche geen chips meer, is ook beter voor de lijn ;) ). Om er achter te komen wat je leuk vind kun je het spiegelspel doen. In jullie geval houdt dat in dat jij het initiatef neemt en dingen doet die jij leuk vin dom te doen (aaien, kriebelen, wat je maar wilt) en als hij het leuk vindt wat je doet doet hij hetzelfde bij jou.

Dus stel jij vind het leuk om op zijn hoofd te krabbelen, maar hij vind dat dat kietelt... dan doet hij dus niks. Vervolgens aai je zijn schouder en dat vind hij lekker... dan aait hij ook jouw schouder. Zo ben jij veilig (hij doet immers alleen wat jij ook bij hem doet) en leren jullie van elkaar wat jullie leuk vinden en je hoeft er niets bij te zeggen. Als je hier vrijer in wordt kun je van rol wisselen, maar dat hoeft niet. Je kunt zo ver gaan als je wilt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:35

knuffelen gebeurt wel. maar ook niet veel omdat ik bang ben dat hij dan al snel meer wil en ik hem dus weer moet afwijzen.
heb wel aan hem gevraagd hoe hij er tegenover zou staan als ik zou stoppen met de pil, maar dat vindt ie link :(

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:46

Ilse: heb je dit alleens met je dokter besproken?
Ik heb namelijk een tijd geleden precies het zelfde gehad, bleek bij mij aan de soort pil te liggen, ik zat aan de zelfde pil als jij de Yasmin, waarvan mijn libido ook zo dood was als een weet niet wat.
Ik ben overgegaan op de microginon 30, vervolgens ging (met de tijd) mijn libido ook een mooi stuk omhoog.
Gewoon eens even naar je huisarts gaan en hem het probleem voorleggen, daarvoor zijn die mensen en ze zijn echt wel wat gewend.
Anders neem je je vriend mee, als je dat een veiliger gevoel geeft.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:49

Ik denk idd dat ik ook maar eens even naar de huisarts toe ga. Vind dit echt een killer voor mijn relatie en ik wil hem echt niet kwijt. Hij mag best 'buiten de deur'. Zou het niet super tof vinden, maar zou het wel begrijpen. Als ik er maar vanaf weet. Maar hij wil t niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:50

ilse86 schreef:
knuffelen gebeurt wel. maar ook niet veel omdat ik bang ben dat hij dan al snel meer wil en ik hem dus weer moet afwijzen.
heb wel aan hem gevraagd hoe hij er tegenover zou staan als ik zou stoppen met de pil, maar dat vindt ie link :(

Dat was dus de reden dat ik dat spiegelspel beschreef. Het is een spel en hij moet zich aan de regels houden... dus 'kan' hij alleen doen wat jij doet. Voor jou een oefening om jezelf te leren kennen, voor hem een oefening in zelfbeheersing!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:51

ik zal het er eens over hebben met hem. ben dit wel zo zat. en de pest is dat je het voor jezelf alleen maar groter en groter maakt, want je denkt er steeds aan. Ik ga mezelf even een schop onder mijn kont geven en een beetje lief zijn voor hem ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:55

Ja snap ik... wel ironisch ergens. Heb je geen zin in sex, ben je er júist de hele tijd mee bezig :7

succes!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:01

Ilse86.
Dit is precies de situatie die ik ook heb gehad met mijn man.
Die situatie heeft dus meer dan 10 jaar geduurt. Waarvan hij 5 jaar naar de dames van plezier is geweest.(had ik hem aangeraden trouwens)
Toen ik daar achter kwam gaf dat een soort stimulans om zelf wat meer mijn best te doen.
Ik ben toen ook met de pil gestopt en gaan shoppen voor mooie lingerie enz.
Werd van het idee dat hij het met iemand anders deed eigelijk ook een soortje opgewonden.
Ik moet zeggen bij ons is de sex nu een stuk beter dan jaren hiervoor.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:12

Vesceron schreef:
jarrah schreef:

Nou bij verliefd worden op een ander (wat overig ook net zo goed kan gebeuren in een "dichte" relatie) is het natuurlijk niet meer de bedoeling daar verder iets mee te doen!!
Want daar komt gevoel en emotiee bij kijken en zoals al eerder gezegd, emotioneel zijn de partners alleen van elkaar en vwb seks mogen ze verder kijken...

Sex is wel hét lijmmiddel tussen 2 mensen toch? (leuke woordspeling)

Volgens mij leg je een bom onder een relatie als je én verliefd wordt op een ander én daar sex mee gaat hebben. Omdat sex een bindmiddel is zul je buiten de sex om ook een andere, emotionele band met die persoon wenselijk vinden. Het één sluit het ander niet uit. Sex is een uiting van liefde, maar door sex bouw je ook een bepaalde band of gevoelens voor elkaar op. Ooit sex gehad of gewilt met iemand tot wie je je niet aangetrokken voelt?

Allicht is platte, platonische sex met anderen mogelijk binnen een relatie. Maar ik denk dat het ontzettend moeilijk is om daar je grenzen in te bewaken.

Het lijkt me veel te veel gesodemieter.

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:15

Shadow0 schreef:
Nastik schreef:
De één omdat deze blijkbaar niet genoeg zelfvertrouwen of vertrouwen in de liefde heeft om zijn of haar grenzen te bewaken en zich dus veilig voelt in een rol waarin grenzen gewoon worden overschreden

Je zegt het alsof het iets kwalijks is dat mensen voldoende zelfvertrouwen hebben. En grenzen kunnen alleen maar overschreden worden als je dat ook werkelijk als een grens ziet. Niet iedereen ziet dat zo.

Citaat:
Mijn eigen ervaring is dat monogamie iets is dat natuurlijk ontstaat als je je maar genoeg verbonden voelt met elkaar. Dan is een prikkel van buiten af helemaal niet meer nodig.

Jouw ervaring. Prima :j Maar die ervaring hoeft niet voor de rest van de wereld te gelden.

Eigenlijk bedoel ik onvoldoende zelfvertrouwen.

Mijn ervaring met swingers of mensen met een open relatie is dat één van de partijen het altijd liever wil dan de ander. Dus dat er een partner is die zich (misschien uit gebrek aan zelfvertrouwen) schikt in een bepaalde rol die deze eigenlijk niet wilt. Maar er in toestemt om de ander tevreden te houden. En zichzelf daarbij wijsmaakt dat dat een ultiem offer van liefde is. "Kijk mij eens veel van mijn partner houden, dat ik dit voor hem/haar overheb! " (maw, kijk eens hoe moedig ik aan mijn eigen wensen en verlangens of idee van een relatie voorbij ga!)

Hoeveel hou je dan van jezelf?

Over het algmeen denk ik dat relaties sterker zijn als je ook van jezelf houd en jezelf op waarde schat. Dat maakt mensen een stuk aantrekkelijker.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:20

Inderdaad leuke woordspeling Nastik ;)
Tja ik voel het niet zo als jij het zegt...
Ik moet me wel aangetrokken voelen maar heb geen emotionele band nodig om seks te hebben, sex is voor mij niet altijd een uiting van liefde maar soms ook gewoon puur uit lust. Wel vind ik dat seks uit liefde vele malen beter is in de regel.
Denk dat het moeilijk zou kunnen zijn om de grenzen te bepalen, ik heb er persoonlijk nog geen last van ondervonden maar kan me voorstellen dat het lastig te bepalen is wanneer er (teveel) gevoel bij komt... maar daar komt weer het feit hoe je erin staat.. Als je al niet 100% achter een openrelatie staat heb je meer kans op zo'n vervelende situatie denk ik..

@ilse, heb nooit een andere pil gehad...maar toen ik de mycroginon begon (wel 50 dan, de hoogste) is mijn libido nog hoger geworden...miscchien helpt het!

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:21

Ik heb voldoende gezien van de wereld om hier een aardig idee over te kunnen hebben. Ik heb vanaf mijn 18e tot 27e voor de iT, Wasteland, Fun4Two, Organza etc gewerkt en heb echt tientallen Oh-zo-blij-met-onze-open-relatie-en-alles-kan-stellen voorbij zien komen waarbij 9 van de 10 keer de relatie op een hele nare manier is beëindigt met als reden die openheid. Er kwam altijd een moment dat eentje of; verliefd op een ander werd, het toch niet trok, of de Open Relatie niet meer wilde en dan ging de ander ervandoor want die wilde eigenlijk gewoon rondsexen met een veilig thuishaven als in een relatie.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:23

Dat lijkt me inderdaad wel lastig, Nastik. Stel de één wil niet meer.. En dan? Daar kun je van tevoren niks over afspreken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:23

@ Nastik, als de een het liever wil dan de ander, of de ene maar toestemd uit angst om kwijt te raken, denk ik dat je helemaal gelijk hebt!
Maar als je allebei 100% achter een openrelatie staat en wat dat betreft op 1 lijn zit, waarom zou het dan niet kunnen slagen?
Wil nogmaals even aangeven dat het niet meteen in houdt dat je constant met andere ligt te vozen!! Het zou gewoon een keer kunnen gebeuren omdat je er open voor staat!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:26

Maar stel je nou voor dat je, na een poos een open relatie hebt gehad, er geen zin meer in hebt.. Dat je alleen je partner nog wilt.. En je partner wil dat niet. Dan heb je als stel toch een groot probleem?

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:26

Vesceron schreef:
Inderdaad leuke woordspeling Nastik ;)
Tja ik voel het niet zo als jij het zegt...
Ik moet me wel aangetrokken voelen maar heb geen emotionele band nodig om seks te hebben, sex is voor mij niet altijd een uiting van liefde maar soms ook gewoon puur uit lust. Wel vind ik dat seks uit liefde vele malen beter is in de regel.
Denk dat het moeilijk zou kunnen zijn om de grenzen te bepalen, ik heb er persoonlijk nog geen last van ondervonden maar kan me voorstellen dat het lastig te bepalen is wanneer er (teveel) gevoel bij komt... maar daar komt weer het feit hoe je erin staat.. Als je al niet 100% achter een openrelatie staat heb je meer kans op zo'n vervelende situatie denk ik..

@ilse, heb nooit een andere pil gehad...maar toen ik de mycroginon begon (wel 50 dan, de hoogste) is mijn libido nog hoger geworden...miscchien helpt het!

Ves;

mag ik vragen hoe oud je bent en hoelang je een relatie hebt?

Ik weet van mijzelf wel, dat ik het als begin-20'er het een heel interessant ding vond en ook dacht dat ik dat best zou kunnen, zo'n koele open relatie.

Maar ik was gewoon een jong, knap en feestend meisje dat graag flirte en helemaal geen vastigheid wilde. Dus leek het me heel fijn om wel een veilig huisje te hebben, de zekerheid dat ik een relatie had. (woonde ook samen enzo) Maar daarnaast gewoon lekker kon flirten en "spelletjes spelen" zonder dat ik daar verantwoording over af hoefde te leggen. Want we hadden tenslotte een open relatie?

Totdat vriend na 6 jaar toch een relatie kreeg met één van die leuke feestvriendinnen en ik met de gebakken peren zat. ;-)

Ik denk er nu, dertiger en getrouwd met kind, heel anders over. Ik zou wat ik nu heb niet op het spel zetten en heb er ook geen behoefte meer aan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

Nastik schreef:
Ik heb voldoende gezien van de wereld om hier een aardig idee over te kunnen hebben. Ik heb vanaf mijn 18e tot 27e voor de iT, Wasteland, Fun4Two, Organza etc gewerkt en heb echt tientallen Oh-zo-blij-met-onze-open-relatie-en-alles-kan-stellen voorbij zien komen waarbij 9 van de 10 keer de relatie op een hele nare manier is beëindigt met als reden die openheid. Er kwam altijd een moment dat eentje of; verliefd op een ander werd, het toch niet trok, of de Open Relatie niet meer wilde en dan ging de ander ervandoor want die wilde eigenlijk gewoon rondsexen met een veilig thuishaven als in een relatie.

Tja wil niet bekrompen over komen, maar ik vind toch dat mensen die ala fun4two e.d uitgaan en zó bewust met andere seks hebben wel een ander genre is dan ik bedoel en dan ik ben....
Ik wil niet bewust op zoek gaan naar avontuurtjes, zou ik sterker nog helemaal niet leuk vinden!
Maar als ik op vrijdag een drankje in de kroeg doe en ik kom iemand tegen waar ik een bepaalde chemie mee heb en het moment leent zich om daar daadwerkelijk wat mee te doen, vind ik dat leuk...maar om het daadwerkelijk op te zoeken, zowel ik als mijn evt. partner...Nee dank je ! zou ik inderdaad niet trekken