Wat stemmen jullie op 4 juni?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:54

Ik doe een politieke studie, dus Europa zit er bij mij in gebakken..
Ik ga VVD stemmen. Ik zou sowieso nooit SP of PVV stemmen, aangezien ik een groot voorstander ben van de Europese Unie en haar nut. Het is wel makkelijk om te roepen dat Europa veel kost, maar wie de cijfers kent zal inzien dat Europa ons veel meer oplevert en opgeleverd heeft dan het gekost heeft. Waar veel mensen ook niet overna denken is dat de EU ooit opgericht is om de vrede en veiligheid te bewaren. Dit is effectief gebleken, nog nooit hebben we zo'n lange periode van vrede gekend. Een sterke Europese markt zorgt voor welvaart in Nederland. Ook wil de VVD nauwere samenwerking tussen politiediensten, ook hier ben ik voorstander van. Verder ben ik in het algemeen groot voorstander van liberalisme en marktwerking. En om nog 1 ding te noemen, Neelie Smit-Kroes verricht fantastisch werk als Europees Commissaris om kartelvorming tegen te gaan, en dat is een VVD'er ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 12:02

Grappig dat jij VVD stemt, mijn broertje zit zelfs bij de VVD in de raad en weigert nu op 4 juni VVD te stemmen door die belachelijke opmerking van Rutte over de holocaust. Hij gaat nu uit protest stemmen op D66.

cp112

Re: Wat stemmen jullie op 4 juni?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:13

@Lets,
Ik ben ook groot voorstander van een 1 Europa. Zo heb ik de stemwijzer ook ingevuld maar toch komt de VVD bij mij bijna onderaan uit.

Ik heb groenlinks en D66 bovenaan staan. Ik stem D66.
Mijn vvriend doet niet aan stemmen dus heeft mij gemachtigd. Ook voor hem stem ik D66 (of hij nu wil of niet, dan moet hij zelf maar stemmen, vind het belachelijk als je het niet doet, je mag blij zijn dat je het recht hebt vind ik... maarja, dat is mijn mening :+)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:18

Ik heb nog geen flauw idee, en ik ben verplicht om te stemmen ^) .

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:19

Hoezo verplicht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:26

In België is er stemplicht. :) Iedereen boven de 18 (of 18 zijn) moet gaan stemmen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:28

Oei dat vind ik toch wel iets té...
Kijk mijn vriend heeft gewoon geen zin om te stemmen, geen zin om zich erin te verdiepen, tja dat vind ik belachelijk. Als je het recht hebt moet je er gebruik van maken.
Maar....... Wanneer je een keuze moet maken die je niet goed overwogen hebt, als je je niet goed ingelezen hebt en niet weet wat er speelt vind ik dat je ook moet kunnen zeggen dat je niet gaat stemmen.
Stemplicht geeft in mijn ogen vaak te overhaaste beslissingen vooral van jongeren....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:33

Ik zou ook liever stemrecht dan stemplicht hebben. Maar het is bij wet verplicht en zonder geldige reden niet komen opdagen staan nog fixe straffen op ook. :) En niet alle jongeren maken overhaaste beslissingen, er zijn ook jongeren die zich er wel in verdiepen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:37

Ik ben over het algemeen wel zeer geintereseerd in de politiek, maar de datum is niet handig gekozen. Ik zit dan midden in de examens en momenteel te druk aan het leren om me er echt in te verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:41

Ik neig heel erg naar Groenlinks. Heb me er nog niet heel erg in verdiept maar qua standpunten ben ik het wel met ze eens.
Ze zijn voor mij nu het meest menselijk en dat vind ik het belangrijkst.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:50

pharagirlke schreef:
Ik zou ook liever stemrecht dan stemplicht hebben. Maar het is bij wet verplicht en zonder geldige reden niet komen opdagen staan nog fixe straffen op ook. :) En niet alle jongeren maken overhaaste beslissingen, er zijn ook jongeren die zich er wel in verdiepen.

Ik zeg ook niet allemaal hoor, maar ik denk als je de mensen die overhaaste beslissingen maken, zo van 'O ja ik moet morgen ook nog stemmen' Dat daarvan het grootste deel toch de jongeren zijn.
Denk ik hoor :+

Inderdaad is de datum niet handig ivm examens nee :n Maar dat is dan toch een geldige reden om niet te kunnen stemmen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:51

en da's een veralgemening en een vooroordeel. Maar goed, dat zouden we gewend moeten zijn onderhand :j

Examens zijn geen geldige redens. Erg ziek zijn of sterfgevallen wel geloof ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:53

Examens niet?
Tja zit je ook niet de hele dag natuurlijk. Nouja, blijf het een raar iets vinden, stemPLICHT.... :+

BraveSpots

cp112 schreef:
Inderdaad is de datum niet handig ivm examens nee :n Maar dat is dan toch een geldige reden om niet te kunnen stemmen?

Dacht het niet. 7 juni is bij ons een zondag ;) . Zoals pharagirlke al zegt, moet je al een hele sterke reden hebben om niet te komen opdagen.

Ayasha
Blogger

Nee, idd om de reden die je noemt. Het stemmen zelf duurt zogenaamd niet lang. Ze vergeten alleen wel hoe lang je daar staat aan te schuiven.... En al zou het op een maandag of dinsdag zijn, het is van 8-15H dus ik vrees dat ze dan gaan zeggen "dan kom je na je examens maar ff"

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:56

BraveSpots schreef:
cp112 schreef:

Dacht het niet. 7 juni is bij ons een zondag ;) . Zoals pharagirlke al zegt, moet je al een hele sterke reden hebben om niet te komen opdagen.

Oh jullie moeten de 7e?
Hier is het de 4e namelijk. Nee dan blijven er weinig redenen over...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:57

Achja, ik ben allang blij dat ik niet ben opgeroepen als bijzitter (of teller). Dan pas is je hele dag ingenomen, en dat zou ik niet leuk hebben gevonden met het oog om mijn examens :+ .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 13:58

Ik weet niet of je niet onder het zitten uit kan komen met examens BS. Zou kunnen dat het als zitter wel een geldige reden is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:01

pharagirlke schreef:
Ik weet niet of je niet onder het zitten uit kan komen met examens BS. Zou kunnen dat het als zitter wel een geldige reden is.

Weet het ook niet, ik gok bijna van niet, aangezien ik die dag zelf geen examens heb. Maar volgens mij roepen ze niet zo heel veel jonge mensen op, denk ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:08

Mijn vriend die 25 word moet gaan zitten... Net op de dag dat ik wedstrijd had en normaal gaat hij mee als groom omdat hij rustiger blijft dan mijn mama... *sigh

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:09

Ik ga niet stemmen. Heb er nog niet echt overna gedacht, en op dit moment ook niet echt zin om me er in te verdiepen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:10

pharagirlke schreef:
Mijn vriend die 25 word moet gaan zitten... Net op de dag dat ik wedstrijd had en normaal gaat hij mee als groom omdat hij rustiger blijft dan mijn mama... *sigh

Das niet leuk :n . Ik vraag me overigens af in hoeverre dat je vrij krijgt op je werk als je moet bijzitter gaan spelen?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:10

pharagirlke schreef:

Huh? Het is toch niet verplicht om te stemmen? Dus als ik niet op kom dagen krijg ik een straf.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:16

In belgië is er stemplicht... Lees dan voor je reageert. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:28

cp112 schreef:
Oei dat vind ik toch wel iets té...
Kijk mijn vriend heeft gewoon geen zin om te stemmen, geen zin om zich erin te verdiepen, tja dat vind ik belachelijk. Als je het recht hebt moet je er gebruik van maken.
Maar....... Wanneer je een keuze moet maken die je niet goed overwogen hebt, als je je niet goed ingelezen hebt en niet weet wat er speelt vind ik dat je ook moet kunnen zeggen dat je niet gaat stemmen.
Stemplicht geeft in mijn ogen vaak te overhaaste beslissingen vooral van jongeren....

Je kunt ook blanco stemmen toch?