draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:34

Yamcha schreef:
Vraag 1: Natuurlijk. het is niet voor niets dat goed geproduceerd bont zo duur is ( 2 á 3000 euro voor een jas, 300 euro voor Uggs). Dat is imo elke cent waard. Ik ben (nogmaals) niet van plan bont te kopen dat uit China afkomstig is. Vossenbont uit Rusland vind ik dan weer niet zo'n probleem, er lopen daar nogal wat vossen in het wild namelijk.
Ik vind bont een overbodig product. Wanneer achter onze pc'tjes zaten te Bokken in Siberie was het misschien het overwegen waard, maar tot die tijd... nee. Ieder willekeurig oervolk in afschuwelijk koude streken heeft het volste recht zich met bont te kleden, ze hebben immers geen alternatief. Maar werkelijk alles wordt daar gebruikt van het dier, verspilling kennen ze niet. Eerlijk geproduceerde goederen zijn altijd duurder, en het gros van de consumenten grijpt dus wel naar het goedkopere bont... deels uit onwetendheid, deels uit koude onverschilligheid.

Vraag 2: Van mij mag vlees idd gematigd worden gegeten. 3 x in de week 100 gram vind ik ook prima. Verder eet ik dan vis, en ben hoogst creatief met paddestoelen :D Redelijke prijs voor vlees? Natuurlijk. Ik haal mijn vlees het liefst bij de boer, en anders koop in biologisch vlees. Dat kost ongeveer 3 x zo veel (kipfilet 10 euro per kilo) maar het is wel eerlijk.
Hulde voor jou! Wanneer meer mensen zo bewust zouden consumeren zag alles er een stuk fraaier uit. Ik kies ervoor helemaal niets aan vlees te consumeren, maar ook in jouw zienswijze kan ik me goed vinden

3: Zeker. Nogmaals wil ik daarom geen bont uit bepaalde landen hebben. Ik heb alleen niets tegen bont an sich.

Ik ook niet bij mensen die dat echt nodig hebben... op plekken waar het Siberisch koud is en er nauwelijks alternatieven zijn.

4: Hoe die dingen samen gaan? Alles op een eerlijke manier. Eerlijke prijs voor vlees, een eerlijke prijs voor bont, en een eerlijke prijs voor leer. Dan steun ik de manier van dieren houden waar ik ook voor ben.
Ik eet mijn vrienden ook niet op. Maar mijn dieren zijn mijn vrienden niet, mijn honden zijn gewoon honden, daar is niks menselijks aan, mijn kat is gewoon een kat. Ik behandel ze zoals ik denk dat zij dat goed kunnen begrijpen en prettig vinden, ik geef ze een leven waarin zoveel mogelijk aan hun natuurlijke behoeften voldaan wordt.

Klinkt opnieuw aannemelijk en voor een groot deel ben ik het ook hier met je eens. Nu heb ik geen kinderen, en dan worden dieren wellicht al snel een substituut.. hihihi! Nee hoor, maar uiteraard zijn ze me dierbaar. Enige nuchterheid heb ik echter zeker, ik stam uit een familie van boeren.... dus helemaal een overdreven trutkees ben ik ook weer niet

5: hoe ik dieren help? O.a. door een eerlijke prijs voor dierlijke producten te betalen.
Door honden in huis te nemen die anders ingeslapen zouden worden, en weer op te voeden tot heerlijke huisdieren. Door gewonde dieren van de straat te halen en ze (laten) verzorgen tot ze weer gezond zijn, en ze anders (als dat niet kan) in te slapen.

Haha, ik ook... genoeg zwerfspul hier. En ook ik ben, opvallend, vaak de enige die stopt voor gewonde dieren langs de weg of elders....

Jij zegt: if you can't kill it, don't eat it, nu dan kan ik gerust heel wat eten.
Ik ben dol op schapen en koeien en kippen en varkens en alles wat leeft, maar ik heb er geen moeite mee ze een kogel door de kop te jagen. Ik heb er wel moeite mee als ze moeten lijden, en een onwaardig leven leiden. Daar word ik heel verdrietig en heel kwaad van.

Een dier dat eerlijk geleefd heeft en op een nette manier gedood wordt, daar heb ik absoluut veel minder moeite mee. De schaal waarop mensen vlees 'vreten' (die hoeveelheid kun je bijna geen eten meer noemen) is zo buitensporig dat vleesfabrieken een noodzakelijkheid zijn. Dat jij kunt doden en vervolgens eten maakt het een eerlijke deal denk ik. Ik kan dat niet, en dus eet ik het ook niet.

Anoniem

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:47

Eerlijk, en ik kan me ook in jouw zienswijze vinden.
Dat 'vreten"dan onbewust en onnadenkend consumeren, daar heb ik ook een hekel aan.

Ben het eigenlijk alleen niet eens met je over het bont, ik zou ook kalmpjes een bontjas hier in NL dragen. Maar naar Siberië gaat ie zeer zeker mee 8-)
Ik kan idd doden, en dat eten, ik wil dat het doden wel heel snel en effectief gebeurt. Dat je het niet kunt en dan ook niet doet, kan ik waarderen. Ik heb altijd wat moeite met mensen die een vis die herkenbaar is als vis niet willen eten, maar zodra hij onherkenbaar verpakt is in een cellofaantje er opeens geen moeite meer mee hebben...... vind dat wat hypocriet altijd.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:50

Moderatoropmerking:
Graag met respect naar elkaar blijven reageren. Het is niet nodig om persoonlijk te worden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:52

Ninx schreef:
Precious20 schreef:
Dieren voor bont fokken, slachten en aan je jas hangen is barbaars.... Spartaans, je hebt de naam 'sparta' dus goed gekozen.
Bont worden gedragen door mooie dieren en lelijke mensen...
Trekt wat leuks aan van katoen, misschien knap je ervan op ;)

Ik denk dat jij nog héél veel katoen zal mogen aantrekken, wil je dat innerlijke van jou wat mooier maken... :\ Wat een onbeleefde en respectloze reacties geef jij wel niet zeg? Je kan dan nog tegen bont zijn, maar dat kan je nog op een fatsoenlijke manier brengen.

Nee, fatsoen is de deur uitgegaan toen ik de beelden zag van dieren die voor hun bont levend gevild werden.
Voor aardige posts moet je in zo'n topic niet bij mij zijn.
Bovendien is de bovenste zin een zeer bekende slogan die door veel celebs gedragen wordt op shirts: "Fur is worn by beautiful animals and ugly people'".[/quote]

Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn Ninx!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:54

Yamcha schreef:
Dat 'vreten"dan onbewust en onnadenkend consumeren, daar heb ik ook een hekel aan.

Ben het eigenlijk alleen niet eens met je over het bont, ik zou ook kalmpjes een bontjas hier in NL dragen. Maar naar Siberië gaat ie zeer zeker mee 8-)
Ik kan idd doden, en dat eten, ik wil dat het doden wel heel snel en effectief gebeurt. Dat je het niet kunt en dan ook niet doet, kan ik waarderen. Ik heb altijd wat moeite met mensen die een vis die herkenbaar is als vis niet willen eten, maar zodra hij onherkenbaar verpakt is in een cellofaantje er opeens geen moeite meer mee hebben...... vind dat wat hypocriet altijd.

Feitelijk zitten we dus niet zo vreselijk ver van elkaar af. Ik denk ook dat dit een soort van leefbaar/ redelijk midden is tussen enerzijds het onnadenkend vreten en consumeren en anderzijds het veganistische ultragroen leven.

Dat mensen iets niet kunnen doden, het niet eens in zijn oorspronkelijke vorm willen zien, en toch eten... ja, dat is volstrekt hypocriet.

Bont komt er hier echt niet in, dat is het enige punt waarin wij van mening verschillen. En toch houdt ik een positief gevoel aan de dialoog met jou over omdat ik het gevoel heb dat je bewust leeft en nadenkt welke gevolgen jouw acties hebben, dat vind ik genoeg...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:56

Charlie_P schreef:
Ninx schreef:
Nee, fatsoen is de deur uitgegaan toen ik de beelden zag van dieren die voor hun bont levend gevild werden.
Voor aardige posts moet je in zo'n topic niet bij mij zijn.
Bovendien is de bovenste zin een zeer bekende slogan die door veel celebs gedragen wordt op shirts: "Fur is worn by beautiful animals and ugly people'".

Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn Ninx!

Tja, ik wil niet zeggen dat het perse werkt... of dat iedereen zich zou moeten laten gaan. Maar het is voor mij een raadsel hoe mensen enerzijds de beelden van Chinese bontfokkers kennen, en anderzijds toch een jas met dit bewuste bont aanschaffen. Hoe kun je dat? Ik begrijp dat werkelijk niet... En mij breekt dat soms op, dan krijg ik het echt te kwaad.
Mensen willen wel eeuwig blijven consumeren, en zetten kinderen op de wereld waar ze een grote toekomst voor voorzien... Maar ze doen niets om al dat moois te waarborgen, nemen geen verantwoordelijkheid en accepteren dat hun kinderen e de kinderen van hun kinderen op de blaren moeten zitten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:58

Ik begrijp dat ook niet. Hoe hard moet je zijn om dat soort praktijken goed te keuren en zelfs te steunen door het product ervan te dragen? Onbegrijpelijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:05

Charlie_P schreef:
Ik begrijp dat ook niet. Hoe hard moet je zijn om dat soort praktijken goed te keuren en zelfs te steunen door het product ervan te dragen? Onbegrijpelijk.

Soms moedwillig je ogen sluiten. Deze reactie komt je vast bekend voor: "ja, natuurlijk is dat vreselijk... maar wat kan ik eraan doen? Het dier is toch al dood en het is zonde om het bont weg te gooien. 1 jas niet kopen maakt heus niet dat bontindustrie niet meer bestaat hoor".
Tegen zoveel onnozelheid kun je gewoon niet op, maar het is een veelgehoord en zeer hol argument.
Dat mensen dan dus de beelden kennen en alsnog het product dragen en het op deze wijze verdedigen, dan denk ik soms dat iemand een 'defect' heeft... ofwel een zeer gering empathisch vermogen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:06

Ninx schreef:
Mensen willen wel eeuwig blijven consumeren, en zetten kinderen op de wereld waar ze een grote toekomst voor voorzien... Maar ze doen niets om al dat moois te waarborgen, nemen geen verantwoordelijkheid en accepteren dat hun kinderen e de kinderen van hun kinderen op de blaren moeten zitten.

Dat is blijkbaar menseigen??
Om maar even een (geheel ander) voorbeeld te geven, maar eentje dat binnen onze bokker-leefwereld past... ;) Hoeveel mensen rijden niet met een te klein zadel? Maar wil dat niet inzien omdat ze óf geen geld hebben voor een nieuw zadel óf geen nieuw wíllen kopen? En toch blijven ze lekker doorrijden terwijl paardlief een zere rug heeft. En maar posten op bokt hoeveel ze wel niet van hun trouwe viervoeter houden. Ook behoorlijk hypocriet, vind ik?!
Wat ik nu wil duidelijk maken: het is goed om je ergens van bewust te zijn, maar de wereld veranderen kan je niet door zomaar wat te gaan brullen. Focus je op de kern van het probleem en werk dan verder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:10

Precious20 schreef:
Ninx schreef:

Dat is blijkbaar menseigen??
Om maar even een (geheel ander) voorbeeld te geven, maar eentje dat binnen onze bokker-leefwereld past... ;) Hoeveel mensen rijden niet met een te klein zadel? Maar wil dat niet inzien omdat ze óf geen geld hebben voor een nieuw zadel óf geen nieuw wíllen kopen? En toch blijven ze lekker doorrijden terwijl paardlief een zere rug heeft. En maar posten op bokt hoeveel ze wel niet van hun trouwe viervoeter houden. Ook behoorlijk hypocriet, vind ik?!
Wat ik nu wil duidelijk maken: het is goed om je ergens van bewust te zijn, maar de wereld veranderen kan je niet door zomaar wat te gaan brullen. Focus je op de kern van het probleem en werk dan verder.

Dat doe ik ook, ik probeer de consument bewust te maken en op andere gedachten te brengen. De consument zwengelt het hele proces van productie aan, dus wanneer je de consument te pakken hebt volgt de rest.
Je kunt de wereld alleen veranderen door je eigen wijze van consumeren, en goed voorbeeld doet ook nog wel eens volgen.
En dat doe je 360 dagen per jaar, en 5 dagen in het jaar heb je het gehad en kom je in een topic als dit topic erg boos uit de hoek... en dit is 1 van die 5 dagen vrees ik. Dan staat het water je even tot de spreekwoordelijke lippen.

ps: ik ben het voor de rest ook met je eens. Een dier kopen en er vervolgens echt minimaal geld aan willen besteden vind ik niet juist. Je moet een dier niet 'lekker goedkoop' willen houden. Spaar dan wat langer door denk ik.
Maar goed, er is veel 'leed' op Bokt terug te vinden... laten we elkaar de bek niet openbreken |(

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:13

Nogmaals: de consument is niet verantwoordelijk voor het martelen van de dieren. En is dat nu net niet de reden waarom je bont afschuwelijk vindt?! Omdat de dieren vaak geen waardig leven hebben en afschuwelijke dood sterven? Dan lijkt DAT mij hetgeen je moet gaan aanpakken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:15

Precious20 schreef:
Nogmaals: de consument is niet verantwoordelijk voor het martelen van de dieren. En is dat nu net niet de reden waarom je bont afschuwelijk vindt?! Omdat de dieren vaak geen waardig leven hebben en afschuwelijke dood sterven? Dan lijkt DAT mij hetgeen je moet gaan aanpakken!

Maar dat wordt gedaan TEN GUNSTE van de consument. Je moet beginnen aan het begin van de cyclus. Er is vraag naar een product, en vervolgens wordt dat product vervaardigd.
Wanneer er geen vraag is, wordt het niet vervaardigd en is het einde wantoestanden.
Je kunt ook stellen dat je wereldwijd de bontfok wil gaan reguleren, maar dat is ten eerste niet haalbaar helaas en ten tweede vind ik bont een overbodig product... nou ja, niet voor het dier waar het bont aan toebehoort natuurlijk.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:16

Moggsy schreef:
Moirsa, leuke jas, niets mis mee.
Maar het dragen van bont is wel anders dan het dragen van leer, al zie jij misschien het verschil niet.

Klopt, de melkkoe is niet te vreten, die is uitgemolken.

En Johanna is staat voor een deel ook aan de goede kant van de weg.

Ja, vroeg ik me ook af, wat hebbende mensen die kinderen naar de creche brengen nou te maken met het dragen van bont.
Maar ik ben een beetje ouderwets genoeg om er in mee te gaan dat wanneer je kinderen neem dan moet je ze niet plaatsen, maar er zelf voor zorgen.
Kan ik makkelijk zeggen, ik heb geen kinderen en het heeft niets te maken met dit onderwerp, daar is vast een ander topic voor.

Bont is zeker niet ordinair, dan is de koningin ook datgene wat jij hebt genoemd.
Die draagt bont en niet zo zuinig ook.

Het ging er mij om, wat nu belangrijk is.
Er zijn ergere dingen dan het dragen van bont. Ik vind kinderen in de crèche erger.
Net zoals honden in het asiel.
Voor de bontvergangers worden alternatieven gebruikt. Als men hier meer van afwist, wat dit inhoud deze vervangers en hoe ze
en met wat vervaardigd worden, je heeeeel gauw je mening over bont moet bij stellen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:18

Johanna59 schreef:
Voor de bontvergangers worden alternatieven gebruikt. Als men hier meer van afwist, wat dit inhoud deze vervangers en hoe ze
en met wat vervaardigd worden, je heeeeel gauw je mening over bont moet bij stellen.

Oh ja, wordt Goretex op een afschuwelijke manier vervaardigd?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:18

Precious20 schreef:

Ik vind dat je als consument wél deels verantwoordelijk bent, als je weet hoe deze dieren gemarteld worden en je toch voor dat product kiest.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:21

Even een veronderstelling maken hé... :Y)

STEL dat je de kopers/ consumenten zo ver krijgt dat iedereen stopt met bont te kopen/dragen. Wat gebeurt er dan met de vachten van dieren die nog maar net gevild zijn of met jassen die nog maar net gemaakt of gekocht zijn of met oudere bontjassen...? Gaan we die op een brandstapel gooien en het vuur aansteken? Dán zijn die dieren pas voor niets gestorven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:23

Precious20 schreef:
Even een veronderstelling maken hé... :Y)

STEL dat je de kopers/ consumenten zo ver krijgt dat iedereen stopt met bont te kopen/dragen. Wat gebeurt er dan met de vachten van dieren die nog maar net gevild zijn of met jassen die nog maar net gemaakt of gekocht zijn of met oudere bontjassen...? Gaan we die op een brandstapel gooien en het vuur aansteken? Dán zijn die dieren pas voor niets gestorven.

Ja, dan zijn die dieren voor niks gestorven. Maar je zult ergens moeten beginnen, anders eindigt de cyclus nooit.
Of je ze op de brandstapel moet gooien weet ik niet, maar het zal wel ergens op een stoffige zolder belanden dan.
Al die lijkjes herinneren ons er dan iig aan hoeveel dieren we pijnlijk hebben gestript ten gunste van onze uiterlijke verschijning....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:28

Ninx schreef:
Yamcha schreef:

Feitelijk zitten we dus niet zo vreselijk ver van elkaar af. Ik denk ook dat dit een soort van leefbaar/ redelijk midden is tussen enerzijds het onnadenkend vreten en consumeren en anderzijds het veganistische ultragroen leven.

Dat mensen iets niet kunnen doden, het niet eens in zijn oorspronkelijke vorm willen zien, en toch eten... ja, dat is volstrekt hypocriet.

Bont komt er hier echt niet in, dat is het enige punt waarin wij van mening verschillen. En toch houdt ik een positief gevoel aan de dialoog met jou over omdat ik het gevoel heb dat je bewust leeft en nadenkt welke gevolgen jouw acties hebben, dat vind ik genoeg...

Dat is geheel wederzijds. Ook ik heb hier een positief gevoel bij.
Ik vind het erg grappig dat ik het erg vaak eens ben met de (wel nadenkende) vegetariërs, en toch vlees eet...... Ach, je begrijpt nu ook waarom dat zo is :)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:34

Ninx schreef:
Ja, dan zijn die dieren voor niks gestorven. Maar je zult ergens moeten beginnen, anders eindigt de cyclus nooit.
Of je ze op de brandstapel moet gooien weet ik niet, maar het zal wel ergens op een stoffige zolder belanden dan.
Al die lijkjes herinneren ons er dan iig aan hoeveel dieren we pijnlijk hebben gestript ten gunste van onze uiterlijke verschijning....

Tja, noem mij dan maar 'onnozel' maar dat vind ik dan weer zonde (omwille van de vermoorde dieren wel te verstaan, niet omwille van de jassen!).
Ik ga weer eens afkomen met een voorbeeld dat in onze bokt-leefwereld past :Y) Hoeveel fokkers of handelsstallen zijn er wel niet die hun paarden slecht verzorgen, of in het ergste geval: niet verzorgen. Ik kan je zo onmiddellijk nog een voorbeeld noemen van een Arabische jaarling.
Verwaarloosd, vol wormen, ernstig vermagerd en soms wel doodziek... Maakt niet uit! Er is altijd wel iemand die zo'n paardje in huis neemt. En niet altijd omdat ze zo begaan zijn met het lot van dat dier. Maar soms ook omdat ze een goedkope AV hebben.
Als ik nu in jouw redenering verder ga: we moeten de consumenten aanpakken... Dusss: nu moeten we de mensen die een passie hebben voor de AV aanpakken. Ahja, want als er geen vraag meer is naar AV's dan zullen er ook geen fokkers/handelaars zijn die deze paarden een verschrikkelijk bestaan doen leiden.

:Y) Het is mss een kromme vergelijking, maar ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik naar toe wil?

En om even aan te vullen: ik ben een die-hard ( ;) ) Arab-fan. Wil ik een mooi en goed paard, tja dan moet ik daar de prijs voor betalen! En bijgevolg zoek ik ook een fokker die het goed voor heeft met zijn dieren. En hopelijk volgen velen dat voorbeeld en komt de malafide fokker/handelaar ten gronde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:40

Precious20 schreef:
En om even aan te vullen: ik ben een die-hard ( ;) ) Arab-fan. Wil ik een mooi en goed paard, tja dan moet ik daar de prijs voor betalen! En bijgevolg zoek ik ook een fokker die het goed voor heeft met zijn dieren. En hopelijk volgen velen dat voorbeeld en komt de malafide fokker/handelaar ten gronde.

En dat is precies waar mijn redenering bij aansluit.
Ik ben ook voor een selectief fokbeleid, fokken met gekeurde dieren en goede eerlijke prijzen voor paarden.
Hoe vaak staat er niet op Bokt: "goedkoop paardje gezocht" (dan zakt mijn broek al af).
Hoe meer mensen willen dat er met beleid en verstand gefokt wordt, hoe meer mensen ook bereid zijn daarvoor te betalen, hoe minder dieren zullen eindigen bij schemerige handelaren en op veemarkten waar ze vervolgens eindigen in de worst.
Als de vraag veranderd, veranderd de markt. Dat is een lang proces en betekent niet dat we alle andere paarden maar moeten afknallen.
Al zul je het met me eens zijn dat dat vaak wel fijner zou zijn voor het dier.

Je moet geen 'goedkope' dieren willen die je 'goedkoop' kunt houden, dat is vrijwel altijd in het nadeel van het dier.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-01-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:42

Ik denk dat we het eindelijk over iets eens zijn!

:D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:46

Precious20 schreef:
Ik denk dat we het eindelijk over iets eens zijn!

:D

Ik denk het ook, is ook wel eens leuk :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:54

Denk dat er veel mensen zijn afgehaakt omdat er geen discussie gevoerd wordt, maar dat er enkel met modder gegooid wordt. Bah

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:10

ilse86 schreef:
Denk dat er veel mensen zijn afgehaakt omdat er geen discussie gevoerd wordt, maar dat er enkel met modder gegooid wordt. Bah

Gaat keurig op de laatste paar blz... en wanneer jij het ook roerend met ons eens bent, blijft het nog gezellig ook ;) :D Hihi!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:32

er leiden ook dieren voor jou mooie leren laarzen of jou dure lerenzadel.

want ik geloof er niks van als je zegt dat dat wel op een diervriendelijke manier word gedaan..