Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:15

Blue_Eyes schreef:
Karin, weer val ik in herhaling: ze zijn niet achterlijk. Als jij je aanpast aan hun verzoek, wil dat niet zeggen dat ze denken dat op die school iedereen in rok loopt. Ze zullen hoogstens verwachten dat er iets van een basisrespect is voor hun overtuiging, dat degene die de voorlichting komt verzorgen (en dus op dat moment niet in de stal staat om uit te mesten!) op hun verzoek een rok draagt.

Ik heb daar (vroeger, als jonge meegaande student) één keer aan toegegeven bij een studiebezoek aan een dergelijke school. Maar ik doe het niet meer. Of men accepteert mij met broek, of ik bedank voor de eer. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:16

hahaha, dat wou ik ook net zeggen Whiterose :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:16

@Karin: En dan is het prima. Maar de optie 'in broek komen om te provoceren' kwam hier ook voorbij, en dat vind ik pertinent not done.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:17

Blue_Eyes schreef:
Precies. Als jij op straat loopt met een broek, zullen ze jou daar niet minder om respecteren. Maar jij komt op HUN terrein, in HUN huis, dus pas je je aan.

Ik vind het trouwens ook een beetje flauw om te roepen dat je alleen maar respect voor iemand hoeft te hebben als die ook respect voor jou heeft. Mijns inziens is dat niet zo. Ook als iemand geen respect voor jou heeft, kun jij dat nog wel voor diegene hebben. Het moet ergens beginnen en het wordt een moeilijke wereld als we het zo gaan doen ;)

Op wie doel jij daarmee? ik heb immers nooit gezegd dat alleen maar respect voor iemand hoeftte hebben als die ook respect voor jouw heeft...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:17

Karin, maar dat zie ik ook als respect :) Het is ook respectvol om hun wens te respecteren, maar omdat je er zelf niet mee akkoord gaat om dan niet te gaan.
Dat is ook wederzijdsrespect.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:18

@iloveyah: Wie zegt dat ik het tegen jou heb? ;) Ik heb die opmerking hier al meerdere keren voorbij zien komen. Als je het niet erg vindt, g aik geen 18 pagina's doorspitten om quotes te vinden.

WhiteRose

Welshcobfan schreef:

We zijn wel lekker eensgezind vandaag ;) En, hoe toevallig, ik heb een rok aan, hoewel rijkelijk te kort voor kerkbezoek :+

Karin

Ik draag overigens regelmatig rokjes, heb er niets tegen. Maar ik draag ze op momenten dat ik daar zelf voor kies en niet omdat een ander mij dat oplegt. :)

Als er sprake is van kledingvoorschriften vanuit veiligheidsoogpunt, dan pas ik mij overigens zeker aan.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:19

Blue_Eyes schreef:
@Karin: En dan is het prima. Maar de optie 'in broek komen om te provoceren' kwam hier ook voorbij, en dat vind ik pertinent not done.

Dat zou ik ook niet doen, maar ik zou het wel melden vantevoren. Als men dan bij het standpunt blijft dat ik in rok (of met hoofddoek) moet verschijnen dan is dat het einde van de samenwerking.

Een kledingvoorschrift op niet-religieuze gronden vind ik dus wel degelijk anders.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 03-11-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

WhiteRose schreef:
Welshcobfan schreef:

We zijn wel lekker eensgezind vandaag ;) En, hoe toevallig, ik heb een rok aan, hoewel rijkelijk te kort voor kerkbezoek :+

_O- Ik heb nog een paardrijbroek aan, daar zal ik eens wat aan gaan doen :D

vuurneon

Bij ons hebben ze overigens de kledingvoorschriften ook gewijzigd op het werk: de bewoners vonden het té bloot omdat uniform niet verplicht was. Dus je moet natuurlijk ook de klant tevreden houden :D

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:20

Blue_Eyes schreef:
@iloveyah: Wie zegt dat ik het tegen jou heb? ;) Ik heb die opmerking hier al meerdere keren voorbij zien komen. Als je het niet erg vindt, g aik geen 18 pagina's doorspitten om quotes te vinden.

Ok, ;) ik dacht mocht het op mij gedoeld zijn :p

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:20

Equimotion schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat zou ik ook niet doen, maar ik zou het wel melden vantevoren. Als men dan bij het standpunt blijft dat ik in rok (of met hoofddoek) moet verschijnen dan is dat het einde van de samenwerking.

Een kledingvoorschrift op niet-religieuze gronden vind ik dus wel degelijk anders.

Dat geldt voor mij ook. :j

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:21

Equimotion schreef:
Blue_Eyes schreef:

hemelaal mee eens!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:26

Met proveceren is in mijn ogen niets mis, grenzen verleggen kan af en toe heel bevrijdend werken.
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet in rok zou gaan om te provoceren! Dat wil ik daar niet mee zeggen, laten we dat even voorop stellen. Persoonlijk zou ik niet in rok gaan omdat dat tegen mijn principes is, respect voor een ander dient er toch wel te zijn, mét of zonder rok! Bovendien vragen we een islamiet ook niet haar hoofddoek af te zetten als ze op een niet-islamitische school komt, en vragen ze andersom ook niet of wij een hoofddoek opzetten.

@Whiterose: ik wil niet zeggen dat mijn wereld de echte wereld is, maar er is wel een wereld voorbij de rokken. Al die regels, worden jullie daar nou nooit moe van? Je leven is je gegeven om te leven, niet om je te houden aan regels. Regels en grenzen bestaan alleen in je hoofd. Uiteindelijk moet jij tevreden zijn met wie jij bent, niet een ander. Bovendien hoef je alleen verantwoording af te leggen aan jezelf en aan niemand anders.

Als je je hele leven leeft voor een ander en in de geest van de regels/grenzen van een ander heb je je leven imo vergooit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:27

en ik ook

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:35

DL_ schreef:
@Whiterose: ik wil niet zeggen dat mijn wereld de echte wereld is, maar er is wel een wereld voorbij de rokken. Al die regels, worden jullie daar nou nooit moe van? Je leven is je gegeven om te leven, niet om je te houden aan regels. Regels en grenzen bestaan alleen in je hoofd. Uiteindelijk moet jij tevreden zijn met wie jij bent, niet een ander. Bovendien hoef je alleen verantwoording af te leggen aan jezelf en aan niemand anders.

Als je je hele leven leeft voor een ander en in de geest van de regels/grenzen van een ander heb je je leven imo vergooit.

Niet om het een of ander, maar jij houdt je net zo goed aan allerlei (on)geschreven regels. Dat mag ik tenminste hopen, anders heb je een moeilijk leven...
Wat christenen geloven is dat zij ook nog aan God verantwoording hebben af te leggen. De een interpreteert de zaken waarover verantwoording moet worden afgelegd anders de ander. De mensen van de school waar TS voorlichting zou moeten geven, lezen in de bijbel dat een vrouw geen broek mag dragen. Ik denk daar zelf anders over, maar soit.
Punt is: doen ze jou er kwaad mee als zij wel rokken dragen? Volgens mij niet. Je doet feitelijk zelf precies hetzelfde door een streng-gereformeerde te vragen zich aan te passen aan 'de maatschappij' zoals jij die ziet - namelijk, je probeert ze in een keurslijf te krijgen dat hen niet past. Wil jij die rok niet aan? Doe het dan niet. Maar laat hen ook in hun waarde. Als zij zo nou gelukkig zijn, waarom zouden ze zich dan niet aan 'al die regels' houden?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:36

DL_ schreef:
Met proveceren is in mijn ogen niets mis, grenzen verleggen kan af en toe heel bevrijdend werken.
Dat wil echter niet zeggen dat ik niet in rok zou gaan om te provoceren! Dat wil ik daar niet mee zeggen, laten we dat even voorop stellen. Persoonlijk zou ik niet in rok gaan omdat dat tegen mijn principes is, respect voor een ander dient er toch wel te zijn, mét of zonder rok! Bovendien vragen we een islamiet ook niet haar hoofddoek af te zetten als ze op een niet-islamitische school komt, en vragen ze andersom ook niet of wij een hoofddoek opzetten.

En volgens mij hebben we hier de kern van het verhaal...
Je tekst is een paradox in zichzelf. Ieder mens moet gelukkig zijn om en voor zichzelf - maar de manier waarop je schrijft geeft aan dat jij refo's die ruimte niet geeft. Als iemand in haar eigen wereld gelukkig is in een rok, zou jij daar wel provocerend op afgaan. Waarom geef je een refo de ruimte niet om gelukkig te zijn zoals ze is? Waarom zou het niet kunnen dat iemand gelukkig is in een leven mét regels?
Mijn ervaring leert dat de hele wereld zich zorgen maakt om de regels die het woord "refo" met zich meebrengen. Dat iedereen dat zielig, benauwend, beperkend of anderzins vervelend vindt. Wonderlijk genoeg zonder dat zij zichzelf eens onder zulke regels geplaatst hebben, met al het andere dat ervoor terugkomt.
Voor mij geld, dat ik ondanks veel wat niet kon of mocht, een eindeloos vrije jeugd heb gehad - ik was toch al "anders", dus ik kon mezelf zijn. Bij ons thuis kon en kan álles, en zonder tv mis je niets... Maar de allergrootste vrijheid kwam vanuit de les dat wij een keuze maakten, en dat anderen diezelfde vrijheid om andere keuzes te maken zouden moeten hebben. Bij deze dus :)

Overigens: jij ziet regels of grenzen als dusdanig beperkend dat je een leven vergooit. Ik vind dat dat niet aan mij is om te oordelen - ieder persoonlijk zal aan het einde van het leven zelf gelukkig moeten kunnen zijn, of dat nu via regels of grenzeloos geweest is. Ik acht mezelf niet groot genoeg om de zin van het leven en ieders persoonlijke invulling daaraan te beoordelen.
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 03-11-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:38

Ik zou ook best aan een moslimdame willen vragen of ze op de openbare school haar hoofddoek wil afzetten, waarom niet?
Als ze niet wil, is het toch haar goed recht om af te zeggen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:39

Mag ik trouwens even zeggen dat ik dit een hele gezonde en nette discussie vind op bokt?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:40

Welshcobfan schreef:
Ik zou ook best aan een moslimdame willen vragen of ze op de openbare school haar hoofddoek wil afzetten, waarom niet?
Als ze niet wil, is het toch haar goed recht om af te zeggen?

Ik zou dat niet kunnen vragen. Want, waarom zou zij dat voor mij af moeten zetten? Dat zij een hoofddoek draagt en ik niet, dat is haar eigen keuze. Wie ben ik om te vragen of ze hem af wilt zetten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:42

Op moment dat zij op een openbare school komt werken en neutraal dient te zijn, zal die hoofddoek niet echt meewerken. Dus ja, dan kun je wel vragen om die af te zetten. Doet ze dat niet - moet ze daar niet komen werken. Zelfde discussie als het kruisje om de nek van een paar pagina's terug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Ik zou het ook niet echt vragen, omdat het mij niet uitmaakt wat men draagt ;)
Maar, in het kader van dit onderwerp zou ik het wel kunnen voorstellen dat een school dat verzoek indient als het een beleid voert van 'geen zichtbare geloofsattributen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:43

Even een heel domme vraag van mij.

Mensen die zwaar van de kerk zijn, dus idd alleen rokken of lange rokken dragen, mogen die ook paardrijden? Hebben ze dan een paardrijbroek aan? Mag zo een broek dan wel? :o?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:44

Dameszadel :D