Als je kinderen eenmaal Nike Air dragen......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Als je kinderen eenmaal Nike Air dragen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 02:17

Leef ik nou zo onder een steen of zo dat dat hele idee aan mij voorbij is gegaan? Ik heb vroegah toen ik jong was (20 jaar terug dus ongeveer) ook Nike's gehad. Tweedehandsjes aangezien wij geen cent te makken hadden, maar die schoenen waren heeeeeeeerlijk in vergelijking met de degelijke, brave, door een ouderwetse schoenmaker aangemeten veterschoenen die ik tot dan toe had. 't is dat die krengen zo duur waren...

Daarna kwam ik in de All-Star fase en die ben ik nooit ontgroeid, heb altijd minstens 1 paar staan die ook veelvuldig gedragen worden en dat al meer dan 20 jaar samen met de legerkistjes en de doc.Martens met rode veters. Maar toen ik een baantje vond heb ik toch weer een paar Nike-Air-Max gekocht. Ideaal om de hele dag op te staan! Kon geen enkele andere schoen tegenop! (had toen staand werk).

Die "old-skool" Nikies zijn voor mij jeugdsentiment, ik heb er geen associatie met "aso's" bij. Toen ik 14/15 was liep werkelijk iedereen op die dingen (behalve ik).

Die hele associatie van nike met racisme begrijp ik niet, of ben ik daar gewoon te oud voor mischien? Lonsdale vind ik een ander geval. Lonsdale is zo uitgebreid in het nieuws geweest als zijnde het voorkeursmerk van bepaalde groepen rechts-extremisten dat ik daarmee niet geassocieerd zou willen worden. Nou vind ik die kleding toevallig 3 x niets en heb het dus ook niet, maar ook als ik het wel mooi zou vinden zou ik dat toch niet kopen vanwege de associatie en de vooroordelen.

Ik ken echter genoeg mensen (stalgenoten, collega's) die wel Lonsdale en Nike's dragen zonder racistisch of erger te zijn. Deze zijn wel veel jonger dan ik, en hebben dus een andere kijk op dingen. De betekenissen van bepaalde merken zijn in de loop der tijd ook veranderd. Ik ga dus geen etiketten plakken op deze jongeren van nu. Zij zijn niets anders dan een kind van hun tijd, zoals ik een kind van mijn tijd ben met bijbehorende smaak en voorkeuren. En ik moet zeggen dat ik al dat retrogedoe maar wat leuk vind!

Nu krijgt mijn moeder ze door haar arts aangeraden omdat ze een soort van "spat" heeft. Botvergroeiingen in haar knie die geen kanker zijn. Doordat Nike-Air zo goed meeveert heeft ze veel minder last van die vergroeiingen en kan ze bijna alles gewoon doen. Met haar 60 jaar, een "keurige dame" loopt ze dus vrolijk rond op haar Nike-air's... Geen racist en ook geen aso.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:56

hahah wat grappig. Dat zie je ook niet vaak een oudere vrouw op maxxies :P

ik snap wel wat jij zegt over de associatie van lonsdale met racisme.. Ik vind de kleding over het algemeen niet mooi en ik ben geen racist, maar als ik de kleding wel mooi had gevonden had ik het wel gewoon gedragen. Ik vind dat je moet dragen wat je leuk vind en dat je je niet teveel moet aantrekken van anderen.

Ik heb hier wel een goed voorbeeld van: een jongen hier uit het dorp ging met een groep vrienden naar een hardcore feest ergens. Hij had zijn bomberjack met MOH ofzo erop aan. Op het station kwamen ze een groep 'buitenlanders' tegen en toen heeft hij snel zijn jas uitgetrokken omdat hij bang was klappen te krijgen op dat verlaten station. Dat vind ik dus echt belachelijk.. Ten eerste dat hij daar bang voor is en ten tweede (want ik weet dat het wel gebeurd) dat je om je kleding in elkaar kan worden geslagen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:59

d_ruiter schreef:
ik snap wel wat jij zegt over de associatie van lonsdale met racisme.. Ik vind de kleding over het algemeen niet mooi en ik ben geen racist, maar als ik de kleding wel mooi had gevonden had ik het wel gewoon gedragen. Ik vind dat je moet dragen wat je leuk vind en dat je je niet teveel moet aantrekken van anderen.

Aan de andere kant... als je een naziuniform of een jas met een hakenkruis mooi vind, moet je dat dan ook overal kunnen dragen? Of als je graag in je ondergoed loopt?
Laatst bijgewerkt door odetteke op 01-07-09 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:05

k vind het niet dat je er mee gaat lopen.. want t is wel erg racistisch.. maar als je dat zelf graag wilt..
ik vind wel trouwens dat ze het op bepaalde plekken mogen weigeren.. maar gewoon op straat niet..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:35

nazi-uniform , nee ok dat absoluut niet,maar dat zegt het al...
maar komop zeg lonsdale en MOH :?
MOH staat voor Masters Of Hardcore en lonsdale is ontworpen door een donkere sportman....
en tis toch eigenlijk van de zotte dat er mensen in elkaar geslagen worden vanwege kleding
en hun mogen wel met hun vlag op hun kleding lopen!
krom hoor :\
nou ik draag het er iig niet minder om :n

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:51

jah, dat bedoel ik precies.. kwam even niet helemaal goed uit mn woorden haha

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:57

mick75 schreef:
Ik ken echter genoeg mensen (stalgenoten, collega's) die wel Lonsdale en Nike's dragen zonder racistisch of erger te zijn. Deze zijn wel veel jonger dan ik, en hebben dus een andere kijk op dingen. De betekenissen van bepaalde merken zijn in de loop der tijd ook veranderd. Ik ga dus geen etiketten plakken op deze jongeren van nu. Zij zijn niets anders dan een kind van hun tijd, zoals ik een kind van mijn tijd ben met bijbehorende smaak en voorkeuren. En ik moet zeggen dat ik al dat retrogedoe maar wat leuk vind!

Nu krijgt mijn moeder ze door haar arts aangeraden omdat ze een soort van "spat" heeft. Botvergroeiingen in haar knie die geen kanker zijn. Doordat Nike-Air zo goed meeveert heeft ze veel minder last van die vergroeiingen en kan ze bijna alles gewoon doen. Met haar 60 jaar, een "keurige dame" loopt ze dus vrolijk rond op haar Nike-air's... Geen racist en ook geen aso.

Ik ken inderdaad ook veel oudere mensen of jongere mensen met problemen die graag op Nike-Air schoenen lopen. Gewoon weg omdat die schoenen heerlijk lopen en verlichting geven. Ik vind hier niks aso's aan..
Toen ik wat jonger was wilde ik ze ook graag hebben (en heb ze ook gehad). Nu vind ik ze niet zo leuk meer maar ik ga niet oordelen over mensen die ze wel dragen. Ik ken er genoeg en die zijn niet aso of racistisch..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:58

Een hakenkruis is ontwórpen om de haat tegen 'mindere rassen' te laten zien. Lonsdale is ontworpen als zijnde bokskleding.
Vind ik een 'klein' verschilletje :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:00

Eerlijk, draag ik geen londsdale en zou ik ook niet willen dat mijn zoontje DAT draagt vanwege de associatie met racisme. Aan de andere kant ken ik het merk zeer goed vanwege mijn kickboks verleden en mijn vriend ook en vind ik het heel vreemd dat het met een kleding merk zo kan lopen.
Ik weet dat burberry er alles aan heeft gedaan bijv om niet een merk te worden wat geassocieerd kan worden of bij een bepaalde groep gaat horen.

Wel is het gewoon te gek dat ik me moet aanpassen aan een paar hele domme mensen op deze wereld die alles zo kunnen verknallen met hun domme ideeen. Wij passen ons dus aan een stel gekken aan, waar dat eigenlijk gewoon andersom zou moeten zijn. Elk normaal, gezond denkend mens zou altijd moeten kunnen dragen wat hij of zij wil.

Maar goed, het is net zo gestoord in deze wereld dat je je huis op 3 sloten moet doen, omdat 1 of andere gek anders zo anar binnen loopt en MIJN spullen meeneemt, toch? etc etc etc.....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:40

_Tivoli_ schreef:
Een hakenkruis is ontwórpen om de haat tegen 'mindere rassen' te laten zien. Lonsdale is ontworpen als zijnde bokskleding.

En dat klopt dus niet helemaal.... het hakenkruis is een symbool uit het hindoeisme en boedhisme waar een stel gekken mee aan de haal zijn gegaan... lonsdale is ook ooit een normaal merk geweest... tot er een stel gekken mee aan de haal zijn gegaan. Uiterraard in het geval van lonsdale vele miljoenen malen erger!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:09

Voor mij geen andere schoenen dan nike air max, maar dan wel de classics. De andere type's vind ik helemaal niks.

Door dit topic snap ik waarom mensen mij altijd vreemd aan kijken als ik op wedstrijd in mijn traininsbroek en nike's eronder de protocollen ga halen.

Ik doe aan wat ik lekker vind zitten, het enige waar ik een beetje naar kijk is of de kleuren matchen en niet of het geassocieerd word met iets..
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 01-07-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:32

Ik draag ook Nike Air Max, en ik drink niet, rook niet en gebruik geen drugs, en ben zeker niet racistisch
Ik vind het gewoon leuke schoenen en ze lopen idd lekker.
Hiervoor heb ik altijd andere sneakers gedragen, maar niks komt in de buurt van Nike's en dan zeker de airmax.
Ik weet dat mensen mij weleens op mn schoenen aankijken, maar er is nog nooit wat over gezegd.

Ik heb nu trouwens al 2 paar airmax 90 gehad, en 1x de classics.
Vind de 90 mooier en leuker.. En guess what, de 90 wordt ook heel veel gedragen door gekleurde mensen, dus het racisme argument slaat nergens op.

Achja, de ene vind air max niet mooi, ik hou niet van ballerina's en jurkjes enzo.
Al hou ik wel weer van hakken. Laarzen met hak, of stoere pumps. Maar toch loop ik het liefst op mn Nikes :)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:38

Ik vind het een erg bekrompen reactie van die vrouw, maar misschien dat ik haar redenatie ergens wel een heeeel klein beetje kan volgen.

Ik denk namelijk dat Nike Air soms nog door bepaalde mensen geassocieëerd wordt met 'hardcore', of 'racisme' e.d.
En vaak hebben mensen toch nog hun vooroordelen over bepaalde 'groepen'.

Misschien dat dat een 'reden' was voor haar ondoordachte reactie?
Al vind ik het natuurlijk een vreemde, bizarre reactie, zéker al omdat ze geen verdere uitleg gaf..

Maar goed, zulke mensen heb je er altijd wel bijzitten.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:23

Ragnaaa schreef:
Ik vind het een erg bekrompen reactie van die vrouw, maar misschien dat ik haar redenatie ergens wel een heeeel klein beetje kan volgen.

Ik denk namelijk dat Nike Air soms nog door bepaalde mensen geassocieëerd wordt met 'hardcore', of 'racisme' e.d.
En vaak hebben mensen toch nog hun vooroordelen over bepaalde 'groepen'.

Misschien dat dat een 'reden' was voor haar ondoordachte reactie?
Al vind ik het natuurlijk een vreemde, bizarre reactie, zéker al omdat ze geen verdere uitleg gaf..

Maar goed, zulke mensen heb je er altijd wel bijzitten.

Zou idd zo kunnen zijn ja, maar het blijft idd een rare reactie.
Vind nog steeds niet dat je mensen mag beoordelen dmv hun kleding/schoenen..

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:29

Dat zou inderdaad kunnen, maar hoe je het ook wendt of keert, een groot deel van de bevolking denk nu eenmaal zo in 'hokjes'.
Behoorlijk kort door de bocht, maar je doet er toch niets aan.

Behalve negeren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:27

ikdoemaarwat schreef:
nazi-uniform , nee ok dat absoluut niet,maar dat zegt het al...
maar komop zeg lonsdale en MOH :?
MOH staat voor Masters Of Hardcore en lonsdale is ontworpen door een donkere sportman....
en tis toch eigenlijk van de zotte dat er mensen in elkaar geslagen worden vanwege kleding
en hun mogen wel met hun vlag op hun kleding lopen!
krom hoor :\
nou ik draag het er iig niet minder om :n

vind ik ook belachelijk hoor, dat je in elkaar geslagen word om je kleding...
Maar je hebt het wel zelf in de hand..

Je weet nou eenmaal welke associatie mensen bij Lonsdale en MOH hebben, en jij zegt door het te dragen eigenlijk dat je het niet erg vind dat mensen je daarmee associeren... En dat vind ik nodeloos provocerend.

Ik ben een heel braaf burgerlijk meiske :D en ik weet zeker dat als ik lonsdale zou gaan dragen het hele dorp daar over zou gaan banketstaaf. Dat zegt dus wel iets over de reactie die je ermee uitlokt.. Al zou ik het mooie kleren vinden, zou ik het om die reden niet meer mooi vinden..

Ik vind nike airmax wel wat anders :D want ik ken zat mensen die nike airmax dragen zonder ook zich maar een greintje bewust te zijn dat dat mss geassocieerd kan worden met racisme ofzo, met lonsdale en MOH is dat toch wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:31

_Tivoli_ schreef:

naah nee hoor, de swastika is niet door hitler ontworpen...

is van oorsprong een boedhistisch symbool wat uit mijn hoofd voor geluk ofzo stond... Wie wil dat nou niet dragen zou je denken dan..
Ik zit nu bij te lezen dus dit is vast ook al gezegd :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:14

Menino schreef:

Je weet nou eenmaal welke associatie mensen bij Lonsdale en MOH hebben, en jij zegt door het te dragen eigenlijk dat je het niet erg vind dat mensen je daarmee associeren... En dat vind ik nodeloos provocerend.

.

ik proveceer helemaal niks :n
ik mag toch wel dragen wat ik zelf mooi vind en lekker vind zitten :?
ik zeg niet dat ik het erg vind dat mensen mij er mij associeren ,dat vind ik wel...ik vind die vooroordelen juist belachelijk!
maar ik laat andere mensen toch niet bepalen wat ik wel of niet draag?
nog even en ik moet dan helemaal gaan leven zoals andere mensen dat willen
no f*cking way dus....(ja sorry hoor maar kan er echt boos om worden!)

overigens heb ik een poosje in zaandam gezeten,daar wonen veel turken en marokkanen maar daar kon ik de kleding wel gewoon dragen hoor :j
denk dat het per plaats ook verschillend is en hoe je je opstelt bij de kleding die je draagt
ik draag de kleding idd, maar gedraag me er niet achterlijk bij en loop er ook niet bij als een totale racist ofzo,want dat ben ik ook niet
vaak is het gewoon een lonsdale trui,met oude vervallen spijkerbroek en oude gympies als ik met mijn hond ga trainen
en tevens heb ik een heel mooi lonsdale jasje wat overigens meer casual overkomt dan "gabber"
voorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KNA73B8O.jpg

nou,ziet dat er nou uit als gabber of racist in jouw ogen? en het is toch echt lonsdale :j

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:22

ikdoemaarwat schreef:
Menino schreef:

.

ik proveceer helemaal niks :n
ik mag toch wel dragen wat ik zelf mooi vind en lekker vind zitten :?
ik zeg niet dat ik het erg vind dat mensen mij er mij associeren ,dat vind ik wel...ik vind die vooroordelen juist belachelijk!
maar ik laat andere mensen toch niet bepalen wat ik wel of niet draag?
nog even en ik moet dan helemaal gaan leven zoals andere mensen dat willen
no f*cking way dus....(ja sorry hoor maar kan er echt boos om worden!)

overigens heb ik een poosje in zaandam gezeten,daar wonen veel turken en marokkanen maar daar kon ik de kleding wel gewoon dragen hoor :j
denk dat het per plaats ook verschillend is en hoe je je opstelt bij de kleding die je draagt
ik draag de kleding idd, maar gedraag me er niet achterlijk bij en loop er ook niet bij als een totale racist ofzo,want dat ben ik ook niet
vaak is het gewoon een lonsdale trui,met oude vervallen spijkerbroek en oude gympies als ik met mijn hond ga trainen
en tevens heb ik een heel mooi lonsdale jasje wat overigens meer casual overkomt dan "gabber"
voorbeeld:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KNA73B8O.jpg

nou,ziet dat er nou uit als gabber of racist in jouw ogen? en het is toch echt lonsdale :j

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_