Yamcha schreef:Vraag 1: Natuurlijk. het is niet voor niets dat goed geproduceerd bont zo duur is ( 2 á 3000 euro voor een jas, 300 euro voor Uggs). Dat is imo elke cent waard. Ik ben (nogmaals) niet van plan bont te kopen dat uit China afkomstig is. Vossenbont uit Rusland vind ik dan weer niet zo'n probleem, er lopen daar nogal wat vossen in het wild namelijk.
Ik vind bont een overbodig product. Wanneer achter onze pc'tjes zaten te Bokken in Siberie was het misschien het overwegen waard, maar tot die tijd... nee. Ieder willekeurig oervolk in afschuwelijk koude streken heeft het volste recht zich met bont te kleden, ze hebben immers geen alternatief. Maar werkelijk alles wordt daar gebruikt van het dier, verspilling kennen ze niet. Eerlijk geproduceerde goederen zijn altijd duurder, en het gros van de consumenten grijpt dus wel naar het goedkopere bont... deels uit onwetendheid, deels uit koude onverschilligheid.
Vraag 2: Van mij mag vlees idd gematigd worden gegeten. 3 x in de week 100 gram vind ik ook prima. Verder eet ik dan vis, en ben hoogst creatief met paddestoelenRedelijke prijs voor vlees? Natuurlijk. Ik haal mijn vlees het liefst bij de boer, en anders koop in biologisch vlees. Dat kost ongeveer 3 x zo veel (kipfilet 10 euro per kilo) maar het is wel eerlijk.
Hulde voor jou! Wanneer meer mensen zo bewust zouden consumeren zag alles er een stuk fraaier uit. Ik kies ervoor helemaal niets aan vlees te consumeren, maar ook in jouw zienswijze kan ik me goed vinden
3: Zeker. Nogmaals wil ik daarom geen bont uit bepaalde landen hebben. Ik heb alleen niets tegen bont an sich.
Ik ook niet bij mensen die dat echt nodig hebben... op plekken waar het Siberisch koud is en er nauwelijks alternatieven zijn.
4: Hoe die dingen samen gaan? Alles op een eerlijke manier. Eerlijke prijs voor vlees, een eerlijke prijs voor bont, en een eerlijke prijs voor leer. Dan steun ik de manier van dieren houden waar ik ook voor ben.
Ik eet mijn vrienden ook niet op. Maar mijn dieren zijn mijn vrienden niet, mijn honden zijn gewoon honden, daar is niks menselijks aan, mijn kat is gewoon een kat. Ik behandel ze zoals ik denk dat zij dat goed kunnen begrijpen en prettig vinden, ik geef ze een leven waarin zoveel mogelijk aan hun natuurlijke behoeften voldaan wordt.
Klinkt opnieuw aannemelijk en voor een groot deel ben ik het ook hier met je eens. Nu heb ik geen kinderen, en dan worden dieren wellicht al snel een substituut.. hihihi! Nee hoor, maar uiteraard zijn ze me dierbaar. Enige nuchterheid heb ik echter zeker, ik stam uit een familie van boeren.... dus helemaal een overdreven trutkees ben ik ook weer niet
5: hoe ik dieren help? O.a. door een eerlijke prijs voor dierlijke producten te betalen.
Door honden in huis te nemen die anders ingeslapen zouden worden, en weer op te voeden tot heerlijke huisdieren. Door gewonde dieren van de straat te halen en ze (laten) verzorgen tot ze weer gezond zijn, en ze anders (als dat niet kan) in te slapen.
Haha, ik ook... genoeg zwerfspul hier. En ook ik ben, opvallend, vaak de enige die stopt voor gewonde dieren langs de weg of elders....
Jij zegt: if you can't kill it, don't eat it, nu dan kan ik gerust heel wat eten.
Ik ben dol op schapen en koeien en kippen en varkens en alles wat leeft, maar ik heb er geen moeite mee ze een kogel door de kop te jagen. Ik heb er wel moeite mee als ze moeten lijden, en een onwaardig leven leiden. Daar word ik heel verdrietig en heel kwaad van.
Een dier dat eerlijk geleefd heeft en op een nette manier gedood wordt, daar heb ik absoluut veel minder moeite mee. De schaal waarop mensen vlees 'vreten' (die hoeveelheid kun je bijna geen eten meer noemen) is zo buitensporig dat vleesfabrieken een noodzakelijkheid zijn. Dat jij kunt doden en vervolgens eten maakt het een eerlijke deal denk ik. Ik kan dat niet, en dus eet ik het ook niet.
Redelijke prijs voor vlees? Natuurlijk. Ik haal mijn vlees het liefst bij de boer, en anders koop in biologisch vlees. Dat kost ongeveer 3 x zo veel (kipfilet 10 euro per kilo) maar het is wel eerlijk.

Wat een onbeleefde en respectloze reacties geef jij wel niet zeg? Je kan dan nog tegen bont zijn, maar dat kan je nog op een fatsoenlijke manier brengen.